Brzdy Shimano - údržba, servis, opravy

161 nepřečtených
  • heyjoe84

    Zakládám vlákno na téma brzdy Shimano – údržba, servis, opravy. Nechť slouží i ostatním.

    • heyjoe84  

      Brzdy BRM 355 – Na těchto brzdách jsem se zaučil, co se týče zkracování hadic a odvzdušňování. Ani jedno neproběhlo na první dobrou, stálo mě to čas a nějaké výdaje za náhradní díly (to je vpořádku, zkušenosti něco stojí). Když už se mi zdálo, že jsem to dotáhl do zdárného konce, tak jsem po zkušební vyjížďce zjistil, že jedna páka je měkčí a že je potečená kapalinou. Při zmáčknutí páky to u pístu (pístu na páce) jakoby čvachtá a je tam vidět kapalina. Myslím, že uniká tudy. Únik těsněním pod víčkem nádržky, odvzdušňovacím šroubem, nebo upevněním hadice bych vyloučil.

      Je to známá/běžná závada? Mohl jsem to nějak zavinit?

    • heyjoe84  

      V manuálu Shimano pro montáž hydraulických kotoučových brzd (montáž hadičky k páce a třmenu) je napsáno „nedovolte, aby se hadice zkroutila“. To se prosím provede jak? Při dotahování spojovacího šroubu se hadice prostě točí se šroubem a netuším, jak tomu zabránit. Přidržet ji nemá nejmenší efekt. Třmen/páku na druhé straně jsem proto vždy odmontoval, aby se hadice odkroutila. Existuje tedy nějaký lepší postup? Děkuji

      • tonik666  

        maly unik (vlhko okolo pustu po zime) neresim.

        hadice se mi pri dotahovani prevlecne matky nekrouti, proc by mela? normalne zkracuji s pakami na riditkach. slx675, xt785

        • heyjoe84  

          https://www.youtube.com/watch?…

          Prováděl jsem stejným postupem, navíc jsem olivu namazal, jak je doporučeno v Shimano manuálu. Hadice se při závěrečné fázi dotahování vždy začala točit. Dala jednu, možná i dvě otáčky. Když jsem matici dotáhl jen tolik, že se ještě hadice netočila, tak spojem potom prosakoval olej.

          • tonik666  

            Zvláštní…Mě se hadice neprotáčí. Co zkusit dotahnout 2×? 1× aby se olivka přizpůsobila otvoru, pak vyndat, srovnat hadici, a dotáhout znova? Dotahuju na doraz, ale abych to nestrhl, odhadem tak 8NM nebo tak něco

      • Vilém  

        Musis si ji napred predkroutit do protismeru.

      • Petr L2  

        V tom manualu je také info, ze se má oliva máznout něčúm mastným, pak by se točit neměla.

      • va-bo  

        Odmontovat páku z řidítek nebo třmen z rámu, včetně uchycení hadice a točit s celkem. Je to pracné, ale hadice se nezkroutí.

      • wilda81  

        máznu olivu, hadici chytnu v gumové rukavici a nic se netočí

    • heyjoe84  

      Shimano Deore – po nějaké době používání (pár měsíců, nájezd řádově pouze desítky Km) jde brzda blíže k řídítkům. Při podrobnějším ohledání byl zjištěn únik menšího množství oleje dělící rovinou pod víčkem expanzní nádobky. Víčko a těsnění bylo sejmuto, a znovu, pečlivě namontováno, olej doplněn. Při zmáčknutí páčky je však pořád slyšet srkání (velmi slabě, ucho je nutné přiložit k páce). Brzda sice fuguje zjevně normálně, ale je zřejmé, že v páce je stále nětěsnost.

      Máte někdo prosím s touto závadou zkušenosti a tipy, jak to řešit? Děkuji

      PS: Nějak se s těmi Shimano brzdami pořád peru :)

      • Vilém  

        Podle ceho je to zrejme? Podle toho srkani? Pri uvolneni paky si brzda prisava olej z expanzky, to je zrejme zdrojem toho zvuku. Mastnota na delici rovine vytsinou vznikne pri montazi a plneni, staci parkrat otrit a sledovat, zda se znova neobjevi.

        • heyjoe84  

          No druhá brzda „nesrká“ a brzdy, které máme na dalších kolech (SLX, DB1, Gemini) taky ne. Jestli bude kapalina dále unikat, budu sledovat.

          • Vilém  

            A tu brzdu jsi odvzdusnoval?

            • heyjoe84  

              Ano, teď po rozebrání jsem ji odvzušňoval (předtím taky, zkracoval jsem hadice). Teď jsem tedy olej nenechal protékat, ani jsem ho netlačil stříkačkou, jen jsem přes odvzdušňvací šroub na páce dokapával olej a vytlačoval mačkáním páky bublinky. Je to přední brzda (tj krátká hadice), takže myslím, že je to spolehlivě. Dolil jsem až po vrch (odvzd. šroub nějaký olej při dotažení vytlačil).

    • mr.a  

      na doporučení přesunuji dotaz se:

      Mám dotaz na majitele hydraulik od Shimana – nejlépe nejnovější Ultegry 8000. Koupil jsem zcela „suchý“ komplet (https://www.koloshop.cz/…t-Mount.html) – proběhla klasická instalace (zkrácení hadic, napuštění a odvzušnění systému). Přední brzda byla v pohodě hned napoprvé, zadní jsem musel ještě jednou odvzdušnit. A právě zde jsem narazil na to, že zadek levé destičky má obtisknuté kolečko od oleje (viz. foto – najeto 80 km). Olej mi při odvzušňování na třmen nevytekl – pro pořádek :-).

      Setkal se někdo s něčím podobným? Je to na reklamaci nebo pouze kolem pístku unikla přebytečná kapalina ze systému?

      Radu typu: neřešit – jezdit, v případě brzd neberu :-)

      • novas752  

        Ja bych to reklamoval. Netesni pistek a s tim nic neudelas. Pri kazdem zabrzdeni trochu prochcije.

      • Vilém  

        Ocisti desku, ocisti pistek, nejaky cas jezdi a pak to prekontroluj. Pokud to bude pretrvavat, tak reklamuj.

      • SudPiva  

        Měl jsem podobný problém, teď už je to v pohodě. Ale myslím že první 1000km to tak bylo no, co jsem kontroloval.

        Navázal bych otázkou…je normální že pravý pístek(sledováno zezadu od kola) ma asi tak o polovinu kratší dráhu pohybu? Myslím že by to tak být nemělo – vyměnit brzdu? nebo přetěsnit? – PS.: poslední dobou mě trošku trápí špatné brzdné vlastnosti vzadu

        • novas752  

          Jestli máš vystředěnwj třmen vůči kotouči, nemélo by se to stávat. Vyndáš kotouč a destičky, trochu si vymačkáš pístky a jejich stěny očistíš sprejem na brzdy + utěrkou apod., pak je zase zatlačíš zpátky. To by mělo pomoc. Jinak rozebrat třmen no.

        • allrose  

          také to dělalo a jeden byl malinko křivě a po cestě „přidíral“,po srovnání ok

    • goofy  

      Vykopu mrtvolu:

      Brzdy Shimano Saint, hadice by měla být nějaká SM-BH90SBLS…

      Bude sedět tato oliva? Předpokládám že ano, ale za zeptání nic nedám. :-)

    • Cemik  

      Ahoj hoši, trošku mi blbě chodí Pistek na zadním třmenu (M615). Chci ho pročistit a promazat. Čím to mazete? Stačí normálně jenom min. olejem co doplňuji do brzd nebo to mám vzít silikonovou vazelínou? Diky

      • goofy  

        Nemazat ničím.

        • MatS  

          A proc ne? Jak chces rozchodit zatuhly pistek? Vzdyt se to tak normalne dela. Na vatovou tycku se kapne olej a potrou se boky vyjeteho pistku a pak se rozhybe. Pote se vse utre a vycisti, takze nehrozi zamasteni desticek. Dela se to samo bez desticek.

          • goofy  

            Tak při čištění dejme tomu, ale pak všechno dobře vytřít a pístek zatlačit. Pístky mají být v gumovém těsnění nasucho.

            • Mr.Duck  

              This.

              Malokdo si uvedomuje, ze pistek u brzdy v tesneni neklouze, ale tesneni se „ohyba“ (https://www.mgexp.com/…re_seals.jpg).

              Pistek v tesneni klouze jen tim ze se ojizdi desticky, aby se prizpusobil kdyz „ohnuti“ nestaci, a pak zustane vysunuty podle toho jak se posunul minus ten ohyb.

              V praxi to namena, ze namazany pistek muze klouzat prilis lehce, namisto ohnuti (napnuti, jakkoliv tomu chcete rikat) se v tesneni posune a pak ho nema co vracet, takze paradoxne namazany pistek se muze vracet hure nez suchy.

    • MatS  

      Mineralni olej co davas do brzd.

    • Lister  

      Kompletní výměna oleje – nechat protéct svrchu nebo protlačit zespodu?

      Brzdy fungují, ale chtějí servis a ten olej už má 10 let…

      • mr.nikdo  

        Delal jsem to letos. Na jednom kole po 4 letech byl olej uz cerny :(…

        Ja to nechal vytect spodem a potom jsem zespodu tlacil novy do kalisku.

        Pak klasika odzvdusneni a kontrola.

        U zadni brzdy jsem nakonec pritahl paku Bzz paskou a nechal pres noc (otevreny kalisek). Jeste par bublinek zdrhlo.

        • wladeq  

          A tu páku si konkrétně nechal zmáčknutou proč? Pokud si chtěl bublinky uvěznit v hlavním okruhu a nedat jim šanci dostat se do expanzky (a do kalíšku), pak to smysl mělo ;-)

          • mr.nikdo  

            No, kdyz to nechas otevrene, tak se Ti zadne bublinky ven taky nedostanou.

            Dostavaji se ven, jen pri mackani a presneji v jednom okamziku. Co jsme si vsiml pri odvzdusnovani. Takze jsem nasel ten bod a tam to fixoval.

            Zustal ten okruh otevreny.

            • wladeq  

              A měl jsi třeba někdy ve škole fyziku? Nebo viděl jsi někdy bublinky ve vodě? Nesnaží se třeba dostat na hladinu? Tím že tu páku mačkáš, cestujou ty bubliny tam a zpátky, tak jak cestuje ten olej. Někdy se přilepí na stěny, proto se po hadici klepe. Ten hlavní okruh se uzavře už při malém zmáčknutí, těžko říct esi byl otevřený

              • Vilém  

                Tento postup byl a stale je doporucovan u dost typu brzd. Natlakovat pakou okruh, kratce povolit odvzdusnovak, bublinky vylitnou. Ideal je kombinovat nekolik zpusobu.

                • Lister  

                  To ano, ale tady jde o něco jiného.

                • wladeq  

                  Ty ale mluvis o „zmacknout maku, povolit spodek, pritahnout, pustit paku, dolit kapalinu do expanzky a opakovat“…klasicky postup u aut, a funguje samozrejme i u kola. On ale delal uplne jina kouzla

                • mr.nikdo  

                  Wladeq – fyziku kdysi davno.

                  A co udelas spatne na tom, kdyz nechas celou noc okruh pod tlakem? Pak stejne paku povolis a bublinky vyletnou.

                  Zkousel jsem dalsi postup – trochu kombinace neceho, co jsem nasel na netu ;).

                  • wladeq  

                    Podle profilu je ti 19, tak bych byl opatrny se slovy „kdysi davno“ :D

                    Spatne to neni, ale cekat celou noc na neco neni to, co vetsina lidi chce, s ne uplne zarucenym vysledkem. Tim zes tu paku rano „pustil“ si nahnal bublinky z hlavniho okruhu do expanzky, kterou jsi ale mozna zavrel driv, nez stiihly doplout na povrch (do kalisku), a nebo taky ne…Proste ty origo servisni postupy jsou udelane tak, aby byly co nejvice blbuvzdorne…a ten tvuj neni jeden z nich. Da se to udelat jinak, jednoduseji, a s jistejsim vysledkem

                    • mr.nikdo  

                      Vzhledem k tomu, ze jsem ty brzdy nedelal tak, abych za 20 minu vyjel, tak jsem mel casu dost. Asi 4 dny. Tak jsem si hral.

                      Ano.

                      A 19 mi nekdy bylo. Neboj :-D.

                      A ted si trochu rypnu – krasne rypes do mne, ale kdyz jsi odbornik pres hydrauliku, odpovedel jsi a tedy poradil Listerovi na jeho puvodni otazku?

                      Vidim, ze odpoved je tam jen 1 – moje.

                      Takze zase typicke B-F.

                      • wladeq  

                        A to mam sakra odpovidat na vsechny polozene dotazy na BF? Jo to jsem nevedel. Ja do tebe nerypu, to je spis trosku tavba, za ty nesmysly co jsi vyplodil ;)…

                        Odpoved na puvodni otazku listera je odspodu, protoze bublinky jdou nahoru, jak jiz vime :D a proto je tam ta strikacka

          • Mr.Duck  

            Když máš čas, zkus to. Většinou když vyměním kapalinu, tak než dodělám servis kola tak brzdu nechám staženou. V tu chvíli je jedno jestli máš expanzku zavřenou a nebo tam máš kalíšek.

            Jde o to že v systému vytvoríš tlak, bublinky se zmenší a lépe se dostanou nahoru. Pak když máš všechno ostatní hotové, nasadíš kalíšek (pořád je jedno jestli páku povolíš před tím nebo potom),a bublinky co ti zatím vystoupaly nahoru vypumpuješ z expanzky. Někdy tam jsou, jindy ne. Není to skoro žádná práce navíc a když tím můžeš udělat lepší bleed tak proč ne.

            Rozhodně to není nutnost a ani bych se tím netrápil při běžném odvzdušnění, ale když je čas tak proč ne.

            Samozřejmě ten princip je stejný u všech brzd, nejen Shimano

      • goofy  

        Asi bych to protlačil zespodu do prázdného kalíšku, starý olej vylil a pak případně pokud by bylo třeba klasicky odvzdušnil: vrch + spodek.

        • Lister  

          Jo k tomu se tak kloním, přijde mi to lepší s ohledem na možnost zavzdusneni.

          Jedinou nevýhodu vůči postupu vypustit a napustit tam vidím v tom že člověk musí nějak odhadnout náplň – má někdo představu kolik se do toho systému vleze?

          • mr.nikdo  

            Do 20 ml by to melo byt.

            • Lister  

              Super . Díky. Ono to možná bude poznat i podle barvy, ale co jsem do toho naposledy lezl tak byl olej pořád hezky červený i kdyz byl už docela starý

              • lumyr  

                Tak já nikdy červený olej v systému neviděl, takže jo, poznal jsem podle barvy v kalíšku. :) kolik ml jsem nikdy neřešil.

                • mr.nikdo  

                  Jestli ma olej 10 let, tak to budou brzdy s otevrenou expanzkou (volne pristupnou). A lepsi vedet nez vzit 5 ml strikacku a zavzdusnit si to…

                  • Lister  

                    Sorry za zmatení, díval jsem se a jsou to teda XTR někdy z roku 2011, takže 10 ještě nemají, ale už je to ten nový systém s odvzušnovacím portem na kalíšek.

                    • mr.nikdo  

                      Tak to jsme delali stejnou praci a na asi stejnych brzdach – 975 (Trail)?

                      Ja to schvalne vypustil, at vytece vsechen bordel i z pistku. A pak natlacil, at zase z druhe strany se protlaci bordel ven. Jak tam das kalisek, tak mozna uvidis rozdil v barve. Mam pocit, ze se mi to nakonec oddelilo a melo to spis 2 barvy – cernou a ruzovou.

                      • mr.nikdo  

                        Chyba – 985 :)

                      • Mr.Duck  

                        Vím že je to trochu pozdě, ale stejně to sem napíšu.

                        Když měníš kapalinu, je lepší to protlačit nahoru než nechávat vytéct dole. Nejvíc bordelu totiž najdeš v páce mezi těsněníma na pístku, který nevyčistíš bez rozbory. Tudíž když to pustíš dolů, všechen ten bordel z páky natáhneš do systému, zatímco když to rovnou nacpeš zespoda, tak to rovnou vytlačíš ven.

                        • danis7  

                          Zase dole u třmenu máš nejvíc znehodnocenou brzdovou/olej vlivem tepla :) … to si nevybereš.

                          Nicméně taky měním kapalinu odspodu.

                          • Mr.Duck  

                            To sice jo, ale ta ti nějak nezasviní systém když jím proteče, žejo :)

                            Nicméně myslím že to je spíš teoretický problém, zrovna Shimano kapalina má dost vysoký bod varu, myslím že čo se teploty týká tak by to fungovalo hodně dlouho :)

                        • doubleingram  

                          A z pistu dole neprojde bordel? Rek bych ze vic nez seshora.

                          • allrose  

                            to projde,ale s množstvím bordelu v páce ,nesrovnatelné množství..po 2měsících vytlačím „gumovýho hada“

                          • Mr.Duck  

                            Ještě jsem snad neviděl Shimano co by mělo ve třmenu bordel, pokud to nebyl bordel shora. Shimano kapalině moc neublížíš a přes pístky se tam obecně moc nedostává. Za to u páky je to problém, hlavně pokud ji máš mastnou když se ti třeba při odvzdušnění dostane olej zvenku k pístku (*) se tahá bordel do systému „jednosměrným“ těsněním a více méně nemáš možnost to vyčistit bez kompletní rozborky (stejný problém jako u guide/code cca každý měsíc :)).

                            Nevím o žádné páce co by měla ty těsnění řešené jinak, ale tuším třeba hope to má aspoň celkem schované, Shimano to moc neřeší. Když bych měl přes zimu čas a nudil se, možná zkusím vyrobit Shimano pístky co by byly navěky, a možná to zoufale selže :)

                            (*) pokud máš se špinavou kapalinou / bordelem v páce problém, vyplatí se páku pořádně odmastit a při odvzdušnění si dát pozor že neuteče ani kapka od kalíšku, je to docela easy udělat čistě když na to myslíš

          • goofy  

            Moc ne. Jedna velká stříkačka by měla stačit. A i když si myslíš, že ty barvy jsou stejné, tak jsem teď zkracoval ani ne půl roku staré Sainty, a rozdíl v barvě jsem poznal hned. :-)

    • Saatan  

      Zdravim, da se nekde koupit tesneni a plisek expanzni nadoby brzd SLX M675?

    • wilda81  

      Když už tu tohle téma je, tak se zeptám na ten plastový bazmek co se dává mezi pístky. Jde mi o to, že klasicky roztáhnu pístky, doplním kapalinu, pomačkám páku atd, ale vždy mám pak ve výsledku drobnou mezeru mezi pístky a tou rozpěrkou. Měla by být plastová rozpěrka natěsno když je páka volná nebo s drobnou mezerou co vznikne uvolněním páky? Nikde jsem neviděl, že by to někdo v návodech řešil…

      • Lister  

        Není tam natěsno. Kdyby ti náhodou pistek zůstal po práci vysunutý tak se jednoduše zatlačí a tim vytlacis přebytečný olej do kalíšku.

    • Pessinger  

      Ahoj, uvažuju o dalším tuningu Treka o brzdy SLX 7000.....na kup kole píšou že brzdy jsou odvzušnene a připravené na montáž, ale jsou k tomu dva trny a dvě olivy což mě mate ( jsou náhradní?) mám vedení po rámu a kolo servisuju sám. Zeptal bych se selsky :-) staré brzdy Shimano odmontuju a místo toho připevním nové SLXy ? Pak je tu ještě ten ispec chtěl bych ho také využít a připevnit budík na brzdu bude to vše ok…kolo mám v profilu

      • Kouba_2005  

        Ano, jsou náhradní pro případ potřeby zkrácení hadic. Trn a oliva nelze použít opakovaně.

        • Lister  

          Lze. Záleží na šikovnosti a taky trochu náhodě, jak moc je oliva slisovaná.

          Ale jinak máš samozřejmě pravdu.

          K původnímu dotazu – brzdy jsou sice připravené, teoreticky stačí staré sundat a nové namontovat, ale velmi pravděpodobné nebude sedět délka takže se brzdy budou muset zkracovat a na to tam jsou ty trny a olivy.

          Klidně to podle návodu zvládneš doma, nepotřebuješ žádné speciální nářadí jen ke dobré mít ten jejich orig kalíšek – dá se nahradit velkou stříkačkou, ale stojí pár korun, takže není o čem přemýšlet.

          Kompatibilita s packama záleží na typu I-spec – musíš mít stejný I spec na brzdach i páčkách.

          • Pessinger  

            Aha tak dík za info, na to i spec nemám stejně řazení teď jsem koukal. Mám starší deore rok 2016 sl m-6000 Rapid fire s objímkou...­....tak tuning odkládám

            • Lister  

              Objímka není problém. Navíc jsem pochopil že chceš zachovat ukazatel zařazeného převodu a to nejde dohromady s uchycením I-spec. Na I spec jediné bez ukazatele, ten jde jen s objímkou.

              • Pessinger  

                Na budíkách nelpím, jde mi o funkci a váhu a taky abych si to mohl vlastní silou přehodit a výměna řazení bude na kole asi zásadní věc, koukal jsem a ty i spec vozis na tvý raketě

                • Lister  

                  Pokud tě netrápí místo na riditkach a opravdu chceš nové brzdy tak prostě necháš řazení na objímce a hotovo.

      • unitak  

        Mám podobný / stejný dotaz…nové slx brzdy. Jak spojit hadici a brzdovou páku? Z hadice se jen sundá ta gumová koncovka, nasune se na hadici „šroub“ a z brzdové páky se vyndá „žlutá zátka“? Hadici zasunu do páky a zašroubuji?

        Nechci něco podělat, abych nemusel odvzdušňovat…zkra­covat nechci, protože brzy půjdou brzdy na nový rám, tak ať pak nemusím měnit celé hadice…raději teď budu mít trčící dlouhány :-)

        • velwoo  

          Ako pises plus pred nasunutim sroubu este navlecies na hadicu gumenu krytku, ktoru nakoniec nasunies na paku. Ale odvzdusnil by som v kazdom pripade.

        • Breakpain  

          Jsem zvědavý, jak vyndáš tu plastovou záslepku z páky ;)… Já nato grif nenašel a docela jsem s tím zápasil…

          • Kouba_2005  

            Ja to normalne vysrouboval :)

            • Breakpain  

              Já myslím tu, která je pod pákou, aby nešla zmáčknout. Ale řešil jsem to na MTB, možná je to tam jiné…

              • Kouba_2005  

                Jo tohle :) Taky na MTB, ale nevybavuju si, ze bych musel vynalozit nejaky vetsi usili nebo nedejboze inteligenci, abych to dostal ven :)

                • Breakpain  

                  Mně to nešlo vyndat ani na jednu stranu. Ať jsem pákou povolil, utáhl… docela jsem byl v koncích a vyndal jsem to nestandardně…

              • Mr.Duck  

                Vezmu a zatáhnu.

          • unitak  

            A jak jsi ji tedy dostal ven? :)

            • Breakpain  

              Nešlo mi to nijak… rozdrtil kleštěma na atomy…

              • Kouba_2005  

                Asi ji tam nakej cinan nestadardne narval.

                • Breakpain  

                  A postup je jaký, že se zato normálně zatáhne a mělo by to jít ven?

                  • Kouba_2005  

                    Prave ze to ve mne nezanechalo zadnou vzpominku nejakyho zapoleni, takze jsem to asi jen normalne vytahnul pri jemnem odkloneni paky od riditek.

                    • Breakpain  

                      Tak to asi někdo zarval moc hluboko, nebo nevím… tohle „tahání ježka z klece“ jsem zkoušel v milionu poloh a nic :-) …

                      • Mr.Duck  

                        Ono je to takový trochu divný a někdy je potřeba trochu citu nebo síly. Nevím proč, ale vždy se to dá ukecat (jako že za vteřinu dvě). Přijde mi to i docela šikovný, teď jsem čekal na rám tak se to hodí když si zašpuntuješ brzdy. A bez tý zarážky akorát se špuntem v páce za ní vezmeš a špunt letí všude kapalina taky :D

        • unitak  

          Ještě jeden dotaz…co je toto viz foto? Z manuálu jsem pochopil, že to je něco jako podložka pod šroub, aby se neuvolňovaly šrouby, které drží třmen…Nechápu proč je pak ale u každého třmenu jen 1×???

          • tomxxx  

            Je to píčovina. Přesně jak píšeš. Aby se neuvolnil šroub třmenu.

            • unitak  

              Takže zbytečnost…asi to tam nikdo nedává co?

              • Mr.Duck  

                Já jo, ale jak píšu níž, je to pojistka, když máš loctite a občas si zkontroluješ šrouby tak to není potřeba, nicméně nevidím důvod to ne použít. Leda by ti vadila ta váha :D

          • Mr.Duck  

            Protože na druhém šroubu by se ti to při povolení otočilo do kotouče, u toho horního se to zastaví o třmen. Je to jen pojistka, brzda s jedním utaženým šroubem tě zastaví stejně jako se dvěma (ne že bych to doporučoval!), ale s nula šroubama blbě :)

            • unitak  

              Pořád ale nějak nechápu ten smysl / princip té pojistky…asi jsem natvrdlý :-) když se uvolní šroub a vypadne že třmenu, tak snad vypadne i ta pojistka.

          • Kouba_2005  

            Vyhodit :)

            Je to pro pripad, aby se ti nepovolil sroub drzici trmen a ten neupadl. Srouby jsou s lepidlem, tohle udelatko tam nemam, nikdy se mi sroub nepovolil. Za me zbytecnost.

        • unitak  

          Ještě jeden stupidní dotaz…dělám něco takového poprvé, tak ať to nedo…

          Je to normální dotažení, že je ještě vidět závit? Dělám to dle doporučení 7nm a více mě to nechce pustit. Tak jestli ne nějak řešit a nebo zakrýt tou gumovou krytkou a je to ok.

          Díky

          • Vilém  

            Ano, zavit muze normalne koukat ven z paky.

          • Breakpain  

            Ano, kouká to, neboj, hlavně to nervi nějak extra ;-) …důležité je před montáží máznout olivu vazelínou – pokud jsi to neudělal a nepoteče to, tak to samozřejmě neřeš ;)

    • mr.nikdo  

      Mozna jeden dotaz do plena. Co delate se starym olejem – kam ho davate na recyklaci/lik­vidaci?

      • wilda81  

        Nosím do sběrného dvora.

      • krabica  

        Mám 5L dózu a zatím jsem ji nenaplnil, ale až to někdy přijde, tak to hodím do sběrného dvora.

      • Lister  

        Taky mne to napadlo. Ale raději se neptal, protože pravdivá odpověď by ve většině případů zněla – liju do umyvadla.

        • mr.nikdo  

          A to je to, co nechci (umyvadlo). Navic ho ani ve sklepe nemam :-D.

          Je pravda, ze brzdovka – te je malo. Ale kdyz udelas 1–2 velke servisy na Rebe, tak uz jsme v oblasti 250 ml… A to uz neni tak malo.

          Wilda – diky za info ;-).

      • goofy  

        Sbírám do dvoulitrovky (olej ze sekačky, výměny náplní ve vidlici, odvzdušňování, atd.), a když je to plně, tak hodím do sběrného dvoru. Co vyteče na zem vytřu a hodím do koše. :-)

      • Kouba_2005  

        Jelikož v práci produkuju daleko víc vyjetého oleje, ať motorového, převodového či hydraulického, tak ty trošky z kola přicmrndnu do kanystrů, které odesílám na centrálu, kde to snad do umyvadla nelejou :-)

      • lukas aka mitro  

        Použité žedidla, ojele, brzdovky,…všechno leju do nejakeho mensiho kanistru nebo flasky – treba od smesi do ostrikovaci. Jak je plna, odvezu to do sberneho dvora…

    • Espen  

      Tak jsem dnes nakoupil injekční stříkačky, hadičku, minerální olej, teflon pásku a zítra se prvně pustím do výměny :-D.

      Plán je takový. Na třmenu vypustim starou a pak natlačím spodem novou.

      Sem na to zvědavej

    • Roxteedy  

      Kamaradi, napadne vas, kde sehnat horni sroubek na packu brzd shimano? Jak se misto nej sroubuje odvzdusnovaci kalisek? Hledal jsem po eshopech a nic…

      Zlomil se mi v nem imbus…

      Konkretne jsou brzdy MT200, ale myslim ze bude stejny vsude…

      • Vilém  

        Zlomil imbus? V tomto sroubku?

        • filipino_23  

          ked to nejde silou, ide to este vacsou silou. pripadne papierovy imbus

          • krabica  

            Přitom se má jen lehounce dotáhnout na 0,5–1Nm… :-)

          • Roxteedy  

            B je spravne.

            Blbec jsem to vzal tou stranou kde je vyfrezovana bambulka. Nenapadlo mne, ze to cinan udelal i na tomto rozmeru. Ani to nechtelo silu. Myslel jsem, ze jsem se jen netrefil

            Chybama se clovek uci…

            • filipino_23  

              nejde to vytahnut magnetem alebo vyfuknut stlacenym vzduchem?

              • Roxteedy  

                Nemyslim. Sel tam celkem na tesno

                • atty  

                  Malou kapku kvalitního sekunďáku na nějakej silnější drát nebo něco pevného, do těch 2.5mm (nebo kolik je ten imbus).

                  Minutku podržet a pak opatrně zkusit vytáhnout (už jsem to párkrát podobně vytahoval – například zalomený šroubky v noteboocích apod). Tady by to mělo bejt snažší, že nemusíš šroubovat, ale spíš opatrně viklat a tahat nahoru.

                  • Roxteedy  

                    Dik. Zkusim

                    • atty  

                      Hlavně fakt jen kapičku a trefit se jen na zalomenej imbus. Pokud to lepidlo zateče mezi stěnu díry na imbus ve šroubu a ten jeho zbytek, tak je to fakt konečná :)

      • TomPub  

        Cus, ted sem zrovna menil jednu paku, takze ho mam, daruju.

        A ted jeste ja dotaz, menil jste nekdo ciste jen paku? Mam mrtvou XT brzdu s dobrou pakou a kamarad dobrou SLX brzdu s ohlou pakou, takze bych mu ji dal, jde to vymenit?

    • ceo  

      Co se stane, když ne kotouče 56 (Resin only) dám sintrované desky? Jen se rychle ojede, nebo bude problém se šponama a funkčností, nebo něco jiného?

      • Esi  

        Někde to tady bylo vyfocené, byl to kotouč s kulatýma dírama a bylo to okolo těch děr normálně vytrhané, tak že jako nějaká velká nouzovka to jde asi použít ale ten kotouč zničíš asi velmi rychle

    • Sul  

      Ahoj. Vcera sem na brzdach menil desky. Bylo to na zaver servisniho odpledne, takze uz bez zajmu a pozornosti. Na zadni brzde sem roztahl pistky aby se vesel kotouc k novejm deskam a kapalinu sem jaksi protlacil ven, viz foto. Propousti to stale. Co je spatne, pripadne na co si dat pozor nez paku rozeberu?

    • UndeR_Ondra  

      Ahoj, uměl by mi někdo vysvětlil, k čemu ja na brzdovém třmenu tahle zátka? Už se mi asi dvakrát stalo, že mi právě přes ni začal třmen protékat. Díky!

      • novas752  

        odvzdušňovací/plní­cí port, pod zátkou je takový čuček na kterej se nastrčí hadička od stříkačky a potom se otevře ventil uvnitř 3mm inbusem na spodku té válcové části vlevo od zakroužkovaného místa. Takže zkontroluj jestli ten šroub není uvolněný, s citem ho dotáhni, zátku vyloupni, vysuš to pod ní, dej jí zpět a sleduj jestli to bude rosit dál.

    • UndeR_Ondra  

      Jestli tomu dobře rozumín, tak ventil se otevírá tím imbusem na který ukazuje modrá šipka ano?

      • novas752  

        áno. Normální pravý závit, po směru hodinových ručiček utahuješ.

    • Jason Voorhees  

      Že to tam mam obrácené? Ztratil jsem špalek

    • gemini  

      Páka Sh. Ultegra 8070 – z ničeho nic se mi začala propadat brzdová páka. V servisu mi doplnili trošku kapaliny a na chvíli dobrý – nicméně po týdnu opět stejný problém – sice stačí párkrát zapumpovat a je to ok, ale na druhý den znovu stejný problém. Je to zavzdušněný, nebo se mám připravit na něco horšího?:-)

      • novas752  

        Buď je to odvzdušněný blbě nebo si to někde přisává vzduch = pravděpodobně i pouští kapalinu = zkontrolovat vnitřek třmenu, vstup hadice do třmenu a do páky, páku samotnou, jestli někde neni mastná.

        Podle výsledku buď pořádně odvzdušnit (stříkačkou od třmenu do kalíšku v páce), nebo řešit co s netěsností.

        • gemini  

          Olej jsem nezaznamenal, desky jsou suchý. Zkusím to ještě jednou řádně prolézt. Odvzdušnění proběhlo jen pumpováním páky s nasazeným kalíškem s olejem – bez stříkačky v třmenu. Vhledem k tomu, že to pak fungovalo ok, považoval jsem to za správný způsob:-)

          • novas752  

            Bublinka se mohla dostat jen do expanzky a pak z ní zase utýct do okruhu. Například jestli kolo skladuješ v jiné poloze.

            Pořádný odvzdušnění bude jistota, jestli se pak problém objeví znovu, bude potřeba buď přelisovat konce hadice, nebo vyměnit páku/třmen pro netěsnost.

    • p0waa  

      Ahoj, u brzd BR-RS505 jsem při centrování třemnu vůči kotouči narazil na problém s pístkem. Po vyndání destiček se hýbal jen patrně a při zmáčknutí páky docházelo k prosakování oleje (viz. foto). Zkusil jsem ho jemně zatlačit do třmenu, kladl značný odpor a bylo slyšet drhnutí jakoby takové broušení. Je možné ještě pístek rozhýbat, utěsnit a třmen používat dál, aniž bych musel kupovat nový?

      • Vilém  

        Pokud slysis brouseni, tak je asi pistek rozdrceny.

        • p0waa  

          Nejspíše ano. Koukám, že je výměna pístku jednoduchá, problém je ho ale sehnat samostatně i s těsněním. Máte někdo zkušenost, kde by se dal sehnat?

          • Vilém  

            Nikde. U cinana se da sehnat duralova nahrada, ale dle meho to nema smysl. Shimano dily nedodava.

            • p0waa  

              Hmmm, to je blbe. Novému třmenu se nejspíš nevyhnu. Pístek jsem pro zajímavost vyndal. Čím by se mohl takhle rozdrtit? Vadou materiálu?

    • Markony  

      Otázka je zda je poškozené i těsnění ale cena pístku když jsem hledal na ZEE vyšla 3/4 ceny nového třmene .

    • zixinis  

      Zdravím. Pár dní zpátky jsem při mytí nechal kolo tak hodinku kolama nahoru. Jaké bylo moje překvapení, když jsem potom zjistil, že se změnil chod pák. Nejspíš asi došlo k zavzdušňení. Brzdy MT200. Nerad bych kvůli tomu vozil kolo do servisu, takže by mě zajímalo, zda by stačilo řešení podle tohoto návodu: https://youtu.be/0moEXxcgB5o. To znamená jen koupit nádobku a trochu kapaliny.

      • velwoo  

        Kup este v lekarni striekacku a sadu na infuziu, z ktorej pouzijes hadicku (odstrihnes kusok, kolko treba), dokopy tak za 20 korun a mas komplet sadu na odvzdusnenie :)

      • Hrabex1  

        nemusi to byt zavzdusneny. Nekolikrat promackej paky a uvidis.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.