• matyczsek

    Zdravím vás, cyklisti,

    je to skoro rok, co jsem si koupil silničku Giant Defy 1. Po nějakým čase jsem si všimnul, že zadní kolo je od vidlice na každý straně jinak daleko a že není v ose s předním. Mimo osu je vychýlený o zhruba 3–4 mm (viz obr. 1). Další věcí, který jsem si všimnul, je to, že ráfek zadního kola neleží nad středem náboje. Jakoby byly dráty na jedný straně výpletu delší, než na straně druhý. Je to možný? (viz obr.2) Řeknete mi možná, ať ráfek vycentruju nad střed náboje, ale pokud bych to udělal, kolo by se dostalo ještě víc na tu stranu, která je teď u vidlice blíž (pokud mi rozumíte), čili by bylo ještě víc mimo osu. Vlastně bych potřeboval udělat úplnej opak, ale to by pak dráty na straně u kazety byly k náboji prakticky kolmo (k čemuž jim už teď moc nechybí, jak je znázorněno na obrázku). Řešili jste někdy podobnej problém, nebo je to normální? (tušim, že některý motorky taky nemají kola úplně v lajně)..tady na fóru jsem četl už jednu diskuzi na podobný téma, ale pokud jsem to správně pochopil, stačilo ráfek vycentrovat nad střed náboje a problém se tím vyřešil, což bohužel není můj případ. Při jízdě to prakticky nevnímám, ale jsem tak trochu puntíčkář, tak mě to nepatrně štve. kolo by přeci jen mělo být jednostopé vozidlo, vítejak.. Díky za jakoukoliv odezvu

    • Vilém  

      Rozdilna delka dratu je normalni. Zkus kolo vyndat a dat je do ramu opacne.Pokud bude situace stejna, tak je krivy ram, pokud opacna, tak je treba precentrovat kolo tzv. „na stred“.

    • Evilcleaner  

      zadní kolo má vždy do určité míry asymetrický výplet, tzn dráty na straně kazety jsou napnuty větší silou (viz rozklad sil) aby bylo kolo na střed. pokud dochází k „sedání výpletu“ tak relativní ztráta napětí je na obou stranách přibližně stejná*, ale absolutní pochopitelně různá, mění se tak poměr sil v drátech ve prospěch strany bez kazety – tj. kolo se posune mimo střed. vilém ti napsal jak zjistit zda to není rámem, pokud ne, tak je třeba kolo přetáhnout na střed, ideálně za použití tenzometru a s opatřením proti kroucení drátů (vlaječky)

      *ve skutečnosti je ztráta i relativně spíš větší na straně více napnutých drátů (větší síla způsobní v čase větší deformace uchycení drátu – nába, nipl a taky větší creep drátu)

    • matyczsek  

      chlapi, dík moc za rady. kolo jsem přehodil a bylo vyosený na druhou stranu, rám by tedy díky bohu měl být v pohodě. můžu se do přecentrování pustit sám, nebo to mám radši svěřit do rukou odborníkům? ..představuju si to tak, že celou jednu stranu povolím a druhou utáhnu, nebo v tom jsou nějaký další úskalí?

      • Vilém  

        No radsi to dej nekomu kdo vi co dela a ma na to patricne vybaveni. Zaroven bych si nechal prekontrolovat napnuti dratu i u predniho kola.

    • FilipVM  

      Zdravím, mám nový Kellys gate 50 a zjistil jsem, že mám zadní kolo nahoře i dole uhlé asi 5 mm do leva. Hodil jsem to známému servisákovi, který kolo vycentroval, ale stejně zůstalo uhlé asi 2 mm, což přičetl křivému rámu. Teď jsem dal kolo na garančku, tam mi kolo vrátili srovnané na střed, že je vše v pořádku, ale mám podezření, že ho jen přetáhli, aby bylo opticky ve stavbě rovně. Řešit to? Projeví se to na jízdních vlastnostech nebo únavě komponentů?

      • bezdratova.sprcha  

        Pokud jsou dráty přetažené na vyšší než maximální hodnotu, určitě lze čekat rychlejší únavu, v extrémních případech i poškození ráfku nebo stržení nipple/drátu. Pokud si nejsi jistý, skoč do nějaké jiné prodejny, ať ti změří napětí. Tenziometr by měli mít v každém slušnějším servise.

      • Vrci  

        Dej kolo do rámu obráceně a uvidíš jestli je křivý rám.

      • MlokCZ  

        Rám zkontrolovat otočením kola jak psal Vrci. Samotné kolo se zkontroluje centrovacím pravítkem, které má chybu rozhodně menší než 2mm. Takže jestli v servisu pravítko použil (což by rozhodně měl mít), tak je křivý rám.

        Centrovací pravítko mám i doma a při dotahování výpletu vždy používám (rovnou při jednom se to při dotažení i srovná, i když tedy mimo osu kola běžně nemívám a když ano, tak to bylo jen 1–2mm maximálně).

        A dohánět křivý rám vycentrováním kola cíleně mimo osu má smysl pouze dle toho na jakou to je stranu. Na jednu stranu to ještě zvýrazní nerovnoměrné napnutí drátů jednotlivých stran (a tím směrem bych to určitě nedělal) a na druhou stranu to může naopak napnutí drátů přiblížit a tam bych to tak klidně nechal.

        Ale samozřejmě záleží co máš za typ výpletu, některé typy výpletu mají ± stejnou tenzi drátů i když jsou správně v ose (řeší to jiný typ výpletu na každé straně jako třeba u Fulcrumu 2:1 nebo u Mavicu přímý výplet na straně kazety a na druhé křížený)

        • FilipVM  

          Jak budu zajtra doma, zkusím. Jestli to bude rám, tak pokud bych kolo správně vycentroval a nechal ho jít o ty 2 mm vůči stavbě, mělo by to vliv na funkci a opotřebení nebo je to jen kosmetická vada? Případnou reklamaci bych chtěl řešit případně až na zimu nebo pokud by to byla jen kosmetika, tak možná vůbec. Jinak vzhledem k tomu, ze to jsou 2 mm, je na pláště rezerva velká.

    • FilipVM  

      Ahoj, opět se hlásím s prosbou o radu ke Kellys gate 50 a problému se zadní stavbou. Ověřeno že je problém v rámu, zadní kolo je správě vycentrované, ale je 2,5 mm mimo střed. Jezdím celoročně a přemýšlím, jestli jít do reklamace, nebo to nechat být nebo kolo vycentrovat dle rámu. Budu rád za každou radu, názor, připomínku.

      Na jízdu to asi vliv mít nebude, ale dělá mi starost prostor v zadní stavbě pro plášť. Abych otestoval rozsah, nahodil jsem rocket ron 2,1, 54 mm. V nejkritičtějším místě je ve stavbě místa 5 mm.Na moje ježdění to vidím dozadu max 2.2. Conti race, x king to bude tak 1 mm navíc, ikon je už ale další 3 mm. Kolik by mělo být ve stavbě místa na bezpečné ježdění?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse