Výhody 29ky kola při výšce 157cm

154 nepřečtených
  • Zdenka36

    Ahoj, jsem vášnivý cyklista, který dle rodinných možností najede 1500–3000 km ročně. Mám 157 cm a v současnosti jezdím na 26' MTB. Je to Merida, která před 12 lety, kdy jsem ji kupovala, stála 30 tisíc. Takže žádný šunt. V souvislosti s problémy s vidlicí (už novou) jsem začala pokukovat po 29' kole. Řekněte mi svůj nezaujatý názor. Bude pro mě přínosem, nebo akorát trápením? Jsem dost terénní cyklista, takže si říkám, že by asi větší kola výhoda byla…

    Vyhlídla jsem si konkrétně Merida Big Nine 600.

    0 0
    • LM  

      „Pane Lorenc, uvezu to?“

      Nejlepší bude, když si to kolo půjčíš a projedeš v terénu, který typicky jezdíš.

      6 1
    • MTBIKER doporučuje

      Lapierre Edge 5.9 kolo, modré Skladem > 2 ks

      Výprodej Lapierre Edge 5.9 kolo, modré

      od 14 799 Kč -5% MOC 24 999 Kč

      Lapierre Edge 2.7 27,5 kolo, modré Skladem > 2 ks

      Výprodej Lapierre Edge 2.7 27,5 kolo, modré

      od 11 399 Kč -20% MOC 17 699 Kč

      Lapierre Edge 2.9 kolo, modré Skladem 1 kus

      Lapierre Edge 2.9 kolo, modré

      14 199 Kč -20% MOC 17 699 Kč

    • cyklista86  

      Větší kola lépe překonávají překážky, ale zase je to kolo trochu min obratně. Chce to ideálně vyzkouset na nějaké testovací akci, kde je možnost si to kolo projet i mimo silnici.. Nebo od někoho půjčit. Ale asi spíše 29 ano.

      0 0
    • blackboy007  

      Kup si raději 27,5

      6 2
    • adam1  

      Se 157cm v pohodě 29" S/SX,ale něco lehkého v karbonu (cca50k:) né 15kg potforu

      3 0
      • Zdenka36  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
        0 0
      • Zdenka36  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
        0 0
      • Zdenka36  

        No to kolo, co jsem si vyhlédla, má 12,9kg. Na vel. S jsem i seděla, ale když se člověk projede 50m po asfaltu u obchodu, tak nepozná, jak se mu na tom bude jezdit. Každopádně budu sedět asi méně předkloněná, protože řidítka budou výš a sedět budu stejně vysoko. Snad se mi do prudkého kopce nebude zvedat přední kolo.

        0 0
    • Vilém  

      29 za kazdou cenu.

      5 3
    • va-bo  

      Chce to vyzkoušet. Abys při šlapání do zatáčky neskrtala botou o přední kolo :-)

      0 0
      • Kouba_2005  

        To mi dela i na gravelu, takze to nebude takova tragedie :-)

        Osobne si tedy myslim, ze to neni dobry napad. Mam 165cm a XS ram, 29" kola, v technictejsich pasazich se s tim celkem peru, je to proste dlouhy a clovek trosku vejs.

        0 0
        • cyklista86  

          Toe overlap si na MTB nedokážu představit. Protoze tam často jedeš nějakou stojku v malé rychlosti a zatacis otacenim Řídítek. Kdyz si hledáš ideální stopu.. Na silnici takhle zatacis minimalne takže to problém není..

          2 0
      • Hadato  

        Když vybere kolo s rozumnou geometrií (více trailové kolo), tak se to dít nebude ani u S nebo XS.

        0 0
    • galerida  

      Presne ako tu bolo písané . …29" bez štipky pochybností pokiaľ si normálny človek ( s normálnou kordináciou pohybu, ktorý nejazdí ako káčer so sedlom vrazeným v spodnej polohe), čo rád bicykluje.

      Treba však pozerať bicykel s adekvátnou veľkosťou rámu a nie kupovať veľký rám, lebo sa mi páči bajk a cena je ok. Pokiaľ sa na takom necítiš komfortne, máš pocit nebezpečia, že tie kolesá sú veľké, tak kúp na 27,5" – rám by mal byť ale rovnako veľký ako pri 29" bicykli. Ten trojuholník posedu – riaditká+sedlo+pe­dále by mal byť na oboch bicykloch +/- pre teba rovnaký… keby máš vhodný 26" bicykel tak detto.

      Moja 13 ročná dcéra má 157cm a 42kg. Jazdí na S-kovom pánskom bicykli. Má najkratší predstavec a sedlo aj tak nemá zarazené úplne na spodu. Ten bajk je ideálny na cca 162 cm, ked vyrastie, tak iba vymením predstavec a zdvihnem sedlovku o kúsok vyšie.. Vzhľadom na fakt, že o rok môže mať o 5cm viac, tak som žgrlošil a urobil kompromis, ktorý ty nemusíš robiť. Ona je vzhľadom na veľkosti rámu na prijateľnej spodnej hranici, keby však súťažila, možno by mala XS- rám (to by som musel vyslovene ladiť), aby to bolo naozaj dokonalé vzhľadom na prenos síl a obratnosť, ale možno by zase bol vhodnejší predsa len S. Ale na 100% by to bolo na 29" kolesách.

      Takže skôr by som si položil otázku, nie aké kolesá, ale akú veľkosť rámu by si si mala vybrať. Či XS alebo S.

      Pokiaľ si nájdeš dobrú predajňu s odborne zdatným personálom, poradia ti. Ani dva S-kové bicykle od jedného výrobcu nemusia byť rovnaké v posede – lacnejšie mávajú uvoľnenejší posed, drahšie väčšinou športovejší. Geometria rámov je iná, je to iba na tebe, čo preferuješ. Môže sa ti stať, že na karbónovom bicykli za 50000Kč sa budeš cítiť nepríjemnejšie ako na bicykli za polovicu, ktorý však určený inému typu jazdcov.

