• Drevsa

    Zdar chlapi. Rád bych se zeptal vás, kteří máte už něco najeté na 1×11, jestli byste si jednopřevodník zvolili znovu. Zajímá mě zejména jak jste spokojení s mechanickým chodem, tzn. jestli to na krajních převodech nechrastí, případně jestli celý ten mechanizmus nějak netrpí (a vy s ním).

    • brundibar  

      na endurku mam 1×10 na xc 1×11 nic jinyho nechci.

    • Lanzinho  

      Na AM/EN 1×11 a uz si nedokazu predstavit obtezovat se s presmykem

    • Espen  

      Je potřeba vzít i v potaz, jestli někdo vůbec dokáže přiznat, že si pořídil chujovinu? Já když si něco pořídím, i když k tomu mám třeba výhrady a někdo se zeptá, jaká ta věc je, řeknu " SUPER" :-D.

      • mastihuba  

        na jednom kole 26" mam kombina ci 30/11–42 a na asfaltovy presuny z kopce to fakt neni. na druhem 29" je 36–28/11–42 a do koutu nebo na rychlebky s tim nepojedu…

        • MlokCZ  

          Na HTcku mam 3×10 a asfaltove presuny v pohode. Na fullu mam 3×10 a Rychlebky jsem s tim jel vicekrat a take zcela v pohode. A dokonce na fullu asfaltove presuny v pohode a na HTcku Rychleby take v pohode co se tyka prevodu :-)

          • jaspy24  

            +1

          • Nikovlas  

            Trochu OT, ne? :-)

            • puka  

              Štve tě že netlačí 1×11?

              • BB  

                asi ho to neštve, ale tazatel se ptal fakt na něco jiného. Za sebe můžu taky prohlásit, že jsem byl vrcholně spokojený s 3*10. S novým kolem mi přišlo 1*11, tak jsem ho tam nechal na zkoušku, že tam nakonec stejně dám 2*11, ale nakonec jsem zjistil, že pro typ kola a terén, kde se pohybuji, je 1*11 prostě lepší. Přišel jsem sice o nejlehčí převod, který mi vůbec nechybí, pouze jsem si uvědomil, že na trochu těžší převod se do kopce kolo lépe vede ve stopě. Uvolnilo se krásně místo pro ovládání sedlovky. Jako negativní vidím ztrátu těžkého převodu, ale z kopce odpočívám a nešlapu, takže to není tak hrozné. A o druhém negativu jsem se dozvěděl až tady, že když se šlape dozadu, tak to spadne z nejvyšší placky. Tak tohle jde úplně mimo mě, tak dobrý technik, abych využil šlapání dozadu nejsem.

                • antt  

                  dovolím si zcela souhlasit, pěkně sepsané! :)

                  Při šlapání dozadu to opravdu padá dolů, ale u mě jen na stojanu, většinou potřebuji šlapat dopředu :)

                  12ka eagle ale mile překvapil, drží jak hřebík všemi směry

                  • doubleingram  

                    Drzi, ale za jakou cenu…

                  • Dáňa69  

                    to ja bohuzel prislapnu dozadu, kdyz jedu nejaky sjezd technicky a kdybych proslapl cele jedno kolo tak uz nestiham zareagovat, tak si slapnu dozadu a jen lehce prislapnu no a v tom me pada retez a skrta o vyssi stupen kazety

                  • Dáňa69  

                    jinak me chybi jeste tezsi prevod

              • Sraldo Serpentiny  

                :-)

        • ememem1  

          prvu vetu chapem, druhu ne.....

      • Drevsa  

        Ano, právě se snažím tímto vláknem dopátrat, jestli je řazení 1×11 vyústěním technického pokroku nebo jestli se jedná jen o splnění přání zákazníkům i za cenu, že je to technologický nesmysl.

        • Espen  

          Asi jdou naproti přání zákazníka. Trochu nás znají a tudíž ví, jaký jsou lidi lamy a musí si hned běžet koupit to stejný, co viděli u souseda za plotem :-D.

          • wilda81  

            máš i něco k tématu?

            • Espen  

              Nee, ale zajímá mě to hodně. Do budoucna třeba.

              • Sunshine 29  

                Mám takový pocit, že to mělo být něco ve smyslu „drž hubu“ , jen vsunuto mezi řádky…

                • Espen  

                  Tak to vůbec. Tos mi tam vsunul ty :-). Mě to fakt zajímá. Hlavně jestli to má i někdo, kdo vezme bike na čistě silniční švih 70–80km s průměrem 25–27km/h. Prostě někdo, kdo má jedno kolo na všechno. Já třeba nemám náladu věčně jezdit po lesích, zvlášť když 2–3dny pršelo,abych ho musel pak zas mejt (kolo v bytě).

                  • libisenuj  

                    Mam to tak. Jedno kolo na vse. Pred vanocema prekopano z 2*10 na 1*11 (30/10–42) do lesa super. Parkrat za rok jedu neco ve smyslu 110km po asfaltu v jeden den a vzhledem k pohodovymu tempu me to staci. Nejtezsi prevod mam cca u prostred mezi byvalym 9–10pastorkem, takze zmena neni skoro poznat. Ale pro nejakyho rychlika, co to drti po rovince 40to asi moc neni.

                    • kyl  

                      Ale to máš na 29",na 26" si nedokážu představit menší převodník jak 42z a i to jen těžce.

                      • Nikovlas  

                        53 km/h při kadenci 100… Ok.

                      • 2. Bóďa  

                        Vždyť píše 30z převodník a 10–42 kazeta… :)

                        A v profilu 27,5".

                        • kyl  

                          Do profilu nekoukám a na 27.5" by pro mě bylo 30z málo

                          • libisenuj  

                            Ano, jak píše Bóďa, je to 27,5 full. Vyhovuje mě to, kopce za barákem bych už dřel na 32z převodník. Z kopce nepřišlapávám, na sílu nejezdím, nezávodím. Beskydy a podobný prasárny v pohodě. Kromě 1–2 výletů za rok po asfaltu nejezdím, max.s devítiletým klukem a mámou rodinné výlety. Přešel sem z 2×10 a nevrátil bych se ani za nic :-)

                  • jeniiiik  

                    :-D A není trochu nesmysl si na takový výlet brát bajka?

                    • Espen  

                      A co bys tedy doporučoval? Znám kluky co mají mnohem větší nájezd a výkonnost než já a mají jen bajka. Nebo myslíš, že je nutnost mít prostě dvě kola?

                      • jeniiiik  

                        Tak ujet by se to dalo i na koloběžce, ale přijde mi debilní chtít od bajka vlastnosti dejme tomu cyklokrosky.

                        • Espen  

                          Moc si mi neporadil tedy.

                        • novas752  

                          Ale na cyklokrosce si to nemůžeš střihnout lesem kolmo dolu 80km od baráku. ;)

                          Příklad: Jedeš se projet na celej den z Prahy do Křivoklátska, Českýho krasu a brd-hřebenů. 80% Asfalt, 10% lepší šotoliny a 10% terén. Byla by škoda nezajet třeba na Plešivec, kde je top výhled, ale dostaneš se tam (a pak zpátky) jen na biku…

                          • JakeF  

                            Plešivec nad Jincema? Tam se dostaneš po asfaltu až na posledních cca 0,5 km… Opatrně by se to zadem po šotolině dalo i na silničce.

                          • jecnak  

                            To co popisujes na cyklokrosce jezdim zcela bezne. Spis naopak 10–20% asfalt, 20% singly, zbytek sotka. Krome nejakych vyslovene hodne korenovatych singlu nebo volneho kameni je to schopne jako bajk, jen proste nekde musis jet vyrazne pomaleji nebo mnohem lepe vybirat stopu.

                          • jeniiiik  

                            Na cyklokrosce můžeš co chceš pokud trošku umíš. Mám na ni kromě Wallesu objeté celé Rychlebky, včetně nějakých turistických tras co vedou na Jeseník ze Sokolího vrchu. Na sjezdech a SF jsme dokonce doháněli bikery. To že to drncalo a že jsem byl vyklepaný jako svině nepopírám. :-) Je to opak toho chtít po biku aby jezdil jako silnice :-D

                            • Abuse  

                              Na cyklokrosce se sice dá sjet kdejaký trail, ale požitek bych z toho asi neměl. Řekl bych že silnice na enduru je menší zlo než rock garden na cyklokrosce.

                              Aby to nebyl jen off topic, tak přidám svoji trošku do mlýna. 1×10 nebo 1×11(12) je nejlepší věc pokud ti nezáleží na maximálce někde po silnici z kopce. Pokud jezdíš navíc povětšinou v lese, nic lepšího podle mě neexistuje. Zpátky k přesmykači se asi nikdy nevrátím.

        • novas752  

          Smysl to má, ale ne pro všechny.

        • MlokCZ  

          To je jednoduche. Pro nekoho je to super a vic placek uz chtit nebude, pro druheho zase na h…o.

          • Světloslav  

            přesně tak, každý samozřejmě bude vychvalovat to, co má doma! Kdo by přiznal, že udělal chybu?

            já přiznávám, že jsem si po 20 letech pořídil kliky SLX (3×10)- až doma jsem zjistil, že tam je jiný q-faktor jiná řetěz linka…

            ale to vám žádný obchodník neřekne a výrobce se tím nechlubí! No moje chyba-alespoň vím proč mě bolí „jinak“ nohy a proč se mi tak kříží řetěz na převodech, ktzeré jsem standardně jezdil…ale pokrok nezastavíš ?!

            • Peslezedirou  

              Mám kliky deore 40/30/22 zatím nic moc najeto, ale celou dobu si říkám, ze je něco jinak, slape se mne nějak jinak, jak kdybych měl převodníky blíž středu kola.....musím si najít nějaký obr. abych byl vic v obraze.

        • Breakpain  

          Možná tak přání pro J.Kulhavého :) …

          Pořídil jsem 1×11, jsem nadšený z toho, jak je to čisté, jak to chodí a jak se s tím jezdí … dokud nepřijde nějaký větší brdek … pak pláču, že není menší převodník … (2×10 → 1×11)

        • Bucci  

          O nějaké přání zákazníků rozhodně nikomu nejde.

          Už Steve Jobs řekl, že zákazník ani nemůže vědět, co chce, dokud mu to neukážou. Tím se v zásadě řídí dnes všichni výrobci. Chtějí jedině zlevnit výrobu a prodat dráž, o nic jiného jim nejde. Takže se vyrobí jen jedna placka, zahodí celé jedno řazení a nasadí vyšší cena za „novinku“. Co na tom, že je to krok zpátky? Stačí zaplavit veškerá cyklistická média neurvalou, všudepřítomnou, agresivní propagandou, kterou nelze nevnímat, nedat prostor žádnému jinému názoru a ovcím zákazníkům tak doslova naimplantovat do hlav ten blud, že kdo tuhle „novinku“ nemá, je totálně out. Pak si to začnou tlačit i sami navzájem, jak je vidět i zde na BF. Funguje to tak i s iPhonem, s mobilními fotkami typu Selfie, s jedovatými umělými sladidly, s průvody homosexuálů … a vůbec vším hnusným, co se v dnešní zvrácené době protěžuje.

          • jeniiiik  

            Představ si, že celkem dost lidí jezdilo jednoplacku dříve, než to sram začal prodávat… ;)

            • Bucci  

              A co by se stalo, kdyby na olympiádě vyhrál jezdec s dvouplackou a na kameru řekl, že se mu s ní jezdí líp? Asi by mu všichni sponzoři hned vypověděli smlouvy, že?

              • mr.antik  

                proč? Shimano jednoplacky vubec netlačí a nevšim jsem si že by na závodech byla nadvláda Shimanistů. Kdyby jo, tak to hned použijí jako konkurenční argument..

          • JakeF  

            Na Bilderberg jsi zapomněl…

            • Nikovlas  

              Aspoň, že ta zrůda už je pryč. Ani 17 transplantací srdce a dětská krev nepomohly…

          • lazza  

            Prej neurvala a agresivni propaganda :). A sam tu sopti jak Goebbels na tribune

          • Světloslav  

            bohužel s tebou souhlasím…je to ve všem ..proto dnes mají třeba auta veteráni bez všech těch elktronických serepetiček a asistentů větší hodnotu než ty dnešní housky na krámě..a mrzí mě , že jsem se zbavil 30 let staré škůdky 120L-už dnes jsou šílenci , co je renovují!

            Z kola se stala také spotřební záležitost-použít a zahodit – když už to nejde jinak, tak vymýšlejí stále „nové“ komponenty, které nejsou kompatabilní s těmi starými (jiné rozteče děr převodníků, řazení…).

            a teď tady kdosi řeší nějaké 1×11 !!

            a neví nic o biomechanice a obyčejném rozkladu sil na řetězové lince.neví nic o q-faktoru a nezná důvod proč ho sakra na tom superkole za 100 táců tak bolí lýtka a kolena..Vždyť má přece ten technologický skvost a nejlepší komponenty, které jezdí i profíci! ha ha ha

            • pepek  

              Ten nick máš špatně, měl jsi zvolit: Světlonoš, nebo Věrozvěst

              • Světloslav  

                ..jo..hlavně se nebrat vážně! To je důležité-umět si udělat srandu i ze sebe :-)

                Mám prostě ale taky legraci z těch zarputilých bikerů, kterým , když pošimrám egíčko (pošpiním jejich posvátné 1×11 nbeo superptáka z ašrámu 1×12), tak skáčkou metr dvacet…

                • -b-n-x-  

                  Já bych docela rád uměl skákat těch 120cm :-)

                • Dag  

                  Jj. Na světě jsou různí lidé. Nemůžeme být všichni stejní.

                  Mám dva kola. Na HT29 jezdím 2×9 a jsem max spokojen, na fullu 150mm jsem jezdil 2×11, nyní 1×11 a na daný typ kola se to hodí mnohem líp a je to dostačující.

                  Kdo nezkusil, tak nepochopi a mele si své.

            • Petr L2  

              Tak to by mě zajímalo proč, když vidím mladého jak šmrdlá furt lehké převody asi mu na kolo strčím 1×11, ale pokud to má jak naznačuješ nějaká úskalí, rád se nechám, než se do toho pustím, poučit. :-)

            • lukas aka mitro  

              Smutnit po stodvacitce…boze…

            • OpTomAn  

              A proč, že tedy bolí lýtka a kolena? Jde to nějak ve zkratce, abych to pochopil i já?

              • Světloslav  

                to se musíš zeptat těch , které to bolí!

                Já třeba zjistil, že jsem měl (na nových komponentech) větší q-faktor na klikách a kliky navíc nebyli v ose rámu…

      • Bucci  

        Myslíš něco jako: „nehezky mluvíš o sloníkovi, takhle ho neprodáš“ ?

    • Honza03  

      Tak když vezmu nevýhody jedničky GX oproti XT 3×10 z mého pohledu tak 1×11 pomaleji řadí (přecvakat z jednoho na druhý konec trvá dost dlouho, v tom měl přesmykač velkou výhodu rychle se dal změnit převodový poměr), zatím má většinou menší rozsah (řeší kazety 9–46 atd..), a přijde mě že řazení není tak přesné. Výhody nepadá řetěz nikdy! (s vodítkem), lepší průjezdnost terénem (možnost použít 30z převodník), místo na řidítkách, váha, méně lanek..

      A jo šel bych do toho znova hlavně kvůli té průjezdnosti terénem, nicméně chápu že 2×11 je někde také dobrá volba …

      • Espen  

        Fakt ty cca 4cm rozdílu mezi 38z a 30z převodníkem jsou tak znát, že to přebije menší rozsah a vše cos popsal?

        • Honza03  

          Oni jsou znát i 2z ale záleží na jaké ježdění, je jasné že na klasické XC to asi rozdíl nebude… Ale nedřít o každý šutr je obzvlášť na fullu velká výhoda…

          • Lanzinho  

            Neni to jen o tom nedrit o kazdej sutr.. ale taky o tom ze treba na asfalte s AM/EN bikem a obutim neudrzim tempo s prevodem 36/11.. takze mi bohate postaci 1*11 s 30/11..

      • Polka  

        GX pomaleji radi? Mam NX a kdyz chcu, tak na jeden zatah zaradi o 5 pastorku, takze na dve zmacknuti jsem na nejvetsim, ale zatim jsem tak teda radit nikdy nepotreboval. GX to bude mit urcite stejne ne? O kolik radi XT razeni?

        • Honza03  

          No teď u toho nejsem, ale mám za to že na těžší to jde o jeden a na lehčí o dva – max. o tři. Jestli jde NX o 5 tak to je mazec… 10-XT jde myslím o 3 na lehčí a o dvě dolů + ten přesmykač.

          • Polka  

            NX nahoru o 5, dolu o 1, ted jsem pro sichr zkousel. Pro nekoho mozna nevyhoda to razeni dolu, ale ja s tim problem teda nemam, holt zmacknu rychle vickrat po sobe.

            • TheJD  

              Mam XT M8000 a na lehci to jde tak o 5 mozna o 6, ale o vic nez 3 stejne neradim, protoze bych si vykloubil ruku… Na tezsi o 2.

              • Radza  

                XT M8000 když mám zaplou třecí spojku jde o 4 na lehčí a o 2 na těžší…

          • Honza03  

            Tak sem kecal GX jde taky o 5 ale reálně se to stejně nedá použít víc jak o tři…

        • Kamilac  

          XT 8000 jde na lehčí o 5 a na těžší palcem o 2 ukazovákem o 1

          • kudlanka32  

            proc to jde ukazovakem jen o 1, starsi pro 10ti kolo radi dolu o 2

            • mr.antik  

              fakt?

            • TeryPV  

              protože řadit ukazovákem je nesmysl a přežitek Shimana

              • satch  

                já to třeba používám dost.. ale to neznamená, že to nemůže být přežitek :-)

                • TeryPV  

                  Tak ono to i na SH je vidět, že upustili od systému palec ukazovák a udělali odřazování palec nebo ukazovák. Je to takový dobrý kočkopec, přijde mi, že na palec je vrchní páčka dál než na SRAM a na ukazovák je taky dost daleko. Vidím to u kamarádky co má kratší prsty, kdy prostě na oboje odřazení musí lehce měnit úchop. Mám na HT 10sp SH a odřazování ukazovákem používám jen ve chvíli, kdy mám změněný úchop na silnici. Jinak by mě nenapadlo to použít. Sram to má řešeno mnohem lépe, ale u něj mě štve cena komponent a jejich ne zrovna dobrá dostupnost. Nicméně na fullu se SRAM furt držím, protože mi prostě přijde lepší, přesnější a hlavně ta odezva je parádní. Podotýkám, že oboje je 10sp.

                  • pepino  

                    Ale řazení palec palec jsem měl na Shimano Altus v roce 1995.

              • novas752  

                Co je na tom špatně? Omylem se nemůžeš překliknout (to se mi na testovaných kolech s SRAMem stávalo dost často, ale je to asi o zvyku) a na přehazce ukazovákem řadíš těžší = nikdy u toho nebudeš brzdit.

                • JakeF  

                  Pokud nezvládneš ovládat jedním prstem dvě páčky, tak opravdu nechápu, jak ses zvládnul naučit na kole držet rovnováhu… A řadit při brždění se občas hodí. Ale počítám to bude zas stejná diskuze jak s tím přesmykem, ty jezdíš tak, že to nepotřebuješ, chápu, můžeme si jí ušetřit…

                  • TeryPV  

                    normálně to nedělám, ale tentokrát s Tebou souhlasím :) Není nic jednoduššího, než radit jedním prstem.

                  • novas752  

                    Tak vzheledm k tomu, že 99% času jezdim na Shimanu palec + ukazovák, tak to na testovačkách občas přehodim špatně. To samý jako silniční páky Shimano vs Sram vs Campa. Každý se ovládá trochu jinak.

                    • JakeF  

                      Nojo, na testovačkách… Když na tom chvíli jezdíš, tak si bez problémů zvykneš. Párkrát se mi i stalo, že jsem měl najednou jedno kolo na Sramu a druhý na Shimanu a není problém přecházet. Chce to víc jezdit a míň teoretizovat na netu na základě krátký projížďky na testovačce…

                      • Murphy-HC  

                        Shimano Exage 400 – to mi sedelo nejvic. Skoda, ze ma jen 3×7…

                        • Jakobo  

                          Jo taky by me zajimalo, jestli Shimano delalo jeste takove razeni 3×8 nez preslo na rapidfire. Ale Exage jde velice tezko, to byla asi jedina a velka nevyhoda. Mam ho ted uz jen na 1 starsim kole a rozborku uz mam zmaklou, delal jsem ji nekolikrat a ani po kompletnim vycisteni a znovunamazani nechodi moc snadno. Loni jsem opravoval stare kolo taky s Exage ST-050, chtel jsem ho dat deckam domacich na jezdeni, ty nemeli vubec sanci packama otocit. Ovsem na druhou stranu to razeni je oproti vsem pozdejsim nemluve o dnesnich i vyssich sadach neuveritelne precizne zpracovane. Pokud clovek vylozene razeni nezlame pri zablokovanem smyku, tak je prakticky vecne a po vycisteni slape jak hodinky a bez vaklu, ma velice presny chod.

                          • Jakobo  

                            Rozborku jsem delal vzdycky jen u stareho razeni s vyschlym mazivem, pak na to opet nebylo treba sahnout dalsich 10–20 let. Mozna vyssi rady tech Exage jako Trail nebo Exage 500 LX chodily snadneji. Ty sady Exage v CR mel asi malokdo, to byla sada nekdy tusim tesne po revoluci a soucasne bylo uz i Alivio, Deore, DX, XT apod. Ja jsem se s nima teda setkal jen u zahranicnich kol.

                • TeryPV  

                  no jak se to vezme, já třeba většinu cesty mám ukazováčky pořád na brzdách. Snad jen na silnici, když měním třeba na chvíli úchop, tak je tam nemám, ale to tam mám zase prostředníčky.

                  • Breakpain  

                    Asi tak, 80 – 90% času mám ukazováčky na brzdách … zvyk z moto :) …

                    A jak psal JakeF, odřazovat palcem se hodí i při brždění :) …

                    • allrose  

                      souhlas,ale proč si v10–20% vklidu neodřadit ukazovákem ,když stojím,místo „lezení pod řídítka“..osobně mi obojakost shi vyhovuje a ničemu to ani nevadí

                      sram mi nevyhovoval,ale naučil jsem se stím žít(1 rok) :)

                      • TeryPV  

                        to je asi na úhlu ohledu, mě vadí víc šmátrat ukazovákem, než jen lehce zvednout palec a přeřadit. Žena třeba nevěděla, že může i palcem, nějak jsem ji to neřekl :D , a když jsem ji to řekl, tak byla spokojená, že tím ukazovákem je to na houno, ale každý to má jinak, to nepopírám :)

                        • allrose  

                          hele do loňska jsem to taky nevěděl :) a to mám palec ,v sedle, hned za páčkou…ve stoje mnohem blíže ukazováku a nepřehmatávám..

                      • jeniiiik  

                        Já se vyloženě těšil zase na Sram, maximálně mi vyhovuje, řadil jsem řadil ukazováčkem spíš jen tak z nudy při dlouhém asfaltu nebo výjezdu (což jsem schopný i na sramu :-) Ergonomie mi sedí, jediné co teĎ postrádám je nastavení větší páčky jako je to u XX1 (teď mám x1)

                      • Breakpain  

                        Myslel jsem tím to, že občas držím gripy všemi prsty ;).

