Fulcrum - ložisko RM0-008 a nářadí

53 nepřečtených
  • MlokCZ

    Už mám na některých Fulcrumech najeto poměrně dost a budu muset měnit ložiska. Zatím na každých jen jedno a to na zadním kole na straně ořechu (ale ne ta přímo v ořechu, ta jsou ok). To je namáhané nejvíce a je to znát, ostatní jsou všechna zcela ok a jen tohle jedno začíná lehce přidrhávat.

    První otázka je jaké jsou zkušenosti s alternativními ložisky ve srovnání s orignálním RM0–008. Rozměr je 32×20×7mm.

    Originální stojí 390Kč což je poměrně dost. Pokud by nebylo nějaké slušné o hodně levnější, tak ale klidně vezmu originál.

    A další otázka jsou nástroje na vylisování a nalisování ložisek. Nechce se mi to moc bastlit zcela bez nástrojů na to určených. Při vylisování se sice může zničit staré ložisko, ale stejně jen např. šroubovákem se mi to vyklepávat nechce, abych působením jen na jednom bodě ložiska to nerval moc mimo osu a nepoškodil tělo náboje (nehledě na to, že tlakem mimo osu to půjde určitě blbě).

    Má někdo originální nástroj od Fulcrumu? Je tenhle ten správný?

    http://www.i-ride.co.uk/…OS-Hubs.aspx

    Nebo nějaká jiná alternativa pro tenhle rozměr?

    A nějaký ne příliš drahý nástroj pro lisování? Mám 4 páry Fulcrumů, takže klidně něco do toho zainvestuju. Tady už je jednoduší to nějak zbastlit. Mám třeba nástroj na lisování ložisek pro Press fit střed. Tady by k tomu mohlo stačit přidat něco vhodného průměru co se opře o nové ložisko. Třeba použít staré ložisko a o něj už se může opřít větší průměr toho nástroje.

    Pokud by někdo měl tip na nějaké ne příliš drahý speciální nástroj, tak bych ale klidně také pořídil.

    Zatím jsem našel jen spíš dražší celé sady. Kdyby byla sada za pěkné peníze, tak by se také dalo. Našla by pak využití i pro ložiska na fullu.

    0 0
    • ememem1  

      loziska – 390 za kus je cca 15E, to neni malo ale kvalitnejsie SKF alebo NSK o moc lacnejsie nebudu ak vobec (teda aspon u nas nejsu, menil som v zime vsetky loziska v rame a v konecnom dosledku to nevyslo o moc lacnejsie ako v autor. servise). u kupovanych znackovych ale aspon viem co je to zac, u toho originalu ani moc ne, takze ja bych kupil NSK alebo SKF.

      vylisovanie, tot otazka, treba zvazit ci to ide bez specialneho naradia a aka je hrozba dodrbania naboja pri tom.

      nalisovanie sa imho da pomerne uspesne urobit sadou matic a podloziek vhodnej velkosti (pripadne ak mas sadu gola matic) plus metricka tyc vhodneho priemeru a dlzky. tam by som sa na specialne sady vyprdol, su drahe a priserne jednoucelove. na to ze ich pouzijes raz za par rokov (ak vobec lebo jazdenne niekolkorocne kolesa budu na odstrel skor jak po druhy krat vymenis loziska) sa to neoplati.

      inak k tym setom je cosi tu

      0 0
    • abel  

      u minulýho kola (přední náboj author) jsem použil jako nástroj starý ložiska, šroub (nákej M5×150 z hlavy nevím), matku, pár podložek. stačilo opatrně utahovat a sledovat, jestli nový ložiska zalejzaj správně.

      0 0
      • MlokCZ  

        Nalisování je to jednodušší, to jak už jsem psal bych nějak dal i s tím co mám doma.

        Horší je dostat ložiska ven.

        0 0
    • MlokCZ  

      Originál ložisko za 265Kč, to už je lepší

      http://www.bike-components.de/…B-Naben.html?…

      0 0
    • jecnak  

      Na vylisovani se bezne dneska u BB30 a podobnych stredu pouzivaj vyrazece. Proste nasadis tycku s vhodnym osazenim na vnitrni krouzek loziska a klepnes do ni. Vhodnou tycku udelat treba ze zavitove tyce. Nalisovani bych pak resil lisem a nebo zavitovou tyci a lisoval pres stare lozisko.

      0 0
      • MlokCZ  

        Pokud to po prostrčení ložiskem na druhé straně nebude rozevírací jako orginál nástroj, tak tyčka nebude sedět na celém ložisku ale jen bodově a nebudu působit v ose (i když při použití co největšího průměru, který projde ložiskem a půjde ještě trochu natočit, odhaduju tak 18–19mm) to bude pořád o něco lepší než šroubovák.

        Tohle řešení se mi právě moc nelíbí. To bych už raději koupil ten originál nástroj. Když vezmu kolik stály ty 4 páry Fulcrumů, tak ten originál nástroj na vylisování oproti tomu už moc nestojí.

        Tak jak to popisuješ to bez problémů půjde pro druhé ložiško, když už jedno na jedné straně bude venku.

        Na ložiska středu vyrážeč mám (stejný systém jako na ty ložiska náboje), ten má ale moc velký průměr a použít tak nejde.

        0 0
        • pali  

          ja som to vyrazil hlinikovou trubkou bez problemu a nalisoval niecim podobnym uplne bez problemu nie to ziadna veda,loziska som uz menil v oboch mojich fulcrumoch mame tu dobru predajnu na loziska zohnali mi alternativne k originalu no problem.

          0 0
          • MlokCZ  

            Na lisování už jsem se rozhodl, že nic speciálního pořizovat nebudu, to nějak udělám.

            Na to vylisování asi ten nástroj pořídím. Věřím, že by se to dalo i bez něj, ale znám se, že nemám moc cit a nerad bych poctenicálně poškodil tělo náboje.

            0 0
            • jecnak  

              Praveze vylisovani bych resil nejakym bastlem, tam neni co zkazit. Ale lisovani bych bud poridil lis a nebo aspon nechal vysoustruzit valecky s osazenima k zavitove tyci. Krivym lisovanim muzes to lozisko poskodit. Pripadne muzes poskodit tesneni.

              0 0
              • MlokCZ  

                Je jasné, že křivé lisování je problém, to by se ale nějak pohlídat dalo s tím co mám k dispozici.

                Stejně ale uvažuju o lisu, že bych to sfouknul v jednom i pro ložiska na fullech (pro která bych získal nástroj pro vylisování i nalisování). Konkrétně o tomhle

                http://www.rapidracerproducts.com/BPET.htm

                Akorát tohle už leze celkem do peněz i když se k tomu dokoupí pouze ty rozměry které potřebuju.

                0 0
                • jecnak  

                  Jestli nebude snazsi poptat nejakeho sikovneho soustruznika.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Pro mě určitě ne. Nemám žádný přímý kontakt na šikovného soustružníka. Naposledy jsem nechával dělat X-12 osu pro tahání vozíku a kolik jsem nad tím strávil času a komplikací (jak jsem to řešil přes někoho dalšího), tak touhle cestou určitě už jít nechci.

                    0 0
                    • jecnak  

                      Myslel jsem jen na ty valecky s osazenim. To snad zvladnou i ucni. Pripadne si koupit zavitovou tyc a nechat valecky udelat i se zavitem. Tak i na zavitove tyci dobre dodrzis souosost pri lisovani.

                      0 0
                • ememem1  

                  ja ti do toho moc nechcem kecat ale prijde mi to naozaj zbytocnost, medzi tymto speci nastrojom a sadou matic na metrickej tyci vhodneho rozmeru fakt neni takmer ziadny rozdiel. ak chces menit loziska na fulle tak z mojej skromnej skusenosti s tymito malymi neni nijaky problem, najvacsi je problem dodrzat suosost lozisk na hlavnom cape lebo to tam tlacis cez tyc o hodne mensieho priemeru jak je vnutornu priemer loziska takze to ma tendenciu sa pri utahovani posunut a skrizit. a neviem ci nastroj specialne na to vobec je.

                  0 0
              • saddik  

                Na motorce v zadním kole jsem měnil ložiska kladivem (staré vymlátit čímkoli, nové naklepat opatrně kolem dokola přes ložisko staré). Docela to šlo, ale ideální to není. Nicméně k mé radě – staré ložisko (plus velká podložka) se dá použít jako vhodné působidlo v improvizovaném lisu ze závitové tyče.

                0 0
          • MlokCZ  

            Alternativní ložiska nejsou žádný problém, je to běžný rozměr. Otázkou ale pořád zůstává, jak na tom bude znatelně levnější alternativní ložiska oproti originálním.

            0 0
            • ememem1  

              jak som pisal hore znackove su lacnejsie asi neni a tie tzv. standartne (citaj cinske) by som nekupoval.

              0 0
            • strigli  

              Vyrážeč uděláš v tvém případě z trubky 18×2 mm délky cca 25 cm, kterou podélně rozřízneš v délce 5 cm na 1/2 nebo 1/4 a lehce roztáhneš. Pak už jen protáhnš skrz náboj a první ložisko do vnitřku náboje a opřeš o přvní ložisko a vyťukneš :-) Případně do trubky v náboji zasuneš hrocenou kulatinu 15 mm pro větší roztažení.

              0 0
              • MlokCZ  

                Což je pro mě při mojem vybavení doma daleko složitější zařídit než si koupit originál.

                0 0
                • strigli  

                  Tak ti mohu doporučit tohle http://www.tuningshop.cz/…rni-12–38mm/

                  Používám na vytahování ložisek z ložiskového domečku kde mám přístup jen z jedné strany.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To vypadá dobře za tu cenu.

                    0 0
                    • strigli  

                      Obrázek pro představu jak to funguje

                      0 0
                      • ememem1  

                        a jak to zapres na naboji resp. tam kde to nejde o nieco opret? (napr. keby som vytahoval loziska z hl.capu vahadla)

                        0 0
                        • kali222  

                          posunes ty nozicky. opreny to idealne asi nebude, ale melo by to jit. :)

                          0 0
                          • ememem1  

                            no neviem, to moc stabilne nebude, navyse opierat to o prirubu naboja…no, volak by to snad slo.

                            0 0
                        • strigli  

                          Na náboji je v tomhle případě dost místa kde zapřít. A jinak přes nějakou podložku (pásovina, deska) v níž je ohvor o něco větší nž vytahované ložisko.

                          0 0
                      • Smazaný účet  

                        hezky!

                        0 0
                      • jecnak  

                        Tyhle se daj poridit uz za par stovek. Je to samozrejme blato z PRD, ale na par pouziti staci.

                        0 0
                      • skvedo  

                        Na ložiska náboje by mělo naprosto stačit vytahovací kladivo:

                        http://www.ebay.com/…170931421601

                        http://www.youtube.com/watch…

                        0 0
                        • saddik  

                          Vytahovací kladivo by šlo vyrobit z panelové kovové kotvy (uchycení ložiska), kde by se šroub nahradil závitovkou, na závitovku navlíct cokoli těžkého a na konci dvě matky.

                          0 0
                          • saddik  

                            Těď koukám, že jsem si špatně přečet rozměr ložiska, na normální kotvy jsou ty ložiska trochu velký. Takže se omlouvám a tento nápad si schovávám pro menší ložiska.

                            0 0
                      • Marskatin  

                        Něco podobného mám, ale s tím opřením je to fakt na pikaču, ta spodní část, co nese ty ramena dost zavází těm opěrkám, které nejdou dát úplně k sobě a jsou pak opřený víceméně o dráty.

                        Záleží na velikosti přírub. A u kotouče to asi taky bude horší.

                        Já s tím tahal ložiska R8 (vnitřek 12,7mm) a nechtělo to dovnitř vejít, musely se obrušovat ramena.

                        Tolik k těmto čínským hračkám.

                        0 0
            • strigli  

              Jak píšeš, „alternativních“ ložisek se bát nemusíš. Tady je lépší si položit otázku co jsou originální. Pravděpodobně půjde o značky SKF, ZKL, SNR. Bosch také prodává jako náhradní díly originální ložiska do nářadí a ta mají na sobě označení SKF a stojí jednou tolik co v ložiskárně, jen proto, že je překupuje. Zde pro klid v duši parametry ložiska ZKL

              0 0
    • TJK  

      ja vylisovavam sroubem s podlozkou oprenou z druhe strany o velkej orech olepenej paskou aby to neomackalo dosedaci plochy… jak dotahujes sroub tak ti lozisko vyjizdi dovnitr orechu.. golu ma kazdej doma takze s tim dou kutit i jiny rozmery lozisek…

      0 0
      • MlokCZ  

        Tomu nerozumím jak chceš cokoliv dostat dovnitř mezi ložiska. Potřebuješ aby to mělo větší průměr než vnitřní průměr ložiska, aby se to opřelo. Pak to ovšem nemůže projít dovnitř.

        Proto jsou všechna řešení na principu rozříznuté tyče která se po protažení prvním ložiskem uvnitř rozepře na větší průměr.

        0 0
        • TJK  

          jo kdyz neni pristup z druhe strany tak samo ne… na to jsem pouzival takove spesl hacky do sadrokartonu… nevim odkud jsem to mel ale je to srobovice se 3ma packama… ty jsem prostrcil loziskem roztahl do stran aby se zasekly packy o vnitrni krouzek a pak jsem to utahovanim vytahl ven…

          0 0
          • MlokCZ  

            Kdybych měl z druhé strany přístup, tak si seženu trubku správného průměru, to by ještě nebyl pro mě takový problém.

            U náboje je stejné ložisko z obou stran a problém je vyndat to první.

            0 0
            • TJK  

              nariznout trubku 3ma zarezama.. protahnout k lozisku na druhy strane.. prez lozisko roztahnout a vyklepnout? Nepujde? .. s nejakou tenci treba medenou trubnou by to mohlo jit…

              0 0
              • MlokCZ  

                Jak jsem psal výše, to už je pro mě jednoduší koupit originál nástroj. Nemám žádný materiál, takže bych musel začít shánět trubku, kde nemám vůbec tušení jaká by na to byla vhodná.

