• pee.tr

    Vyplítáte si někdo kolo sami? Já si na kole už doma udělal úplně všechno co snad jde (kromě sundávání kazety a výmeny brzdových destiček, neboť to mám až teď na nejnovějším kole), ale výplet si nechávám dělat. A protože už to je po x-té, (silovou jízdou často trhám dráty na straně řetězu), chtěl bych se dozvědět, jak náročné to je udělat atd. Už za to chtějí 300,– za práci a navíc v této době na to všude budu čekat přes týden.

    Nejvíc mi vydržely nepřetržené dráty jakési „čtyřlístky“ (silnější, pevnější než běžné), jenže od té doby co jsem pořídil na dvojitej ráfek, řekli mi v servisu, že tam už dýlkou nesedí, takže tam zase mám nějaké slabší. A teď potřebuju vyměnit střed v zadním kole a nechce se mi ani čakat na servis, ani zase platit. ;-)

    0 0
    • Vilém  

      Pri pouziti nerez dratu a dobrem zapleteni nemuzou draty prasknout, at uz u kazety nebo jinde. Jak vypletat je myslim na ivelo. Osobne si vypletam kola sam, ale vysvetlovat to tu nehodlam, je to na dlouho. Navic v historii se to resilo, tak hledej.

      0 0
    • Daf  

      Zaplest kola neni az takovy problem. Pokud jses trochu sikovnej, tak to zapletes podle druheho kola. Jen trefit spravnou delku dratu. To mi prijde jako nejvetsi problem.

      0 0
      • Vilém  

        To je to nejmensi, staci pouzit nejaky kalkulator delky, nebo si stahnou excelovskej spocalc.

        0 0
        • Mr.Duck  

          no, u toho jsem já třeba měl největší problém, najít potřebný info o ráfku a nábě občas neni jen tak. O starym ráfku jsem nenašel nic, a vhodný měřidlo na to doma nemám, o novym ráfku sem měl trochu štěstí že to někdo psal v diskuzi, jinak nikde, no a u náby, bez šuplery, tam taky nevim :-/

          0 0
          • Vilém  

            Prave proto jsem uvadel ten spocalc. Je tam dost velka databaze nab a rafku. Pozor, ne vzdy jsou vsak udaje spravne. Takze kdyz jsem spocalcem neco pocital, tak jsem si to pro jistotu premeril, pokud to bylo mozne. K tem meridlum. Predpokladam, ze clovek, ktery si chce zaplest kola sam, ma aspon nejakou zrucnost a nejake vybaveni. Pravitkem by to slo taky nejak, ale neni to ono. Zas tolik bych se toho vsak nebal, stejne draty vyjdou s presnosti na desetiny mm, ale ty musis vzit nejakou nejblizsi miru (teda pokud je), takze kdyz ti nekde pri premerovani naby uleti nejaka desetina, tak to zas takovej problem neni.

            0 0
            • Mr.Duck  

              No tak sem tomu spocalc dal šanci, nábu sem snad našel (Sh HB-60, pišou na ní Parallax, tak to snad bude ono), ale třeba z ráfků co mám ani jeden :-( Ale vypadá to jinak celkem pěkně, je někde cosi jako fórum nebo něco, kde se mužou přidávat nový? Dopisovat to jak to člověka napadne asi neni moc praktický :P

              0 0
              • Vilém  

                Mozna nejaka databaze existuje. Ale ja si tam udaje dopisuju sam, proste rafky a naby, ktere tam nejsou, omerim a dotukam. Je to excel, neni nic sloziteho vlozit radek.

                0 0
                • Mr.Duck  

                  toš o vložení nejde, jenom sem myslel abych to neměl jenom pro sebe :-) Když každej prostě změní co má, tak nikdo nebude mít všecko žejo, což by bylo užitečný.

                  0 0
      • vladaza  

        dobrej kalkulátor pro zjištění délky drátů je na stránkách fy. DT Swiss

        0 0
        • pee.tr  

          Nee, na olprana ne (a tehdy to ještě takový šmejdy jako dnes nebývali), toho už nejezdím. Je to na favorita.

          Což vyplést to podle druhého kolo není problém, myslím, ale spíš vidím potíž, jak udržet střed v takovém postavení vůči ráfku, jak by měl být.

          0 0
          • pee.tr  

            Jo a fakt mi to řekli i v servisu, že to ničím silou. Jednou jsem se do toho opřel na křižovatce a přetrh jsem 2 dráty naráz. Ať to bylo zapltený u kohokoliv, nikdy mi dráty nevyrdžely.

            0 0
            • pee.tr  

              Našel jsem vzorec na spočtení délky drátů, ale vždyť na pravou a levou stranu zadního kola by měly být rozdílně dlouhé. Pokud se mýlím, tak mě prosím opravte. Díky

              0 0
              • kubad  

                Calculator

                dobrý calculátor délky i s popisem jak zadat údaje je tady.

                Ale podle toho co tu píšeš bych se na tvém místě do zaplétání kol nepouštěl.

                Nevěřím tomu že na dobře postavených a zapletených kolech dokážeš přervat dráty, ale je potřeba trochu zainvestovat a najít slušně vybavený servis kde ti to zapletou!!!

                0 0
                • pee.tr  

                  Jak píšu, už mi to dělali ve třech servisech a vždycky časem nějakej v taku v kopci rupnul. A nevím, jaký by už měl být lepší servis, než ty co jsem prošel.

                  Já se toho sám taky bojím, ale na druhou stranu bych si to rád vyzkoušel.

                  0 0
                  • kubad  

                    nevím nemůžu posoudit, ale pro zajímavost

                    z čeho máš ty kola zapletené?

                    kolik drátů?

                    kolik vážíš?

                    0 0
                  • Pablo  

                    Dej sem fotky toho kola, aby byl vidět ten ráfek a střed – to co popisuješ je totiž u normálního kola skoro nemožný.

                    0 0
                    • pee.tr  

                      Tady teď nemám bližší foto, dodám ho až budu večer doma, tak aspoň takhle

                      http://www.peetr.borec.cz/Favorit.JPG

                      Vážím cca 74kg.

                      Jak říkám, těch výpletů už zařvalo několik, asi 3–4 za 12 let, jestli si dobře pamatuju.

                      Střed je klasika starej favorit, ráfek teď už na posledním výpletu dvojitej ale zase na slabších drátech. Dříve silnější „čtyřlístky“ na jednoduchým ráfku.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Nezlob se, ale na tomto bych nejezdil snad ano pro rohliky. Pokud to zapletes na nejakou normalni nabu, ktera ma telo z jednoho kusu, ne jako naby favorit, pouzijes nerezovy 2mm draty, tak te ten vyplet musi prezit. 4listky nebyly nerez,ale chromovany ocelovy draty. Zda se jeste delaji nevim. Dobrou zkusenost mam s dratama od Marka.

                        0 0
                • Nimrod  

                  omlouvám se, že vytahuju starý vlákno, ale na stránkách sapimu, na který dával odkaz kubad je nakreslenej sice hezky ten ráfek, ale pochybuju, že bych to změřil přesně. tak by mě zajímalo, co znamená e.r.d., co výrobci píšou… je to D2+2×F?

                  0 0
                  • Vilém  

                    e.r.d je efective rim diameter, efektivni prumer rafku. Je to vnitrni prumer rafku + kalisky + vyska hlavicky niplu. Vetsinou to vychazi cca tak, ze zmeris vnitrni prumer rafku a pripoctes tak 2×3mm tj 6mm.

                    0 0
                  • Vilém  

                    Na vypocet pouzivam spocalc, kde je vse pekne popsano i pro zacatecniky.

                    0 0
                    • Nimrod  

                      to jo, ale špatnym jazykem :-) nicméně dík, teď bych to snad měl dát dohromady… jenom ještě jedna věc… vejška hlavy niplu je normalizovanej rozměr?

                      0 0
                      • Vilém  

                        Neni, ale vetsinou to byva cca 1,5mm. Pokud to chces presne, tak musis vzit posuvku a zmerit si to.

                        0 0
                        • Nimrod  

                          no jde mi o to, že když už to výrobci uváděj, tak proč i s hlavou, když neni normalizovaná… a jak moc se na ten rozměr můžu spolehnout, abych ho naťukal do toho sapimu, ten je naštěstí s obrázkama :-)

                          0 0
                        • Nimrod  

                          ale asi to moc řešim, pár desetin milimetru toho moc nenapáchaj

                          0 0
                          • Vilém  

                            Asi to fakt moc resis:) Stejne ti to spocita delku dratu na desetiny a musis delku dratu zaokrouhlit. Ne vzdy taky sezenes presnou delku, co potrebujes. Osobne beru draty ± 1mm.

                            0 0
      • Gorgov  

        :D

        0 0
        • pee.tr  

          Jen se smějte ;-) To mě baví. Čím víc se na závodech smějou, tím víc mě baví, když ja pak předjíždím a můžou mít kolo celý z karbonu ;-D A pojedu na tom jak závody, tak i pro rohlíky nebo do práce a nemusím přemejšlet, že mi to někdo čorne, když ho někde jsem nucen nechat ve městě.

          Ale k věci, tady jsou ty fotky:

          http://img241.imagevenue.com/img.php?…

          http://img245­.imagevenue.com/im­g.php?image=79094_P10­10002_Zm30nit_ve­likost122_438lo­.JPG

          http://img134­.imagevenue.com/im­g.php?image=79097_P10­10003_Zm45nit_ve­likost122_1041lo­.JPG

          http://img135­.imagevenue.com/im­g.php?image=79102_P10­10004_Zm30nit_ve­likost122_779lo­.JPG

          No fakt bych chtěl takovej výplet co mě přežije zažít.

          0 0
          • Vilém  

            Jak uz jsem rikal vyse, kup si tam nejakou obycejnou Sh sroubovaci nabu, zaplet to nerezovejma dratama a to kolo bude bez problemu. Tato naba,cos nafotil, ma jednu neprijemnou vlastnost a to ze se priruby na nabe rady uvolni a pohybuji se vuci sobe.

            0 0
          • Gorgov  

            nerad bych se te nejak dotkl, ale az me zacnou predjizdet podobni joudove, hodim kolo do prikopu a na nejaky zavodeni se vykaslu.

            0 0
            • pee.tr  

              Já se Tě taky nechci nijak dotknout, ale než začneš příště někoho nazývat joudou, zkus se napřed zamyslet sám na sebou. Ne každej má na nový kolo, ale tím nemusí nutně být horší než Ty. A pokud je na toto fórum přístup lidem bez hi-tech kola zamezen, pak je mi to líto, že jsem vás tu obtěžoval.

              0 0
              • Gorgov  

                Asi takhle, vzheldem k tomu jaky si sem dal fotky svyho zadniho kola, neverim, ze by si na nem najel nejaky vetsi mnozstvi kilometru nebo nedejboze trenoval, tohle je normalni srot, na tom se trenovat neda, to by se rozpadlo(to dokazujue to praskani dratu). Proto ta reakce s joudou:)

                0 0
                • pee.tr  

                  O trénování jsem nic nepsal, ale najezdím na tom tak 2500–3000km ročně + 1500 na horským.

                  0 0
                  • pee.tr  

                    Už mimo původní dotazy by mě zajímalo, proč konkrétně teda dle Tvého názoru ty dráty praskají. Vždycky se mi během sezony ty na straně řetězu více napnou a následně praskají na tah.

                    0 0
                    • kubad  

                      levné součástky – nizká kvalita to bude ten důvod

                      0 0
                    • Vilém  

                      Psal jsem ti to nekolikrat uz nahore, nekvalitni draty + nekvalitni naba, tot vse. Teoreticky, jeste blbe zapleteny, ale to je mensi pravdepodobnost, pokud to delali v servise.

                      0 0
                      • kubad  

                        některým lidem tohle nevysvětlíš – dělali mu to přece v servise tak to musí držet :-)

                        0 0
                        • pee.tr  

                          Snad už nebudu moc otrvanej, ale… Souhlasím s výše uvedeným, ale na druhou stranu – dráty byly po čase skutečně přepnutý, že se nedivím, že ruply. A to u výpletu, ať byl dělanej kýmoliv. A jak se projeví nekvalitní střed na prasknutí drátu? (věřím, ale jak? zajímá mě to).

                          0 0
                          • kubad  

                            tím že praskají dráty – ono už vůbec není ideální zaplétat znovu stejný střed který sloužil delší dobu

                            0 0
                          • Vilém  

                            Jednak zalezi na tvaru priruby pro draty, na tom jak je vymackana za ty roky. Podle fotek to nejde presne rict, ale myslim, ze tam mas naboj, ktery neni z jednoho kusu, stred naboje byval zelezny s chromem a priruby byly hlinikove. Dohromady to byvalo slisovano.Jenze casem se ten spoj povoli a pak se priruby jednak mohou pootacet vuci sobe a jedna si mohou „sedat“ a priblizovat se k sobe.

                            0 0
                          • Obi-wan  

                            Přepnutý?co ráfek není kleplej?Praskání jsem zažil i na lepších nábách Shimono 600 zadní a nějakej Mavic,dráty pravda 2,0–1,8–2,0 ale u hlavičky měly 2,0mm příčinou byl klepnutý ráfek po přepletení absolutně v pořádku.

                            0 0
          • Gorgov  

            jinak k veci, tohle kolo je takova mr.ka, ze to cely zahod a kup zapleteny kolo, do tohohle nema smysl davat prachy. Zadni kolo koupis za cca 1300 na deore nabe zapleteny nerezama, tohle co mas je fakt extra shit:)

            0 0
            • pee.tr  

              No a proč jinak myslíš, že bych si to rád zkusil udělat sám na starým kole??? A jinak 1300 za zadní kolo bych taky nedal, to raději starší kvalitní kolo do cca 10ti litrů celý.

              A jinak by ses možná divil, co taková „mr*ka“ najezdí…

              0 0
          • Gorgov  

            jo a jinak těžko asi zažiješ vejplet, kterej tě přežije, nimimálně to bude těžký zjistit, že to byl on:)

            0 0
    • Martyss  

      Nebylo špatné říci, kolik vážíš. Jedinkrát, kdy jsem se setkal s praskajícími dráty, byla na Simsonu S51 na zadním kole. Na druhou stranu je také nutnu říci, že výplet byl 20 let starý. Osobně jsem názoru, že dvoustěnný ráfek, 2 mm dráty a slušnější nába(např. deore) musí vydržet i značné namáhání. Možná jestli nebude také problém v tom, kdo vyplétá.

      0 0
      • pee.tr  

        Jak jsem už psal, vyplétalo to už více servisů. A vážím 74kg na 186cm.

        Ale OK, už toho necháme. Mám doma ještě jednoho téměř nejetýho favorita, i když s obyč. ráfkem, tak to přehážu a letos dojezdím. Příští rok uvidím, zda si raději nepořídím nějakou starší silnici tak do 10 000,–

        0 0
        • kubad  

          přesně tohle je přístup který tě dostává do problémů :- )

          0 0
          • pee.tr  

            Bohužel, na dražší kolo nemám.

            0 0
            • Vilém  

              Za 10ku uz koupis rozumnou jetou silnicku, urcite o mnoho trid lepsi nez ten Favorit.

              0 0
            • kubad  

              myslel sem to zadní kolo

              jetá silnička za 10 se už dá sehnat celkem rozumná

              0 0
    • Aragor  

      Já jsem si nechal uplést tyhle kola… http://www.netbike.cz/select_det.php?…

      a jsou perfektní ! za tu cenu super…

      0 0
      • Vilém  

        Tak ty mu na toho Favorita sednou jak prdel na hrnec:)

        0 0
        • MlokCZ  

          Tak vozit silniční kola se silničními plášti na biku už napadlo více lidí, tak někdo prostě chce zkusit i opačný postup :-)

          0 0
    • mates555  

      Já zaplítám kola zhruba od 8-mi let…:-)

       

      Jinak to co popisuješ může být železnou zadní nábou…

      0 0
    • biker jura  

      kteremu vypletu se rika axialni a kteremu radialni?? nebo je to stejne? jsem z toho jelen:-)

      diky

      0 0
      • Vilém  

        Radialni je primej, bez krizeni.

        0 0
        • biker jura  

          takže jao treba u remerx viking?

          0 0
          • Vilém  

            Ne, viking ma 3× krizenej vyplet. Radial je treba na veckovejch crossmaxech predu. Drat proste vede nejkratsi cestou od naby k rafku.

            0 0
            • biker jura  

              aha ktery je teda nejlepsi na přenos síly?

              0 0
              • Vilém  

                Teoreticky radialni, ale tomu musi byt prizpusobena naba atd. Vpredu, pokud mas vecka, tak neni problem. Ale vzadu, na strane u kazety, nebo pri pouziti kotoucovek, by to asi nevydrzelo. Bud bys urval prirubu naby, nebo by praskaly draty. Existuje sice jedno reseni, ale esteticky je to nic moc, vahove taky.

                0 0
                • biker jura  

                  takže ten zpusob ktery ma remerx a fulcrum,… neni nejlepsi? vyzdyt draty pusobi tahem presne do smeru otaceni naboje a tim padem nedochazi pri zaberu k jejich ohybani. nebo se pletu?

                  0 0
                  • kubad  

                    Prenos sily je jedna vec druhou je zase pruznost a tim pohodli.

                    Ideal pro prenos sily jsou loukote, ale presto ze sou na trhu prakticky nikdo je nepouziva

                    0 0
                • jizby  

                  nevím, co bylo myšleno termínem „přenos síly“ v příspěvku výše, ale na přenos hnacího a brzdicího momentu je přímý výplet to nejhorší, co může bejt a ten „zlepšovák“, který nazýváš „řešením“ je z hlediska funkčnosti kravina. Dráty vycházejí radiálně i z toho prstence a tak se působením momentu ohýbají na jeho obvodu místo u náby. Síly, které stahují ráfek se tím sice zmenší, ale to nestačí, je to špatně v principu.

                  0 0
                  • biker jura  

                    přenosem síly je myšleno aby proste když do to toho šlápnu tak aby šlo co nejvice vyvynute sily do roztočení zadního kola, lepe řečeno aby to líp „jelo“.

                    ten tvuj prispevek reaguje na radialní-přímy vyplet o kterém tedy pise Vilém?

                    0 0
      • kubad  

        http://www.bike-forum.cz/…ig/rocky.jpg

        přední kolo je radiální výplet,

        0 0
      • krtex  

        IMHO sis termín „Axialní“ výplet vymyslel, neb jsem se s ním ještě nesetkal :)

        (tím nechci říct že jsem všeználek, když tak mě prosím opravte ;)

        Vše ostatní již bylo myslím řečeno..

        KTX@

        0 0
        • kubad  

          jj pravdu máš :D

          0 0
        • fichtl500  

          Jaky je nejlepší vyplet z hlediska bočních a tažných sil?

          A kolik je druhů vypletu, nejlíp kbyby ste veděli o nejakých stránkách kde to najdu.

          0 0
          • kubad  

            http://sheldonbrown.com/…s/index.html

            tam je tolik info, že ti z toho pujde hlava kolem ale musíš si to najít

            0 0
          • Vilém  

            Muzu vedet proc po tom tak patras? Chces co nejlip vyuzit energie vynalozenou na rozjeti tveho skakaciho kola?

            0 0
            • fichtl500  

              Ne chtel sem to nějak vyztužit pač ten vyplet co tam je podle mě málo pevnej.

              0 0
              • kubad  

                pokud je vše zprávně utažené tak to nijak vyztužit nejde, jen volit jiné komponenty, pevnější odolnější

                0 0
                • fichtl500  

                  Jde me hlavnně o boční narazy kdy se kolo docela prohýba a dostává rány. Utáhly spice sou, ale i tak man strany noh vidlice ošoupaný jak se kolo naklání a guma odírá barvu.

                  0 0
              • Vilém  

                Jak pise kubad. V druhu vypletu chyba nebude.

                0 0
              • Vilém  

                Jak se ten podle tebe malo pevnej vyplet projevuje? Nevim v cem by, krom povolenyho vypletu, mohla byt chyba zrovna u DM24 rafku, ktery jsou vcelku masivni drzaky.

                0 0
                • fichtl500  

                  Výplet je rádně přítáhlej (servisem) a střed taky dobrej.

                  Jinak vubec nemám tušení čím to může bej

                  0 0
                  • Vilém  

                    A vis proc se pouzivaji pevne osy v prednim kole? Tam by moh byt ten problem. Nevim vsak jak a co jezdis, takze tezko soudit.Kazdopadne pokud mas kotouce, tak stejne nic jineho jak klasicky krizeny vyplet nevymyslis.

                    0 0
                    • fichtl500  

                      Vím o pevný osce, ale vrámci nízké pořizovací ceny to nebylo možný. Tak mě nezbývá než dotahovat a skudlyt prachy :(

                      0 0
                      • Vilém  

                        Jako docasny reseni se pouziva predni naboj s osou na matky. Nevim vsak jak by to clovek provedl u tvych Quando nab. Pokud jsou konusove, tak by to snad nebyl takyvy problem, pokud loziskove, tak by te neminula vyroba jine osy.

                        0 0
                      • kubad  

                        chvilku sem tu nebyl, Vilem už ti vše napsal

                        pokud je výplet dobře zapletený, a správně utažený, pak ti pomůže už jen pevná osa.

                        Nebo užší plášť aby se ti o vidlici nedřel :D

                        0 0
                        • fichtl500  

                          Tjn máte asi pravdu, každopádně děkuju

                          0 0
                          • Vilém  

                            Jeste me napadlo, ze bys moh zkusit dat jinej predni upinak. Predpokladam ze quando ma upinak, kde packa klouze v plastovem účku. Ty se rady povoluji a nektere navim moc nedrzi, diky slabemu radlovani. Pokud bys mel moznost, tak tam zkus dat treba shimano, to je dostupny a drzi dobre.

                            0 0
        • biker jura  

          na mtbs u testu remerx viking to bylo psano

          0 0
          • biker jura  

            „Co se týče konstrukce nábojů a výpletu, tam Remerx nejde stejnou cestou jako Mavic a mnozí další, kteří kombinují přímý výplet s kříženými dráty. Důvodem je optimalizace převodu tažné síly z náboje na ráfek kde axiální výplet nemá zdaleka tak dobrou účinnost jako křížený a takto zapletená kola jsou „pomalejší“ “

            tady je to psané ale moc tomu nerozumím.

            0 0
            • kubad  

              ehm řekl bych chyba toho kdo to psal, patří tam radiální

              0 0
    • baboon  

      Nevěděl by někdo zdejší, jakou délku drátů pouřít, když na kalkulačce délky vyšlo liché číslo? Nejbližší vyšší, nebo nižší sudé? Nebo shánět přesně? Na předek vyšlo 288mm, což je ok, ale na zadek 287 a 285..A nějak se mi nedaří takovou délku dohledat..

      0 0
    • Peslezedirou  

      Zeptám se na jednu věc ohledně zaplétání, ale předem říkám, že nemám se zaplétáním skoro žádné zkušenosti, tak to možná bude znít blbě. Co má vliv na to, jak jsou napnuté obě dvě strany výpletu? Délka drátů, příruba? Mám totiž dva páry kol, jeden je zapleten z nábojů DT340 (6děr) a ráfků DT470. Druý je na nábojích DT370 (Cl) a ráfků NT Arch. Dráty na DT340 jsou napnuty celkem stejně na obou stranách, i když jedna strana je napnuta víc, na druhém páru je ten rozdíl hodně znatelný.

      0 0
      • Vilém  

        Prumer a pozice cel naby vuci podelne ose kola. Tzn. kdyz budou dve rozmerove stejne naby zapleteny do rafku bez offsetu, tak to musi vyjit nastejno.

        0 0
      • Hnoj  

        Je to dáno rozdílnou délkou drátou na obou stranách a rozdílným úhlem, pod kterým směřují dráty směrem k ráfku.

        Obecně je více napnutá ta strana, která má přírubu blíže k pomyslnému střed náboje. U 26" to nebývá až tak viditelné, u 29erů je to obvykle viditelné hodně…

        0 0
        • Peslezedirou  

          Čistě teoreticky, pokud by jsi měl asymetrický ráfek, tak by se kompenzovala délka drátu a úhel.

          0 0
          • Vilém  

            Teoreticky ano, ale v praxi tam rozdil stale je, ne tak velky jako u symetrickeho, ale je.

            0 0
            • Hnoj  

              Přesně tak, navíc výpočet délky u asymetrického ráfku bývá poněkud „tricky“.

              0 0
              • Vilém  

                Proc „tricky“? Kdyz ten offset znas, tak me nenapada v cem by moh byt problem.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.