• Vincent00

    Zdravím kolaře v novém roce.

    Mohl by mi někdo poradit jaký si pořídit 2. objektiv k fotoaparátu Nikon D5100. Zatím mám asi 3 roky základní Nikkor 18–105mm a chtěl bych něco, co by posloužilo víc na focení v místnosti, postýlce, oslavách… Nechci utrácet peníze, protože tolik toho zas nenafotím. Jde mi spíš o tipy a podíval bych se po bazarech… Popřípadě nějaké fórum, kde si rozšířit obzor. Díky za reakce.

    • MatS  

      Ahoj. Ja mam Nikony uz leta a aktualne d7200. K ni mam z minula 18–70 a ted setak 18–105. Jako tele jsem kdysi koupil bazarovy 70–200, ale ten pouzivam fakt malo ackoliv dela ostre fotky jak britva. Vic jsem si zamiloval ultrasirokac Sigma 10–20. Ma ultrazvukovy ostreni a kresli nadherne. Optimalni do interieru a na krajinky. Jen ma 72mm zavit pro filtry a chce to slim filtry. Podobny dela i Tamron a Tokina. Nikon je uz moc drahy. Da se sehnat i z druhe ruky. Doporucuju se podivat do bazarove sekce www.paladix.cz

      Pokud potrebujes do interieru kde je malo svetla, tak jedine pevne sklo s dobrou svetelnosti. Ale to je dost drahe.

      Pokud si chces rozsirit obzory, tak stranky www.fotoroman.cz. Jsou to stranky fotografa Romana Pihana, ktery se venuje i edukaci a dokaze vse velmi rozumne vysvetlit.

      • Vincent00  

        Děkuji za info, o pevné jsem už trošku přemýšlel. Líbí se mi docela Nikon 35mm f/1,8G AF-S DX. Ale nový bych určitě nekupoval, to je až moc peněz… Tvé odkazy jdu hned prozkoumat. Díky

        • team_daddy  

          Tenhle mam nasazenej na tele uz 3 roky. Klasickej zoom pouziju cca 1× rocne. Ta 35 ma sice svy limity, ale je to vybornej univerzal.

      • lukas aka mitro  

        Tu sigmu mam, ale nezda se mi jako vhodnz kandidat na popisovane foceni-mistnosti, oslavy, postylka… Jednoduse proto, ze se ti na takove momenty vleze do zorneho pole moc veci. Pokud nevyhovuje ta 18–105, zkusil bych pevnou 30–35mm…

        • Vincent00  

          Díky moc za názor, poohlídnu se.

        • blaf  

          35 je do interieru dlouhe, sice mam na fotaku vetsinu casu pevnou 35, ale hlavne kvuli svetelnosti, casto musim couvat a couvat az neni kam :/ (na foceni jednoho cloveka je to ok, ale jak jde o skupinu, rozbalovani darku apod. tak uz prestava stacit)

          35 na ff, to uz by byla jina

    • alo  

      co znamená focení v postýlce?

      • Jirra  

        Asi „dopisovatel“ amateru.cz :-)

      • Vincent00  

        To znamená, že až mi bude ležet dítě po porodu v postýlce, tak ho chci vyfotit i bez blesku a to mi stávající objektiv v horším světle moc nedovolí…

        • blaf  

          .

        • plzakj  

          To budes mit problemy i se svetelnym objektivem. Na tohle je nejlepsi denni svetlo. Umistit postylku nekam k oknu nebo pod stresni okno. Navic svetelnej obektiv s velkou dirou = velmi mala hloubka ostrosti a budes mit zas problem jak a kam ostrit.

          Jina varianta je profi osvetlovaci zableskova souprava s difuzorama tak za 20tis, jako se pouziva na foceni novorozenat :-)

          • mr.antik  

            nebude..... jsem rozhodně za to mít jeden kvalitní portrétni světelný objektiv. Na nějaký kalby v hospodě apod stačí cokoliv…

          • JSt  

            pokud budes mit svetelnost f2 a min, na iso3200 malokdy budes muset jit pod 1/100s. a problem, kam ostrit budes mit, jen pokud si nebudes jisty tim, co fotis. ;-)

            • plzakj  

              Tak to zalezi na ohnisku…

              • JSt  

                podle me to zalezi na mnozstvi svetla na scene. ;-)

            • Tomcat  

              tak ISO3200 je votřesný na jakoukoliv závěrku.

              • lukas aka mitro  

                Podle ceho soudis?

                • Tomcat  

                  Protože pokud člověk nechladí chip (např u astronomické fotky) i digitální středoformát tam má už nevhodný šum. O low endu jako N3×xx N5×xx nebo nižší střední třídy jako N7×xxx nemluvě.

