• puka  

      Samý superlativy. Kde bude zakopaný pes? :)

    • klump  

      smazat..omyl

    • pajusb  

      Už se ví cena?

      • petr99  

        Jj, 500 éček, takže něco kolem 14k.

        • Pelin.x  

          Komplet informace na stránkách BikeAndRide.cz

          • futurama  

            Jsem na to stejně jako Štěpán :-) nezbývá mi než makat, 28 už na kole mám :-)

          • 2. Bóďa  

            Skvělý, že to vytáhnou až když vyhlížím pošťáka s X01. :D

            • lksds  

              X01 je xt/xtr, GX je Deore/SLX, udělal jsi dobře:D

              • 2. Bóďa  

                Jasný. :)

                Ale na kazetě X01 bych netrval…

                • antt  

                  jakože nevíš co s penězi? :D

                  X01 je konstrukčně po-rno, gx je opět nýtovaná půlkylová slátanina, už ji mám objednanou s kolem, tak jsem zvědavý :)

                • BLACK1E  

                  Ono to má taky něco do sebe. Ten hliníkovej pastorek se dost rychle zničí.

                  • Tina  

                    Ako rýchlo zničíš 50z pastorok? GX ho má tiež.

                    • BLACK1E  

                      Na XT musím po roce už vozit jen vytahané řetězy. Nový střílí jako blázen, ikdyž je zbytek kazety v pohodě. Já si hlavně myslel, že sram to dělá z ocele, ale to jsem se spletl.

                      • Tina  

                        Tak to asi robíš niečo špatne :) BTW Shimano XT nemá 50z pastorok ;)

                      • ememem1  

                        no vidis, ja mam 100kg, jazdim len do kopca, po alpach atd. a nemam zo shimanom ziadny problem.

              • jeniiiik  

                Jenže i GX az na pro me ne zrovna ergonomickou packu funguje lepe nez shimano.

              • rs.bike.samuel  

                A ve výsledku je GX lehčí než XT, takže možná je to navzdory shimanu Deore/SLX, ale určitě lepší než XT.

                • nostro66  

                  +1

                • Atilla  

                  Taky pořád násobně dražší

                  • kubad  

                    v MOC ? násobně?

                    • Atilla  

                      3300,– kazeta , 3300,– hazka, 1200 řazení. To je 2× tolik. Pravda, teď na koloshopu ceny padly a ten rozdíl už je prd. Osobně mám problém s tím nádorem co je místo přehazovačky. +5cm oproti shimanu

                      • mr.antik  

                        jj ideální by byla sada – kazeta sram, přehazka ala shimano, řazení shimano s tvarem a chodem páčkky jako sram :-)

                        • Atilla  

                          Mě ty sram páčky hrozně vadí, asi mám na ně krátké prsty, či co. Ale pravda, že jdou mačkat fakt z lehka.

                          • nostro66  

                            Co sa tyka pacok. Dlho som jazdil XT a nedavno som na novom bajku presiel na GX. Na prvej jazde na GX: velka packa ok, malu som uplne dobre nechytal, myslel som si ze toto bude problem. Na tretej jazde mi uz mala packa plne sadla. Potom som zajazdil na bajku s XT a nechytal som dobre malu packu, na ktoru som bol roky zvyknuty :-). Obe su ergonomicky fajn. GX radenie mi pride take ostrejsie, menej gumove, potrebuje mensi tlak na preradenie, viac mi vyhovuje. Ale to moze byt u kazdeho ina priorita.

    • Rice  

      Zajímavá cena. Jsem moc zvědavej s čim přijde Shimano, udělaj na příští rok nový ořechy a 12 speed kazety s 10z pastorkem?

      • Dorsiflex  

        No, rozhodně by s něčím přijít měli, protože Shimano Sramu za poslední 2–3 roky kompletně vyklidilo pozice (a to nejenom u řazení). Zdá se, že i „nesmiřitelný“ boj příznivců jedněch nebo druhých ustal – dneska už platí, že když máš prachy, jednoznačně Sram, když ne, musíš holt Shimano.

        • wilda81  

          Vozím 11sp XT a XX1 a nemohu říct, že by jedno fungovalo nějak výrazně lépe. Pokud nehonis gramy nebo rozsah, tak je zbytečné za SRAM priplacet.

          • JFtryall  

            Tak to mas asi na XX1 ohlou patku nebo zadreny bowdeny. :-) serizenej Sram chodi o tridu lepe. Na jednom kole mam 11sp XTR packu a XT saltr, namazany keramikou vsude mozne a to uz chodi uspokojive, ale i GXko je rychlejsi. Navic XT pacek jsem zkousel fakt hodne a nektera chodila i nova tak tezko, ze to bylo zraly na vyhozeni.

            • wilda81  

              myslím, že ne Time

            • mastihuba  

              to byl můj první pocit při přechodu z x9 na XT že mám někde skříplej bovden, ale pak se to rozchodilo nebo sem si zvyknul :)

            • Kotis  

              Nadšení je super, ale zase zpátky na zem:-) Měl jsem 2×10 Shimano XTR a teď mám 1×11 GX. Každopádně XTR je o třídu jinde (rychlost, přesnost).

              Výjimečnost top řad, ať už je to Shimano nebo SRAM, se nejlíp pozná, když jdeš z dražších na levnější… Ale jinak fandím 1×11 nebo i 1×12 a je jenom dobře, že se to teď stává čím dál vychytanější a cenově dostupnější.

              • JFtryall  

                To si mel GX neserizene. ;-)

              • futurama  

                +1

              • biker jura  

                XTRko jsme po sezoně zase rád prodal a koupil si GX, protože XTR je funkčně o třídu jinde, niže :D

                • Kotis  

                  Nevím jak ty, ale já jsem si kvůli rodině musel koupit kolo s hliníkovým rámem a ten se s XTRkem nedělá. No a svůj karbon na XTR jsem prodal, taky kvůli rodině:-)

                  Sada XO1 nebo XX1 jsou možná lepší než XTR, to nemůžu soudit, ale GX fakt ne…

                  • TJK  

                    hele je to jednoduchy… GX kazeta, GX hazka a k tomu XX1 nebo X01 razeni… vsexhno ostatni je stejny jen jde o vahu

                    • mpIII  

                      Neděláš mi radost :0)

                      • TJK  

                        procpak? ;)

                        • mpIII  

                          Protože jsem si myslel, že příští sezónu provedu lowcost upgrade na Eagle :0)

                          • wilda81  

                            napřed honíš váhu a pak by sis tam dobrovolně dal 12sp těžítko? ;-)

                            • mpIII  

                              Kazeta +54g, řazení +19g, přehazka +16g. To je celkem +89g. To jde.

                          • TJK  

                            vsak jo, jen koupis lepsi razeni levnou kazetu i hazku klidne kup

                            • mpIII  

                              Tak já myslel, že vemu řazení GX…

                              • BLACK1E  

                                Podle mě nebude špatný ale z celý sady je ošizený nejvíc. Když jsem naposledy měl v ruce XX1 Eagle, tak jsem si to málem běžel hned koupit. Je to jak samopal.

            • hovado_cz  

              +1

        • Frostty  

          Tak gxko vypadá dostupně. 14000 za sadu je dle mě cajk, vůči možnému potencionálnímu přínosu.

          • puka  

            Pořád to je 14k bez přesmykače a jedním řazením.:)

            • Frostty  

              Na co přesmykač, když máš funkční kazetu? Někdo si koupí cely kolo za kilo, někdo jen rám a votomtoje.

            • TheJD  

              cena smyku a druheho razeni presla na kazetu :)

            • orm  

              Co presmykac. Hlavne bez brzd.

            • Lister  

              V cyklistice se pohybuju tak dlouho, že jsem totálně zdegenerovanej a tak mi to přijde levný.

              • futurama  

                +1

              • Radek Broz  

                Zrovna jsme si s kámošem říkali, jak nám už přijdou levný kola, co jsou jen málo přes kilo.

                • Lišák  

                  Lister a Radek-to nebude délkou „pohybu“ v cyklistice, ale poměru výdělku k ceně kola a komponentů. Bych řekl.

                  • Lister  

                    To si právě nemyslím. Když jsem si kupoval svoje poslední pořádné kolo tak byl rozpočet v řádech několika měsíčního příjmu a šel jsem do toho protože mi to přišlo OK.

                    Prostě jak se v tom pohybuješ tak ti časem karbonová rodla za 3 tis přijdou docela v klidu. Přitom člověk úplně z venku při si jen poklepal na čelo.

                • mastihuba  

                  jako zase kdyz to clovek porovna s cenama beznejch komponentu na motorku, tak to ulet docela je. :)

                  • Radek Broz  

                    Právě. Říkali jsme si, jak nám to přijde normální, ale ty motorky jsou sakra levný, takže to rozhodně je špatně. A za cenu třeba nějakýho top Intense je už celkem slušný auto, který je trochu složitější a není po dvou sezónách totálně na odpis:)

                    • mastihuba  

                      me vadi ten počet součástek na motorce a na kole. chtit za prehazovacku 4tis je nehoraznost a je jedno jestli sram nebo shimano :)

                    • mpIII  

                      A není to spíš tím, že na kolo dáváš top závodní komponenty a stylem používání? Taky mi přišlo divné mít na kole dražší kola než na autě, brzdy na auto taky vyjdou pomalu nastejno s Hope. Ale stačí se kouknout například na ceny závodních tlumičů, brzd či kol. Brzdy Brembo klidně i 100 tisíc jenom na jednu nápravu, sada tlumičů s nastavitelnými expanzemi a kompresemi taky přes 100 tisíc, kola to samé. A nedělám si iluze, že po dvou sezónách víkendového drcení okruhů to nebude na odpis taky. Tedy když už chcete srovnávat, tak musíte srovnávat podobné kategorie.

                      • Radek Broz  

                        Jako máš samozřejmě pravdu, že bychom naše kola měli srovnávat spíš s VRC. Taky říkám, že mi to až moc přijde vlastně ok – vlastně by mi přišlo dost divný mít dražší kola na autě než na kole, ale prostě když se zamyslíš nad hodnotou třeba gripů skoro za litr, tak nevím, jestli to úplně ok je. A přijde mi, že nás poslední dobou ždímou víc než kdy předtím.

                        • tomxxx  

                          Njn, jenže třeba ESI za 500 být můžou, protože žádná levnější varianta neni tak dobrá.

                          • novas752  

                            Ale pořád je to brutálně předražený. Kousek silikonově-pěnový roury…

                            • tomxxx  

                              Je to predrazeny, ale kdyz nemaj konkurenci, tak kdo je chce ma proste smulu. Gripy se daj sehnat i za 20korun a taky fungujou (dost dlouho jsem je vozil), kdo nechce utracet, muze koupit takove…

                            • p@X  

                              To vůbec nechápu, jak vznikl kult ESI, předražená emerická silikonová hadica, měkký je to, kontakt s kolem bídný, jedno položení a je po nich, klasika s objímkou vydrží několikanásob­ně déle.

                              • kubad  

                                no a já je zase spokojeně dlouhodobě používám, a nic jiného nechci,

                                • Polka  

                                  +1

                                  • p@X  

                                    Teď ještě ke všemu se mi na velké akci začaly protáčet, opravdu hodně příjemné…

                                    • jecnak  

                                      Od te doby, co nepouzivam k montazi jar ani lak na vlasy ani vodu, jen stlaceny vzduch, tak bez problemu.

                                    • mastihuba  

                                      esi mám na zimáku a drží jak helvetská víra, asi je někde něco polámaný :)

                                    • bagr84  

                                      Měl jsem to stejně. Jednou stačilo :)

                                    • Polka  

                                      Asi delas neco spatne.

                                      • RomanH  

                                        Uz jsme to na Dukle probirali – instaloval to prostredkem na okna. Nektery asi muze obsahovat mastnotu. Pouzil bych vodu nebo lih. Kazdopadne ty sjezdy jsem mu tam nezavidel, tocit s tim mohl jako u motorky :-)

                                        • Polka  

                                          Tak to bude asi ono. Ja na to vzdycky jen plivnu a nikdy jsem s tim nemel problem. A ty extra tlusty se naramne hodi na pevnou vidlu, takze jen same vyhody :-)

                                          • RomanH  

                                            Ja je nasazoval svagrovi – pouzil jsem vodu a gripy drzi. Nicmene on s tim jezdi jen za sucha a tak 500km/rok, tak to neni az tak smerodatne.

                                          • p@X  

                                            Já už je měl kdysi taky přípravkem na okna a držely, ale teď šly nasadit celkem lehce, takže buď jsou to nějaký fejky, nebo úzký rodla.

                                            • Polka  

                                              Rodla tezko muzou bejt uzsi, takze spis ty fejky, tos kupoval v DE? Naopak maji jit nasadit ztuha, prave aby dobre drzely a nepustili nic pod sebe. Ja tady mam ted jedny s vnitrnim prumerem 16mm, rodla mam na koncich u vsech bajku 22mm.

                              • puka  

                                Tak záleží na co je používáš. Mně na „xc“ a crosse stačí aj ty čínský. Rozhodně jsou pohodlnější jak tvrdý černý s objímkama.

                                • goofy  

                                  A není lepší mít odpruženou vidlici než odpružené gripy?

                                • p@X  

                                  Byl jsem nucen se k nim vrátit kvůli velké délce originálu Sram ke gripschiftu. Ty originály ke konci se zužující, lepší pocit „souznění“ s kolem jsem nezažil :)

                              • Radek Broz  

                                Vozil jsem to na enduru rok včetně měsíce ve Finale. Za tu dobu vždycky tak dvoje-troje vyměním. Je to trochu jiný, chce si to chvilku zvykat, ale kontakt s kolem mi přijde naprosto ok. Zkouším teď Ergony ze zvědavosti, ale řekl bych, že se vrátím k Esi. Předražený mi to nepřijde vůbec – sahal jsem na různý napodobeniny a materiál mají Esi mnohem lepší.

                        • goofy  

                          +1

                      • krabica  

                        souhlas, vidím to podobně

                • vojtechposmourny  

                  Jj, v době, kdy top modely renomovanejch značek stojej čtvrt mega a více je kolo za kilo vlastně levný.

                  Ale stejný je to třeba s bydlením. Před dvaceti lety taky nestálo panelákový 3+1 tři miliony, dneska je to celke běžná cena ve větším městě…

                  • Lister  

                    To už chce docela velké odhodlání dat tři mega za tak malý byt. Myslím si o to své ale raději to nebudu rozvádět aby se zase někdo neurazil.

                    3 mega u nás znamená pozemek barák a ještě zbude i dost na výbavu.

                    • wetapg  

                      Když ne každej chce žít jako doktor z hor :)) Já bych to teda bral…

                      • Lister  

                        Jelikož jsme na fóru plného terénních cyklistů, předpokládám, že kdyby někdo přišel a řekl, tady máš dobře placenou práci, tady máš slušné bydlení ve svém a přímo za barákem máš kopce Alp, kam se můžeš každý den škrábat, tak by to bral skoro každej.

                        • Radek Broz  

                          Hele, pražáci apod. si to vždycky uměj omluvit. Pak se teda 14 dní těšej, až vypadnou někam na víkend, ale podle nich tam žít musej. To nemá smysl řešit. Lidi se fakt chovaj, jako kdyby jim u hlavy někdo držel zbraň a poroučel „budeš pracovat tady.“

                          • Lister  

                            Já si zase nemyslím že by si musel člověk za každou cenu omlouvat že bydlí v Praze. Každý jsme jiný, každému vyhovuje něco jiného. Ale jinak souhlasím že ve většině případů to není vůbec tak, že jen ve velkém městě seženeš dobře placenou nebo hodně zajímavou práci. každý má takovou práci jakou si zařídí a dělá ji tak dobře jak ji dělat dokáže.

                            Já jsme ve svých potřebách takový retardovaný neandrtálec, nemám žádné extravelké požadavky. Prostě v práci dělám, co mne baví a většinu volného času věnuju nejbližším. Ten zbytek trávím na kole nebo někam vypadnu s foťákem. Víc k životu nepotřebuju. Během let jsem dostal nabídky do spousty větších podniků na možná zajímavější pozice, ale mě to neláká.

                            • mastihuba  

                              vidim to stejně. obcas si rikam ze jsem se mel lip ucit, abych mel treba lepsi praci, ale ve finale to mohlo byt i o hodně horší. Kromě zákazníků mne nikdo nebuzeruje a i těm se da vystavit stopka a práci odmítnout. Bydlení ve městě má spousty výhod. Nemáš kde parkovat, hodiny tvrdnes v kolonach a za odměnu dychas prach a emise. :)

                              • LM  

                                S tím parkováním, prachem a emisema souhlas ALE:

                                • mám to do práce 12 minut pěšky
                                • na kole jsem za 15 minut v lese
                              • ememem1  

                                a teraz si este prestav, ze ta tym denne dochadzas :-). a ked ne ty tak aspon manzelka, a ked ani ta ne tak decka do skoly alebo minimalne na kruzky a treningy a otocis to denne aj tri krat.

                                jako som vazne rozmyslal ze z vinohradu a chaty spravim dom a do roboty budem chodit tak 2–3 krat do tyzdna ale ked som si toto asi 2 tyzdne vyskusal ma to rychlo preslo.

                    • milan.v  

                      Pro někoho to je ale nutnost a někdo musí dát o dost víc…

                    • tomxxx  

                      Joo, kdyby 3+1 stalo v hlavnim meste jen 3mega, bylo by to docela fajn.

                      Mam castecne stejnej nazor jako ty, ale nekdo na barak nema cas a nechce bydlet nekde na periferii.

                    • mpIII  

                      Já ti nevím. V Plzni je 3+1 kolem 2,2–3,5. Pozemky ještě 20 km od Plzně jsou za víc než 1000 Kč za m2. Takže barák a pozemek za 3 miliony tady bude cca o trochu větší než ten byt 3+1 a pozemek 500 m2. Což je k hovnu.

                      Ano, můžeš koupit starou ruinu na pěkném pozemku a pak nasypat majlant do rekonstrukce.

                    • Excel  

                      3 mega u Brna znamená pozemek, další 2,5– 3 máš barák sakum pikum,pokud ho o víkendech nechceš stavět sám. To jseš na 6 mega.

                      • goofy  

                        A pokud chceš domeček pěkný, tak tam v klidu zahučí 6 mega jenom do domu bez pozemku :-D

                        • mr.antik  

                          co v téch 6 megach musí být aby byl domecek pěkný?

                          • goofy  

                            Těžko říct. To tak spíš vždycky vyplyne ze situace… Například stupňovitý barák zapuštěný do svahu, velké prosklené otevřené plochy, dražší a pracnější zdící materiál. Otevřená dispozice a tudíž drahé ŽB stropy, drahé okna, systém řídící vnitřní klima – „chytrý dům“ ovládaný tabletem, různě obkládaná členěná fasáda, když už je dům ve svahu, tak třeba zelená střecha, atd atd… :-) Hodně to naroste i na drahých obkladech a zařizovacích a třeba i na blbém oplocení.

                            • Frostty  

                              :D něco podobného jsem čekal, ale proti gustu.

                              • goofy  

                                A co jiného bys tak jako chtěl slyšet? Samozřejmě cena taky roste s velikostí baráku. Za krcálek o 100 m2 zaplatíš jinou sumu než za barák s 300 m2 užitné plochy.

                    • ememem1  

                      neviem kde ke to u vas ale u nas t.j

                      blava to neni ani na garaz. akurat mi v novinach podhodilo reklamu na pozemky na koncii blavy pri stupave. od 300 do 600 z pripravou na siete. 90% predane.....necha­pem, dalsich minimalne 250 potrebujes na holodom. kde ma to ludia beru…

                      • mpIII  

                        To udáváš tisíce EUR?

                        • Lister  

                          Nic si z toho nedělej, nerozuměl jsem tomu vůbec, natož abych pochopil, že ta čísla znamenají sumy peněz.

                          Jinak fajn jak stačí jedna poznámka a už tady zase jede offtopic o stošest. Děkuji všem vyprovokovaným.

                        • ememem1  

                          hej, vola sa to tusimze stupavske sady alebo tak nejak.

                          • kubad  

                            řekl bych že je tady 99,9% lidí fuk jak drahé je pořízení nemovitosti v Bratislavě

                            • mpIII  

                              Kdo by tam taky chtěl bydlet, že? :-D

                              • wetapg  

                                A v Českých Budějovicích by chtěl žít každý :))

                              • logoman  

                                Ja bych to dal i bez smajlika. Stacila mi jedna navsteva a uz nikdy vice, nechapu jak muzou mit slovaci hlavne mesto takovou diru.

                                • ememem1  

                                  tak jako praha je ina kategoria, to bez debaty, nicmenej je to zasluha luxemburgovcov a habsburgovcov co to budovali pre seba tak klidek :-)

                                  btw som bol teraz na takom bussines tripe tyzden v madride oproti comu je praha prdel europy a bez ohladu na vsetko by som to nevymenil ani za vajnory(to je taka rit pri bratislave)

                                  • -b-n-x-  

                                    Čoveče, mě Blava přišla jako hrozné město, ještě předtím než jsem znal Prahu. V té době jsem znal jenom Hašišov a Ostravu.

                                    • ememem1  

                                      tak zrovna oproti tym dvom mo to prijde uplne cool. ale je to vec vkusu. nicmenej napr pre bikerov je to celkom fajn, aj z najhorsieho miesta si do 20 minut v lese kde v pohode najazdis 50km/1500vm a prakticky s neobmezdenym akcnym radiom, alpy tak 2.5 hazdu autom. pravda, nebyt karpat sa odtial tiez odstahujem.

                                      • iron.hide  

                                        +100

                                        BA ma neskutocnu polohu, pre vsestranneho cyklistu (bajker+ziletkar) je to parada.

                                        Sice nezaskodili by este vyssie kopce (je tu tak 500–700m), no kto by sa chcel kazdy vyjazd trepat niekam dlhe hodiny nahor ako napríklad vo Fatre, vsak :)

                                        • orm  

                                          To se da napsat o vice mestech, treba o Brnu :-).

                                          • midlander  

                                            Brno? Město? :-)

                                            • LM  

                                              To píše ten pravej :-)

                                              V roce 2011 zde trvale žilo 139 obyvatel.

                                            • p@X  

                                              Všude se dostaneš pěšo a v každé hospě potkáš nějakýho známýho nebo jsi spatřen někým, kdo tě zná :)

                                            • Lišák  

                                              Hodím to pod Tebe, ale platí to obecně – připadáte mně, jako barbíny, pro který je naprosto nezbytný žít v „opravdovým městě“, s více než milionem obyvatel, aby byl na každém rohu „butyk“, drahá kavárna, na okrajích „šopinkparky“, aby se dalo z nudy „šopovat“… Kurňa – není lepší bydlet ve Městě Horní Dolní a mít za barákem les a kopce?

                                              • wilda81  

                                                je, ale neříkej jim to…

                                              • LM  

                                                To právě vůbec, Brno je největší město ve kterém jsem ochoten žít :-). A beztak se časem odjebu někam na venkov k lesům a pořádnejm kopcům ;-).

                                              • -b-n-x-  

                                                Ja bych nejradeji bydlel az za tou horni dolni. Ve mestech je to hruza.

                                              • ememem1  

                                                pokial akceptujes vsetky nevyhody(a neni ich malo obzvlast ak mas pocetnejsiu rodinu) tak bez debaty je.

                                      • -b-n-x-  

                                        Tak chapu ze pro mistni to muze pripadat jako dobre misto. A tou polohou to nebude spatne, to je fakt. Ale jen jsem chtel rict, ze jakozto mesto, me to tenkrat hodne nebavilo – a zvyraznil jsem to porovnanim s temi dalsimi „nic moc“ mesty. Ale jinak urcite je to mnohem lepsi, nez pro me osobne „nejhorsi mesto na planete“: Orlova. Orlovaci, prominte :-) Ale jednu dobu jsem tam jezdil k zubari, a to ten nedobry pocit hodne prohloubilo.

                                    • iron.hide  

                                      co je Blava? Blava je potok pri Trnave, nie mesto.

                                • mpIII  

                                  To nevím, nikdy jsem tam nebyl. Proto smajlík. ;0)

                                • iron.hide  

                                  nj, hlavne ze „kosek od olomoca“ dira neni ze? aj by som ta viac urazil, ale nestojis mi za ban.

                                  BA je nahodou mesto so skvelou polohou, su tu Male Karpaty dlhe vyse 100 km, kde je vela kopcov pre XC aj enduro, plus kopa am/en singlov hned pri meste. A je tu dlha dunajska hradza – super na ziletku. Na ziletku je super aj blizke Rakusko, ktore zacina hned za mestom.

                                  • bimjeam  

                                    S tým rakúskom súhlasím. Devínska Koliba bola fajn, ale nejak ma to za srdce nechytilo. Biely kríž to nespasí. Rakúsko od Slosshofu ďalej bolo skvelé, ohľaduplní vodiči, prázdne cesty, krásna krajina. Celkom iný svet ako Bratislava.

                                    Malé Karpaty sú možno fajn z pohľadu hlavného mesta, ale oproti Strážovským vrchom, Fatre, Tatrám a čomukoľvek inom je to len úškrn na tvári skutočného bikera

                                    • ememem1  

                                      a si predstav co by ti na to povedal manik bolzana alebo trenta. a na rozdiel od toho co pises by som s nim aj suhlasil :-)

                                    • iron.hide  

                                      jazdil si tu niekedy? Odkedy tu postupne vzniklo kopa trailov, ci uz xc alebo enduro, tak je to tu o level vyssie a nikdy sa tu nenudis.

