Jízda do kopce v tempu vsedě/ve stoje - jak/kdy/proč

68 nepřečtených
  • vasek80

    Jelikož mám odjakživa rád kopce a baví mě stoupat tak poslední dobou všechny vyjížďky směřuju do vrchů. Hlavně jezdím 600 m převýšení kopec na cca 10km. Zlepšuji se na převodech a postupně jedu na větší a větší převod a rychlost jde pomalu nahoru. Aktuálně jsem úplně přestal jezdit kašpara a tahám prostřední převodník a vsedě.

    Chtěl bych se ještě v kopci zlepšit a zrychlit a začínám koketovat s jízdou ve stoje. Jakmile si stoupnu do pedálů, tak se mi hned jede léhčeji i když hodím na velkou, ale za chvilku mi dojde a získanou rychlost mi přijde snáze udržet vsedě.

    Když sleduju, Tour, tak někteří a hlavně AC jede dost ve stoje.

    Asi to bude dost individuální, ale jak se mohu i já zlepšit a jak jet kopec rychleji? Kdy si stoupat, jak šlapat ve stoje a o kolik mít přihozeno oproti šlapání vsedě abych byl na vrcholu rychleji a nebo ve stejném čase úsporněji se silami??

    0 0
    • Richi  

      No já bych řekl, že v sedě nebo ve stoje je to spíše o momentálním pocitu z konkrétního úseku a momentální fyzičky resp. sil, které ještě zbývají.

      Jistě někdo vyštrachá nějaké tabulky s převody a Watty, ale já bych řekl, že je to individuální.

      0 0
    • Bat1  

      Těžko říct, já když si stoupnu tak mi přijde že se víc unavim. Jinak pokud chci jet rychle do kopce(záleží jak je dlouhý a jaké ma stoupání) tak si zařadím tak abych citil námahu ale né zas takovou abych věděl že zachvíli budu podřazovat. No a pak si dám nějaké svižnější tempo a táhnu.

      0 0
    • Hejdik  

      Ve stoje jezdím prakticky jenom když si potřebuju odlehčit Pr-zadek:-)

      Když jedu v sedě do prudšího kopce a jdu ze sedla ,tak většinou je to spojeno s tím,že musím před tím přehodit na těžší převod,když si pak znovu sednu,tak musím opět přehodit nazpět a tím ztrácím na krátký moment rychlost a hlavně rytmus,takže se ve valné většině snažím jezdit v sedě.

      Zakousnu se do řídítek a tahám jak tupec :-)

      0 0
    • Advid  

      Ve Velu (nebo možná 53×11) byl jednou článek porovnávající jízdu do kopce v sedle a ze sedla a závěr byl něco ve smyslu: „Je to jedno, jezděte jak vám to vyhovuje. Vyjde to skoro nastejno.“

      0 0
      • McBlacky  

        tak to je nesmysl

        0 0
      • Mikikuba  

        Souhlasím je to hodně individuální ale mnoho jezdců neumí ze sedla správně jezdit!

        0 0
        • McBlacky  

          věřím, že s tím máš víc zkušeností, ale se stejnou TF za předpokladu jízdy v sedle a ze sedla podle mě nelze jet stejnou rychlostí

          0 0
          • Mikikuba  

            Budeš se smát ale já se to naučila.musela.chce to hodně specifickou techniku a hlavně to cíleně trénovat.to samé je jízda ze sedla po rovině.i to jde dlouhodobě.nicméně souhlas daleko menší procento závodníků to umí a používá.

            0 0
        • Lada,s  

          Nicméně v každém případě je jízda ze sedla energeticky náročnější, i když se zdá že to jede „líp“ než v sedle. Proto si myslím že je dobré ze sedla chodit jen krátkodobě na přejetí nějakých krátkých brdků nebo výjezdů, kde by se podřazením výrazně muselo zpomalit.

          0 0
          • pee.tr  

            Souhlasím. Vždycky když jedu nějakej amatérkséj závod, tak když si někdo vedle mě stoupne, ještě se mi nestalo, že by mi začal ujíždět, když já sedím. Maximálně udrží stejnou rychlost, ale v 80% případů ho já jako sedící začnu předjíždět. Je to hodně individuální záležitost, někomu to třeba uleví a pomůže s výjezdem, ale málokoho to zrychlí (možná profíky jo, ale to už je někde jinde). V posldních měsících jsem začal používat zajímavý krátkodobý způsob jízdy ze sedla, a to, že si nechám ruce natažený, hodně si na ně lehnu a šlapu jakoby za sebe aniž bych mával s kolem do stran. Přijde mi to účinnější a míň se u toho zadejchám. Způsob, kdy bych si jen stoupnul a rukama si pomáhal vykláněním kola do boků, bych za chvíli padnul zadejcháním a mám na to i dost slabý ruce. ;-) Ale i ten popsanej způsob fakt používám zřídka.

            0 0
            • nox159  

              kdyz nekdo nastoupi v kopci trha se skupina… tak ti kteri dokazou jet chvili ve stoje ale tak aby se neutavili maji lepsi akceleraci a pokud to dobre načasujou tak skupinu roztrhaji… ja ve stoje moc neumim respketive kdyz jedu na krev a postavim se tak po chvili me zacnou chytat krece… takze radeji sedim a cekam na sjezd kde je sjedu…

              0 0
            • JakeF  

              Protože se to chce naučit jet tak ve vyšší kadenci, pak teprve můžeš vestoje předjíždět podobně výkonný jezdce. To ti taky částečně zabrání s tím kolem zbytečně mávat.

              0 0
            • JakeF  

              Protože se to chce naučit jet tak ve vyšší kadenci, pak teprve můžeš vestoje předjíždět podobně výkonný jezdce. To ti taky částečně zabrání s tím kolem zbytečně mávat.

              0 0
    • Smazaný účet  

      Kdyz to tak ctu, tak bacha at si silovou jizdou ze sedla neznicis kolena. Nekdo je na to nachylnejsi vice, nekdo mene, ale kazdemu je to posleze docela neprijemne…

      0 0
      • HROOLI  

        fakt ?

        0 0
        • Biker jak Pes  

          Fakt, šlachy dostává pořádně zabrat a tohle jim může docela uškodit. Hlavně jak jedeš 10min tímhle stylem, přijde sjezd a roztočíš nohy rychle. Ten přechod z toho statického zatížení do rychlého šlapání je taky slušná nálož.

          A ty tvoje dřepy tě taky rychle pošlou do háje… ;-)

          0 0
          • HROOLI  

            ok, budu se v tom krotit ..

            na dřepy už seru, bolely mě z toho kolena :D

            0 0
    • Joseph de Sax  

      já jezdím zásadně kopce vleže…

      0 0
    • camillio  

      Jízda ze sedla (tj. ve stoje) je naročnější hned v několika ohledech – jednak na koordinaci celého těla (aniž by sis to uvědomoval), jednak se zapojuje mnohem víc svalových partií vč. těch velkých, což do značné míry souvisí s předchozím, spíše než s efektivním využitím síly na výkon na pedálu. Celkově je to mnohem náročnější a výhoda působení na pedál (téměř) celou vahou těla je takto vykoupena. Ono i na TdF je hodně lidí kteří jezdí v sedle. Osobně jdu ze sedla jen tak pro radost nebo pro rychlou akceleraci, spíš než pro zdolávání kopců (přínos < náklady).

      Pokud se chceš zlepšovat v kopcích, pak bych osobně zařadil spíš strukturovaný trénink, což pomůže i odehnat potenciální nudu. Sem patří zejména jízda na vysoké frekvenci s lehkým převodem, jízda na nízké frekvenci s těžkým převodem, intervaly (kus ostře, chvilku vydýchat – ne úplně – a zase zostra), fartlek, různé alternace v sedle – ze sedla apod. Ideální na takové tréninky je mít tepák a znát své prahy a podle toho trénink nastavit. A zásadní je hlídat se, je celkem snadné se v kopcích při podobných radostech přetrénovat a zbytek sezóny poslat do kelu.

      Hodně štěstí :-)

      0 0
    • HROOLI  

      Já jezdím taky hodně ze sedla,třeba i celý (3 km ) kopec. V sedě se mi nejede tak dobře při dané vyšší rychlosti.

      0 0
    • pee.tr  

      Když mi bylo cca do 30ti, tak jsem taky miloval kopce a téměř všechny je jezdil celý v sedě a relativně mi to šlo i na vrchařských závodech. Točil jsem hodně těžký převody a s malou kadencí. Teď po třicítce i když jezdím víc km než dřív, už to nějak není ono. Občas se i schválně snažím jít častěji do stoje, ale to fyzicky fakt dlouho nevydržím. Ale pomůže to k protažení. Ani 100m dlouhý kopec bych tak ale asi nedal.

      0 0
      • Joseph de Sax  

        teď po 70. už víc jak 200km v kopcích trenink nerad dávám, protože stará doma hartusí, že nebude oběd ohřívat a když to nestíhám do oběda, jako dříve, tak mám sedět doma na prdeli…

        0 0
        • Tomahomo  

          Dej mně mobil na starou, já jí vysvětlím, že bys právě měl být celý den venku a neotravovat na BF :o)))

          0 0
          • Joseph de Sax  

            starka má 40let a byl bys pak chudák, protože to co nesjedeš ty na kole, tak ona sjede hravě na kolečkové posteli typu Vesničko má středisková…a­votomtoje.

            0 0
            • Tomahomo  

              Pepo, ty máš problém s chápáním textu, ale to bude tím stářím, nehodlám balit tvoji starou, jen ji chci přemluvit aby tě na to kolo pustila a tys tady nepsal :o) avotomtoje

              0 0
              • Joseph de Sax  

                hele v tvým věku už se nasedá na kolo pomocí heveru, tak nevím o jakém mentálním problému je zde řeč…

                0 0
    • Biker jak Pes  

      Jak kdy.

      Na biku jezdím pořád v sedle, tam maximáln odpočívám ve sjezdu nebo na rovinách se narovnám, ale kopce pořád v sedě.

      Na silnici záleží, jestli jedu trénink nebo závod. Na tréninku jezdím hodně ze sedla. Pokud jedu vyloženě silový trénink, tak v sedle. V závodě jezdím snad jenom v sedle. A to i v nástupech, i přesto, že nástupy normálně trénuju ze sedla. V sedle vydržím mnohem větší zátěž po delší dobu.

      0 0
    • JakeF  

      Jízdu ze sedla je potřeba nejdřív natrénovat, pak začne být i výhodná v některých situacích. Jezdit ze sedla dlouhý kopec při nízké kadenci několik km si moc představit nedokážu. Ale v poslední době se snažím trénovat jízdu ze sedla při vyšší kadenci. Klidně tam nechám stejný převod, ale (teď odhaduju) z kadence 70rpm vsedě se dostanu na 10–20s přes 90rpm, což můžu využít k překonání těžší pasáže nebo předjetí a při návratu do sedla nemusím znovu řadit. Na dlouhé kopce je jízda v sedle energeticky úspornější, ale možná když si člověk na jízdu vestoje při nízké kadenci zvykne, tak ne o moc.

      0 0
    • ada76  

      Ja si myslím, že ten problém je složitější a jedná se o toleranci laktátu ve svalech. Při jízdě v sedě zbývá více svalů v těle, které nejsou aktivní a laktát se v nich může během zátěže metabolizovat (zpracovávat). Jakmile se při jízdě vestoje aktivuje většina svalů těla, není kde zpracovávat laktát, rychleji stoupá tepová frekvence a po určité době nezbývá než si zase sednout nebo zvolnit. Na zlepšení laktátové tolerance je nejlepší trénink rychlostní vytrvalosti – to jsou již výše zmiňované úseky..

      0 0
      • marcus.ss  

        Jízda ze sedla mě naprosto zabijí, stačí 50 m a sem uplně vyřízenej, naopak v sedle je to uplně bez problému idkybych porovnával stejnou rychlost kterou bych měl jet. Nechápu na tour jak tam můžou stát tak dlouho :d

        0 0
    • prvniodkonce  

      Nejradši mám jeden oblíbený 6 km kopec celý ze sedla na velkou, hezky navečer, když slunce už svítí z boku, potoky zurčí, nepotkám tam ani jedno auto… A kadenční a laktátová policie b-f je daleko za horama :D

      0 0
    • vasek80  

      Dnes jsem si zkusil svůj oblíbený kopec ze začetku ve stoje. Skoro musím vzít zpět proč jsem to zakládal. To prostě nejde. Kadence je nižší a tak abych udržel stejnu rychlost musím mít o cca 3–4 pastorky víc. Šlapu taktéž s tělem hodně vpřed a jakoby nohy za sebou tahám. Nedá se to udýchat. Jízdu ze sedla trénovat nebudu, jen ji mohu používat pro překonání maximálně kritických 30 vteřin.

      Ještě jednou musím vyzdvihnout AC. Já to nechápu, že on kopce tahá hodně ve stoje.

      0 0
      • Mikikuba  

        To se nenaučíš za jednou:)je to stejné jako se trénuje třeba technika časovky.natrénovat jízdu myslím dlouhodobou ze sedla chce teda více času trpělivosti úsilí a snahy!promiň ale říct po jednom pokusu nejde je teda blbost dost

        0 0
        • vasek80  

          No já jsem to právě zakládal, že jsem čekal, že se dozvím třeba právě jak jízdu ze sedla trénovat a jestli to má vůbec význam. Strašně rád se nechám poučit. Horší u mne je, že nemám tepák a neznám své maximální tepy a tak se snadno utavím. Nevím tedy jestli s tím mám dále koketovat nebo ne.

          Ale cyklistika je sport klidně celoživotní a tak ještě ve svých 31 se nechám rád vést a nechám si radit jak. Teprve krásy cyklistiky 3 rokem objevuji, tak mám ještě spoustu času:-)

          0 0
          • Mikikuba  

            :)no ten sporttester ti doporučuju.a znát svůj AP a ANP je také velice užitečné. Pokud chceš nějaké rady či zkušenosti ozvi se mi na mail.pokud budu vědět ráda poradím.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Mas na to trochu jiny nahled, ale pokud nema zavodnicke ambice, tak bych sportestr az tak nehrotil a spise bych sel nejakou dobu cestou poznavani vlastniho tela a az pozdeji se dival na cisla a rika si „jasne, ted se zacinam zadychavat, zacinaj mne palit nohy, takze asi prekracuju ANP…ha a to jsem na 175tepech“…porste aby nepropadnul cislikovemu silenstvi, ze 175 a vice je zlo, protze ono se to jaksi meni jak se clovek vyspi(nadnesene)…

              0 0
              • vasek80  

                Já za ty 3 roky na sobě vypozoroval, že při zátěži mám vyšší tepy jak kamarádi se ktrýma jezdím, ačkoli jsem nejstarší. Klidovej tep mívám kolem 60 a normální tep v kopcích, kdy jedeme na vyjížďku a já jedu relativně v klidu jdu na 160. 160 je tep, kterej zvládám hodně dlouhodobě a ani se necítím nijak napálenej. Maximum své neznám, protože nad 160 nestíhám se stopkama počítat:-) Ve fitku na běžeckém pásu jsem se po 20 minutách rychlého běhu dostal na 186 a to jsem měl dost. Rád bych si koupi tepák a znal své maxima a pásmo kde se pohybovat. Bydlím v plzeňském kraji a časem se poohlédnu po nějakém sportovním lékaři, ketrej by mě „změřil“

                Jinak jak jsem psal jezdím 3 sezonu a letos prvně mám v plánu 3 hoby závody. Rád bych tyhle hoby závody po okolí sjížděl, protože jsem zjistil, že jeden kde se jede dlouhej a krátkej, tak ten krátkej bych podle loňského času snadno vyhrál. Nemám ambice na nic jiného a ani s 13.5kg 120mm fullem nemohu a ničem jiném uvažovat. Jem mě to moc baví a rád bych věděl jak trénovat abych si neubližoval a nepřetrénoval se. Aktuálně každou vyjížďku směřuju právě na ten 1042m kopec a občas už cítím, že je to moc.

                0 0
              • nox159  

                mam opacny nazor, strasne moc lidi co nema zavodni ambice jezdi strašnou kudlu a brzo se utavi…

                těm by se ten tepak hodil nejvic…

                0 0
                • MlokCZ  

                  Přesně tak. Ale záleží na povaze každého. Hodně lidí je ta kategorie co píšeš, ale zase někteří jsou opačná, tedy flákat se, flákat se, flákat se :-)

                  0 0
              • MlokCZ  

                Něco poznáš i bez tepáku. Ale poznat kde asi tak jsi mezi AP a ANP je dost obtížné.

                A třeba u mě je to sakra rozdíl, kde se pohybuju mezi prahy. Když jedu dlouhou náročnější vyjížďku, tak ji můžu dojet jak na pohodu, když se opravdu hlídám, tak se poslední hodinu dvě naprosto trápit.

                A ta druhá varianta není, že bych to třeba pálil často nad ANP (to se pozná snado i bez tepáku), ale jen třeba tím, že 4 hodiny před tím jedu celou dobu o 10 tepů výše než v tom prvním případě. Pocitově se mi jede i o těch 10 tepů výše naprosto v pohodě, pořád jsem dost pod ANP. Bez tepáku tohle ohlídat nedokážu i přesto, že s ním jezdím už přes 15 let a svoje tělo znám hodně slušně.

                A další věc je na akcích, kde chci jezdit více dní po sobě. Tam kdybych se přísněji nehlídal, tak budu muset dávat mnohem více volných dnů a pojezdím toho o dost méně.

                Někdo se možná dokáže hlídat i bez tepáku v pohodě nebo nejezdí pro něj vyjížďky, které jsou na hranici jeho sil. Pak je v pohodě i bez tepáku.

                A samozřejmě i když už se jezdí s tepákem, tak k tomu je potřeba svoje tělo dobře znát (a vědět co se děje při únavě apod.). Ale právě s tepákem se snáze naučí znát svoje tělo.

                0 0
                • vasek80  

                  TY jsi z Plzně, kde je tam možnost nechat si změřit AP a APN ajak to probíhá a vše okolo?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Nevim, na testech jsem nikdy nebyl. Svoje prahy ± znám a na testy se nechystám.

                    Ono pro turistiku stejně nejde vůbec o to znát přesně svoje prahy ale o to znát svoje tělo.

                    Tím myslím, že vím, že můžu jet třeba na tom a tom tepu 3 hodiny, na jakém tepu můžu jet libovolně dlouho (tedy samozřejmě to nikdy není libovolně ale bude to odpovídat základní vytrvalosti).

                    Nad jaký tep nemám chodit ani na 5+ minut když chci dojet na pohodu dlouhou trasu, atd.

                    Stejně se to hrozně moc mění dle aktuálního stavu organismu (u mě nejspíš ještě o hodně více po mojich zdravotních problémech), což právě díky tomu, že znám svoje tělo dokážu vše dobře vzít v úvahu a okamžitě poznám hned po vyjetí jak na tom jsem.

                    0 0
                    • vasek80  

                      Aha, akže koupit tepák a zkoušet? Třeba jet na 160 a zjistit kdy dojde a takle třeba i na 140 atd…

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        To ani nemusíš takhle cíleně zkoušet (stejně z jednoho takového vyzkoušení bys ještě nic vyvozovat nemohl). Prostě dlouhodobě jezdíš s tepákem a pozoruješ jak se tělo chová.

                        Pro začátek můžeš nějakou pomocnou metodou odhadnout přibližně prahy, abys nebyl úplně mimo.

                        0 0
    • xshreck  

      Vyjíždím většinou v sedě, míň se tak unavím. A při nějakých půlmaratonech potom ze sedla prudší výjezdy, vyšvihnu se tak před ostatní většinou .)

      0 0
    • robb  

      Na biku jezdím do kopce v sedě, na silničce ve stoje.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.