Měřím 186 cm a vážím 93kg jezdím na MTB 26,ale přemýšlím o 29.
Myslíte si že dělám dobře nebo ne?
Měřím 186 cm a vážím 93kg jezdím na MTB 26,ale přemýšlím o 29.
Myslíte si že dělám dobře nebo ne?
http://www.bike-forum.cz/…29-x-26.html
http://www.bike-forum.cz/…29-bike.html?…
zkus se podivat sem.. nebo v historii je toho mraky..stačí dát hledat „26 29“
určitě dobře :-)
Jo a mám spadeno ta toho bílého supa.
tak to neděláš dobře :-)
pročpak? :-)
Jeste bych si to poradne rozmyslel. Stava se z toho tuctova zalezitost. Ram, ktery za chvili bude pouzivat kazdy.
myslim ze dobre delas, nemusis bejt obr abys moh na 29" …
Jo jezdím závody typu KPŽ.
tak to ti stačí i crossový kolo :-D
V tom pripade idealni volba.
Idealní volba to crossový kolo?
Pokud řešíš, jestli 26" nebo 29", vůbec se na crossy neohlížej. Ideální volba pro KPŽ je 29" MTB.
nemyslím si, ideál je tady 26" chrtí full Scalpel, Epic
Jel jsel letos Oderskou na Fullu SJ Specialzed a nic moc,byl jsem na to hodně natěšen a po závodu zklaman.Takže full mě nebere.
ehm prosím přečti si co píšu, a skus si někdy zajet závod na Scalpelu s vahou pod 10kg s použitelnýmy UST pneu, budeš pak mluvit jinak.
Ehm jsi v diskuzi o kole 26 nebo 29 ehm.
ehm jezdil sem 26" Scalpela, teď mám 29" Ninera tak si to přeber, a psal sem odpověď t29 co je ideál na KPŽ podle mě :)
Idealni volba 29 mtb. Ale s crossem to objedes taky :)
a co nedojedeš, to dojdeš pěšky :-D
jsi z Olmika?
Jsem si myslel, ze ses to ty :) Taky mi jedna 29ka doma stoji, tak se prijd nekdy domluvit ;)
Tak to mě *****,jsem to já.
Jinak teda Doomův SUP je poněkud jiná kategorie než moje „city-social“ 29ka, ale jsem celkem spokojený.
To je krize identity? :-D
jo, jsem :)
pokud si budeš chtít zkusit 29", podobně jako Petryk ti můžu nabídnout svezení
Moc díky za nabídku určitě se ozvu.
není za co, osvěta musí být :-)
Ahoj. Chtel bych taky rám od Supíka, jen nevím, jestli 80mm nebo 100mm vidlu. Ty mas 80mm rebu, že? Staci? kolik važís?
80mm je jak nic pri tve vaze, to uz rovnou pevnou :)
no já práve tápu jak svina:(
Pokud vyzadujes odpruzeni, tak urcite 100…pripadne ufouknes. Navic pri tvym stylu jakym davas ty sjezdy :)
No práve…rozhodne nechci na sjezdech jezdit pomaleji…zas na druhou stranu uz jsem 6kg shodil a do jara plánuju tak 5 dalsich:) což by melo dát nejakych 85kg…ale asi to dopadne na tu 100mm no:D
Ted jeste tápu meni Manitou minute a Rock Shox Reba. Jo a nevim rozdil mezi Reba SL a Race:(
Jo tak ty rozdily uz nevim, ani uz ty vidle delsi dobu nesleduju O:-)
Tak to vypadá na tu 100 no:D jen ted nevim jestli tu MAnitou nebo Rebu
podle me 80 moc do terenu neni (na druhem kole mam 140, tak me to prijde jak pevna) koupil jsem pevnou a rebu budu prodavat. Jestli chces, ozvi se me na mejl.
já mám kolem 92 – 96 kilo, těch 80mm mi docela stačí, vidlu vozím trochu přefoukanou. nejezdím žádný velký pekla, spíš kochačky.
29 je archaicky působící paskvil, ale to snad každý sám musí vidět. O to tedy nejde. Zajímá mě, co je to KPŽ. Dík.
KPŽ – Kolo pro zivot, serial zavodu.
Aha. Děkuji.
co si představuješ pod pojmem archaicky působící paskvil?
No připomíná mi to prvorepublikové bicykly. Velká kola se silnými plášti. Tehdy by dnešní 29 MTB působily díky výbavě futuristicky, ale dnes spíše fantasmagoricky. Ano, vím, výhoda velkého průměru kola. Ale proč né tedy ještě větší? Kdyby se daly MTB pláště na tohle: http://meyer-sports.de.server692-han.de-nserver.de/…/history.gif
Paradoxem je,ze na silnickach prumer 622mm nikomu divny nebo veliky nepripada,a to ani v juniorskych kategoriich.Pritom silnicni kolo obvykle zadne vetsi nerovnosti prejizdet nemusi:-)Proc nejsou na silnickach 24ky?:-)Ja jsem maly a jezdim MTB 29",myslim,ze by bylo idealni delat tak 31–32" na MTB pro vyssi lidi.
co 24"???? na silničku rovnou dvacítky, jako na skládačce. to by se to krásně gramařilo. lehoučký malý ráfky, krátký špice. otevírá se nová dimenze lehkých kol :-)
Pročpak tolik demagogie? Vždyť o nic nejde. Na silničce musí být velké průměry kol skrze absenci jakéhokoliv pružení a minimálního útlumu v pneumatikách. MTB díky „balonům“ a odpružení je vhodné pro menší průměr kol.
čuchám čuchám flame
větu MTB díky „balonům“ a odpružení je vhodné pro menší průměr kol. jsi někde četl nebo vymyslel sám?
Vymyslel. Přijde mi to logické.
Tak zkus někdy pořádný terén s většími překážkami na menším průměru (menším myslím menší než má silnička, tzn. u biku menší než 26tky).
A můžeš si k tomu vzít jak chceš velké odpružení.
A pak napiš, jak dobře to šlo a kolikrát se někde zapíchneš předním kolem kvůli příliš malému průměru kola (v souvislé rozbité pasáži při větší rychlosti rozhodně nemůžeš přední kolo zvedat na každou překážku).
Promiň, ale nenapíšu, protože to nemohu vyzkoušet. Kde bych sehnal kolo se špičkovým odpružením a takto malými koly? Navíc ani o menších kolech než 26 neuvažuji. Přijdou mi optimální.
BMX?
Ale to zas nemá žádné odpružení, ne? Jde tu hlavně o dobrou vidlici s větším zdvihem.
A kde jsou na té silničce ty velké průměry, když jsou shodné jako na 26tce biku?
No vidíš! Tak proč ještě větší 29? Apropo, vždyť i progresivita útlumu v samotných pneumatikách musí být u 29 horší. Při určitém tlaku v pneu je u 29 podstatně větší celkový objem vzduchu a tak se pneu přec snáze promačkne až na ráfek. V případě 26 a jinak stejného typu pláště je jistě odezva pneumatiky podstatně lepší.
to vypadá jako príma téma na príma studii. měl by ses toho chopit a udělat ji.
Dík. Myslím ale, že na studii to nevydá. Je to příliš jasné. Za stejných podmínek se u 29 snáze cvakne duše či poškodí ráfek. Právě skrze velký objem vzduchu v pneu.
kolik jsi toho na 29" kolech najel, v jakém terénu a při jakých tlacích?
Koperník také nebyl ve vesmíru a přesto správně popsal vlastnosti nebeských těles. A též mu nevěřili.
jo a vašu pi.u jsem taky neviděl a věřím, že ju máte, co? :-)
takže na 29" jsi nenajel nic?
Přiznávám, ne. Ale jezdil jsem na trekingových kolech a u jednoho měl i největší „balon“ co je na tato kola k disposici. Již bych do toho nešel.
takže šedivá teorie a zelený strom života
Ty tedy tvrdíš, že odezva pneumatiky není ovlivněna celkovým objemem vzduchu v ní? To doufám ne.
já tvrdím „neřešit, jezdit“
takže napr 26×2.5 má väčší objem jak 26×1.25 a z toho vyplýva že za rovnakých podmienok v tej s väčším objemom lahšie sekneš dušu, ty ko pernik..? ;o)
Snadněji sekneš duši při 29×2,5. O tom je zde řeč.
ve tvem úpřípsdš bych fakt radši mlčel, ale bavím se dobře takže vesele dáj ze sebe sypej nesmysly a bludy :D
Kdybych si nebyl jist svojí pravdou, tak mlčím. A není vás na mne již nějak mnoho? Bojuji tu za mlčící většinu, ale nějakého zastánce bych přeci jen snesl.
jj je s tebou zábava ty mlčící většino :-)
dobre ty..! kýp fajtynk… 8o)
vlákna o 29" mám rád. vždycky je tu prdel… ;o)
To se nemůžeš divit.
Ti, co jezdí 26" jsou teď vsichni někde na kolech a u PC sedí jen odpadlíci se 29tkama, kteří už vůbec nejezdí, protože by sekli duši, nezabrzdili by a navíc by jim bylo trapně na tak hnusných kolech.
?O)
Jaks na to proboha prisel?
Protože ten velký objem zabíjí progresivitu. Co Ti prosím není na tom jasné?
klidně ještě jednou a po lopatě pro mne.Já tomu taky nerozumím.
Představ si metr dlouhou pumpičku a pak pumpičku o stejném růměru, ale jen deset cm dlouhou. Zaslepíš u nich výstup vzduchu a pístky vytahneš ven u obou na max. Pak oba pístky zatlačíš dovnitř o osm centimetrů. Která z pumpiček ti bude klást větší odpor? Která jej bude mít progresivnější?
Tohle je právě zcela zcestné srovnání. Tak polopatě na stejném typu případě:
Vezmeš si jednu pumpičku o délce 2,1m. Pak vezmeš druhou pumpičku o délce 2,3m. Obě o stejném průměru.
A teď je obě budeš chtít stlačit tak cca o 3–10cm (dle tvaru a typu překážky a konkrétní situace).
Rozdíl bude v praxi nerozpoznatelný i když tam nějaký nepatrný rozdíl bude.
U vidlic se považuje v praxi za lineární průběh už mnohem menší poměr délky chodu ku délce komory.
Prostě tohle je u plášťů zcela podružný rozdíl a třeba 2mm rozdílu výšky mezi konkrétními dvěma typy plášťů udělají rozdíl větší.
Jo jo, přesně tak, tohle již jsem uznal. Zde jsem to takhle přehnaně uvedl pouze pro snadnější pochopení.
Samozrejme ta mala a co jako? To je ale prirovnani uplne mimo :) Resp. to neni ani prirovnani. Na 29 mas o neco vice vzduchu ale i o neco vetsi plast. Kazdopadne z praxe je jasne, ze se cvaka min. Nekdy se na tom projed. A on ti to tady pripadne Mlok vice zasvecene vysvetli ;-)
přesvedčil se mě.Si odborník a už mlčím.Ty prosím taku už raději nepiš.
edit:regoval sem na onunce(i)
to je blbost.
je řeč o objeme. skúsiš odpovedať na otázku? použit môžeš fyziku alebo astronómiu.
nerejte do něho.
Tady jde o životy. Dyť by tak mohl pozabíjet ty mravence co tam vozí
Tak to už mlčím.
Ještě astrologie a numerologie – ty jsou dnes hodně in a určitě znají odpověď i na tohle.
Objem již vyřešen. Ale stále zůstává nevýhoda u kotoučových brzd.
Ale houby, měl jsem na 29ce obyčejný BB7 a rozhodně mi nezářily :D a brzdilo to uplně stejně jak na 26ce.
nevýhoda kotoučů je pouze tvůj výmysl, brzdíš pořád +/- stejnou váhu. takže zatížení brzd je pořád stejné
Teoreticky působí větší síla přes páku na třmen.
Ale to jsem neměl psát nebo Onuce vymyslí, že 29 vidlice se častěji kazí, kvůli větší námaze :-)
Mýlíš se! Při stejném průměru kotouče a větším průměru kola je větší páka. Tedy účinnost brzd podstatně menší. Vyzkoušeno v praxi!
jak v praxi? stejně těžké kolo, stejné brzdy, stejné kotouče?
Téměř přesně tak. Stejné kotouče a brzdy – Shimano 486 180/160. Trekingové kolo bylo možná o pár kilogramů těžší, ale při mojí váze cca 115Kg je to bezvýznamné.
486 houby brzdí
podobně jako u maajkeeho – 29er, avid bb7,180+160 a zastavil jsem vždycky bezpečně, i v jeseníkách. a to brzdím jak čert protože se ve sjezdu bojím.
nebo naopak větší?
Poměr poloměrů kol pro 26tku a 29tku je menší než poměr sousedních velikostí kotoučů.
Takže pokud na 29tku dáš o jedno větší kotouč (tedy 160->180 nebo 180->200mm), tak si na tom hned výrazně lépe pro tu 29tku.
A vozíš snad na 26tce tak velké kotouče, že nemůžeš na 29tku dát o jedno větší?
A proč bych měl dělat tolik problematických kompromisů, abych mohl mít ošklivé veliké kolo, které nedám do výtahu ani Felicie?
jj
29" sou nahovno NEBRAT
Hmm. Dobře. Ale ten výtah mám již teď na milimetry…
jenom doplním, že moje lenost na podzim dosáhla vyšší dimenze a už nevyndávám ani sedlovky :-)
to já jsem ještě línější a kolo autem nevozím ;-)
mě tam zase vleze celé :D
nj, máš ho většího :-)
Tak o tom by se dalo polemizovat :-).
Stejná brzda, stejný kotouč a brzdí to na 29tce o něco hůře než na 26tce, je to určitě poznat.
Za to Tě myslím ukamenují.
není :)
Nebudu tě přesvědčovat ale :-)…
Na několika 26tkách mám stejné brzdy jako na 29tce a na 26tce to brzdí výrazně lépe, nemusím vyvinout tolika síly na páku a brzda je i daleko ostřejší. BB7 jsem měl na jedné, možná na dvou 26tkách 160/140, tu samou kombinaci jsem dal na 29ku a zadní brzda téměř nebrzdila, pouze intenzivně leštila kotouč.
Ne nadarmo dávají někteří výrobci na 29ky 180/180mm, z důvodu design to nebude.
já mám 203/180 a brzdím na pohodu :)
nepřesvědčíš mě, protože to tak není, přesně z důvodu co uvedl ruprt2, styčná plocha pláště bude u 29ky větší, tudíž brždění je účinnější, takže to vyrovná trochu meníš účinek díky většímu kolu.
To ale není pravda, styčná plocha je sice větší, ale zařaď do polemiky i hmotnost kol, setrvačnost, vyšší těžiště atd.. On je problém na větší styčnou plochu z těchto důvodů přenést brzdnou sílu, kterou vyvineš.
Netvrdím ti nic co bych na rozdíl od tebe, neměl podpořené praxí.
jj na 29" musím vít víc za brzdy, ale zase to brzdí na kratší vzdálenosti
Na delší si to raději nezkoušel, co? Já bohužel ano a není to nic moc.
:-)
věř že i na delší
Ale však já to mám taky podpořeno praxí ;) Říkám, že BB7 se stejhnýma kotoučema mi na 29 brzdily uplně stejně jako na 26ce. Konec. Tečka :)
Promiň, ale kdyby Ti to jen minimálně fyzikálně myslelo, tak tohle nemůžeš nikdy napsat.
No zato tobe to mysli jaxvina :) Zatim jsme videli jak postupne uznavas, ze tvrdis blbosti.
Ale tohle není o přemýšlení, fyzika je jen teorie, důležitý je jaká je snad praxe ne? A já ti říkám, že v praxi jsem si žádnýho rozdílu nevšiml, chápeš to sakra? :)
Na tom se tedy Majkee neshodneme ok.
Zeptám se ještě a nemá to nic společného s tím co jsme předtím řešili. Měl si stejnou kazetu na 29tce a 26stce? Zdála se ti stejná na obou kolech, nebo jsi poznal nějaký rozdíl?
já s dovolením taky odpovím – 29er rád papá lehčí převody než klasika. když někam jedem s kamarádem, co má 26" stroj, tak většinou točím lehčí kvalt než on
Měl jsem na 29ce kazetu 34 a na 26ce vozím 32, a šlapalo se mi uplně stejně, takže když si to vyjádřím v procentech, tak rozdíl v kazetách je 5,8% a to je prostě nic.
Zrovna možná jen o tolik procent 29ka brzdí hůř a to je v praxi zanedbatelný a těžko postřehnutelný.
Takže přiznáváš, že tam rozdíl je? :-)
teoretickej rozhodně, jak sjem ale řekl, tak v praxi zanedbatelnej :)
Asi nejen ja tech necelych 6% poznam, a to jakoze dost :)
no bacha čoveče, to je dost o tlamu. 6% – aby se ti někde nepřehřál a nerozpadl kotouč nebo nevypařil třmen :-)
Ja reagoval na tu kazetu ne na brzdy.
ja, sorry. já už se v tom bordelu nevyznám :-)
borci a co si přesdstavujete pod pojem hůř brzdí?
Delší brzdná dráha?
Větší síla na páce?
Kratší životnost destiček?
Přehřívání?
Ja nikde nerikal, ze to nejak rozpoznatelne hur brzdi. Ja daval pro sichr 180mm kotouce (vazim vcil metrak) + na jare budou desky koolstopy misto origosu Avidu, pac se hodne sjizdej a chci aby to bylo lepsi.
jo ty jsi reagoval na kazetu.
o brzdách psal čokl, ale tak ten může reagovat taky :-)
taky právě nevím, stejně když je potřeba zastavit fakt hned tak se kolo dostane do smyku a brzdí stejně, a líp pro 29ku, tam se to do smyku díky větší styčný ploše dostane o trochu dýl, takže vlastně brzdí líp :)
o trochu dýl znamená později? já mám s tím vaším východočeským dialektem pořád děsný problémy :-)
To počkej, až tě někdo pošle nábližkou po šousce.
:)
éééééééé?
Také asi nejsi Zesplzně co?
Co je to „po šousce“ ?
:-)
:D jo jo, tohle dýl nikdo tam od vás nechápe :)
s dýl mají problém snad všeci moraváci :-D
prostě mluvíte jak hotentoti :-)
jo jo, ale máme tu dobrý kapři :) A von votevřel vokno :)
jo, to se nechá udělat, viď? :-)
jo jo, to by se nechalo udělat pilkou! :)
prostě perly nad kterýma hanák žasne :-D
No ono naopak to platí zrovna tak :)
Myslis jako: „Kdebe vcelke bele tre petle, tak be to belo edealni“
ja. a kdebe byle v řetě rebe, nebele be rebnike. tak se o nás mlovi :-)
jo jo, to vaší věčný e všude, nacpat ho kam se dá :D
s tou setrvačností je to pravda. hmotnost patrí do toho a vyšší těžište nevim čo presne myslíš.
a je otázka, jaký je pomer sily potrebnej na zastavenie samotného rotujúceho kolesa v pomere k sile potrebnej na zastavenie celej sústavy bike+jazdec. nejaký rozdiel v neprospech 29ky(pri zrovnatelných kolesách a plášťoch) tam bude, ale imho nič tragické.
Super, našli jsme společnou řeč :-). Netvrdím, že rozdíl tam je nějaký tragický, pouze jsem říkal, že tam je, kdyby to bylo tak výrazné, tak bych nevozil na 29tce 160/160mm.
S tím těžištěm jsem to myslel tak, pokud by jsi měl dvě podobná kola a jedno by mělo o něco vyšší těžiště, nebo na něm by jsi ty měl vyšší těžiště, tak si nedovolíš jít tolik na brzdy, neberu v potaz práci s těžištěm, přesouvání na zadní kolo atd.
tam sú tie rozdiely tak malé, že je zbytočné sa o tom baviť.
rozdiel medzi konkrétnou 26kou a konkrétnou 29kou bude často menší jak medzi dvoma 26kami.
k tej zotrvačnosti kolies si ešte pripočítaj že pri rovnakej rýchlosti jazdy sa väčšie koleso otáča menšou uhlovou rýchlosťou jak menšie a výde ti z toho, že velké kotúče sa na 29 dávajú preto, lebo malé vypadajú blbo… ;o)
niekto by ešte mohol tvrdiť, že 29ka vďaka väčšej styčnej ploche plášťa dokáže preniesť väčší brzdný výkon jak 26ka a teda väčšie kotúče majú zmysel, ale to budú asi len marketingové kecy.. 8o)
Teziste mas sice vys, ale zaroven mas taky vys osu predniho kola (dle ktere by doslo k rotaci pri brzdeni), takze se imho nic nedeje.
To těžiště je ale výše tak o 1–2mm, možná ani to ne. V postatě to budou dělat jen kola, možná kousek rámu a kousek vidlice, co je také o trošku výše než u 26tky.
A tohle je v rámci celku kole + jezdec zanedbatelné.
Osa předního kola je výše ale znatelně, takže ve výsledku by to mělo být spíše lepší na 29tce.
no vzhledem k styčné ploše by mohlo být max brždění dokonce účinější.
Teď jsem to nepochopil, myslíš styčnou plochu pláště, kotouče?
pláště
jakože na 29 má kotouč větší styčnou plochu než na 26?
To snad ne :-)
Nevím co si ty můžeš myslet, proto jsem se ptal.
Neboj, já také hned nepochopil ten úlet od kotoučů k plášťům.
Dík :-)
Ty voe, to nemyslíš vážně že se na tohle ptáš? Rozumně uvažujícímu člověku hend došlo že se jedná o plášť, to nebylo třeba blíž vysvětlovat :)
Potom je zvláštní, že to tobě došlo, sry.
copak? Nervy tečou?
Myslím, že ne, ale je zábavný si psát s Majkeem, ale to už zjistilo víc lidí :-).
no zato s tebou je to smutný :)
jo mě to taky baví. Ale asi trochu jinak než tebe.
BTW: To, že útočný příspěvek okomentuješ smajlíkovým, vypadá, že ses možná aspoň trochu zastyděl. Tak aspoň to :-/
chudáčku :)
odpadlíku :-)
Jooo já jsem Renegade! Reno Raines!
Ale prd. Ty konvertuješ k velké víře, pak se jí vzdáš, znova konvertuješ a pak se jí podruhé vzdáš, je to s tebou těžký :-).
cože? :)
Co to melš, já jsem 29ku pořídil jednou, nicméně jsem nekonvertoval a po měsící a něco jsem ji prodal dál, protože mě to zkrátka zas tak nechytlo a zlakal mě 26 full.
