Jelo nás přes 600, cyklistů super paráda.
Dnes světová cyklojizda se konala v Praze,bylo to pěkný.
(vloženo 1.6.25)
becis, kamo, ty pujdes taky ke zdi… moc drahy kolo a jak te tak znam, tak jsi taky specificky typ lidi bez verejnyho zajmu a pracujes pro imperialisty…
@pm74 no tak to jsem upřímně rád, že se nic z toho co píšeš v budoucnu naštěstí nestane :)
omezit individualni dopravu / zpoplatnit vjezd aut do centra
– to je asi jediné možné řešení, které mi nevadí
posilit hromadnou dopravu na jeji ukor
zvednout cenu parkovani v ulicich pro rezidenty
upravit pravidla provozu cyklodoprava vs auta
dobudovat cyklistickou infrastrukturou, rozsirit trasy a pohodlne a bezpecne propojit stavajici
radikalne navysit pravidelnou udrzbu verejneho prostoru a cyklostezek
‚Praha, jako ekonomicke centrum statu logicky pritahuje specificky omezeny typ lidi, jejichz cilem uplne neni „verejny prospech“‘
ty jsi fakt neuvěřitelně sebestřednej fouňa, ten spasitelskej komplex z toho vyloženě stříká…
Nez se tu zacnou objevovat radobypravicovy blaboly o „komunismu a nesvobode“, tak podobna opatreni udelali kdysi davno v Holandsku, Dansku, nebo Nemecku proste typickych komunistickych statech, kde se lidem zije opravdu zle. Kodan, Mnichov, Amsterdam – horsi mista pro zivot fakt nejsou.
Ale muzete byt v klidu, nic z toho se v dohledne dobe nestane, protoze jsme porad divoky vychod, postkomunisticka zeme, ale to nekteri tady nechteji slyset. Praha, jako ekonomicke centrum statu logicky pritahuje specificky omezeny typ lidi, jejichz cilem uplne neni „verejny prospech“ a velka cast z nich zamenuje egoismus za svobodu, nebo „pravicovost“, viz jeden exemplarni priklad zde.
@pm74 tak to je mi jasné, ale to nic nemění na tom, že mi na to nikdo nikdy neodpověděl ničím jiným než „musí se stát celá řada kroků“, což je odpověď které neobjasňuje vůbec nic.
To také můžu říci, že se musí stát celá řada kroků, než se budeme moci na místo určení teleportovat a pak je vlastně celá tato diskuze bezpředmětná, protože nebude třeba aut, MHD ani cyklostezek :)
becis: klasicka otazka, ktera neomrzi. Uz jsem ji slysel v tolika variantach a pokazde pobavi. Nejlepsi je v podobe „a kde budete nabijet vsechna ta elektroauta?“
Nejde jen o ruseni parkovacich mist, musela by se stat cela skala kroku. A i kdyby se s opatrenimi zacalo hned, budou se zavadet postupne, bude to trvat roky a lidi budou mit dost casu se prizpusobit. Jestli si to „ruseni“ predstavujes tak, ze se v patek vyhlasi a v pondeli zacne vymahat, tak te muzu uklidnit.
sem myslel že tu bmx20 chválíte fotky a vy se místo toho zase hádáte o hovně, klasicky :D
@skalv jasně tribana by nebyl problém pořídit, ale už doma fakt nemám kam dát páté kolo a navíc ani nechce jezdit na kole za 20k, když jsem zvyklej na lepší.
Btw. pořád jste mi nikdo nevysvětlil kam přesunete ty auta, až se postaví cyklopruh na parkovacích místech :)
Ukrutony, jidlo bude jist i ridic… prumernej ridic s nadvahou dost mozna i vic, nez prumernej cyklista
Argument supersportama je nesmysl, situace tykajici se naprosto marginalniho poctu aut na silnici… A navic zrovna oni zaplati na ty spotrebni dani celkem raketu na najetek kilometr… A zadarmo na ulici to taky moc casto parkovat nenechas…
jestli nekdo mate realny data, tak me opravte, ale ja bych se klidne vsadil o slusnou flasku, ze cyklostezky budou v pomeru na najete clovekokilometry radove drazsi, nez silnice pro auta… a sponzorovat to budou ridici
„U mě ani není popravdě ten hlavní důvod, že jsou v Praze kopce, ale prostě nenechám před sámoškou, prací, kinem (doplň si sám) zaparkovaný kolo za čtvrt mega chycený řetězem k lampě. Toho tam za 30 minut na 99% nebudu mít.“
Pokud bys chtěl dojíždět na kole pravidelně, tak si pravděpodobně časem pořídíš vhodnější kolo. Pokud máš kolo za čtvrt mega, tak zaplatit nějaký Triban nebude problém. Ale spíš to u tebe vidím jako hledání důvodu proč to nejde. Pokud nemáš doma místo na druhé kolo, tak je tento argument relativně legitimní.
Mmch nevím jestli si nepleteš sportovní cyklistiku a commuting. Vtipně vysvětleno zde:
@JakeF: argumentovat D6 je trochu divočina. To je jako říct, že kdyby v Praze byly jenom cyklostezky, tak nikdo autem nejezdí…
@ Becis :
„U mě ani není popravdě ten hlavní důvod, že jsou v Praze kopce, ale prostě nenechám před sámoškou, prací, kinem (doplň si sám) zaparkovaný kolo za čtvrt mega chycený řetězem k lampě. Toho tam za 30 minut na 99% nebudu mít.“
Nevím, na co 99procentního, ale na na 99,9 % ho tam mít budeš. Osobní dlouholetá zkušenost.
Zareagoval bych namátkou na pár maličkostí:
„Na světovou cyklojízdu se v 1,5m praze sejde 600 cyklistů“. Slovy poslíčka z knihy „Vyhoření“ (přečtěte si) – „Proč chodit manifestovat, já manifestuju každý den“ :D Tedy – počet účastníků této manifestace IMHO nijak nekoreluje s počtem lidí, kteří tam reálně mají gule jezdit denně. Co by se táhali na krasojízdu bez provozu… to pro ně musí být nuda :)
K jakovi a jeho argumentaci o zdanění vozidel bych poznamenal:
„…náklady na infrastrukturu se mají platit, auta je platí primárně spotřební daní z PHM“. – To možná, ale infrastruktura a zábor veřejného prostoru jsou různé věci. Můžeš mít dvě stejná auta, která stejně najezdí a zaplatí stejně za PHM, akorát jedno z nich stojí ve vesnici u prahy v průjezdu a druhé trčí celé dny na ulici ve městě. To za mě není stejná situace a PHM by to nemělo končit.
„ale reálně, když řidiči platí spotřební daň, ze který se infrastruktura pro auta financuje, neměla by se ekvivalentně financovat cykloinfrastruktura z daní od cyklistů?“ – Jestli máš na mysli stále jen daň z PHM, tak kolo jezdí podle tebe na co? Na žrádlo cyklisty? A to zdaněné není? :) A trochu ad absurdum – vytáhneme-li z kapsy zdanění při nákupu auto/kolo, kolik miliard proteče nákupy supersportů „na firmu“ ve srovnání s koly? Oni na tom chlapci s autama zas asi nejsou tak špatně jak to podáváš :D Placení daně z PHM fakt není dobrodiní ze strany vlastníků vozidel.
tak necekam, ze bychom se shodli…
ale realne si myslim, ze to vidim spravne… ty bojujes za svy zajmy jako nadsenej cyklista a odmitas akceptovat, ze jsi holt v mensine… vetsina lidi bude jezdit na kole jen za slusnyho pocasi a po rovine
nekdy se schvalne rozhlidni v MHD, kolik lidi je starejch, kolik tlustejch, kolik by nejelo na kole kvuli dress codu nebo makeupu… pak vyrad lidi, co jedou dlouhy trasy typu z Jizaku nebo Letnan do centra… zbydou ti nizsi jednotky % potencialnich cyklistu…
skútry jsou mimochodem podle mě ještě víc nebezpečný než kola, zrovna dneska jsem na magistrále viděl týpka na skútru, jak si dal loktovačku se Škodovkou Citigo, naštěstí to ustál…
neměly by skútry taky dostat komplet oddělenou infrastrukturu? argument vyšší bezpečnosti platí úplně stejně a jejich využitelnost je násobně vyšší pro výrazně větší % populace, než je tomu u kol…
Jezdím na kole fakt hodně, ale když se pohybuju po Praze, tak opravdu nevidím jedinej důvod proč bych k tomu měl použít kolo, když můžu vzít skůtr, auto nebo MHD.
U mě ani není popravdě ten hlavní důvod, že jsou v Praze kopce, ale prostě nenechám před sámoškou, prací, kinem (doplň si sám) zaparkovaný kolo za čtvrt mega chycený řetězem k lampě. Toho tam za 30 minut na 99% nebudu mít.
Navíc kamkoliv bych potřeboval jet na kole, dojedu smradlavej a spocenej.
Já jen doufám že tu místní zastánci rušení parkovacích míst, mají taky ten geniální nápad kam ty auta zaparkovat jinam? Plánujete se zrušením parkovacích míst a výstavbou cyklopruhu, výstavbu také parkovacícho domu? :)
kdyz uz jsi vytahnul ten priklad dalnic, koukni na rozestavenou Karlovarskou D6… sice nenavazuje, ale jeji casti jsou vytizeny, protoze tam lidi CHTEJI jezdit
oproti tomu prazsky cyklostezky jsou nevyuzity, protoze krome par podivinu na nich lidi jezdit NECHTEJI… kdyby navazovaly, tak jich urcite bude jezdit trochu vic, ale porad to bude v Praze naprosto marginalni zpusob dopravy
mas to zkresleny tim, ze se ve svy bubline a na BF bavis s nadsenymi cyklisty, ale prumernej obcan Prahy na mestskym kole by tlacil i “kopec” z Mustku na Muzeum
Jak nemusi navazovat? Jezdils v Mnichove, Berline, nebo Vidni? Nebo treba v Kodani? Vis proc tam tolik lidi jezdi na kole? Asi protoze jim nevadi, ze nenavazuji trasy, urcite ne proto, ze navazuji a sit je skvele vymyslena. Hlavne, ze chces seriozne diskutovat…
Kacko, buď v klidu, alternativa pro Rekola není a nikdy nebylo auto, ale MHD… na Rekolech lidi jezdí většinou přibližovací trasy po centru v délce pár km, co by jinak jeli tramvají
a cyklostezky nemusí navazovat, v přehledných a míň frekventovaných úsecích se dá normálně jezdit po silnici, běžně to dělám…
Mě tedy samozřejmě bavi jezdit na kole a obcas jedu i do prace, pokud jsem chvili na jenom miste, ale jedu jen proto, abych se odpoledne projel někde kolem města.
Jenom tam a zpět bych se na to vyflaknul.
To raději MHD či vozidlo.
Po změně casu už vůbec.
V zimě bych to jako městské priblizovadlo nepoužil, ani kdyby byly cyklostezky ze zlata:).
Jinak ale v zimě normalne ve volnu jezdím pokud není sajrajt.
JakeF: Znám spoustu lidí co je pustí MHD, co je vozí autem a co by je pustili kdyby to bylo bezpečné stejně jako MHD/auto. Cyklostezky v Praze vedou odnikud nikam, i ty existující nejsou moc bezpečné. Potřebuješ se z domu dostat do práce, školy, obchodu, na poštu atp. Zato skoro každou ulici lemují zaparkovaná auta co zabírají víc prostoru jak chodník nebo případný cyklopruh.
Nebo mi ukaž kudy bys na kole poslal dítě třeba ze Zvonařky na Jiřák? Je to 1,5km vzdušnou čarou.
Jinak 950k rekol když se přesune do aut, tak když to zprůměruju na den, to je 950/365 = 2600 jízd denně v průměru. To je o 2600 méně parkovacích míst, při délce auta 5m a 5m odstupu při jízdě v koloně to je 26km kolona jednim pruhem denně. To mi nepřijde málo. A i kdyby třeba polovina jezdila MHD, tak to je pořád 13km kolona a dost zabraných parkovacích míst. Pokud jsou cyklostezky poloprázdné, tak je třeba tam přesunout víc lidí, ideálně z aut ne?
Hlavne kolik tech jízd na kolech či kolobezkach uskuteční ozraly cizinci :D.
vyuzivani D1 nijak nezarucuje, ze by byly v Praze vyuzity cyklostezky… ty veci vypadaji podobne, ale realne je mezi nima nulova korelace
Zkusim to naposledy: kolik lidi by vyuzivalo dalnici D1, kdyby vedla jen ze Zruce do Humpolce a potom z Jihlavy do Bitese a pravidelne na ni kus skaly zdemoloval nejaky auto? Asi porad nic, co?
15 lety syn chtel jezdit z Palacaku do Libne. Poprosil jsem ho, at to prehodnoti. Nastesti nejezdi. Samozrejme, ze kvuli kopcum.
mimochodem, uvedomujes si, jak smesne cislo tech 950k jizd z pohledu Prahy je, ze?
tolik cestujicich ma prazska MHD za den…
a ty fyzicky znas nekoho, kdo by CHTEL svoje 13lete dite posilat v Praze na kole do skoly?
to jsou porad dojmy, jak by bylo super, kdyby cyklostezky byly… a realne jsou existujici cyklostezky poloprazdne v lete, zbytek roku prazdne uplne…
JakeF: Jen rekola loni udělala 950 tisíc jízd, o 30% víc jak předchozí rok. Takže to roste, roste to hodně a jak píšeš – na stezkách je pořád kapacita. Takže logická cesta je dostat tam co nejvíc lidí a ulevit přetíženým způsobům dopravy. A napřed musí být infrastruktura aby tam přišli lidé. Děje se to a čísla ukazují, že to funguje. Důvod proč lidé nevyužívají kola víc je, že se bojí řidičů a ta cyklosíť je pořád špatná. Neznám nikoho kdo by pustil 13leté dítě po Praze na kole do školy.
JakeF: V podstate rikas, ze odminovavat pole nema smysl, protoze tam lidi stejne nechodi. Skvelej argument, plne srovnatelny s tvoji kopcovitou teorii.
Podle toho co pises, je jasny odkud vitr vane. Doufam, ze jsi za svoji karieru „zavodnika“ necerpal penize ze solidarniho zdravotniho pojisteni a platis si vse sam. Protoze proc by se meli ostatni skladat na hrazeni lecby tvych zraneni, ktera jsi si zpusobil svym nerozvaznym chovanim na kole?
Nehledě na to kdo tu má v tomto sporu pravdu, mě ale vždy fascinuje jedna jediná věc a to, že když se někdo snaží dostat auta z města, vždy si k tomu vybere něco co uživatele aut negativně ovlivní. Např. omezení rychlosti na 30 km/h, daň za jízdu do centra města apod.
Porč to neudělat pozitivně a nabídnout třeba MHD zadarmo? Ušetří se spousta peněz za systém lístků/lítaček a jejich kontroly a v té částce jak je MHD dotovaná se to stejně ztratí.
vydelecna neni ani zdaleka, jizdne by melo byt drazsi, dneska je smesne nizke…
proc by ale cykliste mela byt jedina skupina, co bude mit infrastrukturu 100% dotovanou z verejnych penez?
ad nabídka a poptávka v dopravě: Myslíš si, že je MHD výdělečná?
–
–
–
Není. Ale dokážeš si představit, že by MHD jezdilo za tržní ceny a všichni lidé, co jezdí MHD by začali jezdit po městě autem?
v centru Prahy bydlim a denne se tu prepravuju snad vsemi existujicimi prostredky…
muj dojem je, ze silnicni sit je pretizena (castecne jak pises, dojizdi lidi ze SC kraje), MHD je pretizena (zvlast rano dost kriticky), ale cykloinfrastruktura zeje prazdnotou, vyjma luftovaci stezky u vody
nedava mi smysl, abychom na natlak 600 kriklounu rozsirovali tu nejmin vytizenou cast spolecneho prostoru
@JakeF: Ano, trh funguje na základě nabídky a poptávky, ale tady se bavíme o dopravě a jak jsem psal, tak tam to dle mého funguje na základě nabídky. Poptávku budete mít vždy.
Proč se v Praze stavělo metro, když se mohla postavit další tramvajová trať? Tou přece lidé jezdili a byla po ní poptávka. Nebo se místo metra mohly rozšířit silnice, aut už tam přece taky jezdilo hodně a po silnicích byla poptávka. Proč se stavělo metro, které v Praze nikdy předtím nebylo? Podporovali všichni Pražané využívající metro jeho stavbu?
Lidi by si sami neřekli, že chtějí metro. Městští plánovači (urbanisté) se vyznají v oboru a vědí, co by bylo pro město dobré. Lidé nemají rádi změny, ale pokud někdo provede dobré změny, tak se velmi rádi přizpůsobí. K tom je ale bohužel potřeba odvážných politiků, kteří se nebojí udělat změnu a prosadit si ji, i když za to budou krátkodobě čelit kritice.
JakeF: abys pěší prioritizoval, tak musíš ubrat těm co zabírají místo, tedy řidičum aut, typicky každodenní dojížděče ze středočeského kraje – kam je přesuneš? K tomu jako politik bys měl řešit i zdraví obyvatel a to ti auta celkem kazí, protože kromě toho rakovinného bordelu v létě generují teplo a parkoviště zabírají místo pro stromy a hromadu dalších věcí co by tamním zpříjemnili život.
Jinak nevim kdy naposledy jsi byl v praze, ale kol, koloběžek a jednokolek tu jezdí hromada. To že je nevidíš, protože prostě projedou a vedle ucpaných cest plných aut tak nejsou vidět je věc jiná. Třeba každodenní ucpané Rašínovo nábřeží je reálně jedna tramvaj lidí co zabírá obrovské množství prostoru a vypouští do okolí bordel.
Kacko, pesi a MHD mi taky dava smysl prioritizovat… takovych lidi vidim hromadu kazdy den, coz je ve vyraznem kontrastu s prazdnymi cyklostezkami…
survivorship bias, vybral sis zrovna Rychlebky, ktere mely uspech, ale jejich uspech absolutne negarantuje uspech prazskych cyklostezek, to je uplne jina cilovka…
trh funguje vetsinou presne opacne, ze se nabidka tvori na zaklade poptavky… a kdyz vidim, kolik lidi dneska po cyklostezkach v Praze jezdi (vyjma te jedne po rovine u vody), tak evidentne poptavka chybi
nakonec to je videt i na ucasti na tehle natlakove akci… 600 lidi je z pohledu 1,5m Prahy smesne cislo… to je jak kdybychom meli stavet rychlobruslarsky stadion
JakeF: no 15let jsem bydlel v centru a jestli Praha pro něco není vhodná, tak to jsou auta. Smrdí, dělají bordel a není tu pro ně místo. Čím víc se jich podaří vytlačit tim líp. Kdo nemá parkování v garáži, tak přes den nezaparkuje před domem, neustálé kolony, smrad, hluk, vibrace z motorů, černé omítky atp. Takže bylo by fajn aby se z daní lidí co tam žijí stavělo to co opravdu potřebují a ne co chce úzká skupina gerontů z ODS a vypatlaná Udžejina.
Jinak v praze je počet lidí v autech v menšině, nejvíc je pěších/MHD a přesto infrastruktura pro auta zabírá víc prostoru. To jen k tvému argumentu „proto nedava smysl, aby se kvuli nim omezovala vetsina“. Aktuálně menšina v autech omezuje většinu, pěší/MHD.
@JakeF: naprosto chapu, ze stat investuje do cykloinfrastruktury ve mestech, kde lidi na kolech jezdi…ti lidi tam plati dane, dava to smysl
Není to dokonalé přirovnání, ale myslím, že podstatu vystihuje: Proč jezdí tolik lidí do Rychlebských hor na kolo? Je to proto, že tam tolik lidí jezdilo a tak se skupina nadšenců rozhodla, že jim tam postaví traily? Nebo nejdřív stavitelé postavili traily a potom tam začalo jezdit tolik lidí na kole?
Myslím, že veřejná doprava funguje na základě nabídky a tu je potřeba rozvíjet. Pokud by existovala rychlotrať Praha-Brno a byla by o hodinu rychlejší než vlak a za akceptovatelnou cenu, jezdil bys vždycky po D1 nebo bys uvažoval nad změnou?
Vzdyt uz jsem to psal a spousta dalsich taky. Naposledy Skaiv pod tebou. Co na tom nechapes?
pm74, jaka je tedy tvoje verze? lidi nejezdi, protoze je cyklostezek malo, a zaplatit by jim to meli ostatni z dani?
@MrtweyUbrus půlka lidí co tam je sedne na kolo jen když se koná tahle paráda.
Ano, to je možné. Ta půlka jsou lidé, kteří by velmi rádi jezdili na kole po městě pravidelně, ale mají strach z pohybu mezi množstvím aut, protože pro ně neexistuje bezpečná cykloinfrastruktura. Takto mají možnosti si to aspoň jednou za rok zažít. Můžeš si to příští rok taky zkusit ;-)
Tobe proste nestaci naznacit. Psal jsem ti to x postu zpatky v primeru s doktorem a kousek pode mnou to dorekl skaj. Rozjizdis tu bizarni teorie o zdaneni cyklistu a pricinach nizke cyklodopravy v Praze kvuli neochote lidi jezdit do kopce a chtel bys seriozni diskuzi. Ty jsi tak mimo, ze jakakoliv argumentace nedava smysl.
to se pořád tahle nasírací akce ještě koná?? Ja myslel že už dostali rozum …
naprosto chapu, ze stat investuje do cykloinfrastruktury ve mestech, kde lidi na kolech jezdi… ti lidi tam plati dane, dava to smysl
bohuzel Praha na kola vhodna neni a krome par ukricenych nadsencu v ni nikdo na kole nejezdi, maximalne nejkratsi cestou ven… proto nedava smysl, aby se kvuli nim omezovala vetsina
v Mnichove jsou extremne siroke ulice, ze se tam vejdou cyklostezky vetsinou jako soucast chodniku… a mimochodem, sice tam jezdi na kolech dost lidi, ale porad ma vetsina lidi i auta a vyzaduji pro ne funkcni sit silnic
JakeF, proč tedy zdanění cyklistů už neexistuje v cyklisticky vyspělejších státech jako je Dánsko, Švýcarsko či Nizozemsko,… kde se pro kola staví obrovská podzemní parkoviště. Nebo o takovém státu víš? Jak to funguje v Mnichově?
kdyby to tak bylo, tak me hrave preargumentujes k tematu a nemusis se snizovat k ad hominem
Takhle nejak to vypada, kdyz ego prerusta schopnosti. Asi te to prekvapi, ale jsou veci, kterym nerozumis. To neni invektiva.
spis se tim kluci strilite do vlastni nohy, kdyz ridici teda evidentne odvadi dost, zatimco cyklisti nic
jak teda za svou infra budou ekvivalentne platit cyklisti? nebo jim to ma zasponzorovat nekdo jiny?
JakeF: Sice jsem se zarek, ale tohle si zaslouzi. To jenom trollis, nebo to myslis vazne? Kdyz tady ctu ty tvoje vylevy, rikam si, co vsechno jsme v nasem skolstvi udelali spatne. Podle tebe asi to, ze neni komplet zpoplatneny, ale obavam se, ze v tvem pripade by to stejne nepomohlo.
JakeF: Z tech spotrebnich dani jde na infrastrukturu kolem 10%… A z toho se podle tebe stavi a opravujou mestske ulice?:)
Fakt se radsi dovzdelej, zkousis to tady uhrat polopravdama selskyho rozumu, ale realne placas uplne nesmysly. Neni se za co stydet, urbanismum a spol. jsou normalni veda, takhle jak to zkousis, se k nim pristupovat neda, teda pokud nechces byt jen k smichu… To je jak diskutovat s plochozemcem o druzicich…
paráda, takže hned máme kde vzít na výstavbu P+R parkovišť, parkovacích domů a nových silnic pro auta… stačí na to alkovat i těch zbylých 91 %, co řidiči aut zaplatili…
jak teda zdaníme cyklisty, aby bylo ekvivaltentně kde vzít na cykloinfrastrukturu?
Jen 9% z vybrané spotřební daně z paliv jde na silniční infrastrukturu. 91% jde jinam.
no asi nejsou, když nejsou peníze ani na ty P+R parkoviště…
ale reálně, když řidiči platí spotřební daň, ze který se infrastruktura pro auta financuje, neměla by se ekvivalentně financovat cykloinfrastruktura z daní od cyklistů?
Problém nenavazující cykloinfrastruktury v Praze je, že na ni totálně nejsou peníze? :))
kolik cyklistů je ochotno platit za parkování kola a daně za každý najetý kilometr? pak by se ty cyklostezky hned snáz stavěly…
Pro zábor místa bych jako metriku radši použil MHD. Nicméně tu rovinu bych používal až ve chvíli, kdy by se hypoteticky auta konstruovala pro optimalizaci vnitřní/vnější prostor, což se neděje, ergo takové věci většinu lidí nezajímají. Když jsem v posledních letech po intravilánu na kole jezdil 50–60 denně, vyhrávám něco? Můžu nějaký auto za odměnu odvézt z Vinohrad za Prahu a nechat tam? Anebo nějakému nepraktickému autu zakázat vjezd? Ne, radši bych si nenárokoval místo a smířil se s tím, že se do Prahy auta nevejdou. A když se řeší P+R nebo parkování pod zemí, končíme u toho, že lidi nejsou ochotni platit za parkování tolik, aby mohlo vzniknout.
Účelem cyklojízdy nebylo blokovat auta. Jestli na to koukáš takhle, tak víc chápu potřebu si ten kousek města vyargumentovat.
kamaro, samozřejmě, naprostý souhlas… náklady na infrastrukturu se mají platit, auta je platí primárně spotřební daní z PHM… jak je budou ekvivaletně platit kola, abychom měli z čeho stavět cyklostezky a parkovací domy pro kola?
JakeF: Tak když si to auto zaslouží zabírat tu plochu v centru, tak ať jeho majitel za tu zabranou plochu platí.
Tady nikdo asi nebojuju proti zásobování, údržbářským dodávkám a pod., ale proti přepravě osob s příručním zavazadlem.
aha, takže klasickej způsob diskuze… argumenty nemáš, ale budeš se ohánět autoritou… samozřejmě pečlivě vybranou tou, která zrovna podporuje tvůj postoj
JakeF: na tohle asi nemam trpelivost, pust si na YT neco souvisejiciho od Gebriana, nebo se pohrabej v datech z IPRu. Kdybys chtel, mohl by ses neco dozvedet, alo to bys nesmel byt v tom jajinkovskem modu. Taky cpes svemu ortopedovi svoje predstavy o pricine nemoci a idealni lecbe?
pohled na zabírání místa je samozřejmě validní a bylo by super, kdyby lidi nejezdili autem do centra zbytečně (= existovaly větší P&R parkoviště a MHD s kapacitou ty lidi pobrat)…
ale taky máš alternativní pohled na zabraný místo z pohledu člověkokilometrů… typický auto najede cca 20k km ročně, městský cyklopřibližovadlo kolik? 2k? spíš ani to ne… takže si auto z tohohle pohledu „zaslouží“ zabrat 10× víc místa než to kolo
a k tomu autem často jezdí víc věcí, nebo se převáží věci, co na kole neodvezeš… což ten poměr dál posouvá ve prospěch auta
Souhlasím s tím, že my jsme z hlediska cyklodopravy rozvojová země. V těch rozvinutějších zemích se na kole jezdí daleko více, i když životní úroveň je vyšší, počasí mnohdy horší a terén kopcovitější.
Třeba ze Skandinávie si můžeme vzít příklad:
Potom to může začít fungovat. Ale pokud mám jet někam kde mě budou auta vytláčet ze silnice a před úřadem nemám kde kolo bezpečně uložit, tak na kole nepojedu.
hromada tras, stačí nemít cestu přímo po metru, nebo jet mimo špičku… teď jsem se potřeboval v sobotu večer dostat MHDčkem z Dolních Počernic zpátky do centra, to byl extrémní porod… alternativa k busu byl samozřejmě taxík, ale ten potřebuje úplně stejnou silnici…
nebuď autista, moc dobře víš, kterou cyklostezku jsem myslel, protože je to jediná cyklostezka v Praze vytížená tak, že má její existence smysl…
Ono se taky snadno argumentuje tím, že auta jsou upřednostňovaným osobním dopravním prostředkem, když je tomu přizpůsobená infrastruktura. Čistě racionálně vzato v autě pro pét lidí se statisticky přepravuje 1.3 člověka. Město prostě není nafukovací a místa v něm je málo. Proto dává smysl ho optimalizovat menším dopravním prostředkům. Když si na to lidi zvyknou, bude líp ;)
To není nekonzistence, si ideálně přečti statistiky a pochopíš tu pointu, případně vysvětlím: Auta zabírají ranec místa, je jich v Praze registrovaných přes milion, denně jich dost dojíždí. Zároveň auto denně v Praze používá výrazná menšina obyvatel. Tedy, jsou auta, která zabírají místo a denně nejezdí – a je jich hodně. Lidé, kteří je vlastní, se na denní bázi pohybují jinak. Nic to nemění na tom, že tato auta zabírají hromadu místa. Najdeš to jako „dopravu v klidu“, je potřeba ji nějak na úrovni města řešit – a obsahuje to i auta, která jezdí pravidelně, ano. Je jasnější, že tam ten rozpor není?
Nemyslel jsem, že si to budem muset vysvětlovat, tak jsem psal zkratkou, pardon.
Ty si proste s tim urbanistickym kutilsvim nedas pokoj, co? Kde v sirsim centru Prahy nema MHD dobre spojeni?
A podel vody fakt nevede jen jedna cyklostezka.
uvědomuješ si tu šílenou nekonzistenci argumentu „všude jsou auta“, ale zároveň ve druhý větě tvrdit, že autama vlastně nikdo jezdit nechce, žejo?
Tím myslím i to, že i třeba v místech, kde jsou úzké chodníky a parkování po obou stranách ulice, se upřednostňuje možnost zaparkovat před širším chodníkem nebo odděleným cyklopruhem. To, že nějaké ulice historicky máme a měla by se zachovat průjezdnost pro IZS, zboží, ostatně i to MHD, chápu. Nicméně tím myslím to, že běžný profil bohužel vypadá jako pruh sem, pruh tam, po každé straně podélné parkování a co zbyde, zůstane pro pěší, což je nepoměr, protože ona kritická potřeba neznamená zabrání 10+ metrů z každé ulice.
K té cyklodopravě, výsledkem nikdy nebude 90% lidí na kolech, ale v tom naopak vnímám potenciál k rozvoji třeba na úroveň měst, kde cyklo trochu prioritizují – a to samozřejmě nejen infrastrukturou, která teď skoro neexistuje.
samozřejmě, MHD je priorita…
uliční profily jsou uzpůsobený autům, protože jsou pro lidi kriticky důležitý… probíhá po nich přeprava na trasách, kde MHD nemá dobrej spoj, přeprava zboží, integrovanej záchrannej systém, atd…
cyklodoprava po Praze je pár nadšenců, jak je vidět například na účasti na týhle akci, ale nakonec i na reálným využití každý jedný cyklostezky v Praze kromě tý jediný podél vody, kde nejsou kopce…
Jsem doufal, že s nástupem e-kol bude ten argument kopcema upadat, škoda.
Jinak v mé bublině vede drtivě MHD, druhá je chůze, autem denně nejezdí nikdo. Mimo mou bublinu naštěstí existují data, ze kterých vychází, že většina lidí autem nejezdí – a tedy nechápu, proč jsou automobilům podřízený uliční profily. :)
pm74, jako bys slyšel hlas asi tak 99 % lidí, kteří nejezdí na kole jako hobby… vystrč hlavu z bike-fora a uslyšíš tohle úplně všude
Já si třeba úplně nemyslím že to je o typu města nebo o tom jak smýšlí architekti, dopravní inženýři nebo zastupitelé. Ono je to spíš o mentalitě všech lidí. V Čechách je to tak, že když se někam dá jet autem tak jedu. Znám to z Český Budějovic. Cyklisticky docela přívětivé město, lidi tam hodně jezdí, ale jak začne pršet tak se přesedá do aut, ne do MHD ale do aut. A co se třeba Prahy týká, tak můj kamarád pražák se mi hrozně divil, že jezdím pracovat do jiného města. Že nechápe jak to mohu časově dávat. Já to mám do jiného města 15 minut autem a 60 na kole, on to má po svém městě 45 minut autem když je dobrá doprava. Jak píšu, je to o mentalitě.
:D Jako bych slysel hlas prazsky ODSky.
Po Praze nechce nikdo jezdit, protoze jde pritom o zivot. Byls nekdy treba v Bernu? Promin, ale placas nesmysly.
kluci, vylezte z cyklobubliny a zeptejte se lidí, kolik z nich chce jezdit do práce na kole, kolik MHD a kolik autem…
po Praze skoro nikdo na kole jezdit nechce, pokud člověk nemá velmi slušnou kondici, tak je to prohibitivně nekomfortní způsob dopravy bez ohledu na množství cyklostezek
JakeF: Ta hlasitá a bohužel fyzicky viditelná menšina jsou ale lidi, co po Praze jezdí denně autem. Se kdyžtak koukni do statistik, jak je doprava rozdělená – je jich menšina a zabírají s přehledem nejvíc místa.
Ano, to, že se jim optimalizuje uliční profil, je velký problém. Ta optimalizovaná infrastruktura pro kola je nějaká chiméra, které se možná snaží blížit některá jiná města, ale Praha se prostě staví pro auta a je to velká škoda. Kdyby se stavělo podle většiny, zajímalo by tě, jak docílit co největší průjezdnosti pro MHD a průchodnosti městem, k čemuž bychom mohli směřovat, jen se to bohužel neděje.
JakeF: Muzu se zeptat, cim se zivis, kdyz mas tak jednoznacny nazor na fungovani mesta? Ja jsem jen obycejnej architekt, ale ty tvoje pricinne dojmy jsou trochu k smichu. Nevis nic, ale nazor mas a to je dnes nejdulezitejsi, ze?
skaj, tohle je šílená rétorika… to není, že „auta“ jezdí a „auta“ parkujou… těma autama jezdí lidi, kteří se chtějí dostat do práce a k rodině…
já chápu, že tady jsme všichni nadšenci a jezdíme na kolech ve větru a dešti a máme slušnou kondici… ale pro půlku populace je problém vyjet z cyklostezky na trojskej most a i těch 10 metrů převýšení tlačí…
a infrastruktura se holt má optimalizovat pro většinu, ne pro hlasitě křičící menšinu
jako sorry, 600 lidí na velký cykloakci? metro má denně kolem 1 milionu cestujících, jenom samotná magistrála přes 100 tisíc…
jakef – clovek by si rekl, ze to zni rozumne, co pises. Ale pak by nesmel videt treba nevybombardovanou Pariz a jak to tam jde… Nemame misto na cyklo – aha a co ty auta co tu jen stojej po obou stranach ulice, jednu stranu seberem ne? Ani tak nemame misto – pohoda, auta sem nemusi vubec, at si to objedou. Tady ale fakt musi auta – neni problem, snizime rychlost na 20kmh a ono se to uz srovna, kdyz vsichni jezdi podobne rychle. V realu je to co pises jen nechci, s „nejde“ a „jina“ to nema nic spolecneho. Problem je neochota riznout do infrastuktury. A pritom realne to neni ani o nejakem hroznem mnozstvi penez, ale vuli tohle udelat a prosadit.
Ano – bude to na ukor aut. Ve prospech vsech ostatnich. Ale uz aby se to stalo…
pm74, ty tvoje zaslepený kecy o postkomunismu jsou směšný… bydlel jsem v Mnichově a Berlíně, obojí velmi cyklistický města, ale Praha je holt jiná…
v první řadě nebyla prakticky komplet vybombardovaná, takže jsme neměli šanci udělat široký ulice
ve druhý řadě máme daleko víc kopců, takže pokud nejedeš jenom podél řeky, tak to je na cestu do práce nevhodný
ve výsledku je pro běžnýho člověka kolo dobrej dopravní prostředek asi tak 2 týdny v roce, kdy není moc zima, moc vedro, ani zrovna neprší… proto taky drtivá většina lidí po Praze jezdí MHD nebo autem
Ale kulovy, Praha je ridky mesto, ulice siroky. Problem je smradlava prazska ODS, ktera reflektuje to, ze velka cast prazanu povazuje pohyb po meste v aute za zakladni lidske pravo. Plus samozrejme dojizdejici mimoprazsti a joudove ze satelitu.
Zrovna Praha je poměrně specifická a místa tu už moc nezbylo. Nehledě na to, že jsou u nás obce co nemají ani chodníky
Dnes se každý, kdo sebere pohozené rekolo a objede blok, bere jako cyklista, to se pak těžko něco řeší.
Toto je zase plodná diskuse. Líbí se mi jak se určuje kdo je a kdo není cyklista a zda něco dává nebo nedává smysl. Každopádně co se používání kola jako dopravního prostředku týká jsme opravdu těžce rozvojová země.
Vsichni ti chytrolini, kteri tu pindaji o kontraproduktivni akci, by se meli meli na par let odstehovat do normalniho, nepostkomunistickeho Evropskeho mesta. Takhle to tam totiz normalne vypada i bez cyklosvatku. Bydlim na dvojce a auta jsou ten problem. ***** vsechny petrolheady.
Já asi neznám nikoho kdo toto pokládá za smysluplnou akci. Ale chápu, že takovou kupu lidí už na cyklostezku nenacpeš, tak to musíš hnát po silnici.
Akce která všechny nasere a ničemu nepomůže, půlka lidí co tam je sedne na kolo jen když se koná tahle paráda.
ja si vzdycky vzpomenu na anglicke video, ktere to vysvetluje https://www.youtube.com/watch?…