29" MTB za 20k postoprvní (geometrie, komfrot)

9 nepřečtených
  • fallen

    Zdravím cyklo komunitu. (doufám že překlep v názvu přitáhne více lidí :-) – omlouvám se)

    Z ostatních diskuzních skupin kde jsem aktivní dobře znám, jak nováčkovské dotazy působí na stále matadory. Pokusím se ale neopakovat a na můj problém jsem tu aktuální téma nenašel. Budu moc rád za každý váš tip nebo radu.

    Výchozí situace – 26 let, naprosto rekreační jízda lehký terén,cesty 50/50 (v terénu se navíc celkem bojím sjezdů nebo výjezdů, bojuju s SPD, atd., ale to je jiné téma), bez závodních ambicí, momentálně i těžce bez fyzičky. :-) Převážně Praha, občas rodná Šumava. Budu rád když dám 1000–1500 km za rok. 187cm/85kg. Okolo kol se díky aktivnímu cyklopříbuznému (Marine Pine Mountain – :-)) motám od mala, ale v poslední době jsem víc času věnoval motorkám, takže jsem trochu zaspal dobu (a zdechnul kondičně). Měl jsem Author Reflex a teď Apache Tuwatawa 26" a 21,5", kterýho jsem koupil naslepo na inzerát na zkoušku. Jádro problému je, že mě dost bolí spodní polovina zad, který mám špatný, plus sedavá práce, atd.. Na tom Apache z roku 09 asi, který je stará škola (úzká řídítka, dlouhý „chrtí“ posaz) tak trochu trpím. V létě mi stejně velký kamarád půjčil 29" Superiora 829 a to bylo úplně jiné kafe. Super posez, záda rovně, krční páteř nezalomená, apod. Od tý doby jsem při venčení psa koukal po bikerech a všímal si nových trendů. Teď přijda ta úplně stupidní část – ale slovy klasického filmu: Není horák, jako horák. :-) Líbí se mi styl, co často bývá u „fullů“ nebo „trailů“ či jaká je správná kategorie. Vzpřímený posez, kratší stavba, širší, lehce zvlněná řídítka. Ale vím že fulla naprosto nevyužiju a nechci ho kvůli ceně, hmotnosti, atd.. Takže něco podobného hledám u HT. Rád bych se blížil spíš 13kg než 14kg (samozřejmě katalogové). A jak se tak dívám po kolech, tak jsem došel k tomu, že mnohem víc důležitý jestli někde za 20k bude XT nebo Deore nebo vzduchová vidlice je pro mě důležitá celková geometrie a že v tom jsou velké rozdíly. Možná si řeknete proč tedy ne crossa, ale přiznám i trochu módní vlnu a prostě ho nechci, akceptuju že se těch 50% času budu na asfaltu tahat s bikem a v tom terénu bych ho zničil rychleji. Dneska jsem třeba viděl kola Pells 229, zkusil jsem tu 21,25" co mají a to mi přišlo dost nepohodlné a podobné stylu co mám. Rovná řídítka, představec ostře dolů, natažené ruce. Chápu že pro závody to tak asi je lepší, ale pak vidím, že jsou modely a výrobci, kteří to mají trochu jinak. Jako třeba ten Sup.

    Jenže osazení toho Supa a poměr cena/výkon mi, jak už to u těhle velkých výrobců bývá, přijde trochu slabý. A tak abych to uzavřel, mám celkem tři dotazy:

    1. Jmenuje se nějak tahle kategorie nebo styl hobby MTB, která by mi pomohla lépe hledat?
    2. Lze „beztrestně“ narušit i tu geometrii co má Pells výměnou řídítek a představce a doplnění podložek na krk – a udělat z toho tak toho Supa – nebo tím už zasahuju do smyslu toho kola a je to blbost? Nebo mám volit záměrně nižší velikost rámu?
    3. Jaké jiné značky nebo modely by vás napadly s podobnou geometrií? Líbí se mi třeba hodně tenhle Focus
    4. Pokud by někdo z Prahy měl zájem nebránil bych se i skládačce v podobném duchu. V prodejně Pells mě na tenhle dotaz pobavil, když mi řekl že když to bude stavět, tak za 20tis. postaví kolo jako bych u nich koupil modelovou řadu za 15. :-)

    Díky moc za váš čas při čtení mého problému. Vím že témat 29 MTB za 20k je tu asi milion, ale myslím že můj dotaz je trochu jiný a není jen o gramech nebo ložiskách :-) Kol je spousta, značek taky a nechci kolo vybírat jen z eshopu. Orientovat se pak v tom, která pobočka má kola opravdu skladem, to je pak šílený. Pokud mě teda můžete trochu nasměrovat nebo vysvětlit odlišné geometrie a styly, ušetří mi to spoustu času při obíhání krámů. Nechat si kolo poslat si nechávám až jako poslední možnost, tím jak jsem měl toho Apache z druhé ruky tak se pak každý na servis tváří hrozně kysele, když to není kolo od něj, proto bych radši volil pražské prodejce. Ve výsledku bych se nebránil ani opět použitému kolu, ale tam je pro mě to riziko že to sice bude na kvalitnějších komponentech, ale před výměnou. Přeci jen je to větší spotřebák než třeba u motorek.

