• jankaa

    Ahoj bikeři,

    ráda bych si pořídila cyklokrosové kolo na ježdění po silnicích a lehčím terénu, ale krapet tápu, jaké vybrat. Na svém krosovém najedu do 5000 km, měřím cca 178 cm/68 kg, limit mám do 35 000 Kč, pokud by šlo o již závodnější kolo.

    Zaujaly mě zejména tyto:

    http://www.mojekolo.cz/…o-cross-300/

    http://www.mojekolo.cz/…o-cross-500/

    https://www.cyklo69.cz/…lackredwhite

    http://www.axitbikes.eu/index.php?…

    http://www.axitbikes.eu/index.php?…

    Předem moc děkuji za radu.

    • Rockodendronus  

      Hlavně si dobře rozmysli, jestli budeš skutečně jezdit cyklokros. Vysoké tempo, prudké výjezdy, bláto… Cyklokrosová kola mají spíš závodní geometrii, která není na nějaké delší vyjížďky úplně pohodlná. Ta Merida 500 nevypadá úplně zle pro hobby, ale pokud chceš fakt závodit, tak bych nebral ani jedno.

      Pokud je ten lehčí terén šotka, polňačka a lesní cesta, přičemž dáváš přednost pohodlí a delším trasám před nepohodlím a závodním tempem, uvažoval bych nad gravelem.

      • tomxxx  

        S tim nepohodlím CX bych to neviděl tak špatně. Proti normální silnici nebo gravelu je to zase méně natažené. Pokud nevybere něco jako rubaix, které má odpružená rodla, sedlovku atd (což za 35 nevybere), tak je to prašť jako uhoď. Závodní geo CX má, ale závodní dělanou na CX, takže na ostré zatáčky, vysokej střed.

    • tomxxx  

      Pro mě jsou nejblíž CX kola s „americkou“ geometrií – nemaj tak vysoko střed jako klasické CX a jsou malinko nataženější, takže je to něco mezi gravelem a „evropskym“ CX. Klasické přehnaně vysoké CX bych nechtěl. Takže z toho co máš bych bral Cruxe, ale 39 bych za tak osazený CX nedal. Spíš bych na něco počkal na bazaru, protože za 35 koupíš už hodně pěkné kolo…

    • p@X  

      Hodně lidí tady bralo na Planet-X…

    • standoslav  

      Nevidím nikde, že by psala o závodění; prostě nechce silniční, ani trekkingové, ani MTB.

      • YuraOlomouc  

        No ma koule berany do terenu. ja bych sebou placal furt o zem.. Netusim ceho chce dosahnout tou kroskou oproti trekovemu kolu. Jestli lepsi aerodinamice, ze se chytne dole v obloukach? Nebo ze nechce odpruzenou vidlu?

        • standoslav  

          Prostě dnes moderní rovná řídítka každému nevyhovují. Že neumíš jezdit v lese, to je Tvůj problém, jinak co teď máš za kolo Yuro ?

          • ˘Ö˘ Krab  

            Yura kolo vůbec nemá a do lesa se bojí i pěšky, aby ho nějaký biker náhodou nepoznal.

          • YuraOlomouc  

            Jiste ona asi nikdy berany nemela, tak jak muze vedet, ze ji budou vyhovovat?? V cem je to CX lepsi nez 29 mtb s pevnou karbon vidlou? Na silnici to taky pojede a v terenu uplne jine kafe. Uz te vidim s tema uzkyma beranama jak si to uzivas nekde na korenech. By sis zlomil krcek dedulo a mel bys po ptakach.. :)))

            • iDee07  

              Silnice a lehci teren = koreny v lese? asi jinej oddil.

              Ale obecne na vetsinu, nechapu ty rady o mtb, uplne vim co chce, protoze to chci taky+ bikepacking. A nevim rozdil mezi CX a gravel, ze je to opravdu tak znat? Nastesti budu vybirat az pred zimou :-)

              • ˘Ö˘ Krab  

                Tak se na podzim zeptej Yury, na všem seděl, všechno jel, najezdí za sezónu mraky kilometrů, má doma všechny typy kol, podrobně z vlastní praxe vysvětlí rozdíly.

              • YuraOlomouc  

                Uklidni se. To uz se tady stengrujeme se Standoslavem. :))

                • Bubaaak  

                  Ale píšeš totální kraviny, mohlo by se stát, že tě nekdo bude brát vážně

              • IndyCZ  

                Jo, je to znát. Samozřejmě existuje milion různých CX kol a milion různých gravelů, takže rozdíly mezi některými mohou být větší a mezi jinými menší (žádné), ale obecně jsou dílčí rozdíly v geometrii, které z nich dělají různá kola s různými projevy

                Gravely mívají položenější hlavu, větší rozvor, vyšší střed, delší zadní stavbu… CX je agilnější, živější, sportovnější, dobře se s tím krájí prudké zatáčky atd. Ty rozdíly nejsou gigantické, ale po 6 hodinové vyjížďce bys ten rozdíl fakt poznal (ale kdo by jel 6 hod na CX, že?). :-) Já jsem se CX už zbavil, neměl jsem pro něj využití. Silnička, gravel a hardtail pokryje mé veškeré ježdění, silnička na silnici, gravel na šotky, polňačky a lesní cesty, hardtail vytahuju až mimo sezonu, nějak mě terén přestal bavit (a můj terén je tady pro většinu stejně autobahn :-) )

            • DoomHammer  

              otázka je, kolik toho máš na gravelu / CX najeto :)

              na kořeny to samozřejmě není, ale spoustu lesních cest / chodníků zvládne gravel grinder bez ztráty kytičky; třeba cestu z Kopečka na Pohořany po červené a dál po zelené na Jívovou nebo podobné věci na Kopečku, případně červenou z Litovle na Nové Zámky. samozřejmě to chce dobrou techniku a ne na tom sedět jak pytel brambor

              • YuraOlomouc  

                Jezisi a o co ti jako jde? Precti si ten muj prvni koment. Moc holek s beranama nejezdi, natoz na cyklokrosce v terenu. Tak jsem napsal co jsem napsal. Nechapu co na tom nechapes..

              • šumava  

                Souhlas, když nemáš techniku, tak raději nějakého horáka. Cyklokrosove je už výšší třída jízdy na kole ne pro každého. Já mám Gravelle a jsem spokojen

                • Vilém  

                  Tak nekde se tu techniku naucit musi, ne? Nevim teda jake mate predstavy o tom, co s tim kolem zamysli jezdit.

                  • DoomHammer  

                    vzhledem k vágnímu zadání mi křišťálová koule ukazuje polní cesty, lesní cesty a silnice, přičemž kros nevyhovuje kvůli malé variabilitě úchopů :)

                    • YuraOlomouc  

                      Tak muze si na to krosove kolo dat berany, pevnou vidlu a ma toho tveho posraneho gravela ne..

                      • DoomHammer  

                        a geometrie na to řekne co?

                      • Bubaaak  

                        Ne, nemá…

                        Nenapadlo tě někdy se zamyslet a až pak něco vyplodit? Dyť píšeš uplný kraviny a ani ti nepříjde divný, když tě na to někdo upozorňuje. Někdy je lepší mlčet, zvlášť když o tom nevím vůbec nic.

                        • YuraOlomouc  

                          Ty trne v zadku. Ptal se te nekdo an neco? Co definuje gravel bike? Ukaz me kde je oficialne popsany, Jaky to ma met parametry, komponenty apod? Nic takoveho nenajdes, je to proste mix a vysledek ma byt proste kompromis mezi cyklokroskou, ziletkou a mtb. Zadej si do googlu gravel bike. Uvidis tam i klasicke mtb ramy s pevnou vidlou a beranama apod..

                      • Vilém  

                        Tj a vznikl by prasopes ala PatrikKalista

                        • PatrikKalista  

                          Ten můj Trek Ti nedá spát co? Já už ho ale nemám…

                          • Vilém  

                            Jen mam ty tve vytvory zaryte v pameti, nic vic. To, ze mas ted neco jineho, konecne rozumneho, jsem postrehl i komentoval v galerii. Jeste tu byl nekdo se stejnejma vytvorama, ale nevzpomnel jsem si na nick, proto to padlo na tebe:)

                    • Vilém  

                      Ono tezko rict, jak jsem psal vyse, jeste pred mesicem se chtela vracet k jezdeni, po delsi dobe a hledala treka.

                  • šumava  

                    To je pravda, ať si koupí 29 mtb. Na silnici sliky na terén vzorek. Co znám cyklisty ,kdo má Cyklokrosove kolo jezdí převážně po silnici nebo jej už prodal.

                • Bubaaak  

                  se naučí, snad s novým kolem nepojede rovnou na Točnou, ale drobný krůčky a dostane se tam.

                  CX, alespoň můj starej Fort. zvládá hodně, víc než jsem zpočátku myslel a vždy mě překvapí.

                  A ani ty kořeny (rozumný) nejsou problém, maximálně ti nakopne zadek… Jezdím s tím co jezdím na 26" HT a kolikrát i rychleji.

            • standoslav  

              Yuro, to že teď jsou v módě kola s rovnýma riditkama 70< cm, to neznamená, že se s beranama nedá jezdit v lese atd. Zkus se někdy v zimě podívat na cyklokros, na to co s temy koly dovedou a na jakém terénu. ( !!! I holky !!! )

              • YuraOlomouc  

                Jo jeste sem plet zavodaky a mame to komplet..

                • tomxxx  

                  A ty si na tom seděl? mně to nepřijde nijak hrozné, je to docela prdel a v bahně ještě větší

                • Bubaaak  

                  Jen se zeptám, v lese mezi stromy se mi teda líp jezdít s řídítkama 580, než se 440?

                  Já jen abych věděl až příště budu zavírat na horáku oči a doufat ať se tam vejdu :)

                  • YuraOlomouc  

                    Tak asi logicky si musis zmerit jak daleko jsou ty stromy od sebe a podle toho zvolit sirku riditek ne.

                  • nomecz  

                    no tak vzhledem k momentálním standardu v mtb (70–80cm) je tenhle dotaz fakt k pousmání :-)

                    • DoomHammer  

                      kolem kola se 70 cm rodlama bych v chodbě neprošel :)

                      • YuraOlomouc  

                        S tema 80tkama se snad ani neda projet kolonou stojicich aut.. To musis stat v rade a cekat s autama. :)))

                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Tak by sis je snad dal normálně do obýváku, jako všichni slušní lidé, ne?

                      • nomecz  

                        povolis forbec a otocis, nebo jak pise krab nad sedacku v obyvaku :-)

                        • DoomHammer  

                          *ebat :) moc práce, 600mm rodidla to jistí

                        • jIrI___  

                          Mám takový pocit, že nějaký mechanizovaný rychloupínák na forbec bude po teleskopech další „potřebná“ a především poruchová součástka na biku :D

                          • Vilém  

                            Tak ono kdyby se to udelalo jako nektera hlavka tak pred 20ti lety, ze byl spodni krouzek pod predstavcem vlastne stahovaci objimka, tak by se nepovolilo hlavko a nebyl by problem predstavec otocit.

                            • DoomHammer  

                              akorát některé mírně autistické jedince (třeba mou maličkost) by neuvěřitelně srala nutnost před každým vyjetím precizně štelovat rovnoběžnost představce

                              • Vilém  

                                To by taky slo poresit. Treba tak, ze v predstavci by byl dole dulek, do nehoz by zapadala kulicka polozena na pruzince, ktera by byla zavrtana v te objimce pod predstavcem. Nastavila by se jen jednou pozice objimky a potom uz by to pekne zaskocilo vzdy do aretovane polohy:)

                                • DoomHammer  

                                  tohle by se mělo nechat patentovat – rychloupínací představec s automatickým hledáním polohy :D

                              • krabica  

                                Mě momentálně štve, že nejsem schopen dát úplně rovně řídítka, na krátkém představci mi to dělá problém. :-) Okomoetricky na místě mi to přijde ok, ale při delší jízdě mi to nesedí. :-) Nechtěl bych to řešit před každou vyjížďkou, musel by tam být vymyšlen nějaký doraz.

      • IndyCZ  

        Stačí si to pořádně přečíst: „limit mám do 35 000 Kč, pokud by šlo o již závodnější kolo.“

        • Vilém  

          Ano, psala. Ale kdyz nakouknu do jejiho mesic stareho vlakna, tak bych si vubec nebyl jisty tim, ze vi co vubec chce a proc.

          • IndyCZ  

            Po pravdě k tomu není potřeba ani hledat jiná vlákna. :-)

        • p@X  

          Možná by ses divil, i Štyby chvílu musel vozit hlínu ve vrcholné sezoně, Havlíkové postavili neslavně uhlí teprve nedávno…

    • Kamilac  

      zkus mrknout ještě sem https://www.bike-life.cz/…krosova-kola

      • šumava  

        Já mám author Rónin a rozhodně nelituji. Jezdím to samé co na mtb. A na cyklostezce se držím silničky.

        • p@X  

          Slečna/paní chce CX kolo, padl dokonce termín závodní a tady už to jede: a proč? Lepší bude gravel, dokonce Ronin, … Ještě, že už opadla Gradeománie :)

          • DoomHammer  

            ještě nepadlo RB RX :)

          • IndyCZ  

            No právě, ta zmínka o závodění padla dost nesměle, takže to na první pohled na nějaké opravdové závodění moc nevypadá. :-) Ideální by bylo, kdyby autorka sama upřesnila, jaké ježdění má na mysli a co od toho kola očekává… termín silnice a lehčí terén je dost široký…

    • ˘Ö˘ Krab  

      Pokud si hodláš ponechat v provozu své stávající krosové kolo, uvažuj možná i o čistokrevné silnici. Tam si můžeš vybrat geometrii podle gusta a nasadit 28 mm pláště, takže za sucha projedeš všechno, na horší podmínky a na zimu zůstane kros s blatníky.

      • alo  

        nebo co 29er horské kolo s 35mm plášti?-)

        • ˘Ö˘ Krab  

          Sportovnější? To spíš pevnou vidli na stávající kros.

          • alo  

            ano, i 29er může být sportovní-)

            • šumava  

              Já se jen smějí , když někdo říká sportovní. Po pár kilometrech neví jak si sednout a o rukách nemluvě. Pohodlí kola author Rónin v terénu i na silnici jsem ocenil a to jsem už vystřídal hodně kol. Hodně sportovních cyklistů jsem naštval co je to předjelo za hrozně vypadající kolo. Také kola author nemusím, ale tohle se jim povedlo. Ale lidi jsou dnes zblblí reklamou , tak uvažují o nesmyslech a to je v pořádku.

    • JFtryall  

      Nex CXko na nejake Sore nebo podobnym odpadu, tak je lepsi bike na rychlem obuti. Prumery budou skoro srovnatelne a v terenu ses jinde. Navic muzes na traily atd. CX kolo mimo zavody moc smyslu nedava, navic s timhle rozpoctem, bude tam hodne kompromisu. Lepsi, kdyz uz tak gravel bike, ktery ma vhodnejsi geo a i vetsi prostupnost pro plaste.

      • p@X  

        Chceš-li CX, tak kup si gravel, CX je totiž úplně nepoužitelný :) Problém je v tom, že pod pojmem gravel si každý představuje trochu něco jiného…

        • DoomHammer  

          a když nemáte limetku, dejte tam citron

        • JFtryall  

          CX neni nepouzitelny, nauc se chapat psany text. :-) s rozpoctem 35 je tam hodne kompromisu, ktery zabijou ty prave vyhody cistokrevnych CX kol. Gravel ma dost podobnou geometrii a to kolo je srovnatelne schopne. Na gravel biku nemas problem i dobre zalitnout na CX zavodu a naopak. Blby je, ze kdyz mas dobre osazenyho bika, tak tem kroskam stacis uplne bez problemu. :-)

          • ˘Ö˘ Krab  

            Hlavně, když jsou součástí toho dobrého osazení náhradní plíce, náhradní nohy a mobilní číslo na Fuentese.

          • tomxxx  

            Gravel neni nic jiného než hobby silnička s možností dát velké pláště. CX závod bych s tim jet nechtěl, navíc tak úplně nevěřim odolnosti, proti CX kolům.

    • Majklc  

      Před 14 dni jsem koupil Cube Cross Race Pro (zatím najeto jen cca 200 km), cena je o něco vyšší 39 tis. Po přechodu z horáka to kolo jede úplně jinak. Pro mě lepší posed, úchop – nebolí mi tolik záda. Více se člověk musí soustředit na jízdu v terénu, ale jsem z něho nadšenej. Projedu všude, kde jsem jezdil na horským kole a hlavně rychleji. Jezdím tedy spíš silnici a polní – lesní cesty.

      • ms82  

        Mam totez v ne Pro variante uz patym rokem. Najeto trochu vic :-) Predtim jsem mel pouze horaka, na kterem me to po silnici vubec nebavilo. S cyklokroskou jsem maximalne spokojeny, ze zacatku jsem s kamosi i jezdil po lese a pres koreny. Ted jezdim ale sam a pouze silnici, takze v planu je cista silnicka.

    • Pebe  

      Mám Maxbike CX4000, předělal jsem z kantíků na véčka a spokojenost.

      Projedu to co na MTB, byť asi opatrněji a pomaleji, na podzim se vyřádim na závodech a přes léto nahodim silniční pláště a trénink i závody na silnici bez problémů. Je to lehčí než na kotoučích, geometrii má Maxbike lehce silniční, snad jen střed je výš.

      Maxbike Zolder

    • jankaa  

      Všem moc děkuji za přínosné komentáře.

      Pro upřesnění jsem od malička hodně jezdila (silnice, lesní cesty), pak dosti běhala i závodně a po zranění bych se ráda vrátila ke kolu, kdy bych jezdila delší trasy a vyzkoušela bych ráda jen tak pro zábavu i nějakou hobby událost. V okolí jsou převážně silnice a les, takže mtb nemá patrně moc smysl a krosové kolo s odpruženou vidlicí je pomalejší?..

      Určitě si načtu o gravel kolech, a z doporučovaných vypadají hezky

      https://www.bike-life.cz/…-2017/d10146

      https://www.cyklonemcik.cz/…ra-6800-2016

      • IndyCZ  

        Za mě na delší trasy cyklokrosku fakt ne.

        • DoomHammer  

          záleží co je to delší trasa :)

        • Bubaaak  

          V čem je cyklokrosová tak nepohodlná?

          Oproti mtb unavuje ruce (absence odpružené vidlice), ale jinak?

          • IndyCZ  

            Spíš než o pohodlí v důsledku jízdy jsem měl na mysli pohodlí dané geometrií a rozdílnost jízdního projevu. Ale to je založeno na mé zkušenosti s konkrétními koly a jak jsem psal výš/níž, rozdíl mezi CX a gravelem může být dost mlhavý, definice u gravelu je dost vágní, jsou rozdíly model od modelu. Já se na CX celkem vyřádil, byla s ním zábava a celkem jsem si s ním zlepšil techniku a ovládání kola (aspoň myslím), ale pak jsem šáhl na RIdley X-Trail, které sice není tak hravé, ale mému současnému stylu ježdění vyhovuje víc. Beru ho hlavně na objevování nových cest u kterých mám vážné podezření, že nebudou úplně v dobrém stavu – různé lesní a horské cesty, občas pole… Na CX jsem jezdil tak 2 hoďky, na tom X-trailu 6 a víc. Když sednu na silnici, tak podvědomě musím valit, na tomto jedu v klidu a užívám si jízdu i okolí, nic nehrotím.. prostě no stress zábavná turistická projížďka.

            Nevím, jaké má tazatelka ambice, pojem hobby události a delší trasy je dost široký (pro někoho 30, pro někoho 300). Tak se jen dělím s osobní zkušeností, kterou může mít někdo jiný odlišnou. :-)

        • šumava  

          Nesouhlasím , cyklokrosu mám a jezdím každý den do práce, víkendy do lesa a cca každých 14dní na těžko 150km a více. Na občasný hoby závod není problém. Ale je to spíš jízda pro radost a ne , aby mě smetl nějaký jiný závodník co má peníze , ale neumí jezdit.

      • JFtryall  

        Tradicni krosove kolo ma vetsinou kratkou pohodlnou geometrii, ktera neni uplne vhodna pro vaznejsi vyuziti, vaha je vysoka, mala prostupnost pro pneu, zastarale standarty atd. Mnohem lepsi volba na rovna riditka je klasicka 29, ktera splni vyssi naroky na odolnost a kvalitativne je to bikove osazeni o rad dal, 2×11 prevody ideal. Kdyz se clovek pohybuje prevazne na silnici, tak muze nahodit i nejake hladke slicky, ale vubec to nemusi byt uzovky. Idealni varianta jsou 2.35 Schwalbe G-One. Hodne pohodli a super dynamika. Kdyz se bude jednat vicemene jenom o asfalt, tak bych spis sel do cistokrevne silnice na 25mm+ obuti.

    • detoxy  

      Mám od října CX (předtím Merida crossway). Nechci tu teoretizovat, ale radši napíši své zkušenosti a plusy a mínusy oproti předchozímu kolu. Mám nyní najeto cca 3tkm a kolo využívám na dojíždění především do práce.

      Plusy:

      • berany
      • pohodlí (toto je asi hodně poplatné ceně a koncepci rámu v mém případě)
      • vyšší střed (nezadrhávám jako na předchozím)
      • univerzál (kdykoliv se mohu rozhodnout změnit trasu a jet jinudy)
      • průchodnost proti větru (díky variabilnosti úchopu na beranech)

      Stejné

      = rychlost (při podobné šířce pláštů, tlaku a podobném osobním výkonu). Toto možná někoho překvapí, ale dražší kolo neletí výrazně rychleji. Je to o nohách.

      = schoponosti v terénu (v porovnání s mou crossovou meridou). Psali to tu v podstatě všichni co mají CX, že projedou to stejné co na předchozích MTB, crossech atd.

      Mínusy

      • kvalitní vzduchová vidlice asi bude pohodlnější. Ikdyž to se rozhodně nedá říci o mé předchozí pružinovce.

      Ještě mi dovolte zmínit co mě osobně nevyhovuje na MTB 29 pro ježdění po silnici a v lehčím terénu (jak psala jankaa.

      • špatné převody (příliš lehké)
      • tloušťka plášťů
      • rovná řídítka (jeden úchop) a široká řídítka (fakt nechápu jak někdo u širokých řídítek může mluvit o průchodnosti v terénu, nebo lepší manévrovatelnosti. Jasně je na té páce přesnější, ale také má pomalejší změny.)

      Pokud bych toto vše na MTB29 předělal, co mi zbyde? Rám geometrií nehodící se k novým věcem.

      • p@X  

        CX vidím především jako dobrého univerzála pro nenáročného cyklistu, který nejezdí náročný terén a nechce nebo nemůže mít vícero kol a nemá fobii z beranů. Je to prostě skoro žiletka, kroska a zimák (s blatníkama) v jednom. Ale MTB rozhodně nenahradí.

        • ˘Ö˘ Krab  

          To vychází už z historických konotací – CX byla zimní zábavná obdoba silničního kola v dobách, kdy zdaleka ne všechny cesty byly zpevněné. Stín silnice nikdy úplně nepřekročí a do světla ramp MTB nevjede s fanfárami, ale coby univerzál pro beranotolerantní část populace určitě ujde :-)

          • Bubaaak  

            jo, jsem šťastný a miluju to, už ani nevim jak moje MTB vypadá (i silnička :( )

            :)

          • DoomHammer  

            univerzál pro beranotolerantní část populace určitě ujde – do kamene tesat :)

          • YuraOlomouc  

            SI pekne ted popsal gravel ne? Nebo na co bude met to lanko vedene nahore na horni ramove trubce, kdyz nebude behat s tim kolem pres rameno. :))

            • Pijer  

              Neboj, i do světa CX už dorazilo vnitřní vedení ;-)

              • YuraOlomouc  

                Jasne, ale to co on popisuje je presne gravel ne? Tak se ptam proc ne teda „gravel“ ale cyklokrosku.. Tzn. jakej je teda rozdil mezi tim gravelem a CX? Krome treba te kabelaze horem a mozna kratsiho ramu u CX?

                • Bubaaak  

                  Protože cx je mrštnější a má větší průchodnost

                  Většinou

                • Pijer  

                  Obecně si myslím, že spousta kategorií je uměle vytvořená jen proto, aby výrobci mohli lidem tlačit něco „nového“ a lidi následně řeší dokola takové sr*čky jako jestli to nebo ono ještě „pravá“ silnička, nebo endurance, nebo už je to gravel, nedej bože cyklokroska,....... a aby toho nebylo málo, tak to doprasí Cannondale se svým Slate,....... ;-)

                  Takže recept je, vyzkoušet si to, co se mi líbí a mám na to/chci za to dát ty prachy a když se mi na tom dobře jede, tak si to pořídím ;-)

                • ˘Ö˘ Krab  

                  Každý zařadí kolo do takové marketingové kolonky, aby prodal. Když se cítí být dost silným v kramflecích, vytvoří kolonku novou. Když cítí šanci, použije už zapadlý název pro něco úplně jiného. Platí to pro lyže, platí to pro kola.

                  CX je svázaný předpisy UCI a vyhraněným použitím, dnes je to víceméně přesně definovaná škatulka v úzkém slova smyslu, vrchol vývoje a rozvoje bych situoval někam těsně před nástup MTB XC, ale ani tehdy nebyla davově oblíbená. Můžeme se bavit o brzdách, Di2 a amerických geometriích, to je tak všechno.

                  Gravel a spol. vnímám jako pokus o (zhusta účelový) návrat ke kořenům, dnes tomu říkají gravel, před sto lety to bylo normální závodní kolo, silniční! Ale to byla ostatně CX také.

                  Jako marketér nenalákám dav na stoletou resuscitovanou vykopávku ani supersportovní náčiní (vyžadující supersportovní výkon a postavu), ale na frikulínský požitek pro flákače a pupkany, kdyby se marketingový kreativec nebál, napsal by, že kolo šlape samo (i bez motoru) a projede všechno (i bez techniky). Nálepka gravelbike prodává, to je všechno.

                  V krajích naší domoviny je nicméně CX celkem zažitý, měli jsme mistry světa, favoriťácké CX rámy si kupovali i cizinci, sportovní cyklokros má u nás jistou tradici.

                • tomxxx  

                  CX je proti gravelu:

                  Kratsi, vyssi stred, vetsi prostor na plaste, neresi se tolik hmotnost ramu, ale u karbonu to byva nacini pro zavodniky, takze hlavni je odnost a tuhost, krom toho vedeni, ktery ted uz stejne vnitrkem, tak CX je bez sloppingu kvuli noseni na rameni a ma placatou horni ramovku.

                  Na me gravel pusobi jako turisticka silnicka s vetsim prostorem na plaste. U nekterejch znacek bych se s tim do horsiho terenu bal.

                  • Pijer  

                    Ono se to s těmi „charakteristickými znaky CX“ také docela mění, zběžně mě napadá:

                    • návarky na cantíky kvůli průchodnosti plášťů – kotouče to mažou a kdejaký gravel má větší průchodnost stavby než CX
                    • horní vedení lanek kvůli nošení – vnitřní vedení to maže
                    • rámy neměly závity na bidon – také už zdaleka neplatí…
                  • Bubaaak  

                    S tím prostorem na pláště to není úplně pravda, cx má limit na pláště 33mm, tudíž nemá cenu dělat širší stavbu. U Gravelu to odpadá protože to není závodní kolo, tak tam jdou narvat i +38mm

                    • tomxxx  

                      To mas pravdu vlastne…

                      Ale pak zase u gravelu nepocitaj s tolik bahnem, tak to bude ± stejny.

                • p@X  

                  U některých modelů nemusí být rozdíl skoro žádný, možná vyšší hlava, jen momentálně teď se líp prodávají kola s označením gravel :) Průchodnost gum se taky značně liší, např. GT Grade má vidlu s 35mm úplně natěsno, zatímco Lapierre Croshill pobere 2" gumy…

        • tomxxx  

          Presne, kdo na silnici nezavodi, tak mu staci CX na najizdeni silnicnich km a na zimu. Jezdim na tom radeji nez na ziletce.

        • detoxy  

          Plně souhlasím. A souhlasím i že mtb nenahradí, spíš jsem chtěl říci, že nevidím smysl takové kolo (cx, gravel, commuter prostě univerzál) tvořit z mtb.

        • jIrI___  

          Naprostý souhlas.

    • t29  

      Líbí se mi, jak na dotaz Chci něco jako cross, na asfalt a polní/lesní cesty odpoví 99% zde přítomných univerzální mantru „Kup 29er a obuj tam užší pláště“ ale když si tazatelka místo crossu vymyslí cyklokros, tak nikdo neví, jaké kolo doporučit.

      jankaa> Po zkušenostech s Němčíkem bych se tomu obchodu vyhnul, a místo hledání na stupnici od endurance silničky po gravel/monstercross bych napřed řešil, jestli je potřeba mít cyklokrosku kvůli cyklokrosovým závodům (pokud by někde byl požadavek na kolo odpovídající UCI pravidlům) nebo jestli je to jedno a dá se vybírat „cokoli s beranama“.

      No a potom se dá řešit vyhovující geometrie, průchodnost širších plášťů (do hor pohorky, na tartan tretry) a výbava.

      • JFtryall  

        No ja si myslim, ze problem je spis v tom, ze lidi si mysli, ze cyklokroska je velmi univerzalni a rychle kolo, ktery je i hodne odolny. Ale v praxi to je tak, ze cx kolo je vhodne bud jako zavodni nacini a nebo jako zimni silnicka pro spatne cesty nebo posyp atd. S beranama se v trailu moc nesvezes a obuti s pevnou vidli ti proste nejaky vaznejsi pouziti moc neumozni. Univerzalni kolo je HT bike na rychlych kolech a plastich. Po asfaltu cx kolu ve stejne cenove relaci stacis a na trailu ses uplne jinde nez na 33mm gumach. Takze pro cloveka, co uplne nevi co potrebuje je si myslim rozumnejsi volit bud silnicku na kotoucich s naslednou moznosti osazeni i CX gum nebo sirokych hladkych kolem 30mm a nebo jako skutecneho univerzala MTB 29er.

        • DoomHammer  

          i to je pohled, na druhou stranu se dá CX/gravel brát jako „adventure bike“ a projet si cesty, které by člověk na silničce neprojel a na bajku by byl opruz tam dojet…

          pro mě je gravel možnost mrknout se na polní nebo lesní cesty dál od baráku

          MTB na hladkých pláštích je dobrá věc, ale někoho (třeba mě) může srát odpružená vidlice a absence oblouků. s MTB na 2,0 slickách Big Apple jsem odjel pár 100+ km tras ve smíšeném terénu (silnice, šotky, lesní cesty, polňačky) a oblouky mi chyběly, naopak odpružený předek přebýval

          • JFtryall  

            Jasne je to podle pouziti. Na delsi streky to chce i odpovidajici vybavu. Vyhoda biku je ale zase v tom, ze si dojedes na kopec a das si to trailem vicemene plnohodnotne dolu. A to se sebeodolnejsim gravelem nebo cxkem nejde a je to dost velka slabina, vidlici bych jednoznacne povazoval za vyhodu. Navic bike treba na Thunder Burtech pojede velmi dobre a ani v terenu se na tom nezabijes.

            Navic kdyz uz mas fakt nevhodny povrch- velmi rozbity deravy asfalt, zulove kameny na lesnich cestach, pisek, rozbitou louku atd atd., tak na bikovem obuti jen letis a s cx obutim je lepsi spis bezet. :-)

            • Breakpain  

              Njn, takhle jsem si taky koupil CX kolo, jezdil jsem sotku, silnici, panelku a trochu rozbity usek s kaminky …

              No, na Flashi 29er na Ikonech, jsem tech 110km ujel asi o 15 minut rychleji. Mozna to bylo vic, min … nevim. Pointa je, ze to HT bylo rychlejsi, bo to ty plaste hezky pobraly a mohl jsem valit.

              Na obou kolech to bylo 15+ pokusu a CX nikdy nebylo rychlejsi…

              Pravda je, HT bylo CF, 3× drazsi …,.ale CX bylo na 42mm gumach, coz neni tak zle. Obe kola bezduse …

              Aktualne je CX najizdeci silnicka s blatniky do hnusneho pocasi a na podzim s tim blbnu na bahne :)… Pokud je hezky, saham automaticky po silnicce, bo ma pro me privetivejsi geo.

            • Kamilac  

              aj na cx to někdy jde dobře https://www.youtube.com/watch?…

        • Bubaaak  

          U mě:

          CX když dám silniční pláště (23mm), je výrazně rychlejší jak MTB na silničních pláštích na asfaltu, na rozbitým úseku CX ztrácí..

          Pokud na CX nechám x king (35mm), tak oproti MTB na Maxxis Detonator 1,25 sice na asflatu ztrácím (jakýkoliv stav), ale do kopce dotahuju, proti větru srovnávám, mimo asfalt ujíždím.

          CX x king (35mm) a MTB race king (2,35) na asfaltu se ani nemusím snažit (jakýkoliv stav), lesní cesty/polnačky/šo­tolina taky se ani snažit nemusím, když je to rozrakvený, tak je to nastejno, ale MTB je výrazně komfortnější a jistější. Náročnější terén (kořeny, šutry, vymletý koleje od traktoru cca.10–20cm) na CX nestíhám.

          Ano MTB je co se vibrací týče výrazně komfortnější, na pláštích 2,35" je v něm víc důvěry, ale zas i když mám rohy, tak na CX si vždy nějakou polohu najdu a i výlety kolem 160km se na něm daj dát bez bolestí drůhýho dne (a to jsem teď snížil představec až na doraz).

          CX je perfektní univerzál a i když se na něj daj pláště typu x king, člověk na asfaltu tolik neztrácí a mimo asfalt taky ne, člověk nechá nahozený jedny pláště a nic neřeší. Vědět, že do lesa se nepodívám, tak nahodím Cyclocross Speed a na MTB se silničními nebudu ztrácet nikde a nikdy.

          MTB a silniční pláště jsem sám zkoušel, protože ani CX a ani Silnička nebyli. Do města to funguje suprově, stejně tak na cyklostezkách, ale už bych se nevracel, CX funguje líp, možná až budou špunti, tak výhody silničního MTB vyniknou víc, teď bohužel ne.

          • šumava  

            A co říkáte na author ronin? Ten se povedl ne? Lepší než cx, nebo silnička. Takové kolo co snese v dnešní době všechno. Díky rámu, mech. Kotoučím. Čína, ale dobrá. Stejně je dnes všechno dělané v číně i lepší značky kol.

            • Bubaaak  

              Mě se líbí, ale nikdy jsem na něm nejel :)

              Čína tu vždy byla, až poslední dobou se proti Číně bojuje… Na Ronina je záruka a určitě prochází výstupní kontrolou, takže odpad to nebude. Myslím že ani author by si nechtěl úplně zničit reputaci. Takže za mě jo, vůbec bych se za něj nezlobil, jen těch 12kg je dost :) ale ocel

            • DoomHammer  

              pokud nemáš českou ručně dělanou kultovku :)

            • p@X  

              Ideální kolo, na silnici jede jako karbonová raketa, v těžkém terénu předjíždíš fulisty, navíc všichni okolo čumí a chtějí s Tebou pokecat, co to máš za báječný stroj.

              • DoomHammer  

                to vypadá na sesazení RB IQ z role nejuniverzálnějšího a nejoptimálnějšího kola na světě

              • Singlespeed  

                Že by opravdu RB IQ + podhuštěné RR bezduš bylo konečně překonáno, to se mi ani nechce věřit… :-D.

            • NesmrtelnýKostěj  

              Ale dvanáct kilo je trochu masakr. I ocelák jde postavit nějak rozumě pod deset kilo tak, aby to nebylo na úkor houževnatosti. A navíc ten rám je dost hnusnej – působí to jako kdyby vykopali rám ze stratose z roku 1999. Daleko víc se mi třeba líbí britská rámařská škola co třeba dělá mason cycles – velmi elegantní práce, ne jen lešenářský roury posmrkaný tigem.

              • Singlespeed  

                Ocelový Mason na 105tce je za cca 100 tisíc, takže s Roninem to nelze ani náhodou srovnávat. Mason za 25 tisíc by vypadal možná ještě hůře než ten Ronin :-).

                • NesmrtelnýKostěj  

                  Ale tak jasně, to byl jen příklad, že ocel nemusí vypadat tak jak vypadá ronin. Ono taky kdyby Masona sekali v takových sériích, tak by si cena taky sedla.

                  • šumava  

                    Je to každého názor, alespoň to není tuctově barevné kolo jak má 80 % cyklistů. Je zajímavé, že lidi na recenzích plujou na vzhled, ale když ronin jede, tak mají hubu otevřenou. Cena roninu neklesá jak u jiných značek, to bude asi tím, že ta hnusná ocel jak se píše vypadá tak dobře.

            • Barak  

              Mě to kolo přijde fakt pěkný. Škoda, že pro podobné kolo nemám moc využití, protože se úplně vidim, jak na něj navěsim pár brašen a vyrazím někam na delší dobu.

          • Bubaaak  

            Jen bych ještě dodal, na mtb jsem si daleko jistější ve sjezdech z kopce na všech površích (mimo asfalt) a všech pláštích… Jen ať nehanim úplně :)

            • YuraOlomouc  

              Proc mimo asfalt. S baculatyma slickama to muze clovek klopit na silnici, ze si da skoro kolinko. Zato na ziletce to lehce pretahnes a uz se klouzes.. :)

              • šumava  

                Já si Ronina pořídil před měsícem, a to mám doma silnic, mtb i Kross. A uvažují o prodeji všeho. Ronin zatím vyhrává na plné čáře. V terénu nemám problém možná i díky 13.letým zkušenostem z cyklotrialu a na silnici proháním silničáři. Pak se zastavíme a hledí co je to za kolo byť je od silničky o 3kg nárůst váhy. Váha je vždy na papíře pocit je jinde je to taková hračka a hlavně neřeším servis vidle, problém hydratační. Kotoučů. Dobrý přístup lanek. Na delší cestování také. Zatím najeto 1400km a není žádný problém. Vše šlape jako lepší značky kol.

              • standoslav  

                Yuro, už jsi na silničce někdy přehnal náklon tak, že jsi spadl ?

              • ˘Ö˘ Krab  

                Už jsi lehl čistě kvůli přehnanému náklonu v zatáčce na silničce? A analyzoval jsi, proč, bylo to opravdu jen náklonem?

                Není až tak málo časté, že si i úzkými silničními pedály s malým Q klik při šlapání v náklonu škrtneš o asfalt, hodně prudké zatáčky se z toho důvodu v rychlostech šlapat nedají. Díky nízkému těžišti a obratnosti a tuhosti stroje, ale také vlastnostem kol a obutí, se dá jít na silničce do náklonů přesahujících možnosti MTB, byť se slicky – leda, že bys foukal kolem 5 bar. Navíc silnička na běžných úzkých pláštích je i v náklonu ještě celkem vnímavá a ovladatelná, nikam se nežmoulá. Na MTB je to snazší, nemusíš si tolik hlídat techniku, máš větší styčné plochy, tak to nějak oprasíš a ještě nespadneš.

                Abys padl na silnici kvůli přehnanému náklonu, to je spíš chyba techniky (výběr stopy, práce s těžištěm bočně i předozadně, korekce rychlosti) nebo špatné vyhodnocení kvality povrchu. Když umíš jezdit a počítáš s tím, že máš malé styčné plochy a potřebuješ čistý povrch, tak je silnička na silnici v náklonech skutečně bezkonkurenční.

                • standoslav  

                  To byl ale dotaz na Yuru, teoretika, který všechno řeší ale osobní zkušenosti má mizivé. Já kritéria jezdil, v ostrých zatáčkách se samozřejmě neslapalo !

                • YuraOlomouc  

                  „a počítáš s tím, že máš malé styčné plochy“

                  ano a presne proto jsem na silnicce nikdy nesel do naklonu jako s baculatejma slickama, ktere prave foukam na 5 baru. Proste jestlize se bude ziletkar na 23 plastich pokouset o stejne manevry, tak na 99% lehne..

                  • DaD  

                    :D Tak to jo, teď jsi to rozštípnul ! Schválně si dej s někým na silničce sjezd po asfaltu dolů kopcom. Uvidíš co bude v zatáčkách rychlejší. Jestli přefoukaný bike na slickách a nebo silnička. Po dvou vracečkách ti průměrný silničář zamává a počká na tebe pod kopcem.

                    • DoomHammer  

                      přefoukaný bajk navíc bude protivně odskakovat

                    • YuraOlomouc  

                      A co sem zase motas nejake vracecky? Tady se debatuje ciste o projeti zatacky a o naklonu. Ve sjezdu, kde se nemusi brzdit a nasldne akcelerovat nema lehka silnicka sancu. To muzu posoudit i sam ,kdyz ten samej kopec na horaku jedu o mnohem rychleji..

                      • ˘Ö˘ Krab  

                        No, vracečka je v reálu nejprudší možná zatáčka, klidně ve výsledku 180°+. Technicky je nejobtížnější, na MTB nemáš – proti silničce – nejmenší šanci. Ona není na světě enem malá placatá Holomóc, chlapče, jsou i krásné zatočené silniční sjezdy z kopců v délce > 10 km, jako třeba Passo Giau, P. Falzarego …

                        V reálu bys totiž po dvou až pěti vracečkách na biku začal péct brzdy, kdyby ses snažil silničku uviset.

                        • YuraOlomouc  

                          To je marny. Ano vracecka je nejprudsi zatacka, ale nikdo tady nepise o jizde dal za tou zatackou. Je tu ciste rec o projeti zatacky pane boze. Kolikrat jedu na ecce homo za ziletkarem a pred zatackou musim brzdit jak curak, abych do neho nevletel a ve vyjezdu pak ze sedla macrhuje jak me ujizdi..

                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Nějak Tě na segmentu Ecce Homo downhill nevidím v seznamu nejrychlejších, hleď to napravit.

                            Kdybys uměl a měl na to, tak ho předjedeš. Třeba to bude tím, že on má ještě v hlavě nějaký mozek a jede s potřebnou rezervou.

                            Jinak třeba na jednom z DH segmentů na Falzaregu byl kokoska (jako takový lepší amatérský triatlet) v první desítce vč. profíků, na silničce, za normálního provozu (bez závodní uzávěry).

                            • YuraOlomouc  

                              Ctes co pisu vubec? Asi ne.. To je zbytecny. Clovek napise A a franta pokracuje otazkou B a tak furt dokola..

                      • DaD  

                        No pokud se bojíš projet zatáčku v náklonu na silničce, tak se tomu vůbec nedivím. A pokud mi chceš tvrdit, že bike ujede silničce ve sjezdu dolů kde se nemusí brzdit a ani akcelerovat, tak to je pro mě tato diskuze je naprosto zbytečná. Hezký den přeji.

                        • YuraOlomouc  

                          A co na tom frantiku nechapes? Cim tezsi ses, tim rychleji letis dolu. Jestlize mas uzsi slicky a posed stejnej jako na ziletce, tak poletis rychleji. Rekni me jeden duvod, proc by si mel jet rychleji z kopce na kole ok 5 kg lehcim??

                          • DaD  

                            To víš že jo Lojzíku, ono je to jen o té váze, že? Na biku stejný posed jako na silničce? Chtěl bych takového bika opravdu vidět. Těch důvodů proč bude silnička rychlejší je řada. V první řadě kola s menším odporem. A pokud vím, tak ti šlo nejdřív o zatáčky v náklonech a teď už je to bez brzdění a zrychlování?

                            Jestliže musíš na silnici do zatáček za někým brzdit, jak tvrdíš, tak to určitě nebude silničář, ale jen někdo na silnici jezdí. Střeva jsou na silnici i na biku a pokud někoho takového potkáš, tak to asi nebude tím, že ho limituje kolo.

                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Zajímalo by mě, kde bereš tu ohromující jistotu. Pravda, každý rok mi to trvá tak ty 2.000 km, než se silnice vyčistí a mám najeto tolik, abych se přestal na silničce ve větších náklonech zbytečně bát (přesto jsem pořád velmi opatrný), ale na MTB bych se (po zkušenostech a pádech) nikdy o tak velké náklony ani nepokoušel, co si na silničním kole v zatáčkách a na kruháčích dovolím. Tam bych já (a předpokládám, že tedy i Ty) na MTB ležel pětkrát denně, slicky-neslicky. Už jen kvůli výšce řízení a délce vidle.

                    To, že něco nemáš najezděno nebo to prostě neumíš neznamená, že to nemůže být.

          • MlokCZ  

            CX když dám silniční pláště (23mm), je výrazně rychlejší jak MTB na silničních pláštích na asfaltu, na rozbitým úseku CX ztrácí..

            Problém je v tom, co vlastně znamená výrazně rychlejší a také jestli to je opravdu realita nebo jen subjektivní pocit. Tzn. jestli ten výsledek srovnání potvrdí i wattmetr.

            V reálu bez wattmetru totiž na asfaltu skoro každý prostě jede vyšší výkon než by jel na biku a tím je celé srovnání úplně mimo.

            Jak je dostupných více a více měření wattmetrem, tak se ukazuje, jak silnička (tedy ani to nemusí být CX, ale klidně i čistokrevná silnička) zase o moc rychlejší není a to zejména pro rychlosti, kterými hobíci jezdí (tzn. průměry nejsou typu 40km/h+ jako u profíků a aerodynamika se projeví o dost méně).

            A dále se ukazuje dle wattmetrů (i měření na bubnu) jak překvapivě dobře jedou nejrychlejší bikové pláště typu Thunder Burt oproti silničním. Na valivém odporu neztrácí v podstatě nic. A pak už je to jen na aerodynamice a tu dělá hlavně samotný posez jezdce.

