• tele

    Ahojte, zaujimalo by ma preco prevodniky 53/39 su povazovane za zavodne? Podla mna to nie je len preto, ze tam mozete mat o velmi malo tazsi prevod ale zase na druhu stranu v prudkom kopci vam (aj zavodnikom)potom nemusi stacit. Preco tieto prevodniky pouzivaju teda profici? Nemaju 50/34 povolene? 53/39 maju lepsiu tuhost? Kvoli krizeniu retaze?

    Anketa: Ake prevodniky by ste si vy vybrali?

    26x
    39%
    41x
    61%
    • McBlacky  

      profíci používají převody podle toho co pojedou. na extra horské etapy nasadí i ten kompakt. Kazety střídají běžně.

      na rovinatých úsecích dokáže jet balík i více než 60km/h a to by s 50kou opravdu nešlo. Proto na většinu etap, kde se očekává ostrý dojezd po rovně berou 53/39.

      • McBlacky  

        já osobně vozím 52/39/30 předtím 53/42/30

        kazety 11–23 na ČR, 11–25 na hory

        jako biker radši točím kadenci

      • teepeex  

        n ty moje vyjizdky mi vyhovuje ta 50ka urcite vic,

        s kazetou 11–23 je to navic krasne jemne odstupnovany(i kdyz tim padem asi vic radim)

        akorat 34 je mi na stredni cechy pocitove mala, pnac ja nejsem zrovna frekventant a 23 vzadu jsem fakt dal snad jen kousek za skalou na Jested:)

        chci zkusit 36ku

      • Joseph de Sax  

        proč myslíš??? já tam šoupnu 50×10 a kajsi???

    • kubad  

      no já nevím běžně se úprodávají verze:

      53/39

      52/38

      50/36

      50/34

      a další takže je jen věc toho co ti vyhovuje a co zvolíš

    • Jarque  

      Při rychle jizdě ve skupině je 50 zubů málo. Co je zásadnější, u kompaktu je malá pila opravdu dost malá a hodí jen pro jízdu do delších prudších kopců. Ve zvlněné krajině pak člověk neví co dát – jestli to motat na 34 malé nebo to zkusit nějak utáhnout na 50 velké. často pak dochází k podivnému křížení řetězu. 39 je v tomto ohledu OK. Za mě je asi nejlepší volba pro zchátralého hobíka jako jsem já 50/36 a kazeta 23 či 25… (jinak jezdím klasiku a taky se dá)

    • prvniodkonce  

      34 je ve většině kopců šílená kašparáda, 50 nesmysl. Jet na 50 ještě ujde, ale přehození na malou je obrovský rozdíl a do českých podmínek je to úplně zbytečné.

      Osobně si už komapkty nekoupím, nepoznal jsem výhody.

      • Sharka1  

        Vyhody maji, ale v CR je nepoznas… Na takovem Alpe d'Huez nebo Passo Giau uz je ale poznas a jeste budes touzit po 27 vzadu :-))) Tot moje zkusenost. V CR a na zavody je to pro bezneho borce samozrejme kravina, ja mela ve sve silnicne-zavodni ere taky 53–39 (uviset balik z mirneho kopce je s 50 vepredu temer nemozny), ale ted vzhledem k tomu, ze silnici vyvezu uz jen opravdu zridka a to prave na alpske pasy, tak uz tam kompakty nechavam :-)

        • prvniodkonce  

          To je fakt, české záležitosti, kde se hodí kompakty, mají maximálně dva až tři kilometry a to se dá vyrvat :)

        • Singlespeed  

          Ale kluci jezdí na Alpe d´Huez většinou jiné převody než holky :-) Já jsem to pohodlně vyjel na 42/28, což je stejné jako 39/26 aji s batohem na zádech. Hubenější kamarádi to švihali vesele na 39/23. Takže 34 zubů spíš opravdu jen pro holky nebo pro lidi, kteří na kole moc nejezdí.

          • teepeex  

            Sharka jezdi vetsinou prevody jako kluci,

            a passo Giau(z jakykoli strany) s tou dvaactyricitkou napohodu s baglem, bych rad videl,

            mam 34ku a v italskejch alpach jsem ji mel hodne rad(a to nejsem holka a celkem jezdim)

            ale urcite jsou i mraky vykonostnich cyklistu, ktery to citi stejne jako ty

          • McBlacky  

            no nevím, viděl jsem jet na Giau (10% 8km) nahoru bikery co jezdí a na ty co jeli 39/23 byla „radost pohledět“

            samozřejmě že to vyrvat jde, ale je to lehký mučení s kadencí mrtvoly. Šlo by to i spočítat kolik potřebuješ Wattů na nějakou rozumnou kadenci tj alespoň 60

            • MlokCZ  

              75kg jezdec + 8kg kolo + 10% sklon + 39/23 a 60ot./min, tak to vychází:

              13km/h a potřebný výkon 318W. Výkon pro rychlost a dané váhy jsem bral zde

              http://www.nahoru.net/…ulatory.html

              Takže pro téměř každého tady z BF naprosto nereálné.

              A to těch 60ot./min je pořád docela málo.

              • McBlacky  

                4,24w/kg :)

                tenhle výkon dám odpočinutý za optimálních podmínek po dobu 60minut max. Ale rozhodně ho nezopakuji druhý den. Kromě Elity to na pohodu výkon moc není.

                Já vím jak to myslí „na pohodu“ -kadencí 40 to lámou ale říkají si, jsem v alpách, tady jsou kopce to je výzva tak to vylámu.

                Letos plánujeme po Dolomitenmanovi pokořit Crostis a Zoncolan, myslím, že za 30/25 budu rád.

                • MlokCZ  

                  Pro spoustu hobíků bude i těch 40ot./min nereálných a půjde to ještě níže. Výkon pro těch 75kg pod 200W (s tím, že jedu delší etapu a jedu tam na více dní, takže dle toho musím také jet kopce) nebude nic ojedinělého.

                  A to se najdou horší výjezdy. Minimálně spousta výjezdů, kde budou ne tak krátké úseky o dost více než těch 10%. I když průměr bude pořád jen kolem těch 10%.

                  Zoncolan je zrovna dobrý příklad.

                  Tady kdyby někdo netušil jak Zoncolan vypadá

                  http://www.climbbybike.com/profile.asp…

                  Na Korsice na jednom okruhu jsem si užili taky úseky podobné jako má Zoncolan. Bylo tam celekm tak 1km 20% úseků.

                  Naštěstí jsem to jel na celopevňáku, takže to šlo v pohodě.

                • cubas  

                  Tak to je solidní power. Klobouk dolů dávat to hodinu.

                  • McBlacky  

                    bráno z údajů taxc i-magic.

                    kalibruji to skoro pokaždé dle jejich metodiky, ale jak přesné ve srovnání s powertapem to je netuším.

                    Je i rozdíl jestli to je v rovinatém profilu ± 1–2% nebo v kopci +3% a víc.

                    V kopci mi to přijde těžší, kolo rychleji brzdí, navíc nad 6% už to dopočítává snížením rychlosti protože to víc dát neumí.

                    kadenci jezdím okolo 80–85 v kopcích a 85–95 roviny

                • MlokCZ  

                  Tak jestli Baky, „démant našeho zpravodajství“, nekecal, tak Contador tam dnes na Zoncolan měl 34/32 nejlehčí převod.

                  A podle toho, že celý kopec točil slušnou kadenci (odhaduju, že povětšinou točil 80ot./min, každopádně to bylo dost přes 60), tak je možné, že tam 34/32 opravdu měl.

                  • JSt  

                    pry tam meli schvalne lehky kvalty, ze to tak do kopca lip udrzi na zadnim. pro divaky, ne?! ;-)

                  • MlokCZ  

                    Takže upřesnění dle sousedního vlákna. Baky zase kecal.

                    Contador jel nejlehčí převod 36/32.

                    • Lister  

                      Což ale nic nemění na tom, že ho to v očích BF degraduje na amatérského kašpárka, který na to prostě nemá :-)

                    • JSt  

                      ono to je celkem burt, jestli 34 nebo 36. tech 32 vzadu je brutal :-)

                      • Lister  

                        Tak pravděpodobně kvůli tomu měnil to kolo.

                        Díval jsem se na mizerném internetovém streamu, ale na kvalitním obrazu to muselo okamžitě praštit do očí.

                      • Biker jak Pes  

                        Mě přijde zajímavé, že místo, aby nasadil kompakty, tak dozadu nasadil takový brutál…

                        • Lister  

                          Tak 36 už je v podstatě kompakt a je asi celkem jedno jestli by měl 36/32 nebo 34/30 nebo 29

                          • kubad  

                            tak 36 je Compact :D

                            na klasiku jde dát nejmenší 38z

                          • Biker jak Pes  

                            No jo vlastně, 39 je klasika, nějak mi to nedošlo … :-D

                            • kubad  

                              no aby bylo jasno tak je celkem fuk jaké sou tam placky :-)

                              klasika je 130mm rozteč šroubů a compakt 110mm, placky už se dají dát různé,

                      • Singlespeed  

                        Podívejme, silniční přehazka mu vzala 32 zubů v pohodě. To tvrdím už dávno, že to jde. Ovšem spousta lidí naopak se tu dušuje, že vezme max. 28 a to kdoví jestli (asi zapomněli zašroubovat šroubek zezadu na max :-)

                        • petebike  

                          jaky mel saltr ? Roman mel Apex s delsim voditkem…

                        • MlokCZ  

                          Vždyť to ale není ani tak o přehazovačce, jako o patce a kde přesně je přehazka uchycená.

