Na kole jezdím něco přes dvě dekády a samozřejmě jsem se nevyhnul ani ježdění potmě. Pokusím se shrnout svoje zkušenosti s výkonnějšími světly na kolo za posledních 10 let.
V druhé části je text doplněn o srovnávací fotografie, které mají za účel usnadnit reálné porovnání světelných parametrů.Téma | reakcí | autor | poslední | kategorie |
---|---|---|---|---|
Silné přední světlo | 656/656 | Ajkalla | 15.1.21 12:45 | Příslušenství |
Kvalitní čelovka | 474/474 | PetrJansky | 13.1.21 23:48 | Příslušenství |
světlo- přední/zadní | 360/360 | ppavon | 13.1.21 20:42 | Příslušenství |
Vykonna zadni blikacka | 485/485 | Jarunak | 9.1.21 20:20 | Příslušenství |
Kombinace světla na řídítkách s čelovkou na přilbě. Dobrý nápad? | 17/17 | larssen | 7.11.20 22:36 | Příslušenství |
přední světlo na kolo | 271/271 | Pietrs7 | 23.10.20 14:44 | Příslušenství |
asi nesjlabší článek světel, které jsem dosud měl, byl držák. Jakýsi gumový pásek(jak u hodinek), který mě po čase praskl..
hmm: v mrazu dokonce i ukazatel na BC35R ukáže kratsi dobu svícení :-)
Já tedy nikdy v mrazu pokles výkonu nezažil. Spíš se svítilna pěkně chladila a měla ideální podmínky. To je spíš dej na 50stupńů do trouby :-D Tam bych řekl že by i nějaká mohla umřít.
designer: jelikož odkazuješ akorát na reklamní texty výrobců a nic přínosného jsi sám nevytvořil, donutil jsi mě 3 „čínské mrdky“ hodit na plný výkon do mrazáku na hodinu (kvůli chlazení a jednak mají nízké teplota negaivní vliv na výdrž baterií) a pak je znovu nafotit. Samozřejmě prostředí je lehce jiné a třeba vlhkost trávy má taky vliv na výsledky, ale z fotek je jasně viditelné, že k poklesu výkonu po hodině nedošlo ani u jednoho světla (foťák nastaven tak, jak jsem psal níže) Odkaz na fotky: https://www.bike-forum.cz/…nnych-svetel
Začal bych tímto článkem, je tam názorně vysvětlení, co znamenají údaje o době svitu, potažmo lumenech v závislosti na čase:
https://luciferlights.net/…z-na-baterie
dále je tu graf fenixe bc 25R, který má velmi nadstandardní parametry svitu v závislosti na čase:
https://www.kronium.cz/…bc25r_13.jpg
Ostatní, především levnější, světla budou mít lineární pokles svítivosti v čase a z původní hodnoty třeba 1000lm, bude po hodině svícení – když hodně – tak polovina!!! Baterka prostě nemá dostatečné napětí, aby dokázala led modul vybudit na potřebnou svítivost. K tomu je potřeba step-up budič (příápadně jsou i další typy), který dokáže udržet konstatní napětí, dokud toho je schopen samotný akumulátor. Tyhle vlastnosti, troufám si tvrdit, nebude mít žádná z výše „testovaných“ svítilen. To jen na vysvětlenou, proč je pro aspoň minimální přínos takového testu potřeba „změřit“ svítilny i v průběhu vybíjení. Pokud se měření provede na plně nabitém aku, může takové porovnání vyhrát i šmejd solarstorm z číny, nebo jakákoli jiná čínská mrdka. V praxi to ovšem bude úplně jinak.
Světlo na přilbě je do terénu základ, ale nesmí člověk potkat nikoho v protisměru, nesmí být mlha, pršet nebo sněžit + terén ztratí detaily.
Jako fanda svítilen po 15letech jsem přišel na to že světlo na přilbě je to nejlepší a nejde ničím překonat. Člověk by měl řešit jako hlavní parametr kapacitu baterií než jestli má druhé slunce. Ideální je vozit s sebou baterii která jde použít i na jiné přístroje. Při vyšších rychlostech je samozřejmě druhé slunce výhoda ale potom musíte vozit zdroj který v případě náhlé potřeby jakou je defekt či jiná oprava stále k dispozici. Poslední roky vozím zdroj 25000mAh.
No jo ANSI FL 1–2009 umožňuje balamutit spotřebitele, ale je to podle normy.
Dejme tomu režim 1000 lm jedné diody (změří se dle ansi 30–120 s po zapnutí) a sedí to a tento režim v tech. parametrech svítilny se nazve 1000 lm, že ano.
Čas výdrže dle normy je udáván jako doba, do které světelný výkon klesne na 10% počáteční hodnoty změřené 30 vteřin po zapnutí a je dejme tomu 2 hodiny.¨
Pak se v parametrech uvede, že 1000 lm vydrží 2 hodiny, to zní velice dobře, že jo.
No jo, ale to neznamená že světlo produkuje za dobrého chlazení konstantních 1000 lm během 2 hodin, to ani náhodou.
Když tak zkuste někdo spočítat, jaká by musela být kapacita jednoho Li-ion, aby to vydrželo svítit 1000 lm během 2 hodin – víc jak 6000mAh?
Fénix naštěstí uvádí kromě zavádějících „výdrží“ dle ansi i graf časového průběhu světelného toku a toho je třeba si všímat, a podle toho jsem si u Fenixe vybral bezdrátovou čelovku HM61R Amber, která nemá drastický pokles jako třeba HM65R nebo kterási cyklosvítilna v tomto článku.
Škoda, že graf neuvádí i Gaciron, docela by mě zajímal ten pokles
designer: hele, všechna světla mám osobně jetá několik desítek (Fenix) i stovek hodin (prakticky všechna ostatní). Viditelný pokles je u BC25R a pak logicky u ručních baterek, u kterých výkon postupně klesá. O ostatních svítilen není resp. je neznatelný. Fotit všechna světla na všechny režimy s rozestupem třeba půl hodiny je nadlidský úkol. Pokles po hodině na 50% maximálního svitu je naprostá hloupost, pokud by nezasáhla elektronika a tepelná ochrana (opět kromě ručních svítilen). Každopádně se rád přesvědčím o opaku a budu se těšit na fotky toto tvrzení dokládající. Poprosím dodržet parametry expozice (ISO 200, clonu F4, expozicí 1,6 s a vyvážením bílé barvy nastaveným na denní světlo), ať je vše dobře srovnatelné. Díky.
Autor u svítilen fenix zmiňuje snižování výkonu po deseti minutách provozu. Tohle ovšem platí pro všechny z testovaných svítilen, jen o tom autor nemá ani tušení, jelikož veškeré informace má akorát z reklamních textů výrobců. Jediný fénix tuhle vlastnost přiznává, je to způsobené poklesem napětí na akumulátoru a použitým driverem. Fénix má vcelku kvalitní řízení svitu, bylo by celkem vhodné přiložit graf. Troufám si tvrdit, že všechny ostatní svítilny mají daleko větší pokles a maximální výkon po hodině bude někde na 50-ti procentech toho s plnou kapacitou. Fénix, obzvláště BC25R, vydrží na maximum, tedy skutečných ca 400 lm, svítit kolem dvou hodin. Doporučuji dostudovat příslušnou normu: ANSI FL 1–2009.
Pokud tedy někdo takovýmto způsobem chce srovnávat svítilny, tak bych pro objektivitu testu doplnil, zda jsou fotky s plně nabitým akumulátorem, či náhodně vybitým. Dále bych doplnil fotky svitu např. po hodině svícení na max. To se pak budete divit, jaké budou rozdíly.
Tenhle test je naprosto k ničemu, maximálně si čtenář může udělat představu o teplotě světla a tvaru kužele. Usuzovat o výkonnosti světel z pořízených fotografií nelze.
Super srovnání.
Mám Gacirona V9S a proti Fénixů jsem ho vybral proto že ho vozím na hrazdě před řídítky v podvěsu. Svítí fajn, ale mohl by mít kužel širší. U tohoto modelu jsou jakékoliv naděje na menší oslnění bohužel liché. Má symetrický kužel a právě proto lze světlo otočit vzhůru nohama a používat, jak ho mám já.
Synovi jsem teď na vánoce koupil Gaciron V9C-800. To světlo mne hodně překvapilo. Malé, skladné, svítí jen o něco hůře než větší model, má ale o dost horší výdrž. Ale kužel je mnohem lepší – opravdu hodně široký a u tohoto modelu věřím že je to horní strany ořezaný – světlo opravdu svítí víc pod přední kolo a nemá takový dosah.
Po otestování jsem začal uvažovat že 9S prodám a taky si koupím tenhle malý model, protože výdrž by mi stačila a na silnici bude výborné. Ale nemohl bych ho vozit na té hrazdě.
Držák má tenhle model jiný a dle mého lepší. Kolejnička na světle je kovová a zobáček na držáku nevyužívá jen pružnost plastu, ale je na ose s pružinkou, takže by se neměl dát zlomit jako je to u držáku na 9S.
Fakt fajn světlo a pokud chcete něco skladného a třeba i na přilbu, tak bych mu dal šanci.
Jinak ještě k protáčení – podložení místa upnutí gumou, elektikarskou páskou, kusem duše a neprotočí se nic.
zdenek: s fotkou č. 2 máš pravdu, já už bohužel tu Smartku nemám, tak jecnak blikl svou variantu, která už ale má 3 diody.
K tomu držáku: ano, upevňovalo se to původně šroubem, ale držák byl standardně na rodla 25,4 mm, se stahovačkama jsem to roky vozil na 31,8mm rodlech.
Pěkné porovnání a srovnání světel, GJ.
Konecne nejaky prinosny clanek psany rozumnou formou. Diky!
Z vlastni zkusenosti Gaciron V9s vs Fenix bc25:
Gaciron na maximalni vykon silnejsi nez Fenix. Urcite lepsi v lese. Fenix ma lepsi kuzel svetla a prijemnou teplotu. Gaciron vyssi vydrz barerie pri stejnym vykonu.
Nějak mi nesedí popis k těm fotkám:
Foto 02: „…Smart Polaris. Známé světýlko, které z jedné diody dokázalo vytvořit ozářený kruhový flek na asfaltu…“ – Podle obrázku to vypadá na 3 LED. Nebo falešné čočky?
Foto 06: „Držák světla byl jednoduchý gumový výlisek, který se upevňoval pomocí stahovacích pásků.“ – Ten držák se upevňoval šroubem, který na fotce chybí. Pomocí pásků si to nějak neumím představit.
Pěkný přehled! Poznámka k držáku V9S – na styčné ploše s řídítky nemá gumovou výstelku po celé délce, což může v případě instalace na hladká řídítka zapříčinit uvedený posuv při jízdě v terénu. Stačí pak dát pod držák proužek jakékoliv protiskluzové pásky (stačí i běžná instalatérská vulkanizační páska) a je vyřešeno.
Výrobce jinak na feedback ohledně držáku zareagoval dříve a u produkce od 8/2020 je zcela přepracovaný držák H07P, který by měl výše uvedené nedostatky eliminovat.
Já si teď koupil Kellys sadu Perseus s nějakým certifikátem stvzo, přední svítí v poho a neoslnuje, zadní vypadá dost cool. https://www.kellysbike.com/…b-set-p59274
Mě za poslední dobu fascinuje výkon a miniaturizace led (smd). Jedna ledka by klidně stačila na osvětlení světla například v semaforu v noci a nerozumím tomu proč se všude svítí zbytečně moc a predimenzovanymi zdroji.
Perfektni clanek! Strucna historie, jasny popis, vyhody, nevyhody, shrnuti. Neni cilem popsat vsechna dostupna svetla a svetla s 3000+ lumeny. Jednoduchy text bez ztraceni se v nem. Fakt dobre.
Radi bychom přidaly Garmin Varia, Gaciron V9D-1600 a Solarstorm x6. Hlavne ale zadni blikacky. Nemame ale zatim smysluplnou metodiku.
Auroru (5 modu, jinak stejna) mam uz 11 let a porad ji pouzivam na zimnim/mestskem kole. Tocim 4 puvodni baterky. Vymenil jsem jen spinac v krytu baterky. Za me super svetlo, ktere stale plne dostacuje na nocni silnicni jezdeni.
Pokud je osoba v protisměru alespoň minimálně osvětlena, neměl by být problém včas světlo ztlumit a neoslnit ji. Proto možnost snadného přepínání mezi módy by měla být součástí každé recenze.
midlander – jj, tiez mam svetlo na hlave (ne zrovna celovku, proste normalne svetlo pripevnene na helme). Je to super ked vidite tam kam mate otocenu hlavu, a navyse ak vas niekto v protismere prekvapi, napriklad neosvetleny bezec alebo turista, tak staci len otocit hlavou a neoslepite ho
Too long to read… ale k závěru – předevčírem na sněhu jsem světlo vypnul a je to pravda, vůbec jsem se ve tmě nebál! ;-)
A pro mě ani sebeširší kužel nenahradí čelovku, se kterou si mohu posvítit do zatáček nebo na kočku co bliká očima vedle cesty. A souhlas s ironem, já si i s 10W připadám jako vetřelec a jakmile to jde, přepínám na tlumené světlo. 2000 lm je jako jet tam autem.
Absolutne zakladne pravidlo nocneho jazdenia, je NEOSLEPOVAT protiiducich ludi.
Ak sa v tme bojite az tak, ze aj na sirokej lesnej asfaltke musite mat zapnutych 2000 lumenov, tak bude pre vas lepsie zvazit ci ste vobec vhodny na nocne jazdenie.
To plati aj pre bezcov – nemaju vobec ziadny dovod mat na lesnej asfaltke zapnutu neutrovu hviezdu, a este aj otacat hlavu a zamerne svietit na protiiducich!
Kto sa boji, nech nechodi do lesa.
A na cyklostezkach to uz ani nekomentujem… tam kto ziari jak male slnko, nech sa da prosim liecit.