• Martynet

    Zdravim vsechny priznivce horskych kol… Potreboval bych poradit s vyberem 29" hardtailoveho kola. V dnesni dobe je na trhu celkem dost kvalitnich vyrobcu, a proto jsem se rozhodl vybrat si dva modely, ktere se mi libi vzhledove, a s vasi pomoci se rozhodnout mezi nimi. Tady jsou:

    Cannondale Flash Carbon 29" 3 (http://www.cannondalebikes.cz/…shhimod29er3?…)

    Scott Scale 29 Pro (http://kola-scott.cz/…scale-29-pro)

    Predem diky za kazdou radu a nazor.

    • Hynas  

      Opravdu si to ještě s tím rozměrem nechceš rozmyslet?…říká se, že „29 NEBRAT!“.

      • Martynet  

        Muzu se zeptat z jakeho duvodu? Skoro vsude ctu pozitivni zkusenosti… To by me teda fakt zajimalo. Nerad bych toho pak litoval :-(

        • martin_bakov  

          to byla jen jeho tradicni provokace, koukni se na jeho kola v profilu – taky jezdi 29er ;)

          • Martynet  

            Mam tomu rozumet tak, ze „Hynas“ nema 29" kola v lasce? A je to ciste subjektivni nazor? :-)

            • stan99  

              Je to fanatický odpůrce 29.

              Ale ve velkém je skupuje aby zachránil ostatní :)

        • Ruprt2  

          Jsi tu nový, tak ti dám tři rady, pro přežití tady.

          1. Mrkni k Hynasovi do profilu.
          2. Nevěř ničemu co tu Zlatka napíše, popř. pravý opak toho co napíše

          je správně.

          1. Potom co si toto Zlatka přečte může se pokusit kamuflovat, proto raději

          nevěř ničemu nebo ji rovnou blokuj :-)

          • Zlatka  

            Ty jsi mi kazisvět !

          • martin_bakov  

            jo pod tohle se taky podepisu, lidi co vybiraji 29er musi byt hodne psychicky odolni :)

            • Zlatka  

              Jo jasně, jsem zvědavá co napíšete až se od něj dovíte parametry a důvody výběru, třeba jako, že má 165cm, 50kg a v životě na bajku neseděl, ale zaujala ho (klamavá) reklama v tamtom obchodě. Přičemž ještě vůbec netuší, že existují i alternativy, které všechny neshody řeší. :DD

              • Martynet  

                jak uz jsem psal nahore… Hlavni duvody jsou ty, ze mi bohate staci jen predni odpruzeni a ze se mi tyhle dve kola libej ze vsech nejvic. O 29" kolech jsem se dozvedel z celkem pozitivniho clanku o horskych kolech (tusim na idnes). A moje parametry jsou: vyska 178cm, vaha: 90kg :-). Ta vaha proto, ze kolo uz nekolik let z nejakeho duvodu nevlastnim a rad bych neco shodil, hlavne jezdenim do prace a o vikendech tenhle sesup „http://www.y­outube.com/wat­ch?v=Skz7M3Pa6wM“ (za barakem), kterej jsem si nekolikrat prosel pesky a uz se nemuzu dockat… tot vse

                • velociped  

                  za sebe vřele doporučuju

                  mám 176/90

                  sedí mi vel 17–17,5

                  a pokud to nemá být kolo určeno na vyloženě technické hraníčko mezi stromy, tak je to ideální na dlouhý cesty, maratony, pohodový vejšlapy.

                  doporučuju

                  a do začátku asi vcelku jedno, kterou značku, mám dobrou zkušenost s GF, stejně jako Hynas..

                  akorát jich nemám tolik(-:

                  nevím, jaký je cenový strop, možná ze začátku zkusit nějakou dobrou ojetinu

                  můj názor,

                  přeju šťastné kilometry

              • DoomHammer  

                a je to tady :-)

              • Hejdik  

                Já bych řekl,že kdovíjaké tlachání o tom ,jestli je lepší 29",nebo 26" je naprosto zbytečné.

                Jediný lék na to je,sednout na obě kola ,vyzkoušet na vlastní kůži a pak se rozhodnout dle subjektivního pocitu…

                • Zlatka  

                  Budiž pravda, ale já již znám jiný lék na nemoci 26 vs 29. :)

                  Zase jak pro koho, nějaký převrat od 650b nečekám a tak se také držím v pozadí že. :))

        • atak10  

          Muj tata ma gary fishera x-calibra. Jo 29 ma vyhody co se tyce prekonavani prekazek ale zase horsi ovladatelnost v malych rychlostech(krpaly kopce):-D a nekdo zase rika ze jizda na 29 je nuda ze je jako tank valici se terenem a neuziva si tu techniku a jizdu ale ja s 29 zkusenosti nemam takze na me nedej. xD :D

          • Janes  

            Já rád jezdím na tanku, pasujeme k sobě :-)

      • Zlatka  

        Zřejmě má jasno, vždyť támhle v tom obchodě mají plakát, že je to rychlejší, lépe to jede přes překážky a hlavně je to IN.

        • Bafoon  

          tohle se ale určitě nebude týkat 27,5 až je budou tlačit na trh viď :-D

          • Zlatka  

            Tak jen doufám, že se to bez těchto mašinérií obejde. :)

            Neboť a protože z logiky věci, řádně promyšlená věc přece nepotřebuje reklamu, ale prodává se sama.

            • Bafoon  

              jo, doufat můžeš :o) ale ze stejné logiky věci by ti mělo být jasné, že bez reklamy, bez plakátu, … leda prd

            • honny  

              To je hodně naivní představa.

              Reklamu, bohužel, potřebuje všechno.

              • Zlatka  

                Nu také mám ten pocit, že si na tu komedii všichni zvykli.

                Jenže na velice velký počet lidí již působí tato sranda jako nevhodná masáž a leckdy i odrazující.

    • martin_bakov  

      hlavne se na obou osobne projed urcite se ti pak bude rozhodovat lip

      • Martynet  

        Bydlim v Irsku a bohuzel nemam moznost si kola vyzkouset. Dealeri techto znacek (kterych je tady jako safranu) je nemaji na sklade a pravdepodobne je budou objednavat primo z USA, po zaplaceni zalohy… Ale vzhledem k tomu, ze jsem doposud jezdil na prumernem horskem kole z roku 92 tak mi asi sedne jakekoli kolo v teto cenove kategorii :-)

    • BB  

      bral bych Scotta, na pohled se mi líbí a má kratší zadní stavbu, což znamená, že by mohl být obratnější.

      • MlokCZ  

        Pro 178cm bude určitě ta kratší stavba vhodnější. S tou obratností bych si ale vůbec nebyl jistý (toho Can. jsem nejel).

        Rozdíl v délce zadní stavby jsou jen 4mm, což už moc není. A na druhou stranu Scott má o celých 1,5st. menší hlavový úhel.

        Se 100mm vidlicí si myslím, že Cann. bude i přes o 4mm delší zadní stavbu obratnější a točivější.

        Tak jak jezdím toho Scala já (i když v hliníku, geo je ale téměř stejná, pouze se liší o pár mm délka hlavy, jinak je vše stejné), tak je opravdu super obratný. Mám tam ale kratší vidlici než odpovídá 100mm odpružená + sag, takže mám o něco zvětšený hlavový úhel.

        Na druhou stranu bych se ani s tou 100mm vidlicí ještě neobratnosti nebál.

        Osobně jen dle geometrie bych nevyřazoval ani jedno z těch kol.

        A pokud by chtěl co nejobratnější 29tku se 100mm vidlicí, tak Spešl Stump. 29 nebo vzít Scale a snížit vidlici na 80mm (80mm vidlice + sag a dostane se na geometrii jak to mám já s tou pevnou OnOne). S 80mm vidlicí musí ale počítat s tím, že bude mít střed poměrně nízko (mně to tak sedí, ale nemusí každému).

    • Azmir  

      Já bych šel do cannonu :)

    • DoomHammer  

      blbé dotaz – proč 29"? sám 29er mám, jsem s ním spokojený, k mému stylu ježdění se hodí, ale 29er nesedne každému. bez možnosti vyzkoušení to může, ale nemusí, být zklamání

    • Polka  

      Media jsou mocna, pac s tvoji vyskou nemas na 29 co delat. Bohate ti postaci 26 nebo cros. Nebo chces snad mit takovy kolo http://www.bike-forum.cz/…g/scott3.jpg na pidiramu? Trosku soudnosti, soudruzi ;-)

      • martin_bakov  

        Prave proto ze ‚media‘ sou mocna si muze osedlavat jakykoli kolo ktery se mu libi pokud mu padne posez/geometrie.

        Ja sem treba nikdy 26" kolo nemel jen 29er a me osobne se zda zvlastni ze vysoky lidi sou ochotny na tech malych kolech jezdit…

        • DoomHammer  

          jo, malí lidi na velký kola nepatří. :-) aspon tak praví náboženské dogma

          • martin_bakov  

            nefunkcni link, skydrive je kravina pouzivejte rajce,dropbox,pi­cassu

            • DoomHammer  

              dokud to úložiště MS minulý týden nedomrdal, tak to fungovalo dobře :-)

              ted stojí totálně za piču :-)

        • Polka  

          To muze, ale bude to pak podle toho taky vypadat.

          • DoomHammer  

            život je otázkou priorit a preferencí. to, co jeden ohodnotí jako odpudivý se může jinýmu líbit. díky bohům máme možnost volby a nejedem podle jedné šablony jako za komunistů, kdy bylo jenom pár modelů kol a basta :-)

            • Polka  

              To sice jo, je to jejich vec. Ale jsou prece nejaka psana/nepsana pravidla a mantinely, v kterejch by se clovek mel drzet, aby to pak cely davalo alespon nejakej smysl.

              • DoomHammer  

                IMHO musí smysl dávat akorát jedna věc – aby se na tom majiteli dobře jelo

                • Polka  

                  A s tim prave zasadne nesouhlasim :) Mi to prijde jak s autem, taky asi nebudes rad jezdit v nakym s divnou konstrukci, divne vypadajicim, nedejboze poskladanym vytunenym bastlu, kterej sice mozna dobre pojede, ale jako celek to bude zcela mimo.

