• Marek4455

    Zdravím,

    včera jsem se trošku hrabal v kole a pustil jsem se do odvzdušnění brzd. Nicméně jsem někde udělal chybu a brzda nefunguje. Odvzdušnění jsem prováděl odspoda přes odvzdušňovací ventil jsem vypustil minulou kapalinu a injekční stříkačkou nahnal dovnitř kapalinu dokud netekla horem. Tento postup jsem udělal i u přední brzdy. Krásně se mi obě brzdy odvzdušnily a „ztvrdly“ nicméně do 2 hodin mi zadní brzda změkla a do rána šla páka stlačit až k řidítkům, doplnil jsem ještě nahoru kapalinu až uplně do plna pomačkal abych vymačkal bubliny i z páčky a rezervní nádoky ale po čase tam chybí kapalina když se podívám do rezervní nádoby přes dírku od šroubku. Čili mi to někudy pravděpodobně utíká, nicméně nemůžu najít kudy přes olivu to není třmen je taky suchý. Brzdová páčka celkově se umastila a okolo ní ale taky si nemyslím že to teče tadyma.. Uvažuji nad tím, že jsem předtím vymačkával pístky než jsem začal s odvzdušňováním a mazal po obvodu brzdovou kapalinou aby se vracely tak jestli jak jsem je zamačkával zpátky nemohl v brzdě vytvořit nějak větší tlak že by vevnitř něco prasklo v pístku a uvnitř mechanismu brzdy? To o co mi jde je to zda lze nějak brzdu celkově rozebrat a zkontrolovat? Nebo koupit novou brzdu? Pomůžou mi nějak v servise? Aby si nevzali 400 za práci a pak mi řekli že si mám koupit nové slxo :D .. jak to bývá. Co myslíte vy? Musím poznamenat, že ve způsobu odvzdušňování to není přední brzda je prvotřídně odvzušněná..

    • lukas aka mitro  

      Tak za prve, co jsi do tech brzd nalil…olej nebo brzdovku?

      Za druhe, mazat pistky je blbost.

    • Pedo  

      mě třeba prdnul pístek ve třmenu, bylo to podélně…ale pry jsem byl první případ z milionu prodaných kusů :)

    • maajkee  

      U SLX není vůbec potřeba mazat keramický pístky. Nejspíš tam máš prostě vzduch. Záleží taky v jaký poloze máš třmen při odvzdušení.

      • Marek4455  

        No paku brzdy vodorovne a kolo normalne stoji na zemi jako pri jizde

        • Vilém  

          Tak ono taky zalezi kudy je vedena hadice, jak je umisteny trmen atd. Pro stoji na zemi nemusi byt trmen nejnizsim mistem cele soustavy.

          • Marek4455  

            Jasny chapu ale hadice jsou urcite vedeny dobre. Nemate odkaz na nejaky detailni rozebrani brzdy?

            • Vilém  

              Vedeny dobre jsou i kdyz trmen neni na nejnizsim miste soustavy. Proste je to dane konstrukci ramu. Co mas za kolo netusim, takze tezko rict.

              A proc bys to detailne rozebiral?

            • scota  

              Povolením torx šroubu tuším T25 na třmenu se ti to rozpadne na prvočinitele ;-) Nicméně pro odvzdušnění brzdy bych to rozhodně nedělal.

              • Vilém  

                T25 je na kotoucich, ne trmeni je podstatne vetsi.

                Ale jinak jak pises.

              • Marek4455  

                Jasny.. asi bych to spatky neslozil jen me napadlo se podivat jestli tam neco neprasklo. Nicmene to dneska vemu do servisu a uvidim co mi reknou

                • maajkee  

                  Řeknou ti, proč jste nám to nevzal rovnou :)

                  • lukas aka mitro  

                    Ale zkusil to! Vlastni zkusenost se pocita a trebe to priste dopadne lepe.

                    • Marek4455  

                      Urcite. Ten vecer se mi povedlo odvzdusnit jeste 2× xt brachvi a 2× nejake zakladni deore otci a tu slx predni.. ten zadek jsem musel nejak zmrvit ale netusim jak. A ty penize co na tom clovek usetri kdyz to umi taky nejsou male a navic me to bavi si s tim hrat

                      • maajkee  

                        Pořád jsi neposlal fotku jak tam máš uchycený ten třmen brzdy v rámu. Fakt na tom celkem záleží.

                      • MlokCZ  

                        Podle mě to máš prostě jen blbě odvzdušněné. Uvedený postup většinou nestačí na perfektní odzvdušnění ani když tam necháš původní olej (pokud se to vezme jen jedním směrem od třmenu, tak to skoro nikdy nestačí a nějaká bublinka tam zůstane), někdy ani u přední brzdy (u zadní už vůbec ne).

                        Když navíc byl vypuštěný olej, tak to chce ještě udělat daleko pečlivěji (minimálně protlačit olej od třmenu i od páky + si pohrát s polohou třmenu i hadice během odvzdušňování), to tam vzduchu ukrytého v různých místech budu mnohem více.

                        • maajkee  

                          Většinou když je třeba třmen uchycen na spodní vzpěře, uvnitř rámu, ještě nakloněný směrem dolů hadicí, tak bývá problém, takže si myslím, jestli to není třeba tenhle případ.

                          • MlokCZ  

                            To určitě souhlas.

                            Už se mi ale stalo několikrát i u přední brzdy (kde bych na první pohled nečekal, že se bude držet vzduch), že když jsem to vzal jen od třmenu směrem k páce, tak to sice bylo celkem ok, ale při použití nějaké další metody jsem z toho ještě nějaký vzduch stejně dostal.