                                      ako som pisal, tak ani mne by sa vzdy nechcelo trepat 2–3 hodiny na hreben ako tam u vas. Na najblizsom traili od domu som bajkom za 20 minut. A za kolko ty?

                                      btw, na Biely kriz sere pes, tam je to akurat plne chlastajucich e-bajkerov. Teda pokial si nemyslel BK trail 1–3, to je uz o inom, a tam sa ozraty ebajker skor rozjebe.

                                      nuz, a za ten uskrn si daj facku, urazas mna a moj domov.

                                  • logoman  

                                    Kosek od Olomoca je 1000× hezci nez Bratislava, a stejne tak Olomouc. Treba jsem mel smulu, ale co jsem videl tak krivy silnice, krivy namesti, kde mezi dlazdicema rostl plevel. Opravdu desny. A to vase vlakovy nadrazi je taky masakr :-D.

                                    • ememem1  

                                      naco chodis na take miesta? mimochodom som bol nedavno v prahe, ten cierny hnoj okolo nadrazia bol tisic krat horsi jak to rozdrbane bratislavske.

                                    • iron.hide  

                                      v tom mas asi pravdu, ale aspon tu mame vysoku kupnu silu, slusne platy (hlavne v IT) a kopu pracovnych prilezitosti

                                      • kyl  

                                        Tak proto cigáni utíkaj dělat k nám.Dělat,co to melu za blbosti,potřebují jen papír že jsou zaměstnaní a hurá zpět domů a marodit.

                                        • ememem1  

                                          to je ale inak, u nas uz nedostanu nic kdezto u vas sa o nich este stale pekne postarate, tak co by nesli :-)

                                          • kyl  

                                            Ze čtyř už dělá jen jeden.Jednoho vyhodili(nema­kal),druhý je v kriminále a třetí má papíry na stole,jak ukončí marodku,poletí ta­ky.

                            • ememem1  

                              ja som to nezacal, len ma vzdy trocha vytoci, ked niekto zacne jaky kdp blb ze vyhodi 150 litrov za trojizbak. a co ma ako robit ?

                            • iron.hide  

                              no podla tych cen co napisal ememem je Bratislava top lokalita

                    • vojtechposmourny  

                      To s tím nemá co dělat.

                      Byl to jen příklad, jak se v průběhu času mění vnímání toho, co už je a co ještě není drahé.

                      Jinak za tři mega je u Tebe barák, u mě byt v paneláku, v Londýně třeba garážový stání…

          • Macháně  

            Kazeta za 5,5k je ale porad stejne dost draha oproti shimanu 46z

            • Lister  

              Taky ale nabízí úplně jiný rozsah.

              • TheJD  

                A je vyrobena jinou technologii.

              • Rice  

                Ji, hlavně ten nejmenší pastorek, kterej má Shimano 11z, Sram 10z a kazety Lee snad dokonce 9z je hodně velkej rozdíl.

                • Carpathia  

                  Otazkou je, jake procento beznych nezavodicich cyklistu, kteri dnes jezdi1×11 od shimana, tech 10 nebo 9 zubu na nejmensim pastorku bude potrebovat tak nutne, ze bude chtit investovat do nove kazety, prehazovacky, razeni i orechu. Mne treba zatim 32×11–46 na 26" naprosto vyhovuje i tech 32×11 radim jen naprosto vyjimecne. V lese a kopcich potrebuji spis horni polovinu kazety a pri asfaltovych presunech jedu 30 km/h pohodlne treba i na 32×15/18.

                  Rada beznych lidi navic nejake prevodove pomery vubec nijak neresi. Proste jde do kramu a koupi kolo, ktere ho zaujme designem a v cenove hladine, ktera je mu dostupna. Maximalne tak resi jestli je na hazce nebo klikach napsano XT/SLX/Deore.

                  • MlokCZ  

                    30km/h pohodlně na 32×15/18? To je tedy kadenčně dlouhodobě už dobrý úlet.

                    I když vezmu ten těžší převod 32×15, tak to je pro 26" 112ot./min pro 32km/h. Pro 32×18 je to už dokonce 134ot./min. To bych tedy chtěl vidět jak dlouhodobě pohodlně točíš.

                    A navíc limit 30km/h je už opravdu na přejezdy sakra málo, to už si v sebemírnějším kopečku vůbec nepřišlápneš. To je už omezení dost mimo pro většinu jezdců (i když se může najít jistě i někdo další jako ty, komu to vadit nebude).

                    • Carpathia  

                      30 km/h mi na asfaltu bohate staci. Navic asfaltovy presun v mem pripade znamena to, ze se presunu od baraku pod prvni chribsky kopec a pak z lesa vyjedu zase az pri navratu domu. Pohybu po silnicich se snazim programove vyhybat. Radsi zhynu padem do rokle, nez pod naraznikem nejakeho zfetovaneho paka.

                      • MlokCZ  

                        Každý jezdí jiným stylem. Já třeba i na 130mm 29" fullu občas mám i cíleně delší přesuny po rychlých cestách (nemusí to být nutně asfalt, ale třeba pěkná šotolina a auta tam vůbec nemusí jezdit).

                        Bez přesunů jsou vyjížďky hodně omezené dojezdem (který má každý dle výkonnosti jiný). Rychlé přesuny (v kombinaci třeba i někdy s jednou cestou vlakem pro jetí tras typu Železná Ruda → Plzeň) často umožní si zajet nové zajímavé terény na které by to bez přesunů už nevyšlo.

                        • Carpathia  

                          To, ze kazdy potrebuje neco jineho naprosto chapu. Taky bych si nikdy nedovolil nutit nekomu jedoprevodnikovy system jako jediny spravny. Rade lidi bude vyhovovat 11–46 jako me, nekoho dokonale uspokoji eagle od sramu a jini budou spokojene jezdit 3×10. A nebo budou spokojene kombinovat vic systemu, pokud to jejich kompatibilita dovoli.

                      • futurama  

                        Do lesa – malé tlaky v plaštích, pláště co mají pořádný vzorek, máš recht.

                        Kamoš co s náma jezdí traily a má plášte jak kámen, protože mu to lépe jede na přesunech má teď rozstříštěné rameno.

                        +100

                    • mastihuba  

                      jako 30km v hodine, uz pro mne neni duvod slapat, natoz hlidat nejaky prevody :)

                  • Lister  

                    No on je spíš problém v tom že většina nezavodicich cyklistů potřebuje víc než 32×46 a to ses pak v háji. Protože pokud nějak vyřešit namontování 30z převodníku tak do rychla už to bude hodně na hraně, lépe řečeno úplně na houby.

                    • MlokCZ  

                      Tak pro zachování převodu 22/36 (na 29" vyloženě nutně vyžaduji pro sebe) je stejný převod 28×46. Tedy ani 30 placka nemusí stačit.

                      • Lister  

                        Tak ale kvůli velikosti kol na tom budeš ve výsledku úplně stejně jako lidi na 26 nebo 27.5 s 30 zuby.

                        • MlokCZ  

                          S 26" je to srovnatelné s 30×46, to ano. Na 27,5" je 30×46 už o chlup těžší.

                    • Carpathia  

                      Proto bude u shimana zatim porad existovat 2/3×10. Konzervativni Shimano proste razantni nastup jednoprevodnikovych systemu prekvapil a ted doplaci na to, ze rychle nedokazalo opustit prekonany system orechu pro 11-zuby pastorek a nabidnout alternativu k XG od Sramu.

                      • goofy  

                        A nemyslíš, že prostě jenom chtějí zachovat i možnost více placek?

                        • Carpathia  

                          No zrejme chteji, byl to asi nesmysl opustit vice prevodniku. Ale v jednoprevod­nikovych systemech bez noveho orechu sramu konkurovat nemohou. Za soucasneho stavu je limituje nemoznost jit pod jedenact zubu, a jit nad padesat, to uz by zase hodne lezlo do vahy.

                          • goofy  

                            No jak už tu někdo psal. 10z je ze strojařského hlediska hodně na hraně, 9 je už úplně nesmysl (velké ztráty), takže otázkou je, jestli to má zas tak velký smysl honit rozsah zadní kazetou.

                            • wilda81  

                              „jestli to má zas tak velký smysl honit rozsah zadní kazetou“

                              +milion

                            • matbiker  

                              Najdi mi prosim nekde strojarske pojednani o velkych ztratach na 9 ÷11 z pastorcich.

