Vlastní Já 2024

Přidat foto

Před cca 10 lety mi ukradli mojí silničku na ocelovém rámu Bareš ze začátku 90. let a tak jsem jezdil jen na MTB HT. Silnička mi chyběla a protože jsem si vždy chtěl postavit vlastní rám, tak jsem to udělal.

Rám je tube to tube konstrukce z karbonových trubek. Osazení je low budget, ale pro mne OK. Je prima jezdit na něčem, co má něco z vlastního umu. Kolo má zatím najeto cca 500km.

(vloženo 14.4.24)

gek
Ohodnoť bajk: (5  / 60 hlasujících)
Značka Vlastní
Model
Modelový rok 2024
Velikost 57
Hmotnost 8.5
Rám Karbon vlastní
Vidlice Z ebaye:) na direct mount ráfkové brzdy
Hlavové složení FSA Orbit
Kliky Shimano Sora
Středové složení Shimano Ultegra
Přesmykač Shimano 105
Měnič Shimano 105 11sp
Řazení Sensah Empire Pro
Převodník 50/34
Kazeta 11 až 34
Řetěz Shimano
Brzda přední Ráfková Bontrager direct mount
Brzda zadní Rávková Bontrager directmount
Brzdové páky Sensah Empire Pro
Ráfek přední Campagnolo Zonda C17
Ráfek zadní Campagnolo Zonda C17
Řídítka Q Evkin 40cm
Představec Decathlon 110mm
Sedlovka Integrovaná
Sedlo Ritchey
Pláště Tufo Comtura 4TR

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
gek
gek

19.4.24 20:24

@Hogy…díky:) a díky za tip s omotávkou. Nechápu, že mne to nenapadlo, když stejně v obloucích měním směr vinutí. To je to slepé následování tutoriálů.

Reagovat
Hogy
Hogy

18.4.24 23:22

gek: toho titanu se fakt nebojím (a má pod 5,3 kg ,–)). To už spíš těch historických bakeliťáků, které mám. Byť to Fiocco má zpracování díky laku krásně vidět a práce to je fantastická i z dnešního pohledu.

S tou Festkou to neber nijak zle. Raději bych měl tohle, než kolo od nich. Fakt se ti to povedlo. A omotávku zkus odshora dolů, jako to dělám já. Vypadá to nejlépe a když to dobře uděláš, tak se nic neshrnuje.

Reagovat
vpa007
vpa007

17.4.24 10:08

Naprostá pecka!

Reagovat
gek
gek

17.4.24 08:43

@Hogy..tak, kdo se bojí nesmí do lesa a nedělá takovéhle věci. Náhodně jsem se podíval na tvá kola a našel jsem tam tohle: https://www.bike-forum.cz/…te-superlite

5.5 kg kolo a ručně dělaný rám a toho se nebojíš:)? Mimochodem, krásný stroj…

Reagovat
Atilla
Atilla

17.4.24 08:36

Bomba a ta barva je úžasná. Fakt hodně super!

Reagovat
Hogy
Hogy

16.4.24 23:17

Dodatek: Nevím jak teď, ale dřív to Festka dělala úplně stejně. A sama rozhodně nebyla.

Reagovat
Hogy
Hogy

16.4.24 23:15

Jezdit bych se na tom bál asi stejně, jako na kolu od Festky. Zda to je pochvala, či není, není jasné ani mně :-) Každopádně rámovka od Festky bude odhadem tak za 150k.

Reagovat
gek
gek

16.4.24 18:37

@cyklista86… Pochyby ohledně pevnosti spojení lepení vidím dost často kolem sebe. Zároveň mne však zaráží plná důvěra ve svařované spoje. Přitom vyrobit správný svár vyžaduje opravdu velkou zkušenost a zručnost, kdežto možnosti moderních lepidel vyžadují mnohem méně. A to konkrétně dobře připravit povrch a styk dvou ploch, kde dokonce nemusí být žádoucí přesné lícování. Karoserie Ferrari se taky lepí a každý by chtěl v něm jezdit:) a nikdo o tom nepochybuje:).

Reagovat
gek
gek

16.4.24 18:18

@cyklista 86… No ono to samozřejmě není slepené jen na tupo k sobě. Kolem spojů jsou vrsty další uhlíkové tkaniny (mimochodem to je 6 vrstev 200g/m2 hrubost tkaniny, takže to jsou ty mufny Colnaga) a za těch 500 km to už pár výmolů chytlo.

Reagovat
cyklista86
cyklista86

16.4.24 18:10

Pablo ano trubky vlozene do spojek tak to dela i Colnago treba.. Tohohle bych se taky bal, ze to je jen tak slepene. Sice pres to je jeste dalsi vrstva karbonu, ale i tak bych mel bobky, ze vletim do vymolu a normalne se to rozpoji.

Reagovat
Pablo
Pablo

16.4.24 17:54

Parádní práce! 5*

Ale chápu to správně, že ty trubky jsou k sobě jen přiložené a slepené lepidlem v místech, kde by byly sváry, kdyby to bylo kovové? Měl jsem kdysi jeden z prvních karbonových rámů, kde byly rovné trubky vsazeny/vlepeny do takových kovových spojek, tam ta plocha spoje byla mnohonásobně větší. S tímto bych se asi bál přeletět nějakou záplatovanou silnici – možná zbytečně, vůbec netuším, jakou zátěž takový spoj snese, jen tuším, že ten rám třeba na kostkách dostává slušně. Ale asi to máš načtené a spočítané, takže přeji mnoho km bez nehod ;)

Reagovat
DaD
DaD

16.4.24 13:07

Za mě moc fajn. Pěkně si to „upekl“ Mám rád tyhle custom projekty. Jasných 5* :)

Reagovat
svoban
svoban

16.4.24 11:29

A ty „trny“ jako forma na spodni vzpěry se daly vytáhnout nebo zůstaly uvnitř?

Reagovat
svoban
svoban

16.4.24 11:26

??? = :-)

Reagovat
svoban
svoban

16.4.24 11:25

Já nevím????. Nemohlo by tobýt o něco lehčí a pevnější?

Reagovat
gek
gek

16.4.24 10:40

Mikrobalóny jsem použil, protože jsem je prostě měl a je pravda, že se dobře brousí. Nemají žádný význam z pohledu pevnosti, jsou tam jen jako tmel.

Uhlíková drť se podle mne bude brousit stejně dobře, ale nezkusil jsem, nevím… Tedy otázka? Co by mi to přineslo? Díky

Reagovat
svoban
svoban

16.4.24 10:27

Můžu se zeptat, proč byly jako filer do pryskyřice použity skleněné kuličky a ne třeba uhlíková drť? Kvůli broušení?

Reagovat
gek
gek

16.4.24 09:25

Pokud jde o hmotnost, tak není nijak na chlubení:). I s lakem to je 1410 g (bez vidlice, ale zase s integrovanou sedlovkou). Hmotnost je dána použitými trubkami v hlavním trojúhelníku a předimenzovaný­mi spoji.

Na trubkách by se dalo ušetřit 150–200 g určitě a na spojích podobně. Na laku tak 100g, kdybych se spokojil jen s carbonovou texturou. Takže je určitě reálné se dostat na 900–1000 g v domácích podmínkách. Pokud však se dělá taková věc poprvé, tak ne vše hned od počátku člověk ví a tak raději jde cestou jistoty = předimenzování.

Pokud jde o náklady, tak jsem měl velmi příjemnou cenu za trubky, která se nikdy nikde nezopakuje a neměl bych za to ani ocelové. Náklady byly určitě do 10 000 Kč víc ne…Mimochodem…jen barvy byly za 2 000 Kč, lepidlo za 600 Kč, atd..

Čas…tak ten fakt nepočítám, je to přeci zábava:) Největší čas však zabere výroba různých přípravků a přemýšlení jak to vše udělat…než samotný proces slepování. Sestavení a slepení už je jen třešnička, kterou vrcholí proces „jak na to“.

Reagovat
Normik
Normik

15.4.24 20:59

Respectus maximus ;)

Reagovat
kotew CZE JIHLAVA
kotew CZE JIHLAVA

15.4.24 19:12

Klobouček a za 5*

Reagovat
cyklista86
cyklista86

15.4.24 18:04

gek jeste by nas zajimalo na kolik to vyslo se vsim vsudy krome casu. Ostatne ten by jsi mohl taky vycislit. :)

Reagovat
detoxy
detoxy

15.4.24 18:02

Hmm tak to je mazec. Jako modelář před tebou smekám.

Reagovat
mr.antik
mr.antik

15.4.24 17:48

I výsledek vypdá luxusně, zajímala by mě hmotnost rámu, o kolik jsi to naddimenzoval

Reagovat
gek
gek

15.4.24 17:47

Spojování trubek, aby so sebe „zapadly“, je úloha z deskriptivní geometrie. Vlastně se do roviny rozvine místo styku dvou trubek. Z toho vznikne šablona, kterou nalepíš na trubku a podle šablony místo styku vybrousíš. Pro takové jako jsem já, kteří deskriptivní geometrii neumí, je na internetu hodně free nástrojů pro tyhle účely.

Použití strhávací nylové pásky pro vytvoření komprese je nouzová technologie, protože použít vacuum je určitě rozumnější a tak se to správně dělá. Já nemám vývěvu, takže tak… A ta nylonová páska se pro tyhle účely přímo používá, její hlavní úlohou je tedy odsát přebytečnou pryskyřici a tlak je vedleší efekt. No a postupy…v mládí jsem modelařil a na internetu je hromada inspirace.

Těch lidí, kteří tu dělají podobné věci je více a tedy například je krásný ocelový gravel:

https://www.bike-forum.cz/…aterial-rady#…

Reagovat
baboon
baboon

15.4.24 13:31

Zírám! Takové počiny (a jemu podobné) by si zasloužily mít „odemknutou“ šestou hvězdu!

Reagovat
Kouba_2005
Kouba_2005

15.4.24 13:22

Kurňa, nevím před čím smeknout dřív, to je parádní práce! Čím jsi krájel ty trubky, abys měl potřebný rádiusy? Středová mufna v troubě, to je taky pecka a ty šavle za oknem … :-D A poslední fotka se sekyrkou pod nohou stolu :-D Jooo, když je člověk šikovnej, tak zvládne spoustu věcí. Tak hodně štěstí s tém pertinaxem :-D

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

15.4.24 13:17

Tak takhle nějak podobně vznikají kola Festka :-) .

Reagovat
Peslezedirou
Peslezedirou

15.4.24 12:30

Rám kola jsou jen trubky, to zvládne každý…jsi přehnaně skromný, kolik lidí zvládne udělat rám? Velká paráda, kdyby to šlo, dám o hvězdu víc :-)

Reagovat
cyklista86
cyklista86

15.4.24 12:15

To jen mazec. To vidim poprvé takhle spojovat ty karbonové trubky. Ta komprese páskou místo formy a lisu. To je taky zajímavé. To jsi od někoho odkoukal tyhle postupy. Ze to už je ověřené a bude to držet nebo jsi to takhle udělal první a tím pádem jsi pokusny králík? :) Jinak ten finální vzhled je úžasnej. Takhle by měly vypadat všechny hliníkové, svařované rámy a ne ty ohavnosti co jsou schopni prodávat a to i světové značky..

Reagovat
gek
gek

15.4.24 10:07

Díky:) Největší dřina byla pak vyjmout ze zadní stavby jádro z modrého polystyrenu, nechtěl jsem použít aceton, abych nenarušil pryskyřici. Nechtěl jsem ho tam nechat kvůli 80g:).

Reagovat
gek
gek

15.4.24 09:53

Barvy taková věda není. Jen to chce trpělivost a čas, který máš, protože to děláš jako zábavu. Základem je kvalitní povrch, tedy na řadu přichází kit a smirkový papír pak stříkací kit a smirkový papír. To klidně vícekrát:). Dokud není kvalitní povrch, nemá cenu se snažit o lak, protože lakem se všechny chyby ještě více zdůrazní. Spousty lidí si myslí, že lak vše zakreje, není to pravda…

Pak podkladová barva (pod chameleon musí být černá), pak chamelon a na závěr transparentní lak.

Já to dělal vše kvalitníma dvousložkovýma lakama ve spreji (ovšem nemyslím tim druhou složku venkovní vlhkost, ale patronu ve spreji s tužidlem). Sprej má nevýhodu, že tě přijde lak poměrně draho (vyšší spotřeba než pistolí) a stříká také vyšším tlakem než pistole, tj. pak je třeba víc leštit, navíc musíš chytit správnou teplotu na stříkání. Když však nemáš plnou výbavu, tak i sprejem to lze. Koukni na kanál ETOE na youtube.

Reagovat
Azmir
Azmir

15.4.24 09:23

hmmm, dobře ty, kdo umí, ten umí

Reagovat
JSt
JSt

15.4.24 09:05

jsem nadseny hlavne z vyroby zadni stavby. ;-)

Reagovat
Hnoj
Hnoj

15.4.24 09:02

Krásnej lak. K tomu bys neměl člínek, jak se to dělá?

Reagovat
gek
gek

15.4.24 08:14

Trubky…hledej m.carbo na instagramu.

Reagovat
Alojs01
Alojs01

15.4.24 07:55

Fakt mazec! Klobou domu.

Reagovat
Hogy
Hogy

15.4.24 07:44

Tak to je parádní počin. Kde jsi kupoval ty trubky?

Reagovat
gek
gek

15.4.24 07:25

Přidal jsem nějaké fotky z výroby. Je to postavené z koupených trubek, jen řetězové vzpěry jsem si „upekl“ za oknem auta a BB v ženině troubě, když nebyla doma:).

Pod tou ošklivou páskou je elektřikářská a možná ji tedy sundám, ale jsem docela příznivcem zdejšího pořakadla – „neřešit a jezdit“.

Celá reportáž je tady:

https://forum.customframeforum.com/…-garden/2185

Reagovat
cyklista86
cyklista86

15.4.24 06:57

Primlouvam se za reportaz o vyrobe vcetne fotodokumentace!

Reagovat
cyklista86
cyklista86

15.4.24 06:55

Ted ctu, ze to je vlastni vyroba ten ram tak to klobouk dolu. wow…

Reagovat
cyklista86
cyklista86

15.4.24 06:38

Peknej ram. Jen teda to zakonceni omotavky je opravdu humpolacke. Na to bych se teda nevydrzel divat. Sundej tu hruzu s tim napisem a pekne to zakonci cernou elektrikarskou paskou..

Reagovat
Kouba_2005
Kouba_2005

15.4.24 06:02

Tý jo, paráda!!!! Nějaký fotky z výroby bys nemohl přidat?

Reagovat
MirosPikos
MirosPikos

14.4.24 22:56

Jasnej palec a 5*

Reagovat
gek
gek

14.4.24 22:15

Tak stačí to předimenzovat:) Kolo je pevné dost. Rozhodně nesoutěžím s výrobci, kteří mají za sebou sériovou výrobu, ale rám na kolo je jen pár trubek…není to raketová věda.

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

14.4.24 22:01

Surově aj suprově! :-)

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

14.4.24 22:00

Vypadá to surově, dávám rozhodně 5 hvězd za um! Avšak též mám trošku pochybnost o pevnosti, jak se to dá v domácích podmínkách adekvátně otestovat? ;-)

Reagovat
strtom
strtom

14.4.24 21:48

To je velka parada a smekam pred tvym umem. Jen mi vrta hlavou jak veris ze te nezradi pevnost? Testoval jsi to jak?

Reagovat

Další galerie z kategorie

H0nza-H 1
Bobbb 16
MarekD 17
kubis87 14
edoard 9
Jaroslav91 4