Brzdy XT (M785) vs. kotouč RT20

32 nepřečtených
  • Roxteedy

    Prosím zkušené o radu. Z výroby jsem měl na tyto brzdy kotouče RT56. Nově mi v servisu dali na zadek RT20. Oba 160mm. Čili brzdy vyšší řada, na předku v kombinaci s nižší a na zadku lowend.

    Jako lajk přemýšlím – když by kotouč ta 2 kila byl stejný, proč se dělají třeba XTčka za litr. Jezdím hlavně rovinky, treking, takže mi brzdy dostačujou. Gramy ani peníze tolik neřeším. Ale nerad bych si někde při větším sjezdu rozbil kokos. Mám 140kg, takže ty brzdy leccos ubrzdit musí.

    Nejspíš mně čeká nové zadní kolo s novým kotoučem. Tak se ptám zkušených:

    Mám pořídit na zadek lepší XT kotouč?

    Nemám dát raději na předek 180mm XT?

    Díky za rady

    • Vilém  

      ty predchozi kotouce byly namontovane pres redukce?

      SM-RT20 je pouze na organicke desky, sintry je znici. Celkove je ten sm-rt20 jen kus vyseknutyho a vylisovanyho plechu. Vyssi rady pouzivaji lepsi materialy, byvaji lehci, tuzsi atd.

      180mm kotouc dopredu, proc ne?

      • Roxteedy  

        díky za reakci

        ne, měnil jsem kolo – viz naše diskuse před časem

        myslim, že tam sintry nemám. Pač ty by zničily myslím i RT56, co tam byl předtim. A desky jsem ještě neměnil. Takže předpokládám, že origo v základu jsou organický.

    • oo.viper.oo  

      Pokud sjezdy nevyhledáváš („Jezdím hlavně rovinky, treking“) a zatím jsi všechno ubrzdil tak bych k tomu řekl asi tohle. Se 180 kotoučem vpředu při své váze rozhodně neprohloupíš a může oproti 160, který dosud stačil, poskytnout jakousi rezervu právě pro případ nečekaného delšího sjezdu. Při tvé hmotnosti bych se nebál ani 200 vpředu a 180 vzadu. Ale to už je věštění z koule, nevím jestli by 200 kotouč snesla vidlice co na kole máš a jak velké je riziko že se potkáš s větším sjezdem a co považuješ za větší sjezd. Pokud se vrátíme k tomu, že 160 nějak zatím stačily, tak 180 dopředu je určitě dobrá volba. Kdyby náhodou někde nestačil a nabyls později dojmu, že chceš větší, tak můžeš 180 zepředu hodit dozadu a dopředu dát 200.

      Ohledně typu kotouče/materiálu: to je hodně kontroverzní téma. Já dávám přednost levnějším ocelovým kotoučům, před drahými IceTech kotouči. Cenově i co do účinku je lepší vzít raději větší ocelový kotouč než menší IceTech. Teď jsem dával na kolo nový XT brzdy a vzal jsem k nim SLX SM-RT66 kotouče a po předpisovém zajetí to brzdí jak čert.

      • Roxteedy  

        díky za odpověď.

        rozměry – souhlas

        materiál – zajímavej názor a v případě RT66 i logickej. Ale RT20 je nejlevnější „jebka“. Tak si říkám, že ta cena musí bejt někde vidět. Včera jsem musel víc brzdit, tak jsem schválně tlačil jen zadek, abych jí trochu naložil. Ale žáden extrém, ani nesmrděla :) Teď mi přibržďuje sama. Tj. trochu brání volnému otáčení kola. Přijel jsem v noci a byla tma, tak nevím, co se tam stalo. Snad bude stačit jen seštelovat třmen.

        Vidím to tak, že půjdu Tvou cestou – na nový kolo pořídím kotouč XT a nižší. SLX nebo deore.

        • Vilém  

          Ta cena je prave videt na provedeni.

          • oo.viper.oo  

            No ono to provedení ani u RT66 není nic moc. Při silnějším brzdění brzda bzučí, jak destička „počítá díry“ vyfrézované v kotouči. Ale co jsem tak hledal po fórech, tak to někomu dělají i IceTechy, takže je to zjevně nějaká Shimano vymoženost, protože jiná značka mi to nikdy nedělala, ani Avid, ani Hayes, ani Magura. Asi hoši ve Shimano nedovedou po vyfrézování otvorů do kotouče strhnout těm otvorům hrany. Jinak si to nedovedu vysvětlit.

            • Fidži_CZ  

              Mě nebzučely nikdy žádné SH kotouče. Avid ano a ještě se mi při sjezdech kroutily. Ono je to asi hodně podle toho, jak se číňani ve fabrice vyspí. A je jedno jestli je to Avid, Shimano, Lim-cum-čej.

            • danielh  

              Tez mam RT-66 a nic mi nebzuci, asi chyba bude jinde.

            • Kouba_2005  

              I mně SMRT86 bzučí, ale jen přední … nebo zadní neslyším.

        • nomecz  

          RT20 bych se rychle zbavil, dela presne to co popisujes vic brzdis a hned se zkrouti. Zvlast pri tve vaze bych doporucil kotouce z kvalitnejsiho materialu a ta 180mm dopredu nebude urcite od veci

          edit – a s tema novejma kotoucema dej i rovnou nove desky jinak je velka sance ze ty kotouce zku***s

          • Roxteedy  

            Díky za radu. Vidím to s tím RT20 stejně.

            To s těma novýma deskama je „běžná praxe“ nebo to jen doporučuješ Ty? Ptám se proto, pač v servise mi s výměnou kola dal tenhle nový kotouč a původní desky. Najeto cca 3–4tis. Ale fakt je, že moc nebrzdim. Takže jsou je tam dost masa. Spíš tedy jde o kombinaci novej kotouč/starý desky.

            Jen mně upozornili, že než si to sedne, může ten zadek míň brzdit.

            Co se podle Tebe stane, když dám novej kotouč a starý desky?

            • Fidži_CZ  

              Nic se nestane, maximálně se budou o něco déle zajíždět. Maximálně bych je vzal smirkem, abych sundal glazovanou vrstvu.

              • oo.viper.oo  

                To je určitě dobrý tip s tím smirkem. Asi není úplně dobrý nápad do nového kotouče vtlačit tu glazuru z povrchu zajeté desky.

            • oo.viper.oo  

              Neměl by být problém. Obecně se nedoporučuje na jednom kotouči střídat různé desky z různých materiálů, protože to teoreticky může mít vliv na výkon brzd. Jinými slovy doporučuje se při přechodu z organických na sintrované(=me­talické) desky a naopak měnit i kotouč. Naopak jsem to ještě neslyšel. Akorát je potřeba je znova zajet, aby se srovnaly podle kotouče. Což bys dělal stejně s novým kotoučem. Ale to je to samé, když bys třeba oddělával a pak namontoval zpět brzdový třmen. Taky nebude 100% ve stejné poloze jako předtím a desky bude potřeba zlehka „přibrousit“ na nový úhel.

              Jde o to, že při procesu zajetí nového kotouče se do povrchu kotouče vtlačí určité množství materiálu desek a tím se vlastně povrh kotouče vyhladí. Někteří výrobci brzd tvrdí, že ten materiál by měl být ten samý co je na deskách, že to pak lépe brzdí, než když je to jiný materiál (tedy např. v kotouči vltačený sintr a organické desky, nebo naopak). Mě to připadá jako že se z toho dělá už zbytečně raketová věda. Dřív jsem tohle pravidlo neznal a měnil jsem destičky jak mě napadlo a kotouče používal pořád stejné a neměl jsem dojem že to na něco mělo vliv.

              • Roxteedy  

                Díky za vysvětlení.

                Teď jsem se ale zarazil… Metalické destičky, to jsou ty sintrované? Pač tam mam desky F03C Metal. Takže chápu správně, že na ty je RT20 absolutně nevhodný. Je to tak? Ostatně, stejně jako RT56, co mi tam dali z výroby.

                • oo.viper.oo  

                  Je to tak, RT20 i RT56 jsou"for use with resin pads only", což jsou organické desky. Resin = organické, Metallic = sintrované. Sintrované mají vyšší tvrdost a tomu musí odpovídat i vyšší tvrdost kotouče, jinak se kotouč rychleji sjíždí, více zahřívá a méně brzdí.

                  • kolond  

                    Jen pro upřesnění, protože jsem nevěděl a hledal co jaké desky jsou:

                    organika = polymerové

                    sintrované = spékané

                    Používat více výrazů pro jednu věc je pak pro neznalé (jak já) guláš. Zas o něco chytřejší.

                    Nejlepší když nejmenovaný shop (kup..o) napíše pro RT81 možnost použití metalových destiček.

                    Co je co? Nějaké speciál pro vyznavače metalové hudby?

                    • novas752  

                      Protože ty popisky často překládaj brigádníci a vůbec netuší co to je. Ale „metalický“ se používaj taky , ono když jde o sintrovanou (spékanou) směš kovových prášků, tak proč ne.