                          Na některých rámech to bez dalšího bastlení (tedy s přehazkou jak je se šroubkem v originále) prostě nevyjde.

                          Mně to na Spešlu Roubaix taky nevyšlo. Na 28 byla ještě rezerva, dalo by to tak 30 zubů, ale 32 už to nepobralo. A může to někdy vyjít ještě hůře.

                          • petebike  

                            stacilo vzit jinej saltr (s delsim voditkem) jako to mel Roman…

                            • MlokCZ  

                              Samotné vodítko nic neřeší (co se týká největšího použitého pastorku), to pouze zvětší rozsah převodů, které to pobere.

                              Já tam měl už od začátku delší vodítko (kvůli rozsahu s trojplackou).

                              Buď bych musel bastlit ten šroub nebo jak jsem udělal, tak dát bikovou. Dal jsem XT Shadow se středním vodítkem a chodilo to perfektně.

                              • petebike  

                                tak podle fotky tam mel apex saltr, kazetu 11–34, prevodniky 52–36, sroubek na napnuti pruziny ale nebyl uplne na max…

                                jim prave jde o ten rozsah prevodu, jenom do kopce nejedou proto maji 52 pilu a kazetu 11/34…

                                • MlokCZ  

                                  Vždyť jsem to psal. Závisí na konkrétním rámu a patce, jak je přehazka vysoko uchycená. Proto to někdy jde i na ty pastorky 30+.

                                  A pak netuším jak to má Apex přehazka, tu jsem nikdy nejezdil.

                                  U bikových chodí přehazka pod jiným úhlem, což zajišťuje větší proměnou výšku horní kladky právě kvůli používání větších pastorků.

                                  Třeba Apex má také trochu odlišnou dráhu chodu než Shimano silniční přehazky.

                                  A nebo tam měl rovnou už vyměněný ten šroubek. Takhle to jde dobastlit vždy (i když při extrémně dlouhém šroubku se to už pak nemusí korektně opřít a je nutné další bastlení).

                                  • p@X  

                                    Apex je na 32z, singlespeed podle mě náráží na rybářský šaltr 28z, jak se několikrát pochlubil, rozchodí všechno se vším napříč výrobcům, určením a manuálům…

                                    • Singlespeed  

                                      U mě je to pozůstatek dob dávno minulých, kdy nebylo nic k dostání a zesouladit SunTourku přehazku, kterou se podařilo zázračně sehnat, se Shimano páčkami, které se zrovna tak podařilo zázračně sehnat na počet pastorků, který byl zrovna k dispozici byla otázka jezdění a nejezdění :-)

                                  • Singlespeed  

                                    Další finta je dát menší 10 zubovou horní kladku.

                                    • kubad  

                                      nebo delší patku, což pro teamove mechaniky není problém si nechat udělat

                  • martinpav  

                    Nie len Contador mal cca 30. Co som stihol pozriet tak drtiva vacsina mala ± to iste. A netvarili sa moc spokojne :).

                    • McBlacky  

                      v neděli na etapu přes Giau a Fedaia měli takové kazety a kompakty také. a to nejprudší kopce měli jen 18% u krátkém úseku. Jinak 10–14%.

                      36/32 je převodový poměr 1,125, já v těch samých kopcích jel o kousek těžší 1,2 a stačilo mi to k zážitku :)

                      Na Zoncolan v září naladím Šárce 34/32 s bikovou hazkou

                      • MlokCZ  

                        Ani se nedivím. Ta nedělní etapa byla fakt maso. 7,5 hodinu čas vítěze, to už jsem dlouho na velkém etapáku neviděl.

                        A ještě k tomu to bylo po těch dvou už předchozích nárčných dnech.

                        • martinpav  

                          A to im este zrusili crostis. Neviete dovod ? Ten zjazd bol sice uzky ale vsetko co sa dalo poriadne obalili nejakymi zinenkami a sitami.

                          • MlokCZ  

                            Bylo více protestů a nakonec pořadatelé podlehli nátlaku a zrušili tenhle kopec.

                        • JSt  

                          to by te uz pul hodiny nebavilo :-))

                      • martinpav  

                        No mne nestihli prist kluky takze som Crostis ako tak vysiel na 39/26, zonkolan som dal asi prve 3 km od brany a potom som to zabalil. Viac som strikoval po ceste ako sa posuval dopredu a kolena este chvilu budem potrebovat.

                        Ak to pojdem znova tak urcite kompakt a 28–29.

                        Par fotiek zo soboty :).

                        • McBlacky  

                          a jel jsi Crostis po směru závodu nebo proti směru? Jak je to lepší?

                          • martinpav  

                            Isiel som len po smere, sotolinu sme isli smerom dole. Ten smer je podla mna lepsi.

                            Vystup sa mi zdal strmsi ale zase horsi asfalt ako na zjazde.

                            Sotolina bola v pohode, cele to uvalcovali a posypali cementom alebo niecim takym takze to pekne drzalo pohromade aj ked na to naprsalo.

                            Ak by si chcel nejaky okruh v okoli, mozem poslat. Este sme tam trosku pojazdili.

                            • McBlacky  

                              mě zajímá jen ten Crostis a Zoncolan.

                              Budeme v Lienzu a popojedeme si autem do Ovara.

                              Jde mi hlavně o to, abych trefil oboje správně.

                              jak to s trasou Ovaro-Zoncolan-Ovaro? dá se Zoncolan přejet a vrátit se pak někudy jinudy, nebo se z vrcholu budeme muset vrátit stejnou cestou?

                              • martinpav  

                                Neviem ktorou stranou chcete ist Zonkolan ale da sa spravit okruh tak aby ste vzdy isli inou cestou hore a dole. Akurat jednu cast potom pojdete 2×, cca 6km. zjazd z Ravascletto do Comeglians.

                                Trasa

                              • Běžec  

                                Ovaro – Zoncolan – Ovaro jde udělat jako kolečko

                                • martinpav  

                                  Tiez moznost, len cesta medzi Vila Santina a Ovaro-m je celkom frekventovana. Ale zase sa tam nejazdi ako na SVK/CZE.

                              • martinpav  

                                Trasa co som poslal ide prvy Zoncolan, a potom Crostis. Radsej by som isiel prvy Zoncolan, je to fakt tazke. Celkove prevysenie okolo 3000–3200 metrov.

                              • roud  

                                Kdypak se tam chystáš ??? předem všechny co se chystaj na giro upozorňuju že každý odpolko nás spláchnul pěknej slejvák :O(

                                • McBlacky  

                                  10/9 poběžím Dolomiťáka, takže když nebudu úplně na plech tak v neděli 11/9 dáme tohle. Když by to nešlo nebo bylo hnusně 12/9 v pondělí.

                                  • roud  

                                    Tak dej pak v2d2t jak se vám jelo :O) přeci jen jseš vyšvihanější než já :O)

                                • martinpav  

                                  Boli sme na tom podobne, plus na kazdom vrchole aspon trochu mrholilo.

              • Singlespeed  

                Průměrný sklon 10 procent má jen málokterý kopec, to už je opravdu masakr. Giau jsem nejel, Alpe d´Huez 10% průměr nemá. Co si vzpomínám na kopce, které měly v průměru 10%, tak to bylo třeba Piana Caruso v Kalábrii nebo Passo Fittanze v Monti Lessini. Na Piana Caruso jsem se málem podělal na 39/32 a Fittanze na silničce je holá sebevražda, tak jsem poslušně šlapal malou placku na bajku :-) Ale do takových krpálů se silničář opravdu na 99% vůbec nedostane.

                • MlokCZ  

                  On ale nemusí mít ani průměrných 10%. Průměr může být klidně mnohem nižší, stačí trošku delší úsek s větším sklonem. Takový 1km s více než 10% se najde často.

                  Jak jsem doplňoval níže, tak pohodovém ježdění po Korsice a v jedné etapě 1km 20% úseků (nebylo to v kuse, ale součet více úseků).

                  A přes 10% úseky byly každou chvíli každý den.

                  Ty kratší prudší úseky jsou i u nás. Takové kopce typu, kde je třeba 600m (na délku) 12%+, tak těch je mraky i u nás.

                  Je jasné, že tyhle kratší lze lámat na nízké kadence, ale když jedeš delší trasu nebo jich je během trasy více…

                  A teď ten nadhozený Zoncolan…

                • McBlacky  

                  V Itálii dost kopců má průměr 10%, dokonce mají i více než kilometrové úseky kolem 15–17%. Mezi ty horší patří i Fedaia, Mortirollo, Gavia.

                  Slepé silnice na horské chaty mají běžně průměry 10% často málo frekventovaný a hezký asfalt, tisíc metrů v kuse není problém.

                  Ve Francii jsou kopce mírnějších sklonů ale delší.

                  • Pebe  

                    o prázdninách chceme jet k jezeru a hned tam jeden takový je a budu rád za kompakty a 25 vzadu.

                    A k problematice, nepřijde mi, že bych byl nějak špatný, vozim kompakty a 11–25 a jsem za to rád. Neříkám že při závodě tam malou dávám nějak často, ale třeba na silniční Sudety se to hodí. A nejsem zase tak movitý, abych si měnil kliky nebo kazety podle závodu, takže mám pro mě univerzálních 50–34/11–25 a vyjedu s tím snad kdekoli. A že bych ztrácel ve sjezdu nebo po rovině díky převodům, to se mi snad ještě nestalo…

                    • prvniodkonce  

                      Šerlich – Záhoří :)

                      Tam já teda osobně na kompaktech ztratil, jinde ne.

                      • Pebe  

                        tam to znám, tam se dá jet i 80km/h bez šlapání :-)

                        • prvniodkonce  

                          Odjela mi tam skupina při DP v Olešnici. Na 50×12 bez šance kašpar :D

                          • Pebe  

                            to bude chtít 11-ku ;-)

                            letos se to jede zase, ale startuje je z Kounova, takže selekce proběhne asi trochu dříve :-))

                            • prvniodkonce  

                              Teď jsem zabloudil v mysli a možná jsem tam tehdy dokonce 11ku měl, jistou dobu jsem 11–23 vozil. Neřešil jsem to a bral kazety, co byly levně na skladě :)

                              V DP se těším každopádně na masakrální čásu za Skuhrova na Masaryčku, to bude úplně nejvíc krutá časovka.

                              • Pebe  

                                ta bude krušná :-) akorát by se mělo startovat na okraji Dobrušky, někde u té Benziny. A ten asfalt místy taky nic moc, ale toho si v tý agonii nevšimneš :-D

                                A taky bude pěkná časovka z Kvasin na Luisino údolí, pěkný asfalt, až na ten závěr i celkem přijatelný „kopec“, na tu se těšim možná i víc ;-)

                                • prvniodkonce  

                                  Aha, já měl za to, že se jede ze Skuhrova, no nevadí, ono to bude taky stát za to :D. Luisino údolí taky. Snad pojedu obě.

                          • Biker jak Pes  

                            Jsem rád, že nejsem jediný, kdo jezdí tuhle kombinaci… :-D

                            • prvniodkonce  

                              Už ne, jen na zimáku. Na jednici mi kompakty nesmí :D

                              • Biker jak Pes  

                                Já to mám přesně naopak, na zimáku 53×39 a vzadu 23×11 a na letňáku kompakty a 25×12. :-D

                                Vozím to už rok a rychle jsem si na ně zvyknul, jezdím kadenčně, tak mi to vyhovuje, ale teďka na Mamutu, když se rozjelo peklo z mírného kopce, tak nad 60km/h už točím jak ocas… :-D

                        • McBlacky  

                          jsem to jel 2× na horáku, když v Záhoří byl Bike Adventure a my spali na Masaryčce.

                          Ráno jsem klepal kosu jakej to byl fofr a v noci se zpátky vracel poměrně upravenej a docela to dávalo :)

                    • kolda  

                      vozim to samy a max spokojenost. vyjedu temer cokoliv a diky 11z mi tezky prevod nechybi.

                      ale silnicni zavody nejezdim a na silnici jsem kochac :)

                • Leader  

                  Vyzkoušej Mortirolo s klasikou i pěšky si rychlejší.Jel jsem to s klasikou a 27 vzadu a vypadal jsem jak zpomalenej film :-D

                  • Marskatin  

                    kamarád to jel s kompakty a 24 vzadu a nahoře ani nevěděl, že projel kolem Pantaniho :D

              • Gorgov  

                Tak to se dá v pohodě, ne? :)

                • MlokCZ  

                  Tak já vím, že Ty na to máš. Ale i Ty bys měl problém kdyby to mělo být na pohodu.

                  • Gorgov  

                    Je pohoda a pohoda, já bych u tý pohody rozhodně pěkně funěl :)

                • McBlacky  

                  taková svižná zakouslá pohoda :)

            • MlokCZ  

              A když to vezmu opačně. 75kg jezdec + 8kg kolo, 10% sklon a 200W výkonu.

              To dává rychlost 8,1km/h. A při 60ot./min potřebu převodu 34/32.

              A to jsem ani nepočítal, že se povezou nějaké věci a pití.

              • Lister  

                Hezký kalkulátor. Vůbec nevím kolik by měl mít běžný hobík – je možné, že mi to vychází na nějakých 250W???

                • Singlespeed  

                  V kopci nerozhoduje absolutní výkon, ale výkon/kg. Na Alpe d´Huez jsem vyjel průměrným výkonem něco přes 300 W (i s kolem a batohem jsem měl víc než 105kg). Kamarád, co byl o více než 20 kg lehčí jel průměrně jen 270W, ani ne, a nadělil mi pěkných 14 minut :-)

                  • Lister  

                    Tak jistě.

                    Jen že nahoře se psalo, že 300W už je hodně, mlok pak udal 200W jako takový rozumný výkon pro běžného jezdce. Jelikož jsem lemra neskutečná, tak mi přijde divné, že bych měl mít výkon při běžném ježdění kolem 250W? (přepočítal jsem to pro několik kopců, které jezdím a ± to tak vyšlo u všech)

                • Zdenda CUBE  

                  Dlouhodobě v nepřetržitém kopci bude na většinu opravdu „hobíků“ 150–200W pomalu na infarkt …

                  • Gorgov  

                    co je to opravdu hobík?

                  • DoomHammer  

                    ještěže nemám wattmetr :)

                    • Singlespeed  

                      Takoví velcí kluci jako ty, když pořádně potrénují, jezdí hodně přes 300 wattů, ale na 50 kg hubeňoury, kteří si to šmrdlají něco přes 200 wattů to v kopci samozřejmě ani náhodou nestačí.

                  • petebike  

                    hodne zalezi kolik takovej opravdovej hobik vazi :-)

                    • Zdenda CUBE  

                      No právě, něco jiného je vyšvihat nějaký 12% brdek 500m a jiné jet 30km furt v záběru třeba 6–8% ale táhnout sebou třeba 90kg.

                      • petebike  

                        tak udaje o Watech jsou hodne ovlivneny vahou jezdce a kola samotnyho, kdyz uz vezmu ze pojedou vedle sebe dva zavodnici kteri budou na stejny vykonostni urovni tak jejich watovej prumer muze mit rozdil i vic jak 50–70w…neco jinyho by bylo w/kg…

                  • Joseph de Sax  

                    tak těch 150W dáš i když pojedeš z kopce…

            • kolda  

              na Giau bylo 34/25 tak akorat :)

    • Trainman  

      Mám v okolí dost kopců, co stěží rvu na 34/12 a na klasikách si je vůbec nedokážu představit (ospravedlňuje mě, že jsem biker :)). Pravda ale je, že 50 mi mnohdy (častejc než 34) nestačí.

      • JSt  

        proc jezdis na 34/12? :-)

        • Trainman  

          epicfail, samozřejmě že 34/25 O:-))))

          • Singlespeed  

            Až vyrosteš a trochu potrénuješ, tak všechno vyjedeš na 39/23. To, že jsi biker tě neospravedlňuje. Honza Hruška objel minulý rok Drásala vesměs na velkou placku. Říkal něco na způsob, co nevyjedu na velkou, tak to už rychleji vytlačím :-)

            • Plechovka  

              Podle mně to ani tak není o tom vyjedu/nevyjedu, ale o tom jak to vyjedu, jestli v pohodně/„v kře­či“. Mám sice kompakty, ale i na klasiku bych samozřejmě „vylámal“ (skoro) všechno. Problém je ale v tom, že pokud pojedu třeba 4h vyjížďku a první hodina je do kopce , tak na kompaktech si ty zbylé 3 hodiny vyjížďky užiju, kdežto na klasice bych to tak akorát mohl otočit, protože bych si odpravil nohy.

              • JSt  

                je to o tom, na co se vytrenujes. pokud jezdis na mtb, nejspis ti nepujdou lamat kopce na tezkej kvalt na silnici. naopak silnicar zas bude mit problem na bajku, pac neni zvyklej tocit nozickama a trosku narocnejsi vyjezd ho sesadi.

                • MlokCZ  

                  A co znamená silničář? Profíci žádné nízké kadence na silničce netočí. To nejsou silničáři?

                  • Singlespeed  

                    Stačilo se podívat na přenos s Gira, co točili někteří na špici na ten šotolinový kopec. Tak 30–40 ot/min. Víc ani drc.

                    • MlokCZ  

                      Ten jsem zrovna neviděl. Etap jsem ale odkoukal už dost. A 30–40ot./min tedy běžně k vidění rozhodně není.

                      Běžně je spíše k vidění kolem 70–100ot./min.

                • Plechovka  

                  mám to tak 50/50 bike/silnička. Poslední dobou i na biku začínám jezdit více silověji, protože si začínám ze silničky zvykat. Ale přestože neustále moje výkonnost víceméně roste, stejně to furt stoji za … Určitě by to šlo, ale to už bych musel začít „trénovat“, a to se mi nechce. Já jezdím pro zábavu.

            • Trainman  

              Je pravda, že od tý doby, co se trochu vozím na silničce na malý placky na biku schazuju míň a míň. :))

              A Honza Hruška je pro mě pořád regulérní silničář, stačí na něj kouknout u nějakýho techničtějšího sešupu (teda nic proti, jeho jízdní projev je ideální na český maratony) :)

    • Lister  

      Klasika znamená na pětadvacítku minimální rychlost 14–15km/hodině, méně se to točit nedá. Takže pokud člověk ví, že všechny kopce vyjede rychleji, tak ať si ji klidně koupí. Osobě se přiznám, že 15 je pro mne do prudšího kopce utopie a zase nejsem takový pozér, abych si to nedokázal přiznat – takže jedině kompakt.

