Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Nimrod
Nimrod

16.6.21 16:01

máte špatnou zkušenost s ck hlávkem?

Reagovat
Hogy
Hogy

16.6.21 10:11

Ta podložka je fakt mimo a Cane Creek 110 hlávko by tomu taky slušelo víc. A za mě by to rozhodně chtělo odpovídající upínáky. A celkem by mě zajímalo, jak jede 531 s tímto průměrem trubek.

Jinak teda velká paráda.

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

14.6.21 22:07

Děcka, dík za přednášku o trubkách, nějak jsem to neměl sílu dočíst, i když to znělo z počátku zajímavě a poučně :-)

Reagovat
cioran-m
cioran-m

13.6.21 18:52

Nooski: střibrnej kokpit kdepak – tak by to udělal asi úplně každej a dostalo by to takovou tu nudnou symetrii; ten vršek je ve vztahu k tomu ostatnímu bezvadnej – jak černej mrak. A oživujou to jen páky brzd.

Opravdu špatně je akorát ta úplně blbá podložka řízení, jak si všiml kolega a podle mne teda i ten namistrovanej Chris King. (I když tady řve míň, než obvykle).

A o čepičkách se snad bavit nebudem – to necháme zdejším dětem. :)

Reagovat
nooski
nooski

13.6.21 17:23

Tak těch detailů tam bude více. Tvar rodel je škaredý, představec i rodla mohly být stříbrné, kabeláž je po anglicku hnusná díky přehozeným brzdám a čepičky na ventily jsou prostě fujtajbl. Ale stejně je to nádherné kolo :-)

Reagovat
cioran-m
cioran-m

13.6.21 10:03

Nimrod
Nimrod

13.6.21 09:55

vím, já to četl. ale to nic nemění na tom, že mi tam nesedí

Reagovat
cioran-m
cioran-m

13.6.21 09:54

Nimrod: Ta vidlice je Pegoretti, víš…

Reagovat
Nimrod
Nimrod

13.6.21 09:50

mně tam nesedí ta karbonová vidlice, tam měla být prostě ocelová… :-/

Reagovat
cioran-m
cioran-m

13.6.21 09:48

deekay
deekay

13.6.21 09:42

cio: Kdybych mel bejt extra puntickar, tak ta karbonova minipodlozka pod predstavcem tam taky neni moc hezka :D

Reagovat
cioran-m
cioran-m

13.6.21 09:35

Každopádně teda – abych se vrátil ještě jednou na začátek – je ta věc na obrázku opravdu nádherná!

Z estetickýho hlediska hoši neudělali snad jedinou chybu.

No, snad jen to CH.K. řízení tam nemuselo být, ale to je už jen maličkost.

Reagovat
Nimrod
Nimrod

13.6.21 09:21

kamaro: ta profilace bude podle mě dělat hrozně moc. nejen že bude simulovat větší průměr trubky, ale bude i tužší do krutu než kulatá trubka

není těch 38 (a 42 a 44mm) už zbytečně moc pro normálního smrtelníka s obyčejnýma nohama a šlapající nějakou rozumnou kadenci? skoro si mylsím, že jsem nikdy neměl (až na sjezďáka) větší průměr spodní rámový jak 35mm a to jsem na nich i blbnul, že jo. a vždycky mi přišla jako nejslabší článek v tuhosti (do boku) zadní stavba (ale nikdy jsem nebyl vysazený na tuhost, tak mi to nikdy nijak nevadilo)

já se také těším, hlavně tedy na finále :-)

deekay: rozumím. tohle nějak nepociťuji, abych ti pravdu řekl a zkoušel jsem werka i na 23mm pláštích. asi k tomu prostě nemám vlohy

Reagovat
deekay
deekay

13.6.21 08:54

cio: jasne, jen me udivil ten rozdil z 38 na 50.

nimrod: No jsou tam dve veci. Prvni jsou ty mikrovibrace. To se netyka mtb a podobnych kol s tlustyma gumama, ktere to odfiltruji. Kdybych to mel popsat, tak kdyz vjedu na karbonovem silnicnim kole na nejaky pravidelny drsnejsi profil, tak citim vibrace, ale ty amplitudy jsou jakoby orezane, vyhlazene. A to i na kole, ktere je jinak tvrde a ve velkych dirach se tak zpusobnme nechova a ranu prenese znatelne.