            On to tu také pěkně srovnal už před lety Rychlej turista, že i pro jeho průměry na asfaltu typu 35km/h na 200km+ trasách byl reálně rychlejší jen o 5% oproti silničce (na bikových RK supersonic, což Thunder Burt je ještě o malý chlup rychlejší).

            Pokud jde někdo cestou MTB i pro jezdivé věci včetně více asfaltu, tak je pak nesmysl tam dávat silniční pláště, ale právě nechat srovantelně rychlé bikové typu Thunder Burt (srovnatelný valivý odpor, samozřejmě jsou o trochu těžší a o chlup horší aerodynamika). Silničními plášti na biku nezískáš v podstatě vůbec nic a ztratíš tím jeho výhody.

            • YuraOlomouc  

              Tady delaji srovnani na kostkach. http://www.youtube.com/watch?…

              • Singlespeed  

                Kdyby to viděl Štyby, tak by si pořídil nějakého monstercrosse s dvoupalcovými plášti a konečně by ostatní kluky na Paris-Rubaix v pohodičce pobil :-D.

                • JFtryall  

                  Tak ono si delas legraci ale nemysli si, ze by jim spickovi bikeri na tech nejnarocnejsich kostkach nestacili na bikach. Uplne bez problemu. Chleba se prave lame az v nastupech, kde je samozrejme silnicka jinde kvuli vaze zapletu a celkove hmotnosti a pak v aero odporech vseho druhu. Cim horsi ten povrch je, tim vic to hraje do karet bikovemu obuti. Potrebujes na udrzeni rychlosti mnohem nizsi wattaz. Ja mam nekolik KOMu na podobnych povrsich na biku…na silnicce bych nemel sanci.

                • MlokCZ  

                  Tak v reálu nikdy nebude většina trasy po takových kostkách, takže v součtu celé jezdivé trasy na tom bike bude samozřejmě o trochu hůře.

                  Pointa není v tom, že by na opravdu jezdivé trase s hodně asfaltem byl bike v součtu rychlejší než silnička, to samozřejmě není.

                  Pointa je v tom, že je pomalejší jen o hodně málo a že ten rozdíl je daleko menší než si většina jezdců myslí a často právě i chybně vyhodnotí i když mají praxi na obou typech kol právě tím nedodržením stejného výkonu při srovnávání obou kol (a to nejen třeba na rovině, kde to na biku prostě flákají, ale přidá se i nedostatek převodů na silničce, který nutí jet rychleji kopce).

                  A za jen mírné zpomalení nabídne pak zase jiné výhody typu pohodlí a užití si horších úseků s možností vzít to kdykoliv i do horšího terénu.

                  K tomu ty zmiňované nástupy hobíka mimo závody opravdu trápit nebudou a rozdíl daný lepší aerodynamikou u silničky se také pro menší rychlosti ještě znatelně sníží.

                  Je jasné, že pro někoho i jen to malé zrychlení silničky je důležité (+ někteří si pořád myslí, že je ten rozdíl obrovský) a pak tu je celá řada jiných faktorů jako berany (pro někoho velké plus, pro někoho naopak velké mínus), pocit z odpichu (tam je pocitově rozdíl velký a i pocit z jízdy je důležitý i když to třeba reálně na průměru pro hobíka nic nepřinese), atd.

                  A každý to má pak zcela jinak posunuté s terénem jaký si na čem užije (a to jak z pohledu jaké potřebuje pohodlí, tak z pohledu jakou má techniku a tím to co jeden dá na cyklokrosce a druhý to tak tak dá na fullu a na cyklokrosce by si ani neškrtnul). Třeba co jezdí běžně jecnak na cyklokrosce nebo dříve na celopevňáku, tak na to si spousta jezdců raději vezme rovnou fulla a užije si to na něm více.

                  • YuraOlomouc  

                    Vzdycky to bylo tak, ze lidi co chteli kolo a nebyli ani silnicari, ani lesari apod. Proste bez zamereni. Si koupili horaka, protoze s tim mohli jet kam chteli. Ted je moda teda aspon na forech temhle lidem tlacit berany a ruzne prasopsy apod.. Aby prece byli o ty 2km/h rychlejsi pri te rekreacni jizde nebo ceste do prace. No muj nazor je ten, ze vetsina tehle lidi nebude menit pohodlnej posed apod.. za lepsi aerodynamiku, vetsi rychlost apod.. Vzdyt tohle by meli resit jen zavodnici a zavodnik nikdy nebude resit jestli horaka s pevnou vidlou nebo CX. Ten bude met proste ziletku na silnic. MTB do lesa a hotovo. Zadne kompromisy. To ti „profi hobbyci“ neustale spekulujou a resi nesmysly. :))

                  • t29  

                    +1, tady jsem jecnaka sledoval na silničce do kopce – na mtb z kopce tam dvě místa občas radši sejdu vedle kola.

                    Kéž by každý nováček přidal krom svojí výšky a váhy ještě i fotky – příklady cest, kde chce jezdit, nebo kde ho stávající kolo omezuje. Třeba někoho baví i toto :)

                    • YuraOlomouc  

                      „pesi cyklistiku“ taky provozuju. Dojedu nekam kde je pekne. Slezu s kola a jdu pekne prochazkou. Chuze v prirode je nejlepsi relax..

                    • Rockodendronus  

                      OT: Ta cesta pod Brdem je co za povrch? Uježděná hlína, asfalt, rozbitý asfalt? Podle satelitu to jde prd poznat.. rád bych zajel do Chřibů, ale je to už celkem nadaleko, takže ideálně na silničce… Ždánický les je samá asfaltka, jak je to v Chřibech netuším… dík.

                      • t29  

                        Z Bunče na Brdo to zpevnili makadamem a zahladili čímsi podobným cementu, podle počasí to buď lepí nebo práší, z Brda na Vlčák je někde písek, někde makadam, a z Vlčáku k motorestu Samota je mix nového a starého asfaltu. Na silničce to jde za sucha a opatrně, CX nebo celopevné MTB je tak akorát.

            • Bubaaak  

              Proto v úvodu „pro mě“

              Rozdíly v rychlosti jsou daleko menší (v extrému ±6km/h / týden na průměru, ale reálně spíš kolem 3km/h), než rozdíl v komfortu. Watťak samozřejmě nemám a placebo je mocný s tím souhlasím :)

              Ale právě o to placebo a pocit z jízdy většinou jde. Už málo kdy zavadím o MTB, protože si stejně řeknu že na CX to dám stejně a to kolo mě neuvěřitelně baví. A prostě jsem zamilován a tudíž za svou pravdu budu bojovat. Možná se za pár let usměju nad svou zaslepeností. Bohužel ale po 1/2 roce je ze mě velkej expert :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.