      PS: To že niekto sa nevie s 29" kolesami strčiť medzi stromy nie je o kolesách, ale o mentálnych a fyzických schopnostiach jazdca.

      1 0
      • Zdenka36  

        Díky za detailní řadu. Nevím, kolik výrobců vyrábí XS rám, ale většinou mají nejmenší esko. Jaký by byl pro mě rozdíl z hlediska jízdy jestli S nebo XS? Řekla bych, že XS rám bude kratší, takže budu sedět vzpřímeněji, což bych zas nerada. Jasně, že se líp nad kolo obkročím, ale to je tak jediná výhoda, ne? Teď jsem zvyklá sedět spíš predkloněněji. A jak se mi bude jezdit v terénu stejně na pár metrech v obchodě nepoznám.

        Mě jde hlavně o to, jestli do té 29ky vůbec jít. Jestli to vážně bude plus, které poznám. Nebo můžu dál renovovat svou 26ku, protože je na mou postavu optimální. Toto právě nevím.

        0 1
        • Vilém  

          Nerada bys sedela vzprimene, ale pritom pri sve vysce, uvazujes o 29" kole. Ono neni jaksi dost dobre mozne dostat u tech malickych ramu riditka do takove pozice, abys vzprimene nesedela. Jo dela se par obludnych predstavcu, s silenym zalomenim, ktery se o to opokousi, ale zas nevim, zda bys je byla ochotna zaplatit, kdyz vybiras cely kolo za ±30tKc.

          1 0
        • bluerider  

          Jak už se mnohokrát psalo, 29 lépe žehlí nerovnosti a má lepší adhezi, menší kola zase mají lepší manévrovatelnost a snadněji se roztáčejí. 27,5 může být pro člověka do 160 cm optimální.

          1 0
        • galerida  

          V prvom rade by si mala vedieť, kde a ako jazdíš, ako do toho dupeš. Princíp 29" vs 26" kolesa je ako …ide cez jamu traktor s veľkým kolesom a ideš tadiaľ na fúriku s malým kolesom…traktor ani nevie, že tam jama bola, zatiaľ čo fúrik ti padne do jamy až po osku – to je také zveličené, ale podobne to funguje v teréne. 29" koleso má po rozkrútení väčšiu kinetickú energiu, teda tá zotrvačnosť je tam vyššia, mierne vyššia môže byť i váha (zanedbateľné podľa mňa). S tým sa viaže zase nižšia obratnosť pri exktrémne (!!!!) prudkej zmene smeru, nižšie zrýchlenie v extréme ( preto také BMX vyštartuje tak, že na neho nemá žiaden bajk) Pri ustálenej jazde má 29 " nesporné výhody, 27.5" kolesá sa používajú naozaj pre nižšie postavy resp. na juniorske bajky, resp na celoodpružené bicykle pre niektoré disciplíny – tam je možnosť výberu a rôznych kombinácii ( i 29" vpredu a 27,5" vzadu). Normálne HT bicykle máš 29" pre vyššie postavy a pre nižšie 27,5" (pre tých, čo si netrúfnu na 29"). A áno rozdiel medzi 29" a 26" reálne naozaj poznáš a k 26" sa už nevrátiš.

          A fakt choď do predajne, normálne sa pobav s tými predajcami a pokiaľ sú to profesionáli, tak ti poradia, povedia, doporučia. Túto zháňať rozumy na nete, každý ti len svoje ospevovať bude. Nevieme aké máš dlhé ruky, nohy, trup, akú máš výkonnosť, aký terén akým tempom jazdíš. Lebo 1500 – 3000km môže mať iný „vášnivý“ cyklista za mesiac. Čo je pre teba „spíš predkloněněji " to môže iný vnímať ako relaxačný posed pri čítaní knižky … to tu môžeš vypisovať hodiny. Ak nebudeš vládať na 29“ kolesách, nebudeš vládať ani na 26". Najdôležitejším prvkom bicykla je komponent medzi sedačkou a riaditkami.

          0 0
          • ladys  

            Jámu by jsem vynechal, spíše jde o lepší převalení nerovností na 29. Váha zápletů a pláštů, je o dost větší v porovnání s 29. A čím levnější kolo tím větší rozdíl.

            A co se týká rozumů v prodejnách, tak to může být ještě horší než na BF…

            1 0
    • intermo  

      Kdo nemá devětadvacítku, tak je de mode a v dnešní době není považován za bikera a je jím opovrhováno.

      0 3
      • bluerider  

        Ale někteří bikeři se nebojí jet proti proudu.

        0 0
        • cyklista86  

          Když jdeš proti proudu protože to dává smysl tak proč ne. Ovšem v tomto případě jsou ty pidi kolečka lepší v čem? Pokud to teda nemá na ježdění někde ve skladu mezi regalama. Tam by to ten smysl dávalo..

          0 2
          • bluerider  

            Otazkou je, jestli všechno musí být „lepší“. Třeba někdo chce, aby to bylo „jiné“, a může to být pro něj dostačující. Zvlášť, když je malé postavy a chce skladné agilní kolo.

            0 0
            • cyklista86  

              Jde o to za jakym zamerem to delas no. Ja moc neuznavam to pozerstvi, kdy budu delat neco treba i kontraproduk­tivniho. Hlavne ze si pripadam jinej, vyjimecnej, ze jen ja mam nejaky styl a ostatni jsou ovce a pod.. Viz flanelova kosile na kolo a pod..

              1 0
        • Edwin  

          Pač jinak nemá kam dát brašnu.

          0 0
        • černápole  

          Podle fotografie to vypadá spíš na ženu-)

          0 0
    • Georrge  

      Ja mit do 170 cm tak 29" nechci, ale kazdy jsme jiny. Musis bohuzel vyzkouset a uvidis.

      5 1
      • Filippo  

        Já mám 170 cm a jezdím stále 27,5 :) Přecházel jsem jako všichni z 26" a na 29" to už by byl pro mě moc velkej skok. Ta 29" je už velkej tank a hlavně s vyšší hmotností, která rotuje (ráfky, dráty, plášťě). Jezdím spíš do kopce, tam menší kola lépe akcelerují a v terénu se lépe ovládají. Kdybych jezdil cyklostezky tam by asi nebylo o čem a vzal bych 29".

        3 0
        • Tatut  

          nezapomínejte, že 29 je jen marketing a průměr ráfku je 28" tzn to stejné co měla většina velocipedů za posledních 100 let, favority, krosová kola a taky všechna silniční mají tyto ráfky…

          3 1
    • tsunami  

      Přítelkyně má 160cm a volila 27,5" – dobře se jí s kolem manipuluje. Mezi sedlo a zadní kolo se vejde velká podsedlová brašna, takže můžeme na dovolenou tak jak to máme rádi. To že má na kole nižší rám a může si pohodlně nad rámem stoupnout je dost důležité. Dával jsem kratší představec, aby nebyla tak natažená – lépe se jí zatáčí a celkově kolo ovládá, ale i tak má spíš sportovnější posed a nejezdí na tom jako paní radová. Na nějakou horší průjezdnost terénem danou menším kolem nenaráží – polní a lesní cesty a cestičky, lehčí singletraily.

      Někde si v půjčovně vem na den kolo s 29" a pak 27,5", uvidíš sama.

      3 0
      • vaclaw  

        Já ti nevím, přesně na to, co popisuješ, mě přijdou mnohem lepší 29" kola než 27,5. Naopak menší kola budou šikovnější tam, kde je potřeba víc manévrování, protože menší tělo má menší páky. Pokud dotyčná plánuje jezdit maximálně lehký singly, tak popravdě nevidím důvod, proč řešit menší kola, kromě zvyku.

        2 4
        • galerida  

          asi tak

          0 0
        • tsunami  

          Byl jsi v situaci 160cm vysoké ženské nebo to hodnotíš jen ze svého pohledu? K čemu jí je kolo u kterého si nemůže pořádně stoupnout nad rám? Nebo nezabalí podsedlovou brašnu, když je důležitou aktivitou bikepacking?

          Tohle 29” vždy a všude je něco jako 80cm řidítka každému nebo zdejší odpor k rohům.

          9 0
          • vaclaw  

            Byl jsi v tý situaci ty? 80 cm rodla každýmu je blbost a ať si na ně dává kdo chce, nicméně větší kola se při běžným použití budou odvalovat lépe než menší a kolo bude stabilnější.

            0 1
            • va-bo  

              Třeba v bikeparku stabilnější kolo tak úplně nepotřebuješ.

              2 2
              • vaclaw  

                A proto mají všechny kola dneska předkoplou vidlu jak sjezďáky 10 let zpátky, protože borci chtěj, ať jim to kolo poskakuje jako divoká koza ;) jako jasně, že se najde spousta věcí, kde větší kolo prostě překáží, nicméně nepředpokládám, že tazatelka bude jezdit hlavně bp, trial, slopestyle nebo freestyle ve skateparku, v čemž se samozřejmě můžu mýlit…

                1 0
              • krabica  

                Takže chceš říct, že DH kola jsou dělaná spíš na obratnost, než na stabilitu? :-D

                2 0
              • Tomcat  

                Doporučuju se držet servisu ekol pro důchodce nevypouštět takovéhle blbosti.

                0 0
              • Mr.Duck  

                Tak záleží co v tom Bike parku děláš.

                Hodně lidí nazývá Bike park tratě ve stylu a-line: Široký Trail a nějaký skoky.

                To, že se v parku jezdí i více přírodní DH tratě myslím že většina lidí ví, ale vím že takováhle nomenklatura se používá často. No a v takovém případě fakt stabilní kolo nepotřebuješ. Jasně že asi nechceš ničit nějaký XC na roletách, ale jestli skáčeš na nějakým 160mm nebo 200 už je vcelku jedno – oboje má svoje výhody i nevýhody.

                Údržba je trochu jiný příběh :)

                Zase sem se chytil na off topic :(

                1 0
                • vaclaw  

                  Jasně, ale jestli tohle není spíš rozdíl mezi stabilním a hodně stabilním než stabilním a nestabilním ;)

                  1 0
            • mr.nikdo  

              Mam 170 cm a najit kolo, kde bude nizka hlava a kratsi ram – nic moc.

              0 0
          • galerida  

            :-) …presne to som písal vyššie. My sa tu môžeme hádať, ale poznáme jej priority?

            0 0
            • Zdenka36  

              Jak jsem psala níže. Nejezdím žádnou divočinu. Jezdím pro radost převážně terénem, asfaltu se vyhýbám. Jezdím všehochuť po turistických značkách, takže kamení, hlína, kořeny, asfalt, brody potoka. Jsem pohodář, který jezdí pro radost, pro to si to užít. Za den najezdím tímto terénem 80–100km.

              0 0
              • cyklista86  

                To je slušný 100km v terénu.

                2 0
                • Zdenka36  

                  Tak ono to úplně stopro terén není. Vždycky mezitím jsou asfaltové úseky. Ale jo, nešetřím se. Po rovině mě to nebaví, takže kopcovitým terénem je to třeba 1500m nastoupanych (dle tachometru). Proto dobré kolo s dobrou vidlicí fakt ocením.

                  0 0
                  • vaclaw  

                    Ono je to slušný i po silnici, když na to přijde ;)

                    1 0
                  • Kouba_2005  

                    1500 na 100km, to žádný krpály nebudou. Ono se možná člověku zdá, jakej jezdí kopcovitej terén, ale pak se v kopcích a terénu fakt někde vyskytne a spadne mu brada. Měřítka máme každý holt jiná a často zavádějící. Tím samozřejmě nechci nijak snižovat tvoje výkony, já bych 100km nedal a ani by mě to tak dlouho v sedle nebavilo :-)

                    1 0
                    • kejda  

                      Já myslím, že vás Zdeňka od začátku malinko vodí za nos :))

                      1 0
                      • mr.nikdo  

                        Treba tim, ze ma penis a je to fake ucet?

                        1 0
                      • Zdenka36  

                        Jak jste na to přišli? Proč mi nevěříte? To je tak nemožné, podle vás, co já píšu? Já vám říkám, že je vše pravda, i když od té doby, co mám 2 děti, tak je má top kondice pryč. To jsem dala i 140 km převážně kopcovitým terénem a 120 km byl můj kazdovikendovy chleba. Teď nemám možnost jezdit tolik, jak bych chtěla, ale co píšu, je pravda.

                        Jezdím pro radost, žádná závratná rychlost, ale vytrvalecky celý den s minimem přestávek.

                        0 0
                        • kejda  

                          My mu nerozumíme, ale my mu věříme :))

                          Je to super jezdit 140 km za den kopce terénem na MTB, to je i při hodně ambiciózním průměru, řekněmě 15 km/h, 9 hodin v sedle. Klobouček.

                          3 0
                          • Zdenka36  

                            Ne, to je trochu jinak. 140 vznikne takto: ráno po páté 10km na nádraží (asfalt). V 7 hod vystoupím z vlaku, šlapu do 6 večer s přestávkami na svačinu těch 120km, pak vlakem zpět a 10km z vlaku domů.

                            0 0
                          • tomxxx  

                            Né každý je vychlastný tlustý prase s pivním pajšlem, jako půlka závodníků tady na bikeforu. Sorry, ale musel jsem.

                            3 2
                            • kejda  

                              V pohodě, v té skupině ještě nejsem. Spíš mi přišlo zajímavé, šlapat v terénu, podotýkám v terénu 10 a více hodin jen s pauzou na svačinu. To chce nejen sakra morál, ale i docela fýzu. Já si dám 30 km v lese a nějakých 600–700 vm, a nemám pocit, že bych chtěl jet, vlastně i ujel ještě dalších 80 km…

                              5 0
                              • tomxxx  

                                Především holky takhle jezdí dost často. Mně to přijde taky extrém a z hlediska nějakého trénování je to i poměrně blbost. Člověk by do sebe měl na kole tlačit jídlo v podstatě neustále.

                                Jinak to neměl být útok na tebe, jsem tam měl napsat aspoň smajlíka.

                                0 0
                                • kejda  

                                  Jasně, já to pochopil :). Já bych na nějaké svačině asi celý den nevydržel, potřebuju se normálně najíst. Nebo by ty svačiny musely být masové :)

                                  0 0
                                • Zdenka36  

                                  Nechápu, proč by 80–100km na kole z větší části terénem měla být blbost. Já nejezdím kvůli tréninku, i když dobrá kondice mě těší. Jezdím pro radost z pohybu, z pobytu venku, v lese… Existuje spousta krásných míst, která nemám šanci projet, pokud neujedu těch 80km. Jsou daleko od vlaku či jiné dopravy. A toby byla škoda. Třeba moje milované Chřiby. Pod 70 km si je člověk pořádně neprojede a neužije.

                                  3 0
                                  • vaclaw  

                                    To je v pohodě, z toho si nic nedělej, občas se tu holt někomu splaší jeho křišťálová koule ;)

                                    0 0
                                    • Slavik  

                                      Tak zrovna u těch Chřib to vidím na 40km gravel jízdu tam, 40km zpět a 20km MTB terénu. Opravdu bych ji chtěl vidět 100km MTB terénem. Ale jó, třeba to může zkusit MalevilCup Áčkovou 100km MTB trasu.

                                      0 1
                                  • tomxxx  

                                    O lilometrech nepíšu, ale jak tu rozjíždí teorie o svačinách, tak nežrat je blbost.

                                    0 0
                              • mr.nikdo  

                                Protoze uz spis nejezdis klasicke XC…

                                0 0
                                • LM  

                                  Co je dnes „klasické XC“? To, co jezdí na svěťáku, asi ne, spíš to bude podobné lesnímu/polnímu pojetí gravelu :-)

                                  1 0
                                  • mr.nikdo  

                                    Nemyslim si.

                                    Klasice XC – cross country. Proste jedes a pomalu vsude.

                                    Na gravelu bych hromadu veci jet nechtel…

                                    0 0
                                    • LM  

                                      Asi mám tu hranici trochu posunutou, ale jo. Některé úseky je na gravelu lepší objet.

                                      1 0
                              • ladys  

                                Pro některé holky je to hezké na zahřátí :) Ale vše v terénu musí být stále nahuru dolu..

                                0 0
                        • Mr.Duck  

                          Tady je to v poslední době klub turistů tak když na kole někdo jede dál nebo trochu sportovně, jasně že to naťukne kdejaký ego.

                          0 0
              • My.Ja  

                Máte profil na Stravě ať se kouknem na ty profily a terény?

                0 0
    • Floydie  

      26" je do technickeho terenu super obratny. 29" je hodne precenovana, jezdim oboje a porad mam radsi tu 26. Nezavodim, takze nemusim resit divny pohledy :-) Jinak najedu temer 10 tisic rocne, jedinej problem 26 jsou dily, do budoucna to proste bohuzel zanikne, stejne jako 27,5. Takze to mas jednodussi rozhodovani, proste vem 29 a smir se s tim.

      0 0
      • LM  

        27,5" se ještě celkem dá sehnat ale výběr se postupně zmenšuje :-/

        Na XC použití by mě štvalo, že hodně nových plášťů už se dělá jen jako 29". Leda tam pak dát nějaké 27,5" zubatější gravel pláště :-)

        0 0
    • Jarhar  

      Něco podobnýho řešil známej a vybral 27,5 protože mu to přišlo v terenu obratnější a on jezdí rád i technické věci . Tak jestli jezdíš hodně km tak 29 a když radši těšší terén tak radši 27.5.

      0 0
      • vaclaw  

        A není to spíš nedostatek skillu? Ona je technika a technika. Jestli jako techniku bereš switchbacky, tak to se dá naučit vcelku obstojně i na 29, jestli sjezd skály tak tam moc přínos menších kol nevidím. Jako jestli chce hodně skákat případně dělat trialový věci tak to potom jo, nicméně si nejsem jist, jestli podle tohodle kritéria by se tazatelka měla rozhodovat.

        0 0
    • Charles2k  

      Moje kamarádky, co docela jezdí a mají pod 160cm si všechny koupily 27,5. Jo a 29 zkoušely, přesto daly přednost těm 27,5.

      4 0
    • Tatut  

      kamarád 155cm si koupil ve výprodeji karbonový full 26" a je spokojen. Teď by šel do 27,5 protože v 26 nic na výběr není.

      Do 29 by nejspíš nešel (leda kdyby hledal krosový, gravel apod..).

      0 0
      • Gru  

        Nevim no. Moje polovicka 157 cm a jezdi bez problemu na Orbee 29". Posledni dobou co vidim tak deti na zavodech pouzivaji ram S a 29" uz od 140 cm a ze by byli v technickem terenu pozadu se mi nezda. Ba naopak strci plno dospelich na zavodech do kapes. Netvrdim ze je to ideal, ale problem nebo prekazka taky ne

        3 0
        • Tatut  

          Muže byt. Nemám zkušenost jen co jsem se s kolegou bavil na vyjizdce..

          0 0
        • tsunami  

          Některý děti na odrážedle strčí některé dospělé do kapsy ;-)

          7 0
        • gerrard  

          :) Dětské MTB závody jsou plné „skvěle“ padnoucích kol a jak nemáš ve 12 letech 29" fulla tak si mimo a nemůžeš vyhrát. Zajímavé, že na dráze a silnici se takové zvěrstva dají vidět jenom výjimečné.

          3 0
          • Gru  

            Ale je to tak, vsak vis ocem mluvim. Dcera jezdi 27,5 xs ram. Ma 142cm a ja tvrdim ze ji je akorat. Vsichni teda kolem tvrdi ze uz ma mit 29" ale proc. Zvladla by ho, spatne by se ji nejezdilo ale to ani na te 27,5. Navic nepozoruji ze by byla pomalejsi proti 29" . Na cyklostezce asi jo ale pri zavode urcite ne.

            3 0
    • tomxxx  

      Hodně lidí tu píše, jak je 29 neovladatelná. Čistá 27,5 se nevozí snad ani na ostrý DH, vládnou mullety – 29 vepředu a 27,5 vzadu, takže s tím problém na XC kole nebude. Geometrie už jsou vymakané i v malých velikostech. Názory o neovladatelnosti pramení z počátků 29.

      Vybíral bych kolo v té nejmenší velikosti a ve výsledku, u některých značek, budeš mít stejně 27,5, ale neřešil bych to.

      Mě by spíš, než velikost kol, trápila jejich hmotnost a odpružená vidlice, protože oboje bude na té Meridě děsný odpad.

      2 0
      • LM  

        Dovolím si nesouhlasit. 29 se ovládají trochu hůř než 27,5 už jen kvůli vyšší rotační hmotnosti kol. Neplatilo by to leda když bys porovnával lehká 29 karbonová kola s lehkýma bezdušovýma pláštěma a levná těžká 27,5 kola s duší a pláštěma s drátovou patkou :-P

        Pokud chceš na kole blbnout, tak je 27,5 lepší. Pokud chceš jezdit rychle (tj. na čas: Strava, závody) tak je 29 lepší…

        1 0
        • TK75  

          Dovolím si taky nesouhlasit …s tvym závěrem

          Je to kus od kusu.Když dobře vyberes, tak můžeš mít 29er lepší jizdne od a po zet..dokonce i v hravosti může souperit.Co se týče zapletu, tam je třeba si u 29er opravdu dát záležet (odolnost, tuhost/pruznost a vaha) ale opět to chce poslouchat svoje kolo a záplety zvažovat podle použití a vlastností sveho ramu (tuzsi nemusi byt lepší atd)

          Pochopitelně to neznamená pohřbít 27.5…taky mají své kouzlo

          Černá / bílá …to nemám rad:))

          1 0
          • LM  

            No já jsem na žádný top 29 s lehoučkejma a zároveň dostatečně odolnejma zápletama ještě nejel. Ale na nějakých normálních s hliníkovejma ráfkama se mi to chování pro moje použití (blbnutí v lese) prostě nelíbilo.

            Ale budoucí novej gravel bude mít nejspíš pláště 700Cx47 mm, což už je skoro 29 :-)

            0 0
            • TK75  

              To pišeš jak kdyby to musel být top drahej stroj :))

              Hlavně geo…základ.A u vět­ších kol pochopitelně investovat do poradnych zapletu je hodne dulezity

              0 0
              • vaclaw  

                Zase se 157cm pravděpodobně ty záplety zase tak moc nezatíží, takže největší problém bude ty kola roztočit, pokud budou těžký (což pravděpodobně budou), nicméně ta investice do rozumných výpletů nemusí být díky tomu tak vysoká. Navíc tohle se bude spíš projevovat ve specifických situacích, kdežto výhoda větších kol bude projevovat pro běžný jízdě. Samozřejmě ale kola jsou vždycky dobrý upgrade.

                0 0
                • Zdenka36  

                  S tou váhou máte pravdu. Vážím 47kg a kolo evidentně moc nezatěžuji. Po více než 20 000 km vypadá brzdový disk stále jako nový a přední brzdovou destičku jsem měnila snad jednou.

                  A co jezdím? Osobně bych řekla, že žádná divočina. Asfalt se snažím jen křížit a většinu trasy strávím na turistických značkách. Takže hlína, kameňačka, asfalt, brody potoka, taková všehochuť. Když terén neodhadnu, tak se někdy přijdu i pěšky, když jsem terén nesjízdný nebo moc prudký, že to nevyjedu.

                  1 0
                  • Lišák  

                    Tu přední brzdu používej víc. Je to ta důležitější, co Tě opravdu zastaví.

                    1 0
                  • vaclaw  

                    Jj, s tou přední brzdou je to pravda, není třeba se jí bát. Jinak jestli ti budou vyhovovat 29 nebo 27,5 kola je bohužel těžko říct. Jak je tu vidět, není na to jednotný názor :) ideálně si půjčit pár kol s oběma rozměry, chvilku jezdit kde běžné jezdíš, a pak uvidíš, co ti vyhovuje. Ale obecně není moc důvod, proč by 29 kola měly být na škodu. Je to spíš o preferencích a použití.

                    1 0
                  • t29  

                    Takže žádný trailpark/bikepark, ale normální turistika. Tam má o 29" smysl popřemýšlet. Samože takové ty obecné rozdíly že 29 je větší tank, líp jede, ale je vyšší na nasedání/sesedání a potřebuje silnější nohy. U prudkého výjezdu je otázka, jestli chybí převody, nebo tě tvoje 26" shazuje ze sedla kvůli těžišti moc nad zadním kolem. Převody budou u všech kol podobné, ale shazování ze sedla by 29" mohla omezit díky delší zadní stavbě. Brodit se potokem na větších kolech znamená o pár centimetrů větší šanci, že nenamočíš přehazovačku nebo střed.

                    0 1
                    • TK75  

                      To co pišeš ohledne vysky stredu atd. nejspíš bylo někdy v začátcích 29er :)

                      Běžně ma 29er větší bb drop, takže výška středu je stejně jako u 27.5 kde je bb drop menší.

                      Tady příklad u Nukeproof Scout 29 verze kola a 27.5 model

                      Zluta 29" bb drop 70 mm a výška středu 309 mm (30.9 cm) a to je bez jezdce…po nasednuti jde jeste niz, je to v tabulce napsaný

                      Zelená 27.5" bb drop 50 mm (mene nez u 29 brachy) a výška středu 308 mm (30.8cm)

                      1 0
          • Jezevec70  

            A aby to nebylo tak jednoduché, tak některé značky 29" kola v malých velikostech osazují 27" kolama. Tak co teď? :-)

            0 0
            • tomxxx  

              Vzal bych klidně 27,5"

              Důležitější je aby sedla geo rámu, byla dobrá vidle a lehký záplety.

              6 0
              • vaclaw  

                To je sice pravda, ale takový kolo seženeš jak v 29", tak ve 27,5" takže se nějak rozhodnout musíš.

                0 0
                • tomxxx  

                  S tímhle rozpočtem, v téhle velikosti fakt nezažije dilema, že by těch kol bylo moc a nemohla se rozhodnout. Bude ráda, když to kolo bude mít vzduchovou vidlici a bude jí sedět geo.

                  Já bych už o 27,5 vůbec nepřemýšlel i u velikosti S. Její problém ale bude, že u některých značek bude i to nejmenší kolo moc velké a tam na 27,5 nemusí být blbá.

                  Jen mi tu řešíme velikost zápletů, ale její reálný problém je „bude mi to nejmenší kolo dobře?“ – a velmi často nejspíš nebude.

                  1 0
                  • Lišák  

                    ale její reálný problém je „bude mi to nejmenší kolo dobře?“ – a velmi často nejspíš nebude.

                    Mohl bys tohle nějak rozvést? Tazatelka má 157 cm. To fakt není liliputánka.

                    0 0
                    • tomxxx  

                      Rozvést to můžu když to nechápeš. „S“ bude často na hraně.

                      0 0
                      • Lišák  

                        Viděl jsi ty fotky, co jsem tady dal? Holka má 150 a „S“ rám. To by to jiný eSko muselo být, jako standardní „M“, aby to bylo velký na 157.

                        0 0
                        • gerrard  

                          Všiml sis, že on píše o rámu 29" a ty o 27,5". :)

                          0 0
                        • tomxxx  

                          Viděl jsem fotku 140/140 kola, která mají typicky kratší sedlovou trubku kvůli teleskopům, je to cube, ty mívají kratsí horní rámovku, měla zajetý teleskop a fotka z úhlu, jo poznal jsem fakt hodně a je to hodnotná informace pro někoho, kdo shání úplně jiné kolo, od jiného výrobce a ta výška taky nesouhlasí :)

                          Velikost S si kupují i lidi 170 a těch 157 bývá spodní hranice i v tabulkách výrobce, takže jí to pokaždé sednout fakt nemusí. Co tam máš dál?

                          0 0
                        • tomxxx  

                          Koukni na geo jiné značky, ve velikosti S budeš někde mezi velikostma S a M toho tvého Cuba a bude to zároveň to nejmenší, co ta značka nabízí.

                          0 0
            • TK75  

              Když to kupuje někdo menší, kdo s tím jezdí na kolech co tam jsou, tak bych ja asi zvazil 27.5 … v shit provedeni budou nejspis lehčí a pevnější než shit 29 kola ;))

              3 0
    • Doyle  

      Dcera má necelých 13 a měří 152cm, měla Liv Tempt vel. XS 27,5" a už na tom vypadala jak obr. Koupil jsem jí 29" Procalibera v S. V té velikosti je horní rámová trubka víc prohnutá než u vyšších velikostí, v rozkroku má ještě malou rezervu. Dal jsem jí představec 45mm, sedlovku nemá dole úplně na doraz. Hned po první jízdě byla nadšená, na našich oblíbených trasách v terénu je prý jistější a líp to jede. Vůbec bych se tedy 29" nebál, ale doporučil bych raději vyzkoušet.

      1 0
      • Lišák  

        Dcera 13 let, 150 cm.

        Kolo Cube Sting velikost S, 140 / 140 mm. Kola 27,5".

        Myslím, že je to akorát.

        4 0
      • tomxxx  

        Furt kupují cizí rámy, nebo už vaří zase svoje?

        0 0
        • cyklista86  

          Co oni kupuji cizi ramy? Vzdyt to ze svaruji vlastni tady v CR byl hlavni duvod proc si to lidi kupovali, aby podporili nase vyrobce ne? :D

          0 0
          • vaclaw  

            No hlavně to byla kvalita co drží… když to čas od času svaříš…

            0 0
          • tomxxx  

            Covid je semlel tak, že pak už jen nakupovali nějaký Spidery a jen to lakovali. Bohužel. Já je měl fakt rád, ačkoliv nejsem cílovka.

            Jen jsem se ptal, jestli se z toho vyhrabali a už zase jedou svoje.

            0 0
    • Mr.Duck  

      Jak radí ostatní, je potřeba si to vyzkoušet.

      27.5 i 29 tady nějakou dobu budou, o díly bych se nebál. Možná nějaké super lehké ráfky a gumy by časem mohly vyhynout, ale mullet je více a více populární takže oba rozměry můžou vcelku pohodlně žít najednou.

      Rozhodně bych zkusil 27.5, mullet i 29. Ideálně projet, ale otestovat hodně kol není jen tak a nějaká 29 může být menší než 27.5 od jiného výrobce. Dobrý krok by byl si aspoň obejít pár obchodů, strávit půl dne někde ve městě a sednout si na pár kol aspoň v obchodě.

      2 0
    • enduristka  

      Mám 157 cm a jezdím obě varianty kol. 27.5 do bike parků a na „větší skoky“ a pak bike Liv na 29 kolech na kterém jezdím nejčastěji. A nutno podotknout že i raději. Na rovinu říkám že je to změna. Trvalo si zvyknout na jiný reakce od toho kola, ale už bych neměnila. Hodně záleží i na geometrii daného kola. Mám pevný xc rám od Giantu na 29 kolech a tam spokojená nejsem. Špatně se mi roztáčí kola a blbě se s ním pokládám do zatáček. U Liva nic takového nenastalo.

      1 0
    • zbartos  

      Jezdím na 26" od roku 1990. Kvůli prasklým rámům jsem nakonec koupil v roce 2013 asi sklolaminátovo karbonový rám https://www.bikeradar.com/…ippet-review , který již 11 let drží. Převody mám osmikolečko 11–32 a trojtác 22–32–44, vidlici starší RS Sid Team, pneumatiky se stále dají sehnat do hmotnosti cca 580 g (Continental Cross King). Kolo váží 11,5 kg (rám XL váží 1550 g).

      Abys měla 29" kolo se stejnou hmotností jako má Tvoje nynější 26" kolo, budeš muset zaplatit o hodně více, než odpovídá původní ceně Tvého kola 30 000 Kč + inflace.

      Dosáhneš tím ale jen pohodlnější jízdy na větších nerovnostech a větší adheze ve sjezdech a výjezdech. Pokud Ti drncání a smykování/prokluz nyní nevadí, nevidím důvod proč měnit Tvoje 26" kolo za jiné. Pokud bude možné Tvoje kolo opravovat srovnatelně lehkými a kvalitními součástkami jaké máš nyní, zůstal bych u něj.

      4 0
      • mr.antik  

        a to bude trošku problém, že 30 tisíc tenkrát a 30 tisíc dne je sakra rozdíl

        0 0
        • zbartos  

          Součet ročních inflací za roky 2012–2023 je 46,3%, takže podle mne by cena za nové podobně kvalitní kolo v letošním roce měla být asi 43 900 Kč (30 000 Kč x 1,463)..

          0 0
          • VojtaXY  

            Mas to spatne, souhrna inflace byla cca 56%. Hodnoty se nescitaji, ale nasobi.

            1 0
      • vaclaw  

        Přesně. Protože vývoj mtb za posledních 15 let je jen marketingový blábol a výrobci se jenom snaží z nás tahat prachy. Oni by všichni ti závodníci na těch 26 stejně pořád vyhrávali, ale bohužel sponzoři je furt tlačí do těch nových nesmyslů…

        2 1
        • tomxxx  

          Jsi asi zapomněl, jak to vypadalo, když se jezdily 26' a řidítka pod 60cm?

          Absolutní no way, aby na tehdejších kolech udrželi tempo s podobně výkonejma lidma v technice. Jasný, že na nejakém „kpž“ by to bylo fuk.

          Teleskop, větší zdvih a tuhost, široké řidítka a ráfky, běžně karbon ráfky, širší a odolnější gumy, 29', jednoplacka, všechno super posun. Když si jen vzpomenu, jaký shit byly v začátcích bezduše…

          Jen elektrika se dá oželet.

          0 0
          • mr.antik  

            Tak tak, sehnat kolo rozumné velikost a geo pro tak malou paní bude možná trošku náročnější, ale tyhle XS a S velikosti se spíš najdou v nějaké slevě.

            O ničem jiném než 1×12, 29 kolech s možností bezdušáků nemá smysl uvažovat. Pak je to jen o penězích, slevách, třeba i nějaký bazárek po nějakém covidovém boomu…

            Ještě bych si při té výšce dal bacha na délku klik. Jsou exoti, co na to klidně daj 175mm

            1 2
            • Mr.Duck  

              Měl jsi někdy 160cm a jel na 29 kole?

              Neříkám, že to není správná volba, ale že o ničem jiném nemá smysl uvažovat je absurd. Rozhodně to chce si vyzkoušet různé rozměry.

              Pokud je 99% ježdění v sedle bez jakékoliv techniky, pak může fungovat cokoliv. Jet ale něco technického s potřebou s kolem manévrovat, 29 vzadu už může být hodně omezující I pro vyššího člověka. Spoustě lidí to vyhovuje, ale chce si to rozhodně vyzkoušet.

              2 0
              • kejda  

                Syn má lehce přes 150 cm, možná 153, a jezdí enduro 29" už druhým rokem. Rám samozřejmě velikost S. Na svůj věk skáče v BP docela daleko a technicky ho velikost nijak neomezuje. Porovnání máme, předtím měl 27,5" v XS.

                0 0
                • Mr.Duck  

                  A ze ho neomezuje vis jak? Znam 10lety kluky co skacou mega dvojaky, ale to moc neznamena. Je mozny, ze pro tveho syna je 29 idealni a pritom pro tazatelku nemusi.

                  Ja mam 173 a 29 vzadu me omezuje dost. Na DH je mullet asi nejpouzivanejsi setup, hodne lidi at uz amateri nebo svetova spicka se z 29 presunulo na mullet.

                  Zakladatelka asi nehleda kolo na bike parky, a asi nehleda to co jezdi tvuj syn nebo ja sam. Zadny rozumy na internetu od nikoho ti nereknou tolik, jako kdyz si byt jen sednes na par kol. Opet, nerikam ze by zakladatelka nemela mit 29ku, jen je uplne mimo misu tvrdit ze nema smysl zkouset nic jinyho. Pro mnoho lidi 29 proste neni ono a jediny zpusob jak to zjistit, je vyzkouset ruzne kola.

                  2 0
                  • mr.antik  

                    Mám 166 a nohy spiš kratší, takže samozřejmě mě to omezuje na nějakých černočerných sjezdech si prostě občas škrtnu, ale pokud mi to funguje na enduru se 180mm teleskopkou, tak paní na výlety do lesa na pevňáku to bude fungovat na 100%

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      Kdyz myslis. Ja jsem vyssi a omezuje me to i na rovince v kazde zatacce, takze podle tehle logiky to pani nebude fungovat ani nahodou :)

                      A kdyz si to vyzkousi, bude vedet.

                      1 0
                      • mr.antik  

                        jak na rovince? to nechápu? Jako že si někde škrtáš?

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          Třeba na úplné placce při rychlé změně zatáčení z jedné strany na druhou. Zkus si někde na asfalt rozhodit kužely a ladit techniku zatáčení. Jakoby slalom. Zkus to na mulletu a na 29. Na všech kolech co jsem zkoušel mě to omezovalo víc, než menší kolo.

                          Jak jsem už psal, pokud na tom člověk sedí a kolo a jezdec je jako „soustava“, asi je to jedno. Když má ale člověk nějakou techniku a oddělí pohyb těla od pohybu kola, rozdíly v ovladatelnosti se projeví. Tím se nesnažím říct že nemáš techniku! Někomu tam ta 29 prostě vyhovuje a to je naprosto v pořádku, já jen říkám že ne vždy je to správná odpověď, i když pro tebe třeba ano. Pro mě zase ne, a pro tazatelku tudíž kdo ví, není nad to si to zkusit.

                          0 0
                          • vaclaw  

                            Jenže kromě toho, že na běžný lesní cestě takhle nikdo zatáčet nebude, tak stejně většina jezdců v čechách takhle nezatáčí ani na trailech, takže je to moc netrápí. Tohle se pak stejně projeví hlavně v rychlosti a při agresivní jízdě, takže zase otázka kdo to kdy jak pocítí. Nicméně je dobrý to občas zkusit aspoň na tom parkovišti, dají se použít i klacky místo kuželů ;)

                            0 0
                            • LM  

                              Ještě že máme ilegály, kde to je potřeba aplikovat :-P

                              0 0
                            • Mr.Duck  

                              No jenže jezdit „správně“ může i turistovi ušetřit energii, zdraví.. Ale jasně že většina lidí na BF radši dá 100 000 za nové kolo než 2000 za lekci jak na tom kole jezdit. Která ti dá mnohem víc než jakýkoliv kolo :)

                              2 0
                              • vaclaw  

                                Však jó, jenže jak píšeš, málokdo to řeší. Resp. neni cool učit se základy jako jak stát na kole a zatáčet, no. A přijde mi, že čím má člověk horší techniku, tím víc má pocit, že tyhle základy nepotřebuje. Ale to je teda taky dost off topic ;)

                                1 0
                  • kejda  

                    Však se nepřu, jen konstatuju, že i 150 cm vysoký človíček může jezdit bez omezení na 29" a ještě dělat různé triky.

                    Máme jedno kolo na všechno, do BP, na singly i klidně na výlet do města. I když, dostane teď ještě dirta, škoda ničit karbon :).

                    Jestli Zdeňka vzešla z 12 let staré 26", tak pro ni vše bude jiné, hlavně vstupní cena nového kola :))

                    1 0
          • vaclaw  

            Sorry jsem nedal sarkastickýho smajlíka… ;) já s tím jinak souhlasím, možná akorád bych ještě přidal, že může nastat situace, kdy třeba menší kola můžou vyhovovat víc a někdo třeba teleskop nepotřebuje atd, ale v globálu mě přijde nejít v tomhle s dobou jako docela hloupost.

            0 0
            • Lišák  

              někdo třeba teleskop nepotřebuje

              Kdo ho vyzkoušel, tak ví, že ho potřebuje. Kdo ho nevyzkoušel, tak by ho měl vyzkoušet (aby věděl, že ho potřebuje).

              2 1
      • Zdenka36  

        Tak teď jsem dala novou překážku Deore XT, vidlice uvidíme, jak bude držet. Jezdí se mi fajn, jenom právě na ty kameňačky jsem ti říkala, že by asi větší kolo byla výhoda. Ale tvoje rada je asi rozumná. Být ráda za to, co mám a neinvestovat 40 tisíc do kola, na které si třeba těžko zvyknu. Taky si říkám, že by byla možná problém zadní brašna na nosič, kterou nutně potřebuji. Ve 30 stupních se fakt s batohem péct nebudu.

        0 0
    • mr.antik  

      Zkusil bych kolo, které má obojetnou geometrii pro 29 i mullet (27,5 vzadu), A pak bych si udělal vlastní obrázek.

      Mám 166cm a vozím taky 29 a je to super.

      Jinak při dobré geometrii mají velká kola samé výhody.

      0 0
    • Jetson  

      Obě děti nafasovaly v 11 letech 29" s nejkratším představcem a v pohodě až do 18 let. Holka, která zůstala pod 170cm ho jezdí po vrácení původního představce stále, kluk už z něj vyrostl. A kluk si to v terénu v pohodě dával.

      0 0
    • Jetson  

      Pro představu jak to vypadalo při 42kg/152cm.

      0 0
      • LM  

        Podle úzkých pláštů to nebudou 29" kola ale tak 28,5", možná i míň :-)

        0 0
    • Tatut  

      Včera na šele v kategorii (asi) holky 9–10 let

      1. Místo 29” scalpel HT
      2. Místo no name karbon 26”

      Další závodnice v poli kolo 24 i 20”

      Jezdit se dá na všem ale čím větší průměr tím lepší místo ;)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.