Favorit 1953

Přidat foto

První štítek Favorit.

Včerejší Habánské posloužilo.

Tak zase jedna krásná Favoritka, ovšem dnes se mimořádně nejedná o moje kolo, nýbrž kolo mého kamaráda. Jedná se o Favorit z roku 1953. Má krásně zachovalý lak na pětašedesátníka. Na kole je vše původní, pouze řetěz musel být vyměněn. Takže můžu říct, že jezdit s tímto řazením nebo ho řádně vyštelovat, je celkem věda. Ale bylo i hůř:-)

Kdyby někdo věděl o jaké se jedná brzdové páky a čelisti, pak budu za bližší informace vděčný. Děkuji

Zatím nejstarší Favoritka co jsem zde vystavil a bude hůř:-)

(vloženo 3.3.18)

learita learita
Ohodnoť bajk: (4.7  / 49 hlasujících)
Značka Favorit
Modelový rok 1953
Velikost 58
Hmotnost 11.5kg
Rám Favorit
Vidlice Favorit
Hlavové složení Favorit
Kliky Eska, Favorit?
Středové složení Eska
Měnič Union
Řazení Union
Převodník 48 zubů
Kazeta Tříkolečko Velo 16-20
Řetěz ČZ Velo
Náboj přední Velo
Náboj zadní Velo třízavitový
Brzda přední Dobová ocelová
Brzda zadní Dobová ocelová
Brzdové páky Dobové duralové
Ráfek přední Galuskový Favorit 27x1 1/4
Ráfek zadní Galuskový Favorit 27x1 1/4
Dráty 36
Pedály Lodičky ČZ
Řídítka Dural
Představec Favorit pájený
Sedlovka Favorit
Sedlo Prima
Pláště Galusky Barum

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
learita
learita

5.3.18 19:10

Pilane – určitě jsi nebyl jediný. Dnes je doba kdy jsou staré Favoritky IN a je po nich hlad. Je mi jasný, že jsi ho vyhodil v docela jiné době a to se omlouvá. Tož omrkneme to v NTM. Zdar.

Reagovat
Pilane
Pilane

4.3.18 21:03

No to je ale vážně DELIKATESA ! Některé bicykly mají prostě štěstí na hodné páníčky či opatrovatele. A pak ještě mít tu kliku být ve správný čas na správném místě. :-)

Takové kolo po tchánovi stejné štěstí holt nemělo. A přitom bylo původně téměř identické, až na ty brzdy – nosilo Weinmanny. Švagr ho v průběhu let tak trochu spotřeboval a já to, co zbylo, považuje za hromádku šrotu, nadělil hasičům o železné sobotě. Mladej a blbej.., neznalost neomlouvá…

Už se těším do NTM.

Reagovat
learita
learita

4.3.18 11:16

Ještě bych rád dodal, že kolo bude k vidění v dubnu na výstavě historických Favoritů v NTM v Praze. Sám tam půjčuji F12 1963 zlatavé barvy s patinou.

Aktuality – ty jsi mě opět nezklamal:-)

Reagovat
aktuality
aktuality

4.3.18 10:56

Samozřejmě, že je to lepší. Mmj, taky jsem na něčem zapracoval. https://sites.google.com/…echoslovakia

Reagovat
learita
learita

4.3.18 10:28

Tak jsem na tom před chvilkou zapracoval, sundal rukojeti, namotal omotávky, z včerejšího vína použil korek na ucpání beranů a posuďte sami, zda je to lepší než ty rukojeti. Tři fotografie jsem přidal k základním fotografiím.

Reagovat
learita
learita

4.3.18 07:38

standoslav – tak právě ty západní kliky sháním. Nejspíš to byl Stronglight na klínky.

Jinak doporučuji přečíst knihu Život v jednom kole od Jana Králíka, kde se člověk doví více o tom jak vznikal Favorit a je z toho zřejmé, proč bylo tolik komponentů okopirovanych dle západního vzoru.

Scott – ty čelisti bych bral, ale ten nápis Eska mě tam vadí:-)

Reagovat
standoslav
standoslav

3.3.18 22:26

Ty brzd.celisti, hliníkové, co se vyráběly až do revoluce jsou kopie Weinman, jedny mám, úplně totožné jako eska, možná ze zadní část je tedy Eska, ale ta je bez loga. Kliky na trojnožku jsme taky okopírovali, jen ty západní jsou tensi, s nápisem a prolisem, určitě z lepší oceli, než ty naše zvikacky.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

3.3.18 22:01

Learita: :) Vyjadřuji se k věcem, které se mi libi a (nebo) o kterých trochu mám (byť jako v tomto případě jen minimální) ponětí. Naopak například dnešním bajkům už nerozumím vůbec.

Reagovat
learita
learita

3.3.18 21:42

cioran m – líbí se mi, že nevahas hodnotit jakékoli kola napříč generacemi.

Mejla64 – sám se orientuju podle dlouhé či krátké pumpy, ale držáky na dlouhou pumpu jsem viděl nejdrive až od roku 54. Zrejme vývoj. Možná, že si kolo časem kdosi upravil na galusky. Každopádně galuskove ráfky jsou zřejmě ty nejstarší od Favoritu.

Scott – ano, kolo je Marka.

Aktuality – ty gumy na riditkach budou určitě mladší, něco s tím budu muset udělat. Ten převodník, když byl Favorit v plenkách třeba zabloudil i na silnici…:+)

Kubula – no a ty toho svého Favorita máš stále v Kopřivnici? Pokud, ano, tak bude nejvyšší čas ho z těch kopřiv vytáhnout:+) Každopádně ten tvůj je nejlepší. Výbava, barva, motýlky…

Noelgabriel – to je taky moc pěkný kousek na té fotce.

Dekuji za kámoše chlapy, za ty super komentáře.

Reagovat
noelgabriel
noelgabriel

3.3.18 20:48

Nádherný kus.

brzdové páky sú originál, rovnaké mám aj ja na mojom Favorite1952.

https://www.bike-forum.cz/…favorit-1952

Aj brzdy sú pôvodné, bol to variant prvých bŕzd na Favorite, tiež mám rovnaké na druhom Favorite 1952, viď foto. Druhý variant bŕzd mal rovnaký tvar ako neskoršie klasické brzdy, boli však bez reliéfneho/pan­tografovaného ná­pisu

Reagovat
KUBULA
KUBULA

3.3.18 20:00

Velika krasa, ten stav je super. Casto to nerikam, ake velika zavis. Kdybych mel v takovem stavu tohosveho, byl bych moc stastny.

Reagovat
aktuality
aktuality

3.3.18 20:00

Pěkný! Výjimečně zachovalé, vč. sedla Prima, prvního polepu na ráfkách, prvního štítku, i origo šroubků :).

Několik postřehů: Kliky, nejsem si jistý, že jsou to favorit, tyto modely jsou často vidět na dráhovkách. Brzdy, souhlas mohou to být ocelové esky, později, nebo už v tu dobu, když přišly duralové, ocelové se stěhují na nižší, nebo dámské modely. Páky, pravděpodobně kopie, nejvíce mi připomínají Universal, které jsou, dle mého na kole závodníka Růžičky. Akorát si nejsem jistý těmi plastovými hefty, viděl bych je min. o 10 let později, ale možná se pletu. Také souhlasím, že by sporťák mohl mít uchycení na dlouhou galuskovou pumpu. Abych byl správně pochopen, i tak se jedná o krásné pětihvězdičko­vé kolo.

Reagovat
scottscott
scottscott

3.3.18 19:02

Foto čelistí Eska

Reagovat
scottscott
scottscott

3.3.18 18:50

Tak to je opravdu krása! To je od Marka?

Ty brzdové páky nevím, ale ty čelisti jsou podle mě z produkce Eska. Mám jeden pár přesně takových značený Eska a pak možná jedny neznačené. Kdyby měl někdo zájem, tak napište zprávu.

Reagovat
mejla64
mejla64

3.3.18 18:43

Růžička. Favorit 1953. Tady jsou ty páky taky. Samotný brzdy, bez popisu, mě přijdou jako obyčejný . Byly myslím montovány i na esky.

Reagovat
mejla64
mejla64

3.3.18 18:17

Rám 65 let starý v takovém stavu, to je neuvěřitelné. Gratuluju kámošovi k takovému kolu. Za 5+.

Akorát si možná trošičku zavrtám, ale chtěl bych to od odborníků vysvětlit. Nepasuje mi totiž rozteč držáků na pumpičku ke galuskám, ale možná se mýlím a možná i tak to tenkrát dělali. K brzdovým pákám můžu říct akorát to, že jsou (cca do roku 54) na lepších Favoritech vidět.

Koukám na fotky a tiše závidím. Ještě sem dnes půjdu asi vícekrát.:-)

Reagovat
cioran-m
cioran-m

3.3.18 18:03

Teda tohle je opravdu moc pěkný. Včetně laku a toho nádhernýho nápisu na šikmé trubce! :)

Reagovat