                  • MlokCZ  

                    Já mám tedy kolo na ježdění, ne na pózování.

                    Vzhled je stejně čistě individuální záležitost. Na vzhled jsem nikdy moc nedal a moc mi to nikdy nebralo, ten Scott se mi ale dokonce i líbí jak jsem nahodil RaR.

                    • Polka  

                      Schvalne nepisu jen o vzhledu ale o celku, ale je videt, ze jakmile nekdo jen zmini ten vzhled, tak je to pro vas jak rudej satek na bejka.

                  • DoomHammer  

                    svět se naštěstí řídí jinými pravidly :-)

                  • blaf  

                    proc? kdyz se mi to bude libit a bude mi to vyhovovat tak proc me ma zajimat co si o tom mysli ostatni?

                    • Polka  

                      To melo byt asi spis na me. Asi takhle – kdyz jsem zacinal jezdit, tak jsem taky takhle uvazoval a nyni se mi na kole jezdi daleko lip nez driv :)

                • martin_bakov  

                  presne tak

                • Bafoon  

                  tohle by měli bééééé dostávat vypálené laserem do laku rámu zdarma :o)))

                  • DoomHammer  

                    ovce zůstane ovcí a 29 hater zůstane 29 haterem :-) – určitý věci se prostě nezmění :-D

                    • Kubiczech  

                      29" hajtra zůstane 29" hajtrou? (: Charakteristika v profilu jen potvrdila můj dojem, že ti ti 29" haters už solidně lezou na mozek. (:

                      • Ruprt2  

                        A nebo tobě, když tu charakteristiku, tak žereš, že tě to přiměje napsat něco takového ;-)

                        • Kubiczech  

                          Já mám názor na 29" naprosto ujasněný, takže mě netrápí ani zuřiví zastánci a ani odpůrci. Každý má kousek pravdy. Jen jsou ty konfrontace někdy k smíchu a moc ironie v nich nevidím.

                      • DoomHammer  

                        já se jenom bavím jejich zaslepeností. asi jsi neslyšel pojem ironie, co? :)

      • MlokCZ  

        Jasně, místo toho 26tka HTčko, kde jsem musel měl komín pod představcem a i tak jsem potřeboval řídítka ještě tak o 1cm výše, to byla tedy výhra. To jen k tomu pidirámu.

        • Polka  

          Ja jsem se tu tvoji tvorbu/pozadav­ky/naroky 29tky snazil sledovat, abych nakonec pochopil oc ti jde, ale bohuzel, tohle mi hlava nikdy brat nebude. Resit vysku riditek 29 ramem…kolik je u toho scotta hlavovka? Vetsinou mivaji 29 mensi hlavovky jak 26 pokud vim, takze napr. i ten 1 cm by bodl. A pokud potrebujes rodla vejs ze zdravotnich duvodu, tak holt podlozky, v takovym pripade se neda nic delat, ale resit to takhle.

          A to vymerovani kolem toho, vyska stredu, samy uhly, milimetr sem, milimetr tam, ted haryky kolem vidle, jak pro profesionalniho zavodnika s temi nejvyssimi pozadavky a nakonec tenhle imho naprosty paskvil, to mi fakt hlava nebere a jeste vic, ze se nad tim pozastavuju jenom ja :)

          • MlokCZ  

            Výška řídítek byl jako jeden z bonusů, samozřejmě jsem kvůli tomu 29tku nevybral. To byl jen reakce na tu výšku.

            Hlava je 115mm u toho Scottu, v téhle velikosti má dnes většina rámů u 26tky hlavu stejnou nebo i dost často kratší.

            Získal jsem tím zhruba 3,5cm k dobru oproti 26tce se stejnou hlavou.

            Předchozí 26tku jsem měl Reaction se 120mm hlavou a to už dnes ani k mání není (už je předělaný na 105mm hlavu). A s touhle hlavou (120mm) jsem měl už 4cm podložek (2cm vysoká kónická hlavového + 2×1cm podložka), což je maximum co jsem byl ochotný tam dát (víc už bych se vyloženě bál). Takže žádné další podložky být nemohly a 1cm chyběl. A to k tomu tam mám řídítka s 4cm zdvihem (vyšší stejně široké neexistují).

            Řídítka potřebuju výše kvůli tomu jak mám extra krátké ruce vůči svojí výšce. Vůbec na tom nejsem nijak moc narovnaný.

            Řešil jsem to opravdu důkladně a díky tomu mi teď to kolo sedí naprosto perfektně.

            Hlavní důvod, proč jsem šel do 29tky byla ale větší kola, ne ta výška řídítek.

            A teď musím říct, že je to konečně po dlouhém ježdění všeho možného první zcela vyhovující kolo pro rychlejší trasy (asfalt, šotolina, lehčí terén, sem tam i těžší, ale jen v omezené míře). Oproti té fotce to mám tedy teď s RaR 2,25 bez duší a ty tam už také zůstanou.

            Já zase naprosto nechápu co v tom vidíš za paskvil. 29tka není o výšce postavy ale o tom, zda někdo chce větší kola nebo nechce kvůli jejich vlastnostem.

            • DoomHammer  

              29tka není o výšce postavy ale o tom, zda někdo chce větší kola nebo nechce kvůli jejich vlastnostem.

              so say we all :-)

            • Polka  

              Tak to zkusime jeste jinak a naposledy. Kdyz se podivas na jakykoliv kolo, tak to na prvni pohled vidis, ze bud sedi nebo ne. Jako kdyz maj zensky miry 90–60–90 :) Nemusi se vubec jednat o 26 nebo 29, ale klidne historicky kolo nebo furtka, to je fuck. A neni to o barvach, praveze predevsim o celkove geometrii, celkove vyvazenosti, proporcich, pomeru jednotlivych casti, jak fyzickych, tak pak z designoveho hlediska barevnych.

              Vyskytujici se druhy 29eru bych rozdelil na ty s idealnimi/skoro idealnimi proporcemi:

              http://www.bike-forum.cz/…big/dc01.jpg (tohleto je proporcne bomba)

              http://www.bike-forum.cz/…r-2010–2.jpg

              http://www.bike-forum.cz/…f1000028.jpg

              http://www.bike-forum.cz/…p6076645.jpg

              http://www.bike-forum.cz/…/big/bf1.jpg

              http://www.bike-forum.cz/…y/big/02.jpg

              jeste v mezich:

              http://www.bike-forum.cz/…up2small.jpg

              http://www.bike-forum.cz/…dscn2851.jpg

              http://www.bike-forum.cz/…ig/sup29.jpg

              a pidiramovy 29tky/paskvily:

              http://www.bike-forum.cz/…big/epic.jpg

              http://www.bike-forum.cz/…p4041320.jpg

              http://www.bike-forum.cz/…10000971.jpg

              A ted mrkni na svyho scotta a zarad ho do prislusne kategorie.

              • martin_bakov  

                mas to promysleny, ale ty ‚od pohledu proporce‘ nekoreluji uplne s tim jestli je dobra/spatna geometrie a pak uz jen muzem rict ze co clovek to jiny pohled na proporce… me treba ten full S-Works pride uplne v pohode ‚od pohledu‘, Duratec vypada opravdu hodne dobre.

              • DoomHammer  

                ty seš taky paskvil. nemůžeš subjektivní vnímání předkládat jako objektivní fakta. pokud se něco nelíbí tobě, není to automaticky špatně

                • Zlatka  

                  Tak to těm něvěrníkům (haters) všechno objektivně objasni ! Já zastávám názor ať si každý jezdí na čem chce, ale nemusí se to týkat také mne, tak mne do škatule haters nestrkej pls.

                  29er je tu pro Ty, kteří vědí co chtějí :), ale v hodně případech tomu tak bohužel není a tak se nemůžeš divit, že vznikají dohady. Navíc Ti co od 29er utekli se bojí uvést i své pocity, argumenty jelikož jsou chudáci kamenování jako hříšníci za minula. :))

                  • DoomHammer  

                    jenže je tu i spousta lidí, co 29 v životě nejeli a přesto jsou chytří jak rádio :-)

                • Polka  

                  Proboha to neni o subjektivite, dej si vyhledat 29er biky na BF a projdi si je. A pak porovnej vetsinu s Mlokovym scottem nebo obdobnym kolem.

                  • Ruprt2  

                    Mám nápad vyjedem do Plzně odebereme Mlokovi kolo, dáme mu před držku a kolo hodíme ze strže.

                    Bude to už ok?

                    • DoomHammer  

                      já bych hodil do strže jenom rám, zbytek bych čorknul :-), díly si můžem rozebrat. beru kola :-D

                    • Polka  

                      Nebude, zbyva jeste par dalsich jedincu ;-)

                    • Zlatka  

                      No já bych si na něm docela ráda pojezdila, když jej vychvaluje do nebes, tak bych to chtěla také pocítit..

                      • Polka  

                        Uprimnou soustrast!

                        • Zlatka  

                          Prosím pohřbít s MÝM posledním bikem.. :)

                      • Ruprt2  

                        tak to to schytáš taky.

                        • Zlatka  

                          No tak né no.., jelikož tuším, že by mne z něho bolela záda.

                          A byla bych vyklepaná jak sardinka, že by mi oči slzeli díky mžitkám.

                  • DoomHammer  

                    a co je na tom špatně? pokud se na tom tomu majiteli jezdí dobře, tak je to snad v pořádku, ne? nebo existuje nějaká univerzální poučka, která praví, že to prostě bude takhle a basta fidli? něco jako je „42“?

                    to jsou stejný hemzy jako s mým RBčkem – deset odborníků tvrdí, že mám malý rám, přestože jsem si velikost rámu po telefonu probral přímo s panem Bartoszem a ten mi ten rám schválil, spíš měl obavy, že mi možná bude velký/dlouhý. akorát mám tu smůlu, že jsem nespadl do estetické krabičky a tak mám celé kolo automaticky špatně.

                    • Bafoon  

                      to téma tvé silničky si říká o vlastní vlákno s anketou :o) v záplavě zdejšího chaosu by to mohlo být osvěžující :-D

                      • DoomHammer  

                        klidně ho založ, já provokovat nebudu, pár lidí by mě mohlo ukamenovat. už tak jim vadí, že je vystavená v galerii :-)

                        • Bafoon  

                          to já nemůžu, já bych se asi zvrhl v blokovací monstrum :-)

                          • DoomHammer  

                            tak až budu mít pořádnou depku, tak založím flame vlákno :D

                            • Zlatka  

                              Proboha jak dlouho budou ty 29" kola ještě doprodávat .. 2 ?

                              RELOAD

                              • DoomHammer  

                                ne… vlákno o kolozrůdičkách obecně :-D

                                ale ty si klidně založ svoje, at je větší sranda :-D

                    • Polka  

                      K RBecku nic nemam, pac tam nemas moznost volby, bohuzel nevyhoda velkych silnicek :(

                      • DoomHammer  

                        ale jo, možnost volby mám – klasickou konstrukci, kterou jsem nechtěl :-)

                        • Polka  

                          To nevim co je. Obr? Pochybuju, ze by to vypadalo lip.

                          • DoomHammer  

                            velikost 62 je prostě kompromisní. sice by z rámu tak moc netrčela sedlovka, jako u slopingu, ale zas by to byly fakt brutální štafle, něco podobnýho jako tam zelenkavá dvacetšestka, co tu někde visí

                            já se rozhodl jít cestou slopingu, který mi vyhovuje víc a pár lidí to v komentářích nemůže rozdýchat :-)

                            • Polka  

                              Jo takhle. No jak pisu, to by extra nepomohlo, ty velky silnicky holt vypadaj „neproporcne“ (© Polka), ale co nadelame.

                              • DoomHammer  

                                no co, použijeme metodiku „sere pes“ a budem se tím bavit :-D

                                u mě se disproporce rámu ještě přikoření mým vzrůstem, jsem opak pana Mloka, dlouhý nohy a krátký tělo, takže mám navíc komín pod představcem :-)

                                radost pohledět

                                • Polka  

                                  Ano a to je presne to, o cem celou dobu pisu. I pres tvy disproporce je tvuj 29er uplne v poho.

                                  • DoomHammer  

                                    jo, na MTB mám posed vzpřímený, tam mi kratší tělo nevadí. ale na silničce prostě potřebuju řízení celkem vysoko, což budí dojem, že je to kolo vyšší než delší. jenže s krátkým tělem a problémy s krční páteří si nemůžu vyskakovat a nemůžu si dovolit moc se na tom krčit :-)

                                    obecně jde o to, že subjektivní pocity majitele jsou důležitý než objektivní zásady nějaké teoretické estetiky

                                    • MlokCZ  

                                      Na silničce jsem řešil úplně stejný problém a naposledy taky volil silničku s extra dlouhou hlavou a ještě jsem dal představec 20st.

                                • MlokCZ  

                                  Máš to podobné jako já. Mám taky na svojí výšku nohy spíše delší (i když spíš průměrné) a k tomu superkrátké ruce (skoro o 10cm kratší než je běžné, což je obrovský rozdíl).

                                  Jen to mám při o něco menší výšce.

                                  • DoomHammer  

                                    já měl za to, že máš kratší nohy a delší tělo. možná blbě čtu :-)

                                    • Peslezedirou  

                                      A taky dlouhej vocas, je celej černej se žlutýma flekama, kluk mlokovatej :-)

                                    • MlokCZ  

                                      Pro menší postavu, krátké nohy a dlouhé tělo by byla 29tka docela peklo. To bych naopak potřeboval řídítka dostat co nejníže a 29tka by situaci ještě zhoršovala.

                                      Já je potřebuju hodně vysoko a na 26 HT už je to rozumně téměř neřešitelné (nakonec jsem nějaký ten rám asi ze 100 kousků, co jsem prošel našel, který mi seděl geometrií ve všem a měl 140mm hlavu s kterou už by to vyšlo celkem ok).

                                      Na fullech s vyšším zdvihem je to u 26tky v pohodě díky tomu zdvihu vidlice.

                                      • Peslezedirou  

                                        Škoda že jsi nestihnul CRX ten měl hlavu dlohou jak tejden před výplatou.

                          • Bafoon  

                            silnička v mém profilu, 64cm :o)

                            • DoomHammer  

                              no offense, ale to jsou přesně ty štafle, kterým jsem se při stavbě RBsa chtěl vyhnout :-)

                              • Bafoon  

                                však jo, tohle je hnusná silnička jak noc :o) Jsem ji postavil trochu bez rozmyslu a jsem moooc rád že se na ni nemusím už koukat (prodaná) Horší investici jsem za své kariéry neudělal

                                • DoomHammer  

                                  já neříkám, že je hnusná, ale je prostě štafloidní :-)

                            • Polka  

                              Jj. Moje stafle http://www.bike-forum.cz/…03171655.jpg :)

                  • martin_bakov  

                    mas subjektivni meritka a nejsi ochotny to pripustit, mel by ses s tim smirit ;)

                    • Polka  

                      A ja si vzdycky myslel, ze pokud pracuju s vetsinou, tak bych mel dostat objektivni vysledek.

                      • DoomHammer  

                        pochop že nemůžeš narvat objektivní názor na subjektivní situaci. jednou je to MOJE kolo a chci ho postavit podle MÝCH potřeb a názor většiny na estetiku je naprosto irelevantní bo ta většina na tom stejně nikdy jezdit nebude.

                        • Polka  

                          Vsak to ja ale nikomu neberu :) To zas vy jen musite pochopit a umet prijmout, ze vetsinove casti to bude pripadat jako divny/paskvil, tot vse.

                          • DoomHammer  

                            většina si může vylízat krel, je to moje kolo :-)

              • MlokCZ  

                Já Tvoje členění naprosto nepobírám, to jsi prostě něco určil co se Ti líbí (ať už vzhledově nebo dle jakýchkoliv kritérií).

                U fullů snad také takhle škatulkuješ? Tedy u vyšších zdvihů budou všechna kola divná s 26 koly?

                U extra malých rámů pak mají všichni vozit 24" kola nebo ještě menší?

                Opravdu tedy nepotřebuju zařazovat svoje kolo do nějakých kategorií, které jsi určil a které já naprosto nechápu.

                Nechtěl jsem to původně ani zmiňovat, osobně jako paskvil mezi 29tkami vidím něco úplně jiného a např. konkrétně Tvoje kolo. 465mm zadní stavba toho staršího rámu Supa + pak nutnost dohánět obratnost 26tkovou XF5 long vidlicí, která má nevhodný offset a trošku to doháním tím jak je extra krátká (kdyby tam přišla vhodná 29tková vidlice, tak mohla být aspoň o pár mm delší a s větším offsetem by to bylo ještě o dost obratnější i když 465mm zadní stavba je úlet sama o sobě i pro vysoké jezdce a zcela zachránit ji už nemůže žádná vidlice).

                Tohle považuju za příklad odstrašující 29tky, přesně dle takových kol vznikají ty názory, že jsou to neobratné mrchy.

                Třeba ten Epic je naprosto ok. Ten Novak je rám ok, ta vidlice nevím, tam nevidí přesně co to je a fotka s hlavovým úhlem může hodně klamat.

                Zion taky ok.

                • Polka  

                  Boze, boze. Ja taky schvalne nezminoval svy kolo, protoze to NENI idealni pripad. To kolo byla provizorka, na vyzkouseni a po par upravach na nem jezdim do ted. Neni to muj vysneny idealni 29er, jak geoskou, tak vzhledove, tak celkove. I tak je to o 100% lepsi jezdeni jak driv. Ale z toho co pises ty, je zjevne, ze pro tebe je ten scott idealni takto jak je. A to je to co me desi a nepobiram to.

                  Resis tady centimetry, milimetry se zadni stavbou…k cemu ti to proboha je, kdyz z toho mas pak krose? V terenu tohle muzes resit na profi urovni a ne pro to nase domaci jezdeni. A pokud bys me videl nekdy na tom kole s tou spatnou geometrii v akci v praxi, tak bys teda asi valil oci, jak je to obratny a krasne bere kopecky. Proste milion teorie a v praxi totalni propadak. Tot muj nazor.

                  Posledni poznamka ke vzhledu…nepochopil jsi to, vubec. Jak jsem psal…cervenej satek pred ocima.

                  • MlokCZ  

                    To je fakt, milion teorií když v praxi mám vyzkoušené desítky kol a jen dlouhodobě jsem jezdil kol už přes 20 (o krátkém zkoušení ani nemluvě).

                    Kde jsi vzal cross, to už mi tedy hlava vůbec nebere (ještě jsem tedy nikdy neviděl cross s RaR 2,25).

                    Končím, tohle je marná diskuze.

                    • Polka  

                      Tak ja jsem nastesti videl tu tvoji praxi na Kokorine a stacilo.

                      • Ruprt2  

                        Ulevilo se ti? :-/

                      • MlokCZ  

                        Sice nevím co jsi tím chtěl říct.

                        Já píšu o praxi z mnoha vyzkoušených kol a o tom, že vím přesně jak se daná kola chovají a mám ten rozlišovací cit pro chování kol (kdy dokážu rozlišit i drobné rozdíly), který spoustě lidí chybí.

                        Na Kokořínsku jsi mohl vidět akorát to, že jsem byl těsně po nemoci, kdy jsem ani nevěděl, jestli budu moct něco odjezdit a počítal jsem s tím, že případně budu jen testovat. Kvůli tomu jsem musel více toho vynechat a byl jsem rád, že jsem vše odjel zkrácené.

                        A pokud myslíš mojí techniku a že někteří účastníci co tam byli jsou na tom technicky lépe (když tam byli tací jako blue, jecnak,…), tak nevím jak to souvisí s tématem.

