SingleBe Mt.B. 2.0 2023

Přidat foto

SingleBe Mt.B. 2.0

Nová iterace, proto nový profil

Kolo mi Tomáš postavil před 10 lety (2013). Tehdy progresivně jako HT trailbike – vidlice 120mm, HA 69st. Trailové jezdění nabíralo na síle. Kolo bylo postaveno na MTB Tour of Mont Blanc (proto zkratka Mt.B.) , který záhy projelo. Původně postavené jako 2×10, po návratu z Blancu předěláno na 1×10. 34×11–36. Postupným zkracováním představce až na 40mm jsem se ho snažil ještě víc „ztrailovatět“. Dostalo taky teleskop. V tomto set-upu se mnou projelo traily na Gardě (včetně DH The skull), Rychleby.

V roce 2017 mi do garáže přibyl FS Trek Remedy a SB šlo na druhou kolej + jej jezdila manželka.

V 2020 jsem krátkého (z hlediska geo) Treka vyměnil za dlouhého Mondrakera a posunul se více k enduru. SB jsem využíval na jezdění do práce a „fitness“ vyjížďky. Jenže jsem se na něm necítil dobře. Navzdory krátkému představci (50mm) superširoká řidítka (811mm) a položenější sedlová trubka (73 vs 75) sice částečně vykompenzovaly rozdíl v reach 400mm vs 470mm při šlapání, ale vyvážení SB při sjezdu bylo mimo. Nedokázal jsem se na něj nějak poskládat. Různě jsem experimentoval s plášti, představci a řidítky, ale pořád to nebylo ono. Ani to moc nejelo (osazeno trailovými plášti) a schopnosti v terénu proti EN celoodpruženému kolu byly citelně slabší. Uvažoval jsem o položení HA přes angleset, ale problém by byl v délce krku vidlice. Skill na EN rostl a vyžádal si na Mondrakeru už lepivé pláště přes 1kg. EN tedy výrazně zpomalilo a s XC kamarády se začal na přesunech trápit.

Konečně mi došlo, že SB se musí posunout k jezdivosti. Jenže geo SB je moderní S-ko, staré M. A na BF se začaly rojit gravely… Berany jsem vždy odmítal, ale staré MTB předělané na gravel (se slopingem na horní rámovce) se mi i líbily. Kdybych SB předělal na gravel, asi bych ujížděl i mým MTB XC orientovaným kamarádům bez technického skillu. A s mou technikou bych (jim) na gravelu stačil i v lese…

SB jako gravel zněl plán. Po pár hodinách čumění do geo jsem zjistil, že geo SB je o fous delší (reach 400) modení gravel geo. Nic co by nevyřešil kratší představec a berany s kratším reachem. Karbon vidlice by šla, i v tapered provedení existují. Ráfky i22, i23 – to se dnes na gravelu vozí. Sice mě pořád berany pořád trochu děsí svou šířkou (spíše jak jsou úzké), ale představa se mi líbila. OK, osadíme GRX sadu a to půjde… Jenže pak mi došlo – když kolo zrychlím, budu potřebovat větší převodník… o ou máme problém. Současný 32 ovál je max. Na 1× gravel by to chtělo nejméně 36, spíš 40. Volám Tomovi – hmm tak to nepůjde. Rám tak velký převodník při rozumné řetězové lince nepojme :( Ale prý nemám blbnout udělat z toho jezdívé XC. Do toho jsem nakoukal a pročetl spoustu videí a článků o srovnání gravel vs. MTB XC a z původního gravel – kolo pro všechno – se začal rýsovat jiný obrázek – gravel zvládne hodně, ale nejlíp mu je na asfaltu, šotolině a „jeep track“. Stezky v lese zvládne, ale není to ono. Většina cest je asfalt a šotolina. A to už se s mou představou příliš neshodovalo. Teda vůbec. Chci něco jezdivějšího, něco co mě nebude svádět do technických úseků, ale drtivou většinu nájezdu bude trávit v lese a u lesa. Asfalt jen jako nutné zlo. Takže mi z toho vyšlo jezdivé MTB XC.

A tak se stalo. SingleBe Mt.B. 2.0 má být jezdivým XC do lehkého terénu. Posed jsem prodloužil představcem do negativu a pocitově hodně udělalo i snížení vidlice. To mělo být na ze 120 mm na 100mm, kvůli úpravě od Tuning-Test je to reálně 90mm (případně vysvětlím). Citelně se snížil i střed. V budoucnu nejspíš vyměním kliky za kratší.

První projížďka dopadla velmi dobře. Nová 1×11 sada na koncích není úplně optimální, ale to bude daň za starý rám s jinou retězovkou (nejspíš není prostor na úpravu). Řadí spolehlivě, jen řetěz bude odcházet častěji.

Oproti EN sedím v kole a už mi nevadí krátký rozvor. Pěkně to odsejpá. Nůžky mezi EN a SB se rozevřely, a to byl cíl. SB 2.0 je teď švihač. Uvidíme, co nového mi připraví.

(vloženo 19.11.23)

ceo
Ohodnoť bajk: (4.5  / 28 hlasujících)
Značka SingleBe
Model Mt.B. 2.0
Modelový rok 2023
Rám Cr-Mo
Vidlice Suntour Epicon X1 90mm
Hlavové složení Neco
Kliky Shimano SLX
Měnič Shimano XT 11sp.
Řazení Shimano SLX 7000 11sp.
Převodník Absolute Black 32z oval
Kazeta Sunrace 11-46
Řetěz Shimano 11 sp
Náboj přední Bontrager (Formula)
Náboj zadní Fireeye
Brzda přední Shimano SLX
Brzda zadní Shimano SLX
Brzdové páky Shimano Deore
Ráfek přední Bontrager Duster i23
Ráfek zadní Spank Oozy i22
Pedály Xpedo Spry Mg
Řídítka Funn Kingpin 760mm 7mm rise
Představec Max1 80mm
Sedlovka KS eTen 27,2 100mm
Sedlo SQ lab 612
Pláště Schwalbe Racing Ray / ThunderBurt 29x 2,25

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
ceo
ceo

21.11.23 15:58

Hlavového

Reagovat
ceo
ceo

21.11.23 15:58

@Hadato to jsem řešil. Nejvíce superstar. Hodně záleží na délce a zapuštění hlasového složení. Většina angle setu zvysuje spodni misku o cca 5mm. Z důvodu místa pro změnu úhlu. To už bych měl problém s délkou krku vidlice. Myslím, že tam mám teď 5+3 mm podložky.

V současném setupu reálný statický HA 69 je podle mě ok. Spíš se musím naučit věřit xc plášťům… s tím mám trochu po EN balonech problém.

Ray vepředu zatím pozitivně překvapil. TB vzadu záběrově Mega překvapil. I na listí do velkého kopce na sypkem podkladu dával (na hraně, ale dával). Samozřejmě kámen úrazu je brzdění. Tam jako by TB ani nebyl.

Reagovat
Hadato
Hadato

21.11.23 14:46

Sorry, přesněji: Hlavové složení, co umožní změnit úhel vidlice. Třeba od workscomponents nebo Slackerizer Angle Headset of Superstar Components. Možností je dost. Umožňuje to změnu hlavového úhlu až o –2° (záleží na typu hlavového složení). To už člověk dost pozná. Tady by to mělo při ZS/ZS hlavovém složení jít bez problémů.

Reagovat
ceo
ceo

21.11.23 07:09

TK75 to je dokonalý a dokonale přesný

Reagovat
TK75
TK75

21.11.23 06:33

Mi ten tvůj mazlik připomněl prvního Honzu…a i to jak se to od doby jeho narození ta geo měnila :)

Reagovat
ceo
ceo

20.11.23 19:10

@Hadato co je redukční hlavko?

@vpa007 barva boků mě taky překvapila, nechápu, že to Schwalbe nesjednotí. Asi by víc podobný byl k RaRay i Maxxis Rekon Race.

Další pláště mám namyšlené GY Peak/Peak SL tan wall nebo nějaká kombinace od Tufo v tan wall.

Reagovat
Peslezedirou
Peslezedirou

20.11.23 17:05

Mám taky vidlici z TT upravenou na 130mm, chci ji snížit na 120mm, tak to bud podobné. Myslel jsem, že v rámci změnu byla jen navrtána další dírka aby se zdvih posunul o těch 10mm, uvidím co objevím :-)

Reagovat
vpa007
vpa007

20.11.23 11:48

Moc hezký! Ani mi neva ta bílá vidle… ale ty jinak barevný gumy, to trochu tahá za oči. Jinak ale fakt paráda, líbí moc, i to uvažování a příběh za tím…

Reagovat
Hadato
Hadato

20.11.23 10:42

Pěkné kolo, hlavně barva je super! Neuvažoval jsi o redukčním hlávku? Geometrii by to hodně pomohlo :)

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

20.11.23 08:25

Zajímavé oživení, parádní příběh, nemůžu jinak než za 5! ;-)

Reagovat
TK75
TK75

20.11.23 06:04

Mě se to líbí az na tu bílou vidlici…klasika nebo třeba nějaká custom v barvě by se tam hodila :)

Reagovat
Nimrod
Nimrod

20.11.23 05:41

supr to máš. a myslím si, žes došel k jedinému rozumnému závěru

Reagovat
ceo
ceo

19.11.23 23:42

*mně

Vysunutí je 95mm , čehož 5mm bude doraz, takže reálný chod 90mm

Reagovat
ceo
ceo

19.11.23 23:38

Nevím, co všechno TT na vidlici prováděl v rámci jeho úprav, ale když jsem sundal spodní nohy, abych přenastavil zdvih, tak na shaftu měly být 3 polohy – 80–100–120 mm Jenže tam byly 4. Ta 4. byla o 5mm nad tou na 120mm, tedy zdvih byl upravený na 125mm. Vidlice měla být na 120mm chodu a gufero -krk byl 125mm. Těch 5 mm je podle mě běžný doraz. Ten 4. otvor evidentně nebyl sériový, ale dodělávaný (lehce nakřivo, neměl tak opracované okraje). drží jen zarážku, takže no problem.

Po přesunutí zarážky na 100mm chod je výška gufero – krk cca. 95mm a ne 105mm (100+5 doraz).

Mě z toho vyplývá že shaft vzduchu nebo tlumení v TT zkrátil nebo nějak posunul a výšku chodu pak musel dohnat tím, že posunul zarážku o 5mm výš…

Reagovat
Peslezedirou
Peslezedirou

19.11.23 22:20

Dočetl jsem celé, hezký příběh s dobrým koncem (je dobře, že jsi nepředělal na gravel). Docela mě zajímá story se zdvihem vidlice, můžeš o tom napsat víc? Klidně do zprávy :-)

Reagovat
zirecek
zirecek

19.11.23 22:14

Hezký až detektivní příběh s překvapivým rozuzlením.

Reagovat

Další galerie z kategorie

TJK 27
S0T0 2
Katerina054 9
Biker29 4
Polo21 12
GGW 11