                        Nevím, řazení palcem mi přijde automatické, ukazováčkem nikoliv – ale to je asi o zvyku. Nikomu to nevnucuju, mně to sedí na stopro :)

              • Lada,s  

                souhlas, léta jsem měl shimano, ted sram a nechybí mi to

          • Bucci  

            Snad o 4 ne?

          • Drobeczech  

            To umí i ségry Acera.

    • TheJD  

      Do 2× pohonu bych sel MOZNA jedine na kole, kde bych nepotreboval napinak (s tim 2×). Jedina nevyhoda 1× je pro me jen to, ze podle kazety nekdy muzou chybet prevody do rychla. Na 32×42 do kopcu problem nemam a pokud ano, tak stejne sesedam a jdu stejne rychle, jako kdybych jel. Tam by byla vyhoda lehciho prevodu jen ta, ze je lepsi jet nez jit.

    • Lada,s  

      Mám Sram X1 a neměnil bych

    • mr.antik  

      osobně mě není moc příjemná jízda na 11z pastorku, takže pokud by se mělo jednat o nějaké rychlejší kolo,kde často jezdim takový převod. tak bych radši volil převody jinak.

      • Drevsa  

        Toto mě zrovna zajímá. Mohl bys prosím podrobněji popsat, co myslíš tím „není mně moc příjemná jízda na 11z pastorku“? Díky!

        • mr.antik  

          na dvou nebo trojplacce si zku zařadit nějaký převod z nejmenšim vzadu a pak shodný převod na velkém tácu s adrkvátnim pastorkem aby ten převodový poměr byl stejný nebo skoro stejný.

          Jestli ucítíš rozdíl… možná je to jen psychologickej e­fekt.

          • Jakobo  

            Neni, je to tak, vsiml jsem si toho taky. Imho jsou to ale 2 problemy. Za 1. u cehokoliv/11 bude nizsi ucinnost, retez se moc ohyba ci co, takze stejny prevodovy pomer treba …/15 bude mit prijemnejsi mechanicky projev.

            A za 2. u 1×… pri razeni krajnich poloh se asi retez fakt uz dost lame. Na 11 jeste OK, na velke pastorky je to naprd. 1×… funguje super uprostred kazety, ale ty krajni polohy proste nejsou ono. Pokud bych si mohl vybrat, tak na nejaky zavod, ktere znam si to dovedu predstavit, az teda na ty dojezdy poslednich 10 km po silnici, kdy zaradim nejtezsi a nejak to dopletu do cile, ale na bezne jezdeni je to fakt nouzovka, proc se ochuzovat o variabilitu prevodu. Jo, a myslim HT a XC, ne nejake enduro.

            • kubad  

              když máš 3× něco tak neříkej že na prostřední pilu nejezdíš celý rozsah?

              • mr.antik  

                já jsem určitě na trojplacce malou nejezdil, právě z tohodle důvodu.

                No a pak asi že si to občas škrtlo o přesmyk.

                Na 13z už nic takovýho nepociťuju, 9z nebo 10z jsem nejel

              • Jakobo  

                32/… dlohodobe fakt jen do 13, pak uz davam 42/… To uz jsem ale stejne nekde na rovine, z kopce nebo s vetrem, tak tech 42 tam je uz nekde od 15–17. Pro ceste do prace to neresim, tam mozna na chvili odradim na 32/11, ale myslim ani to ne. Ja vlastne 11 z pastorek skoro nepouzivam, vetsinou koncim 42/13 nekde z kopce. Ted muze vzniknout flame proc mam kazetu 11–32 a ze by stacil 2tac 34–26 / 11–36 :-).

                • kubad  

                  ja jen že to křížení není až tak problematické jak uvádíš

                  • Nikovlas  

                    Ten rozklad sil se dá spočítat. Nevim, jak je široká kazeta – řekněme 8 cm? Při řetězové lince přesně uprostřed je pak řetěz na krajním pastorku o 4 cm do strany. Délka řetězové vzpěry je cca 43 cm (beru kolmou vzdálenost mezi středovou osou a osou náboje). Uhlopříčka (šikmá vzdálenost mezi osami v místě převodníku a pastorku) je pak 43,186 cm. Efektivita přenosu sil, co se týče rozkladu sil, je tedy asi 99,57%.

                    • JakeF  

                      Už jsme to tu řešili jednou a nedošli k jasnýmu závěru… Rozklad sil je jasnej, ale jak to může ubírat watty, když máš v kolmým směru nulovou dráhu, a tedy nemůžeš vykonávat práci?

                      Zatímco když posuneš řetěz na klikách o 10 cm, posune se o 10 cm i na kazetě, ať je úhel řetězu mezi nima jakejkoliv.

                      • Carloss  

                        v kolmém směru nulovou dráhu? myslíš, že se ten pastorek a převodník ani trochu nekroutí?

                        • JakeF  

                          Jasný, ale pokud máš ± stejnou zátěž na klikách, tak to si „sednou“ do polohy pod zátěží a tam už víceméně zůstanou. Navíc proti pohybu řetězu je ta dráha naprosto zanedbatelná, že mi fakt nepřijde, že by to mělo udělat těch cca 0,5 %.

                          Druhá věc jsou ztráty díky vyššímu tření v článcích a na nábězích kříženýho řetězu. Ale to už asi nebude zrovna triviální spočítat.

                      • Murphy-HC  

                        Co zvysene treni v ohybu retezu do strany a taky v mistech, kte nabiha a opousti prevodnik a pastorek?

                      • Honza03  

                        Mám zato že sem někde viděl že to dělá 1–2 W, nicméně nenamazaný řetěz udělá více…

                      • Nikovlas  

                        Asi máš pravdu – celý ten rozklad je pitomost – když se mění směr taženého řetězu/řemenu/lana, třeba při ohybu kladkou, k žádnému takovému rozkladu nedochází – stejně tak i tady. Akorát nějaký ztráty třením.

                      • Milenius  

                        To je dobrý názor, že když se to nehýbe, tak to nemůže ubírat watty :) To je jako tvrdit, že když chci povalit zeď a budu do ní vší silou tlačit, tak nevydám žádnou energii, protože ji nepovalím. Ale zapotím se u toho dost. Ono to totiž není o mechanické práci, ale o příkonu. A při účinnosti 0% je sice vykonaná práce nulová (zdí nepohnu), ale odevzdaná práce (tedy příkon) nulový nebude. Akorát se to nepřemění na pohyb, ale třeba na teplo.

                        Ale i tak to asi bude v tomto případě zanedbatelný, co nebude zanedbatelný, je to, že zátěž řetězu půjde jen na jednu stranu a namáhání materiálu tak bude dvojnásobné a tedy rychleji odejde (natáhne se nebo se vyžvatlá osička). Půjde tedy spíš o cenu.

                        • JakeF  

                          Když se opřeš o zeď, tak konáš práci?

                          Když přidělám kazetu naležato na stůl a na pastorek pověsím závaží, bude konat práci?

                          • Jakobo  

                            On psal ne se oprit, ale vsi silou tlacit, v tom pripade praci kona, ikdyz ten vysledek neni videt. V tom prvnim pripade je to totez jak to zavazi na kazete. Teda aspon si to myslim. K tomu predchozimu se nevyjadruju.

                          • Světloslav  

                            jasně že konáš práci! ale to není klasická mechanická práce! To je spíše biochemie … I když rukou nebudeš hýbat a budeš tlačit proti zdi-budeš konat „vnitřní práci“ (napětí ve svalech spotřebovává energii)

                        • Nikovlas  

                          O jaké osičce je tady teď řeč? … Je to vlastně úplně fuk – 1×11 už tu nějakou dobu je a trvanlivost komponent je již poměrně solidně prověřená – každý si může přečíst dlouhodobé testy i názory lidí, co to používají. Teoretizování mělo smysl, když Sram ohlásil 1×11 jako novinku – teorie bylo jediné, co jsme měli v ruce – ale teď? Please.

                          Jinak – JakeF s tou prací argumentoval proti mému rozkladu sil – a v tomto případě má jasně pravdu.

                  • mr.antik  

                    podle mě to není o křížení ale jen o té velikosti pastorku.

                    • satch  

                      kdysi se tu řešilo, že ideál je 17zubů a víc. Nějací stojaři to tu psali (bylo to vztaženo obecně na řetězy a ozubení, ne přímo na kola). Při menších počtech zubů se řetěz víc lomí atd.

                      • mr.antik  

                        jo, dává to logiku, jen jsem nevěděl jestli je to jen pocit nebo se to dá nějak exaktně změřit

                        • Jakobo  

                          Tady pisou, ze rozdil mezi …/13 a …/24 pastorkem je 1–2 W pri vykonu 200–400 W, to je ale vykon, ktery dlouhodobe jezdi malokdo. Pri beznem vykonu ta ztrata bude o neco vyssi, mozna 4 W. Pokud bych vzal pastorek 10 z, tak to bude zas o nejaky watt vic. Kazdopadne cekal jsem trochu vic, ale zanedbatelne to taky neni.

                          Dal pisou o treni v retezu pri krizeni, hodnoty tam nevidim, ale uvadi ‚podstatne‘.

                          tomto clanku je tabulka ucinnost prevodu 52/11 a 52/21, takze asi krajni polohy na silnicce. Rozdil do 4 W pri celkovych 100 W a 80 rpm, cisty a namazany retaz. U horaka se systemem 1×11 u prevodu …/10 a zasvineneho retezu, coz je otazka jedne kaluze, vysledne ztraty pak dosahnou klidne 10 W.

                          Jinak nic proti 1×11, svoje uzivatele si to konecne uz naslo, resime tu jen cisla.

                          • JakeF  

                            Proč by ta ztráta při nižším výkonu měla být větší?

                            • Jakobo  

                              Netusim jak k tomu prisli, zatim jsem nemel cas si to procist.

                              Zrejme v pripade, ze beres ztraty relativne, tak samozrejme ztraty s vykonem porostou. Rekneme, ze ztraty delaji 1% z vykonu, potom pri 100 W bude ztrata 1 W a pri 400 W 4W.

                              Ale taky je mozne, ze ztrata je vicemene nezavisla na vykonu, nebo nejak jinak zavisla a potom pri vyssim vykonu bude podil ztrat nizsi. Jinymi slovy pokud by byla ztrata 1 W bez ohledu na skutecny vykon, tak pri vyssim vykonu bude podil ztrat nizsi.

                              Toto je ale teorie, cisty retez, kdesi je tam zminka o mazivu v retezu, ktere je lepive a zvysuje ztraty trenim atd.

                              • JakeF  

                                Podíl ztrát by mi dával smysl, protože klesne aerodynamický odpor, který ve vyšších rychlostech je ta hlavní část. Ale moc nechápu, proč by to stoupalo v absolutním vyjádření.

                                • Jakobo  

                                  Aerodynamicky odpor bude zas jeste dalsi faktor, ten pokus v tom pdf clanku delali na nejakem trenazeru.

                                  Typical best-case efficiency of a drivetrain in the 200 – 300 watt range is 96–97.5%. Above 300 watts typical best-case efficiency is 97–98%.

                                  Z toho textu mi to taky prijde spis jako mereni z nejakeho trenazeru.

                                • MlokCZ  

                                  Měřily poměr vstup na převodníku a výstup na pastorku, tedy opravdu jen čistě přenos výkonu řetězem, nic dalšího v tom nebylo.

                                  A kouknul jsem jen na část popisu. Měli na to kompletní udělátko na měření, tedy měřeno zcela mimo kolo, jen dodržely všechny rozměry (tedy velikost převodníku, pastorků, délku od převodníku k pastorku a vychýlení křížením řetězu).

                                  A měřeno

                                  The drive-shaft torque was measured using a rotary transformer torque sensor.

