Mělník

Přidat foto

Hlavní tok Labe tekl až do novodobé regulace severně od Kostelce kde vytvářel velký zákrut, dodnes zachovaný jako slepé rameno.

Při regulaci Labe byl tento úsek napřímen a regulován, v roce 1929 byl v novém korytě řeky blíže k městu postaven nový jez. Most přes tehdejší aktivní tok Labe tu stával už r.1781. Později byl zničen povodní a na dlouhou dobu ho nahradil přívoz v Rudči.

Železniční most v Neratovicích.Původní most postavený r. 1865 byl za Prusko-Rakouské války 28. 7. 1866 vyhozen do povětří. Opravená konstrukce tohoto mostu sloužila do roku 1884, kdy byla nahrazena novým mostem. Ani ten tu dlouho nevydržel, roku 1911 nahrazen pevnějším mostem, který tu stál do r.1983. (Ten si dokonce osobně pamatuji) Tehdy byl nahrazen dočasným provizorním mostem. Roku 1991 byl nahrazen dnešní stavbou.

Štěpánský most přes Labe byl postaven r.1912 v místech přívozu Na Štěpáně u obce Obříství. Ocelový most postavila Pražská mostárna. Konstrukci tvoří výrazný portál na středovém pilíři s pylony zakončenými pseudogotickými věžičkami s cimbuřím. Pro zakládání středního pilíře bylo poprvé v Čechách použito železobetonového kesonu o velikosti 14,28 × 4,80 m, který byl zapuštěn 8,85 metrů pod hladinu Labe.

Věž Pražské brány je nejstarší dochovanou součástí středověkého městského opevnění. Dnešní podoba věže pochází z roku 1536. V roce 1836 byl ve věži vybudován vodojem a voda z říčky Pšovky rozváděna do městských kašen. V letech 1916-1920 byla věž restaurována podle plánů architekta Kamila Hilberta.

Okénko do Mělnické studny .Studna, která je dnes přístupná pouze 150 metrů dlouhou podzemní chodbou vylámanou ve skále má průměr 4,54 metru je hluboká 54 metrů, přičemž hladina vodního sloupce je 7,2 metru. Voda ve studni je dodnes pitná. Ze studny se až do konce třicetileté války na náměstí čerpala voda. Až do roku 1893 tu stával barokní přístřešek, který studnu chránil.

Zámek s kostelem Sv. Petra a Pavla. Předchůdcem Mělníka bylo raně středověké hradiště.Rozsahem se krylo přibližně areálem středověkého města a hradu. Předpokládá se, že v prostoru města bývalo předhradí, zatímco akropole se nacházela v místech zámku. V roce 1274 povýšil král Přemysl Otakar II. mělnické podhradí na město a později Karel IV. na věnné město českých královen. Mělnický hrad,stál v místě dnešního západního zámeckého křídla. V roce 1437 ho vlastnila Zikmundova manželka Barbora. Poslední českou královnou, která tady sídlila, byla do roku 1475 manželka Jiřího z Poděbrad Johanka z Rožmitálu. Hrad zůstal v držení královské koruny až do roku 1542, kdy jej král Ferdinand I. zastavil Zdislavu Berkovi z Dubé a Lipé. Ten hrad přestavěl na pohodlné sídlo v renesančním slohu. Při přestavbě vzniklo také severní křídlo s věží. V letech 1685–1686 proběhla barokní úprava, čímž zámek získal dnešní vzhled.

Výhled od zámku do Polabí. Dole je teče Labe se starým mostem a na obzoru legendární hora Říp.

Soutok Labe a Vltavy, v pozadí je vidět komín a chladící věž Spolany v Neratovicích.

Zdymadlo Hořín je součást laterálního plavebního kanálu Mělník – Vraňany.Překonávaný spád je 8,5 m. Dílo projektoval František Sander.

Mělnické vinice. V 16. století se vinohradnictví stalo hlavním zdrojem obživy měšťanů a popularita mělnického vína rostla. V polovině 18. století však došlo v mělnickém vinařství ke stagnaci a úpadku. V důsledku toho v roce 1763 zanikl mělnický vinařský cech.

Kostel svatého Petra a Pavla v Mělníku. Trojlodnímu gotickému, původně románskému kostelu vévodí 65,87 metrů vysoká věž s barokním střechou, která je z daleka viditelnou dominantou města. Pod kněžištěm chrámu se nachází krypta s kostnicí.V kryptě jsou ostatky asi 15 tisíc lidí.

Kopec je tvořen opukou.

Zdymadlo Hořín postavené v roce 1905 je od roku 2019 doplněno zdvihacím mechanismem přemostění, který umožní proplout vyšším lodím až do 7m výšky.

Pohled na Mělník ze zdymadla.

Lávka přes původní řečiště Vltavy v Lužci nad Vltavou . Slouží pěším a cyklistům, příležitostně i integrovanému záchrannému systému, jelikož má nosnost až 3,5 tuny. Rozpětí lávky je 131 metrů,je široká 3,2 metru a je zavěšena na ocelovém nosném pylonu o výšce 40 metrů.

Jak je vidět, auto spolehlivě unese.

Sobotní ranní projížďka Polabím do Mělníka a zpět. Vzhledem k časné ranní hodině byl na jindy frekventovaných silnicích malý provoz, příjemná teplota a hlavně nefoukalo.

Celkem ujeto 85km za 3h. V osm hodin jsem byl už zase doma, jak jsem slíbil.

(vloženo 30.6.25)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Aduldinho
Aduldinho

30.6.25 18:59

Stando, já měl přibalené kecky, tak si holt přibalíš sandoše a je to! ;-)

Reagovat
kotew CZE JIHLAVA
kotew CZE JIHLAVA

30.6.25 15:12

Report jako od profíka, GJ Vapíku.

Reagovat
vapes
vapes

30.6.25 14:20

Aduldinho: Díky, na Kokořín by to šlo, v údolí bude po ránu příjemná zima. Ale až ke hradu to není na silničce sjízdné.

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

30.6.25 14:13

Paráda, kámo, opět dík za vyčerpávající fotoreport a příště prosím protáhnout na Kokořín! :-)

Reagovat
blackboy007
blackboy007

30.6.25 12:20

Další galerie z kategorie

bara2 6
vapes 5
Meny33 2
Mikikuba 19
Cabasekxxx 5
FOSA 11