Srovnávat tohle … a z dobře vyrobenejch .. a plno dalších překlepů.
1. Izalco Max je naprosto špičkovej karbonovej rám, kterýmu se máloco vyrovná. Srovnávat tobě jinejma konfekčníma bakelitama zas tak úplne nejde. 2. Kola s dobře vyrobených rámů rámu z dnešních špičkových (níže zmíněných) ocelí plus ze Spiritu se nekroutí ani náhodou s jedou jako šlak. 3. Každej si dnes může vybrat co radši, krz tu estetiku a ten „feeling“ při jízdě: zda jakože trochu nudnej karbon nebo „živou“ ocel.
Žádnej diktát, teda.
Ocel je těžká a rámy se kroutí jako had. Ty extrémy co tu postujete stojí balík a nikdo na tom pořádně nejel. Bakeliťák bude vždycky lehčí, pevnější, komfortnější a dost často levnější. Ok, dá se postavit extrémní kolo pod šest kilo na ocelovém rámu, kdyby ty komponenty někdo dal třeba na můj levný rám Focus Izalco Max, tak je to o dalších cca půl kila méně. Souhlasím, že ocelové kolo může být krásné (třeba to luxusní retro Colnago), ale na delší rychlejší vyjížďku bych radši tuctového Focuse (nebo cokoliv jiného moderního).
S tím vařením konkrétně u 953 a XCR je problém – je to strašně tenkostěnný a málokdo si to troufne, aby to nepropálil. Reynolds právě z tohoto důvodu dal pak na trh 931 a Columbus trubky jako Spirit a spol.
Tohle kolo na obrázku je asi jeden z vůbec prvních svařovaných rámů z 953; dodnes obdivuji Agrestiho, že si to tenkrát troufl (a taky perfektně zvládl).
A mimochodem – svezení na něm ke dodnes naprosto fantastický.
Díky. 953 a 931 je asi jenom sen. To bude za rám hrozná raketa. Navíc by ho to chtělo vařit a to bude tuplem peněžní *******. Ale to VA MS2 (USA???) vypadá jako zajímavá alternativa v porovnání s XCr. Otázka je, co cena.
Ale špičkovej dnešní karbonový rám bude samozřejmě v poměru pevnost-hmotnost oproti oceli i titanu bezkonkurenční, o tom diskutovat naprosto nelze.
Tak – pokud nemá jít jen o subjektivní dojem, pevnost v hlavě a ve středu udávají u publikovaných kol v německém Tour.
Záleží samozřejmě na tom, z jakých trubek a jak se rám (mám teď na mysli ocel a titan) postaví. Odhaduji, že titanový rám u kola na obrázku bude mít tak kolem 1300 g, naopak můj, opravdu těžce do pevna předimenzovanej, má přes 1800.
Pokud se oceli týče, ještě před třemi lety závodila kola z materialu Reynolds 953 profi v Británii – a byla na limitu stejně, jako ty bakelity.
Pro zajímavost sem dávám charakteristiku něktwrých ze součaných nejlepších ocelí, užívaných pro stavbu kol.
Máš možnost posoudit tuhost karbonu, oceli a titanu? Já tak nějak přemýšlím o titan/ocel rámu na další silničku. A jezdil jsme jen ocelový favority F12 :D
A abych byl upřímnej, co teda nechápu já, je to, že tolik lidí (mylím hobbiků) nadšeně si kupuje mainstreamový bakelitový kola nad osm kilo váhy. A nikterak teda levný. Hlavně, že je to „aero“ a má kotouče.
Však jo. :)
Ale kolo za vcelku rozumnou cenu (nebude stát víc, než obdobně vybavený bakeliťák), které bude viážit kolem sedmi kilo se fakt dá v klidu i z oceli nebo titanu postavit. Můj pevnostně těžce předimenzovanej, těžkej /l800 g rám/ a vzhledem k dobrým vztahům s výrobcem i levnej titan na Duře, bez nějakých extra lehkých komponent váží 7,6 kilo – a to mně ta hmotnost byla tady opravdu dost jedno. Jo, akorát sedlo je tam relativně dost lehký, jinak nic.
Takže, shrnuto: špičkovej karbonovej rám dnes váží, dejme tomu, něco pod osm set gramů, rám z nejlepši oceli tak jeden a půl kila, nebo šestnáct set max. Postavit šestikilový karbonový kolo žadnej problém není; postavit kolo s ocelovým rámem pod sedm kilo tudíž také ne.
Takže je to každého věc. Osobně se domnívám, že nad to, svézt se na lehkým a pevným ocelovým silničním kole prostě neni'. :)
Singlespeed: kromě specialit se k dnešním moderním ocelovým rámům dávají standardně převážně karbonové vidlice. A jak jsem říkal, postavit si dnes kolo s (celo)ocelovým rámem třeba z níže zmíněných trubek pod sedm kilo není žádný větši problém.
KUBULA: tak, má to karbonovou vidlici a nejdelší trubku taky z karbonu, takže to zase tak úplně ocelová silnička není. Pokud by to byla komplet ocel včetně vidlice, tak by bylo hned nějaké to půlkilo navíc.
No a konkretne tato tezka ocelova silnicka ma 7,5kg, coz u kola, ktere neni primarne stavene na vahu neni zle.
Well, moje bakelitové kolo (při jehož stavbě jsem se o nějak extra nízkou hmotnost nijak nesnažil) váží 6,32 kg. OK, kdyby bylo z 953, XCR nebo Spiritu, vážilo by, dejme tomu, 7 kg. A jelo by nádherně. A kdybych se trochu snažil, dostal bych se takto pod limit UCI levou zadní. „Tahat se s ocelí“ – o čem je – dnes tedy – řeč?
well: jj tezka ocel :-D
Hezká barva, ale proč se tahat s ocelí na silnici. Ještě možná nějaké retro kolo pro radost, zajet si na kávičku.
4.1.20 14:14
Krabica, mozna se meni tva geometrie ;)
Krása, ale tohle by pro mně nebylo, ani po 4 letech nejsem schopen vyladit posed… :-D
Fakt by me zajimalo, jak se na tom jede, oproti memu starickeho plastovemu supersix treba.
Je to krásný kousek. Ale měl bych strach z vrzaní ve spoji karbon-ocel.
Tohle je pecka jako všechny jejich kola!
tohle mam nakoukane z jejich FB… osobne musim rict ze beru SB asi jako „nej“ ramarskou firmu akt. u nas v CR a rozhodne se dle meho neztrati ani mimo CR
Singlebe prace se mi moc libi. Skoda toho, dle meho, prehnaneho slopingu. Nasel bych od nich hezci veci :)