Tipy na drobné podzimní doplňky

Podzimní ježdění má své nepopiratelné kouzlo. Nemusí to být jen slunečné dny s příjemnými teplotami, které vybízely k toulkám barevnými lesy, kdy listí křupalo pod koly a paprsky nízkého slunce čarovaly v korunách stromů. I nadcházející mlžná a sychravá rána a večery přinesou zas jinou romantiku.

V průběhu let jsem se metodou pokus-omyl dopracoval k několika doplňkům, které mi i ty sychravější podzimní jízdy dokážou zpříjemnit. Třeba některé z nich zaujmou i vás.

Zimní tretry a návleky na tretry


Návleky na tretry? Nesnáším je. S jednou výjimkou, a to jsou návleky na špičky treter, které používám na silnici. Zvlášť pokud je ráno kolem nuly a odpoledne teploty atakují 15 stupňů, tak významně zpříjemní ráno, a přitom se dají odpoledne hodit do kapsy. Fungují překvapivě dobře a občas je používám i v létě, pokud jedu přes noc. Nejde jen o teplotní komfort chodidla samotného, ale i lepší prokrvení stehenních svalů díky tomu, že nemáte chodidlo zmrzlé.

Kotníčkové zimní tretry začínají výrobci postupně nahrazovat nízkými tretrami s neoprenovým lemem přes kotník, který brání vnikání bahna a vody do tretry. Funguje to překvapivě dobře, a i v mírně nadnulových teplotách je v tretrách příjemně. Proti kotníčkovým modelům je v nich ale hlavně možná sportovní nebo závodní jízda, protože bota není tak masivní a má obvykle i pevnější a tužší podrážku. Využívám je překvapivě i v našich podmínkách víc než 5 měsíců v roce. Nespornou výhodou je také snazší mytí treter bez větracích otvorů a s podstatně hladším a méně komplikovaným svrškem.

Abyste si užili takové jízdy na mokru...... jsou potřeba dlouhé blatníky se zástěrkami.


Návleky na ruce a nohy


Kromě klasických lycrových a větruodolných návleků se posledních několik let začaly objevovat variace na vodotěsné či voděodolné návleky. Vodoodpudivá tkanina s příměsí teflonu, membrána a rubová část s jemným vlasem/chlupem funguje překvapivě dobře i pod nulou. Vlastně jsem přestal vozit na zimu čapáky a používám zateplené kraťasy a návleky. Vložka v kraťasech lépe sedí na těle, návleky ke kraťasům pasují a nemám tak, jako je tomu u většiny čapáků, kvůli mým dlouhým nohám, mezeru mezi zimní tretrou a nohavicí.
Stejné materiály se dají použít se stejným úspěchem i na návleky na ruce. Případně je už i větší nabídka zip-off (Castelli, Gore) bund, které mohou návleky simulovat. Proti zatepleným dresům s dlouhým rukávem je výhoda podobných řešení v kombinaci větruodolných a voděodolných panelů. Oba zmíněné výrobce mám dlouhodobě vyzkoušené a jejich „bundodresy“ fungují na jedničku i v mírném dešti.

Čepička pod přilbu versus návlek na přilbu


Čepičku pod přilbu vozí v chladném počasí asi každý. Pokud ale trpíte na záněty dutin, nebo vám ani čepička v zimě nestačí, může být řešením návlek na přilbu. Od levných neprofuků až po goretexové, fungují všechny stejně, tedy vytvářejí další bariéru větru a vytvářejí příjemnější pocit a mikroklima než jen samotná čapka. Alternativou může být málo větrající aero přilba, nebo prostě ghetto stylem většinu větracích otvorů přelepit černou lepicí páskou.

Blatníky


Záměrně vynechám blatníky na bajka a soustředím se na ty silniční nebo gravelové. Jejich smysl je nepopiratelný, ale pořád jsou v sériovém provedení příliš krátké a minimálně přední vždy doplňuji zástěrkou, aby mi voda nestříkala na tretry a pohon. U zadního mám upravenou „ploutvičku“ směřující k převodníku a řetězu tak, aby opět voda z blatníku nestékala na řetěz a k převodníkům.

Detail ploutvičky chránící řetěz.A vpředu zástěrka.


Spodní rukavice


Ráno pod nulou, přes den na slunci 15 stupňů a večer zas 5. Tomu říkám rébus, jaké si vzít rukavice. Velice dobře fungují spodní vlněné rukavice, které se nosí do velkých mrazů jako spodní vrstva do teplých zimních rukavic. Tyhle hadrové rukavičky překvapivě hřejí a dá se v nich vydržet i na slunci odpoledne. Navíc stojí pár stovek a v kapse dresu nezaberou skoro žádné místo. Znovu a znovu si říkám, proč řešit nějaké drahé technické rukavice s neprofukem, když obyčejná vlna funguje tak dobře.

Fotochromatické brýle


Další z doplňků, které sice vozím celoročně, ale jejich význam se s krátícími se dny zvyšuje, jsou fotochromatické (samozatmavovací) brýle. Z kusu, který jsem si šetřil na silnici, se nakonec stal absolutní univerzál. Pokud vyberete takové, které jsou za tmy téměř čiré, budete je moci vozit opravdu pořád. Investice, která se určitě vyplatí, pokud dokážete brýle několik let vozit, aniž byste je ztratili či zničili neopatrností či pádem.

Hello darkness, my old friend...

Osvětlení a viditelnost


Světel jsme už v magazínu testovali nespočet včetně mnoha blikaček. Myslím, že každý je si vědom toho, že v noci je třeba být vidět. Vzhledem k tomu, že už pár let je povinné svícení u všech motorových vozidel i ve dne, cyklista tak v provozu dost zaniká a je jen otázkou, zda časem nebude tato povinnost platit i pro cyklisty. Tak či tak, blikání i přes den má smysl. Minimálně z mé zkušenosti mohu říci, že významně klesl počet nedání předností v jízdě a snad i vzdálenost, kterou jsem objížděn (dokonce i bílými dodávkami) se nepatrně zvětšila.

Snad vám byly řádky výše inspirací k vyzkoušení nového kousku do šatníku, příslušenství na kolo nebo strategie přežití v silniční džungli. Záměrně jsem neuváděl konkrétní výrobky, protože nevěřím, že jeden výrobce dokáže vyrobit univerzál, který uspokojí všechny. Určitě se tedy podělte o své tipy na konkrétní kousky v diskusi.

Testy a články vznikají díky spolupráci s shopem MTBIKER, kde si můžete vybrat z obrovského množství oblečení a doplňků. Nakupováním v obchodě MTBIKER podporujete redakční tvorbu, proto pokud se vám obsah líbí, budeme rádi, když nás nákupem podpoříte v rozvoji.

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Sikovne blatniky na silnicku 239/239 Flinker 14.11.18 18:51
Oblečení do deště - silnice 135/135 Delkim 13.3.18 14:17
Silniční kolo a blatníky 148/148 Lahváč 16.1.18 08:04
Návleky na kolena do deště 26/26 pee.tr 9.10.15 14:09

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.