      • Greyhound  

        Tak tak, kdyz jsem si nedavno objednaval novou silnicku tak jsem nejdriv z designovo imidzovejch duvodu zaskrt zase klasiku pac ta mala pilka vypada fakt dost amatersky;-), ale pak si uvedomil, ze jako povetsinou samostatne jezdici amater jsem vlastne ty nejtezsi prevody skoro nepotreboval a naopak jako spise frekvencnimu jezdci mi lehky prevody v kopcich casto az zoufale chybely a to nejen na jare. Alpy nema ani cenu zminovat, ty jsem si primo protrpel. Takze jsem dalsi den objednavku zmenil a nelituju – na pohodovy jezdeni mi kompakty vyhovujou vic a to nemam myslim uplne nejhorsi vykonnost. A kdyby me nahodou napadlo jeste zkusit nejaky silnicni zavod tak kazeta 11–23 to myslim resi.

        • Lister  

          A pak stačí přičíst třeba drobné zdravotní důvody – třeba kolenům nízké kadence nesvědčí a spoustě lidem může dělat silové šlapání velké problémy (hlásím se do první řady) a pak je skoro nemyslitelné drtit tam klasiku na nějakých 60–65 otáček.

          Z těchto důvodů hodně uvažuju o přechod na 11 pastorků s ještě lehčí kazetou než mám teď (11–25) – odstupňování zůstane stejné, více bych používal velkou pilu a kopce bych mohl točit v pohodě na vyšší frekvence.

          • Greyhound  

            Spis nez zdravotni problemy jsem si pri vyberu pricet jeste par let a kilo a predstavil si pak sam sebe jak nekde budu tu krasnou klasiku potupne tlacit, to ty kompakty kousnu radsi uz ted :-) Ja mam ted 11ku 12–27 (nesla vymenit za 12–25) i kdyz to je uz zbytecne moc tak ten nejlehci prevod je pro me rozhodne uzitecnejsi nez ty dva nejtezsi na klasice.

          • MlokCZ  

            A to jsi ještě nezmínil jeden faktor. A to, že taky třeba můžu chtít jet i delší pořádný kopec v základní vytrvalosti.

            • Lister  

              Já se teda všechny kopce snažím vyjet do 80% maxima, více si dávám jen dle chuti a na silničce prakticky nikdy nejdu přes 90% – prostě jezdím na pohodu. Na bajku mám v prudkých stojkách často vyšší tepy.

        • Peslezedirou  

          Souhlas, jsem rád, že je tady někdo normální, co nezdolává kopce jen pohledem a svýma prdama a nehoní si triko. Musím přiznat, že vozím compakty a na jaře jsem rád za kazetu 12–27 bo nejezdím po rovinách, ale spíš v kopcích, po 100km jsem za lehčí kazetu a za kompakty rád.

      • prvniodkonce  

        14 km/h je na 39×25 kadence 72 ot./min. Myslím, že míň se točit dá :)

        • Lister  

          A v tom to je.

          Někteří ani za život nikdy nepřiznají, že frekvence pod 70/min už nejsou úplně košér a budou tvrdit, jak se jim parádně frekvenčně šlape.

          • DoomHammer  

            70 rpm? my silaři to drtíme na 40 :-D

          • Blade  

            A je to tady, BF kadenční policie, aneb co neutočím já, to nesmí jezdit nikdo :D

            • McBlacky  

              jde spíš o efektivitu a v neposlední řadě i o zdravotní hledisko. Nízké silové kadence nejsou vhodné pro kolena.

          • lukas aka mitro  

            po rovince se mi nejlepe vali na 80–90 rpm…tohle umim okolo 150 tepu…ale jak prijde kopec, tak sem v riti, kadence na 60–70, tepy nahoru:)

            (zalezi jaky kopec)

          • nooski  

            Četl jsem o tom zajímavý článek, škoda, že ho už asi nenajdu. Hoďte kolo do trenažéru a nechto ho bez zátěže, pak šlapejte kadencí třeba 60 a 100 co se stane? Na tu 100 se více zadýcháte a více vám bude bušit srdce. Jde o to, na co je člověk stavěný i z anatomického hlediska. Blecha bez svalů se silným srdcem a plícemi může klidně šmrdlit jak šicí stroj a tělo to zvládne. Silově pak nemá šanci. Člověk se svalnatýma nohama, a celkově svalnatější stavbou těla má s vyššími kadencemi problém, pokud je tam navíc to, že nemá tak „silné“ srdce a plíce, tak prostě se frekvence nikdy pořádně nenaučí. Hodně to jde ovlivnit tréninkem, ale nějaké předpoklady tady jsou. Srovnávali tam právě Armstronga a Ullricha. Armstrong měl extrémě výkonné srdce a plíce, Ullrich byl zase kus chlapa, oba jezdili perfektně a naprosto jinak.

            Takže hergot tady furt nevnucujte nějaké pravidlo o optimální kadenci či převodech a výpočtech o rychlostech založených na kadenci :-) Ideální sklatba kazety se odvíjí od těhle předpokladů, stylů jízdy, místem kde jezdím a na plno dalších věcech. Holt musí si každý rozhodnout, na co se cítí a co využije, jen tu nikomu nevnucujte nezpochybnitelnou pravdu o ideální kakdenci.

            • MlokCZ  

              S těmi předpoklady máš pravdu a je to individuální.

              Dobře, že jsi zmínil ty příklady. Ty to krásně demonstrují.

              Ten silově jezdící Ulrich točil kolem 80ot./min. Frekvenčně jezdící Armstrong pak i přes 100ot./min.

              Pointa je právě v tom, že ta spodní vhodná hranice pro silověji jezdící jezdce je někde kolem 70ot./min a cokoliv nižšího je méně efektivní.

              Každý ať si jezdí co chce, klidně i třeba 20ot./min. Ale ať tady pak z toho nedělá závěry, jak by měly stačit těžké převody jen proto, že on jezdí nesmyslné kadence.

              • lukas aka mitro  

                kadence 20rpm…uz jak to ctu mne boli kolena(pri jizde do nejakeho kopce, po rovince sudlat takovu kadenci a pritom cumet po holkach neni zadny problem:))

              • nooski  

                Našel jsem jiná čísla. Ullrich 65–70 Armstrong obvykle 110 a více.

                • Singlespeed  

                  Totální hovadina, kde ti spisovatelé na ta čísla chodí :-). Stačí se podívat na legendární absolutně top vrchařské představení na Mont Ventoux v roce 2000. Armstrong s Pantanim točili převážně 70–80 ot/min, poslední kilometr průměrem přes 25 km/h.

                  http://www.youtube.com/watch…

                  • kubad  

                    nezměnil Armstrong trochu techniku po té nemoci? mám pocit že začal jezdit mnohem vyšší kadence než dřív

                  • Singlespeed  

                    Další Armstrongův superatak na Alpe d´Huez o rok později byl na 85 ot/min, ale to měl jen při nástupu. Jinak, samozřejmě točil pomaleji.

                    http://www.youtube.com/watch…

                    • kubad  

                      najdi něco novějšího :D

                      • Singlespeed  

                        Napadá mě ještě jeho zátah na Luz Ardiden z roku 2003. Tady už znatelně zrychlil. Maximálka při mírnějším sklonu (asi se mu nechtělo řadit) kolem 100 ot/min, jinak stabilně 85–90.

                        Ale že by jel trvale kolem 100 ot/min, to jsem si nevšiml, to je taková novinářská latina :-)

                        http://www.youtube.com/watch…

                        • MlokCZ  

                          Trvale 100ot./min kopce nejezdil. Ale v době kdy už jezdil větší kadence, tak často napálil úseky i dost přes 100ot./min, takže to průměr klidně k těm 100ot./min hodit mohlo i když jezdil některé úseky s nižší kadencí.

                          • Tina  

                            Mne sa zdá, že vo svojej knihe písal, že priemernú kadenciu na TdF mával okolo 94 – 95 ot/min a potom jeden rok mu to vyšlo asi o 2 – 3 otáčky menej a hneď to riešil s Carmichaelom kde je problém. Dokonca mával špeciálne upravené kazety tak aby mal jemnejšie odstupňované ľahšie prevody. Myslím že na tie strmšie etapy skladali kazety s veľkými pastorkami 27–25–23.

                • McBlacky  

                  ale to pořád koresponduje se mnou a Mlokem, kdy uvádíme 60 jako minimální kadenci.

                  Jako vhodný střed se doporučuje 65–80 kopce a 80–95 roviny. Pro konstantní dlouhodobé tempo.

                  kdo jezdí s wattmetrem, může si krásně udělat srovnání jaká je jeho optimální kadence. Dá si v konstantním sklonu 5minutové intervaly 55–60–65–70–75–80–85–90–95–100 a porovná pak křivku tepů, za předpokladu, že bude držet stejný výkon.

                  funguje to velmi dobře. Proti tomuto srovnání je pozorování založené na dojmu „jede se mi dobře“ naprosto mimo.

            • Peslezedirou  

              Amen!

        • MlokCZ  

          Dá se cokoliv. V extrému můžeš taky lámat i delší úsek ze sedla třeba i 25ot./min.

          Otázkou je proč to dělat a trápit se na nízkých kadencích? Pokud je to krátký úsek, tak není problém to ze sedla dát nižší kadencí. Ale proč to dělat na úseku delším?

          Jen za každou cenu, abych pak mohl na BF psát jak klasika stačí?

          Na tomhle je zajímavé, že profíci vozí takové převody, aby mohli jezdit rozumné kadence a nikdy není vidět, že by někdo lámal delší úsek na extrémně nízkou kadenci (a to i když jsou dost rozdíly v kadenci u profíků).

          Zato na BF se tu najde spousta takových, kteří jezdí stejné převody jako profíci a přitom jejich podávaný výkon není ani poloviční (to neplatí pro všechny, jistě tu jsou tací co jsou schopní podávat i třeba 80% toho co profíci) a stejně budou tvrdit, jak ty převody stačí.

          Je zajímavý, že i RT má na silničce kvůli tomu trojplacku, i když zase s kazetou 11/21 (jestli se nepletu), což je pořád o dost lehčí než s 39/25.

          A to tu většina má proti němu výkonnost mnohem nižší.

          • prvniodkonce  

            Málokdy tak samozřejmě jezdím, protože bohužel bydlím v nížině, kde kopce moc nejsou, takže mně opravdu klasika vyhovuje a kadence pod 70 nejezdím, pokud nejde vysloveně o záměr jet tenzně. Ta hranice únosnosti je u mě tak těch 60 otáček, je to individuální.

            Já nepopírám, že do velkých kopců jsou kompakty dobré, já psal o Česku (tím myslím většinu Česka, ne extrémy).

            Kompakty mám na zimáku, na jednici, která je o 3 kg lehčí, mám klasiku, a přijde mi jednodušší jet do kopce na té klasice :)

            • MlokCZ  

              Tohle mi přijde také zcela ok.

              Když ale vezmu dva faktory. Bydlíš v nížině a ještě k tomu máš dobrou výkonnost (tím myslím to, že téměř všichni tady na BF mají výkonnost o dost menší), tak pak nic divného, že vozíš klasiku.

    • dancing dog  

      kombinace my vahy, rekreacne-kochaci zpusob jezdeni a kopcu vsude kolem- 50/34 vpredu, 13–28 vzadu…

      Klasika podle mě jen pro borce anebo v Polabi

      • Plechovka  

        Bydlím v polabí, jezdím spíše ostřeji (myšleno pocitově, výkon tomu moc neodpovídá), jsem relativně lehký (75/178), mám 50/34 na 12–25 a je to na hraně :-). Holt jsem lemra. Pokud mám vyjet do „kopců“ (u mně zejména Železné hory, což ale žádné „hory nejsou“), leckdy bych si lehčí převod klidně dal říct. Co bych dělal v Alpách, o tom ani nepřemýšlím :-). Plánuju upgrade z 9speed na 10, a rozhodně půjdu do kazety 11–28. Trojpřevodník by řešil všechno, ale to už bych přes srdce nepřenesl :-)

        • dancing dog  

          jo, rozumim. Ja chtel dat bajkovou kazetu- 32z, ale prehazka to nebrala, tak proto jen tech 28 .-)

          • MlokCZ  

            Pokud to silniční nevezme (záleží na konkrétní patce, někdy to chodit může, dost často ale ne), tak můžeš dát i bikovou přehazku a funguje to ok (se Shadow bikovou řadí Shimano dualy výborně).

            • dancing dog  

              Jo, to vim, ale prehazku jsem uz mel a jezdim fakt na pohodu, zvlaste asfalt, takze uz jsem do toho nechtel investovat penize, cas a energii. Kdyz nemuzu, tak slezu a tlacim :-)

            • Singlespeed  

              Jojo, biková funguje. Někdy však stačí dát na silniční přehazku jen ramínko z bikového šaltru. Kladky jsou posazeny o nějaký půlcentimetřík níž a sežere to i 34 zubů. Já jsem tak dal ramínko Deore na Ultegráckou přehazku a v pohodě.

              • DoomHammer  

                ty se s tím mixováním fakt nesereš :D

              • dancing dog  

                dobrej typ. A to raminko se da poridit zvlast,bez toho, ze by se musela kupovat cela prehazka?

                • Singlespeed  

                  Asi ne. Ramínko mi zbylo z Deorkové přehazky na bajku, na kterou jsem před tím narouboval mnohem lehčí hliníkové ramínko ze staršího inverzního šaltru XT, který mi byl už k ničemu :-)

                  • dancing dog  

                    tak to se optam kamaradu shromažďovačů, jestli nemaj nějakou kaput sh. MTB přehazku… ten nápad mě celkem uchvátil…

                    • Singlespeed  

                      Pro extra velké pastorky vzadu je ještě třeba zašroubovat šroubek vzadu u patky na maximum, pokud to nestačí, tak vyměnit za o něco delší a na konec zašroubovat na pár závitů matičku, aby se přes tu matku pěkně opíral o zobáček na patce.

      • petrun  

        Lepší je 50/34 vpredu, 11–28 vzadu :-)

    • Ma7ous  

      zajímavá diskuze já to na nové silnici vyřeším 3 převodníkem 50/39/30 a že to vypadá blbě mě vůbec nezajímá

      • dancing dog  

        ja myslim, ze to naopak vypada dobre… kecy proti 3prevodniku jsou jen predsudky cvicek…

      • MlokCZ  

        Trojplacka přinese jednu obrovskou výhodu a to ne tak obrovský skok mezi převodníky. A navíc pak máš 39tku na kterou toho můžeš odjezdit dost, takže ve výsledku na trojplacce můžeš řadit i na převodníkách méně než na dvouplacce. A k tomu ušetříš nějaké to řazení vzadu při změně placky pro navazující převod.

        Nevím co tolik lidí proti trojplacce na silničce má.

        • dancing dog  

          naprostej souhlas. K otazce- viz moje posledni veta vyse( nemysleno konfrontacne)

        • Plechovka  

          Mně ten pohled na ty tři placky přijde strašně depresivní. Dva převodníky mi našeptávají (i když třeba s 28z kazetou a kompakty): Seš borec sportovec, vole! :-)

        • JSt  

          A navíc pak máš 39tku na kterou toho můžeš odjezdit dost, takže ve výsledku na trojplacce můžeš řadit i na převodníkách méně než na dvouplacce. eh?

          kdyz budu mam 53/39 tak mam taky 39z pilu a dolu uz smykem neni radit kam ;-).

          • MlokCZ  

            Jenže to bylo srovnání s kompakty. To nebylo tak náročné na pochopení, že trojplacku asi nemá smysl srovnávat s 53/39.

        • prvniodkonce  

          nevýhoda je hlavně hmotnost.

          • MlokCZ  

            Dobře, hmotnost je větší. Ale kolik je to gramů navíc a jak moc to hobíka nejezdící závody na bednu vytrhne? A jak moc mu to udělá na průměrné rychlosti?

            Minimálně.

        • Hrabex1  

          presne tak.

          jenze silnicni trojplacku uz ani nesezenes…

          ja pouzivam trekovou 48–36–26 a jsem spokojenej.

          …a treba si o me myslete, ze jsem srac :-)

          • Ma7ous  

            přesně z této kombinace jsem přečšel na silnici :) a ať si myslí že jsem sráč mě to nevadí vím naco mám a to mě stačí

          • MlokCZ  

            Nevim jak 2011, ale 2010 jsem kupoval silničku s 30/39/50 a nebyl žádný problém.

            Ono se něco pro 2011 v tomhle zásadně změnilo?

    • muppet  

      Kompakty jsem měl dřív na silničce protože jsem ji s nimi kupoval ale nemohl jsem se s převodama sžít 50/34 11–23 a na nové kolo jsem dal klasiku a plně mi to vyhovuje i do kopců 53/39 12–25, ten přechod z velké byl fakt děs. :-)

    • jonti  

      Co jsem cetl silnicni diskuze, tak nejvetsi problem na zavodech je ten velky rozdil mezi 50 a 34 zubama, v baliku si to nemuzes ani dovolit preradit a kdyz to zhodis, tak najednou nemuzes slapat, ale musit 2–3 prevody podradit. Pro me na trenink to neni problem, ale taky to citim.

      Prevod 50:11 staci v pohode pro vetsinu jezdcu. Nekteri to resi tak, ze misto 34 se da o neco vetsi prevodnik.

      • Pebe  

        Můžeš přeřadit, jen to chce mít doře seřízené a vědět jak řadit, žádné cukání nehrozí. Když chceš dát malou pilu z velké, tak si nejdřív shodíš o dva pastorky vzadu, na vteřinku ti klesne kadence a hned dáváš malou pilu. Obráceně když se kopec zlomí do rovinky, tak roztočíš co máš zařazeno, dáš velkou pilu, na chvilku ti klesne kadence a hned vzadu podřazuješ o dva pastorky.

        Kompakty mám už dva roky a žádné problémy s tím ani na závodech nejsou…

    • Premik  

      profíci vozí oboje. Klasika je spíš na rovinatější profil, jízdu ve skupině, závody. Pokud bys ji chtěl venčit v kopcích, musíš mít naježděno. Pro cyklisty nájezdem pod 10 tis/rok a pro bikery, kteří mají silničku jako doplněk k bajku budou v 99% vhodnější kompakty. Ve 20 jsem klasiku v pohodě utočil, ale to jsem taky najížděl 12–13 za sezónu a silovému tréninku se věnoval hodně přes zimu. Dnes vozím 50/36 a 12–26 a jsem spokojený. Na 53/39 nemám, ale naučil jsem se s tím žít -)

    • RomanH  

      Vozim kompakty 50/34 + kazetu 12–25.

      Pro me jako hobika jezdiciho vetsinou samotny po kopcich na Vysocine naprosto idealni. Je jen malo mist, kde bych utocil tezsi prevod. Na druhou stranu je obcas prerazeni docela skokove, ale to me netrapi. Trojplacku bych nechtel a na klasice bych musel vozit kazetu 27 ci 28, se kterou bych si treba nevystacil v Alpach – takhle mam porad moznost kam couvnout.

    • petrun  

      Mám 50/34 vpredu a 11–28 vzadu. Nepotřebuju drtit šílený tepovky. Proč bych to dělal ??? Silnička má pro mně tu výhodu, že se sám lehce a svižně courám krajinou a užívám si pohodovou jízdu. Bez vstávání ze sedla, chrtění a xichtů které připomínají epileptický záchvat.

      • Singlespeed  

        Každý to má jinak. Já se zas na pohodu projíždím na bajku. Na silničce mám v každém kopci „epileptický záchvat“, jak píšeš, pořád nastupuju ze sedla, jedu šrot a lehčí než 39/21 řadím jen opravdu vyjímečně :-). Takže každý ať si svobodně vybere převody podle svého stylu jízdy.

        • petrun  

          Jak píšeš ať každý jezdí co potřebuje. Znám borce který jezdí na žiletce horskou kazetu. Je naprosto v pohodě a nikdo se mu neposmívá.

          • Zdenda CUBE  

            Naprostý souhlas, vykašlat se na to jestli má někdo blbý kecy a dát si tam to co komu vyhovuje, aby vyjel co potřebuje. Neznamená, že když má někdo kazetu třeba 12/29, že tam tu 29ku bude furt šrotit. Já vloni nasadil do Itálie 11/28 a je fakt, že jsem tam tu 28ku dal za deset dní jednou…

          • Joseph de Sax  

            to proto, že ještě nebyl nikdy na BF…abvotomtoje.

    • rainbowone  

      Není to tak jednoduché:)

      Profíci začínají na jarních klasikách na převodech 54/42, extrém je i 54/44.

      Na etapáky je obvyklá kombinace 53/39 ale třeba RK vozí 53/38, na Tour de France měla skoro celá stáj Caisse d'Epargne 53/36. A v rovinatých etapách jezdí spurteři 54/39.

      Na Giru jezdil Ivan Basso 50/34 ale to byl spíše marketing FSA, když přišli na trh Kompakt převodníky.

      Teď si profíci dají Kompakt 50/34 tak max. na Zonkolan a spol.

      Já, osobně jezdím už jen kompakt, časy kdy jsem lámal 39–23 jsou už pryč. Ke klasice se vracet nebudu, protože by mi upadla kolena a proč lámat těžký převod, když můžu vyjet kopec v pohodě v sedle? Pokud člověk nejezdí první 10– 20 na závodech je mu klasika 53/39 k ničemu.

      Pokud si člověk spočítá převody tak je stále lepší 50–11 než 53–12 a kolikrát mimo závod jede člověk 53–11?

      http://www.bikeportal.cz/index.php5…

    • MlokCZ  

      Ještě citace Rychlého turisty z jiného vlákna:

      Kdo nedokáže točit lehký převod, nemá šanci utáhnout převod těžký a tím je nutně odsouzen k pomalé jízdě.

      A ti co propagují 39/53, tak předpokládám, že jezdí rychle, když na to stavějí převody.

      • nooski  

        Přece se na silničce nejezdí pomalu :-) Ale vlastně jo, potkávám takové, jak to šmrdlí do Pusteven na vysokou kadenci a skoro stojí na místě ;-)

        • Rychlej turista  

          To bylo myšleno v souvislosti s jízdou po rovině a z kopce, kdy borcům při čtyřicítce nestačily standardní převody. Osobně jsem 52×11 řadil až tak při 55 km/h a jízdu za kamiónem rychlostí okolo 80 km/h považoval za pohodlnou :-)

          Jinak kadenci jsem řešil vždy jen po rovině, v kopci šlapu, jak to jde, ale raději těžší šajbu :-)

          • JSt  

            tos nemel mlokovi delat :-))

            • MlokCZ  

              Já vím, že ty jedině rýpeš místo napsání něčeho rozumného k tématu.

              Jak ale vidíš dále z toho co napsal RT o výjezdech, tak i to rýpání je mimo.

              • JSt  

                jj. rypu zejmena do tvych prispevku, protoze mne prijde kolikrat az absurdni, aby turista naseho formatu resil kolo do takovych detailu jako ty. :-)

                • skier  

                  To jsi trefil,ale občas se hodně zasměju…a nedej bože,když má někdo jiný pohled na věc,to se pak začnou přísvěvky rozrůstat :-)

        • nox159  

          na silnici jedu 36/23 nebo 25 ( myslim ze to tak mam ) a porad mi to nestaci abych udrzel tepy a kadenci tam kde bych chtel… :(

          za jak dlouho vyjedes pustevny? jen tak pro zajimavost…

          • nooski  

            Naposled 20:40, ale limitoval mě hodně povrch. Místy musel člověk prakticky zastavit a znovu to rozjet. Jel jsem to krom začátku na 39/19 v sedě a 39/18 a 17 ve stoje. Jen ze srandy jsem si z průměrné rychlosti vypočítal průměrnou kadenci a v sedě to dalo 61 RPM (v reálu to bylo o něco méně), tož nevím jestli projdu BF kadenčním sítem ;-)

            • nox159  

              ja tam mam z lonska nejakych 24min na biku na silnici jsem to jel vzdycky pomaleji… ale myslim ze kdybych nahodil na silnici bikovou kazetu ze bych byl rychlejsi… u silnice me vzdycky limitovala kadence… zbytecne sjem se drel na tezky prevod…

              (jinak si na tom lip no, co dodat :)

            • Lister  

              Proč bys neprošel sítem :-)

              Jseš dobrej a vyjel jsi to průněrem přes 16km/hodinu a to je prostě dost rychle na to, aby sis klasiku mohl dovolit.

      • Tina  

        S tým sa nedá než súhlasiť. Keď niekto nevie frekvenčne šliapať do pedálov, ťažký prevod ho na dlho nezachráni.

        Najviac sa mi páčia vyjadrenia bajkerov, ktorí poväčšine trénujú sami alebo vo dvojici ako im 53/39 sedí. Zaujímavé, že profíkom, ktorí majú niekoľkonásobne vyššiu výkonnosť a silu stačia také isté prevody na jazdu v profi pelotóne, kde balík ide takou rýchlosťou, že nikto z miestnych by sa v ňom dlho neudržal ani po rovine.

        Názornou ukážkou bola jazda Contadora na Etnu. Nastúpil a rýchlym frekvenčným šliapaním sa vzďaloval od súperov. Scarponiho pokus ostať s AC dlho nefungoval. Bolo vidno, že sa drží iba vďaka ťažším prevodom. Potom AC jazdiaci už na malom prevodníku ešte zrýchlil a Scarponi s ťažkým prevodom nedokázal odpovedať. Udržal sa iba malý Rujano, ktorý jazdil podobne ľahký prevod ako AC.

        Posledných 10km na Etnu

        • JSt  

          a ted se te zeptam, jak se ti jezdi na mtb, kdyz mas stejny kvalty jako profici, kteri jsou tez vykonostne uplne jinde nez ty ;-).

          • Tina  

            Sorry, otázku som nepochopila. Na mňa musíš pomaly ;)

          • Tina  

            ukáž mi prosím aspoň jedného bajkera (nemusí byť ani profík), ktorý jazdí 3placku 40/29/22 a kazetu 11–34…

            • JSt  

              dobre, dostalas me. :-))

              muj predpoklad, ze vozis dodnes standardnich 44/32/22 a 11–32 byl milny. ale verim, ze u nejakeho profi rejsra by se ten nejlehci kvalt 22/34 mozna i nasel ]:-).

              • Tina  

                „profi rejsr“ nie som, ale som pripravená si to zajtra s nimi rozdať v Moste na dlhej trati ;)

                • JSt  

                  drzim palce ;-)

                • Singlespeed  

                  Profi rejsři jedou zítra World Cup v Dalby Forest. Tím se tvé šance na zisk mistrovského červenomodrobílého dresu rapidně zvýšily!

                  • Tina  

                    hihi :D

                    Bohužiaľ nemám licenciu takže aj keby všetky pretekárky na trase umreli tak titul nemôžem získať. Momentálne je prihlásených cca 20 pretekárok. Úspech bude ak sa zmestím do top ten ;)

                    • Singlespeed  

                      Top Ten je doma :-). Mojí favoritce jsi dala 7,5 minuty, takže teď mám přibližnou představu, jak asi jezdíš ;-)

                      • Tina  

                        jj, Top Ten ma teší :) Lenke asi nesadli technické pasáže na trati. Inak by bola určite predo mnou.

              • pepek  

                To myslíš, že ten tvůj předpoklad je nový milník v historii (cyklistiky)? Odvážné tvrzení.

            • Joseph de Sax  

              normálně jedu na MTB 53×39 a vzadu 11–28..na co bych tam měl 22z vepředu, tak to fakt nechápu.

        • Rychlej turista  

          Musím ale znovu zopakovat, že frekvenci šlapání při jízdě do kopce neřeším. To, co jsem napsal bylo v souvislosti s rychlou jízdou, kdy těžkými převody myslím 53×12 a 53×11. Pro drtivou většinu lidí takové převody vůbec nemá smysl vozit, protože je prostě neutáhnou a než se s nimi zjara začně, musí mít člověk už něco najeto (aspoň 3 tisíce km) a i tak to chce velmi opatrně. 53×11 už je vyloženě zabijácký převod, při němž se nezkušený člověk může velmi snadno porouchat. Oba dva převody vyžadují vysokou frekvenci šlapání, nejlépe hodně nad 90 ot./min. a začíná se s nimi opatrně a krátkodobě z kopce. Teprve po nějaké době je možno přitvrdit. A jak se pozná, že je pro dotyčného 53×11 vhodný převod? Úplně jednoduše – dokáže s ním jet na ANP při kadenci nad 90 ot./min. :-)

          • MlokCZ  

            Kadenci do kopce sice neřešíš, ale předpokládám, že nejezdíš stylem, že bys lámal výjezdy třeba na 30–40ot./min?

            • Rychlej turista  

              To fakt netuším, muselo by se to spočítat. Co si vzpomínám, tak Lysou po asfaltu jsem jel 44×28 na SportContact 1,3" a hlídal si rychlost, aby nešla pod 11 km/h, protože to už bych musel dát španěla :-)

              • MlokCZ  

                No vidíš a hned je to jasné. To jsi akorát hlídal hranici 60ot./min. A to předpokládám, že místy si jel rychleji.

                Takže třeba 60–70ot./min to být mohlo a to je pořád to co tu já a McBlacky píšem, tedy ta hranice 60ot./min.

        • McBlacky  

          Etna nebyla o tom co píšeš

          AC jim ujel proto, že je v daleko lepší formě než Scarponi, což bylo vidět i včera, kdy Scarponi jel pro etapu, ale pak na to neměl. Michelle se ho snažil uviset, a vyrazil za ním totální podlahu, svoje max a sázel na to, že AC jede taky max a za pár sekund ubere a oba se budou pomalu vzdalovat skupince GC favoritů. Jenže AC nejel max a dokázal v tomto výkonnovém pásmu pokračovat.

          To, že ho uvisel Rujano je čistě záležitost W/kg kdy Rujano je čistý vrchař se 48kg a v úsecích nad 6% dokázal dokonce AC stahovat, který naopak díky své charakteristice jízdy je nejlepší ve sklonech 5–7% dlouhodobě, takže jakmile se to narovnalo, tak Rujanovi cuknul. Výkonnostně mu Rujano na rovině neuvisí ani 50metrů a může točit co chce. Navíc AC měl hlavní útok za sebou když dojel Rujana který byl v úniku konstantním tempem, tzn, že na rozdíl od Scarponiho, který jel max a utavil se (dobře bylo vidět jak úplně zaparkoval) .

          • Tina  

            Áno, keď je niekto v lepšej forme tak ostatným ujde. Ale prečo potom jazdil ľahšie prevody ako ostatní? Tu čítam, že lepšia forma a výkonnosť = veľké prevodníky a ťažké prevody. Prečo potom AC točil nohami ľahšie prevody ako ostatní?

            • JSt  

              jinej zas ujede s tezsima kvaltama nejakymu motacovi. tohle bych nebral jako smeroplatny ;-).

            • McBlacky  

              lepší forma je nutná k tomu, abys mohla jezdit velké převody a těžké převody – to se tady píše.

              pak se tady zmiňovalo optimum pro efektivní výkon. To je už složitější, neboť to je individuální a záleží to na tréninku. Navíc změnit svůj kadenční návyk je poměrně obtížné, čím víc let jezdíš, tím je to pak složitější. Běžně se uvádí jedna celá sezona jako období za které lze kadenční návyk upravit. Ovšem nijak drasticky. Kdo jezdí pár let 65–75 nebude nejspíš nikdy jezdit 90–100.

              na Etně AC ukázal, že má formu nastoupit na těžký převod a krátkodobě tak vyvinout výkon, který „překvapí“ soupeře a ujede na vzdálennost, kdy pronásledovatelé uznají, že už to nemá cenu ho zkusit dotáhnout podobným nástupem (Scarponi) a rozhodnou se dotahovat postupně zvýšeným úsilým (Kreuziger, Nibali atd).

              Všechny pokusy o únik začínají takto. Pak je rozhodující dokázat z tohoto ANP+ až MAX nástupu dokázat přejít plynule do déle udržitelného tempa a pokračovat dále plynule. V tomto bodě už se dává lehčí, spíše kadenční převod.

              Sama to určitě znáš, když z hecu vydupete ve skupince kousek kopce, tak málokdo je schopen dále pokračovat byť jen tempem, než jste se začali hecovat. To je právě ten klíč k nástupům.

              Řekněme, že jedeš 200w konstatní tempo, dáš si z něj úsek 400w po dobu jedné minuty a pak ihned navazuješ 200w konstantní výkon. Jednou-dvakrát to není problém, ale třeba po 4tém, 5tém pokusu už to skoro nejde. Čím vyšší je základní výkon vztažený k max výkonu, tím hůře se po intervalu pokračuje.

              Tedy pokud skupinka favoritů jela řekněme 350W AC si dal nástup klidně k 600w (po dobu desítek sekund) a rychle získal rozhodující „optický“ náskok, pak navíc dokázal pokračovat dokonce na vyšším než původním výkonu řekněme 400–450w, protože i pronásledovatelé přidali, ale stále se jim vzdaloval. Převody volil právě podle toho jaké výkonové pásmo chtěl jet, na lehké převody by 700w nikdy nevyvinul.

              čísla jsem volil pro ilustraci

              • Hroch obojzhivelnyj  

                Andy Schleck rekl vloni po jedne etape na Tour, kdy zkousel ucukat Contadora: Kdybych nastoupil jeste jednou, tak uz neuvisim sam sebe.

                • Rychlej turista  

                  Jo, v takovýchto okamžicích nezbývá, než doufat, že soupeři je ještě hůře, než tobě a zabalí to o chviličku dřív :-)

                  • Marskatin  

                    ano, součásti boje, je se na soupeře usmívat, aby se domníval, že je ti mnohem lépe než mu…

              • Tina  

                Jazdím frekvenčne. Moja priemerná kadencia na silničke je cez 90ot/min. Rovinky jazdím cca 100ot/min. V kopcoch používam ľahšie prevody a tiež sa snažím jazdiť tak aby som neklesala pod 90. Pri strmšom a dlhšom stúpaní to väčšinou neudržím a klesám na rozmedzie 80 – 90. Ale dlšie nie veľmi prudké stúpania (napr. stúpanie Žárovice – Drahany) dokážem jazdiť kadenciou nad 90ot/min. Holt na čo nemám silu musím dohnať otáčkami ;)

            • Singlespeed  

              Žádné lehčí převody nejel. Logika totiž velí, že pokud točíš stejný převod jako ostatní, ale výrazně rychleji, tak jim ujedeš! :-) Vždyť AC jel většinu kopce na velkou…

    • ememem  

      imho ak si neni namakany tak 50/34 je lepsia volba. ak to pojde v zavislosti od toho jaku mas sadu tak bez hanby k tomu kazetu 11–28. trojplacka by mne osobne trocha vadila kvoli neustalemu dorovnavaniu.

    • gargamel  

      Když jsem na podzim stavěl silnici, dal jsem klasiku s tím, že zkusím a uvidím. Minulý týden jsem přešel na kompakt. Na to moje šmrdlání to bude asi tak akorát.

    • Jaroslávek  

      Myslím, že už teď se ti z toho všeho točí hlava.-)

    • tele  

      Ahojte, no ja neviem ale citam tech. udaje Shimano Dura Ace a tam maju oddelene 50/34 od dalsich prevodnikov a maju tam rozdiel v tech. udajoch Bolt Circle Diameter 50/34 ma 110 mm, ostatne 130 mm.

      Poprve neviam co to Bolt Cirlce Diameter je[priemer prevodnika? ale 55 a 53 rovnaky?]. A po druhe sa obnovuje moja obava, ze prevodniky 53/39 a ostatne su nejake odolnejsie a pevnejsie? oproti 50/34.

      Toto je ale vsetko moja uvaha.

      • Jaroslávek  

        A ty si čo ? Hentaký profesor ?

      • kubad  

        1-BCD je průměr na kterém jsou otvory uchycení převodníku

        2-blbost

      • ememem  

        co ta je po bolt circle diameter? co chces vyriesit? a co je kde oddelene? a kde si prisiel na to ze 50/39 je ododlnejsie jak 50/34? tolko blbosti pokope sa snad neda napisat ani keby to clovek studoval. radsej neuvazuj a sa riad tym co ti tu kto poradi kedze ja pises „tvoja uvaha“ je bohuzial uplne mimo.

    • tele  

      Dakujem, este mam otazku co to je Total Capacity pri [zadnej] prehadzovacke?

      Je mozne kombinovat prevodniky 55/42 s pastorkami 11/28?

      • ememem  

        je to maximalny rozdiel v celkovom pocte suctu zubov vpredu a vzadu ktory ti este prhadzovacka zoberie.

        cize ak mas jak pises 52/42 a kazetu 11/28 tak najvacsia kombinacia je 52+28=80 a najmensia je 42+11=53 tak potrebujes prehadzovacku s kapacitou 80–53=27 zubov.

        teoreticky.

        • ememem  

          pisal si 55 ale to jedno, princip je rovnaky

          • tele  

            Dakujem velmi pekne.

            Takze to je dovod preco cestne bicykle mavaju najviac pastorok s 28 zubmi, resp. potom by som musel mat inu prehadzovacku?

            Je nieco taketo aj pri presmykaci?

            Retaz kazdy prevod vydrzi?

            • ememem  
              1. neni za co, na normalne otazky sa da normalne odpovedat
              2. neviem, asi hej, prehadzovacku vyber prave podla tohto rozsahu. v zasade

              u shimana novsie rady beru aj 28z, starsie 27z (napr. nova/stara ultegra, u inych neviem, pozri sa)

              1. pokial viem tak nie
              2. neviem, asi hej, ja sa nad tym moc nezamyslam.
    • tele  

      Mam taku otazku, ako sa da naucit jazdit efektivne zo sedadla, iba tak, ze budem jazdit zo sedadla?

      A druha otazka, ako je mozne, ze Contador jazdi velku cast zo sedadla, ked podla odbornikov to nie je tak efektivne ako jazda v sedadle?

      • prvniodkonce  

        Protože odborníci na to nemaj mentálně.

      • Singlespeed  

        Proč jezdí Contador tolik ze sedla, ví jen sám Alberto Contador. Doufám, že si nemyslíš, že to tady ví někdo lépe a bude za něj mluvit. Takže ho můžeš zkusit kontaktovat, má vlastní internetové stránky. Ovšem, očekávej, že bude mlžit, podobně jako to dělal třeba Lance Armstrong.

        • Joseph de Sax  

          taky si myslím, že zde to vědí všichni líp, než on sám…a nejlíp to tu vědí ti, co viděli kolo akorát z rychlíku…avo­tomtoje.

        • McBlacky  

          chtěl bych se to naučit, kadenčně ze sedla. na MTB se snažím ze sedla minimálně, kromě XC.

          • Rychlej turista  

            Koukni, jak jezdil Pantani. Pokud se chytíš dole za oblouky, tak se tělo prakticky nehýbe a nutí tě to točit vysokou frekvencí. Je to ale nářez pro záda i nohy, než si na to zvykneš. Pak to ale nemá chybku.

            • McBlacky  

              ale Pantani na to měl speciální custom geometrie kola. Navíc já to chci na závody na bajka.

            • obda  

              Já jízdu ze sedla nechápu vůbec, a nezáleží na tom jestli jedu kadenčně nebo lámu těžké převody (oboje tedy hodně do čtverce). Časem jsem pochopil, že jít na víc než minutu ze sedla je pro mne smrt na zbytek vyjížďky a nestojí to za to. Asi někde dělám chybu :(

              • MlokCZ  

                Tak to děláš opravdu někde chybu :-)

              • Hroch obojzhivelnyj  

                IMHO specialne na techniku slapani ze sedla hodne pomuze jezdeni na festce.

              • nooski  

                Rekord v jízdě ze sedla mám kolem 30km a tedy něco kolem hodiny. To je tak, když člověk, který se na prdeli hodně potí, nenamaže vložku v kalhotách během tropického dne a pak si zpocený na delší dobu sedne na nějakou nevětranou lavičku. Ještě pár dní jsem si nemohl sednout na zadek a sedlo bylo krásně vyžrané do půlek od soli :-) Bylo to během výjezdu na Lysou Horu v cca 35°C horku a den předtím jsem ještě mocně chlempal pivisko a tak jsem se potil ještě o poznání více.

                • Rychlej turista  

                  Já necelých 100 km :-)

                  Při cestě do Ostravy jsem před Prahou zmoknul a v Olomouci už jsem mě tak parádní beďár, že jsem byl před zásadní otázkou – jít potupně na vlak nebo do Ostravy poslední stovku dát vstoje :-)

              • JSt  

                kdyz jdes ze sedla, je lepsi si tam nalozit o 1–2 pastorky tezsi kvalt. kdyz sednes, tak to zas vratit zpet.

                jinaks to pochopil spatne. mels to pochopit, jakoze je treba se to naucit a ne, ze to nestoji za to ;-).

                • obda  

                  Pochopil jsem to dobře, a budu s tím muset něco dělat. Akorát se ze sedla strašně rychle zruším :(, a nevím proč. S tím kvaltem to samozřejmě znám a dělám.

                  • MlokCZ  

                    Kontroluj, že ze sedla najednou výrazně nezrychlíš. Snaž se držet stejnou rychlost, jinak se logicky hned zrušíš.

                    I při stejné rychlosti skoro každý jde o pár tepů nahoru oproti jízdě v sedle i když ze sedla jezdit umí. Ale nemělo by to být o moc (maximálně tak 5–10 tepů).

                    Ze začátku to můžeš zkoušet tak, že si naopak ze sedla hlídáš stejné tepy, i když tak pojedeš třeba o něco pomaleji.

                  • Plechovka  

                    Důvodem jízdy ze sedla u mně je hlavně zapojení jiných svalů a celkové protažení těla.

              • teepeex  

                na silnicce jsem si zvykl hodne sledovat co delam,

                jak slapu, jak radim, jestli jsem uvolnenej, a to v kazdym okamziku(nezavodim)

                podle myho je cely slapani o tom, neprat se s kolem,

                znat svy a nechat kolo jet,

                zni to jako kravina, ale celkem si za tim stojim:)

                pokud je v nesouladu tvoje telo a kolo, pak te to stoji mnoho sil navic, ktery zase potrebujes k dobrymu pocitu z jizdy,

                proste kolo nebrzdit, nechat ho jet:)

                a hlavne jet hlavou:)

            • Biker jak Pes  

              Pantani spurtoval celý kopec … :-)))

      • ememem  

        neviem preco jazdi zo sedla aleberto „el steak“ conatdor ale ja kvoli tomu ze odlahcim prdel. ale uznavam ze on na to ma asi iny dovod, predsaj len ta jeho musi niest tak o 35kg menej.

      • tele  

        Je rozdiel ist zo sedla pri kadenci 40 otacok za minutu pri rychlosti 8 km za hod. a ine je ist zo sedla 80 otacok za minutu 24 km za hod.. Ja sa chcem len opytat ci len Contador je nejaky iny alebo je to nejake efektivne, resp. ked budem trenovat zo sedla a budem tak aj jazdit ci budem lepsi?

    • tele  

      Ahojte, mam problem, ze nejako sa neviem naucit preradovat medzi 50 a 34 prevodnikom. Dam z 34 na 50 a potom to nejde spat. Neviem co robim zle?

      • JSt  

        prvne se podivej, jestli mas smyk ve spravne vysce a rovnobezne s prevodnikama. pokud ano, povol lanko nebo doraz nebo oboje. pokud ne, serid cely smyk uplne znova.

      • kubad  

        bych viděl že velký problém bude mezi sedlem a řídítkama :D

      • tele  

        Mne sa to stalo na 2 bicykloch takze problem bude asi vo mne, teda vam popisem moje prehadzovanie.

        Mam maly prevodnik. Prvykrat preradim na medzipolohu presmykaca, druhykrat presmykac preradi retaz na velky prevodnik a spat mi to uz nejde prehodit.

        Dakujem za odpovede.

      • prvniodkonce  

        Já zase urval řadící páčku a nová je moc drahá na to, že to je zimák, tak jezdím na velkou :)

      • Joseph de Sax  

        to máš asi smyk z r.1955 a špatně ti řadí na malou…tou pákou musíš rukou ven a ni dovnitř.

      • tele  

        Ahojte, tak mam 34z a chcem preradit na 50z, bud to urobim raz poriadne alebo 2 krat menej.

        Potom sa dostane presmykovac do tej ‚krajnej‘ polohy, potom preradim na ‚medzipolohu‘ presmykovaca a z tej ‚medzipolohy‘ mi to nejde preradit na 34z.

        Musim najprv dat ‚krajnu‘ polohu a potom rychlo 2 razy preradit najprv na 'medzipolohu a potom na 34z.

        1.Funguje to spravne, ked mam dlho ‚medzipolohu‘, ze mi nejde hned praradit na 34z?

        2.Ked preradujem z 34z tak to pride hned do krajnej polohy na 1 krat poriadne alebo 2 razy menej. Je to OK? A hned mi to preradi na ‚krajnu polohu‘.

        3.Ked mam 34z tak tam ma tiez presmykac nejaku ‚medzipolohu‘?

        4.Co je lepsie: krizit retaz, ked mam 34z alebo 50z?

    • tele  

      Ahojte, dostala sa mi zaujimava informacia. Pakove pomery. Uplne rozumiem, ze cim dlhsie kluky tym mensi krutiaci moment.

      Nechapem tomu, ze ked by som mal napr. 50T 17T a 34T 12T, co su priblizne rovnake prevody, v tomto pripade uplne rovnake prevody tak ked budem mat prevodnik s 50T budem musiet vyvinut vacsiu silu ako keby som mal prevodnik s 34T.

      Chcem sa opytat ci je to pravda. Dakujem za odpovede

      • Marskatin  

        Jsi tele a nerozumíš ničemu. Čím delší kliky, tím větší kroutící moment dosáhneš. Anebo k dosažení stejného kroutícího momentu stačí vynaložit méně síly. Převod je převod a je úplně fuk jestli na stejně dlouhých klikách jedeš 22/11, 32/16, 40/20 nebo 50/25 (teda aspoň z hlediska „pákových poměrů“, Kdybychom šli do detailů tak ůčinnost převodu závisí ještě na počtech zubů a křížení řetězu.)

        Laicky řečeno u 50z převodníku vyvineš sice menší sílu na zubech převodníků, ale vše s esrovná tím, že vzadu působí síla díky většímu pastorku na větším rameni.

        Nebuď líný si to spočítat. Nemusíš se nutně trápit zuby. Vem si to jako převod mezi koly o poloměru 1 a 2 a v druhé případě 2 a 4. Klika třeba 8 ať se to dobře počítá.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse