Tlmic, jeho konstrukcia, charakteristiky, simulacia

10 nepřečtených
  • martt

    Rad by som v tomto threade videl konkretne data k tlmicom, ci uz schemy alebo fotky ako to vyzera vnutri, namerane charakteristiky, simulacie.

    Nie je tu priestor pre off-topic flamewar, pruziny, mazanie atd. Na to existuje dost inych threadov. Prosim len o fakty.

    Aby tu boli aj nejake prakticke data, pridavam navod podla ktoreho som pred 30 rokmi na mojom vtedajsom aute opravoval tlmice. Ten navod je z roku 1967 k S1000MB, kniha od Batu.

    V podstate to plati pre hocijaky kvapalinovy tlmic jednoduchej konstrukcie, v bicykli su jednoplastove, cim odpada jeden ventil. Suciastky piestika su v podstate identicke.

    Tu je obrazok vnutornosti tlmica.

    0 0
    • martt  

      navod na rozobratie a udrzbu, prva strana.

      0 0
    • martt  

      navod na rozobratie a udrzbu, druha strana.

      0 0
    • martt  

      tu je taky farebnejsi obrazok criev tlmica

      0 0
    • martt  

      A tu je charakteristika ako ho v najjdednoduchsom pripade namodelovat.

      Na osi x je rychlost pohybu piestnice.

      Na osi y je sila potrebna na pohyb tou rychlostou.

      Graf vlavo je pre tlmic, co ma iba dierku (anglicky orifice) v pieste.

      Graf vpravo je pre tlmic co ma dierku a okrem nej aj ventil otvarajuci iba jednym smerom cim odkryje dalsiu dierku.

      Pre pohyb smerom do lava je sila patkrat mensia ako pre pohyb smerom do prava. Mensia sila je spravidla potrebna pre kompresne tlmenie, vacsia pre expanzne (anglicky rebound).

      0 0
      • martt  

        Na tomto obrazku je rychlostna charakteristika vidle, kde sa da regulovat kompresne aj expanzne tlmenie.

        Ten graf je namalovany dost blbo, mal byt pouzity kvadrant 1 a 3. Asi ma ta firma inzinierov co nevedia co robia :-)))

        Cim zatlmenejsie, tym strmsia ciara (plati pre kompresiu aj expanziu).

        0 0
    • martt  

      Tu je mechanizmus, ktory neviem, ci sa uz pouziva v bicykloch.

      PSD- Position-Sensitive-Damping

      Takyto tlmic ma v urcitych castiach zdvihu inu charakteritiku. Teda nie je mozne ho znazornit jedinym velocity diagramom. Preto sa aktualne vymysla ako toto namodelovcat a charakterizovat (globalny model tlmica).

      Na tomto obrazku je PSD obtok aktivny.

      0 0
      • martt  

        A na tomto obrazku je PSD obtok neucinny – v tejto casti zdvihu tlmic pracuje ako obycajny tlmic.

        Piest je uz mimo obtoku.

        0 0
    • martt  

      Tu je trocha zvlastna konstrukcia ventilu v tlmici. Cez telo piesta idu sikme diery. Preto mozu byt planzety na oboch stranach (pre expanziu aj kompresiu) kruhove a rovnakeho rozmeru. Vchodove dierky (orifices) su na vacsom priemere, vystup je na takom priemere aby sa zmestil pod planzetu.

      0 0
    • martt  

      Tu je konkretny priklad ventilov v pieste podobnom tomu co sa rozpitvava v threade www.bike-forum.cz/…1/forum.html#…

      Popis ventilu:

      • Vidlica je v rovnakej polohe (vrch spodok) ako v skutocnej prevadzke
      • hrube rury na boku su spodne nohy
      • tenke rury v nich su horne nohy
      • ventil tlmica (cislo 102) ma tri sady kanalikov a tri planzety
      • Mala planzetka na uplnom vrchu piesta (na tom dutom sroube) je pre expanzne tlmenie. Velkost tlmenia sa da regulovat ihlovym ventilom vnutri v piestnici (to je ten spic v piestnici). Otvor ventilu sa ovlada krutenim cudlika na spodku vidle (rebound damping).
      • Planzeta na vrchnej ploche piesta je tiez pre expanzne tlmenie. Je tuhsia a otvori sa az pri vacsom tlaku.
      • Planzeta na spodku piesta je pre kompresne tlmenie.

      Popis cinnosti:

      • pri kompresii idu dolne nohy spojene s ventilom smerom nahor. Teda tlmiaca kvapalina tlaci na piest zhora. Planzeta na spodku piesta pre kompresne tlmenie sa otvori. Tlmiaci koeficient je urceny velkostou kompresnych dier v pieste. Je to na obrazku vlavo.
      • pri expanzii idu dolne nohy spojene s ventilom smerom nadol. Teda tlmiaca kvapalina tlaci na piest zdola. Planzeta na uplnom vrchu piesta pre expanzne tlmenie sa otvori. Tlmiaci koeficient je urceny velkostou otvoru na ktory je nastaveny regulacny ventil pre rebound damping.
      • pri expanzii, pri rychlosti piesta vacsej ako je pevnostou planzety urcena prahova hodnota, sa otvori aj druhy ventil pre expanziu a tlmiaci koeficient podstatne klesne. Teda vidla sa vracia rychlejsie. Ked piest spomali pod prahovu hodnotu, pomocna planzeta sa zase zavrie a expanzne tlmenie je znova definovane nastavenim ihloveho ventila – to su tie malicke sipky ukazujuce prietok na uplnom vrchu piesta. Toto je na obrazku vpravo.

      .

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce