Stavba tandemu pokročila

Přidat foto

Mám přes zimu co dělat :)

Fotky

(vloženo 9.7.19)

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Vilém
Vilém

11.7.19 11:42

Beranek: Jestli to nebude tim, ze force a novatec jsou jedno a totez.

Reagovat
Vilém
Vilém

11.7.19 11:42

Beranek: Jestli to nebude tim, ze force a novatec jsou jedno a totez.

Reagovat
Nimrod
Nimrod

11.7.19 06:25

prostě řešením je chris king :-) osa je dostatečně silná, zapouzdržená ložiska s kosoúhlým stykem, které se dají rozebrat, a pak je to ring drive, který bez problémů zvládá dlouhodobě trial (to je pak tandem procházka růžovým sadem)

Reagovat
Zdyn
Zdyn

10.7.19 22:41

Jo nemá to cenu.

Na tandemu jsem také jezdil a rukama mi jich pár prošlo.

Cena konus / průmyslové ložisko je trochu sporná. Kvalitní konus možná bude dražší, ale pro průmysl zase musíš mít kvalitnější zpracování (uložení) náby i osy. Konus alivio rozhodně není dražší. Alivio nepovažuji za kvalitní konusy (Ikdyž klidně mohou vydržet). Kvalitní konusy beru od broušených ( to alivko není).

Krouticí moment vyšší je, ale to je problém především ořechu. A rozlámaných shimano ořechů jsem už také dost viděl. I mě se LX urval.

V kolech se používají také průmyslová ložiska s kosoúhlým stykem. Ty jsou samozřejmě ideální, ale běžné radiální mají pro kola dostatečnou axiální únosnost, tak je většina výrobců používá (větší množství-menší cena)

Na Shimanech mi odcházely osy (ohnuté) moc tenké a zkrátka nevydržely.

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 21:31

To nemá cenu, vymyslis nesmyslné scénáře. Říkám, že s tím jezdíme závody MTB,žádné cyklostezky. Samozřejmě nejezdíme downhill, kdybys zase chtěl jít do extrému. Konus je dražší na výrobu, proto se nepoužívá. Vysoustruzit díru a nalisovat koupený díl je to nejjednodušší. Ale nic neseridis… Ložiska s kosouhlym stykem jsou pro kola taky vhodnější, než radiální kuličková.

Navíc, což nemůžeš bez zkušenosti vědět, tandem je zatížen trošku odlišným způsobem. Zadní jezdec nevidí terén a sedí na sedle, veškeré rázy do zadního kola jsou o to horší, když je není schopen odpruzit nohama. Není problém cvaknout 2,4 plášť nabuseny na 3,5 bar. To je u endura běžné? Neptam se, vím že není. Tolik k zatížení ráfku a nábojů. A teď ořech. Představ si kopec 20%. Stroj cca 200kg. Kroutící moment mnohem větší než u elektrokola. Náboj force jde do kopru, novatecu praskne ořech. Jiné jsme netestovali. Shimano alivio slouží 10 let. To je pro mě vizitka odolnosti náboje.. Když mi vydrží na tandemu.

Reagovat
Zdyn
Zdyn

10.7.19 21:06

beranek 666:

200 kg není nic extra zatížení při běžné pohodové jízdě. To, že některé náboje na tandemu nevydrží neznamená, že to platí pro všechny náby na průmyslech.

Jeden den pořádného ježdění v Rychlebkách dá kolu více zabrat, než 1000 km na cyklostezce.

Kolik lepších a závodních Enduro a DH kol používá konusy?

80 kg týpek při seskoku z 0,5m zatíží náby více, než 200 kg pár při jízdě po rovině.

Sám mám na některých kolech konusy a jinde průmysly a rukama mi přošly stovky nábojů i kol včetně tandemů.

Reagovat
Nimrod
Nimrod

10.7.19 16:02

ty brzdy jsou srovantelný výkonem se starýma deorkama 525, dávkovatelnost mi také nepřišla o tolik lepší… ale měl jsem je s původníma pákama, které kupodivu dost pružily už po těch asi 10 letech. jinak kdysi na 755 byl prototyp pro sjezd, kdy byly chlazený vodou, výměník byl pod sedačkou. jo, to byly časy… :-)

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 13:27

Tandem cca 200kg, to je typická zátěž běžného turisty ;) a vydrží to pouze shimano náboje. Novatec a force pouze pár set km. Shimano tisíce. Opakuji, že to je zkušenost za posledních deset let na patnácti tandemech.

Reagovat
Zdyn
Zdyn

10.7.19 13:16

Beranek666: tak toto praxe rozhodně neříká.

Správně seřízené konusy vydrží velice dlouho při „turistickém“ ježdění.Tam mohou mí trochu navrch i nad běžnými průmysly.

Ono ložisko v kole v 99,9 % případů neodejde kvůli nadměrnému zatížení, ale tím, že se do nej dostane voda, nečistoty apod.

Konusy u vyšších modelů jsou celkem dobře zatěsněné. To u Shiman spíše odejde ořech, který je naopak z pohledu zatěsnění problematický.

Reagovat
Vilém
Vilém

10.7.19 12:26

Zadne shimano nema prumyslova loziska.

Reagovat
JaMull
JaMull

10.7.19 12:21

Shimana na pevných osách nemají průmyslová ložiska?

Reagovat
Vilém
Vilém

10.7.19 12:10

beranek: Ale to je rec o shimano nabach s rychloupinakema tenkou osou. Novejsi maji kulicky ani ne 4mm v prumeru.

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 11:50

Jsou, ale praxe říká, že shimana náboje, konkrétně ložiska, vydrží několikanásobně déle, než průmysly na jiných kolech.

A velikost kuliček je vysvětlení. Plus seriditelnost konusu.

Reagovat
Zdyn
Zdyn

10.7.19 11:40

Beranek: takhle zjednodušeně se únosnost moc uvádět nedá.

Ložiska jsou i s menšíma kulačkama dostatečně nadimenzovaná při použití na kole.

U shiman je hlavně problém s tenkou osou, která je málo tuhá.

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 11:38

Tandemy máme na rámech mrazek, lapierre a nějaké noname na zakázku svařené.

Ale hlavně na nich jezdíme + cca 5 závodu ročně.

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 11:35

Kuchy : konkrétně xt zadní náboj d=6,35mm, Fulcrum racing 5 d=3,89mm.

Únosnost ložiska s kuličkou 3,89 je 2550N, u kuličky 6,35 je 4900N.

Reagovat
JaMull
JaMull

10.7.19 11:28

beranek: a jakou značku tandemů děláte?

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 11:22

Tubeless na tandemech nepoužíváme z důvodu vyšších tlaku. Mám strach z vyzuti.

Na 26" máme jen remerxy – dragon, grand Hammer. Na 27,5" nějaké enduro mavicy, nevím přesně typ.

29" tandem nemáme.

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 11:16

Kuchy : ale 3× větší než např Fulcrum ;)

Reagovat
Kuchy
Kuchy

10.7.19 11:10

Konkrétně v XT nábě jsou úplně titerný kuličky.

Reagovat
JaMull
JaMull

10.7.19 11:08

beranek, Hnoj: A s jakými ráfky máš dobré zkušenosti a které nebrat? Zajímaly by mě i TR ráfky.. dik

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 10:37

Hmmm, vidím, že máš „bohaté“ zkušenosti s tandemy :-/ povíme si časem. Za 10 let na 15-ti tandemech mi nepraskl jediný ráfek.

Reagovat
Hnoj
Hnoj

10.7.19 09:51

Force náboje vydrží úplně v pohodě. Dával jsem je na tandem a posádka měla dohromady cca 180kg. Spíš praskaly ráfky podélně…

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 09:49

Nevím, co konkrétně prasklo u novatecu, ale mně na tandemech konkrétně uložení praporků v těle ořechu. U force náboje tohle místo bylo ocelové, tak to prasklo v samotném náboji, který byl samozřejmě hliníkový.

Od určité doby seru na experimenty a na tandemy dávám pouze shimano náboje.

Reagovat
JaMull
JaMull

10.7.19 08:58

Vilém: jo, nebo možná i Sramáka, nebo socku SunRace 12sp.

Reagovat
midlander
midlander

10.7.19 08:45

beranek: není to spíš materiálem? tuším u novatecu se praskající duralový ořechy nahrazovaly ocelovejma.

Reagovat
Vilém
Vilém

10.7.19 08:36

Na tohle chces davat to 12sp XTR?

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 00:20

Kuchy: sice jsem nesrovnaval ložiska a konusy, ale i tady je odpověď, že skutečně konusy vydrží násobne víc. Srovnej si velikost kuliček u shimano nábojů a ostatních výrobců.

Reagovat
beranek666
beranek666

10.7.19 00:15

Ukroutil se celý ořech v nejtenčím místě. Byla z toho volnobezka na obě strany :)

Jinak 4, 5 bar na šířku plášťů 2,4 – to už nesnese každý ráfek. Povolené hodnoty budou kolem 2,5 bar!

Reagovat
jeniiiik
jeniiiik

9.7.19 23:08

Ty staré ctyrpistove XT jsou boží.

Reagovat
TJK
TJK

9.7.19 22:21

jasny proto se na to ptam… je mi jasne ze u tandemu klasicke veci z bezneho kola nemusi vzdy fungovat dobre

Reagovat
JaMull
JaMull

9.7.19 22:13

TJK: Když jsem to měl položenější, myslím že kolem 66–67st. tak to bylo strašně těžké na ovládáni. V rukách jsem měl daleko víc kg. Máme dohromady 150kg.

Reagovat
TJK
TJK

9.7.19 21:50

proc to ma 71 hlavu? to me prijde docela dost postavene

Reagovat
JaMull
JaMull

9.7.19 21:41

Nimrod: Tak tos mě moc nepotěšil. Krásné jsou to jo. Budu je mít dohromady s pákama ZEE… snad to bude fachčiť

Reagovat
JaMull
JaMull

9.7.19 21:39

TJK: rám jsem si zkreslil a nechal vyrobit u Mudříka. Brzdy jsou M755 :)

Reagovat
Nimrod
Nimrod

9.7.19 21:33

aaa, br-m755. za mě nejhezčí kotoučovky vůbec. škoda, že brzdný výkon není nikterak oslnivý, ale i tak jsem je měl rád na kole :-)

Reagovat
TJK
TJK

9.7.19 21:29

ram je super… co je to zac? kola bych si na to nedal a ta brzdda to je jak stare XT ? vypadaji fakt hezky!

Reagovat
BLACK1E
BLACK1E

9.7.19 21:21

Ten stůl se dá koupit s rámem?

Reagovat
JaMull
JaMull

9.7.19 20:35

beranek666: To mi ani neříkej. Jak ukroutil? Kde se to urvalo? Jak to myslíš s těmi bary? Maximálka je tam 4,5 BAR

Reagovat
Kuchy
Kuchy

9.7.19 20:28

Že by konusy vydržely déle než ložiska? :-O

Reagovat
beranek666
beranek666

9.7.19 20:25

Tak to jsem zvědav, co ten Force vydrží. Mně na tandemu Force cca 200km a pak jsme ukroutili ořech. Jediný použitelný náboj je Shimano (jakákoli řada Alivio až XT) – zkušenosti za posledních 10 let. Novatecy také pár set km a ořechy v háji. Ráfek dobrá volba, musí při rozměru 2,4" snést tlak skoro 4 bary :)

Reagovat
JaMull
JaMull

9.7.19 20:20

beranek666: 29" s plášti 2.4". Náboj 142×12: https://dolekop.com/…na-standardy

Reagovat
beranek666
beranek666

9.7.19 20:17

Jaký máš vzadu náboj? To je 27,5"?

Reagovat