A nevim kdy jsem po druhý konvertoval, to asi trochu blouzníš :)
Jestli myslíš, toho wakana, tak toho jsem stavěl na kšeft a samozřejmě než jsem ho prodával, tak jsem si zase zkusil jak se jede na velkých obručích.
Jo jo wakana, prostě jsi pro 29 víru nepoužitelnej a lámu nad tebou hůl :-)
ale já 29ky nezatracuju, jen pro sebe a navíc jsme psal že na turistický ježdění bych klidně i nějakou 29ku bral :)
jakoby tam u vás na hradecku byl nějakej hárdkchór terén :D
Přijeď, ukážu ti stezky, že budeš koukat :)
Jinak samo jezdím i za hranice města ;)
směr kopce :)
esli to só kopce jak o nás na hané, tož to se bójim :-D
Na Koséř beru bundu, bévá tam zima aj v létě.Hory jsou hory:-)
na kosiř jedině s kyslíkem. 442 mnm je strašná výška :-)
a o Jedové ani nemluvit, 633 je peklo :-)
Posledních 100m jedině s cepínem :-)
a s pořádným lanem a partou, co tě jistí. ten závěr je smrtící :-D
už nemůžu:-D
Ono dost lidí tady pod pojemém terén hned vidí velký kopce, hory, ale to přece není pravda, klidně i na rovině jsou mnohem náročnější stezky, hupy, kořeny, písek, kameny. Na horách naopak člověk může klidně jet po asfaltce.
Jen zcela minimálně. Objem je vždy dostatečný na to, aby nárůst celkového tlaku (v celém plášti) byl příliš malý na to, aby to mělo velký vliv.
Stlačením pláště až na ráfek se objem celého pláště zmenší jen velmi málo.
Takže pak jestli je objem o něco větší nebo o něco menší už nemá téměř žádný vliv.
Jo, tohle jsou rozumné argumenty. V tom případě uznávám, že problém je menší, než jsem předpokládal.
Ano to by totiž znamenalo, že objemnější pláště na 26 jsou náchylnější na defekt než užší.
Ale spíše opak je pravdou, kdy šířka pláště rozloží rovnoměrněji tlak a výška pláště, poskytuje dostatečnou rezervu pro promáčknutí.
Žes ještě nenapsal „kolega Koperník“.
A je, dalsi chytrej. Uzijte si ten flame :)
Proč chytrej? Vždyť to jsou dané přírodní zákonitosti. Astronomie, fyzika, pneumatika…
a navářky na véčka a voda v ráfku, jasně…
Joo, tos mi připoměl. Jak horší mají účinnost kotoučové brzdy při velkém průměru kol. Tu větší páku snad nezpochybníš. To již je opravdu hodně primitivní fyzika. A pozor! Mám to odzkušené. Na trekingovém kole jsem rozsvěcoval kotouče podstatně častěji než teď na normálním (26) MTB.
svítící kotouče? to je nějakej buzing tuzing?
Ale ale… Myslím tu nádherně fialovou zář kotoučů po intenzivnějším brždění. Opravdu vychutnat to lze samozřejmě až za soumraku.
Vis o tom, ze existuji ruzne prumery kotoucu?
Vím.
neumíš brzdit?
To je možné. Ale při dané neschopnosti mi 26 MTB vychází lépe.
A ty radši mlč, pokud jsi na 29ce nikdy nejel a nemáš praktickou zkušenost tak je to uplně zcestný.
Jak kdyby Jarda co ještě nikdy nešukal radil Pepovi jak to má s Máňou dělat :)
on jel na trekingu což je to samé :D
No a není? :-)
no je :D
Neschopnosti brzdit? :) Hele je tady lidi s 29 docela dost a tipuju, ze ani jeden ti nerekne, ze by mel problem s brzdenim.
přece nepřiznají, že koupili blbě, ne? (klasický argument haters)
Diky tvemu videni prirodnich zakonitosti bohuzel zatim usuzujes chybne.
a hlavne do 29" ráfkov sa dostane hodne viac vody jak do 26" a v plášťoch je miesto na ovela viac mravencov…
To,ze se 29ka snaze cvakne je naprosty blud,je to prave naopak.Nejsem sice zadny fyzik,ale na 26ce jsem mival defekty docela casto,prurazy.Na 29ce jsem mel za asi 8tis.km myslim jeden,ale to bylo spis moji chybou,hrube najeti na ostrou hranu,navic ultralight plaste i duse.
jj, ale zase trny sbírá 29" líp než 26"
:D
29ka namota vic blata!Tak o 0,5kg na jednom kole!Kvuli o 20cm vetsimu obvodu! :-))
Ale prdy, mnohem víc než na rozměru kola záleží na plášti, na tlaku a na jezdci, co to je za blbý teorie tohle to :)
Tohle je myslím zcela zcestná teorie. Jednak díky menšímu zakřivení sedí 29tka delší částí na zemi, takže tohle zase působí přesně opačně. A celkový objem vzduchu není až tak podstatný v tomhle ohledu. Ten je vždy o hodně větší oproti stlačení pouze místa kontaktu s překážkou/zemí.
U hodně objemných plášťů (v rámci stejné kategorie, tedy např. v rámci 26tek) se také extrémně zvětšuje objem pláště a přesto i na mnohem menším tlaku se až na ráfek dostane mnohem obtížněji. To je hezká ukázka, jak ten celkový objem není moc podstatný parametr.
A co se týká promáčknutí až na ráfek, tak tohle bude u 29tky neopak mnohem lepší (tedy cvakání bude méně časté). Protože největší vliv tady bude hrát nájezdový úhel na překážku a ten 29tce v tomhle hodně moc pomůže.
Takže ve většině případů na tom bude v tomhle lépe, v menšinových případech typu nepovedený skok přímo na hranu překážky když se jezdec „dobře trefí“, tam může být 29tka lehce v nevýhodě.
Tlumení a pohodlí je velká výhoda 29tek, je to zvlášť znát na celopevňáku, kde to neovlivňuje odpružení. Tam je 29tka v tomhle úplně někde jinde než 26tka.
Vždy tu ale budou ty nevýhody, že 29tka bude o trošku těžší, o malinko méně obratná (i když tady to je i hodně problém jen některých 29tek, které nemají dobrou geometrii a spousta výrobců tu správnou geometrii ještě nenašla).
Souhlasím, že větší průměr kola tento handicap v mnoha případech částečně kompenzuje.
Ne, větší průměr to ve většině případů naopak překoná, ne že to jen kompenzuje.
Ten objem vzduchu je prostě téměř nepodstatný parametr, který to chování ovlivní zcela minimálně.
Jenže u silniček to ani tak moc paradox není, protože silnička má ± stejný průměr kola jako 26tkový bike s objemným pláštěm.
Takže tady se to právě výškou pláště zcela srovná.
A u silničky nepotřebuješ obratnost v terénu, takže není důvod dávat menší kola ani juinorům.
Ale souhlasím, že pro opravdu výškové extrémy typu 2m+, že by se klidně dala použít ještě o malinko větší kola než 29tky.
Nějak moc velikostí se ale asi uchytit nemůže, protože třeba výrobci plášťů nebudou chtít vyrábět desítky modelů ve stále více a více rozměrech. Je to hezky vidět i na 650B, že tam je nabídka plášťů tragická.
A ani u 29tek ani po více letech není nabídka plášťů tak dobrá jako pro 26tky.
Děláš dobře. Vydrž Prťka, vydrž!!!
Tys mi to ukrad! S tebou se už nebudu bavit :-DD
29tky nebrat, jsou na hovno.
v inom vlákne si písal, že na pitchu
zmenil si názor?
Nerad se opakuju.
Mam 173 cm a 72 kg a jezdim mimo jine 29" a delam dobre.29" je u me ideal na cykloturistiku v narocnem terenu,bike do hor a technickych sjezdu a vyjezdu,kde zari.Neni to ale kolo pro rychle pulmaratony s prevahou asfaltu a sotolinek,kdyz vzit 29" na zavody,tak leda na technicky narocne a bez asfaltu.Za me 26" na zavody a 29" na trenink(pohodli,stabilita,bezpecnost).S vyskou jezdce volba 29" vubec nesouvisi,ba naopak,drobny a lehky biker tolik nebude postizen mensi tuhosti velkych kol pri silovem zaberu.Pro nej 29" i na zavody.
To na tý 29" musíš vypadat jako vosa na bonbónu :-))) Ale jinak mě zaujala tvoje úvaha, že „s výškou jezdce volba 29 vůbec nesouvisí, ba naopak".
Ono to 29" sú ťažšie, ale jazda je prirodzenejšia. Všetko podľa toho, čo potrebuješ, a na čom sa cítiš lepšie. A 29" sú cenovo drahšie.
Precti si celou vetu.
Snad ti pomůže začínající web www.bigwheels.cz
Mě zaujalo toto :
11,1 je teda dost :)
Mě se to zdálo na 29 ok, ale asi 26ky nejsou zas otolik lehčí )
řekl bych, že rozdíl 26×29 u lepších je tak 0,5kg, za ty prachy bych si už představoval právě tak o 0,5 míň…
tak nevim, ale me to kolo pride desne seredny… 29ku jezdim, ale tohle fakt ne :)
Jestli přemýšlíš, tak to děláš dobře.
Někteří by ti mohli závidět.
:0)
jaromire, jaromire :D
mrkni na datum ;-)
Čím déle přemýšlí, tím více mu můžeme závidět. Ne?
Jinak, jak chceš s těmahle mírama něco zajet? Když tu doporučuješ neřešit kola ale radši jezdit… Na závodního cyklistu seš vyloženě tlustej. Pokud i tak si schopnej zajet slušnej výsledek, tak to klobouk dolu.
Ale hovno tlustej, Jestli má sílu a vytrvalost, tak i nějaký to kilo navíc se dá překousnout. Tohle nejsou sice míry žádnýho chrta vyhublýho, ale není to tlusťoch, normální poctivej chlap, o tom něco vím :)
Sry, ale buď si blbej nebo neumíš číst nebo jenom nechápeš pojem závodní cyklista…
Já ti dám facku asi :) číst umím a říkám že i s trochou nadváhy může klidně závodit, takže proč by to nemohl bejt závodní cyklista a vyloženě tlustej by byl kdyby měl 175cm a 100kg třeba.
A i takovýho kluka znám co jezdí na závody a rozhodně není na chvostu startovního pole.
zasloužil by si jí..
Nepamatuju se,ze bych nekdy videl stat na bedne nekoho tezsiho 80kg,pokud tedy nemluvime o kategorii TIR-chlapy nad 100kg zive vahy(vyhlasuji je treba na Sela maratonu).Ja se motam kolem 70kg a do kopcu je to furt sakra moc:-(
Tak musíš mít silnejší nohy ;)
Honzyn:A co Boudný, své doby měl přes 80kg.A fčíl mudruj:-)
no vida :)
Jo 29 je super , akorat ten sup je nic moc mam ho taky a je desne dlouhej a neobratnej mam to jako treninkovy kolo, jinak sem se snazil zavodit na Speslu a to je uplne neco jinyho krasne ovladatelny a hravy fakt bomba.
Na Kpz pokud nejsi outdorovy extremista specialista z prahyyyy ti staci i 29 na ktery jezdil uz Hytler do snemu (mysleno stary kolo s torpedem a dynamem kozenym sedlem a blatnikama)
Jestli si tak to jedine celodpruzene kolo alespon s 150 mm zdvihu :-D aby si vypadal ze si coool :-D
Outdoorovy extremista specialista z prahyyyy:-))potrebuje jedine celodpruzene kolo alespon s 150 mm zdvihu,aby vypadal coool :-))Tak to fakt sedi!Asi ses dival do Vela- nejlepsiho bikoveho casaku v Evrope:-))Jinak krasne ovladatelny a hravy je v 29kach krom Speslu i Fisher.Ale z KPZ jezdim jen Drasala..
No ja na tom jel sudety a v pohode vse sem sjel :-D no vysledek nic moc ale to nebylo kolem ale jezdcem :-(
Na Sudety se chystam uz par let,ale pak vzdycky stahnu ocas a jedu v ten den do Jedovnice,mam to bliz:-)
tak prijed www.mtbchallenge.com :-D nicmene jestli to ochranari a majitele pozemku povolej tak na sudetech bude zmena a pribude mrte singlu uz od startu tak ze to bude opravdu pom zavod HORSKYCH kol :-D Tomas s tim ma teda kupu prace ale bude to bomba :-D
Tak to vypada lakave,etapak jsem jeste nikdy nejel.
Lidi mějte rozum – vždyť to tady zavaříte !
Mně už se ani nestíhají dělat ty čárky mezi příspěvky, takže je v tom guláš.
: )
já se bavím čím dál víc :-)
29er hater podkládající svoje názory vědecky, to je krása
v kterém vlákně podlkládají názory vědecky? ;-)
v tomhle :-D
Nejlepsi bude 650B – 27.5"! Treba zde.
to je slepá vetva.
ale 75C je fajn
jo, to je akorat.. ja to 650B chci a chci .. (a tu 75C taky)
jo, céčka jsou fajn :-)
na pohlad zaujimave, mas zistene kolko bubakov to ma na ucte?
to KHS neni drahe, spise nizsi stredni trida i vybavenim .. jestli se tedy ptas na to ..
Ahoj. Záleží na tom kolik procent jezdis silnici a kolik procent do terenu. Kdyby něco napiš na muj email fismaker@seznam.cz a pokecam o tom s tebou v lepším pripade doporucim idelani model.