                                  Určitě do toho může vstupovat i přesnost daného měření pro různé výkony, která tam může zanášet ne tak úplně malou chybu.

                                  • Světloslav  

                                    ..tak to vemte z druhé strany! kašleme na „vědu“ a výpočty a dejme na své pocity v „nohách“! taky poznáte ,když máte nové převody, když si dáte nový řetěz nebo naopak máte převody ojeté? Pokud ano, pak máte „citlivé“ nohy jako já :-)

                                    a to do pytle teda necítíte, když si dáte na tom svém slavném 1×11,12 nejlehčí převod nebo naopak nejtěžší a drtíte to nadoraz (silou), že vám kamsi energie uniká? Já to poznám ,když si dám 32×11 (velké křížení) oproti 42×14(menší křížení a menší síly na ozubení a řetěz) ?

                                    možná to výpočty nepotvrdí ,ale subjektivní pocit vám to často znechutí víc, že? je fakt, že nové převody potřebují něco na zajetí , aby si sedly (u mě cca 100–200 km)

                                  • Světloslav  

                                    a ještě malá poznámka..jedna věc je mechanická záležitost a pak specifická vlastnost svalů u člověka-je to spíše biomechanika a biochemie-někde jsem viděl tabulku s optimálníma frekvencema šlapání při různých převodech…a není to „lineární záležitost“ – takže jedna věc jsou mechanické výpočty ztrát na převodech a něco jiného optimální otáčky z hlediska fyziologického­..zkusím někde dohledat.

                              • MlokCZ  

                                Dle téhle tabulky jim dokonce vychází i v absolutní hodnotě W větší ztráta při menším výkonu.

                                Třeba:

                                52–21 převod, 60 RPM a 100W: ztráty 6,2% ->6,2W

                                52–21 převod, 60 RPM a 175W: ztráty 1,8% → 3,15W

                                Neprocházel jsem celý článek, takže netuším důvod, proč to tak vyšlo (jestli to tam je vůbec zdůvodněné).

                                • JakeF  

                                  Zajímavý, to by mě docela zajímala logika za tím, proč k tomu dochází…

                                  • Honza03  

                                    Mě taky, je logické že procentuální ztráty budou při nižším momentu větší z důvodu překonávání ztrát tření řetězu, ale že by to dalo více wattů než při větším momentu mě přijde divné.

                                    (dávalo by to smysl kdyby mělo železo nelineární křivku deformace to ale nemá viz hookův zákon)

                                    • jecnak  

                                      Ty ztraty vznikaji trenim v cepech retezu. Kluzny film se stira a trha pri urcitem tlaku. Vetsi pastorky + prevnodniky = mensi tlak.

                                      • Honza03  

                                        Dejme tomu, ale z tohohle vyplývá že na stejným převodu při větším tlaku jsou ztráty menší, než při nižším tlaku/momentu.

                                        • Světloslav  

                                          motoráři to vědí..diesel má větší mechanické ztráty než benzíňák..proč asi?

                                    • MlokCZ  

                                      Nepřečetl jsem to úplně celé, z toho co jsem přečetl, tak sami neví proč to tak vyšlo.

                                      • MlokCZ  

                                        Zatím mi jen napadá, že to vše bude záviset na konkrétní kombinaci řetěz vs pastorky. A že u nového řetězu se v některých případech může stát, že až větší síla dokáže dostatečně vymezit vůli rolniček a tím až při větší síle dojde k lepšímu dosednutí na více zubů pastorku a tím i větší účinnost.

                                        Ale ať je to čímkoliv, tak mám obavu, že právě pro různé kombinace konkrétní řetěz a kazetu, tak různé opotřebení budou výsledky velmi variabilní a vůbec nepůjde dělat obecné závěry.

                                        • Světloslav  

                                          Obecné závěry jde udělat (právě díky tomu rozkladu sil ) , ale samozřejmě máš pravdu – v praxi: špičkový řetěz s minimálním vnitřním třením bude hrát asi dost velkou roli! ale stejně tak i technická výbava jezdce-tedy jeho technika šlapání („do kulata“)

                                          Obecně také platí, že čím nižší q-faktor a také vzdálenost plochy chodidla od osy pedálu účinnost přenosu energie zvyšují..Ale tím se asi shimano a spol u MTB kol moc chlubit nemůžou)-obecně raději "měkčí rám a menší q-faktor než tuhý rám a o 20 mm větší q-faktor! ale to je možná jen moje zkušenost a každý jsme postavený fyzicky nějak jinak! ale párkrát jsem už tu zeměkouli objel :-)

                                    • Světloslav  

                                      pozor na to! Můžete mít na klikách stejný moment (síly působící na ozubení), ale díky větším otáčkám máte větší výkon! takže si nepleťme sílu (moment ) a výkon!

                                      Opět připomínám základní fyzikální vztah P=F.v (síla působící na tečně a tečná rychlost ve směru síly nebo také P=M.omega – moment a úhlová rychlost). Někdo jezdí také jako „diesel“ (spíše silový jezdec-menší frekvence) a někdo jak nadupaný benzíňák (menší síla ale vysoké frekvence).

                                      Z hlediska účinnosti je do jisté míry lepší frekvenční šlapání..a ta tabulka je docela zajímavá-protože z ní vyplývá opak :-)

                                • Nikovlas  

                                  Jinak – ještě bych zareagoval na tuhle tabulku. V článku psali, že při větší síle v řetězu jsou ztráty procentuálně menší. Proto při stejné kadenci, stejnému převodu a větším výkonu jsou menší ztráty. Nás ale v případě 1× vs 2× nezajímá srovnání 52–11 vs 52–21. Více by nás zajímalo srovnání převodů s podobným převodovým poměrem a jinou velikostí pastorku a převodníku. Třeba teoreticky 52–21 vs 28–11. Velikost převodníku tu sama o sobě na ztráty roli mít nebude (vždycky jsou relativně velké) – jde nám o velikost pastorků a sílu v řetězu. U 28–11 bude síla v řetězu cca 200% oproti 52–21. Teď konečně k té tabulce – srovnejme efektivitu pohonu, kdy je 52–21 proti něčemu na 11z pastorku, kde je dvojnásobná síla… Jistě – to tam není – je tam varianta, kde je síla 175% – a tam vychází paradoxně efektivita větší, ačkoli je pastorek 11z. Dokonce i při 150% vychází efektivita větší. Pokud bychom tyto výsledky měli považovat za vypovídající, tak závěr je jasný – z hlediska efektivity přenosu sil je výhodnější jezdit kombinaci malý převodník-malý pastorek. Pak jsou tu další faktory – opotřebení, skoky na kazetě… Ale co se ztrát týče, vypadá to dost jasně.

                                  • JakeF  

                                    To ale přesně někde zkoušeli s wattmetrem na silničce, jestli je efektivnější jezdit stejnej převodovej poměr na kombinaci větší převodník a pastorek nebo menší/menší. A v případě větších to vycházelo líp. Až na tuším posledních 2 pastorcích se to otočilo kvůli vyššímu tření způsobenýmu křížením řetězu.

                                    • Nikovlas  

                                      To bude přesnější, než se to snažit vyčíst z testu, který testoval něco jiného. (Ostatně poněkud mi uniká, proč neporovnávali ekvivalentní převody, ale 2× těžší a lehčí…)

                            • -b-n-x-  

                              A pri nulovem vykonu je ta ztrata nekonecna.

                          • Nikovlas  

                            Ok. Tak jsem si přečetl závěry zdroje na který odkazuješ (a na který odkazuje ten tvůj první zdroj.

                            "It was found that chain-line offset

                            and chain lubrication have a negligible

                            effect on efficiency under laboratory

                            conditions. "

                            Tedy ohledně křížení je to asi v pohodě.

                            Pak tam píší, že při dvojnásobném pastorku (a stejném převodníku) je rozdíl ztrát asi 2–5% – pohybujeme li se na efektivitě 98,6%, bavíme se o rozdílu v celkové efektivitě méně než 0,1 jednotky %.

                            Teď to hlavní – při síle v řetězu 305 N je efektivita těch 98,6%, ale při síle 76 N je to jen 80,9. Při čtvrtinové síle v řetězu jsou tedy ztráty asi 13× větší. Nechápu, jak je to možné, ale tak to prezentují v závěru. Pokud by ta závislost byla lineární (to dokonce sami píšou), tak při poloviční síle v řetězu by ztráty měly být asi 6–7× větší. Z toho by jasně vyplývalo, že není výhodné jezdit větší převodník a větší pastorek (při ekvivalentním převodovém poměru), jelikož kvůli menší síle v řetězu budou menší ztráty.

                            Když se na to ale podívám pořádně, tak v závěru píší o % rozdílu ztrát, ale myslí tím rozdíl v efektivitě v jednotkách %. Když píšou o rozdílu ztrát při rozdílné síle v řetězu, srovnávjí úplně rozdílné podmínky (nejvyšší a nejnižší hodnotu v celém tetstu, nikoli v jednom případě). Takže to asi fakt člověk musí přečíst celý, protože ten závěr je k prdu.

                  • Světloslav  

                    je to fyzika střední školy- kolo na hřídeli (nebo jinak-jednozvratná páka) a rozklad sil , když je řetěz mimo ideální řetěz linku…

                    pokud budete mít řetěz v ideální lince, pak při převodu např. 42 × 12bude na zuby i řetěz působit menší síla než třeba při 24×12 -pár desítek Newtonů (nebo pár kilopondů chcete-li)to bude..Když k tomu přidáte křížení je to ještě zajímavějš,í protože se přidává síla působící na boky zubů !

                    při pružném ohybu samozřejmě ztrácíte energii a účinnost přenosu je menší! o přídavném tření mezi bokem zubů a článkem řetězu nemluvě..

                    je zajímavé tady si uvědomit , zda je při stejném výkonu šlapat spíše frekvenčně nebo silově-já se paradoxně naučil díky ne příliš tuhému rámu šlapat spíše frekvenčně a „kulatě“ , což je samozřejmě účinnější než silové drcení těžkých převodů.,.. (PS : výkon je dán součinem síly a rychlosti P=F.v)

                    • JakeF  

                      Nemáš pravdu… Ten rozklad sil tam nefunguje, už jsme to tady řešili. Aby tam fungoval, tak by se řetěz musel na kazetě posunout o menší vzdálenost (=počet zubů) než na převodníku, což by jaksi nefungovalo…

                      Je tam pouze to vyšší tření díky ohybu.

                    • Carpathia  

                      Tys tady jeste chybel ;-)

                      Zakladatel tematu se chtel jen zeptat lidi, kreri presli na prevody 1×11/12 na jejich zkusenosti s timto systemem prevodu a na to, jestli jsou se zmenou spokojeni. Drtiva vetsina lidi, kteri jezdi jednoprevodnik napise, ze uz se na viceplacku nechce vracet a ze je spokojena. Presto se vzdycky objevi nejaky jouda, ktereho se vlastne nikdo na nic neptal a co nikdy jednoorevodnik nezkusil a do dneska spokojene brousi 3×8 a zacne nam kazat o tom, jaci jsme vsichni blbci a ze vlastne delame hroznou chybu.

                      • Světloslav  

                        nic nekážu…je jasné, že každý je spokojený s tím , co má..a to je dobře, že?

                        evidentně jsem píchl do vosího hnízda a jste hoši nějak moc „citliví“ na ty svoje výdobytky moderních technologií a trendů :-)

                        vcelku chápu, že kdo honí čas a jezdí závody , tak to „asi potřebuje“ a hlavně je to in..

                        já si dál budu brousit to svoje 3×8 …neb už gramy ani čas nehoním-jde mi o to se udržovat v kondici a ne se porovnávat s druhými..

                        • Goob  

                          A koho to tady zajímá? Vlákno se ptá těch, co to vozí/vozili. Grafomanii si nech jinam.

                        • Carpathia  

                          Hlavne asi evidentne nechapes vyznam psaneho textu. To jak funguje 3×8/9/10 tady vi asi uplne kazdy, drtiva vetsina lidi tady na tom jezdila.

                          Tazatel se ptal na zkusenosti s iednoprevodnikem a k tomu zjevne nemas co rict.

                          Bral bych, kdybys vyzkousel nejaky jednoprevodnikovy system a pak napsal o tom proc ti to nesedi.

                          • Rychlej turista  

                            Nechci vám do toho moc kecat, ale má silniční kazeta na jednopřevodník 11,12,13,14,1­5,16,17,19,21,23,26,30,3­4 a 40 zubů? A bajková 11,12,14,16,1­8,21,24,28,32,36,42,48 a 56 zubů? Kdybych o jednoplacce tedy chtěl někdy začít uvažovat :-)

                            • Jimm22  

                              takže máš 1×14 :D

                            • xtonda  

                              Já chci tohle https://pinion.eu/…-18-gearbox/

                              • jaja01  

                                pokud to nejak nevylepsili, tak se na tom vubec neda radit pod zatezi, takze je to opravdu jen na rekreacni jezdeni

                                • xtonda  

                                  Tak to je škoda, já měl zato, že těmto převodovkám to (obecně) nevadí a že se dá řadit jak pod zátěží tak při stání. Pinion ale stojí několikanásobek Rohloffu a vyžaduje speciální rám, takže si to stejně nejspíš nikdy nekoupím.

                                  • jecnak  

                                    Bohuzel pod zatezi to nejde. Nejde to uplne ani u Rohliku nebo Alfine. U poslednich jmenovanych musis aspon hodne povolit. Proto treba Rohlik dela nove razeni pro e-biky, ktery dava signal motoru aby ubral.

              • Světloslav  

                já mám třeba 3× 8 převody.. na 32 (prostřední) drtím vzadu celý roszah, na velký (42) spodních šest a na malý 24 horních šest…

                • matbiker  

                  A o kolik je osmičková kazeta užší než jedenáctková? Abych pochopil ty tvé rozbory. Nemáš ty sestru 3022?

                  • Lišák  

                    Jsem zvědav, na odpověď. Tedy pokud se pan Moudrý bude obtěžovat ji sem napsat.

                • kycis  

                  „Sli byste znova do 1×11?“ Ja jezdim 3×8 a vsem vam vysvetlim, jak je to 1× na hovno a ze spokojeny nejste, jen potrebujete, abych vam to rekl…

                  • Světloslav  

                    jste nějak agresívní chlapci! že by závislost na adrenalinu a testosteronu? :-)

                    když si dám prostřední převodník (32)a dám tam buď nejmenší(11z) nebo největší pastorek (30), tak to prostě v nohách cejtím, že energie kamsi uniká-zvláště když šlapete silou – ze sedla. a nemusím řešit fyziku…

                    ..jezděte si na čem chcete a já taky budu-jen sděluji svoje zkušenosti..a nemám potřebu tady někoho osobně napadat..

                    • krabica  

                      Tu se diskutuje o 1×11, ne 1×8, takže se drž tématu.

                      • Světloslav  

                        bavíme se teď o křížení řetězu a účinnosti přenosu síly (energie) , když je řetěz mimo ideální linku..- a šířka 8 ičky je zhruba stejná jako 11-ctky…Ale tyhle diksuze už asi nemají cenu…

                    • -b-n-x-  

                      Uz te nekdy napadlo, ze je treba rozdil mezi 30 a 42 (nebo i vic)?

                      • JakeF  

                        Ale o tom přece nemluví… On mluví o tom, že v nohách cítí ztrátu energie v tom rozkladu sil, ve kterým se neztrácí, protože ta kolmá síla nekoná práci :).

                        • Světloslav  

                          koná práci-ale „jalovou“ – energie (práce) se spotřebuje na pružnou deformaci (ohyb zubů)

                          • JakeF  

                            No to budou opravdu obrovský ztráty, zvlášť u těch Sram kazet frézovaných z jednoho kusu oceli…

                      • Světloslav  

                        jo to je! Z fyziky snad víš, že existuje rovnováha „kolo na hřídeli“-tedy při stejné délce klik a stejné síle působící na pedály (hnací moment) bude na převodník s menším průměrem působit větší síla (v daném poměru poloměrů)..

                        tedy raději 42 na 21 než 32 na 16…asi tak nějak…takže když to shrnu-nechám-li stejný materiál převodníků (ozubení) a řetězu), pak je snad jasné, že u 1×11 jsou převody i řetěz více zatěžovány (i slabší články řetězu asi méně vydrží, že?-větší napětí v tahu – aneb síla na plochu průřezu)..

                        tohle nikdo neokecá..to je prostě fakt.

                        • -b-n-x-  

                          Takze pokud jiz 1×11, tak by bylo lepsi radeji vsechno vetsi? Treba 42 vepredu a vzadu nejaka kazeta treba 16–70? Jako verim, ze by to z tebou popisovaneho hlediska mohlo mit drobny pozitivni efekt. Jen se mi zda, ze by pak prevazily zase jine, ovsem negativni, efekty (vetsi vaha, problem s prehazkou na 70T, atd…)

                          • Rychlej turista  

                            Tohle je, řekl bych, jeden z nejpříjemnějších (pro výrobce a prodejce) faktorů té ukrutné propagandy 29" kol. Zachování stejných převodových poměrů vůči 26" kolům vyžaduje vpředu menší ozubená kolečka :-)

                          • Světloslav  

                            v podstatě ano…Pamatuji, že když zavedlo Shimano systém Microdrive a profíci začaly jezdit 42×11, tak si jich pár „kuloárech“ stěžovalo, že jim "kamsi uniká energie " na tomhle převodu …Tímhle se ale nikdo asi chlubit nebude …

                            aneb musejí jezdit na tom, co jim sponzor nacpe a musejí být samozřejmě vůči chlebodárcům „loajální“ , že?

                            Ale už nezávodím a pokrok se nezastaví-určitě ta pozitiva (hmotnost, jednoduchost) „trošku“ převládají :-)

                        • pocestny  

                          Světloslave, myslím, žes to kolo na hřídeli trochu špatně pochopil…

                          To je jasný, že delší klika nebo menší převodník bude mít větší páku, ale tak trochu jsi zapomněl do té soustavy započítat páku na zadním kole. Když ponecháš kliku stejně dlouhou, a dojde ke zvětšení převodníku a pastorku se zachováním převodového poměru, zjistíš, že síla na obvodu zadního kola zůstane naprosto neměnná.

                          • Rychlej turista  

                            Jenomže nás zajímají o síly působící na řetěz a zuby.

                            • JakeF  

                              A ten rozdíl jsi schopnej poznat v nohách? Že to o něco rychleji opotřebí zuby a řetěz je jasný, ale poznat mezi všemi ostatními vlivy tohle?

                              • Rychlej turista  

                                Nohám je jedno, jestli máš 42×21 nebo 22×11, řetězu a zubům ne.

                                • pocestny  

                                  Jo tak na retez bude pusobit méně newtonů, ale na jezdeni to vliv nemá

                                  • Rychlej turista  

                                    Ano, při 42×21 bude síla působící na řetěz téměř poloviční oproti 22×11. Nohy to ale nepoznají.

                                    • Světloslav  

                                      no asi mám trochu citlivý nohy a citím , že prostě řetěz více pruží.(na tom 22×11)..ale to je zase Hookův zákon…

                          • Světloslav  

                            jde o přenos výkonu- výkon je součin síly a rychlosti (nebo momentu a úhlové frekvence)…Tedy můžeme stejný výkon přenést budˇvyššími otáčkami a menší silou nebo naopak menšími otáčkami a vyšší silou (součin je konstatní)..pak už jde o to, jak dimenzovat „převodovku“ (materiál ozubeným kol)…ale tady asi není prostor…

                            • Světloslav  

                              je fakt, že jsme na škole pár těch převodovek (se synchronizací) navrhli…a bylo to vždy o přenášeném výkonu, momentu, materiálu a průměru ozubených kol (modulu) a hlavně o předpokládané životnosti převodovky (i ty síly na ložiska.jsou důležité-v tom chválím systém Holowtech)..Na druhou stranu musím uznat, že životnost převodovky náklaďáku je někde jinde než životnost špičkové sady u MTB :-)

                        • kycis  

                          „asi mene vydrzi“ – zase to tvoje ASI a kecani o necem, s cim nemas zkusenost. Mam na 1×11 retezu 1100km a merka je na druhem zubu. Na 3×9 jsem menil retez cca po 1600km, tzn ocekavam zivotnost v podstate stejnou.

                        • mirage  

                          Chlapi, řekněte mě proč to tady pořád tak přepočítavate, Watty a pusobení na hřídel a nevím co ještě,přece to musí poznat člověk pocitově sám, co? To je jak měl někdo převod 1×4, a řekne že nikdy neměnil řetěz a ted má nové kolo a má ho měnit 2,3× do roka, jasně že podle toho kolik najezdí a jak jezdí. Pak jedině liberta a 1×1 a vzadu vždy vyměnit kolečko podle terénu a je to :-)))) Koločko stojí 25,–, tak si koupím 16,18,20,22,2­4 klidně se dá i po zubu a mám za 200–300 stovky hodně muziky za málo peněz, no řekněte že né :-)))))

                          • Lišák  

                            Proč to pořád přepočítáváme? Protože je to levnější, než metoda pokus / omyl. Proč Ty se tady ptáš, co bude pro Tebe lepší a nekoupíš si teda tu kazetu na vyzkoušení? Pak bys to pocitově poznal sám.

                            • mirage  

                              stejně to tak nakonec dopadne, protože dokud to nevyzkoušíš tak ti to prostě nic neřekne a to mužem debatovat jak chcem.

              • OpTomAn  

                Já třeba taky ne… Jsem (zatím) stará škola, jezdím 3×9, ale už před dvaceti lety jsem si prostě nakázal jezdit na každou placku plus mínus 5,6 pastorků…

    • Johnnyxjr  

      dlouho jsem na cx jezdil 2/10 pak jsem koupil nové kolo s 1/11 vše řadilo a chodilo perfektně ale potřeboval jsem něco do rychla tak jsem rovnou přešel na 2/11

    • wilda81  

      Do terénu jedině 1×…, ale na CX jsem zůstal u 2×10.

    • rdx  

      Mam od listopadu sram 1×11 32/10×42 a zatim si nemuzu stezovat. ale prozatim bez zavodni zkusenosti, tak uvidim :)

    • Milan  

      Jak to tak tady čtu…u silniček se řeší záplety tuhle na rovinu/na zvlněnej terén/do kopce a tady leží mnohem hrubší dotaz na 1×11. Za mne bez uvedení minimálně profilu terénu nemá diskuze velkou výpovědní hodnotu, Za barákem dám 1×něco v klidu, U Střely na Manětínsku kde je od chjady krpál 20% 2 km a pak roviny, zvlněnej terén – jsem opravdu rád za 2×něco. Platí že na MTB nechci slejzat z biku.

      • Drevsa  

        Omlouvám se, jestli je dotaz málo konkrétní. Nešlo mi o to zjistit, jestli s tím vyjedu nějaký kopec nebo jestli to po rovině nebo z kopce pojede dost rychle. To si troufám říct, dokážu propočítat. Chtěl bych ale zjistit, jestli to dlouhodobě správně mechanicky funguje, jestli nejsou při zátěži třeba problémy s krajními převody. Nikdy jsem to totiž na vlastní oči neviděl. Nemám rád, když něco nefunguje správně. Uvažuji o tom na rekreační XC – polní a lesní cesty, žádný závody ani sjezdy. Dívám se po SLX 1×11.