                  Většina nezašuměných fotek na vysoké ISO je postprocesing elektroniky foťáku.

        • Namtos  

          Já si myslím, že pokud tu jde opravdu jen o citlivost novorozeněte na ostré světlo, tak přeci není co řešit..

          Taky jsem nechtěl fotit s bleskem a na rozdíl od tebe narážel v té době na limity ultrazoomu, kde jakžtakž použitelné ISO bylo 400, tak jsem to pořešil focením ze stativu. Kde můžeš fotit delší časy než z ruky…

          Samozřejmě jen to do té doby dokud „posedí“, ale pokud najdeš v bazaru za zajímavou cenu nějaký pevný objektiv – určitě ho v budoucnu užiješ…

        • Lister  

          Postel pod okno a hledat hezke světlo.

          Světelný objektiv blbe podmínky nezachrání. A když už je hodně špatně tak odrážený blesk od stropu udělá hezký měkký zdroj světla a miminu určitě neuškodi. Treba jen proto, že novorozenec skoro nikdy nemá otevřené očí.

          • JSt  

            postel pod okno neni dobra rada. budes fotit proti svetlu.

            z mych zkusenosti budes tezko hledat v domacnosti osvetlenou mistnost, kterou neodfotis s f2 na vyse zminovanych iso3200 a 1/100s. kdyz zminujes foceni novorozence, je lepsi podrzet spoust a fotak nechat nafotit serii. radej mit co mazat, nez nemit co vybrat. ;-) tu serii ti tebou zminovane levne blesky nafotit neumozni. nehlede na to, ze foceni s bleskem ma taky sva uskali a je treba se s nim naucit. oproti blesku ma svetelny objektiv ma daleko sirsi vyuziti.

            • Lister  

              Normalne bych na jihomoravského vševěda nereagoval, ale nemam rád když se píšou bludy.

              Kombinace F2, ISO 3200 a čas 1/100 je dostatečný na focení ve střední místnosti osvetlene úspornou žárovkou kolem 20w. A to muj foťák má asi tak o 1/2EV horší citlivost čipu než většina konkurence.

              Teď jsem kontroloval fotky dcerky z porodnice a bohatě stačila kombinace F2.8 1/100 při ISO 200–400. Zdrojem světla bylo jediné velke okno v místnosti.

              Za denního světla s využitím velkého okna jako zdroje bude světla mnohem víc. Stačí když to světlo nebude tvrdé ale nějak se změkčí – bud využít okno bez přímého dopadu slunce nebo vymyslet nějaký difuzér – často stačí hustší záclona.

              Mam levný blesk. Nemá problém při menším výkonu fotit kontinuální série 10–15 fotek.

              Jestli je lepší světle sklo nebo blesk záleží na fotografovi. Nejlepší je asi mit oboje. Já měl několik světlých skel ale za poslední dobu nejvíce ze všeho změnil muj styl focení nákup 2 blesků a bezdrátového odpalovače.

              PS: dat postýlku k oknu ještě neznamená fotit proti němu. Pokud člověk nebydlí ve 4 patře tak se dá klidne fotit i zkz okno, ale tak jsem to původně nemyslel.

              • Lister  

                A protoze jst to bude chtít zase cele převracet tak radeji jesre tohle: kolik světla tazatel doma má, si muže jednoduše změřit pomocí jakéhokoliv foťáku – nastaví parametry vyfotí prostor, kde pak bude ležet postýlka a bude mit jasno.

                Jinak muj tip na světle sklo je níže – Sigma 17–50 F2.8. Slušný univerzál pokud někdo nechce fotit na pevna skla.

                • detoxy  

                  Předběhnul jsi mě se stejným tipem o 3 minuty :) , viz dole.

              • JSt  

                iso3200 jsem uvedl jako takovou mez, kterou vetsina soucasnych fotaku uspokojive zvladne. 1/100s zas jako takovu hranici, kdy je pohyb jeste zmrazeny. a sam pises, ze tyto hodnoty s rezervou staci i pro foceni v chabe mistnosti s f2 objektivem – blesk netreba. to jsem tim chtel rict.

                ze zvladnou ty levne blesky i serii jsem nevedel. plus pro tebe. ;-)

                jak casto doma fotis dite na dva blesky? :-) nejake aranzovane foceni jednou za cas, proc ne. ale momentky si takhle nedovedu dost dobre predstavit.

    • plzakj  

      Ja jsem hodne spokojen se Sigmou contemporary 17–70 f2.8–4.0. Pekna opticka kvalita, svetelnost a stabilizace, dostatecne sirokej pro foceni v mistnosti i dobrej rozsah jako univerzal na dovolenou. Cena kole 10tis. V dobe, kdyz jsem ho kupoval, tak jeste nebyl novej nikon 16–80. Stoji 2× tolik, co sigma, ale je to nikon :-) Stara 16–85 neni nic moc.

      Jinak jsem mel pevnou 35 1.8 a na dx je to moc dlouhy na foceni v mistnosti. Pokud bys chtel pevnej, svetelnej, tak spis 20mm 1.8. 24 mi bylo taky dlouhy. To ohnisko si muzes odzkouset na stavajicim objektivu.

      • t29  

        +1

        Napřed pořešit, v čem ten základní univerzál 18–105 nestačí. Jestli světelností, nebo ohniskovou vzdáleností, nebo něčím jiným. Na focení v místnosti bych taky radši volil 20/f1,8 než 35/f1,8.

        • lukas aka mitro  

          No..ale pak vemes svetelny sklo do mistnosti na vyfoceni vice lidi a jsi opet v cici bo mala HO…

          • t29  

            No.. a pak se naučíš používat clonu a budeš nadávat, že to na vysoké iso šumí, prodáš foťák a začneš dělat do včel :)

            • DoomHammer  

              nebo přejde na film

            • Foose  

              Řeším podobně dilema…

              Chci nejaky sirokouhly objektiv na Canon. Mam jen pevnou 50ku. Venku se mi s ni fotí dobre ale potřebuji něco širšího do interiéru. A na krajinky.

              Uvažují Canon 10–20, 17–40, nebo nějaké pevné sklo.

              Co používáte?

              Chci to na Canon 100D.

              • MatS  

                záleží na tvém rozpočtu a co a při jakém světle budeš fotit. většina těch skel přesáhne cenu toho kanónu.

              • JSt  

                sirokac na crop canon je imho jednoznacne stabilizovany 10–18.

              • t29  

                10–20 nebo 17–40 jsou dva různé rozsahy.

                Pokud potřebuješ úhel záběru podobný jako GoPro, tak hledej co nejkratší ohniskovou vzdálenost (a ještě to nemusí stačit) – takže EF-S 10–18 (levnější, se stabilizací) nebo EF-S 10–22 (lepší optika, světelnost, USM motor). Osobně tak extrémní úhel nepotřebuju a jako základní lehce širokoúhlý objektiv používám EF17–40/f4L, dneska bych ale radši pořídil EF16–35/f4L IS (stabilizace je návyková věc a výbava f/2,8 trhá peněženku a popruhy batohu).

                Z pevných objektivů je díky ceně a velikosti docela zajímavý EF-S 24/f2,8, takové „hospodské sklo“ :)

                • Foose  

                  vidím to na 10–18 nebo 17–40 z bazaru… cena kolem 10t

                  jen se musím rozhodnout které ohnisko více využiji.

              • JFtryall  

                Ja pouzivam rad Samyanga 14mm. Sice na FF, ale i na crop by to bylo porad siroky. Kresli velmi pekne i na f2.8.

          • Lister  

            U sirších skel to zase takový problém není.

            30mm je moje nejoblibenější délka, bohužel můj aktuální systém má jen 35mm a to už je trochu znát. Asi si k tomu pořídím ještě 23mm a budu spokojený.

    • alo  

      no nevím, zauvažoval bych nad fullframem + několik pevných skel k tomu, i když zadání znělo trochu jinak-)

    • Jirka24x  

      Taky uvazuji o zmene mam nikon d3100 s objektivem18–105 a chtel bych neco co ma zaber jak moje kamera na kolo (170°). Co bych mel koupit ?

    • vili  

      Nevím jaký máš rozpočet, ale Sigmu 17–70 bych nebral, protože si příliš z toho seťáku 18–105 nepomůžeš (bo prostě není uplně špatnej a ta sigma není uplně dobrá). Potom záleží co chceš fotit v té místnosti – na nějaký portréty pevnej nikon 35/1,8 z bazaru – za málo peněz, hodně muziky. Pokud chceš dokonalej univerzál, tak sigma 18–35/1,8 art, ale tam už je to za hodně peněz, hodně muziky.

      • Vincent00  

        Díky to se mi zdá, jako rada, kterou jsem hledal!!

      • T(h)omik  

        Souhlas, ta Sigma 17–70 je zlá. Docela mě překvapuje, že ještě nikdo nezmínil (možná jsem si jenom nevšiml) Tamron 17–50 f/2,8. I u něj se musí dávat pozor najednotlivé kusy, ale když se trefíš, je to bezva.

        • DoomHammer  

          asi něco dělám blbě, když se Sigmou 17–70 C fotím většinu věcí a nemám s ní problém :D

          • T(h)omik  

            Měl jsem postupně 4 kusy první verze a vždycky byl nějaký problém. Buď s ostřením nebo s rozmazanou částí obrazu, třeba i přes třetinu snímku. Jak je na tom verze novější nevím, ale po předchozích zkušenostech už bych ani neměl chuť ji zkoušet.

            • DoomHammer  

              17–70 2,8–4,5 jsem měl taky a bez problémů, kromě pomalejšího ostření.

            • plzakj  

              Tak kdyz to nevis, tak nepis, ze je zla…

              • DoomHammer  

                papír snese všechno :)

        • plzakj  

          Ty prvni verze byly spatny. Ta Contemporary je super. Pro mne navic idealni rozsah na cestovani. xx-50 je na mne kratky.

    • Lister  

      Pevnou světlou světlou třicítku a padesátku. Základ každé výbavy. Stojí to pár korun a kvalita bývá slušná. Pokud tedy focení na oslavách neznamená, že chceš fotit 50 lidí rozprostřených po celém pokoji.

      Nebo nějaký zoom se základním rozsahem 17–50 a pevnou světelností kolem 2.8 – třeba od Sigmy

      Jestli chceš jeden objektiv volil bych druhou variantu. Já raději fotím na pevná skla.

      • Lister  

        Ještě mě napadá jedna věc. Pokud hlavním problém je nedostatek světla v interiéru a nehraješ na malou hloubku ostrosti a tím pádem co nejsvětelejší objektiv, tak bych se hodně zamyslel nad tím, jestli lepší službu než nové sklo neudělá systémový (externí) blesk. Za sebe můžu doporučit blesky Nissin, které za velmi zajímavé peníze nabízí výbornou funkci – k zrcadlu bych asi volil Di700. Ja mám k menšímu foťáku i40 a i60.

    • detoxy  

      Objektiv na focení v místnosti, tak nejlevněji ti vyjde pevná 35. Jednoduchá, malá, ostrá, světelná, levná. Ale je to pevné ohnisko, takže za rok až se dítko bude hýbat, tak budeš mít problém, že už to nohama neuzoomuješ :) . A za další rok už vůbec. Další možnost je Sigma 17–50 f2,8. Výborný objektiv střední třídy, pěkná kresba, slušně světelná v celém rozsahu, cena ještě rozumná. Nebo něco podobného se světelností f2,8 v celém rozsahu. My jsme pořídili Tamron 24–70 f2,8, ale to je ještě o třídu výš.

      Ale i s těmito objektivy budeš schopen fotit pěkné nezašuměné (ISO max 800, spíš 400) fotky jen v prosvětlené místnosti. Podle mě nejlépe službu splní přídavný blesk, který když budeš směrovat do stropu. Můžeš fotit kdykoliv, při jakémkoliv světle a děti klidně můžou běhat. Tedy pokud se zaměříš pouze na fotografování v interiéru, protože pokud půjdeš cestou objektivu, budeš mít zase lepší sklo i v případě třeba externího focení.

      Podle mě nejprve blesk a pak tu Sigmu.

      • Lister  

        24–70 je na APSC trochu nešikovné ohnisko. Ale pokud někomu nechybí to širší ohnisko tak fajn.

        Není ten Tamron na FF? Protože používat FF skla na APSC přináší spíš nevýhody než výhody.

    • Vincent00  

      Tak jsem se teď rozhodl zkusit svoje první pevné sklo Nikkor 50mm f1,8 za směšných 1500 kaček a potom prostě uvidím, jak mě to osloví. Třeba usoudím, že bude rozumnější si koupit nějakej ten blesk- dlouho mě to láká, ale nechce se mi hledat, co koupit… Každopádně děkuji všem za rady a snad mě nesežerete za moji volbu…

      • plzakj  

        To je ta Dckova verze? Na tu hlavne potrebujes telo s ostricim motorkem. D5×xx a D3×xx s rim bude ostrit jen rucne.

        Na D5100 potrebujes 50mm G.

      • mr.antik  

        na blesk bych se vykaslal to je dost věda často s nevalnym výsledkem..... s 50mm budeš spokojenej i za cenu horšiho komfortu

    • bystřické  

      já svého vnuka fotím převážně sigmou 35/1,4 bez blesku,je to dost dobré sklo při slabém světle,jak roste tak ho beru do svého ateliéru,ale to je jiná písnička

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse