Silnička - hliník nebo karbon?

63 nepřečtených
  • Hrubiduk

    Ahoj, prosím o radu.

    Nyní sedlám starou (rok 2000) silničku Bareš – z druhé ruky. Při delších vyjížďkách (nad 2 hodiny) mě na něm bolí záda. S posedem jsem si hrál, ale možnosti jsou omezené, navíc se mi do toho kola už nechce „investovat“ – už celé dosluhuje. No a taky si chci po dlouhé době udělat radost.

    Takže zvažuju pořízení nové silničky, proto prosím o radu ty, kteří mají zkušenosti jak s obyč. silničkami (al rám), tak i s karbonovými rámy: má smysl utrácen peníze za karbonový rám, když ročně najedu na sil.kole tak 1500–2000km? O karbonu uvažuji hlavně a především z důvodu většího tlumení nárazů – vše kvůli mým problémům se zády. Poznal bych při vyjížďce 2–3 hodiny rozdíl?

    Už jsem pár obchodů obešel, ale jednoznačný závěr nemám, proto prosím o radu praktiky, kteří s oběma druhy rámů mají zkušenost.

    Nejde mi o kila, ty jsou mi relativně fuk. Kdybych šel po gramech, v první řadě shodím 10 kilo váhy.

    Moje parametry, kdyby náhodou hrály roli: 190cm, 93kg.

    Zatím u mě více vítězí varianta al rám, karbon sedlovka a karbon vidlice – i kvůli penězům.

    Díky za věcné názory.

    0 0
    • Fran-tic  

      podle mě to nejvíce poznáš na kolech…záplety, šířka pláště, tlaky atd. při tvém nájezdu bych karbonový rám moc neřešil a spíš se snažil vybrat geometrii k pohodlí

      0 0
    • McBlacky  

      samotný materiál ti s bolestí nepomůže. Máš špatně posed což je buď tvojí neschopností ho nastavit, nebo extrémně nevyhovující geometrií.

      Zkusil bych zkrátit posed a dát výš řidítka, hlídat si hlavně posun sedla před a vzad. Nebo pravidelně cvičit na záda. Nevím kolik ti je, ale s postupujícím věkem se agresivní silniční posedy dají usedět taky o dost hůř.

      0 0
      • Hrubiduk  

        Ahoj,

        na záda cvičím, věk lehce přes 40 :) Pokud dobře rozumím tomu,, co píšeš, stačí koupit jakékoliv kolo, které bude v mém rozpočtu a které mi bude pocitově sedět a pak pouze pečlivě vyladit posed?

        Mam zkusenosti s BGfitem, na horákovi mi to pomohlo.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Pokud používáš BGfit, tak ber můj post níže s velkou rezervou. Ale jestli Tě bolí záda, tak někde lehká chybička přece jen bude.

          0 0
          • sharkeeCZ  

            Píše, že má BGFit na horáku, ne na silničce. Problém zřejmě tedy bude ve špatně nastaveném posedu.

            0 0
        • ememem1  

          tak le ked mas bg fit pre mtb tak snad si to nastav rovnako aj na silnicke. ak to nejde tak je chyba v geometrii ramu, bud je maly alebo velky.

          0 0
          • sharkeeCZ  

            Nevím jak ty, ale posed na MTB mám jiný, než na silničce. Přece jen se jedná o jiné disciplíny a jiné rámy. Jediné co může bý totožné, je vzdálenost sedla a středu klik.

            0 0
            • ememem1  

              ak sa oprostime od extremov typu casovka tak neviem preco by som mal na mtb sediet nejako a na silnicke inak. (jak pises sedlo-kluky, sedlo -slapaci stred(vodorovne, prevysenie sedlo rajdy, TT apod.)

              0 0
              • JSt  

                proc bys mel sedet na mtb a silnicce stejne? ;-)

                0 0
                • Pavel  

                  A ono to JDE, sedět na mtb a silničce STEJNĚ?!? Teda pokud se tím nemyslí jen sedací část… Naprosto jiná geometrie, jiný „styl“ jízdy, jiné jízdní podmínky (terén x silnice)…

                  0 0
                  • JSt  

                    na to se neptej me. ;-)

                    0 0
                  • ememem1  

                    a jako mas v principe ine telo, dlhsie nohy a mensi trup podla toho na aky bike sadnes ci ako to myslis?

                    0 0
                    • Pavel  

                      Přesně tak. Podle toho, na jaké kolo sednu, tak mi ostou nohy, zvětšuje/zmenšuje se trup a jedna ruka se mi natáhne/zkrátí…

                      0 0
                      • ememem1  

                        sakra…ako vazne. skus mi na to odpovedat. ja sa celkom vazne pytam. netvrdim ze si nemozes upravit ale v principe preco by si mal?

                        0 0
                        • Pavel  

                          Už jsem na to odpověděl o pár pater „vejš“ (můj příspěvek 12.6.2015 14:54)

                          http://www.bike-forum.cz/…-nebo-karbon#…

                          0 0
                          • ememem1  

                            tak to som netusil ze sa ti meni dlzka noh a pod. ok, kazdy sme iny.

                            0 0
                            • Pavel  

                              Přečti si PROSÍM můj příspěvek, na který tímto reaguješ, ještě jednou. Anebo raději dvakrát. A hlavně zkus pochopit význam, CO tam píšu, na co odkazuji.

                              Fakt se mi nechce psát, že ze sebe děláš idiota… ;-)

                              0 0
                    • JSt  

                      na mtb nevozi 42cm rodla asi nikdo naopak na silnicce 68cm tez ne. to uplne staci k tomu nemit stejny posed. zminujes casovku. tak rozdil mezi tim, co se jezdi na mtb a silnicce je rozdil mnohem markatnejsi nez mezi normalni silnici a casovkarskou kozou. jako muzes si to nastavit stejne, ale pak budes mit na hovno bud silnicku nebo mtb a nebo oboje. ;-)

                      0 0
                      • ememem1  

                        na mtb nevozi 42cm rodla asi nikdo naopak na silnicce 68cm tez ne. – netvrdim ze to nutne musi byt identicke ale keby sme chceli ist do detailu kolko stupnov na sklone trupu to robi?

                        0 0
                        • JSt  

                          to bych si musel namalovat. tobe tu jen napisu vychozi hodnoty. ;-)

                          mtb: stred predstavca – spicka sedla 60cm, rozdil vysky sedlo – rodla 8cm

                          silnica: stred predstavca – spicka sedla 56cm, rozdil vysky sedlo – vrsek rodel 20cm, rozdil vysky sedlo – spodek rodel 33cm. ;-)

                          0 0
                          • ememem1  

                            sak mat to mozes ako chces, ja som sa len pytal aky maju taketo extremne rozdiely zmysel. preco by som na silnicke na ktorej pri tom mojom smochtani idem 200km zvlnenym terenom povedzme 7 hodin cize asi rovnako cca ako 100 km na biku takym lepsim terenom mal byt na biku v polohe „komfort“ a na silnicke v polohe „natiahnuta opica“.

                            0 0
                            • JSt  

                              aha. to mne nedoslo, ze nekomu neni jasne, ze pri rodlech vys (mtb) je kolo lip ovladatelne do technictejsich pasazi a naopak u rodel niz (silnice) jsi aerodynamictejsi. a pohodlnej se citim na te silnici. ;-) ale to bude nejspis dany tim, ze na ni toho najedu mnohem vic nez na mtb, tak jsem zvyklejsi. ;-)

                              0 0
                • ememem1  

                  tak schvalne, ktora hodnota by na silnicke mala byt nutne ina ako na mtb a preco. (obrazok je schema tak sa prosim nebavme o o tom, ci su na nom riaditka vyssie ako sedlo a pod.)

                  0 0
                  • RUSH  

                    Nerad vám do toho vstupuji, ale mě přijde, že pokud bych chtěl na silničce podobně vzpřímený posed jako na bajku, tak budu muset vzít v úvahu zcela jiný úchop na silničním kole (třeba shora za páky brzd). To by mělo mít vliv na min. délku rámu. Nebavím se o tom, že výška a předozadní poloha sedla by mohla být krapet jiná.

                    0 0
                    • ememem1  

                      preco by mala byt vyska sedla a jeho poloha (cize g a f ine?). ja sa pytam uplne vazne.

                      0 0
                      • RUSH  

                        Myslím, že ten samý cyklista klidně může mít (+/- 1–2 cm) jinou výšku posedu na časovku, na horskou etapu nebo na cyklokros.

                        0 0
                        • ememem1  

                          ved som pisal ze casovku riesit nejdeme, to je trocha mimo. ale to ostatne co ja viem, ntevrdim ze nemoze pytam preco by v principe mal mat.

                          0 0
                  • tromboonen  

                    minimalne Acko je jinak, protoze se nedrzis za horni cast rodel (teda ve stoupani vsede jo, ale to vyrazne zkracuje posed a narovnava zada)..

                    Zkus si dat rovna riditka nebo i vlastovky na silnicni ram – okamzite se Ti zkrati posed tak, ze musis davat mega dlouhy predstavec a tocit riditkama aby sly dopredu a ani pak to neni ono.. bajkova geometrie je stavena na rovne rodla, silnicni na berany..

                    To asi kluci mysleli,je blbost prenaset udaje z biku na silnicku, mimo jine proto je ten kalkulator rozdeleny na MTB a ROAD :)

                    0 0
                    • ememem1  

                      ved som pisal ze je to schema…jasne ze na silnicku to mam prenesene na zakladny uchop za paky. a mam ho aj asi o 1.5cm nizsie, nikde som nepovedal ze to musi byt bez vynimky identicke.

                      0 0
                      • tromboonen  

                        OK, pak ale nemat zacatecnika tim, ze si ma prenest na silnici posed z MTB a nehadej se, ze ty dva posedy jsou stejne.. myslim, ze si akorat nerozumite, Ty si to asi uvedomujes, jaks ted napsal, ale neda se to rict takhle jednoduse, a IMHO to ani neni moc produktivni to takhle prenaset, protoze ten rozdil mezi mistem uchopu rovnejch rodel a beranu zavisi na typu beranu a taky poloze pak a beranu v predstavci, ale to je jedno, jen to tu zaplavelujeme..

                        0 0
              • sharkeeCZ  

                nesmysl

                0 0
      • jonti  

        Mě docela pomohl u nového kola kratší a nižší posed. Tělo mám stejně, ale ruce víc pod sebou a jezdí se na tom výrazně líp.

        0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Na Tvůj nájezd stačí hliník, záleží, co, jak a po čem jezdíš.

      Hledej rám spíš slopingovější geometrie s delší hlavovou trubkou a takový, který pobere 28 mm pláště. Hodně vysunutá karbonová sedlovka a správné sedlo poberou mnoho. Přehuštěné pláště ale dokážou zmařit veškerou jejich snahu.

      Nenech se přesvědčit, že nutně potřebuješ XXL, protože tak to má přece v prospektech výrobce pro výšky 187+ cm. Změř se na competitivecy­clist.com (dole fit kalkulátor) a porovnej se svým současným nastavením. Jediná individuální hodnota je drop řídítek (o kolik jsou níž oproti sedlu) – to si musíš najít sám. Zvláště se věnuj předozadní poloze sedla a jeho výšce, krom toho vlastně už jen vzdálenost řídítek od špičky sedla.

      Jinak je dosluhující kolo ideální a levné na experimenty, hledat a ladit posed až na novém kole by se mohlo celkem prodražit. Je lepší, když si posed vychytáš ještě před výběrem nového kola.

      0 0
      • Hrubiduk  

        Ahoj,

        no vidis, toto jsem zapomnel do meho prispevku vlozit. diky za upozorneni, ale uz jsem delal. Pomahala mi manzelka, ale co se mi nezda, je doporuceni sedlove trubky – C-C viz prilozeny obrazek. Bud jsme to blbe zmerili nebo doporuceni spatne chapu, ale 64kovej ram mi nikdo nikde v zadnym obchode nedpoprucoval… asi se zmerim jeste jednou.

        Kazdopadne diky za radu. U Specialized dost chvalili jejich plaste Roubaix… docela mi to jejcih vysvetlovani davalo smysl. Mas s nimi zkusenost?

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Ha, další, kterého poskládali z dílů, které jim právě zbývaly … jsem o 5 cm menší a mám o 5 cm delší ruce.

          Zkus si přepnout z nataženého FRENCH FIT do jiné možnosti (EDDY, COMP). Velikosti rámu ber orientačně, jsou na nesloping. klasiku, podstatná je pro začátek poloha sedla vůči středu a řídítkům. CompFit mi přijde osobně jako nejlpepší varianta.

          Ano, větší rám bude mít pp. i delší hlavovou trubku. I tak budou značné rozdíly mezi modelovými řadami a značkami, pokud vybereš něco v kategorii coast-to-coast a ne raketu do spurtu, tak se také budeš pohybovat někde jinde.

          0 0
        • ememem1  

          ano, mam. podobna vyska aj vaha ako ty a nema to na tie nase rozdrbane cesty chybu. nicmenej si hore pisal nieco o cene a toto ako kompletka asi pod dva litre nepojde. jedine ze by si to nejak vyskladal.

          0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Stačí se pro orientaci podívat na Author. Charisma by Ti vycházela podle jejich doporučení vel. 60 s TTh (délka rámu) 585 mm a HT (hlavová trubka) 175 mm. Aura by – rovněž dle jejich kalkulátoru) vycházela vel 56 s TTh=570 a HT=185 mm. Tak si vyber – závodní geometrie je o 15 mm delší a má o 10 mm nižší hlavu. Kdyby sis chtěl koupit kratší Charismu TTh=574 mm tak má HT už jen 155 mm. Všude to bude dost podobné.

          0 0
        • tromboonen  

          Ramy se vetsinou oznacuji podle delky horni trouby, podle Tvych vysledku hledej ram 58 a podle geometrie toho ramu si over, ze budes schopen nastavit ostatni udaje (s rozumnym predstavcem, sedlovkou ani moc ven ani moc zasunutou atd, ale melo by to byt v poho) a jak rikal Krab, zamer se na modely s vyssi hlavovkou (vetsinou oznacene jako endurance)..

          0 0
    • mr.antik  

      Záda bych asi řešil primárně s pomocí nějakého fyzioterapeuta. No a než nějakou uplně levnej karbon tak radši hliník a karbon komponenty. Já kupoval levnej karbon bez vyzkoušení a i když je to z dnešního pohledu celkem šunt, tak kupodivu funguje velmi hezky – bohužel jiné levné karbony, co jsem zkoušel, nefungují – když jsou měkké a pohodlne, tak bohužel i tam kde by být neměly.

      Takže když za málo peněz tak radši investovat do sedlovky a sedla, případně dát tlustší gumy nebo bezduše.

      0 0
    • RUSH  

      Ohledně materálu rámu – při udávaném nájezdu cca 2 tis. km a nezávodní použití bude dle mého ALU rám a karbonová vidlice dostačující. Pohodlí se dá určitě řešit přes širší pláště, karbonovou sedlovku atd.

      Také se začínám poohlížet po silničce (spíše bazar) jako doplněk ke karbonovému HT29, na kterém jezdím půlmaratóny. Chtěl bych něco vhodného na najíždění tréninkových km na sinici, asi také ALU rám a karbonová vidlice. Mé váhy a míry jsou podobné 192 cm a 90 kg, HT29 mám Stumpjuper XL/21.

      Může mi někdo poradit, zda jsem blíž k 58 nebo 60 (např. u Spešlu)? Z výše uvedených důvodů (trénink) bych asi chtěl posed spíše podobnější tomu HT29. Z hlediska vzpřímenějšího posedu je tedy lepší větší nebo menší rám (délku rámu chápu, ale u většího budou i řidítka výš)? A jak je to s velikostmi u TREKu?

      0 0
      • jonti  

        U speslu a treku jsou asi o jednu velikost velikosti jinak, spesl mi vyhovuje 56 a trek 58. Spesl i trek maji testovacky, bez vyzkouseni bych kolo nebral.

        0 0
    • ememem1  

      samotny material tazko povedat. ked som porovnaval tarmac, roubaix a al mojej drahej tak jednoznacne najtvrdsia ***** :-) bol tarmac kde si citil aj pieskove zrnko.

      zas roubiax oproti obom neni o com. dole ho spominas tak ak mas za co tak nevahaj. otazka ci za pri 2 kkm oplati carbon je irelevantna.

      0 0
      • tromboonen  

        Hodne zalezi ktera generace a jak vysoky model, prej SL4 a vyssi Tarmac v Pro a Swks verzi uz tak tvrdej na vibrace neni, ja jej zavrhl kvuli geometrii, potrebuju vyssi hlavu, plus jizdni projev RBX mi vic vyhovuje.. a o Rubecku zas ortodoxni zavodnici rikaji, ze je mekke a to i stranove pri zaberu a „nejede“, ale zase u SL 4 a min 9–10r karbonu to prej neni pravda, ja to asi nepoznam, zas tak silove nejezdim.. ale jak pisu i u super tlumiveho ramu (Roubaix vs starsi hlina) nebyl na puvodnich kolech s horsimi 23 mm plasti na 9 barech velky rozdil, nejaky jo, ale nic prevratneho, az ty 25 mm co odvalujou lip na 5 barech udelaly podstatny rozdil, a kdyz je pak das zpatky na hlinu, takj ten efekt je skoro stejny, respektive rozdil nestoji za cenu karbonu..

        0 0
        • ememem1  

          tak plaste robia hodne, to bez debaty, ale zas na druhej strane ked das nejake „bezne“ kolesa z ineho biku do roubaixu tak je to vdaka ramu dost ine.

          btw tuhost – mam tu vyssiu radu (uz si nepamatam presne co, musel by som pozriet do paiperov) ale ani pri mojich 100kg nejaku poddajnost nepozorujem. ale nejsom ani nijaky zavodnik, inyt by to mozno poznal.

          0 0
          • tromboonen  

            Zalezi na tom, jak dobre nebo spatne ty bezne zaplety, resp plaste jsou.. ty moje Aksia kola na pohodli dobry, ale ty uzke stredni az nizsi kvalita (Schwalbe Stelvio) plaste na 9 barech byly fakt nahovno, pohodli nula a ani to neodvalovalo.. kdyz jsem je dal do Roubaixe, tak na rozbitem asfaltu porad nemohla byt rec o pohodli nebo tlumeni, pobralo to drobne vibrace, to jo, ale vymoly nebo rozbity asfalt ne.. to az ty 25 mm kaucuky (v reale jsou 27 mm).. na 5 barech uz to pobere dost a pritom deformace akorat 15 proc a odvaluje to spickove..

            0 0
            • McBlacky  

              5 baru je ultra turisticky setup a je fuk na cem to je ;)

              Vetsina jezdi a bude jezdit dal 7–8 podle vahy.

              0 0
              • tromboonen  

                No ja nevim, fakt zalezi na materialu, 5–5,5 vpredu, 5,5–6 vzadu, 85 kg, deformace tech cca 10–15% kdyz sedim, pomer mezi odvalovanim a pohodlim nejlepsi, kdyz to nabusim vic, akorat to vic drnca.. ale je to konstrukci tech plastu a sirkou (v reale 27 mm).. myslim, ze klasicke 25tky bych musel foukat na vic..

                0 0
    • tromboonen  

      Byl jsem na tom podobne, mel jsem starsi hlinu, sice ze zadni karbon stavnou a karbon vidlici a sedlovkou, presto pohodli nula, ale hlavne spatna velikost, o kousek delsi, mam kratsi ruce… pri delsi vyjizdce bolest zad atd..

      Poridil jsem Roubaixe, je to super, ram mi sedi, i kdyz musim mit predstavec nahoru a podlozky, ale hlavne neni dlouhy… ale kdyz jsem jej poprve jel se stejnymi koly a plasti, rozdil zas takovy nebyl (v pohodli), takze za me jestli nechces utracet, jdi radsi do hliniku, priplat si za karbon sedlovku (pripadne sedlo s karbonovymi lizinami), plus slusna kola a hlavne tlustsi (25 mm) kvalitni plaste a latex duse Michelin, tam poznas nejvic, nejen pohodli, ale i valivy odpor..