                • oo.viper.oo  

                  Tedy nejen že je to použití nevhodné, ale je v rozporu se specifikací výrobce a takové použití je zrovna u brzd docela na pováženou. Pokud to byla hrazená oprava, kde ti byly desky a kotouče vyúčtovány jako díly, tak bys mohl požádat o odstoupení od smlouvy a navrácení kola do původního stavu na náklady servisu. Pokud bys měl úraz kvůli tomu, že to nebrzdilo, případná žaloba na servis by velmi pravděpodobně uspěla, protože zcela prokazatelně použil součástky v rozporu se specifikací výrobce.

                  • Roxteedy  

                    Díky moc za informace. No nic, půjdu vyjednávat :)

                    Takže jestli dobře rozumím, když moc nebrzdím, tak je problém hlavně v tom, že ubejvaji kotouče… Čili, když je chci stejně měnit a jsou neopotřebované, tak stejně moc škody nenadělám.

                    Dokud nejsou kotouče ojeté, hubu bych si rozbít neměl. Chápu správně?

    • Roxteedy  

      Tak na Šumavě zajímavá zkušenost – při delším sjezdu zadní kotouč modrej a potom drhnul o desku. Když vychladl, zase se srovnal. Nic novýho, prostě je to jebka a musí to jít celý pryč…

      Díky všem za rady.

    • Evilcleaner  

      to ti jako někdo v servise prodal k xt brzdám smrt20 kotouč jo? to je dobrý punk. napřeshubu

    • Roxteedy  

      Tak jsem komunikoval přímo s technikem od ofiko dovozce Shimano do CZ. Odpověděl mi to samý, co vy tady. Tj. RT20 nevhodný. Ideálně doporučil SMRT81. A ať to ani nezkouším reklamovat, že si za to můžu sám :)

      Řešil jsem to v PRODOLI ve Veselí nad Lužnicí, kde mi kolo dělali nové v kombinaci brzdy XT se sintrama a RT56, i mi tam později při výměně zadního kola dali ten RT20. Pan Dolejší se skoro až nasral, že si vymýšlím, že o něčem takovým neví, že to slyší poprvé… A že tuhle kombinaci normálně na kola montujou a maji jich plný sklad. Tak snad si na jejich kole někdy Radomír Šimůnek nerozbije držku :)

      • Val  

        drahe XT brzdy, drahe desticky s chlazenim a k tomu ultralevnej a malej kotouc, hlava mi to nebere, vzdyt i pro ne by bylo lepsi ti tam fouknout neco lepsiho, na cem budou mit vyssi rabat… no asi jich maj opravdu plnej sklad :)

      • t29  

        Podobná zkušenost tě dovede k tomu, že další kolo si postavíš sám :)

        Přemýšlím, jestli v tvém případě budou lepší sendvičové RT81 nebo radši něco klasického (sendvičové se líp chladí, ale rychleji se sjedou).

        • MlokCZ  

          Více lidí tu píše, že se sendvičové Shimano kotouče rychleji sjedou.

          Vozím RT-86 už několik let na více kolech a nepřijde mi, že sjíždí rychleji (při použití organik mi ubývají jen velmi pomalu, ještě ani náznakem se neblížím ke sjetí na žádném kole).

          Ale hlavně nechápu jediný důvod, proč by k tomu mělo dojít. V případě, že se kotouče mění včas (a já tedy neriskuju jízdu s kotouči sjetými více než je doporučená výměna), tak jak RT-86, tak RT-76 (pro srovnání jsem vybral variantu na 6-děr, ale bude to platit obecně) sjíždí stejný materiál.

          A výměnu mají dle výrobců při stejné tloušťce a na počátku mají také stejnou tloušťku.

          Tedy nevidím jediný důvod, proč by měly méně vydržet. Jedině, že by někdo pořizoval cíleně kotouče s tím, že je bude jezdit i dále pod povolenou minimální tloušťku. To mi ale nepřijde jako dobrý nápad.

          • novas752  

            To ty sendvičový snad ani takhle vozit nejde, ne? Ten hliník uprostřed asi moc dobře brzdit nebude.

            • MlokCZ  

              Při výměně dle specifikace (1,5mm tloušťka) hliník vidět ještě není. Netuším jak brzy se objeví, nikdy jsem žádný sendvičový kotouč přes povolené minimum nejezdil.

              Včas bych měnil ale i u RT-76, takže by vydržel úplně stejně.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.