Výroba silničního rámu na míru, doma!

50 nepřečtených
  • Fiiky

    Chtěl bych si vyrobit silniční rám na míru. Bohužel nikde nemůžu najít kde mám udělat jaké rozměry a úhly podle mé postavy. Nechci jen přibližné rozměry, chci to přesně podle mé postavy. Vím, že to není vůbec lehká záležitost si to doma vyrobit, ale chtěl bych to zkusit. Pravděpodobně na to musí být nějaký program, kam se zadají všechny míry na těle, ono to vyhodnotí a narýsuje přesně rám. Máte s tím někdo zkušenosti nebo nějaký nápad? Nepište mi sem prosím, že bude lepší si ho koupit.

    0 0
    • Vilém  

      Tak hrubou geo, tj, delku ramu atd, ti vyplivne treba kalkulator na competitivecy­clist.com, na nakrasleni ramu by sel pouzit http://www.bikecad.ca/.

      Software, jaky si prestavujes mozna nejaky existuje, kazdopadne to nebude vubec levna zalezitost. I tak si spoustu veci musis urcit sam, jako hlavove uhly, delky zadni stavby atd.

      Muj dojem je, ze si to predstavujes jak Hurvinek valku.

      0 0
    • nooski  

      Jaké máš zkušenosti s konstrukcí silničních rámů? Z jakého materiálu to budeš tvořit? U oceli bych se s výrobou obrátil třeba na výrobce Kovařík, u hliníku RB a u karbonu třeba Duratec. Plácat něco doma bude s největší pravděpodobností totální nesmysl.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Ale kušuj. Ty bys každému chtěl hned kazit radost. It is no rocket science (nebo jak se to říká).

        Problémy jsou spíše technické – hlavně středová mufna a hlavová trubka. Asi by bylo příjemné a urychlující koupit originál sadu trubek (třeba Columbus) a snažit se lepit z té. U hliníku pak ještě problém s tepelnou úpravou již svařeného rámu.

        0 0
      • Fiiky  

        S konstrukci zadne, svaroval jsem zatim jen ocel a hlinik. Chtel bych to svarit bud ze stareho favorita nebo mam jeste par trekingovich kol. Pak tu mam jeste spostu ocelovych trubek, ktere by se dali pouzit.

        0 0
        • hovanec  

          Rám favorit se kroutí pod zadkem. Jestli se to zlepší tím, že to rozřežeš a svaříš… Na tohle možná odpoví fundovaní.

          0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Vycházel bych z cc kalkulátoru, který doporučuje Vilém. Asi máš nějaký závažný důvod k takovéto individualizaci, předpokládám, že máš i nějaké (špatné) zkušenosti se stávajícími rámy. Protože jsou běžné geometrie celkem dostupné, zvážil bych si očekávaný účel a vlastnosti nového rámu a geometrii navrhl úpravou geometrie nějakého již existujícího.

      Dopředu si musíš ujasnit hlavně délku hlavové trubky a také délku zadní stavby. Úhel sedlové trubky není problém dále optimalizovat podle vypočtené polohy sedla, offsetu sedlovky a velikosti rámu, úhel hlavové trubky v malém rozmezí podle „rake“ použité vidlice a požadované zbrklosti v manévrování. Čím více rámů si vyzkoušíš, tím snáz si vybereš.

      0 0
      • Fiiky  

        Mam takovou zvlastni povahu, to je muj duvod, vzdy kdyz neco nejde, u me to jde. Za dalsi, kazde kolo, co mi vybrali v obchode, a ja na nem vzdy i sedel, nikdy mi pak nevyhovovalo a za dalsi chci mit svuj ram na silnici, ten jeste nemam a pak chci jeste zdokonalovat sve schopnosti. Ale mate pravdu, zkusim nejprve upravit stareho favorita, jen jako prototyp. Vidim, ze to bude jeste tezsi nez jsem si myslel.

        0 0
        • kubad  

          težší to nebude :D

          ale výrazně, výrazně dražší, a vařit to ze starých rámů je celkem nesmysl, otázka je zda to vůbec pujde

          0 0
          • jecnak  

            Tak hlavne Favority jsou trubky pajene mosazi do plechovych spojek. Prvnich par doteku svareckou a vsechna mosaz utece.

            0 0
    • Esi  

      Jaké máš kromě navrhování rámů zkušenosti s teplotním opracování hliníku po sváření a podobně? Ono když to povaříš někde na koleně a potom ti to ve sjezdu při nějakých 70km/h rupne tak tam konči všechna sranda. Kdyby jsi chtěl povařit nějakou plečku na ježdění do hospody aby jsi se lišil tak budiž, ale silničku ?? Pokud chceš mít vlastní geometrii tak to třeba u hliníku není u RB žádný problém jen to bude o cca 4 litry dražší a pokud vymyslíš úplnou kravinu tak ti to budou minimálně rozporovat. O oceli ještě dělá rámy Bareš vlastní geo taky nebude problém.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Předpokládám, že řemeslnou stránku a její nástrahy autor vlákna zvládá. Ještě by šlo v opačném případě zkusit Lucas Frames, Tinu (Werk) a Pietra.

        0 0
        • Esi  

          no tak snad jo, nakonec jezdit na tom bude on :-), před cca 25 lety se mi povedlo zlomit silničku asi ve 40km/h na rovině a moc jsem se u toho nenasmál, tak že proto upozorňuju na toto riziko. Byl to teda seriový rám tuším že tenkrát nějaká eska. Po téhle zkušenosti jsem si nechal udělat silniční rám od Bareše na míru a mám ho do teď (teda jen z nostalgie pověšený v garáži na zdi :)

          0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Kamaro se níže ozval sám, doplním ještě Novák Frames.

          0 0
          • kamaro  

            Kamaro nemá čas, dělá si jen rámy pro sebe, rodinu a známé. Navíc když vím kolik nad tím strávím času, tak by to nikdo nezaplatil. Já to prostě musím dělat zadarmo :-)

            0 0
            • Esi  

              jedině by jsi musel přesvědčit Frooma aby na tvém rámu vyhrál Tour a potom by se to vyplatilo :-) Je jasný že pokud někdo udělá pár kusů rámů za rok tak ta cena musí být naprosto někde jinde.

              0 0
    • kamaro  

      Nejvíce specializovaný je ten program zmíněný Vilémem výše, ale pochybuji že si ho budeš kupovat. Osobně si spočtu geometrii na CompetitiveCycling a potom si to rozkreslím v CADu. Geometrii poté porovnám se standartním rámem, jehož vlastnostem se chci přiblížit.

      Toto je ale jedna z nejjednodušších věcí co tě na cestě za vlastním rámem čeká, i kdyby sis to měl nakreslit na rýsovacím prkně. Daleko náročnější (časově i finančně) je výroba různých přípravků, které budeš potřebovat na to, aby jsi to všechno udržel v rovině a v těch úhlech co jsi si vymyslel. Něco si nevyrobíš a budeš si je muset koupit. Třeba jen za ruční frézy na hlavové složení, středové složení a vystružení sedlovky dáš přes deset tisíc. Nebo budeš muset najít někoho kdo ti to udělá. Svařovací rám je další z náročnějších položek.

      Nezmínil jsi se z jakého materiálu chceš tvořit, jestli máš s tímto materiálem zkušenosti, jestli máš zdroj toho materiálu a jestli máš nějaké zázemí a vybavení. Pokud ne, tak to bude hóódně složité a hóódně drahé. Pokud chceš opravdu rám na míru, tak je nejjednodušší se podívat po někom, kdo ti ho vyrobí. Někteří výrobci zde již byli zmínění. I když se ceny zdají dost vysoké oproti standartním rámům, pořád je to daleko nejjednodušší a nejlevnější cesta jak mít rám na míru. Navíc s jistým výsledkem.

      Pokud ale chceš jezdit na rámu který sis sám vyrobil, tak se do toho pusť. Ale je to běh na dlouhou trať.

      0 0
      • Fiiky  

        Pravdepodobne bych to chtel mit z oceli, svarovat umim, zazemi take mam a spoustu trubek a kol.

        0 0
        • Jakobo  

          Jen technicky dotaz. Cim to budes svarovat?

          0 0
        • kamaro  

          Není svařování jako svařování. Ten rám bude potřeba svařovat metodou TIG, na nějaké elektrody zapomeň. Ocel je na takové pokusy ideální, celkem hodně to vydrží a není nutná následná tepelná úprava jako u hliníku.

          Ad Favorit: To kolo je pro většinu lidí strašně dlouhé… Jako zdroj trubek bych to také neviděl jako vhodný materiál, jsou to obyčejné trubky s malou tuhostí. Pro nějaký první pokus se zkus podívat spíše po nějakém ocelovém MTB rámu, občas se objevují na bazarech. Určitě by to chtělo aby to byla Cr-Mo ocel, zeslabovaná být nemusí. Důležitá pro tebe bude potřebná délka trubek.

          Tento rám http://www.bike-forum.cz/…s-pro-milana je dělaný právě ze starého MTB rámu Author Sector (měl prasklou sedlovou trubku v horní části, takže byl pouze za poštovné), nová je jen hlavová a sedlová trubka. Takže dá se, ale opravdu není to nic jednoduchého. Ale nepočítej s tím, že to spíchneš za víkend, tenhle rám vznikal tak 5 měsíců. A opravdu není sranda to udržet v rovině, musíš na to mít udělaný nějaký rám, jinak to bude dvoustopé vozidlo s hroznými jízdními vlastnostmi.

          0 0
    • Malej  

      Ahoj, mrkni sem na tohle video, kolik dá práce něco takového postavit. https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
      • Esi  

        super video, jen ten svářecí rám je práce na měsíc aby to bylo absolutně rovné a variabilní

        0 0
      • Smazaný účet  

        Nemusis zabihat do extremu…prvni orisek bude jak spravne vykrojit trubky aby v uhlu na sebe hezky sedely…ikdyz se rozvinuty tvar nechal udelat v nejakem programu a pak to „jenom“ vytisknout, prekreslit a vybrousit, je to jedna trubka na den (pokud se bude darit:))

        0 0
        • Esi  

          jojo je to takové co budu příštích půl roku dělat? Postavím si rám na kolo, sice bude daleko horší a těžší než jakejkoliv jinej ale bude můj :-)

          0 0
        • kamaro  

          Přesně tak. Šablony celkem fungují, ale jsou pouze na kruhové trubky. Pokud je ta trubka nějak tvarovaná, tak nezbývá nic jiného než postupné broušení a neustálé kontrolování. A opravdu osadit jednu trubku tímto způsobem je práce na půl dne, když se daří. Pokazit se toho dá spousta. I s šablonama je problém. Jak docílit toho, aby ty zářezy na obou stranách trubky byly přesně proti sobě a nebyli pootočené :-) Chce to vymýšlet a koumat.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Ja nechci rikat, ze je to blby napad, naopak, pokud si to chce vyzkouset, tak hura do toho. Ja jenom z vlastni zkusenosti vim, ze nadsene napady konci pasti vedle pasti a dokaze to velice otravit…:)

            0 0
            • kamaro  

              Past vedle pasti… ano, to je přesně ono a pokud to Fiiky nezná, tak ať si Lakatoše poslechne :-)

              0 0
        • Vilém  

          Jak mises, pokud nema clovek korunkove vrtaky, frezu, tak si musi pomoci nejakym programkem, treba tubemiter, ale pak toho pilovani:)

          0 0
    • tromboonen  

      Odvahu mas, cas asi taky.. bojuj.. treba z Tebe bude casem dalsi vyrobce..

      Re geometrie jak popsal Kamaro bude asi nejlepsi postup, plus par zajimavych informaci a obecnych zasad, kterymi to muzes trochu upravit dle libosti je tady:

      http://cyclingtips.com.au/…ke-handling/

      Jinak alternativa pro slapace novych cesticek je udelat si karbonovy nebo bambusovo/karbonovy ram.. jsou to takove hybridy, vetsinou se pouziji stredy, hlavy a koncovky z nejakeho donor ramu, udela se jig, trubky bambus nebo karbon, spoje karbon tkanina a vlakno.. ja s oceli moc neumim, tak bych sel touhle cestou, ale je to na Tobe..

      http://www.instructables.com/…e-and-a-bam/?…

      http://www.sunsetbike.cz/…ech-republic

      plus tady na foru nedavno nekdo bambusaka udelal..

      0 0
      • Fiiky  

        Vypadá to hodně zajímavě a možná i trochu jednodušeji. Díky. O tomhle budu vážněji přemýšlet než z kovu.

        0 0
    • Malej  

      Tady máš další videjko https://www.youtube.com/watch?…, na youtube.com je toho spousty. Když se budeš někdy nudit, můžeš si mrknout na pár videí. Možná pokud by jsi kontaktoval nějakého stavitele rámů a projevil dostateční zájem, tak by ti dal pár rad.

      0 0
      • kamaro  

        No jo, do mufen by to bylo jednodušší. Ale opravdu nevím, jak tady držel rovinatost, aby to nemělo dvě stopy.

        0 0
        • Kosa  

          Ještě by to chtělo videjko jak si to na tom kole pádí :) , taky se mi moc nechce věřit, že by to dal jen tak bez nějakého přípravku

          0 0
          • Esi  

            jo stačilo by rozjet to kolo na 40 přestat šlapat a pustit řidítka, to poznáš hned jestli je dvoustopé a nebo ne :-)

            0 0
        • HUPÍK  

          vždy musí být pevná ocelová deska s upínkama a dorazama.Jinak se to teplotou zkroutí.Musí se vše nejprve nabodovat -vůbec to není sranda

          0 0
          • Kosa  

            +1

            0 0
          • Vilém  

            No nemusi, muze to byt i z duralovejch profilu, to mi prijde na kutilskou vyrobu mnohem jednodussi. Kazdopadne usadit si to v necem musi.

            0 0
    • Kosa  

      Viděl bych to aspoň na takovýhle příravek na seskládání a sbodování.

      https://www.youtube.com/watch?…

      Ideálně by bylo si to někým, nejlépé známym nechat zkreslit ve 3D programku, trubky bych nechal naohýbat na 3D ohýbačce, pokud by to bylo nutné.

      Úkosy-napojení trubek na laseru, nebylo by to asi nejlevnější řešení ale…

      0 0
    • gek  

      Ještě v téhle diskuzi nezazněl tenhle program:

      rattleCAD – nejde jeho domácí stránka tak třeba tady: http://rattlecad.findmysoft.com/

      0 0
    • hovanec  

      Tady je celá série. Jak si vyrobit stolice, lisy, přípravky…

      Bicycle Frame Build

      0 0
      • Smazaný účet  

        Jinymi slovy kupa prace a strojoveho casu jenom na vyrobu zakladnich pripravku:)

        0 0
        • Esi  

          jojo, nejjednodušší a zdaleka nejlevnější řešení vlastního rámu bude vymyslet si nějakou blbost a nechat si to od rámařů postavit. Kromě toho že ti asi nepostaví něco co nebude držet pohromadě. Nemám představu kolik by stál nějaký atyp třeba od Bareše z CrMo (tu svoji silničku už mám přes 20let) ale bude to odhadem tak kolem 10 tisíc ? za takovou cenu to sám nedá nikdy dohromady a nechá na tom půl roku práce :-)

          0 0
          • hovanec  

            To je pravda, ale když to kluka baví, tak proč ne? Přípravky si udělá jednou a může trénovat stavbu rámů.

            0 0
            • kubad  

              Tak tak

              0 0
            • Esi  

              pravda, už na to mám jiný náhled, jsem rád že mi rodina toleruje těch cca 10hodin týdně co se dostanu na kolo :-) na tohle bych čas fakt neměl

              0 0
              • hovanec  

                Nemůžeme umět a dělat všechno. Někdo umí stavět kola, někdo vařit rámy, někdo závodí, někdo nezávodí… Pravda, že tady na B-F je kupa lidí, co umí všechno, všude byli a od všeho mají klíče. :)

                Takže jestli svůj čas věnuje tomuto, naučí se, třeba bude časem na trhu další schopný stavitel rámů.

                0 0
      • Fiiky  

        Díky moc, tohle jsem přesně potřeboval, nejsem žádný odborník, potřebuju se toho hodně naučit.

        0 0
    • standoslav  

      K stavbě do mufen, tedy k letování mosazí mohu poradit toto: zkus si nejdříve upravit obyč. rám z Fava, zkrátit z stavbu, dát jiné kované koncovky, naletovat uchycení košíků, řazení, obrousit odteklou mosaz a pak až se Ti toto povede, můžeš uvažovat o celé stavbě, na nějaké improvizované stolici, ze sady trubek. (sám jsem si v 80tých. l. postavil časovkovou kozu a mám ji dodnes).

      0 0
      • Fiiky  

        Nejprve to zkusím. Díky.

        0 0
    • mountaineer  

      Pokud bys měl zájem o trubky od Reynoldse tak mám nějaký na prodej,převážně řadu 631.

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce