K čemu je dobrý oválný převodník?

345 nepřečtených
  • Ričardo1

    K čemu je dobrý oválný převodník jako třeba tento

    http://www.koloshop.cz/…-ovalny.html

    Děkuji

    0 0
    • pee.tr  

      Pokud vím, tak ke snazšímu překonávání úvratí pedálu při šlapání, resp. ideálnějšímu přenosu síly vydávané jezdcem do pohonu kola. Možná mě někdo opraví, doplní.

      0 0
      • Petr L2  

        No asi ano, ale když si vezmu, že je oválný převodník, co já pamatuji, na světě skoro čtvrt století a žádný velký hit to stále není, tak to asi nebude zase tak moc znát. Osobně bych spíš čekal, že to bude škubat za kolena. Kolega to v devadesátkách na kole měl, ale než jsem si to stačil odzkoušet, tak ten převodník ohnul, takže nic.

        0 0
        • Chlebovnik  

          Jenže tohle funguje zcela opačně než biopace. Stačí se na ty převodníky podívat a musí ti to být jasné.

          0 0
          • standoslav  

            „crank arm“ je klika ?

            0 0
          • Petr L2  

            Asi jsem natvrdlý, jak to tedy funguje, pokud to nevyužívá proměny vzdálenosti řetězu od středu ?

            0 0
            • standoslav  

              Podle mne: pokud jsi s klikama v dolní a horní úvrati, mášnejmenší sílu, takže se nabízí třeba jako 50zubů, kdežto pokud jsi vodorovně klikama, máš ji maximální a tak nahoře, kde zuby táhnou řetěz můžeš mít třeba jako 56z. na silničce. Lépe to neumím vysvětlit.

              0 0
              • Petr L2  

                No jasně, takhle přeci funguje i biopace, takže proto jsem se ptal, protože kolega Chlebovnik soudě podle jeho komentu má nějakou jinou teorii:

                „Jenže tohle funguje zcela opačně než biopace. Stačí se na ty převodníky podívat a musí ti to být jasné.“

                0 0
                • wilda81  

                  Prostě biopace byl vůči klikam natočený jinak.

                  0 0
                  • Petr L2  

                    To ale nic nemění na principu, to je pouze jiné provedení :-)

                    0 0
                    • wilda81  

                      To je jako bys tvrdil, že tahání páky za kratší rameno, je taky to samé. Jen jiné provedeni. ;-)

                      0 0
                      • Petr L2  

                        Prosím, tak mi vysvětli, kde je ten zásadní rozdíl, já ho tedy nějak stále nevidím

                        https://lh3.googleusercontent.com/…w944-h516-no

                        0 0
                        • kadett  

                          Třeba tady 1:39 to máš shrnutý výhody ovalu.

                          https://www.youtube.com/watch?…

                          0 0
                        • Chlebovnik  

                          V natočení (clocking).

                          AB: Největší poloměr drtíš v záběru, v úvratích taháš menší poloměr.

                          Biopace: V záběru máš malý poloměr, v úvratích naopak musíš drtit ten největší.

                          Už to chápeš?

                          0 0
                          • Petr L2  

                            Tak si dobře prohlédni ten můj obrázek, je to dobový nákres Biopace a vedle aktuální oval, jsou takřka stejné, možná o několik stupňů rozdíl, což by odpovídalo optimalizaci podle nových simulací.

                            Biopace vzniknul právě proto, aby se ulevilo šlapání v mrtvém bodě, ty o něm tvrdíš pravý opak

                            0 0
                            • Vilém  

                              A ty ses na nej poradne podival?

                              0 0
                              • Petr L2  

                                Podíval a pokud vidím dobře, u Biopace je klika je cca 45° za vrcholem širší části, takže rozhodně netaháš za nejširší místo v mrtvém bodě, u toho nového oválu je to posunuté, a klika je asi 60° před vrchilem širší části, ale převodník nemá tvar oválu ale je to takový paskvil, nebo šišoid, nicméně také netaháš v mrtvém bodě za nejširší část, takže podle mne je to jiné provedení stejné myšlenky, podařilo se jim najít lepší umístění klik a učinnější tvar.

                                0 0
                          • maros.77  

                            A mě by třeba zajímalo co s „výhodou“ oválu udělá hazka s brzdou?

                            0 0
                            • kadett  

                              Je tam malý pohyb,ale tvůrce se na mtbr.co zavázal tím,že pokud to někomu zničí hazku,tak mu koupí novou http://forums.mtbr.com/…0173-19.html

                              0 0
                              • maros.77  

                                Nešlo mi o poškození hazky, ale jestli se tím nevyruší „výhoda“ oválu.

                                0 0
                                • zdenek  

                                  Jak by ho asi mohla vyrušit? Rozdíl mezi velkým a malým převodníkem taky nevyruší.

                                  0 0
                                  • wilda81  

                                    Počítám, že myslel jestli ten malý pohyb ramínka při šlapání.

                                    0 0
                            • Smazaný účet  

                              na videu je to jako single speed takze to maji spocitane dobre a napinani v podobe prehazky neni potrbea.

                              0 0
                            • Nikovlas  

                              Řetěz je zhruba na polovině předovníku (±) – ta část je závislá jen na svislém úhlu, ve kterém řetěz na převodník nabíhá a jak ho opouští. Ten úhel se mění jen velmi málo. Takže i ta část převodníku „obtažená“ řetězem je takřka pořád stejná – takže i délka řetězu na převodníku je takřka stejná – takže je jasné, že ramínko přehazovačky se při šlapání skoro nepohybuje.

                              0 0
                          • vpa007  

                            na tohle už chvilku koukám a taky dumám… jako ani tak né sobě na kolo (jsem na 3×9 a psychicky na 1×10–11 zatím fakt nemám), spíš děckovi na kolo, kde by to teoreticky mohlo pomoct…

                            Soudruzi z čajny maj v nabídce šišaté převodník aktuálně za cca pětikilo, páč je 11/11 shopping festival… tak otázka je, zda do toho jít či nejít… oproti Absolute Black ale není osa kliky otočena o oněch pomyslných několik důležitých stupňů… co vy na to, jak to bude fungovat?

                            0 0
                            • tigermoth  

                              Ten čínský ovál mám týden, už jsem byl na 1 delší vyjížďce a musím říst, že to poznat jde, zvlášť na největší pastorky do krpca. Mám to na 1×9 a není problém to udupat.

                              0 0
                              • vpa007  

                                jo, mladej si jej na děckokolu 20" s převodama 1×7 taky vychvaluje, i když to nemůže popsat… prostě je spokojenej ;-)

                                0 0
                • pepek  

                  Biopace skončil taky na tom, že zhoršoval řazení na trojpile. Teď, když trojpila je sprostý slovo, tak tento nedostatek odpadl.

                  0 0
                • JendaH  

                  No jasně, takhle přeci funguje i biopace

                  Princip je překvapivě stejný, ale biopace má naopak největší poloměr v úvrati (což jsem naprosto nepochopil, k čemu je dobré – na Wikipedii píšou, že tě to nutí šlapat lehčí převody…)

                  0 0
                  • Petr L2  

                    Fakt by mě zajímalo, kde se objevilo, že biopace má kliky umístěné v nejšírším místě, to je přece naprostý nesmysl. Kliky jsou ve skutečnosti umístěné tak, aby nejšírší část převodu byla aktivní ve chvíli kdy má klika nejvyšší účiinost.

                    http://mombat.org/89XT8.jpg

                    Což nemění nic a tom, že si myslím, že jakékoliv šišky jsou jenom komplikace a že ani Biopace ani ten nový zázrak nejsou žádná výhra

                    0 0
                    • pepek  

                      Bych s tím usudkem byl trochu vopatrnej. Před chvilkou sis ještě myslel, že šuplera počítá otáčky kolečka, uloženýho v plastový drážce.

                      0 0
                      • Petr L2  

                        A co to má s tím společného?

                        0 0
                        • pepek  

                          No právě to, co píšu: Tvůj brilantní technický úsudek.

                          0 0
                          • Petr L2  

                            Já jsem se spletl ano, ale také nejsi dokonalý, jinak si neumím vysvětlit, jak si přišel na tu plastovou drážku, já o ní nepsal :-)

                            A co se týká těch šišek, počkejme pár let, pokud to bude tak užitečné, určitě se to rozšíří, pokud to bude stejně na pytel jako Biopace, zůstane to na okraji :-)

                            0 0
                            • kadett  

                              Už to dělá aj sram říkaj tomu osymetric myslim,ale nemyslim tu verzi na silničku.Viděl sem to minuly tyden nekde v bikechecku na mondraker dune

                              0 0
                              • kubad  

                                Osymetric je registrovaná značka, a nevím že by patřila Sramu

                                0 0
                    • LM  

                      Kliky jsou ve skutečnosti umístěné tak, aby nejšírší část převodu byla aktivní ve chvíli kdy má klika nejvyšší účiinost.

                      No podle popisu co máš na tom obrázku je to přesně naopak :-)

                      Chainwheel radius is decreased as the crank enters the downward power stroke. This allows the leg to push faster, much as it does naturally when walking or running.

                      As the leg makes the transition from the power stroke to the return stroke at the bottom of its travel, chainwheel radius increases.

                      0 0
                    • JendaH  

                      Fakt by mě zajímalo, kde se objevilo

                      Na Wikipedii, vždyť to píšu…

                      0 0
        • kubad  

          Tak počítače a technika trochu pokročilá od té doby, a lze to mnohem lip spočítat.

          Ovaly fungují, ale přínos je na hranici meritelnosti.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0
    • jw09  

      Doporučuji spíše obdélník, teď to jezdím a nemůžu si to vynachválit.

      1 0
      • in4mator  

        +1 pobavils

        0 0
      • podvlada  

        A co takhle teleskopický převodník? Někdo tu už psal něco o nábojích s proměnnou šířkou a nafukovacích ráfcích…

        0 0
        • iron.hide  

          a teleskopicke rajdy a teleskopicky predstavec.

          tie rajdy sa hodia napriklad pri prejazde pomedzi stromy, alebo pri ceste uzkym vytahom.

          0 0
      • Ramboska  

        teď přes zimu budu jezdit kosočtverec

        0 0
    • Renda69  

      Léta jsem jezdil Biopace, když skončil, přešel jsem aktuálně na španělský Rotor. Nastavování úhlu je ve 3 krocích. Dle dohadů se servismany a prodejci, se lišil Biopace tím, že šiška byla natočená na jiný úhel a využívalo se spíš švihu, kdežto Rotor má úhel tak, aby využíval horní a spodní úvrať na menší půměr a větší průměr převodníku v max záběru nohou. Aspoň tak mi to vysvětlovali, nejsem strojař, ani ing přes mechaniku.

      Osobně mi připadá, jako bych měl proti kulatému trochu vyšší počet zubů, takže to asi nějak funguje, každopádně znát to je.

      0 0
    • Machy94  

      Napíšu svojí osobní zkušenost: mám cca 3 roky po operaci kolene ( přetržený křížový vaz ). Jako nejlepší rehabilitace se ukázalo jízda na kole sice jen po silnici ze začátku, ale byl jsem na kole to bylo hlavni :) Teď po těch 3 letech ježdění s normálním převodníkem jsem pořídil oval, jelikož jsem četl recenze, že především pro lidi s nějakou operací kolene to je velký přínos. Nevěřil jsem ale chtěl jsem to zkusit tak jsem si ho objednal. S normalnim převodnikem mě koleno začalo bolet po zhruba 40km s oválným najedu 70km a žádnou bolest necítím nevím zda je to jojoefekt :D ale myslím si že převodník opravdu funguje za mě určitě vyzkoušet :)

      0 0
      • tromboonen  

        To by nebyl jojoefekt, ale placebo efekt, ale když to funguje, neřeš..

        0 0
    • Ričardo1  

      Tak jsem našel toto video:

      https://www.youtube.com/watch?…

      popisuje tam výhody a rozdíl mezi dnešním oválem a biopace.

      0 0
      • Radek Broz  

        Dělaj skvělý produkty, ale někdo by měl říct týpkovi, co má na starost marketin, že 17min video, kde se nic neděje, není úplně způsob, jak to propagovat.

        0 0
        • Rubi  

          presne, uz jsem to „videl“ drive, ale po 3 minutach jsem to poposouval do konce a vypnul…

          0 0
      • Nikovlas  

        Proč hned na začátku (po přetočení keců) ukazuje, že dodáváme sílu od 3 do 5 hodin (úhel) – a přitom to drží vzhůru nohama?

        0 0
    • kadett  

      Máte někdo zkušenost s převodníky od ukrajinské firmy Garbaruk? Docela by mě zajímal Garbaruk Melon má navíc oproti třeba AB oval vyšší zuby a by mělo ještě pomoct proti spadnutí řetězu. Nebo je lepší jít do osvědčené značky jako je absoluteblack tře­ba?

      0 0
      • jaja01  

        mam absoluteblack oval 34z ted jiz na obou mtb a retez nepada (nevim, nakolik se na tom podili i hazka s brzdou?)

        ty zuby na tom melounu uz mi prijdou moc drasticke … navic se mi nelibi, jak z tehle ovalu hned jde ta barva dolu

        0 0
        • kadett  

          Mě odrazuje od toho jen ta slizajici barva,jinak za zkoušku by to asi stálo. Viděl jsem jeden ten převodník i na bazaru. Ale nikde nejaka popsana zkušenost.

          0 0
          • LM  

            Ad barva: jak jsem teď jezdil v bahně, tak mi barva ze zubů slezla (či spíše byla obroušena) i z toho absoluteBLACK. Stačilo na to cca 100 km ježdění v bordelu :-(

            0 0
          • Gabbo  

            Napis uzivateli becis, myslim, ze sice nema oval ale kulatej.

            0 0
    • Atilla  

      Tak už jsem najel pár km s AB šišatým převodníkem 32z a mám pár postřehů.

      Na řazení nemá žádný vliv, do kopce se s ním jede o dost lépe – obzvláště pokud je bahno a kořeny jsou pěkné mokré.

      Vliv na kolena zatím nemůžu asi hodnotit, ale do kopce jim člověk uleví. Trochu zvláštní pocity pak mívám na rovinkách, nebo když si člověk přehodí na lehčí převod, než aktuálně potřebuje. A taky mi přijde, že se hůře zrychluje ve stoje, třeba před skokem. Zatím ještě nejsem rozhodnutý jestli ho budu jezdit trvale, nebo se vrátím k obyč 30z.

      0 0
      • gazman  

        A jak se ti jevi ten skok z kulate 30 na sisatou 32? Vyjedes do kopca ± stejne, nebo jak se to projevuje?

        0 0
        • wilda81  

          jo, je to dost podobné

          0 0
          • LM  

            Po prohození kulatého 30z převodníku za absoluteBLACK OVAL 30z (28–32z) jsem úplně spokojen. Pocitově zabírám jako s tím kulatým 30z převodníkem a přitom jezdím rychleji :-)

            0 0
            • JakeF  

              Kvantifikuj „rychleji“…

              0 0
              • Rubi  

                nerozjizdej flame, vsichni vime ze jede stejne, ale asi se mu pocitove jede lip, tak mu to nech :-)

                0 0
                • JakeF  

                  Tak když říká rychleji, asi to má nějak vysledovaný… Já jsem se rozhod to sám vyzkoušet a mám ho připravenej v poličce, ale přesně jak píšeš, očekávám od toho spíš pocitový změny, než reálně na rychlosti.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Já po půlročním používání (Wolf 34 z) vidím přínos (tedy pro mne) hlavně při jízdě do prudšího kopce a podkladu, který má tendenci podkluzovat. Jako příklad mohu uvést poslední tři dny výjezd od Hálka (Zbraslav) nahoru po modré do Lhoty. Na šišoidu bez problémů, kulatej podkluzuje. Samozřejmě to může být i plášti (Ikon – je na ovalu x Crossmark). Ikdyž Crossmark je úplně nový. Taky výrazně lepší to bylo, když byl sníh při jízdě po rovině i do kopce.

                    0 0
                    • tigermoth  

                      To dává smysl, když jsi v záběru, působíš menším momentem tak se kolo neutrhuje.

                      0 0
                    • JakeF  

                      Zajímavý, to bych čekal přesně opačně… Dávaj lepší záběr v místě, kde máš nejvíc síly, takže bych právě čekal, že tenhle efekt zvýrazní.

                      0 0
                      • Nikovlas  

                        Nojo – ale pak ta fyzika…

                        (V místě, kde máš největší sílu, vyvoláš na ose moment a ten rozkládáš větším ramenem (poloměr převodníku) na menší sílu na řetězu – ale zase toho řetězu odvineš víc v přepočtu na úhel pootočení klik – tedy větší část řetězu odvineš v místě, kde máš nejvíc síly – to je hlavní pointa.)

                        0 0
                        • JakeF  

                          No právě… Odvineš větší část řetězu = zrychlíš otáčení zadního kola.

                          0 0
                          • Nikovlas  

                            Menší silou – proto se třeba v autě na sněhu někdy rozjíždí na „dvojku“ – zmenší se ta síla (moment). Tady máš vlastně v té fázi jakoby těžší převod (např. jako 34 zubů) – a ve fázi, kdy nohama nedokážeš tolik zabírat, máš jakoby lehčí převod (jakoby 30 zubů).

                            Výkon je stejný – síla x rychlost – změnou převodů akorát měníš jejich poměr.

                            0 0
                            • JakeF  

                              S tím autem to dává smysl… Takže to prostě dorovnáš nižší kadencí v tý části obrátky.

                              Nicméně teda kdyby platila ta poslední věta, tak by ovál měl být vyjma pocitu úplně k ničemu, ne? Respektive bez rozdílu od kulatýho.

                              0 0
                              • Smazaný účet  

                                Ta posledni veta plati pro celou otocku. Vykon ma nejaky prubeh v ramci cele otocky, rekneme ze tam jsou nejake vyrazne minima a maxima. Ovalny prevodnik pak muze udelat treba to, ze minima zvysi, maxima trochu srazi a zatah se snate plynulejsim…

                                0 0
                                • Dejv94  

                                  0 0
                                  • Nikovlas  

                                    Tady je ten oval ale postavenej přesně opačně – místo, aby tu křivku vyhlazoval, naopak extrémy zvětšuje.

                                    0 0
                                    • Dejv94  

                                      Takže vlastně záleží na přístupu výrobce (jak natočí oval)? Některý ovály křivku vyhlazují a některé zvětšují extremy (co je tedy výhodnější?)? Tak už mám guláš i v těch oválech.

                                      0 0
                                      • Nikovlas  

                                        Myslím, že Biopace to měl nějak podobně jako na obrázku. Nicméně třeba AB to má opačně. Idea je taková, že v „silové“ fázi strávíš víc času a ujedeš větší vzdálenost, než v té „mrtvé“.

                                        0 0
                                        • Dejv94  

                                          To by mě teda zajímalo srovnání těchto dvou ruznych přístupu k oválum. Obrázek je ze stránek Garbaruku.

                                          0 0
                                        • JakeF  

                                          No já právě žiju v tom, že takhle tu křivku maj ty moderní a právě Biopace jí měl obráceně…

                                          0 0
                                • JakeF  

                                  Jasně, měl jsem na mysli dlouhodobě, třeba na celý vyjížďce… Když si člověk přišlápne jenom o čtvrtotáčku a pak šlápne dozadu, tak je to jasný, že to je stejný jako na těžším převodu.

                                  No budu to muset zkusit na vlastní kůži… Pořád mi to tak nějak odhadem přijde, že „zplynulení otáčky“ a „vyšší rychlost“ si trochu odporujou.

                                  0 0
                                  • Nikovlas  

                                    Pointa je prostě to, že ti to automaticky „řadí“ „těžší převod“ v okamžiku tvýho silnýho záběru a „lehčí převod“ v mrtvym bodě záběru – a tak to funguje úplně celou vyjížďku.

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      To je jasný… Ale nějak mi pořád nedochází, jak by díky tomu mělo docházet k plynulejšímu otáčení zadního kola… Já bych to čekal přesně tak, jak je ten obrázek výše… Že kde máš sílu tam zabíráš díky těžšímu převodu ještě víc a kde máš síly málo (při horizontálním pohybu pedálu), tam máš lehčí převod. A z toho mi pořád přijde, že to právě ty rozdíly v rámci jedný otáčky ještě zvýrazní…

                                      0 0
                                      • Nikovlas  

                                        K podkluzování zadního kola dochází v momentě, kdy na něj přeneseš příliš velký krouťák – a smyková síla na obvodu překoná klidové tření – podklouzne. Tím, že ve fázi, kdy máš nejvíc síly, zabíráš na „těžším převodu“, snižuješ krouťák na zadním kole.

                                        Když to převedeš do toho grafu – nakresli si vdorovnou přímku a dej ji nad ten graf – to je moment, kdy dojde k usmyknutí. Čím je povrch kluzčí a pláště horší (když to zjednoduším), tím je ta přímka níž. když je tak nízko, že ji protnou ty extrémy toho grafu, tak ti podklouzne kolo. Tudíž ve fázi, kde máš nejvíc síly, nemůžeš tolik dupat, protože by ti to podklouzlo. Oval (při natočení jako má třeba AB) ti tu křivku vyhladí – ty vysoké extrémy se sníží (můžou se schovat pod tu přímku) a ty nízké extrémy se naopak zvýší. Takže i když šlapeš nezměnenou intenzitou, zůstáváš pod tou přímkou.

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Tohle chápu a je fakt, že s tím by pak ta křivka ve zmiňovaný podobě nedávala smysl a dává smysl to neprokluzování… Jenže pak nechápu, díky čemu by teda člověk měl zrychlit? Kvůli tý části kde máš lehčí převod? To asi ne…

                                          0 0
                                          • Nikovlas  

                                            Víc toho ujedeš v „silové fázi“ a míň v „mrtvé fázi“.

                                            Na ose X je úhel otočení klik. A plocha pod křivkami je stejná. Pokud bys na osu X dal úhel otočení zadního kola, budou u mnou popsaného řešení (opak toho na obrázku), ty „kopce“ širší a ty „údolí“ užší – a plocha pod křivkou bude větší. To znamená, že při stejném silovém působení vykonáš větší práci.

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Vykonáš větší práci = pojedeš rychleji?

                                              0 0
                                              • Nikovlas  

                                                Ano. Ale někomu při vyšší frekvenci nevyhovuje nerovnoměrná rychlost otáčení klik, takže tu větší práci nevykoná…

                                                A další věc je – nevím – asi by se člověk rychleji unavil (víc práce je víc práce), takže raději pojede s nižší intenzitou (šlape menší silou). Idea prostě je že člověk efektivněji využije tu „silovou fázi“.

                                                0 0
                                                • JakeF  

                                                  OK… A co to zrychlení, tam to nějaký efekt mít může?

                                                  0 0
                                                  • Nikovlas  

                                                    Nevim – to už je na mě asi složitý, abych to dokázal takhle teoreticky rozebrat.

                                                    Hlavní přínos je (i co do zkušeností ostatních) v prudkých výjezdech, kdy si ulehčuješ tu „mrtvou fázi“, efektivněji využíváš tu „silovou“ a celkově srovnáváš křivku kroutícího momentu na zadním kole – jedeš plynuleji. V těch typickejch „šlapacích“ úsecích na rovinách a podobně to asi valný přínos nemá – nebo to od toho spíš neočekávám.

                                                    Lákavý je to hlavně pro ty, co přešli na 1×11 a zmenšil se jim rozsah převodů – v těch výjezdech je to údajně srovnatelné s menším převodníkem (ačkoli v rychlých úsecích mají výhodu toho skutečného počtu zubů).

                                                    0 0
                                                  • Hynas  

                                                    Takže jsem si možná koupil ovál s 32 zuby jako příliš malý…

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Tak pokud se zlepší šlapání do kopce a zhorší z kopce, tak to s rozsahem moc nepomůže… No budu to muset zkusit, já tak nějak počítám s tím, že většina rozdílu bude v pocitu a reálný rozdíly v rychlosti na hranici měřitelnosti, jinak už by to dávno měli všichni… Beru, že Biopace to mělo blbě, ale Rotor Q-Rings to maj „správně“ a už tu jsou mraky let a nikdy se moc nerozšířily.

                                                    0 0
                                                  • Nikovlas  

                                                    Tak ono to nevyčaruje výkon navíc. Přínos je třeba právě pro ty, kterým jen tak tak stačí rozsah 1×11 – s tím ovalem lépe zvládnou prudké výjezdy nebo daj větší převodník a získaj těžší převody (víc času strávěj na větších pastorcích, míň opotřebujou kazetu…).

                                                    Asi nikdo rozumnej nebude tvrdit, že je to zázrak a že se bez toho nedá být – ale evidentně to má svoje výhody – zvláště pak s rozšířením 1×11.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    No pořád mi přijde, že když se s tím jede do kopce hůř a z kopce líp, tak to rozsah tak akorát posune a větší převodník zase může překážet v terénu, v klasický poloze klik by to bylo pak reálně +4z, což už člověk při přejezdu překážek pozná…

                                                    0 0
                                                  • Nikovlas  

                                                    Naopak – do kopce se s tím jede líp, proto člověk prý snese větší převodník (v „mrtvém bodě“ to bude mít stejný poloměr).

                                                    Chápu – o 2 zuby větší převodník bude mít při vodorovné poloze klik svislý rozměr skoro jako o 4z větší – jo – to bude pravda…

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Jo, sorry, napsal jsem to opačně, myslel jsem to správně.

                                                    0 0
                                                  • Nikovlas  

                                                    Nicméně 4 zuby udělají rozdíl v průměru cca 16 mm? V poloměru je to 8 mm – takže se světlá výška sníží o 8 mm. Nevím, jestli je to hodně nebo málo.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Znát to bude… Nemám nijak extra nízkej rám a rockring mám obouchanej dost a minulej jsem ohnul… Ale to už bude hodně o tom, co kdo jezdí.

                                                    0 0
                                                  • gazman  

                                                    A jak to jezdí.

                                                    0 0
                                      • madik  

                                        Asi taky jde o to, že když už k nějakému prokluzu má dojít, tak většinou jedeš nízkou kadenci, v malé rychlosti. Do klik tedy dáváš relativně velké kroutící momenty a na hnané kolo působí velké změny ve zrychlení.

                                        V případě kruhového převodníku musíš v oblasti za mrtvým bodem vynaložit velkou silu, a do kola přeneseš velké zrychlení.

                                        A pro oválný převodník (ala AB) pro překonání mrtvého bodu vynaložíš trochu méně síly a do kola zavedeš menší zrychlení, nežli pro kruhový převodník. To že v záběru, kde máš největší sílu dáš větší kroutící moment už takový problém imho není.

                                        Prokluz kola právě způsobují změny ve zrychlení kola. Před mrtvým bodem kolo zpomaluje a za mrtvým zase zrychluje. A čím větší rozdíl mezi velikostí zrychlení/zpomalení v oblasti mrtvého bodu máš, tím roste riziko prokluzu.

                                        Taková moje teorie. Možná blbá..

                                        0 0
                              • Nikovlas  

                                Právě, že není k ničemu – ve fázi záběru, kde máš nějvětší sílu, zabíráš jakoby na těžším převodu – tedy řetěz táhneš menší silou, ale vytáhneš ho víc – a ve fázi, kde máš té síly míň, zabíráš jakoby na lehčím převodu, takže řetěz táhneš větší silou (oproti kulatému převodníku), ale vytáhneš ho míň. Fakticky se ale jedeš konstantní rychlostí, řetěz běží také konstantní rychlostí – tudíž se kliky otáčejí nerovnoměrně – ve fázi, kde máš větší sílu, strávíš víc času – a ve fázi, kde pořádně zabrat nedokážeš, strávíš toho času míň. Oval tak umožňuje efektivněji využívat sílu nohou. Toť teorie – v praxi někomu např. vadí ta nerovnoměrná rychlost šlapání…

                                Čili ta poslední věta platí. Když používáš převodovku – výkon máš stejný – tam, kde potřebuješ víc síly, řadíš lehčí, a tam, kde potřebuješ míň síly, řadíš těžší, díky čemuž můžeš jet rychleji při stejných otáčkách. Ten oval je něco jako taková mikropřevodovka aplikovaná na jednu otáčku klik – tam, kde máš síly „nazbyt“, jedeš na těžší převod a tam, kde ti síla chybí, jedeš na lehčí. Jen jsou ty poměry pevně dané tvarem převodníku.

                                0 0
                                • JakeF  

                                  A závěr? Měl bys teda podle toho jet při stejným výkonu na oválu rychlejš?

                                  0 0
                                  • Nikovlas  

                                    Nevím. Máš nějakou trať rychlejší na kole s přehazovačkou nebo na singlu?

                                    (Tady tedy záleží, jak ti výrobce nadefinuje ty „převody“.)

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      To je hodně blbej „argument“ a ty to víš…

                                      0 0
                                      • Nikovlas  

                                        Já se ti to snažím vysvětlit – pokud se chceš hádat, tak tu nebudu ztrácet čas.

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Nesnažím se hádat, ale s tou tratí to byl fakt blbej argument… Tam přehazuješ právě kvůli tomu, aby se ti rychlost otáčení zadního kola měnila, tady se naopak snažíš vysvětlit, že díky změně převodu během otáčky se zadní kolo točí plynuleji. To je prostě rozpor…

                                          Jinak z mý strany žádnej flame, snažím se to teoreticky pochopit a sám mám ovál připravenej, jen musím objednat jiný vodítko a vyzkouším si ho v praxi. Jen z těch „claimů“ o funkci oválu už jde pomalu hlava kolem – rychlejší, plynulejší, pomáhá překonat mrtvej bod… Člověk by si myslel, jak bez toho nejde žít a přitom většina závodníků je pořád na klasice… Fakt si myslím, že být to zároveň rychlejší a s plynulejším záběrem, tak už na tom dávno jezdí všichni… Takže jaký jsou negativa? Horší zrychlení?

                                          0 0
                                  • Atilla  

                                    Ovál má hlavně výhodu při prudkých výjezdech na špatném podkladu, tam to je fakt poznat. Na druhou stranu mi přijde, že zase ztrácíš třeba z kopce nebo asfaltových přesunech. Takže pokud dolu z kopce nešlapeš, teoreticky zrychlíš:)

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      Hm, tak to ho můžu zase rovnou hodit na bazar :D. Nebo ho otočit o 90st jinak? Potřebuju rychle z kopce :D.

                                      0 0
                                      • Atilla  

                                        Zkus, uvidíš. Třeba na trilogy co jsem slyšel, by se to asi vyplatilo:)

                                        0 0
                                        • Cryzyy  

                                          Já mám teď ovala 32, ale zatím projeto jenom párkrát, plánuju to jenom na takové to předzávodníjarní ježdění a pak zase návrat k 2× 10.

                                          Pokud ho delaji i 24z tak na Trilogy asi taky dobrý :)

                                          0 0
                                      • Nikovlas  

                                        Teoreticky bys právě díky ovalu snesl větší převodník (o ty 2 zuby) – což je z kopce fajn.

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          36z na 29" 160mm fullu, to už by byl možná trochu overkill :D.

                                          0 0
                                  • biker jura  

                                    tak vyzkoušeno s wattmetrem stages vic než dost. na stejných kopcích, stejný gumy, tlak, počasí skoro i teplota, prostě všechno docela podchycený. kopce jetý několikrát na chlup stejným časem a jak na 2min kopci s 18% sklonem po asfaltu rozdíl při stejným čase asi 2W, tak na kopci cca 11min asfalt/šotolina s rozdílem asi 5sec rozdíl asi 4W v průměru (s ovalem o 5sec pomaleji a o 4w nižším výkonem). takže žádná odchylka měření se nekonala. pocitově to na rovině v tahu i do táhlých kopců v tempu jelikož umím solidně kulatě šlapat spíš pocitově škodilo, ale na to si asi zvyknu, protože to zlepšení trakce je teda dost brutálně poznat a to za to stojí. Jinak dnes jsem s tím na 34z objel na biku trénink za autem aže by byl problém jet vysokou kadenci (dlouhodobě cca 110ot) jsem si nevšiml. Snad jen to trochu kope, když člověk hodně točí jakoby naprázdno, ale jakmile už trochu zabírá, tak uplně v pohodě. Ale jak říkám, umím docela slušně šlapat, takže někomu věřím, že to muže dělat problém… výsledek je tedy přínos v trakci ale výkon to rozhodně nepřidává;)

                                    0 0
                      • Smazaný účet  

                        Spíše do prudšího kopce při silové jízdě ti ovál umožní jet plynuleji a dle mého i s větší kadencí. Nebo je to vše jenom placebo a rozhoduje pouze hlava :-). Za sebe nechávám na kole a přecházím z 34z na 36z.

                        0 0
                        • kyl  

                          Já to měl kdysi na kole (Biopace) 46z,vedle to ho kulatej 48z nebo tak nějak,a s tím oválem se jezdilo daleko líp.

                          0 0
                          • jirkous3  

                            Taky jsem na závodničce míval Biopace na velké placce a rozdíl byl znát. Teoretici mohou namítat že to tak není, ale praxe opravdu potvrzuje, že to jede lépe.

                            0 0
            • Hynas  

              Pokračuj, rozepiš se.

              0 0
              • LM  

                Netušil jsem že se tu tak rozeběhne diskuze :-)

                ad) Kvantifikuj „rychleji“…

                Jezdím platformy a nešlapu do kruhu, takže zabírám primárně v té části převodníku kde je více zubů (těžší převod). Když vyrážím z města někam ven, tak většinu trasy po asfaltu jedu na nejtěžší převod, který díky tomu jak zabírám odpovídá spíš 32×10 než průměru 30×10. Po přehození 32–28z OVAL namísto 30z kulatého jsem koukal, že tu trasu jezdím malinko rychleji (jak podle rychlosti na tachometru tak podle času – jsem venku z města o trochu dříve).

                • Ještě před tím jsem měl kulatý 34z, kde mi vyhovovala maximální rychlost (nejtěžší převod) ale měl jsem problémy v prudkých výjezdech, kde mi nejlehčí převod občas nestačil. Když to dopadlo dobře, tak jsem nahodu dojel pěkně odvařenej :-). Pokud ne, tak jsem buď někde zůstal zaseknutý v mrtvém bodě nebo naopak zabral tak že mi proklouzlo kolo a následně se už nerozjel :-(
                • kulatým 30z odpadly problémy v kopcích ale těžší převod naopak trochu chyběl.
                • 32–28z OVAL je takový kompromis kdy po rovině/z kopce jedu rychleji a zároveň nemám problémy v kopcích (pořešený mrtvý bod).

                ps: krom toho úseku městěm to jsou subjektivní pocity protože tachometr ani čas na kole normálně moc nesleduju :-)

                0 0
                • jonti  

                  kolik zubu mas teda na tom ovalu? 30?

                  0 0
                • LM  

                  Tak po roce ježdění s oválným převodníkem musím konstatovat že to s tou rychlostí bylo jen placebo :-) (nerad bych tu někoho uváděl v omyl).

                  Jezdím zhruba stejně rychle jako předtím s kulatým, jen ten OVAL je do kopců příjemnější…

                  0 0
    • jarouš2  

      Dneska budu nahazovat absoluteblack 36z, tak pak napíšu.

      0 0
    • Lišák  

      Sheldon Brown píše o šišoidech toto:

      The major problem is that this design tends to hurt people's knees. The high gear when the cranks are horizontal encourages the rider to push too hard, and we all know that pushing too high a gear is a common cause of knee problems. In addition, the low gear when the cranks are vertical means that the knees are moving extra fast when they are changing direction from going up to down and vice versa. This „whiplash“ effect caused most users to abandon elliptical chainwheels. Ever since the chain driven bicycle was invented, elliptical chainwheels have been re-invented and re-abandoned for the same reason every ten or fifteen years.

      Líbí se mně ta poslední věta:

      eliptické převodníky byly znovu objeveny a znovu opuštěny ze stejného důvodu každých deset nebo patnáct let.

      0 0
      • Petr L2  

        +1

        0 0
      • wilda81  

        ale biopace a aktuální trend šišoidů je opačný, ne?

        0 0
        • JakeF  

          „Aktuální“ myslíš třeba Rotor Q-Ring 2012? :)

          0 0
        • Lišák  

          Mám pocit, že právě v té první části píše o opaku Biopace. To probírá později. Pokud to tak není, budu rád, když budu vyveden z omylu.

          0 0
          • LM  

            Ten text následuje po tomto obrázku což fakt není Biopace :-)

            0 0
            • Lišák  

              Proto jsem to sem dal.

              0 0
              • LM  

                Myslel jsem to tak že ten článek chápu stejně (o Biopace mluví později), takže tě nění treba vyvádět z omylu ;-)

                Jinak když porovnám ten old-style elliptical s absoluteBLACK OVAL, tak ten novější je mnohem méně „šišojidní“ a o několik stupňů pootočený oproti klice. To zryhlení/zpomalení tam je stále ale menší → problémy s kotníky ani koleny zatím nepozoruju…

                0 0
            • JakeF  

              :D tak proti tomu je i ten Rotor poslední výstřelek techniky…

              0 0
    • jarouš2  

      Takže moje dnešní dojmy. Když jsem sedl na kolo, tak jsem nechápal co to je. Takže první pocit divný. Postupně jsem si na to rychle zvykl. Mám 36z absoluteblack. V kopci je to trochu poznat. Nejvíc jsem to poznal když jdu do kopce ze sedla, jakoby mě někdo tlačil. Berte ale s rezervou. Nevýhodu vidím ze sjezdu, kde prostě tak dupat nejde. A ti co umí šlapat do kulata s tím taky trochu budou mít problém.. Uvidíme jak to bude až zítra sednu na silnici.

      Každopádně to určitě není horší. A pro mě dobré, protoze zatím nikdo nedělá na M8000 36 zubů 

      0 0
      • Jarry611  

        Já mám na ovalu cca 150 km a první pocit byl jak píšeš , trochu divný, ale ted už mi to divné nepřipadá, zvykl jsem si.Mám 32z a kazetu 42z na klikách XT M8000. Ve stoje mi to také přijde lepší, takové lehčí a vydržím jet déle, otázka jestli je to oválem.Celkově jsem spokojený, jede se mi dobře. Pro jistotu jsem si ještě nechal přesmyk a převodníky, kdyby náhodou, ale už teď jsem si jistí že to nebudu potřebovat.

        0 0
    • Hynas  

      OVAL NEBRAT!

      0 0
    • biker jura  

      Tak tu jelikož už mám s ovalem nejeto celkem dost, tak si myslím že sem mužu hodit poznatky.

      Takže zase taková pecka to teda není. Nejlepší je zvýšení trakce, to je opravdu poznat a je to určitě posun. Na druhou stranu, rozhazuje to plynulý šlpaní, což pro někoho kdo se naučil hodně dobře šlapat, je rozhodně spíš nevýhoda. Při jízdě v tahu po rovině mě to vyloženě zpomaluje a v dlouhým kopci to taky není nic extra hlavně pocitově, ve skutečnosti dle wattů asi stejný, navíc mě to nutí točit míň než jsem zvyklý, což je pro mě dost naprd. Další věc je výrazně horší zrychlení při jízdě ze sedla. souvisí to s tím zlepšením trakce, prostě tam kde máš největší sílu ti to ubere a trochu přídá tam kde ji máš menší, ale když člověk umí šlapat, tak je to zase negativní. Rozdupání před skokem apod. jak tu někdo už psal dřív, je opravdu horší. Co se týká výkonu, tak mi stages háže čísla zcela stejná jako s kulatým, akorát mi pocitově příjde jízda divnější. Jediný kde jsem pocítil opravdu výhodu, mimo zmiňované trakce jako takové, jsou hodně prudký stojky co člověk musí jet dlouho v sedě v nízkých otáčkách a na nějakým horším povrchu, který nejede. Což na XC skoro není a proto se vracím ke kulatýmu. Po závodech mužu říct, že kulatej byl lepší, alespon pocitově. najeto na něm mám skoro 1500, takže myslím že dost na to abych si zvykl nebo nezvykl…každopádně ještě to muže být tím že kulatej jsem vozil 36ku aoval 34ku a mě se celkově s vetší plackou jezdí líp, takže to ještě otestuju…

      (ještě co si myslím je, že to místo kde je převdník největší, je až moc v dolní uvrati záběru, kde je sice noha nejvíc natažená, ale to neznamená že má nejvíc síly, což by mohlo vysvětlovat, proč se mi nezdá, že to funguje, jak bych čekal, ale to je jen spekulace…)

      0 0
      • mr.antik  

        dík za nezávislou recenzi, to se v dnešn době všemožných internetových a facebookových influencerů cení

        0 0
      • Atilla  

        Souhlasím úplně se vším co jsi napsal. Jak jsem psal asi ideální pro člověka co se vyškrábe na kopec lesem a pak se spíš veze dolů, než na nějaké přesuny.

        0 0
      • LM  

        Od jakého výrobce byl ten oval co jsi jezdil? Přijde mi že každej má ten oval trochu jinak natočenej oproti klice…

        0 0
      • jopny  

        Také mám teď jeden ovál na testování, tak jsem zvědav, jestli mi z toho vyleze stejný závěr jako tobě.

        0 0
      • JakeF  

        Super, díky za zhodnocení!

        To ten svůj ani nebudu nasazovat a hodím ho na bazar :D.

        0 0
      • Smazaný účet  

        Jeden postřeh k Tvým zkušenostem. Aby Tvůj test byl co neobjektivnější, chtělo by to ke kulatému 36z použít odpovídající ovál 38z.

        0 0
        • Chlebovnik  

          Co je to za blbost?

          0 0
          • Smazaný účet  

            Reagoval jsem na bikera juru. Jemu se jezdí lépe na větší placku a kulatému 36 z prostě odpovídá 38z ovál. Asi na 32z kulatej nepřejde.

            0 0
            • Atilla  

              No mě teda nepřišlo, že 32z oval = 30z kulatý

              0 0
              • Smazaný účet  

                A jaké jsou Tvoje zkušenosti ? Já jsem bohužel musel při zkoušce oválu musel jít z 36 kulatého na 34 ovál. Na moje kliky byla 34z největší co byla k sehnání.

                0 0
                • Atilla  

                  Že 32z oval je spíš těžší 31z klasika, která má výhodu v trakci. Je to pořád těžší oproti 30z, ale ve výjezdech se na tom dá urvat to co bych s klasikou 32z asi nedal(podklouznutí, zaseknutí).

                  0 0
        • JakeF  

          Co to je za blbost? Pak se lidi nemaj divit, že je z oválů bolí kolena, když tam nacpou velký a lámou to na nízkou kadenci…

          0 0
        • biker jura  

          no nemyslím si že 38z oval by byl objkektivnější lae ta 36 mi leží v hlavě. je fakt že když jsem přešel z 36 kulatýho na 34 oval a vyšly mi z toho mé závěry, je možné, že to je právě ten důvod, proč mi to nevyhovuje…

          0 0
          • Smazaný účet  

            Přesně. Myslím, že jestliže je pro Tebe lepší silovější šlapání, pak jednoznačně 36 nebo 38z. Já když jsem srovnával 34z oval, tak to bylo s 32z kulatým. Do prudších kopců (Hálek-Hradiště, Davle-Oleško, Hvozd) byl ovál jednoznačně lepší. Lepší trakce a plynulejší šlapání. Osobně jdu do 36z ovál.

            0 0
            • biker jura  

              určitě je to možný, už i kvuli tomu že ten divný pocit jsme z toho měl na těch spíše menších pastorcích. Proto jak jsem psal výš oval zatím nezavrhuju a ještě testnu ten větší, ale to že to není až tak super ve všecm jak jsem čekal, to stále platí…

              0 0
              • Smazaný účet  

                Včera dorazil 36z ovál (od AB, díky raf007), tak jsem to hned vyzkoušel. Vzal jsem to na trať zítřejšího duatlonu ve Žlutých lázních. Ty prudké stojky v Chuchelském lese se jedou lépe než s kulatým. Přijde mi, že svaly jsou na tom lépe. Více napoví zítřejší duatlon a přechod na běh (to byl hlavní důvod oválu, zkouška zda zmizí počáteční křeče na běhu). Rovina a jízda dole kopcem mi přijde srovnatelná jako na 34z. Osobně mi to, ale nepřijde o moc jiné než kulatý na tvrdém povrchu. Na rozbitém (kořeny, kameny) se mi jede na oválu lépe. Nechám na kole 36z ovál

                0 0
      • Smazaný účet  

        Ještě dotaz : Wattmetru je jedno jestli kulatý nebo oválný převodník ?

        0 0
        • biker jura  

          no právě že by nemělo, stages uvadí posun čísel na na jednotce o 4–5% nahoru, ale mě to tak nepříšlo, jezdil jsem tréninkové kopce na stejných watech i tepech stejně rychle…

          0 0
          • Smazaný účet  

            4–5% je už dost. Jestliže to tak je, potom jsi na oválu měl výkon o ty procenta větší.

            0 0
            • biker jura  

              tak nevím, ale myslím, žes mě špatně pochopil ;)

              0 0
              • Smazaný účet  

                Asi jo. Pochopil jsem, že posun čísel nahoru, je číselná hodnota na displeji wattmetru.

                0 0
                • biker jura  

                  jo právě, ale fyzickej výkon muže být stejný. já jsem na stejných tepech, teplotě i se stejným časem na kopcích jel stejné watty, takže ten udávaný nárust jsem tam neviděl.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Jestliže jsi jel na různých převodníkách (mezi kterým je rozdíl 4–5%) stejné watty, potom jsi musel jet jiný „výkon“.

                    0 0
                    • biker jura  

                      jakože efektivita přenosu sil? no možný to je, ale proč jsem tedy na stejných wattech vyjel kopec stejně rychle?

                      0 0
                      • Nikovlas  

                        Jak funguje wattmetr? Jaké veličiny to měří a jaké dopočítává?

                        0 0
                        • biker jura  

                          měří kadenci a kroutící moment, resp sílu na kliku, dopočítává výkon. silou na kliku pusobým stejnou jak na kulatým tak na ovalným převodníku, ten s tím nemá nic společnýho přece a pokud je stejný obvod kulatýho a oválnýho tak snad je stejná i kadenci při stejné rychlosti jízdy ne?

                          0 0
                      • Smazaný účet  

                        Beru to tak, že když jedeš ovál, měl by Ti wattmetr ukazovat o 4–5% více, jestliže ostatní veličiny zůstanou stejné. Jelikož si měl vše na oválu stejné, vč.wattů, potom kdyby jsi měl kulatej, displej by ukazoval o 4–5% méně.

                        0 0
                        • biker jura  

                          nějak pořád nechápu. když by ukazoval více nebo méně, tak by výsledný pruměrný výkon na useku měl být větší nebo menší, to je jasný. Ale když jedu na ovalu 300w 10min a ujedu 3km a na kulatým jedu taky 300w 10min a taky ujedu 3km, tak kde je v tom ten rozdíl 4–5% ??

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            Dopočítává to software. Software ale neví, že máš ovál a počítá Ti kulatý. Na oválu nejedeš 300w, ale o ty 4% méně, tedy 288w, ikdyž na displeji máš 300w.

                            0 0
                            • biker jura  

                              no to já chápu, ale jakto, že na kopec vyjedu stejně rychle, když mám teda ve skutečnosti mín wattů, to je to co furt nechápu :D

                              0 0
                              • Chlebovnik  

                                Za to právě může ten OVÁL. =D

                                0 0
                                • biker jura  

                                  jako bud jsem debil, nebo tady něco nehraje. oval muže za ty zkreslený hodnoty. jako kdyby přidával výkon, resp. udržel stejnou rychlost při nižším výkonu o 4–5%, tak se závodníci předhání v tom, aby to mohli vozit…

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Přesně, být to 4–5%, tak už dávno nikdo nevozí nic jinýho, to je rozdíl jak kráva…

                                    0 0
                                  • mvd  

                                    Taky zkusím přispět k vysvětlení efektu oválu, byť jako teoretik bez osobní zkušenosti :o) Ale Tvoje zkušenost mi to potvrzuje.

                                    Ať máš natrénovaný kulatý šlapání sebelíp, stejně zabíráš v horní a dolní poloze pedálu daleko menší silou, než v přední poloze. Ovál umožní, abys tuto slabou část rychleji překonal lehčím převodem a v silné části strávil delší čas a mohl zabrat větší silou po delší dobu.

                                    Výhoda oválu se projeví ve chvíli, kdy potřebuješ krátkodobě větší výkon. Proto nevidíš rozdíl. 10 minut už není sprint a pokud jedeš na svém výkonostním limitu, tak Ti to samozřejmě žádné watty zázračně nepřidá.

                                    Na kruhovém převodníku můžeš maximální výkon podávat cca na 50% otočky (odhad), což je zároveň i 50% času, zatímco na oválném je to taky 50% otočky, ale díky změnám úhlové rychlosti převodníku je to 55% času (taky odhad).

                                    Každé plus má ale i svoje mínus. Prodloužení efektivní doby maximálního výkonu z 50 na 55 % samozřejmě na druhé straně zkracuje „regenerační chvilku“ z 50 na 45 %. Pokud tedy budeš zabírat stejnou maximální silou po delší dobu otáčky, logicky pojedeš větší výkon se všemi důsledky.

                                    Problém měření výkonu wattmetry je v tom, že výkon se prudce mění během jedné otáčky. Tipnul bych si, že i při sebekulatějším šlapání bude výkon v úvrati sotva na polovině maxima. Wattmetry musí zobrazovat průměrnou hodnotu na celou otáčku, jinak by tam lítaly hausnumera, měnící se desetkrát za vteřinu.

                                    0 0
                                    • Nikovlas  

                                      Podle mě pěkně shrnuté. U wattmetrů podle mě záleží, jak měří úhlovou rychlost klik. Já se v nich nevyznám. Je rozdíl, jestli měří jen počet otáček v čase (jako cyklocomputer měří otáčky předního kola), nebo měří ve více bodech, nebo nějak měří úhlovou rychlost kontinuálně. U kulatého převodníku je to při souvislé jízdě jedno (kliky se točí rovnoměrně), ale u oválu je to už rozdíl.

                                      0 0
                                    • biker jura  

                                      pěkně napsáno, díky. Akorát mě právě příjde že při tom sprintu je to o něco horší než s kulatým, což je trochu v rozporu stím co píšeš, ale to je strašně těžký posuzovat…

                                      0 0
                                      • mvd  

                                        To může klidně souviset s individuálním metabolizmem ve svalech. Může Ti právě vadit ta kratší oddechová fáze, kdy místo 50 % námahy a 50 % regenerace, mají svaly 55 % námahy a 45 % regenerace. Jsem laik, ale dovedu si představit, že někdo to má tak, že mu nevadí vyšší silové špičky, ale svalová vlákna potřebují víc milisekund k regeneraci před dalším záběrem. A někomu může víc vyhovovat plynulejší delší záběr s kratší regenerací.

                                        0 0
                                    • MichaelSimek  

                                      nezapomente ze kazdy slape jinak, spoustu lidi ani na kulatym nebude slapat 50% otacky na „max“ ale treba jenom malej kousek a o to intenzivneji, je o tom nekde docela dost napsano, ale uz nevim kde :) a tem imo bude sisatej naprd

                                      0 0
                                      • Nikovlas  

                                        Záleží, jestli je u nich délka toho úseku daná úhlem natočení klik (pak by oval právě měl smysl), nebo čistě časem (metabolismem – jak píše mvd).

                                        0 0
                                        • MichaelSimek  

                                          u me je to casem, ja vim ze sice „točim“ a tak, ale muj hlavni zaber treba proti pritelkyni je strasnej kratkej a vyhovuje mi to o dost vic nez mit dlouhej zaber

                                          0 0
                                          • mvd  

                                            Nezaměňuješ to s kadencí? Jak čtu „přítelkyně“ a „dlouhej záběr“, tak automaticky vidím, jak se chudinka morduje na kadenci 40 :o) U té mé mně to kdysi trvalo asi rok, než jsem ji vyhnal někam na kadenci 70 – 80 :o)

                                            0 0
          • Smazaný účet  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
      • biker jura  

        ještě bych měl jeden poznatek zřejmě pozitivní a to ten že mám pocit že mě i z dost brutálně těžkých tréninků nebolí tolik svaly, ale to právě nevím jestli není tím, jak píšu, že MĚ OSOBNĚ oval trochu brzdí…

        0 0
    • roud  

      Mno nedá mi to a napíšu svůj názor vozil jsem ovály na dvou mtb přímo od rotoru ještě na trojplacce a krom konstatování že rotor dělá velice kvalitní převodníky tak přínos byl samozřejmě nejvíc znát na největší pile a při vyšší frekvenci šlapání osobně nevidím důvod vozit to na pilách okolo 30z naopak na silničku jako velkou pilu bych si to dal bez váhání hned :)

      0 0
      • honhav  

        prave zvazuju pri konverzi z dvouplacky na 1 jestli dat 32z oval od absolute nebo 30 zubu klasiku… pouziti univerzal – od endura, delsich vyjizdek, po tahani voziku…

        0 0
        • čel.A  

          Taktéž… Jezdím 30 klasiku a zvažuji 32 ovál, pac z kopce mi uz chybí rychlost.

          Můj dotaz je na rozdílnost úhlu, elips od jednotlivych výrobců. Mám pocit, ze dobre vymyšlené to ma Absolute Black a OneUp, ale co ostatní Superstar, CZ produkce, je to okopirovane nebo se liší i ty elipsy po výrobcích?

          Diky.

          0 0
          • Atilla  

            Osobní pocit je , že s 32z oválem z kopce nezrychlíš oproti 30, nebo jen minimálně.

            0 0
            • honhav  

              a nahoru pocitove?

              0 0
              • Atilla  

                Trochu těžší než 30z, ale na kořenech,bahně se ti málokdy stane, že prohrábneš nebo se kousneš. Osobně jsem to vnímal tak, že v terénu do kopce super, ale všude jinde spíš horší než kulatý. Pokud bys to třeba chtěl na traily se skokama, kde si občas přišlápneš, tak bych to nedoporučoval. Všechno bráno pocitově, ale vesměs se schoduji s biker jura.

                0 0
                • biker jura  

                  jak řikáš…

                  0 0
                • honhav  

                  Jak tak ctu nazory tak to vypada, ze budu muset koupit oba a vyzkouset to… Jezdim platformy, nejradeji technicky pasaze v lese, na nasich trailech ale sem tam poskocim (obcas jedem kouty, koprivna, rychleby apod)…

                  Pokud je to ale bonus pro vyjezdy, tak by to nemuselo byt uplne blby (vozik a vyjezdy jsou u nas taky dlouhy a prudky)… Enduro zavodu jedu par za rok bez ambici, takze tam by me to horsi slapani z kopce az tak nevadilo…

                  0 0
                  • Atilla  

                    Už jsem to tu psal, třeba pro mě to bylo super. Většinu výjezdů máme lesem a dolů víc pumpuju a méně brzdím, než abych se snažil šlapat, takže nahoru pomohl a dolu nepřekážel. Ale když jsem jel víc v XC stylu, už mě to moc neoslovovalo, hlavně na Ačkových přesunech. Třeba známý mi ho daroval, protože mu to vůbec nesedlo.

                    0 0
                    • honhav  

                      tak otestovano – 32 AB, s 11–42, platformy, vyjezdy jsou fakt zajimavy – vzdycky kdyz jsem myslel ze uz to nedam se najednou nohy protocili, to mi prijde super. Na velky stojky to ale pro me ani s 42 vzadu neni ideal (otazka fyzicky), Pri normalni jizde do kopce to moc nevnimam, ve stoje je to takovy divne nepravidelny. Rovina a z kopce – u me nezvyk na jednoprevodnik, ale nejak me to neobtezuje. Rozjezdy na skok mi to tak zle neprislo. Pravda je ze se ale stale seznamuju s jednoprevodnikem a kazetou… Finalne ale s ovalem celkem spokojenost, ale zas takovej zazrak to neni.

                      0 0
            • biker jura  

              tak ony 2 zuby na převodníku josu dost málo, na to aby to dalo nějaou veětší rychlost při stejné kadenci, ať už je to oval nebo ne…

              0 0
            • čel.A  

              A vyplatí se investovat do AB či 1up nebo za usetrenou 500 dostanu od superstaru stejne uhlovany převodník? Neberu ted v potaz kvalitu zpracování, vydrž…

              0 0
    • biker jura  

      trochu OT: lupoval někdo od přímo od AB? jaká je zhruba doba doručení a cena pošty a dopravy komplet? díkec (nechce se mi čekat na tu 38ku až bude i u nás dostupná)

      0 0
      • skobic  

        Trvalo to cca 3–4 dny (na webu mají 2 – 4), hned druhý den po objednání to odcházelo. Myslím, že to vozí DHL. Cena dopravy 10 euro.

        0 0
      • skobic  

        Trvalo to cca 3–4 dny (na webu mají 2 – 4), hned druhý den po objednání to odcházelo. Myslím, že to vozí DHL. Cena dopravy 10 euro.

        0 0
        • biker jura  

          dík oběma, nakonec jsem objednal z bike24 o něco levněji než od AB

          0 0
      • Radek Broz  

        Přišlo to tak za 3 dny.

        0 0
    • Petr L2  

      Máme za sebou Nové Město a tak by mě zajímalo kolik závodníků jelo s oválem, já bych řekl, že žádný .......

      0 0
      • Lišák  

        Ty jsi takový hnidopich, že?

        0 0
        • Petr L2  

          Ale ne, jenom když jsem byl malý, tak mi táta řikal, že když si u nějaké „novoty“ nejsem jistý, ať se podívám jestli to používají profíci …

          0 0
          • Radek Broz  

            Profíci ale dneska nepoužívají to „nejlepší“. Používají produkt toho, s kým mají smlouvu.

            0 0
            • Petr L2  

              Jasně, já si hned řikal, že zatím bude nějaké spiknutí, když se to za těch 30 let furt poŕádně nechytlo ☺

              0 0
      • biker jura  

        Andrea Tiberi třeba…

        0 0
      • Rubi  

        na tour taky nic moc, vsiml jsem si jen u zluteho pavouka…

        0 0
        • Nikovlas  

          Ono to ani není tak moc zamýšleno pro silniční cyklistiku a dlouhodobé podávání stabilního výkonu, jako spíš pro horská kola, kde se intenzita zátěže diametrálně kolísá v rozmezí desítek vteřin, jednotek vteřin, často je špička jen na jedno nebo dvě šlápnutí. Proto mi to poukázání na svěťák v XC připadá mnohem zajímavější.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Loni v Zell am See na půlce Ironman to mělo dost triatlonistů.

            0 0
            • Nikovlas  

              Zajímavý. Nevim, proč to tak je. Já ovál ještě nemám, takže se nad tím jen tak zamýšlím.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Prý lepší přechod na běh. Mám ho pouze na mtb a minulou sobotu mi při tritlonu nepřišlo, že by běh „bolel“ méně.

                0 0
          • biker jura  

            právě při tom neustálým zrychlování je oval horší než kulatej, odzkoušeno u mě sobně s wattmetrem na mnoha závodech i trénincích, proto bych naopak viděl smysl pomoci v konstatním tempu

            0 0
    • Deleony  

      Poradí niekto ovál prevodník na kľuky XT M8000? Chcel by som to len vyskúšať či nejak pocítim výhody(momentálne mám 32z), ale na tento rozteč(96BCD) som na aliexprese nič nenašiel…

      Prípadne oplatí sa ísť rovno do Absoluteblack XT 32z oválu za 1300,– z hľadiska životnosti a kvality oproti lacnejším?

      Ďakujem.

      0 0
      • rosomak204  

        AB oval mám 34z zatím jen 700km až na tu posunutou řetězovou linku co sem musel vypodložit to jde bez vodítka a nikdy nespadl řetěz ještě sem koukal po převodníku od leonardi factory jen je mi divný že by rákos pro m8000 v ovalu na ali nic neměl

        0 0
        • pumpy  

          blbe jsem to predim zaradil

          https://www.aliexpress.com/…4206420.html?…

          rosomak ? o kolik jsi to vypodkladal ? resim asi tedka ten stejnej problem

          0 0
          • rosomak204  

            sehnal sem podložky 1,5mm jako posun je rozhodně k lepšímu ale myslím že by to tak 0,5mm ještě klidně sneslo ale nechtělo se mi tam dávat dvě po 1mm a 2mm sem podložku nenašel

            0 0
          • rosomak204  

            no jestli je tenhle převodník uplně rovnej co tak na něj koukám tak posune řetezovku ješte o 1mm víc než AB

            0 0
          • Deleony  

            Ja som zase blbo hľadal…tie prevodníky sú kvalitou OK? Neviem ako majú čínanci zmáknuté uhly a podobne…

            Diki

            0 0
        • Deleony  

          K AB prevodníku treba nejaké podkladanie a skúšanie? U kvalitného 1300kč prevodníka som to nečakal…

          0 0
          • rosomak204  

            AB mi posunul řetězovou linku ven píší tam že má řetězovou linku zlepšit o 1mm a ano mají tam 1mm navíc ale oproti plochému převodníku a to origo shimano není ten je myslím 3mm oproti plochému ale ruku do ohně za to nedám

            0 0
            • Deleony  

              Máš pravdu, origo XT8000 prevodník je akoby ,,zapustený´´ smerom dnu k rámu, zmerať to neviem.

              Dúfal som že AB to majú zmáknuté a sadne to ako riť na šerbeľ…pri tej cene by aj malo…

              0 0
      • zderes  

        1×11, M 8000, šaltr xtr, AB 32oval, nikdy řetěz nespadl.

        0 0
    • pumpy  

      ja jsem objdnaval tady na zkousku

      https://www.aliexpress.com/…4206420.html?…

      0 0
      • Atilla  

        To, ale nepasuje na shimano kliky, ne?

        0 0
        • Deleony  

          Na XT by malo, rozteč je 96. Ale už z fotiek to vo mne dôveru nevzbudzuje :-)

          0 0
        • pumpy  

          jo mas pravdu nepasuje to – ted sem to zkousel – takze mam tyto dva na prodej – pokud nekdo chce :D 32 a 34 na le xt 8000 to nepasuje :S

          0 0
      • Pan.Fazole  

        tohle na kilky XT-M8000 nenasadis, potrebujes asymetrickej 110° :

        tady to maj dobre popsany

        http://www.superstarcomponents.com/…row-wide.htm

        0 0
        • Deleony  

          Komplikuje sa to viac ako som čakal :-) Je teda nejaký kvalitný ovál na XT8000 ktorý skrátka našróbujem a jazdím, bez laborovania so stupňami, podložkami atď…?

          0 0
          • rosomak204  

            Taky me to podkladani převodníku štve ale jednu chvíli sem koukal po aerozine klikach s ovalem jedine ještě napsat někam do obchodu kde mají oval od leonardi factory jak ten maji zmaknuty z fotek po netu fakt tězko říct se to tam tak divně láme nebo se vyprdnout na oval ale treba ja sem s ním tak spokojenej ze ho uz nesundam

            0 0
            • Deleony  

              Ten Leonardi je už dosť drahý a na okolí ho nemajú. Zo zahraničia objednávať nechcem kvôli prípadnej reklamácii.

              Ten AB vyzerá že má tiež určitý ,,offset´´ ako originál Shimano prevodník, hádam to bude ok…

              0 0
    • nomecz  

      Hele mam nasazenej oval od AB 32z na shimano XT8000 klikach a zadnej problem radi to krasne dnes cca 50 km v Jedasu na trailech a pohoda. Jedine kdyz na 42z motam dozadu tak asi po 4×komplet otocenim klik dozadu sjede na retez o pastorek niz

      Nic sem nepodkladal kliky na 2 placku srouby origo shimano

      0 0
      • Deleony  

        Asi ten AB teda risknem, a ak to bude blbnúť tak vrátim. Pri točení dopredu žiaden problém?

        0 0
        • Jarda636  

          Taky vozim. Na enduru uz 2 sezonu a v pohode.

          0 0
        • nomecz  

          ne otestovan celej rozsah prevodu a nikde nic nedrhne nestrili, pri skocich nic nepada, a to predpokladma ze si to jeste trosku sedne casem

          retez mam 114 clanku kazeta SRAM 1180

          0 0
          • Deleony  

            Dik chalani, vezmem AB 32z v zlatej farbe :-)

            dúfam že to bude bez podkladania podložkami…

            0 0
          • Deleony  

            Napadla ma taká vec…ak mením 32z klasiku za 32z ovál nebude dúfam treba upravovať dĺžku reťaze?

            0 0
            • LM  

              Nebude. Ve 2/4 otáčky budeš mít více zubů a ve zbývajících 2/4 otáčky zase méně, takže se to srovná. Jenom ramínko přehazovačky se bude trochu hýbat dopředu/dozadu podle měnícího se počtu zubů na převodníku.

              0 0
              • Deleony  

                Super, s tým pohybom hazky rátam, to je jasné že sa bude hýbať podľa polohy prevodníka…snáď to nebude mať vplyv na jej životnosť.

                0 0
                •  

                  Možná by bylo zajímavé spočítat, jakou sílu ze šlapání „pohltí“ tento nucený pohyb hazky, pokud by tam měl člověk silné péro a jel s tím na 1× něco a opravdu dlouho po rovině.

                  0 0
                  • LM  

                    Na jízdu po rovině oválu netřeba. Největší přínos vidím ve výjezdech…

                    0 0
                    •  

                      V rámci hledání (u jiných) zda to k něčemu je, zatím neustále docházím k +/- stejnému názoru – zdá se mi, že to má přínos JEN pro výjezdy, při šlapání nízkou kadencí. Tzn. otázka zda to má smysl montovat na 1× něco když tam na tom člověk v těchto podmínkách jezdí jen (menší) část trasy. Přijde mi, že by to mohl být dobrý vynález na nejmenší převodník u trojplacky, což jsem někde (zbastlené) viděl. Jinde – ikdyž mi ta myšlenka oválu zprvu přišla báječná – jsem se po prostudování názorů a zkušeností různě po netu spíš co se týče oválu změnil ve velkého skeptika.

                      0 0
                      • LM  

                        Kdybych vozil nášlapy a mohl v opravdu prudkých stojkách tahat i zadní nohou nahoru, tak klidně vozím kulatý převodník. S platformama toto neuděláš, takže vozím ovál jako alespoň částečnou pomoc v těchto situacích.

                        Plus kdybych měl orla a lehčí převod než mám teď, tak si nejspíš taky vystačím s kulatým…

                        0 0
                      • JFtryall  

                        Obecne pro nizsi kadenci to smysl ma- i na rovine. Nenuti to cloveka vynechavat a dupat v okamzik nejvyhodnejsiho sklonu kliky. Snadneji pak slapes rovnomerne a lepe vykrouzis kruhove slapani. Je to takove cistsi. Naopak pri vyssi kadenci mi to uplne nesedelo. Kolem 100 otacek to uz nebylo moc prijemne. Ale nejezdil jsem to dlouho., mam klasiku Dal jsem oval pritelkyni a funguje to velmi dobre.

                        0 0
                        •  

                          Takže by to chtělo něco jako Hagen drive, ale s možností „asymetrické oválné modulace“.

                          0 0
                        • biker jura  

                          a ted je otázkou, zda je to vhodné na třeba XC plný nástupů a zrychlování do vysokých kadencí… Osobně to používám už dva roky, vloni jsem na chvíli vrátil kulatej a pak zase oval a stále si myslím, že na zrychlení a dynamiku je to kontrapruduktivní, právě kvůli nucení do nižších kadencí a tím pádem potřebě více síly na rotočení což unavuje ikdyž efektivita by měla být větší. Dále se pak zkracuje „regenarační“ fáze zdvihu pedálu a tím pádem prodlužuje svalový napětí a tedy teoreticky i horší okysličení svalu… Na vytrvalostní „useky“ kde se jede rovnoměrně to asi má výhodu v tom o čem píšeš…chtělo by to testovat v labu s moxymetrem apod. Testoval jsem to s waťákem všelijak a ve výsledku jsem rozdíl nikdy na číslech nenašel.

                          Na enduru to asi taky nikdo nevozí, kvuli zrychlování před skokem apod. že? Co myslíš?

                          0 0
                          •  

                            Takže jestli správně chápu, tak ve zkrácené podobě: je to vhodné do nižších kadencí, ale jízda těmito nižšími kadencemi je sama o sobě neefektivní, tzn. je lepší se ji vyhnout, tzn. nakonec je lepší se vyhnout i oválnému převodníku?

                            By mě zajímalo, jestli v té věci malé vs. velké kadence nejde o to tvolit „správnou míru ovality“ – pokud by byl převodník „skoro kruhový“, rozdíl by byl malý, třeba by to něco málo přineslo při malých kadencích a tolik „neublížilo“ při velkých.

                            0 0
                            • biker jura  

                              jak říkám, sám pořádně nevím. Výsledek je podle mě hodně taky na typu člověka. někdo silově vybavenej snese to delší napětí lépe a nevadí mu pomalješí pohyb protoože to silově utáhne, pro nějakýho papírovýho čerta to muže být naopak kontraproduktivní… ale nedovolím si tvrdit že je to špatný nebo dobrý, sám oval vozím, ale sám mám zároveň pochybnosti o přínosu a taky musím říct že se mi dost změnil styl z papírovýho čerta co letí do kopce ana rovině nastíhá na skoro přesnej opak co spíš ma tah ale zrychlení pocitově slabší. Což je divný, protže závodím a trenuju pořád podobně a příjde mi to opravdu daný spíš tím převodníkem a jelikož jezdím XC, tak přemyslím, jestli to pro mě není naopak kontraproduktivní.

                              0 0
                          • JFtryall  

                            Na enduru to par lidi vozi. Namatkou Barel byl velkej fajnda sisek a spousta dalsich. Zase v XC to ma smysl kvuli technickym vyjezdum, ale zavodne jsem to nikdy nejel a i tak to bude spis o osobnich preferencich a pocitech. Nevim ani jak by se to dalo smysluplne zmerit. Na asfaltu to bude asi dost podobny. V hodne tezkym technickym vyjezdu verim tomu, ze to nejakou energii usetri, ale je to spis pocitova vec. Neprislo mi, ze by byla potreba nejak vetsi sila pro roztoceni, zkousel jsem chvili Rotor a pak AB.

                            0 0
                  • Vilém  

                    Myslis ten ± 1mm? To budou obrovske ztraty.

                    0 0
                    •  

                      Jestli vy považujete za oválný převodník ten kde se průměr liší o +/- 1mm, tak já takovému říkám zmetek kruhovitý.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Mluvil jsi o ztratach pohybem prehazky. Ne o ztratach zpusobenych ovalitou prevodniku. Takze prosim opet neprekrucovat, jak mas ve zvyku.

                        0 0
                        •  

                          Mluvil jsem o tom, že ten nucený pohyb hazky, vzniklý nevyhnutelně ovalitou převodníku je zákonitě spojený s překonáváním odporu „péra“ té hazky a ta dráha toho nuceného pohybu hazky rozhodně nebude +/- 1mm jak jste psal Vy. Takže přemýšlejte co píšete, než někoho „opět“ nařknete z překrucování…

                          Jinak je to samozřejmě čistá „teorie“ a zmínil jsem to jen jako zajímavost. Ztráty tohoto typu budou vůči jiným ztrátám zanedbatelné. Ale kolik to na mnoha kilometrech udělá, když se to neustále hýbe při každém šlápnutí by mě stejně zajímalo.

                          0 0
                          • plzakj  

                            Musite vy 2 s Vilemem ****** kazdy rozumny tema kilometrovou hadkou o naprostej cipovine?

                            0 0
                          • Vilém  

                            Ten pohyb voditka je uvedeny cca ± 1mm. Takze teoretizuj o cem chces, ale napred se na to nekde podivej v realu.

                            Viz video

                            A vcil mudruj.

                            0 0
                            •  

                              Takže jsem se mýlil – někde jsem viděl video kde jim o centimetr lítalo se a tam, tak mi přišlo „logické“ že to je do určité míry nevyhnutelné… a ono zjevně ne a záleží jak je to udělané – pokud je ten ovál „geometricky“ správně, tak se při otáčce „opásání“ nemění a hazka se skoro ani nehne.

                              Tzn. ono to jde použít i na singlespeed, bez hazky…

                              http://www.youtube.com/watch?…

                              Hmm…

                              Tak děkuji.

                              0 0
                              • Nikovlas  

                                Pokud je „opásán“ přesně z poloviny, pak žádný symetrický ovál umístěný v těžišti nevyvolá sebemenší pohyb ramínka, protože na převodníku bude v kterýkoli moment přesně stejný počet článků řetězu odpovídající polovině obvodu pevodníku. Jelikož ale není opásán přesně na jedné polovině, ale ta část obvodu se mění v závislosti na zařazeném pastorku, k minimálním pohybům ramínka dochází, jelikož například 4/9 výseč elipsy (daná úhlem) má různou délku oblé hrany v závislosti na místě, odkud ji „vysekneš“. Každopádně ztráty jsou zanedbatelné.

                                0 0
                            •  

                              Ale tomuhle se to hýbe:

                              https://www.youtube.com/watch?…

                              :)))

                              0 0
                  • creater  

                    Vy se teda zabýváte k*kotinama :-D

                    0 0
    • creater  

      nebude

      0 0
      • Lišák  

        Co nebude?

        0 0
        • creater  

          Já reagoval na tohle: „Napadla ma taká vec…ak mením 32z klasiku za 32z ovál nebude dúfam treba upravovať dĺžku reťaze?“ netuším, proč se to zařadilo takhle, příště budu odpovídat celou větou :-)

          0 0
    • RapMan  

      nějaké nové poznatky s oválem po dalších 3 letech?

      0 0
      • Doyle  

        Přestalo mě bolet koleno, které mě dřív trápilo.

        0 0
      • plzakj  

        Stále super :) Chce to ale správné natočení, jako třeba AB.

        0 0
        • RapMan  

          stávající setup vše XT včetně klik M8000 2×11 36/26 – 11–42, až odejde kazeta, pokukuju na 1×11 11–51 se stávající přehazovačkou XT M8000-SGS, chtěl bych zachovat težké převody a maličko si usnadnit jízdu do kopce abych se co nejvíc přiblížil původním převodům, je tedy vhodné vzít AB 36z? nebo 34z?

          Pak by mě přestavba vyšla na 1500Kč za Deore kazetu, cca 1300Kč za AB převodník + nový řetěz, tzn. celkem kolem 3000Kč.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Prehazovacka pobere max 46z na kazete.

            0 0
            • RapMan  

              no právě by měla pobrat i těch 51… pár lidí takto jezdí bez problémů.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Na co teda vymýšleli 12s šaltry?

                0 0
                • RapMan  

                  na 12sp. Já se bavím o 11sp…

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Tak na to je nový Deore…

                    0 0
                    • RapMan  

                      ano, ale když to zvládne stávající 11sp XT M8000 SGS, proč kupovat Deore?

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Sorry, já jsem prostě odpůrce tady těch bastlů, nevěřím že to řadí na 100% po celé kazetě.

                        0 0
                      • jerrymouse  

                        Já třeba nový Deore koupil místo M8000 SGS, protože to pořádně neřadilo. Ty zuby to pobralo, ale na tom rámu to prostě nešlo seštělovat tak, aby to makalo správně po celé kazetě (na předchozím rámu to fungovalo v pohodě). Po přehození za Deore to řadí perfektně.

                        0 0
                        • RapMan  

                          Zajímavý, díky za poznatek. Ještě to promyslím, není to urgentní. Když bych musel kupovat přehazovačku, tak bych šel rovnou to 12sp… A nebo oželím lehký nebo těžký převod a vezmu jen kazetu 11–46

                          0 0
              • Heatly  

                Zvládne to přehazka Shimano XT M8000 SGS a ne XT M8000 SG. Na SG se na patků přída nějaká upravená další patka která problouží ramínko a pak vše funguje.

                0 0
        • jardalee  

          no mam cinskej takze natocenej spatne :) ale zase kdyz se potom clovek diva na posledni trendy tak plno vyrobcu treba rotor umoznuje natoceni ovalu podle uzivatele a treba froome mel ty prevodniky taky spis jako ten cinskej :)

          0 0
    • melda  

      Kdysi bylo jedno celý Velo věnovaný tomuto problému, no ne ovalnejm převodníkům, ale překonávání mrtvýho úhlu. Byl tam i nějakej českej vynálezce, měl tam kliky s unašečem na pružinách, díky kterejm překonával mrtvej úhel. Nemáte to někdo v archívu?

      0 0
      • zimzum  

        Kdysi, v čas. Udělej / urob si sám (?) byl amatérský návod

        0 0
    • Chlebovnik  

      Hodím to sem. Dělá někdo MTB Boostový oválný převodník 38 zubů? DM na DUBové kliky. Co jsem zběžně koukal, tak všichni končí na 36. Případně pasoval by na tuto specifikaci i nějaký Gravel/CX převodník? V případě konfliktu s řetězovou vzpěrou u oválu 38 bych se spokojil i s kulatým 38.

      0 0
      • Mildee  

        myslím, že Garbaruk dělá i větší ovály, ale na MTB kliky asi ne no

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.