Raleigh Sports 1951, UK

Přidat foto

originálny reštaurovaný stav

Raleigh – anglický elegán

Raleigh je britská značka, ktorá aj keď je v našich končinách menej známa, no v histórii cyklistiky zanechala azda najväčšiu stopu. Pre Britov je rovnako britská, ako kráľovská rodina, čaj o piatej, kriket alebo BigBen. Jej globálny dosah je však najväčší zo všetkých značiek v histórii. Zaujímavosťou je, že aj keď na poli bicyklov Raleigh nikdy nepriniesol nič prielomové, svet si podmanil svojou britskou eleganciou, kvalitou a dobrými obchodnými stratégiami.

Ak nepočítame Peugeot, ktorý pred bicyklami vyrábal mlynčeky na kávu a korenie, tak Raleigh je najstaršia žijúca značka vyrábajúca bicykle. Jej príbeh sa začal v roku 1885 na Raleigh street v Nottinghame, kde si založili malú cyklistickú dieľňu páni Woodhead, Angois a Ellis. Okrem servisu vyrábali aj vlastný bicykel, ktorý niesol názov ulice, kde sídlili. Vroku 1887 ich spoločnosť kúpil výborný obchoník a cyklistický nadšenec Frank Bowden a založil spoločnosť Raleigh Cycles Company. Firma vyrábala bezpečníky s takým úspechom, že v roku 1896 už bola najväčší producent bicyklov na svete a tento status si užívala s menšími prestávkami niekoľko desaťročí. Firma rýchlo expandovala do krajín Commonwealthu, z ktorých si podmanil najmä indický trh, kde dodnes vo veľkom vyrábajú bicycke podľa vzoru modelov Raleigh Royal a Roadster. Raleigh si na prelome storočí získal pozornosť aj s bicyklami s rámom v tvare “X”. V roku 1899 Raleigh začal vyrábať motocykle a v roku 1903 predstavil Raleighette, trojkolesový motocykel poháňaný pásom, s vodičom na zadnej strane a s prúteným sedadlom pre cestujúcich medzi dvoma prednými kolesami. Finančné straty znamenali, že výroba trvala až do roku 1908. V roku 1902 vznikla spoločnosť Sturmey Archer – známeho výrobcu nábojov do kolies, ktorá od začiatku patrila Frankovi Bowdenovi. Sturmey Archer ako prvý výrobca trojrýchlostnej prehadzovačky sa stal dvorným dodávateľom pre Raleigh a neskôr sa pričlenil pod neho aj organizačne. V rokoch 1921 až 1935 Raleigh znovu vyrábal motocykle a trojkolesové vozidlá, čo viedlo k vytvoreniu spoločnosti Reliant, značky, z ktorej vzniklo napríklad aj legandárne trojkolesové autíčko Reliant Robin, obľúbené auto Jeremyho Clarksona. Napriek rastúcej popularite automobilu sa v roku 1920 Raleigh stal svetovým lídrom v oblasti bicyklov, ktorý dokázal vyrábať 100 000 cyklov ročne, ako aj 250 000 nábojov do kolies, 15 000 motocyklov a 50 000 prevodov motocyklov. Počas druhej svetovej vojny vyrábal Raleigh delostrelecké granáty a výroba bicyklov klesla na 5% ich pôvodnej produkcie.

Skutočná zlatá éra Raleighu sa začala po vojne. Už začiatkom 50tych rokov vyrábal 400 000 bicyklov ročne. Zásluhu na tom majú najmä ľahké mestské bicycle Tourist a Sports, no I zotrvanie na starej elegancii Roadstru. Začala sa silná expanzia na americký trh, kde Raleigh tvoril 95% exportu. V 50tych rokoch kúpil Raleigh ďalšiu legend – výrobcu sedadiel Brooks a prakticky skúpil všetkých veľkých britských výrobcov bicyklov – Rudge-Whitworth, Triumph, BSA, Sunbeam, Humber, Tree Spires, Hercules, Norman, Phillips a New Hudson. V rámci zbierania legiend do portfólia sa v roku1960 Raleigh zlúčil s firmou Tube Investments Group vyrábajúcou rámové trubky Reynolds 531 a vznikla firma TI Raleigh. V roku 1965 priniesol na trh model malého mestského bicykla RSW, ktorý bol odpoveďou na populárny Moulton. Keďže nedosahoval take úspechy ako jeho konkurent, rozhodol sa Raleigh kúpiť aj samotný Mouton a vyrábal oba vzájomne si konkurujúce modely. V roku 1968 priniesol na trh model Raleigh Chopper, a v 1980 BMX model Burner. Oba sa stali celosvetovým blockbusterom a udržiavali značku v červených číslach. Raleigh mal úspechy aj v cyklistickom športe. Najpozoruhodnejší je tím TI-Raleigh zo 70. a 80. rokov. V roku 1980 Joop Zoetemelk vyhral Tour de France a v roku 1984 jazdci tímu USA na bicykloch Raleigh získali niekoľko pôsobivých víťazstiev. ˇUspech dosiahol aj s tímom Système U koncom osemdesiatych rokov, keď v roku 1989 Laurent Fignon o 8 sekúnd prehral Tour de France s Gregom LeMondom.

