Než začnu s popisem, musím zmínit, že jsem současně stavěl dvě téměř identická kola. Tréninkový nástroj pro ženu má oproti mému brzdy Deore M6100 a hazku + řazení + kliky SLX M7100, respektive M7120, kliky v délce 165mm.
Že nás čeká generační obměna kol, bylo jasné už koncem loňské zimy. Letošní sezónu jsem vlastně čekal na výprodeje, aby stavby vyšly co nejlépe. Jakmile se objevily problémy s nedostatkem komponentů a vlastně všeho na kolo, okamžitě jsem začal objednávat. Situace se během těch tří měsíců průběžně měnila. Zboží bylo, pak zase nebylo, pak se měnila cena. Například kazety SLX 10–51. Jednu jsem pořídil na 2.090 Kč, druhou už za 2.690 Kč. U mnoha věcí byl skladem pouze jeden kus, takže jsem denně pročesával internet. Většinu dílů jsem nakonec stejně sehnal na německém trhu. I tam jsou problémy jako u nás, ale přesto všechno je tam dostupnost dílů trochu lepší. A že mají stále lepší ceny, to už je skoro folklór.
Největší problémy jsem měl se sháněním rámů, plášťů a vidlic. Pláště se táhnou dodnes. Roky jezdíme pouze Cube. Značka se nám líbí, sedí nám geometrie i design. Z mnoha (i přímých) zdrojů jsem ale dostal informaci, že samostatné rámy letos nebudou. Nezafungoval ani můj jinak spolehlivý kontakt přímo do vedení společnosti. Proto padla volba na značku Radon, kterou jsem už dva roky sledoval a jejich geometrii jsem měl nastudovanou. Krátká zadní stavba byl požadavek, ze kterého jsem nemínil cuknout.
Pročesávání internetu (a chápavé pohledy mé ženy) přinesly štěstí, když se obě požadované velikosti na e-shopu objevili. Takhle rychle jsem ještě nikdy nic neobjednával, ani neplatil. Normálně jsem si musel hlasitě křiknout, „Yes!“.
V předchozí generaci jsme sedlali „hliník“, systém kol s duší a pohon 2× 11s. To už neplatí. Rám jsem chtěl opravdu od renomovaného výrobce za renomovanou cenu, zbytek karbonových komponentů jsem objednal z Aliexpressu, když jsem měl dopředu vytipovaného výrobce. Toho jsem vybral na základě recenzí i videí jeho výrobků na Youtube. V pevnost těchto komponentů mám tak naprostou důvěru. S přechodem na karbon jsem samozřejmě musel dovybavit dílnu nějakým nářadím, což se týkalo i přechodu na bezdušový systém. Dílenská pumpa s boosterem je skvělá pomůcka.
Hodně nervózní jsem byl v případě vidlic. Přešli jsme z SR Suntour na Rockshox a za tu změnu si gratuluju! Nechtěl jsem nic horšího než SID. Na vidlice jsem čekal dva měsíce. Třikrát mi posunuli termín dodání, až ho nekonec zrušili úplně. Ve finále jsem jednu vidli sehnal v Německu, druhou sice u nás v ČR, ale dražší o téměř 2500 Kč. U plášťů jsem se rozhodnul pro Tufo. Předem XC14, zadek XC11 – celočerné. Problém – celočerné XC14 nejsou. Opět několikrát posunutý termín, pročesaný internet. Pochopil jsem situaci a objednal jsem víc kusů XC11, abych na ně obul komlet kola, a aby mi zbylo do zásoby. XC14 mám zalacené už skoro dva měsíce, oni jednou přijdou. V podstatě jsem objednal do zásoby veškerý spotřebák – desky, kotouče, spojky + řetězy, tmel.
Výplety jsou zakázkové, sérii jsem nechtěl.
První dojmy z jízdy. Úžasný! Žena si polepšila o cca 3kg hmotnosti kola, já o nějakých 1,5kg. Kombinace nízké hmotnosti a karbonu je opravdu hodně znát. Kolo se chová úplně jinak. Opravdu cítím, že karbon všechno víc tlumí, přitom se ale kolo pode mnou nekroutí, ani když vystoupím. Bezdušový systém je naprostá bomba a nechápu, proč jsem tak dlouho vozil duše. U pohonu 2×11 na XT byl problém, že v zátěži to moc rychle řadit nechtělo, nebo to řvalo bolestí. Nový 1×12 řadí parádně i v záběru, což se nám hodí, protože my máme rádi výzvy směrem nahoru a musí to bolet. Z kopce dolů nám to moc nevoní. Jestli byla vidlice Suntour Axon Elite dobrá, SID Select SL je o světelný rok dál. Je to jako mít vpředu žehličku, přitom naladit SAGy a odskoky byla otázka krátký chvíle (na rozdíl od Axona).
Dodatečně jsem přemýšlel, jestli jsem neměl jít karbonovou cestou i u výpletů, ale při zachování stejné hmotnosti by karbon byl cenově ještě výš.
Žena si kolo nemůže vynachválit a lituje, že hlavní část sezóny je pryč. Snad ještě něco najezdíme. Bohužel s koncem tohoto projektu přichází další. Rozhodli jsme se, že z části pracovny uděláme takový „bike-room“ – kola na zeď, police na tretry, přilby, nářadí… Už to skicuju.
(vloženo 21.10.21)
Značka | Vlastní stavba |
Model | Jealous MTB HT 29" 1x12 |
Modelový rok | 2021 |
Velikost | 19" |
Hmotnost | 8,91 Kg |
Rám | Radon Jealous - karbon CF |
Vidlice | Rockshox SID Select SL DebonAir RL 100mm 15x110 |
Hlavové složení | FSA Orbit 1 1/2" - 1 1/8" plně integrované |
Kliky | Shimano XT M8120 175mm |
Středové složení | Shimano XT M800 PA |
Měnič | Shimano XT M8100 12s SGS |
Řazení | Shimano XT M8100 12s I-spec EV |
Převodník | Shimano SLX M7100 34z |
Kazeta | Shimano SLX M7100 12s 10-51z |
Řetěz | Shimano SLX M7100 |
Náboj přední | DT Swiss 240 EXP 15x110 28z CL |
Náboj zadní | DT Swiss 240 EXP 12x148 28z CL |
Brzda přední | Shimano XT M8100 |
Brzda zadní | Shimano XT M8100 |
Brzdové páky | Shimano XT M8100 |
Ráfek přední | DT Swiss XR331 28d |
Ráfek zadní | DT Swiss XR331 28d |
Dráty | DT Swiss Aero Comp Straightpull |
Pedály | Bontrager MTB Comp |
Řídítka | Ali karbon 720mm |
Představec | Ali karbon 70mm |
Sedlovka | Ali karbon 30,9mm / 400mm |
Sedlo | Specialized Power Comp |
Pláště | TUFO 29x2,25 XC11 TR |
10/2022 Edit:
Do našich cykloživotů vstupuje úplně poprvé SRAM a hned AXS. A hned XX1. Kombinace měnič XX1 AXS, řazení Rocker, kazeta Shimano, řetěz Shimano funguje skvěle. Na klikách máme převodníky RaceFace a Katana, protože pavouka tvoří na našich kolech wattmetr.
To: BikerM
Ještě k té barvě rámu. Myju vodou s kapkou jaru. Musel jsem se jít podívat, jestli tam ty čmouhy jsou a nějaké jsou. Ale to mi nevadí, já nestavěl leštěnku, abych to parkoval před kavárnou. To kolo bude dostávat stejnou čočku, jako všechna předchozí. Bude mít škrábance, možná bude plný čmouh, ale dostane servis, který dostat má v čase, který je pro servis ideální. Moje kolo se nemusí lesknout, musí dobře sloužit.
To: BikerM
Na všech předchozích kolech jsem z karbonu měl tak max košík na bidon, takže skok do karbonovýho rámu, sedlovky, rodel i krku byl prakticky po hlavě. A ten rozdíl při jízdě je OBROVSKEJ. Kolo je neuvěřitelně pevný, když za něj trochu vezmu a zároveň je citelně pohodlnější, když v sedle trochu dupnu a letím po šotolině. Ale kolik z toho má na svědomí rám s konstrukčními karbonovými komponenty nedokážu odhanout, protože kvalitativně šla hodně nahoru i použitá vidlice – i ta dělá divy a něco má na svědomí i bezdušový systém. Myslím, že popisovat a mluvit o jednotlivých komponentech budu moci, až podobných kol odjedu víc.
Link na výrobce je zde:
To: GULIN
Ano, chyba na mé straně – velikost rámu je opravdu 18", nikoliv 19". Cube jsem roky jezdil na 19", takže odtud pramení moje chybná informace.
To: ppoli
Žena má převodník 32z, já 34z a podle toho místa, co tam, se tam bude v pohodě vejít i 36z. Ve specifikaci rámu je těch 36z zmíněno jako max.
Ta čínská značka se jmenuje RXL, na Ali mají shop RXL SL Store.
To: hmm
Jo, jo, děti máme dvě. Na cyklomístnosti není nic špatného. Někdo utratí peníze za prémiovou značku auta, někdo za velký bazén na zahradě, jiný za cigára a chlast. Každý to máme jinak. :-)
To: KUBULA
Já jsem před zveřejněním fotek a popisu počítal s tím, že přijde kritika za díly z Ali, za absenci karbonových ráfků i za výběr alu ráfků 331. Ale nevadí mi to. Zajedno jsem s tím počítal a ke zveřejnění fotek mě nikdo nenutil, zadruhé má každý právo na vlastní názor. Proto jsem úplně v klidu. Mám na Radonu momentálně najeto nějakých 250km a jsem maximálně spokojený, a rozhodně jsem si polepšil.
Za mě fajn. Dnes bych ale jinak řešil kola. Koupil jsem za krásnou cenu Fulcrum Red passion 3 (1520g) ale jen 622–21
Takže jsem zatím přešel na DT náby + AL ráfky Jawax 622–25 (440g) a od určitého terénu je to znát. Když vyměknu a pošetřím tam bude karbon 622–30 + DT350
Ale jak píše majitel, baví je to hlavně do kopce a tam úzkej ráfek v jednoduchým terénu ok.
Trend je ale spíš opačný … down country… ne každý má na to ale chut a hlavu z kopce dolů.
Máš to pěkný chlape, pěkně jsi to popsal ..i tvým důvodům rozumím..ˇ
Nenech si pokazit dobrý pocit z tvé volby.. tady je to někdy.. ,, kdo nejde s námi jde proti nám"… :-)
já měl vybranou silniční kostru do KOSTKY na bike-discount ..jen jsem tak dlouho váhal až..mám h.vno..
Trošku detektivka to shánění…super, že jste oba spokojení a o to jde. Kolečka noc pěkný :-)
Já myslel, že na to máte čas, ne prachy :) Jinak není BMW jako BMW, já mám třeba BMW v ceně dvojkový Fabie :)
Moc pěkný! Stavěl bych to podobně.
Akorát nikde nevidím tu prověřenou čínskou značku, docela by mi to zajímalo.
A ještě jednu otázku, vejde se tam i větší převodník?
Za příběh 5*, i když MTB příliš nehovím, i když už něco tak HT ;-)
Mě se to líbí, hmotnost super, a pokud je ten ali carbon prověřený něco na úrovni značek Force, Trigon atd… tak proč ne. Co se mě ale opravdu nelíbí jsou ty carbon představce, sám ho mám na silničce fakt to není ani hezký, ani funkční. Prostor k upgradu tam určitě je veliký, ale spíš na spotřebáku kde to nemá moc smysl…
Škoda těc 331. Trochu oldschool, jinak pěkné.. to by mě taky bavilo :-)
Pěkný, hodně pěkný, domácí stavby jsou nejvíc! Boží na tom je, že si pokaždý „můžeš“ koupit nový nářadí :D. A celej ten proces vybírání, přemýšlení, ladění, shánění, nervačení… to miluju! Zrovna včera mi brácha v noci dovezl jednu takovou krabici pokladů, tak jsem se tím do jedný v noci probíral, evidoval, vážil… prostě pecka. Takže klobouček za dvojnásobnou stavbu, fakt se povedla! ;-)
432,5mm je krátká zadní stavba? Koukám dobře na geometrii (správný rok a typ)?
Jinak kola pěkná, jak již tady psali jiní dal bych karbonové ráfky a pošetřil na nábách.
Dobrá hmotnost na to, že to nebylo až tak drahé.
S díly z Ali nemám problém. Když jsem hledal vhodnou vidlici a řidítka na plánovanou silničku, tak bohužel na Ali jsem našel jedinou kombinaci která vyhovuje mému záměru – integrovaný kokpit s vedením přes hlavové složení do rámu, integrované vedení přední hadice s vyvedením ve sloupku, pevné osy, disk, rovné jednoduché tvary. Uvedenou kombinaci mi bohužel není nikdo v Evropě schopen nabídnout.
Mas to pekne, oboje! Trochu mi to kazi ty polepy rafku, sundal bych je a nahradil nejakyma matnyma.
Osobne bych si kokpit z ali na kolo nedal, na to se mam moc rad. Uz jsem par zlomenych karbonovych rodel videl a nemam na to koule. Ale ja na tom jezdit nebudu, takze cajk. :) Ale dost by me zajimalo jak se ta sedlovka, predstavec, riditka pocitove chovaji? Prijdou ti ty komponenty tuhe? Muzes pripadne dat link jaka si kupoval? Rad bych se na to podival. I kdyz to kupovat nebudu, jsem zvedavy.
Reci o karbonovych rafcich neber vazne, tady na bikeforu si bez karbon rafkou nejspis out, ale ja tvou volbu chapu, taky bych sel spis do hliny.
Jak se cisti ta matna cerna? Nezustavaji na ni videt smouhy?
BTW jak to je s tou velikosti? Na webu Radoni pisou, ze delaji 16/18/20, ty pises 19? ;-) Kdybys mel chvilku, muzes vyfotit detail, kolik je mista v zadni stavbe s tou 2.25 Tufo? Dik.
Děti máte? A chcete místnost na kola :-) já nemám ani audio místnost natož cyklo. Pc v koutě u postele :-)
Je zajimave jak se to tu posledni dobou zvrhava k odsuzova a neduvere cehokoli. Respektive, kdyz to dotycny udela jinak nez bych to udelal ja tak to udelal spatne.
Kola jsou pekna a je uplne jedno odkud jsou dily. Kdyz je majitel spokojeny tak je vse v poradku.
To: vt
Ano, Bike-discount. Ty velikosti tam „ležely“ přesně dva dny, než to zmizelo. Chtěl jsem vzít ještě kolegovi, ale bylo pozdě.
Jinak jestli preferuješ krátkou zadní stavbu, tak Radon ti bude sedět. Je ještě kratší než Cube a do zatáčky nebo ostrýho oblouku jde parádně a dá se i mnohem líp odlepit zadní kolo, když si potřebuješ poskočit do lepšího směru.
To: TheJD
Chápu tvůj postoj. Já třeba nekupuju nic z Babišova koncernu z morálních důvodů i politických důvodů. Všude je něco.
To: Micey
CNC a optika. Jsou úplně někde jinde. Bezpečnost práce neřeším, protože to není přímou součástí technologického vývoje, ale místních/lokálních předpisů. Zrovna tak, jako oni kroutí hlavou, když vidí v Evropě efektivitu práce a pracovní morálku. Jinej kraj, jinej mrav.
To: Budíček
Proč bych si protiřečil? Bez ohledu na to, jaký máme příjem, mi přišla cena za karbonová kola v dané hmotnostní kategorii zbytečně vysoká. Přece, jestli vydělávám měsíčně vysoký nadpůrměr neznamená, že bych nemohl/nesměl vnímat vyšší cenu. Jenže takhle uvažují lidé s nízkými příjmy – „vždyť on bere sto tisíc mesíčně, tak proč si nekoupí nový auto?“
Co se týká karbonu z číny. Kdyby ta možnost nebyla, nebo kdyby nebyla potřebná kvalita, šel bych i v téhle sestavě kola úplně v klidu do hliníkových dílů.
Beru zpět komentář o posunutém řetězu. Přišlo mi to tím, jak je to nafoceno, ale široký zub u Shimana má dole vybrání.
Hezký, ať to jezdí. Překvapils mě tou technologickou a jinou úrovní provinčních továren v Číně – já teda jezdim do fabrik kolem Šanghaje, která by měla bejt asi „nejvýš“ v Číně – a naprosto to neni srovnatelný s našima fabrikama, natož západní Evropou. Bordel, dodržování norem veeelmi sporný. Možná je to v každym odvětví jiný, ale moc bych tomu nevěřil:)
Moc pěkný kola i počin (vlastní stavba). Jen mi podle obrázku přijde, že máš o zub posunutý řetěz na převodníku.
AL Jealouse už půl roku sleduji pro syna, ale je to špatný…
Z Ali a z Ciny celkove nic nekupuju ciste z politickych a lidskych duvodu. Je fajn, ze ty si to obhajis lepsi cenou.
DT 240 a k tomu ali „karbon“, to je dobrý vtip :). Ale tipuju, že to je jen provizorní řešení, než dojde nějaký odpovídající karbon.
PARÁDA! Hezká kola, fajn stavby! A hlavně…spokojenost, je výsledkem, takže…fajn!
trochu si protiřečíš, když píšeš, solidně placená práce (velice široký pojem) a pak řešíš co vyjde levněji, jestli výplet karbon nebo hliník cena/váha, ale už neřešíš funkčnost, ale přitom na zbytku stavby je karbon prioritou :-)
Přesně. I procházení netu a shánění věcí je součástí stavby kola. Hezké hobby.
S tím OČR to beru jako dobrej fór.
Varianta nákupu celých kol a rozprodej dílů pro mě nemá žádnou výhodu. Zajedno bych v současné době velmi těžce sháněl vhodná kola k tomuto kroku, zadruhé budu raději pročesávat internet při shánění nových dílů, než se s Joudou na cyklobazaru dohadovat, jestli mu mám dát poštovné v ceně, nebo ne. A balením i odesíláním věcí bych nakonec strávil stejný čas, jako když prolejzám net.
Počítal jsem s tím, že část fóra pobouřím komponenty z Ali, ale jde to tak nějak mimo mě.
V Číně jsem osobně byl několikrát. Viděl jsem mnoho malých provinčních manufaktur a řeknu vám, že mi spadla brada, s jakými technologiemi tam pracují.
Čína nás už dávno převálcovala technicky i technologicky, to jenom pár „maloměšťáků“ si tady díky médiím myslí, že Čína se rovná rýžové pole a vodní buvol. A většina evropské společnosti si to nechala nalhat stejně tak, jako nám kdysi komunisté lhali o zlém kapitalistickém Západu. Stejně, jako si většina západní Evropy až do roku 1989 myslela, že neznáme teplou vodu zavedenou do domu, nebo že neznáme barevnou televizi.
Aliexpress je tržiště pouťových braků, ale stejně tak je to portál, kde lze již dnes koupit naprosto srovnatelnou kvalitu s evropským současným standardem, ovšem za asijskou cenu.
Nikdy jste nepřemýšleli, proč se globální značky s Čínou nesoudí, že tamní výrobci používají shodná nebo lehce zaměnitelná loga světových značek? Protože Čína drží díky technologiím a surovinovému bohatství zbytek světa za koule. Teď nám (Evropě) nechce Čína dát hořčík na výrobu karoserií aut a automobilový trh jde do kolen.
Abych to zkrátil, když víš co a odkud, klidně si kup karbonový komponenty na kolo z Ali, protože tím vůbec nic nezkazíš. Je to stejný, jako když se ti soused směje, že nejsi každý rok u moře jako on, přestože na kvalitu tvého života to nemá dovolená u moře absolutně žadný vliv.
Aha, tak to potom chápu ten obrázek OČR training :-)
Už před časem jsem si uvědomil, že čas stráveny na internetu vyhledáváním komponentů v přepočtu na peníze nevyjde dobře. To je lepší pořídit celé kolo a nebo neřešit tolik cenu komponentů.
Kola jsou moc pěkná.
My děti máme. Oba se ženou máme solidně placenou práci a sociální status nebudujeme tím, že musíme nutně dovolenkovat u moře a v Alpách. Nekouříme, nepijeme a ačkoliv bychom mohli, ani BMW nebo Mercedes nepotřebujeme. Tím se neobhajuju, jen říkám, že někdo má rád holky, někdo vdolky a je to každýho věc.
Hmotnost rámů samotných rámů byla u 19" 1.020g a u 16" 990g, což odpovídalo údajům od výrobce. Osobně jsem vážil.
Tyjo, tak kontakt do vedení společnosti !
Spíš to chtělo kontakt na skladníka :-)))
Jinak karbon z Ali taky moc nechápu, když sis na tom dal tak záležet. Ale jinak je to hezké, je mi sympatické mít v páru téměř stejná kola.
easyrider, ne každej chce děti ;)
Čert vem ali (i když to bych taky neriskoval) ale naplést 240 na hliněný ráfky to bych raděj vzal 350 a pořídil nějakej karbon ráfek :) ale obecně je to super počin mít s partnerkou (skoro) stejná kola :)
Tvl řešit se ženou v 35 letech ježdění na kole? To děti ještě nemáte nebo už vás nepotřebujou? :) Na toto období řešení luxusních problémů se těším. :) Hezký příběh, pěkný kola, tak ať vám to jezdí! ;)
Jako dobrý, ale sorry, šetřit na karbonových komponentech z Ali při všem tom ostatním osazení? Proč?
Kola pěkný jen ta váha ti nějak kecá.
Kola fajn jen mě rozum nebere že tam dáš mega drahé Dt240 a a řídítka, sedlovku a představec Ali karbon :(