• Smarr

    Ahojte,

    mohli byste mi prosím poradit? Jezdím na MTB – výhradně les, polní cesty, kameny – najedu přes 2.000 km ročně a jezdím většinou sama. Problém je, že na 29 kola se mi minule nepodařilo vyměnit duši – prostě to nešlo. A protože jezdím skoro pořád sama a po samotách – šla jsem pešky pár hodin na vlak.

    Přemýšlela jsem o výměně za bezdušáky. Všechna negativa znám, tedy jestli říznu bok, tak zase půjdu pěšky, protože duši tam prostě nenarvu. Ale zase proříznout bok se mi ještě nepodařilo. Mám raději kopce nahoru – dolu jezdím umírněně, neb se bojím :-).

    Myslíte, že pro mě má cenu vyměnit dušáky?

    Předem díky za názor!

    • oddie  

      Jestli na to máš ráfky a pláště, proč ne. Nebo stačí se naučit tu duši vyměnit :)

    • novas752  

      Řekl bych že ano. Nájezd dostatečný. Předpokládám že nemáš síku na zutí pláště čemuž se venku s bezdušema vyhneš. Jestli máš Tubeless ready ráfky a pláště. Budeš mít po starostech.

    • adam1  

      Tak jak píše kolega ,ráfky a hlavně pláště mít a směle do toho ,jinak to nezjistíš .Já ti to jen doporučím ,jezdíme na tom celá rodina ,sem tam defektím zatím jen já :)vždy je to chyba jezdce:)

      Trny,hřebíky,špan­cveky ti to pobere tmel větší lze použít knoty + je dobré vozit co bombičku (dekáč) dobrá věc taky jak řizneš fest tak duši nebo ten vlak /přítel na telefonu:)

      Za mě ano

    • Smazaný účet  

      Ja bych se osobne naucila vymemit dusi. Neni to tezke. Nektere plaste od urcitych vyrobcu jsou velice tezke nazout ale da se to se spravnym naradim. Jestlize clovek jezdi sam musi se pripravit na vsechno. Z vlastni zkusenosti vymenit dusi a zkratit retez v pripade ze ponicis prehazovacku je zaklad.

    • Radez  

      Abych řekl pravdu, tak o prořízlým boku jsem četl jen tady. Najel jsem tisíce kiláků a x závodů v terénu a bok jsem teda nikdy neříznul, ani jsem neviděl, že se to někomu stalo.

      Jen teda ještě doporučím jinou věc a určitě se tu k tomu zde ještě vyjádří řada odborníků. Pokud na bezdušácích prorveš větší díru, kterou mlíko nezalepí – tak opravdu nemusíš chodit pěšky. Následuje velice jednoduchá a dost levná oprava (jsou teda nesmyslně drahý sady na opravu – a vypadá to jednoduše), ale za 150 se dá koupit nějaká jednoduchá sada knoty, vidlička, lepidlo… a tím se dá velice efektivně, rychle a jednoduše díra opravit. Nafoukáš a pálíš dál. Na kole s několika knotama jsem pár závodů taky jel a bez problémů dojel. Jen koukneš na nějaký video, jak knot do díry vidličkou nacpat a to je vše. Nevěřil jsem tomu, že to fakt bude držet, ale drží to neskutečně a to mám snad nejlevnější sadu co existuje.

      • Slavik  

        Ti nevím, kam to dáváš, vždyť je to velký a nejlevnější taky ne.

        https://www.aliexpress.com/…3796747.html

        https://www.aliexpress.com/…4300028.html

        https://www.aliexpress.com/…9306546.html

        • Radez  

          Rozumím tomu co píšeš.

          Původně jsem zvažoval jednu z těch sad, na který odkazuješ pořídit, ale pak několik faktorů hrálo proti :-), zejména to že jsem to potřeboval rychle. Ale příští sada bude něco takovýho.

          Cenově jsem myslel samozřejmě ty superkůl věci, který jsou ještě trochu menší, než co posíláš a je tam ten zalamovací trn, kdy se ta sada pohybuje od osmi do patnácti kil. To mi přijde uplně mimo (ale je mi jasný, že bych tu našel spoustu názorů, že bez toho někdo nemůže existovat :-) a zvlášť důraz na velikost).

          Poslal jsem to hlavně pro to, že ty nástroje jsou fakt primitivní. Není potřeba nic na nic našrubovat, je tam těch knotů víc, když to poděláš apod. Prostě supr začátečnícká sada. Normálně to mám v kapse pod sedlem. Spolu i s rezervní duší a pákama tam vleze v pohodě. Většinou vozím ještě dušu, ale to spíš z důvodu, že třeba zadní plášť už jsem měl po klinické smrti a už tam bylo několik knotů a nevěřil jsem tomu, že to může vydržet.

          Jinak jako obrovskou výhodu toho všeho nářadí, že je tak velký, vidím pro mě v jedné věci. Když mám zkřehlý ruce, tak mám problém s jemnou motorikou. Loni jsem jel asi tři závody, kdy chcalo celou dobu a nebyl jsem schopnej ani řadit normálně, tak jsem musel páky tlačit dlaněma. V jednu chvíli jsem potřeboval dofouknout kolo a nebyl jsem schopnej ani odšroubovat ventilek – což znamená, že bych rozhodně nedokázal sešroubit ten nástroj, jak je na videu. Jako na nějakou pohodu výlet to je určitě skvělý a jak říkám časem to pořídím, ale kdybych chtěl tohle řešit ve stresu a zvlášť se zkřehlejma rukama, tak bych to nedal ani omylem.

          • Netiaq  

            staci koupit knoty za pade a riznout gumovkou jeden plochej sroubovak nebo na multiklici, stejne jetam k nicemu :D

            • Lišák  

              K tomu, co odkazoval Radez, je ještě tuba s lepidlem (nebo co to je). To u těch čínských není. Lepidlo není pro opravu potřeba, postará se tmel? A když je vyschlý?

              • novas752  

                Když je vyschlý tak si ssebou vezeš cca 60ml lahvičku čerstvého.

                A to lepidlo neni lepidlo ale vulkanizér.

                • Lišák  

                  A je nutný?

                  • novas752  

                    Podle mě úplně ne.

                  • Netiaq  

                    pokud dobnes dusi tak je nutny velmi, na bezdusi potreba neni, pokud jedu dal, nebo tam kdeto neznam, tak uz vim, jestli je mliko v kondici nebo neni, samotnej knot to utesni s mlikem, uz jsem tu psal, prijde mi dulezity tu pripadnou diru v plasti dat dolu, a trochu to kolo zatizit pres sedlo, tim se jednak mliko dostane dolu a dira se priucpe tim jak je treba ve hline, pokud vzduch utika pomalu tak je vetsinou vyhrano a utevni to i velkou douru

                    • MatS  

                      A co když ti dírou mlíko vystříká ven, tak na zatěsnění knotu už nebude stačit. Leda vozit lahvičku.

                      • novas752  

                        Jiná možnost než mít lahvičku neni. Vulkanizér jen naleptá knot a ten se má větší tendenci nalepit na plášť okolo. Ale když je to celý upatlaný od zbytků tmelu tak se to stejně nezatěsní a v plášti už nic nebude.

                        Jednoduchý řešení je vozit lahvičku čerstvého tmelu ssebou. Stačí nějakých 60ml a často pomůže jen dolít trochu samotného čersvého tmelu (který funguje lépe než nějaký polovyschlý zbytek x měsíců bydlící v plášti).

                        Celý to takhle vypadá jako hrozná věda ale v podstatě nic komplikovanýho na tom neni. Když už píchneš tolik, že to nepobere tmel za jízdy, zastavíš a otočíš kolo dírou dolu. Když to nezabere a tmel jen stříká ven nebo to jen syčí a tmel nikde, doliješ skrz vyšroubované jádro ventilku půl lahvičky. Pokud ani čerstvý tmel nezabere (což už je většinou díra jak hovado, která se většině lidí povede jednou za uherskej rok nebo vůbec), díru zaknotuješ. Jednoduchý.

                        • MatS  

                          Se omlouvám, si jen popíchnu, neberte to nijak zle. Jak tady všichni vyzdvihovali bezduše, jaká je tam úspora hmotnosti a tak. A ve výsledku vozíš 60ml lahvičku tmelu, sadu knotů, náhradní duši, CO2 bombičku a pumpu a normální pumpičku.

                          Naproti tomu když jezdím s dušemi, tak vozím jen flastry a pumpu (a light duše v pláštích). :-)

                          Ale taky už mám objednané TLR pláště, takže to letos nahodím ;-)

                          • Netiaq  

                            tohle setu uz rozebiralo, neni to o uspore hmotnosti ale o jizdnich vlastnostech, vybava zalezi co a kde jedes, kolem komina vozim jenom pumpicku, tmel dolivam doma podle toho jak zacnu castejc dofukovat, kdyz jedem nekam na celodenku s klukama, tak se predem dohodnem co kdo poveze, neni potreba mit v tlupe 8 pumpicek :D

                            • TK75  

                              Přesně,na hmotnosti nesejde.. ty vlastnosti toho pláště o to jde

                          • oddie  

                            Nevozím náhradní duši ani CO bombičku, na co? Mám lahvičku, knoty, lepení na duše (pro případnou pomoc někomu jinému) a mikropumpičku, vše i s nářadím v pidibrašničce pod sedlem. Lahvička + knoty váží max. stejně jako ultralight duše.

                          • novas752  

                            S tou hmotností je to těžký, záleží kde se to vozí. Velká duše do pluskových plášťů nebo tlustá freeride duše má snadno přes 300g. Tam se šetřit gramy bezdušema dají docela dost. Naopak ve srovnání s nějakym wannabegravelbike xc strojem na nebezdušových pláštích s UL dušema nebo Tubolitem vyjdou bezduše o dost těžší.

                            A tou rezervní výbavou to takový hmotbostní rozdíl taky neni, 2 bombičky s nafukovačem, malá lahvička tmelu a knotovač. Dohromady 200g max. To je jak když se před vyjížďkou víc napiješ nebo málo vys… :) Navíc spoustu lidí nejezdí s „plnym zabezpečenim“ ale vozí jen něco málo. Stejně jako s dušema taky stačí jen třeba bombičky a lepení.

                          • midlander  

                            já než bych se jebal s flaštičkou a bombičkama, radši vozim lehkou duši.

                            tedy v brašničce.

                            • Netiaq  

                              nez abych sundaval zadni kolo, pak plast a pak zase nazpatek, to radsi to mliko a knot :D

                        • Netiaq  

                          jeto jak s prcanim, spousta otazek okolo dokud nezkusis :D

        • oddie  

          Dík za tip, objednal jsem.

      • Gwaihir  

        Mě se líbí toto:

        https://int.oneupcomponents.com/…g-pliers-kit

        Ale cena úplně jinde.

        A je tam i krásné video, jak se to dělá.

      • Gwaihir  

        A na prořízlý bok:

        https://www.parktool.com/…re-boot-tb-2

      • Smarr  

        Tady se trochu bojím, že nebudu schopná nafoukat kolo zpátky do ráfků. Ale jinak díky za komentář!

        • Radez  

          Ono to z ráfků nevypadne i když to je vyfouklý, čili to jde nafoukat uplně v pohodě. Pokud teda nepočítám, že bys jela na uplně prázdným kole, pak by to z ráfků vypadlo.

          Dva postřehy – nikdy mi to z ráfků nevypadlo i když to bylo uplně vyfouklý i přes zimu několik měsíců. Stačilo jen dofouknout.

          Druhý postřeh je, že pokud to bylo mimo ráfek: nasazoval jsem novej, nebo po zimě čištěnej plášť, tak jsem ho rukama nikdy nedokázal nahodit ani s pomocnou duší a dofoukat doma (ani malou ani velkou pumpou) a musel jsem na kompresor. ( A to jsem zkoušel veškerý hacky zde zmiňovaný. Jednou jsem to viděl i v servise, že to taky bez kompresoru nedali :-), ale teoreticky mi to před tím než to nenahodili vysvětlili, že to je jednoduchý :-))

          Čili toho, že se ti to proraženou dírou vyfoukne a po opravě (nacpání tam knotu) to nebudeš schopná nafouknout, tak bych se bál až na posledním místě.

          • TheJD  

            Jestli ti plast zustane na rafku pri defektu je docela loterie. Pokud je to pomalejsi defekt a stihnes zastavit driv, nez je plast prazdny, tak tam nejspis zustane, ale mne se treba stalo, ze mi v prudkem pomalem sjezdu plast ufouknul kolem patky, z te vypadl a kaminky nebo neco mi protrhlo pasku v rafku, takze jsem daval dusi.

            Novy plast jsem vzdycky dokazal nahodit dilenskou pumpou, klasicka spis silnicni pumpa, zadna velkobojemova nebo booster. Vetsinou bez problemu, jen Michelin Wild Enduro jsem musel nejdriv nahodit protilehle patky do rafku rucne, ale pak uz to slo hned.

      • ladys  

        Je to věc náhody…

        Ve sjezdu který jsem jel v tom roce alespoň 10× jsem říznul plášť.

        Letěl jsem na zem pěkně, únik byl tak rychlý, že se plášť okamžitě na několika místech procvakl.

        Na to žádná sada nepomůže

    • JachymP  

      Rozhodně má. Počet defektů je radikálně menší a oprava na cestě knotem snadná a rychlá. Už by se mi taky v terénu nechtělo sundavat kolo… Ale je fakt, že na 100% to taky není, už jsem jednou propíchnul klackem plášť i s páskou a musel jsem nahodit duši, ale to už byl prostě moc nízkej tlak ;)

      A jako bonus, v terénu mnohem lepší jízdní vlastnosti a to i v těžkých výjezdech.

      Jo a prozřízlej bok jsem měl, ještě když jsem jezdil duše. Po výměně duše lezla dírou ven, ale podlepení pláště záplatou na duše stačilo na dojezd.

    • zdenek  

      Pokud někdo neumí vyměnit duši (a YT je určitě plný návodů), tak bych si nedělal iluze o zvládnutí čehokoli jiného. :-(

      • PLATYPUS3  

        Záleží přece na ráfku, na některým zlomíš páku nebo uděláš díru do duše jak to jde špatně a některý poberou plášť aniž by se člověk zapotil.

      • novas752  

        Otázkou je proč neumí.

        Jsou některé kombinace rafek plášť, které vyžadují slušnou davku bejčení a síly i když to umíš. Proti tomu oprava bezduše (což se stane jednou za uherskej rok, většinu průpichů ani nezaregistruješ) je docela lehká, buď jen otočíš kolo dírou dolu a čekáš jestli se to chytne, nebo tam hold vrazíš knot. Ani neni potřeba sundavat kolo z rámu.

      • Smarr  

        Já duši vyměnit umím, ale mám nově kola 29 a prostě i mi to nešlo sundat (montpáky mám) – mám 57 kilo a prostě byla potřeba větší síla. Mořila jsem se s tím pěkně dlouho. Zase takové jelito nejsem.

        • MatS  

          Netvrdím, že se nemůže najít blbá kombinace ráfku s malým žlábkem a těsného pláště. Ale základ je shodit plášť z patek do žlábku, někdy i nohou si pomoci přišlápnout plášť. A jak ho máš ve žlábku, tak se ti zvětší prostor pro stažení jedné strany pláště přes hranu ráfku. Hodně lidí to rve silou a láme montpáky.

          Pouze jednou jsem skončil s prsty od krve, kdy jsem z MAVIC Crossride kol sundával UST plášť Schwalbe. To bylo peklo.

          • poki.z  

            Kombinace karbon ráfků bontrager a plášťů continental je při defektu jednomužně v terénu téměř neřešitelná. Myslím sundání pláště a vložení duše.

            Takže chápu, že holka může mít velkej problém plášť z patek dostat.

            • kiwaf  

              Mam rafky bontrager, sice ne karbon, ale potvrzuji je to peklo. Schwalbe plaste. Je to jeden z dovodu proc uz sebou ani duse nevozim, jen knoty.

              • novas752  

                Zase je výhoda že tyhle kombinace obvykle velmi dobře drží dlouhodobě tlak a v případě náhlého úniku za jízdy patky pláště nespadnou z patek ráfku.

                • kiwaf  

                  To mas pravdu. Navic se mi vetsinou stejne diky tmelu k patkam prilepi natolik, ze da praci ho jen odtrhnout, musim na plast slapnout :)

        • mr.antik  

          záleží hodně na gumách, jestli to jsou dražší kevlarový gumy který se časem vytáhnout a jdou skoro holýma prstama a nebo nějaký levnější masivní dráťáky…

          • novas752  

            I skládací pláště mohou mít velmi velmi těsné patky. Schwalbe, Bontrager, WTB…

            • Netiaq  

              vzadu mam RaRa evo TLE addix a vepredu s-works ground control 2,1 oba rafky DT XR1501 spline

              ted jsem nahazoval oboje nove,slo to skoro rukou, ale proc se stim doma peklovat a nahodil jsem je pumpou force fatbike

        • JachymP  

          Zkoušela jsi to z obou stran? Už jsem viděl, že z jedný strany to šlo hůř

        • Slavik  

          Tady skoro všichni zbytečně straší – hlavně ti, co to nevozí. Když bezduše nezkusíš, tak Tě to bude stejně hlodat. Zkus to a uvidíš. Je dobré mít s sebou: malé knoty, CO2 20g, pumpičku na dopumpování a případně i náhradní duši. Vždycky jede někdo okolo, tak ženě pomůže. Neboj se toho, takovej strašák to zas není a stávají se i horší věci, než že jdeš 5km s píchlým kolem. :-)

          • midlander  

            Já dycky na švihu koukám po dívce v nesnázích, které bych mohl opravit defekt, ale nikdy jsem žádnou nepotkal. :-(

            • RapMan  

              to já se zase děsím toho, že bych někdy někoho potkal, kdo by chtěl s defektem pomoc, nevím jestli bych uspěl (sotva uspěju u sebe…)

            • MatS  

              Slečno, nepotřebuje píchnout? :)

            • oddie  

              Já mám dívku většinou s sebou, tak bych jiné dívce stejně ani opravovat nemohl, ony se dívky navzájem zpravidla špatně snáší :D

              • RapMan  

                jako v tom vtipu – vzal jsem přítelkyni na večeři představit jí rodině. Všichni byli docela v pohodě, akorát manželka se chovala jak kráva…

              • Netiaq  

                kor, kdybys to treba servisoval s nadsenim a lip jak doma :D

              • MatS  

                Záleží na vzhledu a stáří :-)

          • mtb.69  

            Mám na bezduše pořídit pumpičku za cca 700 Kč nebo raději 2 bombičky CO2. Co je cenově výhodnější nebo praktičtější?

            • Netiaq  

              potrebujes oboje

            • novas752  

              Hodí se mít oboje. Pumpička nevyřeší spadlou patku (což se pravděpodobně nestane, ale stejně), naopak plýtvat bombičku kvůli lehkému dofouknutí mimo závod je taky blbost.

      • Smazaný účet  

        +1

    • Tomkac  

      Hele, když jste u těch bezduší.. Hledám elegantní opravnou sadu do řidítek co nestojí 800 a víc, protože mi to za tu cenu příjde ujeté… Něco takového…

      https://www.kolokram.cz/…-ii-p101885/?…

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.