        • MichalBr  

          pokud uvažuješ o rekračním XC polní a lesní cesty ber spíš 2×10 nebo 11. Osobně jsem přešel na Sram X1 řazení zatím funguje perfektně. Líbí se mi, že když potřebuju v terénu rychle lehčí převod můžu poskočit až o 3 stupně, ale je to tím, že jsem přešel převážně na jízdu v terénu bikeparky atp. Na silnici a na klasických cestách je to prostě pomalejší a nebo ti uletí nohy :-D Měl jsem dřív 3×9.

          A odpověď na otázku jestli bych do něj pro mé současné ježdění šel znovu, tak rozhodně ano.

        • Milan  

          Dobře že jsi dotaz upřenil. Doplň oblast o kterou jde a věřím, že se relevantní rady na BF dočkáš, Já jezdlm full 140mm univerzál, 2×11. Tak nebudu asi správnej dopisovatel :-)

        • wilda81  

          1×… funguje v pohodě, pokud se nebavime o bastlech. S ohledem na použití (a cenu) bych volil 2×10.

        • Milenius  

          Přes zimu jsem si stavěl nové kolo a taky jsem se rozhodoval jestli 1×11 nebo 2×10. Můj pohled na 1×11:

          1. kazeta je výrazně dražší, takže při výměně se více prohnu
          2. řetěz je výrazně dražší, takže při výměně se více prohnu
          3. kazeta je větší, takže bude těžší a i nárazy na kolo v terénu budou větší, takže více trpí
          4. v podstatě je největší tác vpředu přesunut dozadu, takže nějaká celková úspora hmotnosti se konat moc nebude, maximálně tak lanko+páčka
          5. řetěz se více kříží, na 3 největších pastorkách při šlapání dozadu dokonce spadává na menší pastorek
          6. protože se řetěz více kříží, v krajních polohách působí větší síla na jednu stranu řetězu a materiál je více namáhán, tedy čekám nižší životnost, viz bod 2
          7. Ubrat přední řazení je jako sebrat traktoru redukci. Traktor když orá, tak si zařadí redukci a má jemnější řazení.
          8. 11-kolo má větší skoky mezi převody. Nelze tedy jemněji řadit, občas se mi stává, že jeden převod mám těžký a další už moc lehký, hlavně na silnici, když jedu frekvenčně
          9. Na 2×10 mám malý tác pro rozsah zadních převodů tak do cca 22km/h a velký tak od cca 15km/h, takže se vhodně překrývají. V těžším úseku prostě shodím na menší placku a je to. Naučil jsem se už mačkat jak předek tak i zadek zároveň, takže přehodím o kolik potřebuju.
          10. Nejsem profík, jezdím terén i občas po silnici, takže potřebuju větší rozsah převodů.
          11. Není to divný, když na řidítkách vlevo nic není (nepočítám-li zamykání, které stejně moc nepoužívám)?
          • Bucci  

            12. Nejsi-li profesionální jezdec, tak bez možnosti skokového přeřazení tě zastaví lecjaká překážka, kterou bys jinak projel. Takže je třeba započítat i změnu jízdních vlastností kola do podoby, kterou nemusíš zvládnout. (Jako když si nezkušený řidič koupí litrovou motorku.)

          • LM  

            2. řetěz je výrazně dražší, takže při výměně se více prohnu

            Řetěz Sram PC 1110, 11s – 290 Kč – to ti přijde výrazně dražší?

          • jeniiiik  

            :D :D To je zas kravin… :D

          • -b-n-x-  

            4. Půl kila je nic co? :-D

            • joudys  

              Nestavím se na žádnou stranu, ale těch půl kila to bereš kde? Ať počítám jak počítám, tak mě vychází v nejlepším případě 200g, když se budu držet srovnatelné třídy (co shodím adekvátně nahradím).

              Když pryč půjde XTR smyk a hazka (125+199g), levé řazení i s bowdenem (162g, pravé řazení počítám bude váhově zhruba stejné jako 11s), XT9 kazeta (263g), řetěz 278g, zbavím se dvou převodníků (ca 100g). Naproti tomu nahodím XT kazetu 11–46 (465g), XTR hazku (221g) a řetez (257g), rozdíl je 184g.

              Možná jsem na něco ještě zapomněl, ano, na kazetě se dá hodně získat, ale to už jsme cenově jinde. Můžeš mi nějak rozepsat těch 0,5 kg?

              • Polka  

                Zalezi z jake na jakou sadu by clovek prechazel nebo jaky komponenty by presne volil. V krajnich pripadech se to na to pul kilo dostane, nerealny to neni, treba s tim maji ostatni vlastni zkusenost a napisou presneji. Ja mel taky nejak toho pul kila v pameti, ale kdyz jsem si to ted rozepsal dle myho pripadu pri porovnani srovnatelnych sad NX vs. Deore, tak to taky je kolem 200g. Styla, ktery tam byly jsou ale zase o neco lehci jak starsi Deore kliky (1100g), takze by to zas neco prihodilo a jses hned na 415g rozdilu.

                • joudys  

                  takže se asi shodneme na tom, že samotný přechod na 1×11 uspoří 200g maximálně, zbytek úspory je dán pouhou výměnou komponentů za lehčí (obvykle jiné kategorie)

              • -b-n-x-  

                Tak ja to tak nejak kolem pul kila mel (predpokladam, ze neco v rozmezi 400–500), kdyz jsem si skladal kolo pred cca dvema lety. Tenkrat Deore razeni, deore kazeta (ale jen 10sp, 11–36), XT hazka a RF Aeffect kliky s RF 32T prevodnikem. Pocital jsem si to proti nejakym levnym komponentum a proste to vyslo vyrazne vic nez tech 200g. U me teda urcite hrala velkou roli ta kazeta.

          • Polka  

            Už ti to tady napsali jiní, že jsi bohužel mimo :-)

            1. není pravda, Sunrace, SH nebo NX se pohybují cca stejně kolem +/- 1500,–
            2. není pravda, řetěz cca 250,–
            3. kazeta je samozřejmě o něco těžší, ale žádná trága, možná vyjma NX. To s těmi nárazy jsem nepochopil, je to asi blbost
            4. úsporu hmotnosti počítej fakt kolem +/- 0,5kg
            5. není vůbec pravidlem, např. na NX nepadá, nesmíš mít blbě řetězovou linku ;-)
            6. jo, řetěz vydrží logicky míň, ale to je snad jasný
            7. to je dobrá cypovina :-)
            8. záleží na kazetě, ale dá se na to zvyknout
            9. jde s tím krásně rychle přeřazovat i z kopce do kopce nebo u Sramu brzdíš ukazovákem a palcem si přehodíš na menší pastorek, protože třeba následuje rychlejší pasáž, ale to je už o samotným řazení.
            10. eagle nebo potrénovat ;-)
            11. není to divný, čím míň bazmeků, tím líp
            • Bucci  

              Demagogie, manipulace … Nikomu už nejde o to řazení, ale o vítězství svého názorového tábora za každou cenu. Pokud nemáš lepší argumenty než „to je dobrá cypovina“, popřípadě „jo oponent má sice pravdu, ale to je snad jasný a žádná trága“, měl bys raději držet zobák.

              Kua polovina lidí to nechce, protože by s tím dosáhli HORŠÍCH výsledků než s přesmykačem. Naučte se s tím žít.

              • JakeF  

                Víš co by mě zajímalo? Kolik jsi na různých systémech najezdil ty?

                Přijde mi totiž, že jsi v tomhle vlákně sám zářným příkladem demagogie bez pořádných argumentů.

                • Bucci  

                  Na třech.

                  1. 3×10 40–30–22/11–36 půl sezóny
                  2. 2×10 40–28/11–36 půl sezóny
                  3. 2×11 38–28/11–40 jednu sezónu
                  • JakeF  

                    Super… Tak co kdyby ses vyjadřoval k funkčnosti jednoplacky v odpovídajícím poměru, co jsi na ní najezdil?

                    • wilda81  

                      :))

                    • Bucci  

                      K funkčnosti jsem se vyjadřoval jen ohledně absence toho skokového přeřazení, což je objektivní fakt. Jistě, dá se v dnešní době řadit přehazovačkou až o 4 stupně na jeden megadlouhý stisk. Ale každý ví, že to není totéž co srazit řetěz na malý převodník.

                      Tvám však na tom, že jednoplacka je vhodná jen pro výkonné, velmi dobře trénované závodní jezdce, kteří využijí jejích výhod bez toho, že by je omezovala. Pro které těch pár deka váhy a rozmístění ovládacích prvků na řídítkách je důležitější než skokové přeřazení, protože jejich fyzička si vystačí i bez něho.

                      NENí však vhodná pro hobbíky a už vůbec ne pro cykloturisty, protože u těchto skupin nevýhody drtivě převáží nad výhodami. Je to, jako kdybychom tu řešili, lestli je lepší Vespa nebo Harley. Jistěže Harley, ale jen v rukou zkušeného jezdce, který jej perfektně ovládá. Začátečník by se na něm zabil.

                      A moje antijednoplacková ideologie pramení z toho, že tento faktor je ignorován a jednoplacka je výrobci s podporou médií (Velo) i velké části cyklistické komunity vnucována všem bez rozdílu jakožto jediné správné řešení (protože je výrobně jednodušší a dík marketingu i dražší) a spěje to k tomu, že opravdu za pár let už ani nebude na výběr.

                      • JakeF  

                        Co je na jednoplacce dražší? Kazety se na 2×11 i 1×11 používaj stejný, kliky jsou levnější, páčka je levnější, přehazovačka stejná, přesmyk nekupuješ…

                        • Bucci  

                          Dražší je na ní (uměle vytvořený) pocit exkluzivity, že je to něco nejmodernějšího a vrcholového. Cena 12 tisíc za Eagle je myslím výmluvná …

                          Ale abychom se hnuli z místa. Souhlasíš aspoň s 2. a 3. odstavcem?

                          • JakeF  

                            Top sady nikdy nebyly levný… Kazeta Sram XX ve svý době stála 7 litrů, přehazovačka 6. Když započteš inflaci, tak za kompletní sadu 1×12 XX1 budeš na ± stejných penězích. Stačí si počkat 2 roky na GX Eagle a už to bude zajímavější i pro hobbíky.

                            Osobně ty odstavce považuju za přílišný zobecnění. Zároveň si ale myslím, že přesně kvůli podobným lidem pořád zůstane dvojplacka jako alternativa dost dlouho… Každej má priority trochu jiný a navrhnout a vyrobit další sadu není levná záležitost. Pokud pro takový kola bude dostatečnej odbyt, aby se to výrobcům vrátilo, tak určitě takový sady a kola pořád budou.

                      • kycis  

                        Bucci ctu to tu poctive od zacatku, a uz to proste nemuzu vydrzet. Mluvis o necem, co jsi nevyzkousel a z toho to cele prameni a ty nejsi ochotny to uznat. Koupil jsem pred mesicem kolo s jednoplackou. Vubec jsem ji nechtel, mel jsem na to stejny nazor jako ty. Ale kolo bylo zy super penize, tak jsem ho vzal s tim, ze si to predelam na dvoutalir. Rozhodne nejsem trenovany zavodnik, vzhledem rodinne situaci ted jezdim minimalne. No a za 200km co jsem na tom najel jsem pevne rozhodnuty si ji nechat. Je to dokonaly system? Ne. Ale jeho vyhody pro me prevazujou. Jsou jezdci kterym nebude vyhovovat? Ano. Jako se vsim. Typicky treba clovek, ktery jezdi alpy, a na stejnem kole jinak doma jezdi rovinky bud vymeni prevodnik, nebo koupi eagle nebo 2 placky. Ale to neznamena, ze katdy kdo to vydi je slepa ovce maketingovych kouzelniku. Pro spoustu lidi je to super system, jen hodne z nich o tom jeste nevi :-) Ja bych s tebou totiz pred mesicem ve vsem souhlasil…

                        • kycis  

                          *každý, kdo to vozi ( psal jsem z mobilu)

                        • BB  

                          chlape mluvíš mi z duše, ale s těma věrozvěstama, kteří sice jednoplacku nejezdí, ale vidí v tom vymývání mozků, nic neuděláš. To je prostě náboženství.

                          • satch  

                            tak já třeba nejezdím, ale stejně vím, že by mi to nestačilo…

              • Nikovlas  

                „Ubrat přední řazení je jako sebrat traktoru redukci. Traktor když orá, tak si zařadí redukci a má jemnější řazení.“

                Já si třeba myslím, že argument „cypovina“ je zcela adekvátní smysluplnosti toho tvrzení.

                • Bucci  

                  Nerozumím traktoru, takže nesoudím.

                  • JakeF  

                    Ale otázce o příspěvek výš určitě rozumíš, takže prosím odpověď…

                • novas752  

                  A vždyť je to pravda. Traktor (nebo náklaďák) má vzhledem ke své váze nebo zatížení mizerný výkon stejně jako cyklista (průměrně cca 200–250W na soustavu třeba 90kg je docela bída z technickýho hlediska).

                  A tak když se objeví náročné podmínky (orání, jízda do kopce), zařadí se „redukce“ – prostě další maličká převodovka a tou „hlavní“ (přehazka) se pak řadí stejně.

                  Některý kola maj akorát ještě „redukci“ do rychla (trojplacky). :)

                  • babicak  

                    Mimochodem, u naklaďáků lze pozorovat podobnou klesající tendenci počtu převodů, dříve skoro každý 16, teď většina 12 převodů

                    • novas752  

                      To bude tim, ze se zvetsuje vykon, tocak nebo spektrum pouzitelnych otacek. To se u cyklisty moc nedeje.

                      • OstravakTu  

                        Po desiti pivech se zvysuje akorat tocak,vykon klesa a otacky te hodi do prvniho prikopu :))

                    • pepek  

                      no zrovna u tebe bych takovou demagogii nečekal :-)

                      Ale u osobáků už jsme u 11 kvaltu, tak čo na to povieš, sudruh?

                      • novas752  

                        Fast and Furious rulez. :)

                      • babicak  

                        No, musím si to svoje 1×11 obhájit i sám před sebou :-) . Po 3 měsících používání spokojenost. Stále však platí Polkovo trénovat, trénovat, trénovat.

                        • Lišák  

                          No sláva! Tak díky Tobě a s. Polkovi už na beton vím, že jednoplacka není nic pro mě! ;-)

                          • mastihuba  

                            proč? nesmis jim tolik věřit :-)

                          • pepek  

                            Uživatele, který píše pod tebou, už dlouho nikdo na kole neviděl – a to ani u hospody. Ta doba se shoduje skoro přesně s datem pořízení jednoplacky.

              • Polka  

                :-D Ale pane kolego, máš asi zatmění. Já mu ani nikomu jinému nic nevnucuju, jen jsem fakty vyvrátil většinu nepravd, které napsal. A jak jinak reagovat na totální blbost než odlehčeněji viz. traktor apod. Takže si ty věci napřed ověř než budeš dál něco psát.

                • Milenius  

                  Ten traktor bylo přirovnání :) Začíná mi to tu připomínat debatu jestli raději uzamykatelný diferenciál nebo haldex :) Ať máme další srovnání :)

              • lazza  

                Nikdo z uživatelů 1×11 tu nikomu nic netlačí, jen popisuje svou zkušenost, která Tobě prostě chybí. Jedinej, kdo tu něco tlačí, seš Ty s tou Tvou antijednoplackovou ideologií. Zvedni už konečně zadek od kompu, vyzkoušej si to a pak mudruj – blábolíš tady hůř než panic o sexu.

            • mastihuba  

              kazdej vi ze v levo patri ovladani teleskopu a ne smyk. :-)

              • OstravakTu  

                Vsak je tam misto pro oba..

                • BB  

                  Dovolím si nesouhlasit, něco musí být na forhontě a smyk, aby byl použitelný, tak se tam tlačil a páčka na teleskop jakbysmet. Takže místo tam fakt je, ale použitelné místo pouze pro jednoho.

              • kyl  

                Což je velice spolehlivý výmysl…

              • Petr L2  

                Přestav si, že mě se tam v klidu vejde oboje, stejně jako na druhé straně mám ovládání na vidli, šaltr a ještě zvonek :-)

                • BB  

                  fajn, tak se to vejde a vrátil by ses, jak se tazatel ptá ?

                  • mastihuba  

                    je důležitý že to tam všechno vejde, hlavně to zamykání vidlice. :)

            • Milenius  

              Jistě že někdo některé body,co jsou pro mne mínus bude považovat za plus. Ale to je normální.Psal jsem svůj pohled na věc. Pro mne to zatím smysl nemá. Pro jiné ano. Ať si každý vybere podle svého :)

              • BB  

                Jasně, ale dotaz zněl na ty pro které to smysl má, pořídili si to a on se ptal, zda se vrátí nebo ne a jaké jsou jejich zkušenosti. Vůbec ho nezajímalo, jestli pro tebe, který to nejezdí to smysl má, nebo nemá. Je to tak obtížné to pochopit.

    • Sunshine 29  

      Smyk už nikdy víc…Jezdím teda 1×10, ale spokojenost. Méně seřizování, sraní, čistý kokpit, vedení atd. Jezdím 32z převodník, kazeta 11–36 což je někdy na hraně, ale beru to tak, že to alespoň buduje fyzičku a z kola slézám velmi vyjímečně.

      • Sunshine 29  
        • se nechci vzdát krátkého ramínka hazky.
      • TeryPV  

        seřizování ? :o To jako vážně ? Smyk jsem seřídil na všech kolech jednou a víc na něj nesáhl.

        • Drobeczech  

          asi tak

        • goofy  

          +1 :-)

        • BB  

          Tak to jsi měl v životě velkou kliku. Já ho seřizoval dost často a většinou po pořádném zasukování.

          • McBlacky  

            asi jak co, SH obecne jsou docela bláta a klece praskaj nebo se vyhnou. Sram od x9 nastavíš a neřešíš už nikdy.

            • BB  

              já měl právě vždycky SH, takže sukování->ohlá klec->srovnání klece->seřizování.

              • Peslezedirou  

                U shi jsem nikdy problém neměl, zrovna smyk XT byl hrozně bezproblémovej komponent, ale když jsem pak měl X9, tak ten byl fakt krásně udělanej, super široká klec z pěknýho materiálu, ale teď už to je pasé, nastala doba bezpřesmykačová :-)

                • McBlacky  

                  xt bylo nejlepší. XTR se mrdaly strašně. Horší byly snad jen 105ky

                  • Peslezedirou  

                    Mám snad někde smyk ultegra s takovou tou zelenou modrou trikolorou a ten je jak když ho přejela tramvaj :-)

                • Bucci  

                  Pro mě už beztak nastává doba bezbajková – motocyklová, takže mě to už může být jedno.

                  Pro ty, co nevědí: vyjížděl jsem na jaře 2016 kopec Chlum u Srbska na tehdy nejlehčí převod 28/36 (systému 2×10). Výsledek: namožené koleno takovým způsobem, že už mi to nikdy potom pořádně nejezdilo a i po léčbě to začíná bolet po každé jízdě nad rámec 10 km asfalt po rovině.

                  Těžko říct, kdybych měl tehdy ještě jeden lehčí převod, stalo by se to?

                  • Peslezedirou  

                    Tohle je gute vlákno, fakt ho rád sleduji, protože mám stále 3×10 (40/30/22 – 11–32z) a přemýšlím to změnit na 2X10 a tady se řeší 1X něco :-) dobré ráno :-D

                    • jecnak  

                      Jestli planujes z 3×neco na 2×11, tak vzadu dej 10–42. Pak mas rozsah uplne paradni a s Shimano prehazkama to funguje bezvadne.

                      • Peslezedirou  

                        No právě z důvodu nižšího rozpočtu bych chtěl 2×10, v tomhle případ by mně stačily kliky + kazeta. Ale pak je varianta, nedělat kompromisy a vzít později sestavu 11speed a zatím to co mám dojezdit.....

                        • Bucci  
                          1. Dal bych 2×11, když už něco
                          2. Dal bych 26/36 a vzadu 11–42, vyloženě holčičí kombinaci.

                          Abys nedopadl jako já.

                        • jecnak  

                          V tom pripade urcite nejakou tu 10s 11–40 nebo 11–42, jestli se delaj. S 11–36 je rozsah u dvojplacky mensi a prijdes o 1–2 prevody do rychla ci do pomala. Placky podle preferenci a jestli na 26", 27,5" nebo 29".

                          • Peslezedirou  

                            Mám to ne fulla 27,5 se zdvihem 120mm. Převody do rychla mě vyloženě netrápí, určitě nemám ideu zachovat 40/11 nebo 44/11, nejlehčí převod mně stačí 0,68. Ale bude to znít divně, naopak je pro mě důležité, aby byl zachován na velké placce rozsah stejný jako mám současně nejlehčí převod na prostředním převodníku tedy 30/32 (dříve u 26tky 32/32(34) ).....

                            • MlokCZ  

                              Ten požadavek nezní vůbec divně, ale naopak je pochopitelný. Přesně jen tím zajistíš, že přechod na dvojplacku ušetří řazení na plackách a nestane se, že by ho naopak navýšil.

                            • MlokCZ  

                              A jinak bych vzal určitě rovnou jedenáctku, když už to měnit.

                              A zkusil bych 28/38 + 11/42 (převod 38/42 na 27,5" bude ± totéž co 30/32 na 26"). Případně dát 26/36 kdybys chtěl 11/40 kazetu.

                              Já bych třeba pro sebe na fulla (130mm 29") volil 26/36 + 11/42 kazeta, což vychází jako 28/38 + 11/42 na 27,5". A také bych měl stejný požadavek, abych měl adekvátní převody na velké jako jsem měl u 3×10 na střední (vozím 22/32/40 + 12/36, tedy k převodu 32/36). V mojem případě bych dostal i v podstatě totožný rozsah.

                              • Peslezedirou  

                                Fajn slyšet, že někdo uvažuje podobně, když jsem zkoušel 2*9 tak jsem si řazení mezi převodníky vůbec z tohoto důvodu neušetřil a převody lovil, což nebylo vůbec efektivní a vrátil jsem zpět tři placky.

                                • McBlacky  

                                  2*11 je v tomhle dobrý, kazeta 11–40 a neřešíš. Osobně bych velkou dal klidně 40ku s 26 malou. Ale i 38/26 bude ok a s menším skokem.

                                  • -b-n-x-  

                                    Koukám, že se ty „mega hnusné a těžké“ kazety začínají dávat i na ne-jednopřevodníkové systémy. Co na to ti, kteří kousek výše argumentovali hroznou váhou kazet na 1×11 systémech? :-)

                                    • MlokCZ  

                                      Tak zrovna hmotnost kazety není žádný zásadní problém 1× systému. 11–40 XT kazeta má navíc ještě pořád celkem přijatelných 400g, to třeba desítková 12/36 PG 1070 co vozím bude mít skoro stejně (má kolem 370g).

                                      • -b-n-x-  

                                        To říkáš ty, že to není problém. Ale pár lidí výše to nějak řešilo :-)

                                    • detoxy  

                                      No ale ta fůra převodů, když k tomu dám dvou/tří placku! Co na tom, že z toho čtvrtinu nepoužiju, však čím víc pruhů tím víc adidas.

                                      • Carloss  

                                        zas ale nemusíš do kopce tlačit

                                      • MlokCZ  

                                        Lepší mít nějaké překrývající se nevyužité převody než mít nedostatečný rozsah. Tím obecně netvrdím, že takový rozsah potřebuje každý, někomu 1×11 stačit rozsahem může.

                                        Rozsah 2×11 není vůbec nijak velký. Je pořád menší než býval i třeba na 3×9.

                                        • ememem1  

                                          ono ta nepotreba rozsahu asi vyplyva z toho, ze vacsina ludi podlahla mode a na jazdenie po tzv. trailoch co su v principe vrstevnice sem tam s dakou vlnkou to naozaj staci. pokial chce mat niekto univerzalnejsi bike s ktorym jazdi aj do kopca aj sa chce niekam rozumne presunt atd. tak to mimo tych co na to maju (co je tipujem tak 10% z toho co na tom jazdia) samozrejme nevyhovujuce a aj 3*9 je lepsie. ale nech si kazdy jazdi co chce.

                                          • JakeF  

                                            Je to o prioritách… Pokud máš bajk, kde si chceš hlavně užít jízdu z kopce a v terénu, tak ti nevadí, že do kopce prudkou část vytlačíš. Ono stejně vyjíždět kopce na EN bajku s těžkýma gumama žádnej extra požitek není, jak se kolu nechce.

                                            • Atilla  

                                              Tak tak zvláště když je pěkně mokroučko a jedeš po kořenech či v blátě

                                            • ememem1  

                                              jasne, ved to iste len inymi slovami pisem :-)

                                            • Zdyn  

                                              Ja si užívám jak jízdu do kopce (čím těžší, tím lepší) tak i jízdu z kopce. Kolo mám od ježdění a ne, abych ho tlačil. Nejvíc km najezdím na kole se zdvihy 160 / 180 mm (Scott ransom). Mám tam kola 26", kazetu 11–34 a kliky hammerschmidt s plackou 22z (cca 34z při přeřazení). Hammerschmidt má teda na těžšší převod znatelný odpor, ale i tak na tom kole není problém jezdít výlety přes 100km (loni běžně 150km a rekord asi 180). Mohl bych si na to vzít třeba jiné kolo (mám jich dost) a třeba Storck Organic je pěkná raketa, ale na tomhle můžu dojet daleko do neznámých terénů a tam si to užít. Na Storckovi se mi často stávalo, že jsem dojel do suprových míst, ale nemohl jsem si tam terén tak užít.

                                              • JakeF  

                                                Jakože nejlehčí máš 22/34 a nejtěžší 34/11? To už jsi ale na nižším rozsahu, než má Eagle, a když vezmeš v potaz vyšší váhu a vyšší odpor, tak dost možná i klasickej 11sp Sram 10–42 nebude o moc horší.

                                              • Atilla  

                                                Tak to jsi pěkně natrénovaný, nedokážu si představit 10–12hod v terénu.

                                          • lazza  

                                            Hele, já nemyslím, že máš tak úplně pravdu, protože využívám kolo s 1×11 právě zcela univerzálně.

                                            Když to vezmu na konkrétním příkladu: dojedu po asfaltu z Berouna pod Hřeben (20km/0m), vydupu to x-krát po šotce/lesním asfaltu/ rozvoranou bahnocestou nahoru (odhadem 20km/800m stoupání). Sjedu x-krát trail a pak se vracím zas po asfaltu do Berouna (20km), resp. širokýma lesníma cestama nebo asfaltem zpátky ku Křivoklátu (dalších 20km/300m). Dohromady mi to hodí odhadem 80km a přes tisíc metrů stoupání (většinou je to ale o dost víc – na Křivoklátsku to dost houpe :-).

                                            Neřekl bych, že svou výkonností patřím mezi 10% vyvolených a přesto mi pro tento účel 1×11 zcela vyhovuje. A navrch Meta váží kolem 16kg a pláště (HRII, Ardent) vozím na tlaku kolem 1–1,2, takže to moc neupaluje.

                                            Jedinou výtku, co k 1×11 mám, že mezi 3–4 pastorkem je divnej skok: buď je to příliš lehký anebo naopak těžký. Obojí se dá ale řešit podle toho, zda mám ještě sílu, či spíš točím nalehko a odpočinkově.

                                            • JakeF  

                                              No zase 1 km na 80 km jsou čísla slušný tak na silničku… Kopcovatej terén na bajku je kolem 1 km/30 km.

                                            • ememem1  

                                              jako neber to ze machrujem ale ja tu doma v blave po karpatoch jazdim take bezne poobedne vyjazdy cca 50km/1300vm vsetko ciste teren kedze byvam prakticky v lese. ako snad by som to aj dal ale 80km by som uz mal problem. o nejakych vacsich kopcoch typu 50km/2500vm ani nehovoriac.

                                              • -b-n-x-  

                                                Hosi ja ted obcas jezdim tak 10–20 km a mam pocit ze umru :-)

                                              • lazza  

                                                Tvl kluci, já to dal jako příklad, že to fnguje jako univerzální pohon – ne abychom se tu trumfovali, kolik kdo najede a nastoupá :-).

                                                • ememem1  

                                                  chcel som tym povedat, ze ja si pod kopcovitym terenom predstavujem nieco ine a tam by to mne nestacilo lebo by som to neutiahol. kazdy to mame inak.ked niekto trenuje ok, ja na to cas nemam tak sa len vozim.

                                                  • lazza  

                                                    Koukl jsem k sobě do Stravy: Karpaty tu sice nemáme, ale za loňskej rok to v průměru přes 2000m na 100km taky dá. Takže mám přibližnou představu, co máš na mysli „terénem“.

                                                    Jinak k těm horám vs použití 1×11: v Alpách jsem měl možnost vyzkoušet jednak 3×9 (ještě na 26"), jednak 2×10 (už na 29"). A ty dlouhý, strmý a mnohahodinový stoupání jsem nedal ani s jedním, převodynepřevody smyknesmyk. Ve volbě pohonu to tedy – v mým případě – opravdu není :-)

                                                  • ememem1  

                                                    tak to urcite ;-), nicmenej rozdiel to je.

                                                • Peslezedirou  

                                                  V pohodo B-F klasika :-D)

                  • MlokCZ  

                    Podle mě to koleno předčasně vzdáváš. A z kola problém s kolenem nebývá skoro nikdy okamžitý. Tedy pokud je zdrojem problému kolo, tak to nevznikne na jedné vyjížďce, ale dlouhodobě.

                    • Bucci  

                      Tohle bylo vyloženě za jízdy a v maximálním záběru: prudká, bodavá bolest uvnitř kloubu, a od té doby zle. Resp. po té léčbě to dává pokoj, když nic nedělám.

                      Nevím, co by se stalo, kdybych vlezl do jeskyňářských cajků a na lano. Ale nejspíš Tomáškárna horní limit …

                  • lazza  

                    Stalo. Měls na sebe neúměrný nároky.

    • honza1982  

      Jezdím 1×11 na sunrace mx8 46 zubů. Vepředu 34 zubů. Jezdím rekreačně, takže do kopce pohoda naprostá (i do smrťáků), na rovince to rozjedu taky plnou parou a z kopce nešlapu, takže nedostatek těžkých převodů neřeším. Čištění je snadnější, řazení jednodušší. Nevím, proč bych měnil. Ale je to pohled někoho, kdo se neúčastní závodů a bere to více z toho praktického pohledu než z pohledu řešení nějakého výkonnostního ideálu.

      Jedinou nevýhodu jsem zatím zpozoroval pouze v padání řetězu z větších pastorků při prošlápnutí dozadu. Ale takové kopce, abych to ládoval na dva největší pastorky jezdím méně a když, tak se snažím jet dopředu. Čili šlapu a šlapu. Ale tak to už je takový nešvar 1×11.

    • JakeF  

      Do terénu jedině jednoplacka. Na šotoliny bych zvážil 2×11

    • Tehu  

      Mám odjeto 1×10 i 11, které i jezdim a k 2×10 už bych se nevrátil.

    • jaja01  

      na fullu do terenu na hory mam 1×11 (34z oval a 11–46)

      na ht, na kterem jezdim spise po rovinach podel vody ve strednich cechach, mam od vyroby 2×11 a ac jsem si puvodne myslel, ze to hned taky predelam na 1×11 nebude tomu tak – po rovinach by mi tezsi prevody chybely a na dvouplacce neni zase takovy problem obcas presmykac pouzit kor, kdyz muzes na jeden prevodnik projet cely rozsah kazety

      takze za me – zalezi na pouziti a pozadavcich kazdeho jednotliveho soudruha

    • jeniiiik  

      Na bajka do terénu jednoplacka už čtyři roky po sobě a neměnil bych…aktuálně Stumpjumper Fsr 29" s 30×10/42. Na cyklokrosku bych to dal taky, ale tahám občas brašny a musel bych si spočítat, jestli by to vycházelo + – stejně jako s 2×10.

    • duch  

      Právě jsem předělal bika z 1×11(10/42) na 2×11( 34/26z.). Jednoplacka za mě je nesmysl, nejede to do kopce, z kopce ani po rovině, akorát to většina lidí nepřizná (jednoplacka je teď cool). Eagle to částečně řeší přidáním 50 pastorku, na druhou stranu je drahý jak sviňa. Po přestavbě jsem hodně zrychlil a kolo si mnohem víc užívám. Jednoplacku jsem jezdil cca 7 měsíců (Dolomity, Beskydy, ale i asfalt).

      • TheJD  

        Nerozumim tomu co pises. „… nejede to do kopce, z kopce ani po rovine… Eagle to castecne resipridanim 50 pastorku…“ Takze to nejede do kopce a pomuze tomu lehci pastorek? Jak? Vzdyt to pojede jeste hur. Na rovine az kopce ti snad taky nemuze pomoct, leda by jsi zaroven pocital s vetsim prevodnikem, ale to ti uz zase budou ty lehke prevody vychazet ~stejne. Nebo chces rict, ze na 1× dochazi k nejakemu vetsimu treni nebo tak necemu? O tom se bavi vyse a dosli k tomu, zeto jsou zanedbatelne rozdily.

        • duch  

          Měl jsem 30z placku a kazetu 10/42. Nejlehčí převod 30/42 je prostě to prudkých výjezdů dost těžký, samozřejmě že když máš sílu a najeté km, tak to utáhneš, ale prostě zbytečně dřeš a ztrácíš sílu. Na rovině, pokud chceš jet svižněji, okolo 30km/h a víc, tak musíš jet na nejmenší –10z pastorek, který se takto dost ojíždí, natahuje se řetěz (který v této kombinaci vydržel cca 700km). Když bys to předělal na 32z placku, tak to po rovině pojede líp, ale zas o to hůř do kopce. Eagle má 34z placku, ta už jede po rovině pěkně, a aby to šlo utáhnout v kopcích, přidal 50 pastorek. Nebo někteří kluci psali kombinaci 10/46kazetu/34z. Osobně vidím jako nejlepší kombinaci 2×10(11) při kombinaci s 36/26 (24) plackou. Na jednoplacce prostě pořád dřeš i když bys nemusel. Je přece jasné z toho, že vyrobili Eagle, nebo kombinace 34z/10–46 kazetu, že jim prostě ty převody chyběly.

          • wilda81  

            Prostě TY potřebuješ větší rozsah než nabízí 1×11. To ale nemění nic na tom, že pro někoho jiného rozsah v pohodě stačí. SRAM šel pro potřeby většího rozsahu cestou 1×12, shimano zůstalo u 2×11. Myslím, že v tom hledáš hlubší smysl, než tam je…

          • lazza  

            Mně naopak připadá, že od tý doby, co sem nasadil 1×11 (32/11–46), tak naopak nedřu vůbec a mnohem víc se flákám: prostě do kopce vyjedu pohodlně všechno co dřív s 2×10 a když už někdy jedu asfalt, tak zas v rychlostech vyšších než 40km nešlapu vůbec, protože to jednoduše nejde :-).