V roku 1987 kúpil celý Raleigh nemecký koglomerát Derby International, ktorý sa v 90 rokoch postupne dostával do finančných problémov a rozpredával jednotlivé divízie Raleighu, vrátane značiek Brooks, Reynolds tubes a Sturmey Archer. Po roku 2000 Raleigh dokonca istý čas nevyrábal žiadne bicycle v Británii a prechádzal rôznymi zmenami majiteľov. V súčasnosti ju vlastní holandská spoločnnosť Accell, ktorej portfólio zahŕňa aj značky bicyklov Lapierre a Ghost. Výroba sa opäť rozbehla najmä v segmente mestských bicyklov, no už nemá tú eleganciu starého Raleighu a je prispôsobená cenovej kategórii bicyklov dovážaných z Ázie.

Bicykle v múzeu

Celochrómové bicycle Raleigh tvorili len 0,2% ročnej produkcie bicyklov a patrili k vrcholu ponuky. Vyrábali sa od polovice 60tych rokov do konca 70tych. Raleigh na fotkách je o to vzácnejší, že je to veľkosť rámu 26 a určený bol pravdepodobne pre nemecký trh. Aj napriek intenzívnemu hľadaniu na internete, je to zatiaľ jediný evidovaný kus v tejto veľkosti, ktorý bol prekvapením aj pre britských fanúšikov značky. Na bicykli je uchytená tenisová raketa pomocou na to vyrábaného úchytu, čo bola tiež britská špecialita.

Raleigh Chopper MK2 je dnes už legenda v svete bicyklov. Napriek tomu, že ich vyrobili 1,5 milióna kusov, je to zberateľský artikel, ktorých cena často presahuje 1000libier. Chopper má najväčšiu základňu fanúšikov na svete, zameranú na konkrétny model bicykla. Spločnosť Raleigh udržal v pozitívnych čislach v čase stagnácie v 70tych rokoch. Bicykel bol patentovaný v roku 1967 a vznikol ako odpoveď na novovznikajúci trend amerických “muscle bikes”. Model MK1 sa vyrábal v rokoch 1968 –72 a MK2 v rokoch 1972–80. Mal trojrýchlostný náboj Sturmey Archer s radením pomocou veľkej páke na ráme. Zadné koleso malo veľkosť 20 a predné 16. čím mal byť pôvodne určený pre mládež, no fanúšikov si okamžite našiel aj medzi dospelými

(vloženo 5.9.19)

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
noelgabriel
noelgabriel

13.9.19 21:45

Ďakujem pekne za pozitivne komentáre :)

Reagovat
lillawoort
lillawoort

11.9.19 13:10

Hogy
Hogy

7.9.19 21:54

Ano, další nádherné kolo.

Reagovat
bikerman2
bikerman2

7.9.19 21:00

Fantázia

Reagovat
kanta
kanta

7.9.19 07:04

Ako vždy, perfektný cajgel krásne vycisteny a foto? To vidíte sami… Z 5* za mňa 10*

Reagovat
Libores
Libores

6.9.19 11:14

Parádní kousek. Fotky luxusní.

Reagovat
Archer
Archer

6.9.19 10:44

Co dela ten zamek na vidlici? Je to proti odcizeni?

Reagovat
tromboonen
tromboonen

6.9.19 09:05

Paráda jako vždy, péče o kolo i o foto. Sturmey Archer nábu s řazením jsme měli heště v osmdesátkách na německém kole co vypadalo jak z Easy Ridera, obr řídítka, páku na horní troubě jak automat v Mustangu, dlouhý dvojitý sedlo a chromovaná záda, přední brzda bubnová, imperialisti si z nás prostě dělali srandu…

Reagovat
cioran-m
cioran-m

6.9.19 09:02

Ano. Nádherný včetně fotografického prostředí.

Reagovat
DaD
DaD

6.9.19 07:24

Jo a také krásně nafoceno, stejně jako ty ostatní kola, co zde máš. Palec hore!

Reagovat
DaD
DaD

6.9.19 07:22

Moc hezká práce!

Reagovat