      Ja mam Challenge strada open 25 mm, kaucukove, drazsi a asi vydrzi mene nez klasicke, ale jedou jako drak a uvezou 5 baru tlaku (a to nejsem vychrtlina), u kol si dej bacha, pokud to chces mit i relativne pohodlne, aby nebyla moc tuha, mam Mavic Ksyrium Equipe, v podstate lepsi zaklad, vaha cca 1900g, ocelove ploche draty, chtel jsem neco trochu lepsiho, poridil jsem FSA Trimax T30, obdoba Fulcrum quattro, 1500g, ale je to mnohem tuzsi, takze i s temi plasti to na opravdu spatnem asfaltu (coz je u nas skoro vse) dost skace..

      0 0
      • tromboonen  

        A ke Tve otazce, jestli poznas rozdil karbon/hlina na 2–3 hod vyjizdce, tak jo, ale bude minimalni… pohodli resi karbonove komponenty jak pises, ale HLAVNE plaste a tlak, vaha bude u hliny malinko vetsi, ale to zas tolik neresis, vic to vydrzi hrube zachazeni, nemusis se o to bat… ja sel do karbonu protoze jsem ho chtel, ale kdyz jsem pak poridil dvojku CX/univerzal na hline, tak si dokazu predstavit, ze bych ji mel jako jedine kolo, se silnicnimi zaplety to jede skoro stejne, respektive rozdil rozhodne nema hodnotu 30–40k Kc, zvlaste pri kratkych vyjizdkach a malem rocnim najezdu..

        0 0
        • ememem1  

          vic to vydrzi hrube zachazeni – to je dost dikutabilne. hlinikov som pri svojich 100kg zlikvidoval uz niekolko, carbon zatial nie.

          0 0
          • tromboonen  

            No ja mluvim o silnicce, tam asi nehrozi poskozeni pri normalnim pouzivani, jako ze to pretizit vahou… pri padu je to samozrejme neco jineho, tam se sice karbon muze poskodit, ale zas se jednodusejc opravuje..

            Ale psal jsem o takovem tom provoznim poskozeni nekde kolo opres a ono si lehne na nejake zabradli, kamen atd, nebo pri prevozu vice kol v aute se to mlati o sebe… nebo Ti spadne pri sundavani ze strechy, nebo se Ti vysmekne noha z kufru a kopnes si do zadni stavby.. nebo pri padu otocis rodla do ramove trubky..

            Ty top karbon ramy jsou pocitove jak z papiru, tlouska steny nula nula prd.. Ja si presne kvuli tomu poridil tu hlinenou dvojku (plus na zimu a do sracek), vozim ji treba i s sebou nekam, kde vim, ze se to bude valet, prevazet atd, proste kolo na karbonu uz je trochu choulostiva zalezitost, kdyz nemas sponzory a neberes ram za 50k jako spotrebak :) Pro hobika s malym najezdem a rozpoctem podle me uzitecna informace uhli vs. hlina

            0 0
    • nooski  

      Když porovnám hliníkové RB a karbonového Cannondala na stejných komponentech s hodně podobnou geometrií, tak karbon je neskutečně pohodlnější, vůbec se to nedá srovnat. Jinak samozřejmě roli hraje geometrie a u silnice klíčová šíře obutí a tlak v pláštích.

      0 0
    • platypus  

      Na válcích jsem viděl jak u favorita přední vidlice dokáže pružit, zatímco na letňáku (al rám) přední vidlice karbon – pravý opak, ta se ani nehla. A přesně to samý se odehrává i na silnici, favo žehlí a letňák je kostitřas, prostě pohodlí versus tuhost. Jináč pojem bolí záda je široký pojem :-), já slízám třeba deset kiláků před cílem, protože bolí za krkem a mám hlad. Se silničkou jsem začínal ve čtyřiceti a první dva, tři roky jsem furt řešil nějaký bolesti, hlavně to nehrotit a trpělivost, to se mi osvědčilo, když se tak zpátky podívám.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.