U toho oceloveho kola to chytne vibraci a ta tak nejak probiha celym ramem a mam pocit neustaleho lehkeho chveni.

Druha vec je chovani po vetsi rane. U carbonu vezmu diru, ten do jiste miry propruzi a vrati se, nemam z toho pocit, ze by tam byl nejaky prekmit (v realu je, ale necitim to). U oceli kdyz vezmu diru byt treba jen zadnim kolem (pri prizvednuti predku), citim pak jste nejakou dobu vibrace i v riditkach. Proste zadek propruzi, pak se vrati, ale jsou tam prekmity, tkere trvaji delsi dobu, nez se uklidni a cele se to nese celym ramem.

Stoprocentne na tohle bude mit vliv i tuhost ramu, cim tuzsi, tim mene to propruzi a tim mensi budou nasledne amplitudy a tim mene znatelne to bude pro jezdce. Coz mozna vysvetluje to, proc moje alu ramy vibrovaly pocitove mne nez ocelove (vzdy byly tuzsi s vetsima prurezama trubek).

Nevim jak to jinak popsat :) Urcite by to slo spocitat popripade nasimulovat pro ocelovy nebo alu ram, u karbonu se nikdy nedozvime ty vstupni parametry, co vyrobce pouzil.

Reagovat
kamaro
kamaro

13.6.21 06:57

Nimrod: Omlouvám se za zkomolení jména, přeci jen mobil a po ránu ještě zalepené oči :-) Dnes si budu hrát s jedním párem XCr vzpěr… Těším se.

Reagovat
kamaro
kamaro

13.6.21 06:55

Nomrod: Max je stejná slitina s obchodním názvem Omnicrom jako u řady Spirit, Life, HSS…

Má trochu nevýhodu v omezeném sortimentu, jen jeden průměr u každé trubky. Jinak ano, díky profilaci jde tady vykouzlit o trochu větší tuhost rámu oproti obdobným trubkám z ostatních „kulatých“ řad.

Ono to je většinou o kombinaci trubek i mezi řadami, je potřeba pracovat i s délkou jednotlivých trubek a délkou zeslabení, které je také rozdílné. Tady je už ale potřeba znát rozměry rámu a v katalogu hledat optimální trubku pro tento rám.

Jinak můj tip na DT je třeba XCr v základním průměru 38mm, ale v Maxové bioval profilaci. Celková délka je 670mm a z toho 450mm je plně zeslabených. Jestli toto bude kompatibilní s mou velikostí rámu, tak je to můj favorit na DT mojí silničky. Bude to megatuhé, ale přitom hodně lehké.

Reagovat
Nimrod
Nimrod

13.6.21 05:18

deekay: vím, nepíšeš o té „živosti“ (přenášení vibrací) ocelových rámů poprvé, ale mohl bys to zkusit rozvést? moc to asi neodpovídá mým zkušenostem, ale moje zkušenosti jsou jednak s hliníkem, ne s karbonem, a druhak v rámci zcela jiných kol než zde probíraných (dirtjump, trial), tak je to dost možná pouze tím (nešlo tedy o lehké vibrace nýbrž o velké rány)

cioran-m: trošku se divím, že nezmiňuješ i maxe. ten mi papírově přijde jako vrchol možností oceli uspět v konkurenci rámů z jiných materiálů (tužších)

Reagovat
cioran-m
cioran-m

12.6.21 23:33

deekay: O tom byla už mockrát řeč: když vynecháme vše co se týká samotného jezdce, tak krz aerodynamiku jsou zásadní kola – resp. nejvic to přední.

Reagovat
deekay
deekay

12.6.21 21:53

cio: Zase nejsem tak bohaty, abych mohl zkusit si neco necht postavit a nasledne to prodaval, protoze na tom nebudu jezdit.

Ono vis co je sranda? Me se na spouste tech modernich carbon kol jezdi i hure, nez na tom mem starem…takze jsem nastupce stale nevybral a neni to jen o kotoucich, nebo hmotnosti.

Nicmene k tomu aero. Prehodil jsem ted kola z 38 na 50mm rafky, hmotnost kol sla celkove o cca 200g nahoru… ale ten rozdil jak to jede mi docela vyrazil dec. Zmerene to samo nemam, ale dve vyjizdky na okruzich co jezdim casto, na nakych strava segmentech treba 100 az 150 prujezdu a stejne tam padaly moje osobaky o_O. Jen podotykam, ze kolo jinak zustalo stejne a galusky take stejny typ a stejne tlaky. Takze by me zajimalo, kolik by udelal ram. Ale hadam, ze tolik co kola to nebude, jelikoz posed mi zustane stejny, tak jak mi vyhovuje.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

12.6.21 21:44

Kamaro: ok.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

12.6.21 21:43

deekay: Jasně, reklama to na jedné straně byla, na druhé straně (protože tým úspěšný byl) to prokázalo tehdejší konkurenceschopnost ocelového rámu mezi koly karbonovými. (Napadla mne taková kaciřská myšlenka, jak by to asi bylo dnes, mezi těmi skoro osmikilovými aero-kotoučovými standardními monstry! :))

Ale nic, dělám si prdel.

Akorát si prostě myslím, že pokud někdo chce ocelové kolo třeba pro turistické putování krajinou s brašnama, nebo třeba i toho gravela apod, pak si jistě může zvolit nejrůznejší materiál trubek.

Kdyby však někdo (z jakéhosi rozmaru či estétství třeba) si chtěl postavit silniční kolo, jež by bylo i mezi dnešními závodními koly docela konkurenceschopné, asi by sáhl po materiálu z vysokopevnostní oceli. Koneckonců, proč ne, že.

Reagovat
kamaro
kamaro

12.6.21 21:40

Cio: To dovážení rámu na stejnou hmotnost bylo myšleno jen pro porovnání vlastností dvou jinak identických rámů – se stejnými průměru trubek a geometrií. Jinak by dovažování ​samozřejmě nedávalo smysl. Bylo to myšleno jen pro porovnání tuhostí dvou ramů. A aby byl tento faktor porovnatelný, musí být ostatní faktory ovlivňující chování celku identické, ninak by ovlivňovaly hodnocení právě zkoumané vlastnosti.

​​​​​To, že jsou lepší rámy dělány z těch lepších řad je pochopitelné. Tento rám bude prostě lehčí. Vyšší pevnost materiálu umožní udělat tenčí stěnu trubek.

Tabulku znám, ale pěkně je vidět že modul pružnosti je u všech naprosto totožný – 200GPa. Toto je parametr popisující chování materiálu v elastické oblasti a říká, že rámy se stejnou geometrií a průřezovou charakteristikou budou z hlediska tuhosti stejné.

Reagovat
deekay
deekay

12.6.21 21:21

cio: No pro me docela novinka, ze 953 nejsou bezesve trubky :) nejak jsem automatick predpokaldal, ze ano.

Jinak ad ten britsky profi tym – ono to byla takova trochu reklama imho. Firma si zakladala na svem ocelovem programu. Carbon ramy byla takova ta klasicka asijska konfekce, nic co by se dalo rovnat s top ramama vetsich znacek.

Nicmene sveho casu se objevovaly tyhle profi ramy na ebay, uz jsem mel cukani, ale ta geo uplne nesedela :)

Reagovat
cioran-m
cioran-m

12.6.21 21:14

kamaro: Jakožto technický analfabet s tebou o technice a udávaných číslech diskutovat nemohu, jistě budeš mít pravdu. Koneckonců, někteří z těch rámařů, kterých si nejvíc vážím, dělají rámy většinou ze Spiritu nebo z 931. Pokud se však pocitu z jízdy týče, bylo by zajisté třeba postavit dvě jinak identická kola se stejnou geometrií od téhož rámaře (třeba, jak píšeš, z XCR a Zony). Nicméně: já bych je jednak nechtěl dovažovat na stejnou hmotnost (proč bych to proboha dělal, vždyť to je jedna z podstatných kvalit o kterou mi při použití trubek o různé pevnosti a síle přece jde!) a také bych ponechal stejný průměr a stejné tvarování – má-li to tedy být jinak identický rám.

Postavit těžký a pevný rám zajisté není problém. Natož třeba v oboru turistických kol.

Postavit však relativně lehký a velmi pevný závodní silniční rám z ocelových trubek (který by měl být navic ještě vcelku pohodlný) už problém docela je.

A pokud mohu mluvit z vlastní zkušenosti, pak se prostě žadné kolo, na němž jsem jel, svými vlastnostmi stínem nepodobalo jednomu se svařovaným rámem z 953.

A pokud se týče možného použiti: jak už bylo několikrát zmíněno, ještě před několika lety použival ve Velké Británii jistý špičkový anglický profi tým v závodech kola s rámy z 953 – mezi komplet karbonovou konkurencí.

Že by se o něco takového pokoušel někdo třeba se Zonou, jsem neslyšel.

Ještě (třeba pro ostatní tedy, ne pro tebe samozřejmě ) notoricky známá tabulka.

Reagovat
deekay
deekay

12.6.21 20:46

kamaro: Mam dojem, ze tam jde porave o to ze ty „lepsi“ materialy se delaji v oversize trubkach ne?

A co se tyka „zivosti“ tak to jsem pochopil jinak – proste ocelovy ram znatelne nese vibrace, hadam ze to je ona vec, kterou milovnici oceli udavaji jako ze ocelovy ram je „zivy“.

Reagovat
kamaro
kamaro

12.6.21 20:11

Jinak představené kolo je moc pěkné. K rámu mám samozřejmě pár svých hnidopišských připomínek, ale jsou to celkem drobnosti :-)

Reagovat
kamaro
kamaro

12.6.21 20:06

Cio: Osobně nevím, jak by jsi chtěl poznat rozdíl mezi rámem třeba z XCr a Zony, pokud by byly použity stejné průměry trubek. Jasně, rám z XCr bude o cca 300g těžší, ale pokud by jsi ty kola dovážil na stejnou váhu, osadil je stejnými záplety a kola měly stejnou geometrii, tak rozdíl nemáš šanci poznat. Modul pružnosti těchto ocelí i nerezí je totožný (jednotky procent rozdíl). Vyšší pevnost top ocelových materiálů se projeví pouze v tom, že můžeš použít tenčí stěnu trubky a ona to ještě vydrží. Z hlediska tuhosti je to při stejném průměru trubek totožné, tady platí fyzika. Změna vlastností rámu (navýšení tuhosti) se řeší pouze zvětšením průměru trubek, popř. jejich tvarováním. „Živost“ kola poté geometrií.

Pokud platí fyzika i u spojů, pájený spoj bude tužší, kvůli většímu množství materiálu ve spoji.

Reagovat
deekay
deekay

12.6.21 19:59

cio: Ja to mam takhle: jakozto strojari se mi libi samozrejme kovove ramy, pekne posvarovane, s hezkymi detaily a hrozne bych neco takoveho chtel jezdit. Sice jsem nejel nic z Tebou uvedenych oceli, ale na ocelovych ramech me prave vadi ta jejich zivost, to jak prenasi vibrace – ztraci se mi v tom pak feedback od silnice, pak to jak se tomu musis prizpusobit, protoze si to zije trochu vlastnim zivotem.

Takze jakkoliv karbon povazuju proste za (velmi casto) pofiderne polepene uhlikove hadry, v pripade silnicniho kola mi to proste vlasnostma neuveritelne sedi. A nejde ani o to jestli je to pohodlne, nebo tuhe, ale o to jaky je z toho pocit.

Moje silnice ma aktualne s 50mm carbon kolama cca 7.5kilo a je to tak akorat, takze verim ze hmotnost nebude problem u dobre duelaneho ocelaku z oversize trubek. Vsak i muj swisscross na kotoucich a zubatych gumach ma 9.3, bez jakekoliv gramariny a jedineho kousku karbonu, vyjma vidlice.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

12.6.21 19:38

deekay: :)

Akorát (teda asi jsi to už udělal, ale pokud náhodou ne) zkus se někdy jen tak z legrace svézt na kole s dobře udělaným, nejlíp svařovaným rámem z některych nejvyšších vysokopevnostních ocelí – tedy třeba z 953, XCR nebo KVA MS2. Nemyslím, že bys pak odešel z kvalitního karbonu (je to přece jen trochu odlišná záležitost a naprosto věřím, že každému vyhovovat nemusí), ale je to docela zajímavej zážitek.Takovej „živej“ nebo co. :)

Mne už mockrát napadlo, že kdybych byl mladší, asi bych si nějaké pěkné ocelové kolo ještě nechal postavit. A dostat se s tím na váhu kolem sedmi kilo nebo jen těsně nad není, pokud člověk nelpí na kotoučích, opravdu žádný velký problém, tedy bez nějakého extra speciálního gramaření.

P.S. A poděkování hlavně karlu d. ; jsem moc rád, že je tady ještě pár lidí, kterým se líbí opravdu krásná kola a dokáží je také najít a představit.

Reagovat
deekay
deekay

12.6.21 16:36

cio: Musim s tebou naprosto souhlasit. BAUM je moje vizualni srdcovka. I kdybych mel prachy tak si to asi na jezdeni nekoupim, muj jizdni styl neni kompatibilni uplne s ocelovyma a titanovyma ramama, jak jsem zjistil :)

Ale vypadaji fakt epesne a tenhle obzvlast.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

12.6.21 13:30

Patrně nejhezčí kolo, co se tady za poslední rok-dva objevilo. Baum je standardně velmi dobrej, ale tohle se mu extra povedlo.

Reagovat
vaclaw
vaclaw

12.6.21 09:54

To je teda dobrý porno

Reagovat
gersa
gersa

12.6.21 08:25

Krása, do obýváku na zeď

Reagovat
KUBULA
KUBULA

12.6.21 05:57

Slint, slint, slint. To nutne potrebuji!!!

Reagovat
Samuel Elánius
Samuel Elánius

11.6.21 21:35

Ty Šámaly nutně potřebuju.

Reagovat
ciki
ciki

11.6.21 20:43

To je peckovní, rámovka klasickej trojůhelník, super komponenty, no a za sluníčka ty odlesky musej vypalovat voči.

Reagovat
deekay
deekay

11.6.21 19:38

Tak tohle se jako brutalne povedlo.

Reagovat
DejfSejf
DejfSejf

11.6.21 19:16

Pěkný stroj klidně by mi doma mohl dělat společnost.

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

11.6.21 19:13

To je prostě krásný, děcka! 1000*!:-)

Reagovat
midlander
midlander

11.6.21 19:04

Je to krásný, ale asi bych na tom jezdil jenom z kopce a po rovině.

Reagovat
cyklista86
cyklista86

11.6.21 19:01

A behem tydne by byl na zdi v obyvaku. :)

Reagovat
cyklista86
cyklista86

11.6.21 19:01

Paradni retro. To bych mel jen na letni nedelni jizdy v peknem pocasi. :)

Reagovat
nooski
nooski

11.6.21 18:20

Oj, to je nádhera!

Reagovat

Další galerie z kategorie

ufoncz 0
DaD 29
KUBULA 11
Peslezedirou 14
Cavendish 19
čel.A 10