                              • Tomínos  

                                Řetězová kola pro válečkové a pouzdrové řetězy

                                Maximální převodové číslo bývá

                                imax=8 pro řetězy do t = 3/8“

                                imax=6 pro řetězy nad t = 3/8“

                                Vzdálenost os a = (30 až 80).t, nejvýhodnější bývá a = 40.t

                                Rychlost řetězu v = π. D . n a protože π. D = z . t bude také v = z . t . n

                                kde D je průměr roztečné kružnice daného kola

                                t je rozteč řetězu

                                z je počet zubů daného kola

                                njsou otáčky příslušného kola

                                Řetěz je namáhán celkovou silou F1= F + Fc

                                kde F = P/v je obvodová síla od přenášeného výkonu P,

                                Fc= m . v2je obvodová síla způsobená odstředivou silou

                                m -je hmotnost 1 m řetězu

                                Při rychlostech do 5 m/s je vliv odstředivé síly zanedbatelný

                                Účinnost správně zvoleného převodu bývá až 98,5%, značně však klesá s menším počtem zubů pastorku

                                Výpočet řetězového převodu se provádí podle ČSN 01 4809 (ST)

                                Jen jsem okopčil jednu část, nejde o velké ztráty mezi 9 a 11, ale o to, že čím menší je pastorek tím se ztráty zvětšují.

                                • matbiker  

                                  To je mi jasné, o tom se nehádám, jsem strojař. Jen tam Goofy psal, že desítka je hrůza a devítka, z hlediska ztrát, nebo účinnosti absolutní nesmysl. Takže by mě zajímal ten rozdíl mezi jedenáctkou, kterou všichni jezdí a E13 devítkou.

                                  • Tomínos  

                                    Když si zadáš do googlu výpočet ztrát řetězový převod, pravděpodobně na tebe vzoreček někde vyskočí…

                                  • TJK  

                                    vsak ma pravdu… 10z je pocitove hranatej… ta 9ka musi byt jednoznacne horsi… ten chod na tehle malejch pastorkch proste hladkej neni

                                    • matbiker  

                                      Nebavme se o hladkosti chodu. Bavme se o ztrátách. A rozdíl mezi desítkou a devítkou při šlapání nepoznám, asi mám málo citlivé nohy.

                                    • DaD  

                                      Já mám 10z pocitově normálně kulatý. Zkoušel jsem i 9z a pořád to bylo kulatý…

                                      • Lister  

                                        Pokud jde o pocity, tak je to prostě individuální. Každý je schopný vnímat jen něco, krom mloka, který pozná poslepu úplně cokoliv.

                                        Já jsem třeba taky nikdo moc nevěřil, že je velký rozdíl v odezvě na pedál a pocitu ze šlapání mezi malou plackou a střední kolem 32–34z. Ale po přesedlání na 1× systém je kolo pod pedálem opravdu stabilnější a taky se mi o něco lépe šlape i když používám těžší převody. V tomto případě to sice nebude jen o té velikosti převodníku, ale taky o tom že zadní stavba pracuje ideálně jen s určitou velikostí převodníku a tam se to většinou ladilo právě na ten střední – v současnosti by se dalo říct na ten jediný.

                                      • TJK  

                                        9z jsem uprimne nikdy jeste nejel.. nedokazu rict.. ale urcite vim ze proste ta 10ka neni tak „prijemna“ jako stred kazety… neresim to, ani me to nejak neomezuje a vlastne to nevnimam ale kdyz se na to zamerim tak clovek ten rozdil citi.. hodne markantni je to pri ladeni na stojanu (jo vim vypovydajici hodnota o ztratach atd. je nula :-D)

                                        • matbiker  

                                          Vsak ti nenadavam :-).

                                          To byla reakce na Goofyho, ze " nekdo psal, ze desitka je z hlediska ucinnosti tragicka a na devitce asi 50% vykonu ztratis". Neni to pravda. Mozna je to trochu kostrbatejsi, ale daleko vetsi vliv na ucinnost ma u kol bocni krizeni retezu a velmi vyznamny je vliv mazani.

                                          • Lister  

                                            To máš pravdu, jak se namažu, tak jsme na kole tragickej.

                                            Tyhle debaty mě vždy docela baví. Zvláště s přihlédnutím k tomu, že většina z nás vozí na kole asi tak o 20kg váhy navíc a má výkonnost litrového tříválce, kterému někde další dva válce odmontoval.

                                          • DaD  

                                            Ten vliv mazání je opravdu velký. Včera jsem dostal parádní konev a než jsem dojel domů, tak byl řetěz naprosto vypláchnutý a „mazala“ ho jen voda. Po několika hodinách po příjezdu domů jsem začal dělat údržbu kola a když jsem otíral řetěz od rzi, tak jsem skoro nemohl točit klikami dozadu jak velký měl řetěz odpor. Po namazání to zase běhá krásně a lehce jako jarní vánek…

                                          • Tina  

                                            http://www.ihpva.org/…p50-2000.pdf

                                            http://shenbagamoorthypgdie42.blogspot.cz/…h-paper.html

                                            https://cyclingtips.com/…l-advantage/

                                            Dôvodom, prečo Sram nešiel do 9z pastorku (a vraj ho testovali) je mimo iné aj tzv. POLYGONAL EFFECT.

                                            Pollygonal effect: Chain runs on wheels with teeth. These wheel with teeth on which a chain runs are called sprockets. Chain forms a polygon instead of a circle when rapped round a smaller sprocket with less number of teeth. Thus the chain does move along the pitch circle but moves through smaller chordal distance causing vibrations, noise and impact on the sprocket teeth. It is called the polygonal effect.Thus the radius and hence the velocity is continuously changing in between the two teeths. The magnitude of speed variation is dependent on the number of teeth on the smaller sprocket.Polygonal effect reduces the chain life too.

                                        • DaD  

                                          Ono i kdyby to nebylo příjemné, tak kolik času ze švihu člověk tráví na nejmenším pastorku? Neberu případy, když někdo jezdí kadenci 60 a láme se při tom nohy jak to občas vidím u turistů. Ty ale nevozí jednoplacky a tak jim 10z stejně nehrozí.

                                          • TJK  

                                            vsak jo.. ja to tam dam vylozene na dojezdu po Acku a stejne bejvam z kopce prositej takze to tam ma vzdycky par minut… ja sem v klidu.. me ta 10ka nevadi.. jen jsem chtel konstatovat ze tam je urcita „hrubost“ ktera se proste musi zakonite projevit i na tom 9z pastorku… jezdit se na tom da v klidu.. ono co si budeme povidat.. staci lehce hur serizena hazka a to samy bude na 11z pastorku.. takze tech vlivu je vic.

                                            • matbiker  

                                              Taky jsem to psal vyse. Asi to " drncani " tetezu citit jde, ale jen kdyz se na to clovek zameri. Pokud jedu na maratonu nekde v zaveru z kopce podlahu, kadence 100, rychlost 50, tak tu " hrubost urcite nevnimam. A jestli tam ten prevod mam do 5% z celkove jizdy, tak me to opravdu netrapi.

                                  • MlokCZ  

                                    Všichni ne, já vozím nejmenší pastorek 12z :-)

                                    • matbiker  

                                      Sorry Mloku, ale to je pro tebe dobre, nejsi soucasti jedenactkoveho stada :-). Mel jsem tam to stado zakomponovat uz do predesleho prispevku. Spousta lidi to tady pouziva, tak abych byl in, ze ! :-()))

                  • Rice  

                    Na 27,5" mam nejtěžší převod 38×11, tedy poměr 3,59 a když jedu rovnější cestu, nebo přesun po asfaltu, kde neni protivítr tak převod využívám, občas se snažim nacvakat ještě těžší, ale kolem těch 3,5 by mi asi stačilo. Ono když ho zařadíš, tak si stačí stoupnout, párkrát vlastní vahou sešlápnout pedály a kolo se hned rozjede na super rychlost a hlavně si přitom krásně protáhneš celý tělo a odpočineš od sezení a kadenčního točení klikama, jen nesmí foukat protivítr.

                  • MiKED  

                    11–46 na 26" – to už za sebou necháváš brázdu od přehazovačky, ne?

                    • Carpathia  

                      Ne, proc? Raminko neni zas o tolik delsi nez u klasicke XT 9×, kterou jsem mel drive. A pastorek 46z ma stejny prumer jako 180mm kotouc.

                      • MiKED  

                        Díky. Co že to máš přesně za pohon?

                        • Carpathia  

                          Kazeta sunrace 11–46, prehazovacka a razeni xt800, kliky deore 590, prevodnik leze 32z nw z ali, retez shimano 11sp (typove oznaceni ted z hlavy nevim).

                    • Lister  

                      To je samozřejmě nesmysl.

                      Na největší ta hazka není o moc níž to se vykompenzuje tím posunem ramena dopředu.