                Pak to nemám čím a kde řezat a bůhví co by z toho vypadlo, kdybych měl.

                Nástroj na vyražení tak drahý není, takže ho prostě objednám. Teď spíš pořád řeším jestli to tam nalisuju s tím co mám doma (nějak to půjde, ale neeliminuju pořád zcela riziko, že to nepůjde křivě) nebo koupím i něco na lisování.

                0 0
                • TJK  

                  tak nedelam si iluze ze s tvyma zkusenostma to nedas… vetsina lozisek ma lehky nabeh ktery ti do diry sedne rovne a jakmile to lehce pritahnes tak se chytne a krive by ti to jit nemelo… ja vsecko tohle lisoval normalnim M6 sroubem podlozkou a matici… chce ti mit cit a dat si cas a jde to vpohode…

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Buď to zkusím s tím co mám doma nebo ještě uvažuju o tomhle

                    http://wheelsmfg.com/…g-press.html

                    http://wheelsmfg.com/…ifts-ob.html

                    0 0
                    • TJK  

                      to vypada fajne.. ale treba ja bych se s tim dostal maximalne na oka u tlumice.. treba na vahadla a rocker ani nahodou.. tam jsem mel sroubovici a podlozky a matky..

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        U fulla by to jistě vše nevyřešilo ani u mě. Asi bych zatím vzal pouze na ložiska v nábojích a jen si nechal tu možnost případně něco dokoupit. I když poštovné není nejlevnější, tak není zrovna ideální to objednávat na mockrát.

                        Ložiska u fulla, na ta zatím jen tak nedojde. Dle toho co jsem jezdil ostatní Cuby a za jakých podmínek jezdím to bude ještě pár let (jak také střídám dva rámy).

                        Vždy mi vydržela ložiska na fullech dlouho a to i ta u hůře provedených čepů, která odcházela obecně rychleji.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Přeci jen Fulcrum kol bude k výměně ložisek hodně. Nejen moje 4 páry, ale mám tu ještě další 3 páry v okolí, kde se to bude kamarádům taky hodit.

                          0 0
                    • pee.tr  

                      Dej ložiska před nalisováváním na půl půl hoďky do mrazáku. A co se týče vyražený starých, myslím, že tam moc držet nebudou. Alespoň na mých RM5 je naopak už na originále vůle mezi nábojem a laiskem. Sice jsem to osobně ještě nerozebíral, ale technik v servise mi to potvrdil, že to tak u RM bývá.

                      0 0
    • makaltom  

      přiživím se na tématu,

      dnes jsme měnil ložiska v zadním kole RM3 – klasická osa.

      Ložiska do náboje jsem dostal poměrně dobře za pomoci mrazáku a horkovzdušné pistole, lehké klepnutí a cajk.

      Byl jsem ale uplně šokován, že osa do ložisek zapadla naprosto lehce bez odporu (podobně jako stará ložiska byla na ose nasazena bez přesahu.

      Při točením kolem hrozilo, že se vnitřní kroužky budou točit po ose, tak jsem osu a ložiska potřel dvousložkovým lepidlem na kov – sundavání bude pěkný oříšek.

      Ptám se zpetně, je běžné, že se nasazená ložiska na ose protáčí? Je běžné je tam lepit?

      0 0
      • Zdyn  

        Tak osa by měla být v ložisku natěsno, ale někdy je buď osa nebo tělo prostě volnější a lepí se. Někdy jsou ložiska do tělesa lepená už z výroby. Používají se na to třeba lepidla Loctite. Rozdělání není zásadní problém. Stačí nahřát.

        0 0
        • makaltom  

          jelikož jsem nechal kolo vycentrovat a praskly 2 dráty, tak si myslím, že nová ložiska přežijí celé kolo a nebudu je tak muset z osy sundavat.

          v návodu k tomu lepidlu nepsali nic o rozebiratelnosti, lepené plochy a spoje se dají frézovat a brousit, takže asi to teplem nepovolí. Zkoušet to snad nebudu.

          0 0
    • davidk1  

      Řešil jsem naprosto stejnou situaci. Nakonec jsem koupil ložiska Codex – údajně slovinská firma, cenovka velmi pěkná a výdrž zatím vypadá také velmi dobře. Co se týče vylisování starých ložisek, nejlepší je opravdu nějaký narychlo udělaný bastl, než kupovat nesmyslně drahé nástroje. Většinou to řeším velkým ořechem z goly, který opřu přes kus nějakého filcu nebo hadru o tělo náboje. Pak už stačí dostatečně dlouhý šroub, matice a několik vhodných podložek. O vnitřní kroužek ložiska opírám podložku, která je o něco větší než díra vnitřního kroužku. Na dvou protilehlých stranách je třeba ji zbrousit, aby prošla kroužkem dovnitř. Obdobný způsob je možné použít na BB30.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.