    Tak to už je opravdu vše. Díky moc, Tomáš.

    0 0
    • Erknold  

      Přečetl jsem to :) Na záda dost pomáhá posilka, když se na ně zaměříš a místo tahání hromady kil se soustředíš na techniku.

      Mé tělo se přizpůsobuje kolu, já tuten problém nemám :). Prostě musíš zkoušet geometrie, představce, tvary řídítek atd. Sám říkáš, že je to pro Tebe to nejdůležitější. Tak jak ti má někdo poradit model ;)

      0 0
    • marbl1  

      Uff, trochu dlouhý. Pokud ti kolo kamaráda vyhovovalo, tak si ho změř a podle toho si kup/nech postavit nové kolo. Případně si nech někde změřit posez. S tímto rozpočtem je ale rada těžká.

      0 0
    • Val  
      1. netusim, co treba „kratky kolo s sirokyma vlastovkama“?
      2. vymena riditek, predstavce, sedlovky, podlozek je naprosto bezny zpusob doladeni posedu, ale nejdriv si najdi velikost danneho ramu ktera ti bude nejlip vyhovovat – je hloupost koupit si zbytecne velkej ram a pak to honit kratkym predstavcem. Neboj se zkusit maly ramy i treba mensi nez ti doporuci prodavac/internet.
      3. nevim, je toho spoustu
      0 0
    • HonzaDC  

      Pokud máš se zády takové problémy, tak musíš začít cvičit. Co se týče kola, poraď se v prodejně, kde pracují lidi, kteří o kolech něco vědí, mají možnost Tě změřit a posadit Tě na různé typy kol. Což je třeba ve Specialized concept store. Na netu dostaneš všeobecné rady, které někdy za nic nestojí.

      0 0
    • T(h)omik  

      Pár modelů co by snad odpovídaly popisu vyrábí Bulls. Borec, co tu u nás Bulls prodává, je chválil, ale já o té značce moc nevím a raději jsem při rozhodování šel do klasiky (Merida). Fakt je, že Bullsů moc nejezdí a ani tady na BF se o nich příliš nepíše, tak těžko říct jestli stojí za koupi. Píšu to spíš jako takový tip, na co ještě se při výběru aspoň pro zajímavost podívat.

      0 0
    • bikefit  

      Ahoj,

      geometrie kola se projevuje ve dvou rovinách – jízdní vlastnosti a odvíjející se posed na kole.

      Samozřejmě, že lze z „jákékoliv“ geometrie úpravou délky představce, podložkami pod/nad představec, sedlovkou, řídítky posed změnit, ale změníte také chování kola, Váš pocit s jízdy, stabilitu, vývážení apod. A potom to dopadne např. takto : http://s.bkfrm.cz/…y387fhnt.jpg

      U vyšších osobo je to mírně složitejší, nicméně hledej tyto parametry : Co největší BB Drop a co největší délku hlavové trubky. Rozhodně jdi do 29", kde se hodnota BB drop pohybuje okolo 60mm a hledej délku hlavové trubky 120mm a výše. Díky tomu bude pro tebe kolo větší oporou, stabilnější.

      Co se týče délky, pamatuj, že horizontální délka sedlové trubky může být hodně matoucí, neboť dvě stejné hodnoty s jinou délkou hlavové trubky, jejím úhlem, bb drop mohou výsledný posed zcela změnit. Proto existuje hodnota reach, která je více vypovídající, leč u levných kol neuváděná.

      Jak tedy hledat ? Třeba ten Sup vypadá zajímavě, a odpovídá tvým požadavkům.

      A jakou zvolit velikost ? Pokud nemáš extra neproporční postavu – moc dlouhé nebo moc krátké nohy, zvol pro svou výšku doporučenou velikost od výrobce, tak aby ti výška rámu v rozkroku neudělala nepohodlno. Vždy, pokud ti výrobce/prodejce neporadí extrémně špatně, se rozhoduješ mezi velikostí, kdy rozdíl bývá 1–2cm, což se vyřeší změnu délky představce. Kratší rám bude hravější, delší rám bude stabilnější a pohodlnější.

      Pokud máš neproporční postavu, buďto si změř hodnoty pomocí nějakého fit kalkulátoru, neboť navštiv bike fit studio, kde ti poradí. Obecně pokud máš kratší nohy, tak hledej delší rám, pokud máš delší nohy, tak hledej kratší rám.

      0 0
      • Vilém  

        Jeste zapomnels uvest adresu kam se ma stavit, abys mu fundovane poradil.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.