Zdravim. Kdyz jsem premyslel, ze bych koupil Dreadnought, hledal jsem informace i tady a protoze na V2 tu zadne info nebylo, slibil jsem si, ze kdyz to pujde, tak je doplnim. Timto tak cinim. A protoze vim, co zpusobi nejvetsi flame, tak zacnu rovnou tim. Vaha. Jo, je dost pekelna. Priznam se, ze i me to prekvapilo, protoze 18.7 kila je fakt hodne. Na druhou stranu je treba si uvedomit, ze kolo je komplet na pruzinach vepredu i vzadu a kde to jde, hraje se na vydrz a ne na vahu. Ja nastesti vahu neresim, takze me to zase tak moc nevadi, ale slibil jsem si neco jako “objektivni malou recenzi” a tak uvadim, jak to je. A jen takove zajimavost: vitez letosniho EWS z Polska Lukasik jezdi na Yeti SB160 s vahou lehce pres 18 kilo taky. A dokaze s tim vyhrat EWS :)
Dalsi vec, kterou bych rad zminil je pruzeni. Jak jsem jiz psal, pruzinu vozim v ZEBovi, kde mam kit Vorsprung Smashpot, se kterym jsem moc spokojeny uz nekolik let a protoze Vorsprung zacal delat i tlumice, Vivid, ktery byl na kole v originale, sel pryc (Vivid na 300PSI bylo jako jezdit na koni rodeo – furt vas to chce sundat z kola) a zkusil jsem Vorsprung Telum. Tenhle tlumic nebyl ani tak rozmarilost, jako spis trochu nutnost, protoze na Megatoweru jsem vozil DHX2 se 700lb pruzinou a ta proste nejde v defaultnim setupu toho tlumice utlumit a kazdy servis jsem priplacel za custom upravu tlumeni. Vorsprung na to jde jinak. Zadate parametry jezdce, kolo na ktere to je, co jezdite a skacete a oni vam tlumic na miru poskladaji a nastavi. A cenove to vyjde jen o malo draz nez nova DHX2 s SLS pruzinou (neverte ofiko cenam, jde to vyrazne levneji). Za me super pristup. A maj zastoupeni i tady v cechach. Ale abych byl objektivni, naprosto idealni to neni. Za ty roky, co jsem mel Megatower jsem ho mel presne odladenej a tady ten zadek furt trochu vykonostne kulha. Ale tlumeni vim, ze je v pohode, takze to bude jen o nastaveni kompresi a pruziny (je tam sprindex, takze i s tvrdoti pruziny si jde hrat) a to u me nikdy nebyl snadny proces. To bude beh na delsi trat (tlumic mam mesic). Jen doufam, ze je to fakt v tlumici ne v kinematice ramu :)
Co se ramu tyka, tak na Dreadnought jsem presel z V1 Megatoweru a musim rict, ze nejvetsi rozdil je posez na kole. Dreadnought uz sleduje moderni trendy a ma dost naprimenou sedlovku, coz je super ve vyjezdech. Predni kolo se mi nezveda v nicem, co jsem schopen uslapat a kdyz uz je to moc, stejne se musim postavit do pedalu. Na kole je celkove pozice vic “uprostred kola”, coz mi obcas v prudsich technictejsich pasazich dela problem, protoze mam dojem, ze “prepadnu pres riditka”. Musim holt menit zazite navyky. Kde se kolo chova super jsou rychlejsi rozbite sjezdy. Stopu drzi paradne. Jakmile se zatacky zacnou utahovat a je to vic o technice nez o rychlosti, uz mam dojem, ze do toho se mu chce o poznani min. Dilem je to ale i proto, ze moje S4 velikost ma wheelbase pres 1300mm a je to proste autobus. Dil viny asi nese take jeste neodladeny tlumic, protoze jen prechod ze vzduchu na pruzinu znamenal velkej posun a jestli se mi podari odladit tlumic uplne, verim, ze to bude OK.
Posledni, o cem bych se rad zminil, je fungovani TType razeni. Funguje to hezky, o tom zadna, ale dokonale to taky neni. To, ze to jde o neco pomaleji nevadi pri podrazovani (kompenzuje to to, ze lze i podle SRAMu radit pod plnou nalozi, takze pri prerazovani nemusite “odlehcovat” – stejne to delam – dekady navyku se proste jen tak nezmeni), ten rozdil je fakt minimalni, ale priznam se, ze s tim obcas bojuju pri razeni na tezsi pastorky. Z XT jsem si zvykl, ze dolu dokazu radit o 2 pastorky najednou, takze pri prudke zmene na 2–3 zmacknuti slo preradit o 4–6 pastorku v podstate ihned. To tady nefunguje a chybi mi to (edit: novackovska dan – jde to, ale musi se to nastavit v appce – az vyzkousim, treba zmenim nazor :)). Jinak co se bytelnosti tyka, tak promo videa asi nelzou, protoze ted pred vikendem jsem na TT najel prednim kolem na velkej kamen, kterej se mi prevalil na hazku a krome skrabance na ni neni nic a to pritom byla rana, ze jsem se s ni uz loucil. To video s borcem, ktery na te hazce stal, kdyz kolo lezelo na boku asi nekecalo. Kazdopadne skalni fanousek elektrickeho razeni ze me uplne neni. Nazor ze kdo jednou zkusi AXS uz nechce jinak nesdilim…
(vloženo 2.6.25)
Značka | Forbidden |
Model | Dreadnought V2 |
Modelový rok | 2024 |
Hmotnost | 18.7 |
Rám | Forbidden Dreadnought V2 - 160mm |
Vidlice | Rock Shox Zeb + Vorsprung Smashpot - 170mm |
Tlumič | Vorsprung Telum |
Hlavové složení | Cane Creek |
Kliky | Sram X0 |
Středové složení | Sram |
Měnič | Sram X0 |
Řazení | Sram X0 |
Převodník | Sram X0 32T |
Kazeta | Sram 1297 |
Řetěz | Sram X0 |
Náboj přední | Race Face Vault |
Náboj zadní | Race Face Vault |
Brzda přední | Magura MT5 |
Brzda zadní | Magura MT5 |
Brzdové páky | Shimano Saint |
Ráfek přední | Race Face ARC30 Heavy Duty |
Ráfek zadní | Race Face ARC30 Heavy Duty |
Pedály | Deity |
Řídítka | Chromag |
Představec | Oak Components |
Sedlovka | Oneup 31.6x210 |
Sedlo | WTB |
Pláště | DHRII + Assegai |
Mě se to normálně líbí i barevně.
@Pepe72 nene nedela:DDD Jako ja uz se s nim parkrat hadal i nazivo je to s nim boj velikej:) Ale on to nemysli zel:)
Mas to moc pekny. Taky jsem mival podobne tezke enduro a nic mi nechybelo. Dokud jsem nepresedlal na „mensi“ 5010 a na lokalni traily je to mnooohem zabavnejsi. Ale chapu, zase to neni kladivo (me mozna dokoupeni dlasiho kladiva ceka). Jinak s AXS se shodnem, mel jsem, odlozil jsem – osobne me to vubec nebere. S XT jsem o hodne spokojenejsi…
Aniz bych chtel piskat geo diskuzi, tak u fullu jeste nezapominat na zmenu uhlu v sagu, ktera muze byt velka. Jinak na takovych kolech se imho jezdi tak malo a vetsinove navic porad do kopce (ve srovnani se silnicnim), ze se obetuje idealni uhel z hlediska efektivity prave pro dany pripad uziti jizdy pomalu do kopce.
A u silnicnich kol pozor, tam je uhel sedlove trubky ovlivneny jeste narizenim UCI – kdy sedlo musi byt za stredem (a proto se prosadila kratka sedla:). Tendenci totiz bylo posed naprimovat a dostavat se co nejvic dopredu … (viz treba Obree)
@besic
Prioritou silnice, je aerodynamika. Kdyz tu sedlovku naprimis, o aerodynamickem posedu si muzes nechat zdat, nebo budes mi triatlonove kolo, nebo casovkarsky special. Treba Trek Madone v generaci 2024 ma mezi nejmensim a nejvetsim ramem rozdil v uhlu sedlovky pres 2 stupne. Cim mensi, tim naprimenejsi sedlovka. Takovyhle rozptyl budes u EN kol tezko hledat…
@wilda jakoze se 10% alpské kopce na silnici jedou celé ve stoje? Ale no tak… :)
becis: vůbec bych do diskuze silnici netahal. Tam si ve stojkách stoupneš do pedálů, ale na EN fullu jezdíš každý kopec prakticky jen v sedu. Když se to sečte ještě s faktem, že na EN jezdíš většinou jen nahoru a dolů, rovinek je minimum, tak se vzpřímená sedlovka (většině lidí) hodí. Pokud se ti šlape dobře před sebe, tak ok, ale věřím, že většina (zvlášť velkých lidí) raději šlape pod sebe. Když si vzpomenu na trend 73° sedlovek, tak mě bolí nohy ještě teď.
@davePCE
jezdi ljsem hodně i na Enduru, např. Firebird (2021) nebo Slash (2023) a na těch se právě jede dobře, protože ještě nemají ten strmý úhel sedlovky
a jak mi tedy pak vysvětlíte, že silniční kola, u kterých je šlapání prioritou, mají mnohem položenější sedlovou trubku než moderní endura?
Jestli ono to nebude tím, že u fullu, obvzlášť u těch s vysokým zdvihem, je poměrně velký problém udělat normální úhel sedlovky, protože se tam pak zadní kolo prostě nevejde, nicméně chytrý hlava z marketingu to schová za „moderní“ geometrii.
On napřímený úhel sedlovky dobře funguje, když jedeš do prudkeho kopce 350w, ale když se vracíš z lesa po rovině kolem vody domu, tak se na tom prostě šlape blbě.
@besic
receno striktne matematicky (autor chatgpt – ja jsem linej :)) rozdil uhlu sedlovky Megatower V1 vs Dreadnought V2 je 1.5 stupne, coz pri vzdalenosti vrsku sedla od stredu slapani na mem kole (810mm) dela zmenu polohy sedla o 21,12mm. Pokud dodrzim min/max na lyzinach sedla, muzu se sedlem hybat o max cca 1cm. Zmena uhlu sedlovky mi tedy da 2× tolik. Jinak receno: kam mi sedlo posune jiny uhel sedlovky, tam se obavam bych ho na lyzinach nikdy nedostal…
Spis si myslim, jestli to neni kolem, na kterem jezdis. Mas XC v profilu a zminujes TopFuel v komentu. Enduro kola maji tu pozici fakt hodne jinou…
becis – strme sedlovky jsou proto, abys slapal „pod sebe“, slapani je tak efektivnejsi, nez kdyz slapes „pred sebe“ (a mas prdel nad stredem zadniho kola, kdyz to prezenu).
Pokud jsi ale zakopával za sebe, tak to je samozrejme taky spatne.
@krabica no to je, otázka jestli já žiju v zastaralých poučkách nebo ty v marketingovém bludu :)
Za posledních 5 let jsem vystřídal asi 7 kol, vždy aktuálních modelů a výsledek byl vlastně vždycky dost podobnej, co se týče předozadní pozice sedla a to jsem to opravdu hodně řešil.
Naopak třeba jedno kolo (Trek Top Fuel 2023) jsem prodával, přesně z toho důvodu že mělo tak napřímenej úhel sedlovky, že když jsem jel po rovině, tak jsme nohama pěkně „zakopával“ za sebe.
Napiš zdvihy P+Z
Super stroj, vítej do rodiny! :-)
becis: Protože žiješ v dávno zastaralých poučkách, každá kategorie kola a každý jezdec má jiné požadavky na předozadní pozici sedla. Jinak předozadní pozice sedla je určena efektivním úhlem sedlové trubky a její délkou, na ližinách už se ladí jen drobné nuance. Navíc, čím má kolo delší reach, tím musí mít strmější efektivní sedlový uhel, jinak by se neůměrně natahoval posed.
Ja furt nějak nechápu na těch moderních kolech to rozplývání se nad vzpřímeným úhlem sedlovky.
Předozadní pozici sedla přece ladíme podle délky stehen, lýtek, kufrů… a úhel sedlovky na to přece nemá vliv, protože na každém kole mám předozadní pozici sedla stejně nehledě na úhel sedlovky.
Nebo už je marketingová masírka opradu taková že si sedlo nastavuje doprostřed a předozadní pozici sedla nechává na úhlu sedlovky?
@mirorek2
Mam necele 2 metry a 115kg, takze typickej cyklista :)
MT V2 jsem nezkousel. Bohuzel nemam kde. Obecne je pri tehle konstituci cokoliv zkouset dost problem, protoze XL ramy na testovacky nikdo nevozi a nikoho podobneho vzrustu v okoli nemam. A to se priznam, ze V2 megatower byl taky v hledacku, protoze Santa je furt srdecni zalezitost…
Jaké jsou tvé proporce? MT v2 jsi zkoušel?
Parádní bajk, platforma by měla být z těch žehlivějších jsem myslel…
„takze pri prudke zmene na 2–3 zmacknuti slo preradit o 4–6 pastorku v podstate ihned“
Jestli ona mu nevadí pomalost přeřazení na Transmission.
PS: Doufám, že pokud někdy SRAM vydá převodovku, tak ji nazve Derailleur :-)
Nooo..tak tady nemuzu rict vic nez diky :) Priznam se, ze jak mam ted focus na to tlumeni, tohle jsem jeste neresil a o tomhle nevedel. Dekuju…
A razeni o vic pastorku nefunguje proc? Dyt tam mas multishift nebo o 2 nebo o 3 ne?
Ty pytcho… to je tezsi nez moje ecko:) Ale krasavec naramnej!!! At slouzi:)