Výběr kola (Kona Kahuna DL nebo raději něco jiného?)

3 nepřečtené
  • PavelD

    Zdravím vás.

    Plánuji si pořídit horské kolo, rozpočet kolem 30 tisíc (max. 35 tisíc).

    Výška 191 cm, hmotnost 93 až 96 kg.

    Využití:

    Půldenní a celodenní výlety po lesních a polních cestách a cyklotrasách, asfaltky minimálně.

    Žádné extrémní sjezdy a traily, ale občas bych rád zajel i na méně frekventované odbočky z hlavních cest a projel si sjezd nebo výšlap úzkou lesní pěšinou. Hledám pohodlné a spolehlivé kolo, dobře ovladatelné, které mi vydrží několik let.

    Základní parametry:

    1. Lepší vidlice než základní Rock Shox Judy.
    2. Pevné osy.
    3. Převody 1×12, vzadu kazeta 10–51 zubů, vepředu 32 nebo 34 zubů.
    4. Rozpočet kolem 30 tisíc (max. 35 tisíc).
    5. Kolo bych si chtěl vyzkoušet, nechci nákup přes e-shop.

    Kola, ze kterých vybírám:

    1. Kona Kahuna DL (https://kona.cz/kahuna-dl-2022/), cena cca 32 tisíc Kč.
    2. Kellys Gate 30 (https://www.kellys-bike.cz/…dark-2023-29), cena cca 26 tisíc Kč.
    3. Giant XTC SLR 29 1 (https://www.bikemax.cz/…9-1-2023-24/), cena cca 35 tisíc Kč.

    Tato kola by asi také přicházela v úvahu: Rozzo Boost 20, CTM Rascal 3.0.

    Dotaz č. 1: se týká kola Kona Kahuna DL, které mě zaujalo nejvíc:

    Je toto kolo vhodné pro moje plánované využití nebo je to krok úplně vedle a mám ho z výběru vyřadit?

    Ptám se proto, že kola Kellys a Giant mají klasický tvar rámu i podobnou geometrii, oproti tomu Kahuna DL se odlišuje tvarem rámu i geometrií (https://geometrygeeks.bike/…kahuna-2022/), má vzhled trailu, i když vybavením je spíš klasické XC. Pokud ho někdo vlastní, byl bych rád, kdyby mi popsal svoje zkušenosti s tímto kolem.

    Dotaz č. 2:

    Má smysl vybírat z dražších variant (Kona, Giant) nebo je pro můj účel plně dostačující Kellys a lepší vybavení dražších kol bych ani nevyužil?

    Dotaz č. 3:

    Jaká kola byste zařadili jako alternativy k výše uvedeným, aby splňovaly základní parametry (lepší vidlice, pevné osy, převody 1×12) a byly v mé cenové relaci?

    0 0
    • Tomcat  
      1. pozor geometrie je dána virtuálními osami a koncovými body a úhly. Zprohýbání trubek muže být zavádějící .
      2. Asi vás zajímá záruka že ?
      3. Podle aktuální nabídky výprodejů a ta se furt mění
      0 0
    • MTBIKER doporučuje
    • PavelD  

      Abych nebyl jen pasivním čtenářem, zkusím po skoro roce popsat svoje zkušenosti s koupí nového kola a svými začátky na horském kole v pokročilém věku:-) Asi to nebude žádné objevné čtení pro zkušené bikery, ale spíše to píšu pro někoho, kdo je dnes v podobné situaci jako já před rokem, tedy bez větších zkušeností a zrovna vybírá kolo.

      Nejdříve něco ke kolu.

      Nakonec jsem se rozhodl pro Kona Kahuna DL (model 2022).

      Po skoro roce ježdění panuje s kolem spokojenost a splnilo beze zbytku to, co jsem očekával. Ježdění mě chytlo, začalo bavit a na každou další vyjížďku se upřímně těším. Kolo si mi jeví celkem svižné i po asfaltu, jinak jezdím lesní a polní cesty a letos jsem s ním zkusil projet v rámci mých možností i pár trailů (Jedovnice, Nové Město na Moravě, Boskovice, Moravská Třebová) a bavilo mě to, jen Březovský trail (ten červený, černý jsem pak ani neriskoval) už byl mimo moje fyzické, ale hlavně psychické možnosti.

      Defekty

      • 1× píchlá duše, což jsem zjistil až druhý den, když bylo kolo prázdné.
      • 1× zrezlé ložisko (zrezlé na straně brzdového kotouče, viz foto, na straně kazety prý bylo OK), v zadním náboji Shimano FH-MT410-B. V servisu mi obě průmyslová ložiska vyměnili.

      Máte někdo s tímhle nábojem zkušenost? Je spíš problém na mé straně, kdy se zřejmě do náboje dostala voda při mytí, i když jsem se vždy snažil těmhle místům spíše vyhýbat a myl jsem slabším proudem vody nebo jde o nějakou slabší ochrana tohoto modelu náboje proti vniknutí vody?

      Postřehy během roku ježdění

      • Neváhejte s nákupem nášlapných pedálů. Opravdu je jízda s nimi efektivnější než na platformách. A velmi rychle si na ně zvyknete.
      • Pohrejte si s nastavením posedu (výška sedla, vodorovný posun sedla), ať najdete pro sebe ideální pozici, kdy dokážete šlapat a zároveň vás z toho nebolí nohy nebo něco jiného.
      • Stejně tak si najděte i ideální nastavení tlaku ve vidlici a tlaku v pneumatikách. To jsou podle mě asi nejdůležitější věci, abyste dokázali přejet i těžší terén relativně pohodlně a bezpečně a aby vás začala jízda bavit. Já šel s tlakem ve vidlici znatelně pod doporučenou hodnotu a stejně tak mám i nižší tlak v kolech než je uvedený na pneu. A opravdu na asfaltu nepozoruji, že by mě nižší tlak nějak zpomaloval.
      • Počítejte s tím, že pokud si koupíte kolo za 25 – 35 tisíc, tak si ještě našetřete klidně polovinu (i více) té částky navíc, protože ji vrazíte do nákupu bot, oblečení, příslušenství a nářadí.
      • Pokud plánujete jezdit v zimě, tak nešetřete na oblečení, ale kupte si opravdu to, které funguje. Hlavně se to týká zimní bundy. Já si takhle nejdříve pořídil levnější a zanedlouho kupoval jinou dražší, protože v levnější jsem měl na zádech doslova stékající potůčky potu. Stejně tak doporučuji i zimní tretry, stejně mi je v nich po 2 hodinách zima, ale v letních si to nedokážu ani představit.
      • Kolo se vejde i do menšího osobního auta (po rozložení sedadel a sundání předního kola), takže nemusíte hned kupovat nosič na střechu nebo na tažné zařízení.
      • Nenechte se odradit tím, že během prvních pár jízd budete fyzicky vyždímaní a frustrovaní ze svého výkonu. Vzhledem k tomu, že jsem do té doby na kole nejezdil a byl jsem fyzicky shnilej, tak první jízdy byly spíš utrpením než zábavou. V táhlejším i když mírném kopci jsem musel dělat přestávky, do prudšího kopce jsem se nepouštěl vůbec. Proto jsem začal jezdit během podzimu a zimy v podstatě rovinatou trať stále dokola, abych získal nějakou vytrvalost a sílu. Po pár měsících jsem pozoroval, že to, co jsem dřív skoro nevyjel, teď vyjedu bez problémů, nemusím se bát zařadit na trasu i nějaké prudší kopce a to je podle mě ten moment, kdy člověka začne ježdění bavit a těšit, protože už ho při ježdění tolik neomezují jeho fyzické schopnosti a dovolí si mnohem víc.
      • Při jízdě jsem začal jednu chvíli slýchávat takové praskání/lupání. Způsobovala to nějaká nečistota nebo zrnko písku, které vniklo mezi sedlovou trubkou a sedlovku, možná mezi objímku rychloupínáku. Stačilo vytáhnout sedlovku, očistit ji, také vnitřek sedlové trubky a objímku rychloupínáku, namazat vazelínou a bylo pro problému.
      • Zamykání vidlice z řídítek je pro mě asi nepotřebná funkce. Před koupí jsem si tak nějak myslel, že je to věc, která na Koně bude chybět (jde zamykat pouze přímo na vidlici), ale potom v praxi jsem vidlici neměl potřebu zamknout snad ani jednou.
      • Protože mám ještě asi 15 let starou helmu, tak neotravnější věc na kole se mi stává, když mi do otvorů v helmě vlítne nějaký hmyz a šimrá mě na hlavě. Takže příští helma už se síťkou proti hmyzu.

      Na závěr bych chtěl poděkovat uživatelům tohoto fóra. I když tu ničím nepřispívám, tak jsem tu strávil dlouhé a dlouhé hodiny pročítáním všech možných vláken, když jsem potřeboval načerpat nějaké informace, které se jinde nemá člověk šanci dozvědět a ve spoustě rozhodnutích mi to nakonec pomohlo nebo aspoň nasměrovalo.

      3 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.