                            U zadního, když se mi nechce sundavat brzdu s celým vedením hadice, tak se snažím pomoct vždy aspoň tím, že na odvzdušnění dám kolo hodně šikmo (přední kolo o hodně výše než zadní). Ani to samo o sobě většinou nestačí, aby tam zase nezůstala trochu vzduchu při protlačení pouze od třmenu směrem k páce.

                            Klidně to při odzvdušnění párkrát prostřídám. Tedy vezmu od třmenu k páce, pak od páky zase ke třmenu a třeba 2× zopakuju. S našroubovaným kalíškem v páce to je vše hned a jednoduše.

    • scota  

      Před odvzdušněním je nutné vyndat destičky a pístky naopak zatlačit a zajistit žlutým špalíčkem.

    • Lamer  

      Ty návody na odvzdušnění vypadaj jednoduše, ale hodně často se stane, že ve třmenu zustane vzduch a pak to takhle zlobí nebo hůř brzdí. Pokud je brzda napuštěná, tak se mi osvědčilo to spodem vůbec netlačit, nahoru nasadit kalíšek s brzdovym olejem vyklepat vzduch z páky, pak dole otevřít a třmen s 10mm blokem mezi pístkama nastavovat do všech možnejch poloh a poklepem dostat vzduch ze třmenu spodem ven. Ze třmenu to dole zkušebně odpouštim ne přes hadičku, ale do hadru (odteče jen max 5 – 10ml) a je vidět, že ze třmenu jde nejen olej, ale i vzduch. Pokud máš vzduch i jinde v hadičce, tak zkusit olej protlačit znovu spodem, nejlíp třeba 2×20ml hejbat/klepat přitom s třmenen s hadicí, zvrchu to odebírat, tahat stříkačkou nahoru a dolu apod.

    • Marek4455  

      Nakonec mi rekli v servisu ze se to musi resit vymenou brzdove packy nejspise tam asi neco teklo s odvzdusnenim vymrnou a novou pakou slx me to vyslo na 1200.. co si myslite o cene?

    • vysmátej bajker  

      jen technická,není lepší novým olejem vytlačit starý než vypouštět?

      • wladeq  

        Nevím jestli sis všimnul, ale kapaliny mají, narozdíl od pevných látek, schopnost míchat se ;-)

    • Val  

      Znovuotviram, protoze se mi povedlo zrejme zmrvit trmen SLX brzdy. Posledne jsem tam narval vrchem spoustu oleje a zapomnel na to. Ted jsem menil desticky a pisky nechtely zajet. Tak jsem zatlacil… a jeden povolil a zajel az na doraz, ale druhej ani za boha a jeste nejak skripe, ze by neco prasklo vevnitr (je to keramika a zvenku zadne poskozeni neni videt)? Pak jsem si v seru vsiml, ze mi vytek nekudy trmenem olej (asi kolem pistku?). Novej trmen stoji 600. Takze – ma cenu se o neco pokouset, daji se na to vubec sehnat nahradni pistky, nebo tam proste prdnout novej trmen a doufat, ze to priste neposeru?

      • Vilém  

        Pistky leda druhovyroba z aliexpressu.

      • allrose  

        Můžeš se s tím srát,nebo jednoduše koupit nový,za 600, volba jasná ..

        • MatS  

          Kdyz koupi novy trmen, tak ma jistotu, ze tam bude v poradku i to gumove tesneni. U toho praskleho pistku tu jistotu nema. Mohlo se poskodit a prochcavalo by to i s novym pistkem.

          • allrose  

            To je to srát se…a navíc bez záruky a to se vyplatí!! ;))

            .to už znám z auta…reinkarnovat co je mrtvé..

      • figur  

        Nový třmen je jasná volba. Hlavně ale odstraň prapříčinu tohoto stavu – hladinu oleje nastav pomocí žlutýho spaceru bez desek. Pak se ti to velice pravděpodobně nestane.

        • Val  

          Ok, dik vsem, rovnou objednam novej trmen a pokud se mi tenhle povede opravit, tak budu mit alespon nahradni. Bohuzel s pistkama bojuju docela casto i na ostatnich kolech, zatim se to teda vzdycky podarilo nejak rozhejbat…

          • novas752  

            S keramickejma se musi zachazet extra opatrne. Kdyz se pri zatlacovani ve trmenu pistek vzprici, velmi snadno praskne, je to dost casty problem.

            • figur  

              Používám už dlouho bezpečnej způsob dvou klínků z tvrdýho dřeva + sikovky.

            • kyl  

              A co takhle dlouhej sjezd,rozpálené brzdy a třeba brod?To je ten pístek na odpis hned ne?To prudké ochlazení sotva přežije.

              • atty  

                Keramika je právě na rychlé změny teplot celkem ideální materiál (vydrží toho hodně, rychlé změny jí nevadí, nemění tolik objem…), ale protože je křehká, tak proti třeba oceli nevydrží nějaký tlak na špatném místě (mimo střed pístku). Proto občas praskne. Nic jiného bych v tom nehledal – prostě to vyšlo zkoušením tak, že na pístek brzdy u kola je to celkem optimální materiál z hlediska souhrnu všech vlastností.

                • kyl  

                  A nebo že je to ideální z obchodního hlediska

                  • atty  

                    I to je možné, ale asi to nějakej smysl má, když jsou ty keramický pístky u těch vyšších řad brzd a myslím nejen u Shimana. Podle mne jde o tu minimální tepelnou roztažnost a zároveň izolaci od destiček.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.