ARC8 Evolve FS sub 10k^2

Přidat foto

Nineru už je 11 a pořád to není špatný kolo, párkrát jsem si dal nějakou testovačku a že by novější stroje byly o parník lepší to rozhodně říct nejde. Jenže se mě už nechce dávat nové díly na takto starý stoj ve starých standartech, kdy to co je nové prakticky nepoužiju při stavbě jiného kola kvůli novým standardům. Tak padá rozhodnutí něco postavit.

Zadání je 2 košíky na lahev, zdvih 120 mm, kupuji rám a stavím si sám a má mě to umožnit hravě přežít Sudety. Jasná volba je Santa Blur TR, chci ho už od jeho představení cca před 2 lety. Rámovka za pěknou cenu kolem 3500E. Sice trochu méně progresivní, ale hlavně celosvětově v podstatě nedostupný, není šance ho sehnat. Průběžně sleduji testy BC kol na YouTube a potenciální kandidáti jsou Epic EVO, Ibis Exie, Ridley Raft, Allied BC40, ARC8 Evolve FS,.. Hodně dobře pro moje použití vychází Allied BC40. Tester ho hodnotí, že je skoro tak dobrý jako Epic EVO. Tak proč brát něco, co je skoro tak dobrý jako Epic EVO a nevzít rovnou Epic EVO, když jich je teď dostatek a bude i nějaká sleva. Jenže já Spešla prostě nějak nechci. Tak volím podporu malovýrobce a odpadlíka z BMC a jdou do progresivního ARC8 Evolve FS. Cena fajn, mnou chtěný kit Factory vidle a tlumiče bez dálkovýho zamykání taky za pěknou cenu, navíc integrovaný řídítka vlastní konstrukce, opět za rozumnou cenu. Objednávám a za 14 dní je doma. ARC8 má skoro všechno, co si myslím že je špatně:

  • Bowdeny skrz hlavový složení – vždyť tam poteče bordel do hlavka
  • Flat mount zadní brzdový třmen – Sram standart úspěšně ignoruje
  • Kluzný vedení tlumiče – vždyť to nemůže nic vydržet

Tak abych na to mohl nadávat tak to musím nejprve poznat.

Hlavko je udělaný docela pěkně, spodní ložisko utěsněný speciálním kroužkem nahoře i dole, ale to horní je otevřený. Uvidíme jak to bude fungovat. Za mě je to cost saving opatření pro výrobce rámů, protože nemusí řešit přední výstupy bowdenů a hadic, tady se o to postará hlavko, který nemá o moc dílů navíc. Vypadá to vedení bowdenů alespoň hezky? Ne. Tady je podle mě řešení jen plná integrace, jakou má asi jen nové Pinarello. Tady by to chtělo aspoň nějaký gumový průchodky, podle mě by to řešitelný bylo, možná něco zkusím vyrobit.

Sada je jasná, otravovat se s bowdenama už nechci, kupovat výběhového Eagla nedává smysl tak spekuluji o Transmission X0. Barevně pro mě lepší a jen kliky se mě nelíbí. Nakonec to řeší 30% sleva na XX z Náchoda, to přebíjí jakoukoliv variantu X0. Jen nevím, proč tam cpou 32 převodník, teď dávám nejlehčí převod 30/42 jen na Sudety, jinak vozím 34/42. Upgrade na převodník 36 je nezbytný. Kliky volím krátký 170 mm, opět podle moderních trendů, které říkají, že délka klik nemá vliv na výkon, jsou výhodnější pro bikefit a kratší kliky na BC stroji znamenají menší riziko škrtání pedálem o překážky. Jediné co pohanět je Sram DUB osa BSA, mám doma 2 klíče na osy a tady je zase o kousek jiný standard montážního klíče, který samozřejmě nemám. To si ze mě dělají ti Amíci prdel.

Brzdy na Flatmount mají pro mě jen 2 dobré možnosti, protože Sram Flatmount úchyt na bajkových brzdách úspěšně ignoruje. Jsou to Magura MT8SL a XTR. Magura MT8SL je asi lepší, ale copak jsem nějakej Jarin, abych jezdil Magury, když mám doma Shimana na gravelu a mám olej a veškej vercajk? Beru XTR a mám kulový, jen ten olej je stejnej. Odvzdušňovací nádobka co pasuje na DuraAce má jiný závit než na XTR. Takže vyrábím redukci, už ani ten Japonec nedrží konzistenci.

Kola beru DT XMC 1200, už mám 3 jiný DT páry doma a jsem s nimi spokojený, nemám zájem experimentovat, i když váha by mohla být nižší. Užší ráfek než vnitřních 30 mm nepřichází v úvahu.

Sedlovku volím málo známou Vecnum, má dobrý recenze, váhu a hlavně 10 mm offset, přeci jen chci zůstat sedět trochu víc vzadu. Jako nová nemá skoro žádný vakl.

Dalším nedostatkem je podle mě je nepřipravenost integronaných řídítek na montáž komputeru. Teď ho nasazuji na sloupek vidlice, jsou dostupné nějaké předsazené adaptéry ze sloupku vidlice, ale na tohle by prostě měli konstruktéři řídítek myslet, že když dělám řídítka tak, aby byly pěkný, tak to nechci zošklivit nějakým aftermarket držákem. Ale aspoň si budu moc zakonstruovat a nechat něco na CNC vyrobit. A poslední libůstkou bude příležitostná montáž mapníku na MTBO, ale to je až ta poslední priorita.

Ostatní nestojí za řeč. Ani jsem se moc nesnažil a váha vyšla těsně pod 10 včetně pedálů, košíků, atd. Cena taky pod 10 kE, tady jsme se musel snažit víc, ale vyšlo to celkem s rezervou, kromě rámovky a sedlovky všechno se slevou víc než 30%.

Jak to jezdí? Jede to, ale nejdřív se na tom budu muset naučit jezdit. Reaguje to o hodně jinak než starý dobrý Niner. Zatím se zdá, že tuhost při šlapání je perfektní, horší je to s tuhostí předního rámového trojúhelníku, ale to může být pocit, protože zatím tahám za 800 řídítka proti 680 na Nineru. Tady bude ještě řezání a snad se to zastaví dřív než na Ninovských 700.

(vloženo 2.6.23)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Pi†el
Pi†el

11.6.23 10:44

Dal bych si rict! ????

Reagovat
skaj
skaj

5.6.23 10:12

Polka – samozrejme, ze se predozadni vzdalenost sedla a stredu zmeni. Pokud se zmeni uhel, tak se nutne zmeni i tahle vzdalenost – zjednodusene si vezmi treba kladivko (topurko = sedlova trubka) a toc si s nim kolem jednoho bodu (stred). Pro kompenzaci zmeny uhlu potrebujes posunout vzdalenost vuci stredu (tohle je samozrejem zjednodusen, v realu jsou systemy pruzeni slozitejsi). Jak moc, zalezi na danem systemu odpruzeni, ale fakt se nejak magicky nestane, ze by se pri zatizeni zmenil uhel sedlovky (aby se zmenil udel sedla) a pritom doslo ke kompenzaci posunutim stredu do polohy, kdy bude predozadni vzdalenost stejna jako na nezatizenem kole (a proc by taky melo)

Reagovat
Polka
Polka

2.6.23 15:02

skaj: Však a co jsem psal? Se ti mění jen ten sklon, vzdálenost sedlo-střed a sedlo-rodla se nemá jak změnit, prostě danej trojúhelník.

Reagovat
th74
th74

2.6.23 15:02

Mám 182 a standartní proporce, inseam teď nemám jak změřit.

Na Nineru jsme měl kliky 175, na gravelu a silnici 172.5 – protože tyhle délky na silničky tak nějak defaultně dávaj, stejně jako 175 kliky na bajky. Nicméně se zdá, že délkou klik se nikdo z velkovýrobců nezaobírá a roky se jedou furt stejné rozměry. Poslední výzkumy zdá se ukazují, že krátké kliky mají víc benefitů, viz. třeba:

https://www.cyclingweekly.com/…ptimal-setup

Já jsem se snažil zachovat podobný posed jako na Nineru, neměl jsem ambice to trefit přesně, takže trochu jinak to je a rámci téhle změny jsem nijak nepocítil, že je délka klik jiná. Ona ta změna délky kliky je o 3%, takže změna je to poměrně malá.

Reagovat
skaj
skaj

2.6.23 14:23

Polka: nechci mu kazit profil krasneho kola dlouhou diskuzi. ale to neplati ani nahodou:) Jen ve zkratce – sedlo jde nize a (typicky) dozadu ve srovnani s nezatizenym kolem (cimz mimo jine meni i sklon sedla) Zalezi to samozrejme na kinematice zadni stavby jak moc, ale uhel sedlovky se meni v zavislosti na velikosti sagu vpredu a vzadu atd. Ono kdyby se nemenil uhel sedlovky, tak se nezmeni ani sklon sedla:) A bavime se o pozici vuci slapacimu stredu (ta je rozhodujici pro nastaveni predozadni pozice sedla), ne o pozici vuci riditkum.

Reagovat
jonti
jonti

2.6.23 14:21

th74: druhy par kol se mi taky neosvedcil, stoji v koute a XRC1200, co meli byt svatecni kola, jsem jezdil i v zime.

Jako XC a maratononske kolo je arc8 to docela bomba, rezerva je tam velka.

Jak jsi vysoky a jaky mas inseam, ze ti vyhovuji 170mm kliky? Me z tech ruznych testu pripada, ze stejny vykon tam je jen v pripade dostatecne sily jezdce, to u profiku neni problem, je limituje jen VO2MAX, ale pro hobiky tam problem byt muze.

Reagovat
th74
th74

2.6.23 13:31

jonti: pro mě je to primárně maratonský/XC kolo, proto jen XTR Race brzdy a XC gumy. Kdyby byla možnost XTR trail brzd na flatmount tak bych je asi zvolil, ale na flatmount žádný čtyřpístek kromě Hope neznám. Stejně tak použít zadní silniční flatmout třem se mě nechtělo.

Možnost někdy nasadit lehčí enduro gumy by mě lákala, jenže bych je využil párkrát do roka, už jsem takhle kdysi experimentoval s dvouma párama kolo, jeden do sucha a druhý do mokra a skončilo to tak, že ty mokrý jsem nasadil tak málokrát, až mě bylo líto mít je jen ve sklepě a raději jsem je prodal.

Reagovat
jonti
jonti

2.6.23 13:09

Krásné kolo, za mě možná až moc progresivní na takový zdvih.

Moc mi tam nesedí XTR Race brzdy a lehké pláště, toto kolo si dokážu představit na TT klidně přezout na DHF a DHR, jako základ minimálně něco na úrovni Ground Control nebo Nobby Nic.

Sram flatmount dělá, už jsem viděl Level TLM třmeny, nebo stačí vzít jakékoliv silniční.

Reagovat
Polka
Polka

2.6.23 13:08

skaj: při sagu se ti změní jen sklon sedla, ale ne jeho předozadní poloha vůči zbytku.

Reagovat
saintjv
saintjv

2.6.23 12:41

Tvl se 34 vidli se mi te vaze snad ani nechce verit… Je to krasny jak pocteni tak vyrobek. Hrozny je ta cena… To jako proste se ty vyrobci domluvili ze slapaci kolo je drazsi nez motorka nebo auto? Des bes tahle doba…

Jeste jednou krasny bajk at to lice…

Reagovat
ZdeNECK1
ZdeNECK1

2.6.23 12:40

vidím, sorry, pecka!

Reagovat
Kaire
Kaire

2.6.23 12:39

Máš to pěkný. Před čtením sem měl stejné myšlenky, co si sepsal :). 840mm si vůbec neumim představit a to vozim 780mm :D.

Reagovat
Polka
Polka

2.6.23 12:31

ZdeNECK1: máš to v popisu, tesně pod 10 ;-)

Reagovat
ZdeNECK1
ZdeNECK1

2.6.23 12:29

váha? komplet, vč pedálu do hmmmmm 11,1kg?

Reagovat
th74
th74

2.6.23 12:07

Pozice sedla ke středu šlapání je cca o 1 cm blíž než na Nineru, ona ta ghost fotka v těchto detailech není úplně přesná. Na testovačkách co jsem jezdil byla sedla i víc vpředu, ale že by to pro mě mělo nějaký efekt jsme nezaznamenal a posed jsem chtěl mít zhruba jak jsem zvyklý.

Ty gumy S-works Fast track jsou šlupky, ale za tu cenu na kolokrámu prostě nešlo odolat. Jeden poznatek z testování enduro biků je, že když takové kolo nejsem schopný dostat do režimu kdy začne fungovat ( = vyvinout dostatečnou rychlost), tak mě na pohodové přejetí bez šlápnutí na zem třeba černého Boulder trailu na Trutnov trails bude stačit i tohle obutí.

Reagovat
Georrge
Georrge

2.6.23 11:35

Polka: sedlo z nineru mu sice čouhá 1cm dozadu, ale to může být tím, že to sedlo má prostě delší zadek ale nesedí se víc vzadu. Koukni třeba na ližiny obou sedel, ty jsou předozadně téměř totožně (ale i zde může být každé sedlo trochu jiné). Prostě mi tak nějak přijde, že vhledem ke vzpřímenější sedlovce by měl mít sedlo více vepředu. Tedy ne že by to něčemu vadilo, hlavně ať se mu dobře jezdí :)

Reagovat
skaj
skaj

2.6.23 11:28

Krasny kolo!

Polka + Georgge: Pro porovnani realne pozice sedla je ale treba videt fotku pri zatizenem kole, tedy nezapomenout na sag. Tam se klidne ten 1cm posune jinam.

Reagovat
Lachtis
Lachtis

2.6.23 11:19

Tohle je pecka, asi nejlepsi bike za posledni dobu.

Reagovat
Polka
Polka

2.6.23 11:05

Georrge: právěže teď má sedlo i tak o 1–2 cm vepředu, na tom porovnání je to pěkně vidět. Kolo bez debat pecka.

Reagovat
4daš
4daš

2.6.23 10:54

Když tak koukám na ty fotky, asi ještě zvážím tu variantu na foxu. :-)

Reagovat
zirecek
zirecek

2.6.23 10:46

Díky za parádní poctěni popisu jedním dechem, :⁠-⁠)

Reagovat
Georrge
Georrge

2.6.23 10:41

Kolo moc pěkné, jen jsem se pozastavil nad pozicí sedla. To máš schválně natlačené takhle dozadu, nebo posed ještě ladíš? Protože na těch porovnání geo je vidět, že i přes strmější sedlovku máš sedlo defakto ve stejné pozici, jako na nineru :)

Reagovat
Jan D.
Jan D.

2.6.23 10:38

Arc8 je můj vlhký sen. Krása.

Reagovat
TJK
TJK

2.6.23 10:36

super bike, super stavba, TOP komponenty, ctiva story k tomu… profil jak ma bejt… jako tresnicka na dortu Ghost porovnani Niner / ARC8 geo… za 5*

Reagovat
ZdeNECK1
ZdeNECK1

2.6.23 10:03

tak tohle je bomba, palec hore, moderní kolo, a netuctovka k tomu

Reagovat
sheenecek
sheenecek

2.6.23 09:51

To je velice pekna stavba.

Reagovat
suslos
suslos

2.6.23 09:43

Dočetl jsem až do konce, perfektní! Hezký zhodnocení všeho, bez keců kolem. Kolo krásný, designově za mě celek moc pěknej. Držím palce ať si na sebe brzdy zvyknete!

Reagovat
cft
cft

2.6.23 09:42

Mám rád tyhle dc kola. Jen bych se bál zadního pláště, na mě moc papírovej.

Reagovat
th74
th74

2.6.23 09:29

Jo, 840 je chybka, neseříznutý řidítka jsou 800 mm.

Reagovat
Emp14
Emp14

2.6.23 09:28

Hezky pěkně

Reagovat
bimjeam
bimjeam

2.6.23 09:21

Parádna stavba, konečne niečo, čo nie je tuctovka. Som zvedavý, čo povieš na tie slidre za pár mesiacov

Reagovat
esmo
esmo

2.6.23 09:17

V topu!

Reagovat
TK75
TK75

2.6.23 09:16

tahám za 840 řídítka..­...nema byt 740?

Reagovat

Další galerie z kategorie

DaD 5
hovado_cz 5
DaD 46
petryk 8
káňa 12
DaD 21