• jannk

    Takový debilní dotaz, ale už jste na to museli narazit: píchlé duše doma hážu do šuplíku a až jsou 3–4, tak je najednou slepím. Lepit je po jedné jsem vzdal, obvykle mi vyschlo lepidlo. Jenže když je zalepím, tak k nim nemám důvěru, dokud nevydrží nafouknuté aspoň 24h. A to je ten problém – samotnou duši na 3–4 bary moc nafouknout nejde a když ji nafouknu méně, tak z ní vzduch nemusí utéct. Tj po zalepení duší je postupně měním na kole a čekám, jestli vydrží a až potom ji vezmu zpátky do provozu – opruz

    tj moje otázka – jak zkoušíte, že je duše dobře zalepená aby se jí dalo věřit?? (já vím, obskurní dotaz :)

    0 0
    • xaver  

      v lavóru ve vodě :D

      že je samotné místo kvalitně zalepené jsem si prostě jist

      0 0
    • Smazaný účet  

      Nezkouším to nijak, nevím zda se mi někdy stalo že by lepení povolilo. Ale myslím že ne.

      0 0
      • jannk  

        To ani tak neni o tom, ze by lepeni povolilo (i kdyz i tam clovek muze udelat chybu), ale nekdy jsou diry dve a jednu prehlednu – zalepim jen velkou a nejakou malou nevidim. Proste mam problem vzit lepenou dusi jako rezervu kdyz ji neverim.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Tak než lepím tak do vany pod vodu a označit potom fixou. Nejlépe červenou či modrou.

          0 0
          • jannk  

            Ok, dik. Tohle pochopitelne delam – chapu, ze zalepenym dusim uz potom proste veris.

            0 0
            • Deathwing  

              tak sundej dusi z kola, tu vem jako nahradni a do kola dej nove zalepenou tim ji proveris

              0 0
            • lunochod  

              Ono mnohdy nelze věřit ani dýl skladovaným duším protože začnou puchřit.

              0 0
    • Rychlej turista  

      Nafouknu, pověsím a po pár dnech se na ni podívám. Buďto splaskne nebo ne.

      0 0
      • jannk  

        Ano to delam. Ale jak pisu v uvodu – lepim duse po 3–4 najednou, takze potom jak debil kazdy den prehazuji duse → opruz.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Pověs je taky najednou :-)

          0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Tady nic nevyřešíš. Buďto si jsi svou prací jist nebo nejsi. Osobně každou duši ve vaně promačkám třikrát okolo, než ji vezmu na sucho a začnu lepit nalezené díry. Navíc s sebou na kole vozím lepící sadu, takže i kdyby byla rezerva ještě opíchaná, můžu ji na cestě opravit.

          Lepidlo doporučuji pravidelně kontrolovat. Může se stát že vyschne po měsíci, může klidně vydržet i rok a víc.

          0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Kdyz das otevrene tube lepidla pod vicko alobal, vysycha podstatne pomaleji, protoze rozpoustedlo skrz kov tolik nedifunduje jako skrz plast.

      Zalepene dusi verim, imho nejake zkouseni ve vode nebo nafouknutim hned po zalepeni akorat pomaha tomu aby se flastr odlepil.

      0 0
      • 01carbon  

        Hmm zkusím – mam tu nějaký lep na opravu neoprenů, který rád vysychá a většinou ho nestačím spotřebovat. Perfektně to lepí všechny silonové věci – škubnutý dres, prasklina na svršku boty… Skladuji to v lednici ale jakmile se to načne nejde proces vysychání-tvrdnutí zastavit.

        0 0
        • Hrabex1  

          taky je dulezity pri nacinani nove tuby udelat co nejmensi dirku a ne do toho natlacit druhou stranu uzaveru nadoraz.

          Pak to lepidlo v pohode vydrzi celou sezonu.

          0 0
          • Breakpain  

            Mluvis o lepidlu na duse, co koupis za 7 kc? :)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Jde přece o to, aby to lepidlo tam bylo a fungovalo, když potřebuji, ni? Osobně to dělám tak, že vozím nenačatou tubičku a když ji načnu, tak s ní doma polepím co se dá a vezu zase nenačatou, protože defekty mívám ojediněle.

              0 0
              • fargo.  

                Plně souhlasím. Dělám to podobně. Někdy na začátku cyklosezóny koupím tubičku novou, abych měl jistotu. Vždyť to nestojí majlant.

                0 0
                • JendaH  

                  Co je to sezóna? To je to období od 1.1. do 31.12.? :-)

                  Já mám z tohoto pohledu paradoxně „sezónu“ v zimě, protože posypové kamínky a vůbec bordel.

                  0 0
                  • Radek Broz  

                    Sezńa je od doby, co jezdíš v teplejch krajích do doby, než napadne sníh a musíš jet do teplejch krajů.

                    0 0
                    •  

                      Tak to mám sezónu 340 dní v roce.

                      0 0
              • Breakpain  

                Mno, vzdyt tak jsem to myslel ;) …

                0 0
              • Japhy  

                Vozím s načatou vždy ještě nenačatou. Když je ta načatá vyschlá, houby zle. Ale stejně radši měním duši a lepím až doma v klidu a pohodlí.

                0 0
          • jIrI___  

            Základ je po použití lepidlo natlačit až po okraj tuby a zašroubovat, ať uvnitř zůstane co nejméně vzduchu. Divím se, kolik lidí tuhle základní věc nedělá a pak pláčou, že jim lepidlo v tubě vysychá :)

            0 0
            •  

              Tak to tedy nějak nechápu jak to tedy ti lidé dělají – přeci když lepidlo používám, normálně ho vytlačuju ven, až po okraj tuby, využiju jen to co jde ven a pak to samozřejmě zašroubuju.

              Jinak lepidlo mi taky nějak NEvysychá.

              0 0
              • pepek  

                ovšem to uepidýlko couvne, tak je ho třeba trochu potlačit

                0 0
            • Breakpain  

              Nepláču :) … kašlu nato a na každé lepení vezu nové lepidlo ;-) … při té ceně a frekvenci lepení nemá smysl se s tím prdět.

              5 lepidel na sezónu bohatě pokryje mé potřeby a stojí to 35 kč :) …

              0 0
              • jIrI___  

                Nemyslel jsem konkrétně tebe, dělá to tak spousta lidí v mém okolí a diví se, že za půl roku mají lepidlo vyschlé. Přitom stačí při zašroubovávání víčka tubu lehce zmáčknout, nic co by člověku zabralo nějaký čas navíc nebo nad tím musel přemýšlet :)

                0 0
              • 01carbon  

                ;)

                Jsem to neresil. Mam bezduse. Syn duse. Cca mesic zpet jsem hledal lepeni a nasel doma jednu malou tubicku a 2–3 flastry a to jeste ty hranate na plaste. Schvalne jsem se mrknul do faktury od ferdusu nekdy zari loni. 8malych lepidel 35 flastru na duse a 15 na plaste. Z toho jsem ja spotreboval tak 3–5 flastru na plaste. Jestli to na vyjizdkach zere nevim – nechapu a z nej kloudny vysvetleni nedostanu. A to uz ho na tocny i nekdo zachranoval, protoze vymenil dusi ale dalsi defekt uz.nemel jak vyresit.

                0 0
    • jonti  

      Tu zalepenou dusi po par hodinach nasadim na kolo a puvodni vozim dal jako rezervni. Kdyz to vydrzi pres noc, je to ok.

      0 0
    • cregis  

      Je možné že se může duše roztáhnout když ji nafoukam venku a nechám? Jednou sem to zkusil anuz jako by se do ráfku nechtěla vlézt.

      0 0
    • BLACK1E  

      Lepené duše jsem zásadně nevozil jako rezervu. Na bajku je pro mě tohle téma už tabu a na silnici nevozim lepený duše vubec od letošního léta, kdy mi v alpách ve sjezdu na předním kole povolila záplata kvůli horku. 200kč mi za rozmlácenou držku nestojí.

      0 0
      • jannk  

        Mi kvuli horku povolila jen samolepici zaplata, klasicka fakt ne … a to ani na pousti (Arizona, US). Ale koncept nevozit nahradni lepene je taky neco, o cem premyslim – na druhou stranu s zadnou zaplatou jsem jeste problem nikdy nemel.

        0 0
        • gerrard  

          Kolikrat rocne pichnes? Pri me intenzite defektu pichlou dusi zahodim a dal ji nevozim. Obzvlaste na silnicce neminim riskovat.

          0 0
          • jannk  

            Ale jo, nezruinovalo by me to, ale prijde mi skoda duse vyhazovat. Pichnu kazdy mesic, tj cca jednou za 1000km (celkem vyrovnana kombinace silnice, CX/sotoliny a MTB). Ale v srpnu uz 3× … naposledy ve sjezdu z Jestedu, grrr! Do toho jeste par defektu rocne od manzelky.

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak vyhodit je stačí jednou, ale už tam hlavně nesmíš žádnou vracet…

              0 0
        • BLACK1E  

          Bylo 35° a bouchlo mi to po půlhodinovym sjezdu kterej měl 12–16%. Na ráfku se nedala udržet ruka a to já zrovna moc nebrzdim. Navíc mám pocit, že jsem to zalepil nějakym šmejdem a ne Ferdusem.

          0 0
          • jannk  

            Jasne, bez kotoucu (ktere na silnicce taky nemam) to je o necem jinem. Mi takhle bouchla nova duse – ale v pohode jsem to ustal, protoze to bylo na trenazeru :)

            0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Samolepící záplaty jsou z mých zkušeností vhodné jen na MTB. Na silničce a někdy i na trekovi padnou jenom kvůli tlaku co je v duši (prostě se vzduch protlačí ven).

        0 0
        • vt  

          Nesmysl. Pouzivam 20 let samolepici Park tooly a silnici i mtb, uplne bez problemu. Kdyz kouknu na stary duse, je tam zaplata uplne zazrana, vytrhnout lze jen s kusem duse.

          0 0
          • bezdratova.sprcha  

            Samolepky Park Tool? Mě to na silnici nikdy nedrželo. Čistíš to ještě před tím něčím?

            0 0
            • vt  

              Prilozenym smirkem zlehka obrousim, dam na kolo a nafouknu.

              0 0
    •  

      Samolepící záplaty mě pěkně vypekly – jedna perfektně držela… celých 48 hodin a pak najednou úplně „odpadla“ a nová tam už pak nějak nedržela, nebo respektive ne a ne těsnit. Takže jsem to domů odvedl, naštěstí jsem to měl zrovna kousek. Z další krabičky samolepících pak byli úplně všechny špatné a lepidlo se tam bylo „zkamenělé“, prostě se to drolilo a o lepení nemohla být vůbec řeč. Takže jsem poté ty dvě krabičky samolepících hodil do koše a už nikdy více.

      Klasické lepení Ferdus v podstatě spokojenost. Za poslední rok jsem píchnul asi 6× (všechno o takové malé drátky 1mm nebo i výrazně míň) a 1× prosekl celý plášť (netuším jak)… a jednou mi odešel moto ventilek. Píchlou duši prostě zalepím na místě a když pak druhý den do rána neujde, neřeším a jezdím. Zatím když je tam zalepených děr víc než dvě, nebo když to zjevně uniká tak už pomalu vyměním celou duši.

      0 0
    • JendaH  

      Záplata mi povolila 1 z asi 15 (nepočítám kolikrát jsem v životě lepil) po několika týdnech ježdění – takže nějakou kontrolu po zalepení neřeším, riziko mi přijde přijatelné.

      Mimochodem lepidlo (klasický modrý Ferdus) mi vydrží načaté tak půl roku, takže lepím většinou hned.

      0 0
      • senior  

        To já s sebou už nevozím nikdy lepenou duši- jednou mi záplata povolila. Vždy se snažím co nejdříve pořídit rezervní novou. Dokonce se mi jednou stalo, když jsem vnuka učil výměnu duší, tak se nám podařilo montpákami

        (mám kovové, neb plastové se mi lámaly) při nasazení pláště proděravět i tu duši (komu se to nestalo, ať po mně hodí kamenem) Takže když jedu do větší dálky, vezu s sebou duše dvě- jednu novou a jednu s tou záplatou (nesmějte se mi- co kdybych při výměně někde v lese při nasazování pláště opět propíchl i tu rezervu :-)

        0 0
        • jannk  

          no .. kdyz nekdo lame montpaky pri nasazovani plastu, tak by to nikoho radeji nemel ucit :)

          (jo, je par vyjimecnych kombinaci rafku a plastu, kdy to fakt moc nejde – ale obvykle staci zacit ze spravne strany a poradne srovnat patku)

          0 0
          • senior  

            tušil jsem, že budou tací, kteří to vždy umějí :-)

            bohužel to nejsem já :-((

            0 0
            • jannk  

              Nic osobniho :) Ja chci rict, ze kdyz to nejde, tak je potreba se podivat proc to nejde a ne to rvat silou az clovek zlomi paku. Paka se zlomi jen kdyz clovek dela neco blbe a snazi se to pretlacit – treba ma plast na pace prilis daleko od rafku.

              0 0
            • vt  

              Delas nekde chybu, mrkni na nejake youtube tutorialy. Plastakama to musi ji nasadit … pamatuju na silnicni Bajer rafky, ktere byly o kousek vetsi a nasazovani bylo peklo, ale i tam to slo s plast.packama.

              0 0
          •  

            Na tom něco je, ale teď mi řekněte co o čem vypovídá, když někdo láme jen jeden typ plastových montpák a druhý ne? Podle mě je to analogické k otázce plast vs. ocel a v důsledku to tedy o ničem takto nevypovídá. Může to znamenat jen to, že ty plastové montpáky co zlomil byl šmejd a ocel to řešila.

            0 0
            • Prazak0  

              Na svoje ráfky bych použil jedině plastovou montpáku,i tady nebudu páčit silou, ráfky mám z duralu. Jak jsem pal, kdo to musí rvát silou, tak to neumí nasazovat, ať se to naučí, párkrát si to zkusí. Ocelovou montpáku leda na ocelový ráfek na ukrajině apod. Nebo ji může použít někdo, kdo sílu nepoužije, ale kov na kov bych u ráfku nechtěl. Nestojím o žádnou rýhu a něm, ocel je tvrdší jak hliník.

              0 0
              •  

                No já ocelovou montpáku nepoužívám, ikdyž na konkrétně mých kolech mám převážně ocelové ráfky (v rodině už ne), ale třeba hák z jednoho typu plastových montpák jsem urval hned a hák z jiných plastových zase ne. Nakonec ten hák vlastně nepoužívám, takže si vystačím i s těmi „zkrácenými“ a žádný problém. Ale tvrdit, že není třeba použít sílu je podle mě nesmysl – s některými ráfky a některými plášti jistě. Ale nacpat třeba na 20" nějaké pláště (ne všechny samozřejmě) s ocelovou patkou bez použítí síly tedy opravdu dost dobře nejde.

                0 0
            • novas752  

              Akorát že ocelovou montpákou zlikviduješ ráfek mnohem snáz, než plastem. Protože když prdne plastová, tak se celkem prd stalo, ale ocelová nejspíš neprdne, protože se dřív ohne ráfek.

              Pokud se plášť po celém obvodu odlepí od patky ráfku a shrne do žlábku uprostřed ráfku a začne se to svlíkat od ventilku, neni možný, aby to plastovou nešlo. Hodně kombinací ráfek – plášť jde nasadit i vyzout pouzhou rukou.

              0 0
              •  

                Hodně kombnací ráfek-plášť jde nasadit i vyndat rukou, ano. Ale hodně ne.

                Mě taky stačí plastová, ale chápu že někdo bere ocel jako „bezproblémovou“. S tou ocelí vs. hliníkem podle mě jde o to, že když už má člověk ocelovou montpáku, musí s ní taky opatrně a pořád by měl používat jen nezbytné minimum síly (což je ovšem v některých jednotlivých případech docela dost).

                Potíž Vaší úvahy je podle mě v tom, že nezohledňujete kde tam plastová páka prdne – tu ocel prostě nepoužíváte proto, že by jste potřeboval tu „sílu“ materiálu tam na konci, kde se dotýká ráfku, ale spíš tam kde se nedotýká. S tou ocelí vás taky nikdo nenutí rýt do ráfku, nebo ho ohývat. To je jako kdyby jste tvrdil, že s ocelovou pákou musíte proříznout plášť nebo duši. V první řadě záleží na rukách které to drží.

                0 0
        • Prazak0  

          Montpákou by se silou rvát nemělo. Vlastně plášť nasadím i bez montpáky, tu používám jen při sundavání. Dřív jsem s tím měl taky potíže, chyba byla v tomto. Když dám plášť na ráfek, tak nejdřív ho dám kolem ráfku po obvodu. Hlídám, abych plášť nemělu usazený do ráfku, tj. plášť po obvodu kola je, ale patka pláště ne! Pak zandám patku pláště po jedné straně, poté po druhé. Chybou bylo, když plášť nebyl kolem obvodu ráfku, ale zalezl po jedné straně patkou do ráfku, pak to nešlo, ani silou.

          U sundavání jednou motpákou vyháknu patku ven, páku zapřu za drát, aby neuteklo zpět. Pak o kus dál vyndám dál a mám kus patky venku, podjíždím to motnpákou dál a tím dostávám patku ven. Po určitém kuse vyndání do jde víceméně samo. Druhá strana už jde bez motpáky, nebo jen minimálně. Takže hlídat, aby nejdřív byl plášt po obvodu kola a potom usazovat patku, nejdřív jedna strana, pak druhá. To je postup, jak to dělám.

          0 0
          •  

            No ono je to dost různé plášť od pláště a kolo od kola. Na průměru ráfku 622 to tam dám bez montpáky na 406 jen s určitým typem pláště, s jiným člověk musí zabrat. Vyjadřovat se tedy +/- ve smyslu že když člověk umí, sílu použít nemusí, by tedy podle mě bylo nesprávné.

            A páka je mimochodem zákonitě od toho aby nějak silou působila, takže o tázka co to znamá „rvát silou“, nějaká síla tam vždycky bude – pokud tedy nepoužíváte páku jako zarážku nebo jako klín, což taky funguje jen někdy a na něco.

            0 0
            • Prazak0  

              Ano, některé pláště jdou trošku líp, jiné hůř, ale měly by jít všechny, když to nejde, tak na vině je zpravidla špatný postup nasazování pláště.

              A mimochodem, každej pochopí, to to je rvát silou, pochopí to líp než udávat nějaký čísla, který si člověk v životě nezměří. Asi jako utahovat šroub určitou silou, tak kdo nemá momentkový klíč, tak prostě musí vědět, že „s citem“. A výrazy jako ne na krev apod každý pochopí, teda nesmí být úplně blbej.

              0 0
              •  

                No já mám 65 Kg a nepovažuju se za žádného silkáka, ale někdy mi tedy některé pláště opravdu jinak než ehm „rvát silou na krev“ nasadit nešly. Prostě ocelová patka pláště byla výrazně pod rozměr hrany ráfku a potřebovala „roztáhnout“. Možná, že moje rvaní na krev je pro člověka s 95 Kg co chodí do posilovny lehká práce, kdo ví. Ale mi každopádně něco říkejte o správném postupu nasazování který vždy zabere bez síly. Příště až na to narazím si Vás na to pozvu, aby jste se podíval :).

                0 0
        • arny71  

          To chce klid, me se to ted stalo taky, rupnul jsem montpaku i cvaknul nasazovanou dusi. Proste jsem to dlouho nedelal a vysel ze cviku. Stane se, no. Zalepeno, uz spravne nasazeno a jede se dal.

          0 0
          • senior  

            díky, už jsem měl o sobě pochybnosti, že jsem jediný, komu se to stalo

            0 0
    • obda  

      Při dodržení technologického postupu jsem zalepil Fredusem vždy ok, nikdy mi záplata neodpadla. A dokus jsem ještě vozil duše, tak jsem většinou místo použití náhradní duše rovnou lepil. Trvá to jen minutu navíc (klasický Ferdus – napatlat, nechat odvětrat, přimáčknout záplatu, nasadit, nafouknout, jet). Zato samolepky mi tak dobře nefungovaly a úspora času minimální.

      0 0
    • Prazak0  

      Lepenou duši nezkouším, např. ve vodě. Obvykle zalepím a hned opatrně nasadím do plášte a na kolo. Lepidlo drží natolik, že to udrží, ale rukou by šla záplata snadno odlepit. Drží ji právě to nafouknutí, takže duše je silou proti ráfku nebo spíš plášti. Vyzkoušet ve vodě nejde, čerstvá záplata by neudržela tlak, stejně duši mimo plášt nejde nafouknout na velký tlak.

      Vysychání lepidla, možná zkusit jinou značku, nebo tubu zavřít ještě kouskem alobalu. Ukládat nejradši v chladu, lednička, sklep kde je chladno. Lze i dát do mikrotenového sáčku. Za pár měsící mi lepidlo nezatuhne, pokud by bylo několik let, tak asi ano. Nedělal bych stylem mít v oběhu více duší, to je na hlavu. Pokud pícháš často, tak zkusit nějaký tmel, co umí zalepit i dost velké defekty.

      0 0
      • Sodoma  

        Chce to vymačkat z tuby vzduch, pak to vydrží o něco déle.

        0 0
        • Prazak0  

          úplně malé tuby, myslím nějaké 4g vyschnou nejsnáz. Větší víc vydrží. Zas malá tuba tolik nestojí, možná polovina se vyplácá a zalepení, tak proč řešit otázku nějakých 3–4kč? Ano, vymačkat vzduch malinko asi pomůže, stejně jak další rady. Ale ta tuba, zvl po jednom zalepení, nemá cenu ani jedné samolepicí záplaty.

          0 0
          •  

            To nechápu na jakém základě by to mělo fungovat. Mě mimochodem 4ml tuba po otevření (samozřejmě pak zašroubovaná) přes rok nevyschla a nejdelší doba neotevření byla snad 1/2 roku. Dřív mi rozhodně dojdou všechny záplaty v balení a ještě s tím zvládnu zalepit další. Teda nevím jestli se bavíme o tom samém – já mám na mysli „vulkanizační roztok“ na obyčejné záplaty.

            0 0
      • novas752  

        Já ssebou vozim vždy 2 lepidýlka – jedno z nich vždy ještě nenačatý. Z ferdusu se to dá koupit za 5Kč a neváží to v podstatě nic.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.