Značení KČT: Souběh cyklotras a pěších

80 nepřečtených
  • Neddy

    Ahoj bajkeři, podle metodiky pásového značení KČT je nutné, aby v místě výskytu jedné značky (například pěší) byly přítomny všechny značky zbylých tras v souběhu (tzn. i cyklo). Toto pravidlo činí pro cykloznačkaře značení velmi náročným, jelikož z důvodu častého souběhu s pěšími musejí malovat značky i v místech, kde by cyklista žádnou značku nepotřeboval.

    Mně toto pravidlo přijde zcela zbytečné, a proto dělám tento průzkum, abych zjistil jak toto značení vnímá veřejnost (jako dlouholetý cykloznačkař KČT jsem zaujatý). Děkuji moc za všechny odpovědi!

    • orm  

      Mohu se zeptat. Cykloznackar patri pod KCT? Pokud ne, tak cykloznackarum muze byt metodika KCT ukradena.

      • Neddy  

        Každý značkař nemusí být členem KČT, ale jakýkoliv značkař se musí řídit metodikou KČT, který má na to i průmyslový vzor. Cykloznačení spadá pod značení KČT, zrovna tak jako značení lyžařských tras nebo tras pro jízdu na koni. Metodika má několik set stran a je na ni vícevíkendové školení, kterým musí projít každý, kdo chce turistické trasy značit.

        • orm  

          Mel jsem za to, ze KCT (nic proti nim, jejich prace si vazim), je soukroma ogranizace a nevedel jsem, ze maji nejake vyssi pravomoce priznane jim nejakym zakonem. Chapu, ze maji prumyslovy vzor na znacku jako takovou a ostani ji pouzit nemohou, respektive se musi ridit jejich pravidly, ale kdyz si vymyslim svoji znacku, tak jsem netusil, ze mne do toho KCT muze mluvit. Prijde mne to divne.

          • novas752  

            Tak v tom nevidim žádnej problém. Značení má podobný účel, jako směrovníky na silnicích a ty jsou taky normované.

            • orm  

              Jasne, ale je to v zakone. Do ted jsem mel za to, ze KCT nema zadne nadstandardni pravomoci oproti jinym spolkum.

        • zdenek  

          To je stejná logika, jako kdyby ČSAD v Horní Dolní mělo v interních předpisech pravidla chování pro své řidiče autobusů. A najednou by chtěli, aby je dodržovali všichni řidiči aut v ČR…

          • gerrard  

            Nastesti. kdyby si to delal kazdy jak ho napadne, tak by to byl slusny chaos.

          • novas752  

            Takže by bylo super, kdyby bylo značení kolem každé vesnice jiné, bez pravidel pro způsob značení a význam značek a chaoticky by se překrývalo? :D :D

            To je ale pi-ovina.

            Navíc KČT se dá přirovnat spíš k ČD – působí po celé ČR (a maj mnohem víc členů, než Čemba).

            • tromboonen  

              KČT a jeho značení je něco, na co můžem být hrdí, spolu s faktem, že soukromí majitelé nechávají lidi chodit po svých lesích, loukách atd.. jinde ve světě to tak není, značí se jen malé úseky v turisticky atraktivních lokalitách a všuide jinak.. projít například z jedné lokality do druhé může být problém a člověk někdy skončí na siulnici, protože jinudy to nejde, bavil jsem se s lidma, co přešli celou Evropu, třeba cesta do Santiaga je značená škebličkama, ale nijak organizovaně.. v Anglii se vedou války o to, jestli chodec může procházet krtajinou (kdtyž většina z ní někomu patří)

              Je fakt, že v KČT jsou trochu postarší lidi, ta jejich metodika funguje na pěší značení skvěle a systém to mít musí a má a na to, že to dělaj zadara je to sakra profi, v cykloznačení je trochu bordel, no, těžko to značit když jsem pěšák zvyklý značit pěšotrasy… řek bych, že se to časem srovná, možná problém, že ty cyklotrasy může občas prosazovat někdo, kdo je tlačí kvůli propojení nějakých nesmyslných cyklostezek atd.. každopádně dobrá turistická značka třeba i s horší cyklistickou je furt lepší než nic… já teda jezdím/chodím v Brdech, kde značky dosud nejsou vůbec a nechybí mi, ale kritizovat KČT za občasné nepovedené cykloznačení mi přijde blbost

    • figur  

      Myslím, že to pravidlo se při značení stejně moc nedodržuje. Je to asi tím, že pěšák potřebuje menší odstup mezi značením a cyklistovi stačí větší. Běžně vidím, že na několik pěších značek (bílých) připadá jedna cyklo (žlutá). Nevidím v tom problém. Pokud jsou obě současně, sleduju obě. Při pochybnostech se stačí se podívat na mapu Seznamu, která je offline i pro další země Evropy.

    • novas752  

      …Tak se nestane vůbec nic, cykloturistické značení ignoruju a pěší značení většinou také – řídím se stylem „rovnou za nosem“ nebo podle turistické resp. zeměpisné mapy nebo Strava heatmapy (a pro MTB by bylo super, kdyby se víc rozvinulo Trailforks ).

      Důvod: Pro moje aktivity, tedy rozsah od „techničtějšího“ XC až po ryze asfaltové vyjížďky mi přijde obojí značení často nepoužitelné – nic o povaze a profilu terénu z něj nevyčtu.

      Když jsem před pár lety v začátcích jezdíval „obyčejně“ – jako většina populace po cyklotrasách, často jsem narazil na nepoužitelné úseky – typicky stoupání po hodně vymleté lesní cestě plné velkých volných kamenů (dost častý jev minimálně pod Jizerskýma horama a Krkonošema), lesní cesta vysypaná hrubým makadamem (na trekovém kole pro „výletníky“ téměř nejetelné), nebo značená ale nepoužívaná a zarostlá cesta. Stačilo kouknout do mapy a většinou jsem našel atraktivnější úsek v lepším stavu (bavíme li se o cykloturistickém stylu jízdy).

      Mám pocit že se trasy občas značí stylem „dále po modré turistické“ na žlutém rozcestníku – párkrát jsem to tak viděl. Barevné (žlutá-barva-žlutá) cyklistické značení ve svém okolí (Praha jih až západ) téměř nevídám (nebo nevnímám :) ), žluté tabulky s číslem mi přijdou častější.

    • d  

      Já jsem pro zákaz souběhu modré a zelené barvy. Tyto barvy se mi pletou, zejména ve sjezdu.

    • allrose  

      Ahoj

      Asi cykloznačení nechápu,pouze mě rozčiluje a znepřehlednuje turistické ..zrušit je zbytečné

      A značení žlutou cedulí je na spoustě míst dost zavádějící pro cykloturisty na horských kolech,očekávající pouze asfaltové silnice,které to zavede nedejbože do přírody,jsou rázem v prde.. a jejich technický um je na nule…pozorovat tyto neštastníky ani není k zasmání,pouze nechápu toho zlomyslnce,který je tam zavedl…

      Vytváření asfaltových c.s. na místě přírodních za peníze eu (a nejen za ně) je na zabití a zblití..vytváření c.s. na silnicích také…ale to sem už nepatří,pouze jsem se rozohnil..pardon

    • Kuba78  

      myslim ze v nasi zemi mame velmi kvalitni turisticke znaceni. takze predne diky vsem znackarum kteri tomu venuji usili. Za me staci jednodussi znaceni, protoze ja jezdim tak obecne „podle citu“ a kombinuju turisticke, cykloturisticke a neznacene podle toho, jak se mi chce a jak kde vidim zajimavou trasu. Ale chapu ze to pravidlo ktere zakladatel kritizuje ma sve opodstatneni – cykloturista ktery jede po zlute a zaroven treba turisticke modre najednou uvidi na strome modrou a zadnou zlutou a muze si myslet ze zbloudil. Ale i kdby zbloudil, u nas se ztratit moc clovek nemuze, navic mobilni signal je vsude, mapy.cz do mobilu jsou offline a zdarma.. tak mi to obecne prijde zbytecne, nemusi byt kazdych par metru kazdy strom pomalovany jako klaun.

      budes-li navrhovat zmenu pravidel, primlouvam se za to, at zlute cyklostezkove staci davat jen na rozcesti nebo tam, kde to zjevne je potreba aby cyklista nezbloudil. Nebo bohate staci na zlutou dat dodatkovou „dalsich x km po modre turisticke“

      • zbartos  

        Přesně tak ! (budes-li navrhovat zmenu pravidel, primlouvam se za to, at zlute cyklostezkove staci davat jen na rozcesti nebo tam, kde to zjevne je potreba aby cyklista nezbloudil. Nebo bohate staci na zlutou dat dodatkovou „dalsich x km po modre turisticke“).

        Navíc by bylo vhodné na málo zpevněné a úzké komunikace dávat místo těch žlutých plechových cedulí pásové značení. Je šílené, když na rozbité a/nebo zarostlé téměř nezpevněné cestě uprostřed lesa/luk člověk narazí na to silniční značení (viz příklad http://www.czex.cz/…mg_1962a.jpg či na fotce v příloze v místě https://mapy.cz/s/1eSAg)…

        • Kuba78  

          jo, to mas pravdu, nektere cedule jsou jak pest na oko a stacilo by pritom premyslet. na te fotce jak to mas ty je to vyslovene nanic – driv nebo pozdejs to treba sejme nejaky traktor od lesaku, jak je to takto ztoporene na sloupu hned u cesty. ale obavam se ze to je vec se kterou se moc nehne, asi souvisi spis se systemem financovani – KCT jsou sponzorovani MMR a kraji a pokud je mi znamo, praci vykonavaji zadarmo, diky zajmu o turistiku, tim padem znaceni je ucelove, de facto jen tam, kde je potreba a tak, jak je potreba. tak to ma byt.

          Kdezto budovani cyklostezek neni vetsinou veci KCT ale kraju, nezridka jej provazi evropsky tunel, kdy ucelem neni postavit, ale prostavet a naplnit mnohdy prisna a nesmyslna pravidla, i za cenu nasazeni predrazenych ceduli po deseti metrech a vyasfaltovani dalnice lesem. nejdulezitejsi na cele cyklostezce je potom pochopitelne na viditelnem miste cedule s modrou vlajeckou a textem „postaveno, protoze vrchnost z bruselu racila milostive dati“.

        • Neddy  

          Cyklotrasy se rozdělují na terénní a silniční, ta na fotce je vedena jako silniční, a tedy v celé její délce se používá číselné silniční značení (měla by vést pouze po silnici). Naopak terénní používají v celé délce barevné pásové značení, které se každé 3 roky obnovuje, zatímco na ty silniční cyklotrasy se žádný značkař s plechovkami barev nevydává a pouze se projíždějí, provádí se kontrola přítomnosti cedulí. Chyba v tomto případě není ve značce, ale v tom, že silniční trasa by prostě po louce vést neměla.

          • meris  

            A nevede po té cestě, co je v pozadí a ne po té louce?

      • doubleingram  

        Stratit se da jedna dve, nap. Sumava apod. a mob. signal taky zdaleka neni vsude. Osobni zkusenost par tydnu zpet.

    • Lamer  

      Já teda při vyjížďkách „podle“ mapy měl většinou problém, že byly špatně označený odbočky (značka až 25m za odbočkou a před odbočkou nic – i jsem se vracel a hledal), oni jsou občas v lese dost zarostlý zapomenutý cesty, takže těžko poznat, která je „hlavní“. Ale co jsem tak pátral, tak je to lokalita od lokality, takže asi záleží kdo/kdy to tam zrovna maluje. Zda se na trase někde odděluje turistická od cyklistický trasy je vidět v mapě a při studování mapy před cestou si toho lze všimnout, otázka je, zda tu odbočku pak najdu i v terénu.

    • Pán z Dubu  

      Takzvané „cykloznačení“ to převažující silniční (to terénní – např. jednosměrnost a obtížnost singltreků/trailů je opodstatněné) považuju za zcela zbytečné pouze dublující zavedená značení dopravní a tzv. „pěší“. V současné době dostupnosti fyzických (listinných + tabulí) a elektronických map je již namístě odstraňovat smog přeznačení překrývajících se systémů. K dopravnímu značení může KČT ve své kompetenci zjednodušit jím vytvářená značení tím, že ty nezavedené novotvary zruší. Tak jako není možné nárokovat tzv. „silniční cykloznačení“ výhradně pro cyklisty a koním zakázat sraní na značených trasách (když chybí morálka koňáků), nelze tzv. „pěší značení“ nárokovat výhradně pěším. Navrhuji KČT zrušit systémy tzv. „cykloznačení silniční“ a „lyžařské značení“ – na jejich smysluplnou část aplikovat standardy současného tzv. „pěšího značení“ a celé to obecné jednotné a univerzální nazvat např. „turistické značení“.

      • Kuba78  

        obavam se ze cyklo a pesi bude muset byt vzdy rozliseno a primlouvam se za to – pro pesiho je par set metru lesem nad potoem pres koreny a schody z kamenu pouze mensi a narocnejsi prekazka, pro rodinu s detmi na kole to muze byt dost adrenalin. Je treba myslet na to, ze ne kazdy cyklista je endurista v plne sile ktery si pro zabavu skace z dvoumetrovych skal, ale treba taky par duchodcu na trekovem kole.

        takze za me – zlute cyklisticke ano, tak aby to bylo vzdy sjizdne na obyc kole (trekovem, pro nezkuseneho cyklistu, pro dite atd..) a klidne nechat nektere cyklostezky tak ze bude vest po turistickych – ale tak, aby kazdy cyklista ktery se po ni vyda vedel, ze ho muze potkat pro kolo spatne schudny teren, at si je toho vedom.

        ja stejne sam jezdim tak ze vyhledavam spise teren a turisticke znacky, ale mam male deti a jednou budu taky stary, takze ocenim vedomi ze ta konkretni cyklotrasa kterou jedu je sjizdna i pro deti a duchodce.

        • novas752  

          Spousty a spousty turistických tras vedou po normálních cestách (asfalt, šotka, panel, dobrá lesní/polní cesta) jetelných skoro na čemkoliv, takže v částečné souběžnosti není problém (pokud tam neni extra provoz).

          Občas mi ale přijde, že jsou některé cyklotrasy dost přes limit běžného rekreačního cyklisty (laik co párkrát za rok sedne na kolo a jede na výlet) a nebývá to vůbec/dostatečně uvedeno na značkách. Na tohle by měl být kladen důraz a všechny trasy by měly být sjízdné na obyčejném kole nezkušeným jezdcem.

          Pro „náročnější“ cyklisty je tu MTB – IMBA značení (bílá, zelená, modrá, černá, 2 černý, oranžová a fialové přístupáky) podle náročnosti terénu – u nás to je snad jen online na www.trailforks.com (a v některých střediscích namixované se sjezdovkovým modrá/červená/čer­ná) a i tam zatím síť zmapovaných mtb tras/trailů v ČR neni moc rozšířená.

        • Pán z Dubu  

          Jistotu, že všechny současné cyklotrasy jsou sjízdné/vyjetelné i pro všechny seniory a děti, nemůžeš mít ani teď. Psal jsem též o dostupnosti map, kde jsou i vrstevnice a tloušťka a plnost/přerušo­vanost čáry značí úroveň zpevnění cesty. Dále fotomapy a street view. Jestliže není materiál, kondice a dovednosti, je třeba tomu udělat adekvátní rozvahu. Kdo to má, může jezdit víc na blint – neponese, ale mohl by se nudit, takže příprava obohatí i jej.

    • detoxy  

      Ano podle mě začíná být značek přespříliš a nějaké zjednodušení, sloučení určitě není od věci. V případě souběhu více tras by měla stačit vyznačená pouze hlavní (nejdůležitější, nejčetněji značená, klidně turistická) trasa a výrazně zaznačená až odbočka menší trasy ze společného směru.

      Pro cykloznačení bych se ale přimlouval o větší značení dálkových cyklotras. Pokud se chci dostat někam třeba 40 km daleko, tak nechci jet po 10-ti krátkých stezkách a každé 3 kilometry zastavovat a přemýšlet kudy. Systém by měl být takový jako na silnici nebo v IDS. Vyjíždím z nějakého místa mimo a jedu po malé cyklostezce, kterou se dostanu na páteřní trasu, kde ujedu většínu km a na konci zase sjedu na nějakou malou trasu a dostanu se do svého cíle. Nebo to lze používat tak, že jedu kam chci a nesleduji značky, ale když mě to přestane bavit, tak se přes mapy.cz zoorientuji k nejbližší dálkové trase, na ni najedu a bez přemýšlení sjedu cestu zpět. Tyto dálkové trasy má navíc smysl budovat z dotací a značit. Je to pak taková dálnice pro kola.

      Cykloznačení by bylo vhodné doplnit údaji o profilu trasy a kvalitě povrchu.

      • liskin  

        Pod toho bych se podepsal. (Až na to „10-ti“ samozřejmě. :-))

    • zbartos  

      Nemohu zaškrtnout žádnou nabízenou odpověď, protože jezdím tak, že se podívám na mapu a dokud si pamatuji, po které značce mám jet, tak je mi jedno, zda má bílý okraj, nebo žlutý. Po čase se opět podívám na mapu, zapamatuji si další pokračování a jedu dál. Když mám GPS s odpovídající mapou, tak jedu podle ní a papírovou mapu mám s sebou jen pro jistotu. A když odpovídající mapu v GPS nemám, ale mám čas si trasu připravit předem doma v PC, tak jedu jen podle té připravené čáry v GPS a koriguji se papírovou mapou.

      P.S. Velké díky za péči o značení !!

      • lukas aka mitro  

        +1::kouknu na mapu…ted po cervene, pak bude rozcesti a dal po modre…a stejne na rozceti zastavim abych se ujistil…krizovka je, kdyz cykloznaceni uhyba z turisticke…to vetsinou netrefim, ale neni to uplne na skodu, protoze cykloznaceni v horach casto vede po lesacke ceste a ja radeji chodnicek v lese:))

      • meris  

        +1

      • Krutor  

        +1 přesně tak

        D je správně :-)

    • marasan  

      Turisticky znacky jsou v pohode.

      Cyklotrasy naproti tomu maji dost casto mezery a ja mam problem na krizovatce se trefit do odbocky. Melo by se dodrzovat pravidlo smerovek pred krizovatkou a pak kazda odbocka pak viditelne oznacena cislem stezky anebo smerovkou. Pak klidne bez znacek az do dalsi krizovatky/odbocky.

      • gerrard  

        Jj to me taky chybi osadit znacku na cestu tesne za krizovatkou, at mas jistotu, ze jsi na te spravne ceste.

        • aymara70  

          +1

        • Neddy  

          Toto je v metodice, pokud taková značka chybí, jedná se o chybu značkaře, která by měla být při příští kontrole napravena. Pokud se jedná o rychlý sjezd, dělám někdy i 2 velké šipky – první s dodatkovým textem např. „za 50 m“ a poté druhou přímo u křižovatky a následně potvrzovací značku v odbočce. Ale někdy to prostě není kam malovat, to je pak horší.

          • gerrard  

            To je spis problem zlutych plechovych nez kreslenych.

            • aymara70  

              Souhlas. Turistické jsou se šipkama všude.A dobře srozumitelné. A žlutooranžové plechové s popiskem KČT ty jsou mnohem lepší,častejší u odboček atd. (Foto 1). než ty žluté státní,nebo kdo to dělá…(foto 2)

            • marasan  

              jasne, mam na mysli hlavne zluty plechovy znacky.

    • Kuba78  

      pro vsechny co si stezuji ze obcas netrefi odbocku nebo je blbe znacene a musi zastavit mam tip – ja, jakozto rekreacni cyklista, toto vitam, nebot v lete v horach na frekventovane trase mohu vycerpan bez obav zastavit na krizovatce a delat ze studuji trasu, coz mi skryte poskytne cenne minuty oddechu a odpocinku a zachrani me od ostudy, kdy bych musel supici jak lokomotiva padnout do prikopy uprostred kopce primo pred zraky pesich turistu :-)

    • midlander  

      Já si asi ani nevzpomenu, kdy jsem jel podle cykloznačení. Většinou mam trasu nějak naštudovanou, zhruba se orientuju a značky beru jenom jako pomocný. Obávám se že obecně uživatelé b-f nejsou typická skupina co jezdí podle cyklotras.

    • Radek Broz  

      Když značky používám, tak jen ty pěší – podle těch plechovejch žlutejch jsem snad v životě nejel, to vidím víceméně jen z auta.

    • vlk123  

      Ahoj. Já osobně jezdí silničku, HT i fulla. Na silnici jezdím jen po vedlejších silnicích a žádné značení nepotřebuji. V neznámé lokalitě to vyřeší mapa v kapse, případně navigace na řídítkách. Na HT i fullu v neznámých lokalitách si připravím trasu v mapě, mapu vozím sebou a občas využiju značení (pěší) – třeba jako přístup k památkám. Takže cyklotrasy nevyužívám a pro moje toulky považuji jakékoliv značení za zbytečné. Jezdím už pár let (horáka cca 25 let) a tak už dost lokalit mám najetých trasy postupně vylepšuji.

    • orm  

      Ja si ze sve vcerejsi jizde na kole po praze po znacenych cyklotrasach odnesl ten poznatek, ze by clovek, ktery to znaceni navrhoval zaslouzil nakopat do prdele. Nic horsiho jsem nezazil. Nemit mapu v mobilu, tak bych do cile nedojel.

      • marasan  

        Pro mne bylo narocny projet Uhersky Hradiste – ze Staryho Mesta dal na vychod na Slovensko. V Hradisti je vsude zakaz jizdy po silnici a povinnost vyuzit stezek. Jenomze silnicni navestidla jsou jasna a srozumitelna narozdil od neexistujicich navesti pro cyklisty. A tak jsem zabloudil v Hradisti.

      • lumyr  

        Což je stav většiny silničních cyklotras v ČR..

        • orm  

          Vetsinou jezdim kde to alespon trochu znam, ale po praze jsem nikdy nejel, tak jsem si nasel na mape trasu, ktera vedla z mista odkud jsem vyjizdel do mista kam jsem potreboval jet. Nasel jsem si pocateci znacku a myslel jsem, ze me to dovede do cile, ale to jsem se seredne spletl. Trasa najednou zahne na krizovatce do prava, ale cedule nikde. Takhle to udela nekolikrat. Kdyz uz je znacka, tak je v noci text necitelny, pokud clovek nema baterku (mluvim o meste), takze na kole se podle toho jet neda. Pro me Praha na kole uz nikdy.

        • Pán z Dubu  

          I proto jsem výše navrhoval, to co smysl z „cykloznačení“ má povýšit na kvalitativní úroveň současného tzv. „pěšího“ značení a tu převažující zbytečnou většinu zrušit.

          • lumyr  

            výše navrhovat můžeš cokoliv, ale stav zůstane pořád stejnej :DDD

    • Rockodendronus  

      On se podle těch cedulek skutečně někdo na kole orientuje? :-)) Já že je to jenom pro forma.

    • MaPa  

      Nejdříve konkrétně k dotazu: umím se na to podívat z obou stran, jak z té že je zbytečné aby cykloznačka byla všude kde jsou klasické, tak i z pohledu někoho (většinou pomalejšího), kdo zaváhá když tam jeho značka chybí. Pokud bude zavedena nějaká alespoň základní četnost (třeba max á 250m), pak si asi lidé zvyknou že cyklo nemusí být všude. Na druhou stranu po určité vzdálenosti prostě chtě-nechtě znervózní kde kdo (co s sebou nemá mapu nebo gps).

      K zamyšlení pak vede to, co tu už bylo nakousnuto. Jezdím na kole dlouho, a vždy byla cesta cílem, čím techničtější tím lepší. Tzn.KČT cykloznačení jsem úplně ignoroval. Teď jezdím s dětma a je pro mne cca zárukou, že vše na cestě bude na jejich levelu. V případě, že má sloužit takto, pak je to ok, ale občas to tak evidentně není. Pokud má vyšší ambice, mělo by (v mapě a v reálu na rozcestníkách) uvádět obtížnost. Onen KČT manuál jí rozlišuje a cyklomapy občas (!) přejímají, ale KČT by si mělo vymínit, aby se to dostalo všude (mapy.cz jsou tuším příkladem kde to není). Pak to značení bude mít (turistický) význam.

      Žluté značení cyklostras (nepásové) pak beru jako čistě silniční…

      Spíš mi vůbec vadí rozlišování „cykloznačení“ „pěší značení“. V lidech to vyvolává mylný dojem, že ostatní na tuhle trasu nesmějí a i když to není pravda, řeč s nimi většinou není, jsou těmihle drobnostmi ve své „pravdě“ utvrzováni. To je ale jiná kapitola.

      • novas752  

        Velmi dobrej nápad spojit to značení. Akorát mi vysvětli, jestli by pěšácí chodili jen po širokých dobrých cestách, nebo naopak cyklisti byli směrování po pěšinách často neprůjezdných i pro zkušeného bajkera (hlavně tedy směrem do kopce). :)

        Podle mě by se to značení mělo důkladně předělat. Žluté/tabulko­vé/plechové by mělo vést jen po asfaltu nebo velmi velmi dobrých cestách (aby to bylo možné projet i na silničce), pásové/barevné/ma­lované by mělo vést po dobrých cestách a do mtb by se nemělo vůbec cpát.

        • MaPa  

          Já to ale nechci spojovat. Jde mi jen o slovíčka na těch cedulích. Kdyby tam nebyly, bylo by to úplně nejlepší. Nikdo nikoho nenutí ani nenabádá jaké značení chce/smí/může použít.

          mtb v mém pojetí by se značit prostě nemělo, protože většina lidí by s ním měla problém. Úroveň obtížnosti nastavená v manuálu KČT je dostatečná pro širokou veřejnost, kdo chce těžší, má dneska x dalších možností si ty cesty najít.

    • zbartos  

      Nový šéf KČT není vůči horským cyklistům příliš vstřícný (nepovažuje je za cykloturisty, ale za sportovce/závod­níky). A po 30 letech, kdy se jezdí na kole po značkách KČT, přemýšlí nad tím, že se budou značit trasy pro cyklisty jinudy než pro pěší. Viz jen pár krátkých částí v dlouhém rozhovoru na https://video.aktualne.cz/…cc47ab5f122/ .

      • novas752  

        No ono je stejně turistické značení pro mtb dost nepoužitelné. O nějaké sjízdnosti, obtížnosti a povaze dané cesty to neřekne vůbec nic a často jsou hezčí možnosti mimo turistické značky. A případnou jízdu po turistické to nijak víc neomezí, takže žádná změna.

        • Barak  

          Turisticke znaceni neni pro MTB prilis pouzitelne? To jsou mi novinky…

          Vzdycky nebo temer vzdycky muzes najit lepsi cestu, nez je ta znacena, at uz kde o turisticke nebo jine znaceni. Ale „lepsi“ je dost relativni pojem, protoze kazdy ma jime preference a tedy i nahled na to, co je vlastne lepsi.

          Za sebe a snad vsechny me zname, s nimiz jezdim, muzu rict, ze turisticke znacky jsou paradni moznost, jak nekde, kde to neznam, naplanuju rozumnou trasu nebo alespon jeji vetsi cast. Pak je samozrejme potreba pracovat s mapou a cist vrstevnice a odhadhadnout, ktere useky asi nebudou sjizdne nebo, ktere useky maji zajimavejsi alternativu.

          • d69  

            +1

          • novas752  

            Moje zkusenost je takova. Kdyz kouknu na turisticke trasy v mem okoli tak to spousty vybornych useku minou a spousta useku po nich je o nicem nebo za trest po nesmyslnych stojkach.

            Kdyz planuju vyjizdku neznamou oblasti, pouzivam Strava heatmapu prolozenou na mapy.cz, to ti o tom kudy se nejvice jezdi da daleko lepsi obrazek a zobrazi i moznosti ktere v mapy.cz vubec nejsou zmapovane (coz je automaticky „tudy bych chtel jet“).

            V nekterych oblastech uz je dost dobre pouzitelne i Trailforks, tam mas nejlepsi stezky v te lokalite, perfektne udelane hodnoceni obtiznosti, typu terenu, aktualni stav a prujezdnost, foto a nebo video z danych useku… Takhle by idealni „znaceni“ pro mtb melo vypadat.

        • lumyr  

          Trasování delších nebo vícedenních výletů je přes značení KČT hodně dobrý. Nevím, co je na nich nepoužitelnýho. To, že okolo komína najdeš lepší cesty je super, ale udělej z toho delší trasu, kde nezakufruješ při každý odbočce.

          • p@X  

            Taky mi není jasné, jak bych plánoval celodeňáky bez turistického značení…

            • novas752  

              Neřikám že bych se KČT vyloženě vyhýbal, určitě jsou úseky kde „pojedu 3km po žlutý a pak ostře vpravo“ ale prostě podle toho neplánuju. Při cestě pak kouknu do mapy na takových 10–15km dopředu a jedu.

        • Mustafa  

          Jak kde. Mě to připadá, že ty trasy nijak nerevidují. Prostě je tam trasa 60let, tak jen v nějakém časovém intervalu obnoví značky. To, že ta cesta už přestala být cesta ( často ) nijak neřeší. Takže tam v 50tých letech byl pěkný úvoz mezi poli ohraničený kamením z pole ale dnes tam je trnková alej, místy proložená černou skládkou. Pěchota tam projde, žekne si „nic moc“ ale cyklista tam potí krev :)

          Občas mi to i připadá, že prostě už umřel někdo, kdo se v daném úseku o ty cesty alespoň nějak staral atd., případně dal majitel pozemku najevo, že si nepřeje aby tam někdo cokoliv řezal / vysekal.

          Osobně mám turistický značky jako základ pro plánování tras, když nemáš k dispozici nějakýho rezidenta, tak imho nic lepšího není. Pak se příp. trasa upraví a příště už se to zkusí místama jinudy.

          Ofc. na stav má také velký vliv roční období, protože tam kde je v březnu / dubnu pár cm vysoká tráva a kopřivy, tak tam můžou být v květnu až listopadu prakticky neprůjezdný prvohory. Také záleží na tom, jak je trasa turisticky aktivní. Trasy po pochodu Praha- Prčice bývají „vyšláplé“ na dlouho ale takový ty trasy kde projde jeden turista za tři dny, to je často k ničemu.

          Účastnil jsem se kdysi cyklovýletu po Křivoklátsku, nikdo z nás to tam neznal a tak jsme to naplánovali čistě po značkách.Spousty nesmyslně dlouhých úseků po silnici a naopak dostatek lesních krpálů, které byl občas problém i tlačit. Předpokládám, že v tom byla i řádná porce smůly a v té oblasti je spousty značených stezek, které jsou napohodu, nepočítaje Kokostezky.

          Absolutně netuším, jaká je struktura této organizace ale jejich „dílo“ mi připadá aktuálně jako voličská základna KSČM – ti aktivní, to hardcore jádro prostě vymírá a na nějaké přetrasovávání, údržbu prostě nejsou lidi, natož na dohody s tísici majitelů pozemků.

          Upřímně, můj „vlhký sen“ je něco jako průjezdová mapa pro MTB turisty, kam každý zanese ty své udržované trasy „kolem komína“, spolu s nějakým jednoduchým značením obtížnosti atd..

          • lazza  

            Nemyslis namisto Krivoklatska spis Kokorinsko?

            • Mustafa  

              Ne ale ofc jsem to popletl. Ty Kokostezky jsem do toho zamíchal úplně nesmyslně, pardon. Jednalo se o Křivoklátsko, trasa byla Beroun → Beroun.

          • skaj  

            Tvuj vlhký sen skoro splňuje Strava heatmap. Není zač:)

            Ale… Pokud jste plánovali výlet na Krivoklatsko a najednou kolem vás Kokostezky, tak vás nespasi sebelepší znaceni

            • novas752  

              +Trailforks kxyz na tom komunita mistama jeste zamaka…

              • Mustafa  

                Podívám se, díky ale v hrubém náhledu to vypadá, že např. z mého „okresu“ tam není nic. Což může být ofc dáno tím, že můj okres neobsahuje nic, co by za záznam stálo :)

            • Mustafa  

              Pardon, Kokostezky byl omyl. Strava…aniž bych k tomu měl nějaký důvod, tak se Stravě vyhýbám, mrknu, díky za tip.

      • Doom Banovaný  

        Cha, některé formulace byly pěkně demagogické, třeba jak on jezdí pěkně ohleduplně, ale že jiní „trénující“ ohrožují pěší turisty :D – to se fakt povedlo. Ještě by se slušel dodat pohled z druhé strany, jak pěší občas nejsou schopni uvolnit cestu a nebo dělají naschvály. Ale to už by v rozhovoru neznělo tak ublíženě.

        • lumyr  

          Tak je hlavně dost úsměvný, jak se na BF hejtuje ebike a předseda tady mluví o bezohledných trénujících sportovcích, díky kterým chtějí překládat trasy. O éčku ani slovo :)

      • Jezevec70  

        A jak se vlastně rozlišuje cykloturista a horský cyklista? Nějak v tom nemám jasno. :-)

        • Lišák  

          Cykloturista chodí na cyklodiskuze.cz, horský cyklista na B-F.cz. To je snad jasný, ne?

      • midlander  

        poslouchat to nebudu, ale jako kudy by to chtěl tahat? už teď se naráží na problémy s majiteli pozemků, a on vymýšlí nové trasy spešl pro kola? tady někdo zaspal.

      • honzarb  

        …a na stavajici turisticke znacene trasy se vyda zakaz pouzivat je na kole? Nebo jak to zamysli?

        • Jezevec70  

          To by bylo zajímavé. Tady v okolí je na značených cestách tak 80% cyklistů. Pěší ve výrazné menšině.

          Navíc jsou to veřejně přístupné cesty. Jestli po nich vede nějaká turistická značka mě vůbec nemusí zajímat.

          • honzarb  

            No tj jasny, souhlas…ale nevis, co vymysli a kdyby doslo na lamani chleba, tak lobby KCT bude jiste silnejsi, nez ta nase…

            • Auditor  

              A tak, ono prece neni problem, aby i mtb/cyklotu­risti/aj meli svuj spolek, kterej bude mit podobnou vahu … ze. On ten „spolek“ tady uz nejakou dobu i je… ale – ten hejt na nej je tady vetsi nez sila, ochota si uvedomit, co se muze (ale taky nemusi) stat… Mozna se budem jednou divit.

    • Annaxxixi  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.