• bik87

    Ahoj rád bych pořídil nějaké lepší kola na MTB a váhám zda koukat po nějakém kvalitnějším hliníku s poměrně dostupnou cenou, nebo jít do karbonových ráfků.

    Chtěl bych vnitřní šířku 30mm což je požadavek – pláště 2,4

    Je to na XC ale chci něco ve stylu XM kvůli mé vyšší váze – 90–105kg s batohem.

    Co se mi líbí jsou záplety od DT Swiss třeba XM1700 nebo XM1501.

    V případě 1700 bych mohl vzít dvoje a mít nazuté různé pláště podle terénu.

    Pokud bych šel do 1501 jiné bych si nemohl dovolit a musel bych to pořád přezouvat.

    Váha se liší o 200g na setu a nebude jen na ráfku ale i na náboji tak docela váhám zda v tom bude opravdu znatelný jízdní rozdíl.

    Tuhost předpokládám bude u obou 30mm ráfcích velmi dobrá.

    Jakou variantu by jste preferovali? Hliníkový set za polovinu ceny nebo karbonový set eventuelně tu variantu dvou hliníkových setů – nějaké lehké XC pláště a potom nějakou odolnější variantu s výraznějším vzorkem do horších podmínek.

    Hlavně by mě zajímalo zda jde na tom karbonu opravdu poznat rozdíl při stejné šíři ráfku a docela podobné váze a také co je praktičtější na servis a dlouhou životnost.

    Děkuji.

    • bik87  

      Nikdo nemá porovnání podobných zápletů? Tím myslím opravdu podobné. Lidi často srovnají základní záplety za 3000 s novými karbony za 30000, ale to je pak něco jiného.

      • Tomas_82  

        Mám od Dt jen ráfky Xr361 a i při „zimní“ váze skoro 90kg s nima nemám problém ani při ježdění komenitých sjezdů, ale z 90% jezdím „turistické“ xc.

        • bik87  

          Jasný věřím ze vydrží dost, nicméně beru to pro sichr a vyšší pevnost se hodí (nebudu muset často centrovat a víc to snese) no a hlavně požaduji 30mm vnitřní rozměr kvůli tomu aby lip sedly 2,4 pláště a XR se dělá jen v 25mm.

    • pavelmisar  

      Mrkni na Equator MTB kola.

      • bik87  

        Dík ale ty nechci, jsem už rozhodnutej pro DT jen váhám nad tím zda platit jednou tolik za karbon.

        Proto mne zajímá už jen porovnání karbon/hliník při stejné šířce ráfku co do jízdních vlastností.

        • kubad  

          u DT připlácet za karbon je finančně nesmysl

          • bik87  

            Takže myslíš, že ty 1700 pojedou podobně jako ty 1501 a žádný velký rozdíl v nich nebude?

            • kubad  

              aktuálně nevím co ty myslíš

              XM1700 nebo XM1501. je hlína

              carbony stojí u DT 2× tolik a určitě nejsou 2× lepší

              • bik87  

                XM1700 jsou nově aktualizované – náboje 350 a td.

                XM1501 jsou nově z karbonu jako levnější model k 1200 řadě.

                1700 jsou ofiko za 20, 1501 ofiko za 40, ale v zahraničí se daji koupit ty 1501 lehce přes 30 a ty 1700 asi za 17.

                • kubad  

                  nechybí ti tam písmenko?

                  myslíš XM1700 a XMC 1501?

                  karbon je lepší, ale ten příplatek prostě nedává smysl, musíš ty kola chtít :D

                • jonti  

                  A chceš koupit ty XMC 1501 – teda nové z karbonu, nebo XM 1501 z hliníku někde ve výprodeji?

                  • bik87  

                    Pardon ty písmenka – obojí bych chtěl v té nové verzi co teď představili. Tedy jak nové 1700 tak nové karbonove 1501.

                    Jde mi hlavně o to zda ten rozdíl je znatelný nebo je to jen ,,kosmeticky” rozdíl a vyhozeny prachy.

                    Karbonove záplety jsem jel ale ne zároveň s jiným stejným kolem osazenym nějakými lepšími alu koly – takže nemám takové to přímé porovnání.