                      • Carpathia  

                        Tak nejak jsem to myslel, ale blbe jsem to napsal. Vim, ze prepakovani a delku raminka ma xt800 uplne jinou, ale ve vysledku proste spodni kladka o moc niz neni.

                      • MiKED  

                        Ale já netvrdil, že mám pravdu… Jen mi to (jakožto majiteli 26" přišlo už trochu hodně). ;-)

                        • Carpathia  

                          Je to jen na zvyku. Puvodne jsem spokojene radu let jezdil 3×9 a k systemu 1×11 jsem se dostal prakticky nahodou. Pokusne jsem ho nahodil na kolo a zjisil jsem, ze je to presne pro me.

                        • Lister  

                          Sice to není Eagle ale když už ses na ti ptal tak obrázky krajních poloh. Třetí a čtvrtá fotka je situace s o dva články delším řetězem – takto dlouhý by ten řetěz asi mohl byt, ale chtěl jsem mít rezervu na řetězu kdybych se rozhodl dát větší převodník.

                          Raménko je střední.

                    • petrun  

                      Prehazovačka je pořád na stejném místě ať máš kazetu jakoukoli. Raménko bývalo nejdelší u systémů typu 3×něco a to letělo v dobách 26-er. U velkých pil vzadu je žádoucí aby bylo raménko co nejvíc natažené dopředu aby exentr správně fungoval.

                      • goofy  

                        Jenže u 50z pastorku je zase dost níž než bývala u 32 z třebas.

                        • petrun  

                          Nemusí nutně být. Důležitá je hlavně poloha horní kladky. O to se spolehlivě postará exentr který při dostatečném natažení raménka směrem dopředu posune kladku níž.

                      • tomxxx  

                        Ze ty mas shimano. U sramu 1× neco ma byt ramenko u nejvetsiho pastorku v podstate kolmo k zemi. Natazeny ramenko je spatne (dle navodu vyrobce)

                        • Chlebovnik  

                          Aha.

                          • tomxxx  

                            Tak sorry, u 12 uz je to jinak. U 11 je to jak rikam, ackoliv to kazdej ignoruje. Funguje to totiz jen u kazety 10–42

                            • JFtryall  

                              Tohle je zdravy propnuti na nejlehcim. Kolmo dolu je spatne. Na nejtezsim pastorku je pak velky riziko, ze to spadne k ramu a dalsi potize. Navic tak dlouhej retez ani nesezenes. :-)

                              • tomxxx  

                                Je to v navodu sramu, na 11. Ja to taky mam taky zhruba jako ty, ale napnuti, jak to bylo na 10, je taky spatne, ackoliv to tak mnozi vozi.

                        • LM  

                          To je pěkná blbost :-). Kdybych ho měl na největším pastorku v podstatě kolmo k zemi, tak mi to na nejmenších pastorcích nenapne dostatečně řetěz! Vyzkoušeno při ladění délky řetězu. I když jsem měl ramínko už celkem vepředu, tak na nejmenším pastorku byla přehazka už na dorazu a řetez nebyl napnutý, takže jsem ho ještě musel zkrátit…

                          • tomxxx  

                            Ja to taky ladim podle 10z pastorku, aby byla hazka napnuta, ale rozhodne neplati, ze na nejvetsim to ma byt co nekvic dopredu, aby fungoval excentr, to je taky pekna blbost, hlavnenu sramu to na funkci nema vliv.

                            • snas89  

                              nevím jak u gx, ale k x01 dávají takový plastový bazmek a podle něj se to nastavuje.

                              super jednoduchá fičura

                        • JFtryall  

                          Nemelo by byt vodorovne si chtel napsat. A i takovych par znam. :-D

                        • petrun  

                          Pokud je raménko na největším pastorku kolmo k zemi, máš příliš dlouhý řetěz.

        • orm  

          Vyklidilo pole kde? U drahych kol mozna, ale v levnem segmentu si to nemyslim a tech se proda nejvice.

          • straky  

            Je pravda, že když se podívám na kola kolem sebe, tak většina má Shimano a to i na závodech.

        • Singlespeed  

          Je to naopak. Z nejprodávanějších segmentů vyklidil razantně pozice Sram. Stačí se mrknout do cykloobchodů. Proto se zaměřil de facto jen na jednoplackové sady, kde slaví úspěch, který z počátku vůbec nečekal – viz rozhovor s product managerem Sramu v jednom z čísel letošního Vela.

        • ememem1  

          pozice vyjma top segmentu naopak vyklidil sram. a na silnickach aj tam.

      • žvejk  

        Shimano má 12ku až na 2018. Ale nejspíš nechají stávající ořech… to je ještě nikdo neví.

        Pokud ano, bude to zase těžké jak prase.

    • jecnak  

      Dobry pocin. Muzu rict, ze s Eaglem mi uz konecne prevody nechybi ani na 24h zavodech nebo dlouhych vyjizdkach v Alpach. Prakticky je to pro me plnohodnotna nahrada za 3×9, co jsem driv vozil. Vyhody proci pohonu se smykem jsou jasne. Dokonce me ted celkem mile prekvapil retez – po 600km jsem nameril 132,2.

      • p@X  

        Co je mi platná 50z, když při rychlém přechodu do stojky ji nejsem schopen rychle zařadit? Velké skoky při řazení dolů na spodku kazety taky nic moc…

        • JFtryall  

          Tohle ale resi hlavne velikost prevodniku a je to i o treninku. Navic takovych mist, kde je potreba 50 pila hned dole je na zavodech docela malo.

          • p@X  

            Já teda jakožto hobík, ty výhody po přechodu z 2×10 zatím hledám nějak marně…

            minusy z mého pohledu:

            • průvan na účtu
            • stále menší rozsah
            • velké skoky na kazetě
            • nemožnost bleskurychle přeřadit celý rozsah nahoru
            • nezvyklý vzhled cirgule
            • rychlejší opotřebování všech komponent
            • JFtryall  

              Vsak kdo to nepotrebuje, tak to kupovat nemusi. :-)

              S gripshiftem zaradis mnohem rychleji celej rozsah nez s dvouplackou a troufnu si rict, ze na Sramu i s packama. Ono to je taky hodne o stylu jizdy. Ale na XC kde prave musis radit skoro neustale se zahadne ty jednoplacky objevuji. Je to totiz ve finale mnohem rychlejsi. Maraton ok, tam to smysl stale ma. Opotrebeni je dost relativni. V hobby pouziti vydrzi jednoplacka vecnost pri nejake zakladni udrzbe. Na 1×11 jsou retezy hodne levne, 12 bohuzel dost draha. Kazeta vydrzi dost.

              • p@X  

                GS mám, možná mám jen mentální blok to tam v plným záběru narvat…

                • Lister  

                  Jo, jo, to bude v rukách a hlavě.

                • mastihuba  

                  me moc nejde do hlavy že někde ve zlomu máš ještě těžkej převod, když před sebou mám stojku, kde bude potřeba ten nejlehčí, takhle jsem neřadil ani se smykem.

                  • jecnak  

                    To je ale prave vyhoda 1× neco. Proste naprosto neresim co budu potrebovat. Radim az kdyz to potrebuju – kdykoli pod jakymkoli zatizenim.

                    • mastihuba  

                      no kdyz jsem to takhle narval v kopci na 42z tak jsem tu velkou placku ohnul. :)

                  • hovado_cz  

                    +1

              • goofy  

                Mám tady kolem přehrady dost zhupů, kde si v dolíku musím podřadit a nahoře zase zařadit na stejný převod a fakt to není stejně rychlé jak na přesmyku. Navíc na hoře musí člověk zase hledat stejný převod na pastorcích. Tak většinou stačil jeden cvak na převodníku a hotovo. A to píšu jako uživatel 1×11, který u něho asi zůstane. Prostě tvrdit, že to je super a jediné řešení, když to vyhovuje mě je celkem omezený pohled. Osobně kvůli té spoustě převodů vzadu mám občas problém se chytnout, který vlastně převod tam mám. U 12 čekám ten guláš ještě větší. :-)

                • kralovek  

                  A k cemu je u jednoplacky dobry vedet jaky prevod tam mas? Dokud ta packa na riditkach udela cvak kdyz ji zmacknes tak ti to muze byt burt. No a kdyz uz necvakne, tak vis ze uz je to jen na nohach.

                  • goofy  

                    Tady nejde o jízdu do kopce… To je celkem buřt, maximálně podřadíš. Ale spíš po cestě z kopce. Nacvakám pár cvaků dolů, pak si chce člověk přišlápnout a zjistí, že se o jeden sekl a šlapu do prázdna. V té kombinaci víc pastorků a větší skoky se mi to prostě stává častěji než na 2×9…

                    Nemluvě o tom, že v kombinaci 2×9 jsem mnohdy řadil na přesmyku a pak 1 až 2 cvaky a bylo.

                    • jecnak  

                      To spis nemas zazity. Ze zacatku jsem mel podobne potize.

                      • goofy  

                        Tak nevím… Půl roku je na zvykaní myslím dost ne? Že bych si chtěl zvykat nějak zásadně déle?

                        • -b-n-x-  

                          Tak asii je to málo no :-) chce to tak rok a půl.

                          • jecnak  

                            Nevim, sam jsem s tim taky ze zacatku dost zapasil. Je to proste jiny sty jizdy.

        • jecnak  

          Tak to delas neco spatne, ja zaradim kdykoli cokoli i v plnem tahu. Velke skoky mi na bajku naprosto nevadi, naopak jsem s 10sp radil casto o dva nahoru nebo dolu. Nezvykly vzdhled je jen o zvyku.

      • kralovek  

        Jo jednoplacka mi ve finale kurevsky chybela … nebo lip receno ten presmykac me kurevsky prekazel.

        Porad premyslet jo ted musim zmenit placku jinak pak uz to nepujde … brrr.

        Jen co se GX objevi na trhu tak ho asi pozvu domu :-P

        btw … porad me jeste boli to narazeny stehno – a taky ty spaleniny od slunicka porizeny pri celodenim nedelnim lezeni na plazi :-D

    • Zydrunas  

      Jedna asi blba otazka.

      Je zapotrebi pro Vorla mit v zadu Boost osu?

      • JFtryall  

        Neni. Boost ma pouze posunutou retezovou linku k nejakym 52mm kvuli sirsimu telu naboje. Klasika ma jen jiny offset prevodniku.

    • Tomas S2  

      Zajímavej počin, cena je celkem Ok. I když 5tisíc za kazetu která je na úrovni Deore/Slx je celkem dost. Já mám na kole X1 11sp 10–42 a Eagle chci zkusit příští rok. Osobně si myslím, že do budoucna se hodně lidí co jezdí maratony vrátí na dvoupřevodník.

      • JFtryall  

        Na dvouprevodnik se z Eaglu nevrati nikdo na to bych si vsadil. :-) a kazeta na urovni SLX/ Deore je tak mozna na papire, je o rad lehci, vetsi rozsah a odolnost bude minimalne stejna.

        • jecnak  

          +1

        • straky  

          +1

        • wilda81  

          Říkáš o řád lehčí? To bych si zase vsadil já, že není ;-)

          • Tomas S2  

            Ta kazeta bude mít odhadem 420–450g, to je slušný těžítko (11sp má 394g). Mám známého který demontoval Eagla ze Scalpela Si Race a přešel na 2×11 XTR, já teď přestavoval pro zákazníka totéž na TopFuelu 9.8, takže to není tak, že by to vyhovovalo každýmu. Právě proto si Shimano drží všechny tři varinty.

            • Lister  

              Myslím že elektrické XTR může být pro mnoho lidí zajímavou alternativou, u klasického řazení už to bude asi horší.

              • puka  

                Když umíš řadit, tak elektriku nepotřebuješ.

                • Vilém  

                  Co tim jako chtels rict?

                • Lister  

                  Když to uvádím jako alternativu 1× tak jsem samozřejmě myslel systém řazení jednou páčkou což snad většina pochopila?

                  • puka  

                    Já to pochopil, z hlediska jednoduchosti to může být jednodušší, ale pořád ty gramy tam zůstanou na baterce. Jestli hledíš na jednoduchost bez hledění na cenu, tak to možná pochopit jde.

                • MlokCZ  

                  O tom elektrika opravdu není. Kdyby byla XT Di2 levnější, tak už elektriku mám dávno na kole (tedy zase ne tak dávno vzhledem k tomu jak je dlouho na trhu). Jediná kombinace přehazky s brzdou a řazení, které jde naprosto lehce (jezdím kvůli tomu stále Sram hazku bez brzdy – elektrika je ovšem ještě někde úplně jinde i než Sram bez brzdy).

                  Elektriku 2×11 bych pro sebe bral daleko více než orla 1×12.

                  • puka  

                    Elektrika je zajímavé řešení, ale někomu prostě ta páčka přesmykače nezavazí a pokud chce jezdit na kole, kdy se mu zachce, tak nemusí řešit nabíjení jednou za pár týdnů.

                    • Lada,s  

                      Nabíjení je naprosto malicherná záležitost. Dát to jednou za měsíc na hodinu nabíjet neberu jako argument proti

                      • Lister  

                        To musíš ale hodně jezdit abys to musel nabíjet tak často.

            • milan.v  

              50 gramů sem, 50 gramů tam… Pak di na kolo dáš podsedlovou taštičku a máš dalších par stovek navíc, ani nemrkneš…

              • mastihuba  

                dneska stačí knoty a pumpička(bombičky), peníze a telefon vozí v podsedlovce málokdo. :)

                • milan.v  

                  Pro většinu určitě, ale pokud tady řeší nepatrný rozdíl, úplně nakrásno se dá někde jednoduše ztratit, jedno, jestli je to taštička, blatník, těžší pedály, těžké kliky, ráfky, atd. …

              • tomxxx  

                Podsedlovku, blázníš?

              • Lister  

                A to nebudeme raději zmiňovat ani rohy, blatníky, nosič, světla a dynamo…

                • milan.v  

                  Je něco nepochopitelného na tom, že stále někdo jezdí na duše a náhradní nemá narvanou v dresu? Montpáky, malé nářadíčko, … někdo určitě ještě něco dalšího …

                  Myslím, že tohle srovnávat s dynamem, nosičem, atd., pokud to nebylo myšleno jako žert, ehm … dost mimo mísu …

                  • Nikovlas  

                    Je něco nepochopitelného na tom, že stále někdo jezdí s nosičem a dynamem?

                  • Lister  

                    Pokud někdo vozí brašnu, tak vozí i pumpu a pravděpodobně i košíky s bidony, pak je to úplně jedno, kolo bude už tak těžké, takže nosič by se ztratil.

                    Pokud vozím batoh je brašna pro mne nesmysl, ale vím o pár lidech kteří to tak vozí a možná jim to i vyhovuje. Já mám nářadí v separátním úložném systému a i když měním batohy, tak jen vytáhnu a hodím jinam.

                    • milan.v  

                      OK, začalo to poznámkou na těžkou kazetu GX Eagle, já jen nevidím problém v tom, že je těžší oproti jiným, když člověk může čímkoliv jiným ztratit třeba i mnohem víc, to je celé …

                    • midlander  

                      hlásim se k těm pár, já zas nerad vozim batoh. není jedno jestli tu hmotnost táhneš na kole nebo v batohu? ;-)

                      • doubleingram  

                        Jj, v pripade baglu pricti cca 1 kg za bagl samotnej, a to se vyplati :) (mluvim o XC, na fullu je to neco jinyho)

                        • Lister  

                          A co na XC fullu?? Miluju škatulky, budeme škatulkovat, prosím, prosím…

                          • doubleingram  

                            XC full je na hrane kategorii a tam dle zvazeni kazdeho soudruha a tech. moznostech :)

                            Pod XC si imho vetsina lidi vybavi zavodni chrti HT, tak proto.

                            • lumyr  

                              pobavils :D

                            • Lister  

                              Moje XC je 140mm full. HT bych nechal pro dětská kola a silničky. Ať žijí škatulky.

                              • doubleingram  

                                XC a 140, tak urcite, neni to spis uz radsi 160? mam dost :)

                                • Lister  

                                  Každé kolo je pouze tím jakým způsobem ho používáš a co si pod tím pojmem představuješ. Pro mne je XC běžné svižně ježdění v terénu z kopce a dokonce vlastní silou s hlavním cílem si to o maximálně užít.

                                  Protože přesně o ten pojem crosscountry vlastně znamená.

                                  • puka  

                                    To, co jsi napsal by se dalo aplikovat na gravel, enduro, silničku, …

                                    • MlokCZ  

                                      Na silničce svižné ježdění v terénu z kopce?

                                      • puka  

                                        Jako terén se dají považovat i české silnice.

                                      • wilda81  

                                        cca 3 týdny zpět jsem potkal na Kyčerce borce na dráhovce. Takže ano, jde to ;)

                              • futurama  

                                Take škatluky z jiného hlediska. Ale můj odhad jakožto majitele japonského vozu značka Toyota RAV4 verze 2013 primárně určené pro US trh.

                                SRAM – US firma, plná orientace na část svět od nás na západ – traily a gravel biky

                                SHIMANO – Japonská firma, které nemá ráda velké změny

                                B-F – české fórum, kde část lidí nemá peníze, místo, čas a přepravní auto prostředek mít více kol

                                PS: odbočka – předchozí RAVka byla malá, malý kufr atd., ta nová je prostě větší, ale z některých věcí jako majitel předchozích Německých aut, jsem se vrátil zpět do Octavie I. Na druhou stranu sklopím sedačky a z práce rovnou do lesa a jde se jezdit

                      • Lister  

                        Já myslel hlavně tu kombinaci brašna + batoh – prostě souhrn nevýhod obojeho.

                        Pokud se budeme bavit o ovladatelnosti kola, tak je to lehce cítit – já jsme velký savec, musel bych mit na rámu 2 kila vody a k tomu ještě vybavení a to už poznáš. Dokopce je fuk na čem to táhneš.

                        • MlokCZ  

                          Tak záleží co považuješ za výhody a co za nevýhody. Já za největší nevýhodu batohu považuju když je těžší a pak je pro mě nepříjemné ho vozit.

                          Kombinace nářadí v podsedlovce + láhev + v batohu objemné lehké věci je to pro mě ideální řešení. Pití v batohu vozím jen sem tam, když jedu vyjížďku, kde není kde doplňovat a musím vzít více než jeden bidon. Po dopití bidonu ale také z batohu (kde to vozím v petce, většinou jen 0,5l) přeleju zase do bidonu, abych batoh co nejdříve odlehčil. Vak už nevozím vůbec.

                          Podsedlovku mám samozřejmě na každém kole jinou včetně obsahu, tzn. nikdy nic nepřendavám. Podsedlovku vlastně otvírám zcela minimálně, tak 2× do roka při řešení nějaké problému na vyjížďce. Více nedfektím ani nemívám jiné problémy.

                          Jediné co jsem teď dal do batohu a nevozím v podsedlovce je aplikátor dynaplug a knoty. Má to už tak málo gramů, že to navíc v batohu ani nepoznám a současně je to zbytečně drahé na to, abych pořizoval více kusů do každé brašničky.

                      • kralovek  

                        Ja myslim ze to uplne jedno neni. Nejak nevim jak bych to „vedecky“ oduvodnil ale tak nejak citim ze 1kg pridelany na tele se citi min nez 1kg pridelany na kole (ted teda nemluvim o rozlozeni zateze na rotacni a nerotracni casti kola, ale jen fix na ram)

                        • LM  

                          Pokud máš tu váhu na těle (na zádech), tak s tím můžeš pracovat (ve smyslu lepší poměr váhy jezdec/kolo). Pokud je to na rámu, tak s tím neuděláš nic, jen máš těžší kolo…

                          ps: vozím batoh vždy a všude

                • mr.ricardo  

                  A 10 kilo speku okolo pasu, ktery vetsina z nas ma :))

                  • Singlespeed  

                    Přesně tak. Fyziku člověk neokecá a řešit řádově desítky nebo i stovky gramů na kole je kolosální krávovina :-)).

                    • -b-n-x-  

                      Jenže gram ke gramu a najednou máš třeba o kilo těžší celek. A to se už dost dá poznat.

                    • futurama  

                      Řešit musíš hmotu, kterou roztáčís – pláště, ráfky, výplet. Zbytek je stacionární váha, skoro stejně jako tuk na těle a třeba i ta kazeta. Není gram jako gram.

                      • hs74  

                        A není kazeta jako kazeta. Třeba ta na mojem kole se točí.

                        • Carpathia  

                          Ale toci se pomerne malem polomeru od osy otaceni a na akceleraci ma mnohem mensi vliv, nez stejny vahovy rozdil na rafcich a plastich.

                          • goofy  

                            Dobře, tak kdyby jsi to už chtěl okecat, že z hlediska rotační hmoty je to v pohodě, tak z hlediska neodpružené hmoty neokecáš nic. :-)

                      • petrun  

                        Přesně tak. Když jsem dal Schwalbe Evo termoplast duše (70g), ušetřil jsem na 29-er 300g rotující hmoty oproti levným butylovým. Pocit při akceleraci byl jako bych měl v rámu elektromotor :-D

                        • Lišák  

                          Můžeš hodit nějaký odkaz na ty Schwalbe Evo termoplast duše?

                          • petrun  

                            Kupoval jsem je na r2bike za 20 Euro kus + 15 Euro pošta. Problém je, že mají výpadek ve výrobě kvůli nějakému technologickemu problému. Chtěl jsem další pár a nejsou. Výrobce na stránkách slibuje obnovení výroby letos ale přesné datum neuvádí. Měl jsem štěstí, že jsem stihl alespoň Tu první sérii.

          • JFtryall  

            Oproti 2×11 SLX s 11–46 kazetou? Ano to bude lehci o rad. Oproti 2×10 trosku taky, kdyz budeme brat sadu jako celek. Ale GX ja beru jako plnohodnotnou zavodni sadu, ktera sice neco stoji, ale funkcne je mnohem dal.

            • Lister  

              Záleží, kdo co má. U mne je tahle ekonomická varianta Eaglu o 200gr lehčí než 2×10 a to jsme tam měl jen XTR a XT díly. (počítám kompletní řazení, kazetu a převodníky bez klik)

            • orm  

              Mel by sis ujasnit co je to o rad :-).

              • Lister  

                On to ví, na kole je o řád rychlejší než kdokoliv jiný tady.

                • Tomínos  

                  A tak věřím tomu, že žiletkářů a xc chrtů tady pár rychlejších bude…

                  • JFtryall  

                    V XC uz to taky neni tak zle. Spis, co je definice rychlosti. :-) spis bych porovnaval FTP, a 5–10 min max. ;-)

                    • Tomínos  

                      To už by byla dost odborná debata ne? :-) Obecně bych to asi shrnul tak, že GXE je dobrá sada za rozumnej penis, kdo bude hledat negativa tak si je najde, kdo nechce xd ořech, a překousne odstupňování zkusí sunrace 11–50 v 11 a uvidíme co bude dál.

              • JFtryall  

                Tak o „neco“ :-)) kazeta je celkem tezka, myslim ze bez vetsich problemu by sla stlacit ke 400g. Kazdopadne GX je uz dost silnej argument pro jednoplacku. A 018 to bude na obrovskym mnozstvi seriovek.

        • hovado_cz  

          +1

    • snas89  

      za mě tenhle počin velká paráda.

      za relativně slušný peníze je tady možnost mít 1×12, tzn. univerzální jednoplacku

      otázka je, jak moc to bude ošizený oproti x01.

      nicméně vidím prostor kombinovat jednotlivé díly i s dražší sadou?

      mám pocit, že i x01 jde teď už trochu s cenou dolů? např kazeta se dá sehnat už za 9.

      každopádně za mě není co řešit.

      teď mám 2×10 + teleskop

      1×12 má úplně stejnej rozsah, poskočení o víc než jednu rychlost jde taky

      opravdu nemám potřebu po vyjetí kopce koukat na jaký přesně pozici mám řetěz, prostě šlapu jak to jde a jak potřebuju

      a odpadne mi motání levým palcem mezi přesmykem a teleskopem

      myslím, že doma hodně brzy rozšířím zoo:)

      • Lister  

        Hazka, retěz, kazeta GX, páčky X01 a původní kliky s převodníkem dle vkusu každého – tak to vidím že to dopadne u většiny co o tom uvažují.

        • JohnBcz  

          chces rict ze na sve puvodni kliky GX 1×11 hodim prevodnik pro EAGLE? mam pocit ze kliky pro eagle jsou pouze Direct mount? GX kliky na 1×11 mam BCD94…myslim ze bude nutna i vymena klik…tim se upgrade na 1×12 prodrazuje.

          • tomxxx  

            Prevodnik nemusis vubec menit nebo koupis treba superstar, kterej dela s podobnou profilaci zubu jako sram.

            • JohnBcz  

              1×11 maji prevodniky typu x-sync, u 1×12 je prevodnik typu x-sync 2 podle toho co ctu, takze je nutne dat novy prevodnik a v mem pripade i kliky…takze zadna levna zalezitost…

              • tomxxx  

                No a co? To je úplně jedno, převodník měnit nemusíš, pokud budeš chtít větší, koupíš klasiku NW nebo od superstaru raptor.

          • kralovek  

            tak ja pokud do toho pujdu tak dam asi prevodnik absolute black direct mount na moje x0 kliky a bude to.

            ted mam 2×10 xt packy/xtr hazka/sram9 presmyk

        • Zydrunas  

          Taky to tak vidim. Razeni z vyssi rady, jinak komlet GX. Akorat ja mam ted Shimano, takze i kliky s prevodnikem budu resit.

          Nic mene od vcera, co jsem se tohle dozvedel mam brouka v hlave. Asi zacnu stavet hnizdo pro pristani na podzim :-)