                    Co jsem se dočetl – karbon je tužší což bývá i kontraproduktivní a vyšší pružnost se dohání užšími dráty což je případ i 1501 – 2–1,6–2 oproti 1700 – 2–1,8–2. No a zda ušetřit 200g… nevím no zrovna u plastu které používám kdybych chtěl gramarit zvolim užší plast a rozdíl 200g je hned smazany.

                    • JachymP  

                      Rozdíl znát je. Mám hliník XM421 a karbonový Pancho strike, což jsou rozměrama podobný ráfky. Je fakt že na nich nikdy nemám stejný gumy, ale i tak je znát větší tuhost karbonu. Ty kola jakoby rychleji akcelerujou a kolo s nima je takový přesnější a citlivější. V komfortu odpružení ale problém není, to řeší bezduše a navíc mluvím o fullu.

                      Jestli se to ale vyplatí – to je na tobě. Záleží jak jezdíš. Troufnu si říct, že na lehčí terén a nižší roční nájezd je to zbytečný. Dobrý hliníkový kola nejsou špatný. Větší rozdíl dělají bezduše (oproti duším). Většinou když nasadím ty XM421 tak jsem i příjemně překvapen. Pak ale vrátím Pancho a je to jinej vesmír ;)

                      • bik87  

                        Jo bezduše jezdím. Právě, něco tam možná poznat bude (na obou jiný plášť jak si sám psal) tak se bojím aby to nebylo spíš placebo efekt.

            • Tomas_82  

              Myslím, že kola používají stejné ráfky a rozdíl je jen v nábojích.

    • Polo21  

      Mam hlinikove DT EX 1501 a aj karbonove Ibis 942 s i9 nabojmi, obidva vyplety maju cosi do seba (700€ vs. 2000€). Nemozem napisat ze jedny alebo druhe su v niecom extra lepsie. Pokial rozmyslas mat dva sety s roznym obutim, tak by som na tvojom mieste kupil 1700. Uzitkova hodnota bude urcite vacsia ako jedny karbonove.

    • jonti  

      Mám na jedno kolo dvoje výplety a možnost je střídat využívám minimálně, většinou jezdím s kolo co mám právě na kolo a několik měsíců to neřeším. Maximálně přes zimu sundám „lepší“ kola. Proto bych spíš šel do jednoho páru lepších kol. 1501 jsou super kola.

    • grafik  

      Na podzim jsem nechával zaplést DT kola u netbike (zatím jsem je ale neprojel – až v nové sezóně, kola jsou super, lehká, krásná ), problém ale bude s čekací dobou, aktuální skladové zásoby napříč ČR asi nejsou ideální – alespoň před cca měsícem/dvěma to tak bylo; momentálně není kam spěchat. Šel bych do hliníkových kompletů od DT, bezpatkové ráfky. Je otázka jestli na MTB má význam mít dvoje záplety, nejhorší varianta je pokud díly leží ladem …

      • bik87  

        Jo to je taky pravda ze v reálu bych mohl prehazovat pláště a hold vždy ozelit trochu toho mlika.

        Na Netbike jsem taky dnes koukal psal mi i jeden člen zda by nebylo lepší nechat je zaplést – nebudu jmenovat.

        Cena mi vychází na stejno cca pokud se podívám na 2019 modely od DT. Rozdíl tedy je v tom ze netbike muže udělat nějakou změnu, já bych ovšem žádnou nepozadoval no a pak je rozdíl už asi jen v provedení vypletu kde tak nějak více věřím tomu ze z fabriky bude ten vyplet přesnější co do napětí a vycentrovani.

        Třeba ty 1700 starší model jdou cca za 12000 což je stejná cena. Já bych ale rad ty nové a ty se pohybují kolem těch 16–17 tisíc.

        Bezpatkovy rafek – teď trochu nevím co tím myslíš? Napadá mne jen galuskový ráfek a galusky jezdit nechci.

        • Cavendish  

          Bezpatkový ráfek nese tuším označení Hookless. Mrkni po tom na webu :)

        • grafik  

          Řešil jsem to podobně jako ty, uvažoval jsem nad továrními koly, ale už si nepamatuji co rozhodlo. Tovární kola mají hezčí náboj. S ručně zapletenými koly bych se nebál, vypleteno je to alespoň podle pohledu dost dobře.. Zvolil jsem si typ a barvu niplů, je tam i nějaká pasta + mazivo, přímé dráty, XD ořech, prostě jsem si mohl pohrát. V netbike mají trpělivost : )

          S přehazováním pláště: pokud to nepotřebuješ nutně … když si sedne mlíko, plášť, ráfek – je zbytečný vše dokolečka „rozdrbávat“ pokud vše těsní jak má. Je to škoda mlíka, čas na čištění ráfků + patky pláště atd. … no uvidíš.

          Já mám koupené nové schwalbe s proužky a za sezónu je dojedu (hlavně zadní) a na další rok zase nové, případně starší ročník za polovinu ceny (ty s Addixem).

          Mám k tomu i ventilky, ale nikoliv s kompozitovou hlavou na dotažení – ta se prý dá lehce urvat, nevím. Vzal jsem klasiky hliníkové, černé.

        • grafik  

          Nechci tě nějak lámat, ale na vnitřní šířku ráfku 25mm existuje páska od Specialized, kterou není potřeba lepit, mám cca 3 roky a funguje bezvadně. Nevím jestli existuje podobný produkt pro 30mm (už to nesleduji).

          • bik87  

            …? Takže kvůli natazeni pásky místo klasického nalepeni samolepicí pásky což je ve výsledku to samé se vzdám 30mm a 2,4 pláště se mi budou žvejkat na 25mm rafkách?

            To opravdu ne.

            • Tomas_82  

              A s tím žvejkáním 2,4 pláště v 25mm ráfku máš nějakou osobní zkušenost?

              • JachymP  

                +1

                2,4 plášť není žádná extra velikost. Funguje v pohodě i na 21 mm ráfku. Jako optimum vidím 25 mm. U širších ráfků roste už zbytečně hmotnost.

                • MJ24  

                  Mám 27mm vepředu a 23mm vzadu, pláště Forekaster, 2,35 a Rekon rece 2,35. Přemýšlel jsem, že dám 27mm i dozadu, ale nějak moc nepozoruju, že by se vzadu nějak výrazně žvýkal, třeba v klopenkách i při tlaku 1,4 bar. Takže to asi nechám tak. Myslím že 25mm na 2,4 pláště může stačit. Spíš je to o individuálních preferencích.

                  • bik87  

                    Ardent 2,4 na 25mm tlak 20PSI a už se mi to nelíbilo. Na 30mm ten plášť seděl podstatně líp.

                    U nových zápletů jdu jednoznačně do 30mm už kvůli tomu že chci odolnější kola a gramy zas tak neřeším.

                    • kubad  

                      30mm nebude odolnější než 25mm, to jen na okraj

                      ale na 2,4" už je 30mm OK

                    • JachymP  

                      Vidíš, zrovna Ardent 2,4 vozím vpředu a mám 1,1 bar a na 25 mm ráfku je to suprovní. Ty jsi asi mluvil o zadku. Spíš se mi žvejkal 2,2 Ikon ale tam jsem měl menší tlaky a ty boky jsou proti Ardentu taky papír.

                      Ale souhlas, že podle specialized pásky bych teda ráfky rozhodně nevybíral ;)))

              • krabica  

                Není důvod dnes brát šířku 25mm, leda by byla za hodně dobrou cenu ve výprodeji, nebo chceš jezdit pláště užší než 2.3"…

              • bik87  

                Ano

            • grafik  

              Je to na tobě, asi jsem to blbě napsal, chtěl jsem říct, že existuje možnost pásky, která se nemusí nelepit.

        • plzakj  

          Ja bych vic veril tomu rucnimu vypleteni. Kdyz to nekdo umi.

          • bik87  

            Po skušenostech s ,,ručním” vypletením u Specialized a jejich Rovalech snad ani raději ne. Nehledě na to ze ty DT jsou taky ručně zapletený – tedy ve fabrice.

            • plzakj  

              Jsi prehlidl to „Kdyz to nekdo umi“ vid?

              Minimalne o tech XM1700 pochybuju, ze je zaplejtaj rucne, teda rucne ve Svicarsku. To je nekde uvedeny u vyrobce?

              • bik87  

                Hele někde to bylo v zahraničním článku o těch zapletech. A pletou se ve švajzu a myslím Německo a Polsko.

                Ano když to někdo umí – tak třeba Spešl to za mne tedy opravdu neumí.

                Za mne to umí Kastar – netbike nehodnotim pac sem jejich kola nejel a nezkoumal. Jen u DT mám zkušenosti a tam to kolo vždy bylo perfektně vypletene takže je to pro mne jistota.

              • Hnoj  

                Zaplétají je ručně v Polsku :)

                A silně pochybuju, že to, co se dělá ve Švýcarsku, dělají Švýcaři. Levná pracovní síla se dá přivézt z celé Evropy.

                Ruční výplet tady v ČR dává největší smysl ať už finančně a nebo výběrem.

                • bik87  

                  Jak sem psal, Švýcarsko, Německo, Polsko – buď podle řady nebo podle toho na jaký trh to jde.

                  Nechat si něco zaplést dá smysl když chci jinou kombinaci než mají v nabídce ale nějak mě nenapadá co bych měl chtít jinak. Potom je jak váha tak cena stejná (pokud budeme brát stejné komponenty).

                  Ale pořád ve mne hlodá červíček nad těmi 1501 teď jsem koukal, že se daji koupit i za 30 tisíc a to už pro mne je pěkná cena. Zas ty 1700 vyjdou opravdu pekne cenově a váha je pro mne v pohodě.

                  • rdkvc  

                    tovarni dt kola urcite spatna nebudou, nicmene s tou stejnou cenou to neni uplne pravda. napriklad tyhle od netbike nebo tyto od bikepart maji stejny naboje jako 1700 rada, ale narozdil od 1700 rady, pritom za nizsi cenu, dostanes svarovany rafek, coz dt pouziva az na vyssi rady, predchozi alu xm1501 napriklad, u 1700 jsou levnejsi lepeny rafky. ekvivalent 1700 tam maj za desitku. co se kvality vypletu tyce, tak zrovna custom dt kola od netbike vozim dva roky, taky 350 + xm rafky, akorat uzsi a s mosaz niplema, a nemel jsem zatim sebemensi problem.

                  • plzakj  

                    Zrovna vyse vylezly Hnoj mi zapletal XM421 na 350ky a sapim race spice, coz je rozhodne lepsi nez nejaka polska X1700 a za lehce lepsi cenu, nez ve sleve na b24. Mam 94kg, vozim je na xc fullu a ten vyplet se ani nehne. Karbon rafky by asi byly o tridu jinde, ale v hliniku je tohle za me super kombinace.

                • bik87  

                  PS levná pracovní síla jsou Češi. Nevidím rozdíl v tom jestli ten kdo zaplete kola mluví francouzsky, německy, polsky, česky, nebo čínsky.

                  Rozdíl vidím v tom jaké k tomu používá vybavení, jakou má praxi a školení a kolik toho denně vyplete.

                  No a v tom tedy víc věřím výpletům z fabriky kde budou kvalitní a drahé tenzometry, laserová kontrola pro úchylky a td.

                  Se vší úctou ke všem zdejším vyplétačům.

                  • kubad  

                    Kup si karbonové DT Swiss XMC1501 a budeš spokojený – dostaneš prvotřídní švýcarskou ručně pletenou, certifikovanou kvalitu

                  • Hnoj  

                    Kup si co chceš, jsou to tvoje prachy. Jen nemam dojem, že by tohle téma mělo jakýkoliv účel. Přijde mi, žes to měl celé předem rozhodnuto.

                    • bik87  

                      Mě šlo o porovnání karbonu vs hliník – záplety sem měl vybrané tyto dvoje šlo o to jestli je znát větší rozdíl.

                  • Touš  

                    Zajímalo by mě na jakou to máš raketu. Nebo-li co jsi vybral v červenci v jiném vláknu za bajk. Tam řešíš kolo na lehký terén s nízkou váhou a pak na to chceš poslat 30 mm ráfek a 2,4 pneu. No nevim nevim…

                    • bik87  

                      Sem to psal koupil sem Epica. Teď tam mám 2,3 na 25 při váze přes 2kg, takže 30 rafek s vahou nižší je pro mne plus.

                      • JachymP  

                        Nevšim jsem si tvojí váhy. V tom případě lehčí ráfky nebudou hrát už moc roli. Jde jen o lepší pocit.

                        • bik87  

                          Jo proste i ty 1700 ve 30mm jsou na tom váhově líp než hnůj co mám na Epicu teď.

                          Takže jelikož jsem jel 30mm a ten plast tam sedel výrazně lip a ty kola jsou určeny na Mountain tak v tom vidím výhodu ve vyšší odolnosti, lepší podpoře pro široké pneu – dal chci jezdit 2,3 ale i 2,4, no a i váhově si polepším. Samo výrazně lepší náboje a kvalita vypletu.

                          A kdybych šel do 1501 tak váhově by mi to dělalo už dost velký rozdíl samo opět na 30mm rafku.

                          Ano dalo by se sehnat ještě lehčí záplety na 25mm ale vzhledem k té 2,4 co chci jezdit se mi tyto záplety nechce pořizovat nehledě na to ze nevym kdy mě napadne vrazit tam 2,5 že.

                          Mě vyšší objem pláště hrozně vyhovuje a co sem si to poměřil do rámu mi vejde až 2,6 s nějakými 4mm mezery.

                          Beru ze většina lidi zde má Epica jako XC raketu jenže XC kola co sem jezdil před lety měli úplně jinou geo a byly postavené jinak tenhle Epic se za mne dost posunul k takovému Cross Mountain nebo jak se to dnes nazývá takže byt ho využívám na jízdu v lehčím terénu primárně tak občas mě to bere k něčemu narocnejsimu.

                          A při moji váze s batohem si říkám ze dávat na to nějaké ,,chrtí” záplety nemá smysl už i z důvodu ze stejně jedu široké pláště které mají sami jinou váhu než nějaké 2,1 a spíše mě to táhne k tomu používat trochu silnější stěny s ochranou aby to jako bezduse bylo hlavně odolnejsi.

                          Tak někdo psal ze hlinikovy 1700 klidně někdo zas ze 1501 budou super… moc jsem se neposunul :)

                  • raf007  

                    Ahoj, se vší úctou. Byl jsi se někdy podívat v takové tovární velkozaplétárně? Byl jsi někdy v dobře vybavené dílně, kde nedělají v podstatě nic jiného než ruční záplety?

                    Já ano…

                    Ty tovární laserem zkontrolované výplety dorovnávám v podstatě pokaždé, když se mi dostanou na servis. Milimetr tam není žádná míra. Moje centrovací vidlice P&K Lie má přesnost +/- 0.05 mm

                    Je mi samozřejmě úplně jedno jaká kola zvolíš, jen nemám rád podobná zvolání o kvalitě fabrických výrobků, kde jde primárně jen o kvantitu a největší úsporu.

                    Hezký den všem

                    • kubad  

                      ne ne ne DT jsou ručně zapletené ve Švýcarsku, a každé kolo má certifikát :D

                    • bik87  

                      Měl jsem několik setu fabrickych kol – jak DT, tak Mavic, Campu a preznacenou Campu neboli Fulcrum.

                      Ani u zapletu za 5000 se noc nehlo stejně jako u zapletu za 30000,–

                      Oproti tomu mi teď prošli ,,ručně” zapleteny Rovaly a 1–2mm není míra.

                      Asi tak.

                      A ano v dílně jsem byl – kolo si vždy servisuju sám včetně vidlice a zápletů.

                      • bik87  

                        Takže jak tu někdo vyzdvihuje ,,ručně” vypletene kola tak stejně tak mohu vyzdvihnout fabricke sety.

                        • Charlie_R  

                          Kupoval jsem asi tři roky zpátky Mavic Crossride, ještě na 26 palců. Vím, žádný hit, lowend. Zadní házelo minimálně půl cenťáku. Posílat na reklamaci se mi nechtělo, dal jsem to do servisu srovnat. Servisák říkal, že Mavic teď dělají často Rumuni a podle toho to taky vypadá.

                    • Hnoj  

                      To že to umí tvoje vidlice je hrozně krásný. Ale ono je to celý rukama. I na přesný vidli se nechá udělat blbě výplet, a na obyč vidli se dá odvést skvělá práce.

                      A souhlasím s tím, že „velkopletárny“ obvykle nejsou super extra přesné, ale to by měla být práce dobrého prodejce. Kola zkontrolovat a případně doladit, ne?

                      • raf007  

                        Promiň Richarde, nějak nechápu tvůj příspěvek…

                        Jedině, že mu ta dvoje kola DT Swiss nabízíš ty :-)

                        Měj se krásně ty i tvé ruce

                        • Hnoj  

                          Nenabízím mu vůbec nic. Jen říkám, že kvalita výpletu nezáleží na vidli ve které děláš ale na skillu a péči, kterou tomu dáš. Už je to srozumitelné?

    • bik87  

      Jinak nechápu jednu věc. Jasné napisu několikrát ze mi jde jen o porovnání těchto dvou setů 1700 a 1501 jestli je třeba někdo měl nebo má aspoň podobné srovnání (konstrukčně dva stejne typy zapletu jen jeden hliník a druhy karbon)

      A většina lidi zde začne diskutovat proč ne rafkarnu, netbike a podobne záplety – chápu ze si zde někteří chtějí honit kšefty a td ale dekuji nemám zájem.

      Když ten zájem mít budu tak se zajdu kouknout a třeba si vybrat ale nechci.

      Proč se zde nemůže respektovat to ze si někdo vybere jinak než co zde frčí?

      • JachymP  

        Já taky nechápu, co ještě řešíš. Už se to tu píše výš – ty karbonový jsou lepší. Jestli a jak moc poznáš nebo nepoznáš rozdíl, to je individuální a záleží na tobě. My tě neznáme a nevíme, jak jezdíš a co od biku očekáváš. Takže těžko můžem uhodnout, jestli zrovna ty ten rozdíl oceníš a jak moc ho oceníš. A taky nevíme, co ty peníze navíc pro tebe znamenaj – jestli peníze nejsou problém, kup si karbon a už o tom nemusíme víc diskutovat. Nic ve zlým, od toho je diskuse! ;)

      • Vilém  

        Tak to zkus jinde, treba tam budou odpovidat podle tvych predstav.

      • grafik  

        Si vyber na Heurece a neotravuj : )

      • AleZ80  

        On je asi také zádrhel v tom, že se dotazuješ na nové řady, které asi moc lidí odzkoušené nemá.

        Jinak, pokud uvažuješ o karbonech za cca 30 tisíc, stálo by za úvahu, jestli by nebylo lepší nechat si zaplést ráfky Santa Cruz Reserve, které mají doživotní záruku.

        Druhá úvaha je, jestli by za podobnou cenu těch XM1700 nebyly někde ve slevě předchozí XM1501, které mají lepší náboje.

        • kubad  

          v čem sou DT 240 lepší proti DT350? kromě váhy?

          • Markony  

            DT 240 nemají karmická ložiska ?

            • kubad  

              nemají ani nerezové ložiska :D

              190/180 mají keramické ložiska ale jsou ta 4× dražší než 350 :D

          • AleZ80  

            Aha, myslel jsem, že mají jiná ložiska.

            • kubad  

              stejné ložiska, stejné koncovky, stejný ořech ,rohatky 18z jsou teda odlehčené, ale jinak stejné, jen odlehčené tělo a pořád Swissmade, proto ta cena

              • tomxxx  

                Zase buď fér, na továrních zápletech dávají 36 rohatky minimálně do 1501.

                Btw do novejch 240 EXP stále dávají jen 18z rohatku?

    • Tomas_82  

      Tak asi ti to nijak nepomůže, ale jezdím hliníkové Dt čr 361 (šíře 22,5mm). Měl jsem možnost na svém kole zkusit karbonové ráfky Javax v šířce 23mm, se srovnatelnou váhou, náboje byly stejné jako na mých kolech, pláště i tlaky stejné. Rozdíly tam samozřejmě jsou, ale ne nijak velké a taky ne vždy jen pozitivní, třeba jízda po kamenité cestě, kde se občas nevyhneš špatně trefenému kamenu byla na karbonu docela nepříjemná. Ve výšlapu na hraně mých možností byl zase karbon o trošičku (ale nechá se to poznat) lepší. Nicméně ty rozdíly nejsou tak velké jako mezi levnými a lepšími hliníkovými ráfky a v mém případě si výhodami karbonu ten cenový rozdíl nijak neopodstatním.

      • bik87  

        Díky tohle je přesně to co sem tady od toho čekal – takovéto reálné porovnání. Taky jsem jel karbony ale to kolo bylo celkově jinak osazeno a nebylo to hned po sobě takže sem si to zas tak moc srovnat neuměl.

        Takže ještě jednou díky.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.