                        • Polka  

                          Co jsem tim chtel rict? Mam rad jednoducha reseni. Ja bych ti proste ty vsechny fully a 29tku zamcel do sklepa, posadil te na ocelovyho celopevnaka a poslal na mesic do tezkyho terenu…asi naky alpy. A trenovat a trenovat. Kdyz jsem videl, to co zvlada Jecnak na zimakovi s pevnou, tak jsem si to vsechno uvedomil. A az bys by ses otrkal na „kostitrasu“, tak bych ti mozna odemknul ten sklep s dalsima kolama. Clovek pak trosku zmeni mysleni. A neber to nikterak spatne, to tak neni mysleno, naopak ti chci pomoct ackoliv to zni ted zcela smesne :)

                          Rozlisovaci schopnost ti rozhodne neupiram, ale v tvym pripade to imho nema velkou relevanci. Nevim kolik lidi z BF te zna, co a jak jezdis. Proto pokud by se jednalo o zkusenosti a testovani profi zavodnika, tak bych nemel jedinou namitku, protoze takovej tester jde opravdu na doraz a takovy zkusenosti a vysledky z testovani maji imho daleko vetsi relevanci zaroven pro sirsi skupinu bikeru.

                          • Ruprt2  

                            že jsi se s Mlokem jednou možná setkal, a že jsi byl možná lepší na horším kole jsi mohl napsat do jedné věty.

                            Pak by to sice taky vypadalo, že mu akorát něco závidíš, ale i kdyby jezdil po asfaltu na sjezďáku, tak ti to může být šumák.

                            • Polka  

                              Ty ses ten nejvetsi … moralista tady :-D

                              • Ruprt2  

                                No to víš někdo je největší osinaa někdo je největší moralista. Prostě někdo to dělat musí.

                                • Polka  

                                  No…a nekdo je nejvetsi pica :-D

                                  • karliner  

                                    Nečekal jsem tolik sebekritiky v tak krátkém postu.

                                    • Peslezedirou  

                                      Už si zase koleduješ, o virtuální výprask? :-) Ty si vždycky vybereš lidi co jsou větší než ty, majkee, jankouch, polka :-)))

                                      • Ruprt2  

                                        jaký je tam rozdíl proporčně?

                                        • Peslezedirou  

                                          Asi dost velký, teda pokud se bude brát délka končetin a objem svalů, ale ani kralinera nepodceňuj, třeba umí nějaké chvaty :-).

                                      • karliner  

                                        Aby to eventuelně bylo vyrovnaný ;-)

                                    • Polka  

                                      Tys nam tady chybel.

                          • MlokCZ  

                            Aha, takže ani nechápeš to, že celopevňák a full s trošku vyšším zdvihem jsou zcela odlišná kola s nutným zcela odlišným přístupem k jízdě. A že návyky z celopevňáka jsou na fullu většinou dokonce kontraproduktivní.

                            Ale vlastně kdybys měl nějaké dlouhodobé zkušenosti na fullu, tak bys to věděl.

                            A díky tomu co umí jecnak na celopevňáku (a že opravdu umí), tak asi mají všichni kvůli tomu zahodit fully a trénovat na celopevňácí, to je tedy myšlenka dne.

                            Mimochodem za poslední 3 roky na Stereu (a druhém Stereu) jsem se zlepšil docela dost, naprosto nesrovnatelně s tím, co jsem se zlepšoval po celých 20 let na kolech předtím (z toho HTčko jsem měl tak 12 let).

                            • Kubiczech  

                              Jaké návyky z hardtailu jsou na fullu kontraproduktivní? HT s fullem střídám často a nepřijde mi to. Systematicky jsem o tom nikdy nebádal, tak se ptám…

                              • MlokCZ  

                                V tom, že na každém jedeš úplně jinou stopu. A píšu o celopevňáku, odpružená velmi mění situaci.

                                Já i na tom celopevňáku mám najeto ne tak úplně málo v technickém terénu (tenkrát na Kokořínsku jsem neměl ještě téměř nic).

                                Zjednodušeně řečeno na celopevňáku pojedeš stopu, kde jsou nejmenší překážky i když kvůli tomu budeš muset hodně točit a jet pomaleji (pro celopevňáka to ale stejně bude nejrychlejší stopu, přímější s většími překážkami bys rychleji jet stejně nemohl). Na 140mm+ fullu ve větší rychlosti ale rozhodně ne, protože ta stopa celopevňáka je mnohem točivější, což v té větší rychlosti a menší točivosti nepůjde.

                                Mám tu jeden technický (i když ještě nijak těžký) sjezdí, který jezdím opravdu často a mám ho najetý. Na celopevňáku ho dám také bez problémů, ale naprosto odlišnou stopou a pomaleji než na fullu.

                                • Kubiczech  

                                  Díky. Nad tímhle jsem neuvažoval, přišlo mi to tak nějak samozřejmé. Ostatně výběr stopy nepovažuji za návyk, protože je tam ona možnost výběru. Ani na místech, kde jezdím každý den nemám ve zvyku volit stejnou stopu. Ale jinak – tohle jsou přesně ty důvody, proč mám rád přechody z HT na full, ta absolutně jiná stopa…

                                  • MlokCZ  

                                    Tak je jasné, že stopa bude při různém průjezdu často jiná. Dost sjezdů se stejně výrazně mění třeba po deštích, takže ani trvale stejná ideální stopa neexistuje.

                                    Šlo mi o ten styl výběru stopy.

                                    A s tím návykem to bude dost individuální. Mně se občas stalo, že když jsem jezdil větší množství vyjížděk na celopevňáku a sáhnul pak po fullu, tak jsem chvilku měl tendence právě volit stopu vhodnou pro celopevňáka a byl pak pomalejší.

                                • JSt  

                                  Zjednodušeně řečeno na celopevňáku pojedeš stopu, kde jsou nejmenší překážky i když kvůli tomu budeš muset hodně točit a jet pomaleji (pro celopevňáka to ale stejně bude nejrychlejší stopu, přímější s většími překážkami bys rychleji jet stejně nemohl).

                                  ne. resp. jo, ale je to jen neschopnosti, nevyjezdenosti :-)). letos jsem v lese nenajel skoro nic a citim to prave v rychlejsich sjezdech, ze mam potrebu zbytecne resit stopu a radej to ze strachu prihamuju a kvedlam rodlama misto abych prekazky proskocil, nadlehcil kolo. kdyz jsem driv jezdil vyhradne po lesach, rychlosti jsem se toliko nebal :-)).

                                  • MlokCZ  

                                    Psal jsem to zjednodušeně a ne vždy to tak platí. Ale často ano.

                                    Opět konkrétní příklad toho sjezdíku, co mám najetý. Hodně kličkovací stopou lze dost větších překážek objet (většinou úplně u kraje, tu u jednoho, tu u druhého) a i na celopevňáku se dá poměrně rychle.

                                    I na celopevňáku dokážu projet (a projel jsem, zkoušel jsem si v tom sjezdu lecos) stopu s největšími překážkami (tedy doslova nejhorší, to není nejlepší stopa ani pro fulla).

                                    Takže o tom, že bych se té stopy bál to rozhodně není. Ta kličkovací stopa je ale prostě pro celopevňáka mnohem rychlejší.

                                    Na fullu je to pak něco jiného, tam to jde i stopou blízké té nejhorší proletět rychle, takže se žádné kličkování nevyplatí (jen netrefit to nejhorším, tam už by se ve velké rychlosti dalo letět na držku i na fullu).

                                    A zbytečné točení obecně (zmiňoval jsem ho jen po delší době na celopevňáku a přechodu na fullu, zvyknu si ale rychle) opravdu nevedu.

                                    Tím jak na Plzeňsku není moc těžkých terénů, tak často praktikuju, že nějaký sjezd jedu na fullu cíleně tou nejhorší stopou, abych trošku potrénoval.

                                    • JSt  

                                      to je prave to, o cem mluvim. nejistota a pred nerovnosti si pribrzdis. jinak nemuze byt naklickovana delsi stopa rychlejsi. ;-)

                                      v nejakym pomalym trialku tu svou nevyjezdenost zasadne nepocituju a pomalicku zdrncam to samy, co vzdycky.

                                      • MlokCZ  

                                        Před některou překážkou si na celopevňáku samozřejmě přibrzdím, to je jasné. Ale jde o limity daného typu kola to projet v nějaké rychlosti.

                                        Když bych to vzal trošku do extrému, tak to pak bude přímá stopa rychlejší, i když v ní bude stát strom?

                                        • JSt  

                                          sak to pribrzdeni je presne to neumeni a strach, o kterem mluvim ;-), nikoliv limit kola.

                                          • MlokCZ  

                                            Tedy chceš říct, že na celopevňáku jde sjet cokoliv ve stejné rychlosti jako na fullu? Jezdce si dosaď jakého chceš, klidně nejlepší světovou DH špičku.

                                            Na HTčkách s pořádnou odpruženou v DH ztrácí na fully dost málo, ale už ztrácí. S pevnou bude rozdíl mnohem větší.

                                            Nebo jsi tím chtěl říct, že to neumí vůbec nikdo? Já to tedy považuju za limit typu kola.

                                            • JSt  

                                              pokud je nekdo schopnej prolitnout stejny usek na stejnym kole o nekolik trid lepe nez ja, nema smysl se v mem pripade bavit o limitech kola. ty na tom budes podobne jak ja, hadam ;-).

                                              http://www.youtube.com/watch… ;-)

                                              • p@X  

                                                budu se opakovat, zkuste sjezd na CX …

                                          • Polka  

                                            Konecne. Presne tak.

                                    • Polka  

                                      Zcela subjektivni.

                            • Peslezedirou  

                              Nechci se do toho pléct, ber to jen jako takovou vsuvku off topic :-), musím říct, že sám na sobě pozoruji jak se mi horší technika pokud jezdím delší dobu na fullu a taky na 29 tce, na HT 26 jsem se nevjvíc zlepšoval co se týče dovedností.

                              • karliner  

                                Také jsem zjistil, že full mi pohoršil techniku, na žebřiňáku jsem zatím nejel ;-)

                                • Peslezedirou  

                                  Tak to vyzkoušel, budeš si pak vážit svého fulla a to myslím vážně :-)

                                  • Ruprt2  

                                    on má ale nefungující eRBéčko. Takto to co jsi napsal asi neplatí.

                              • MlokCZ  

                                Už se to tu řešilo v minulosti. Tohle je naprosto nezávislé na kolu a je to jen o tom co jezdíš a jestli se chceš zlepšovat. Jak tu zmiňoval Pitos, u nich jezdí více lidí FR, kteří umí opravdu velmi slušně a začali na fullu a HT vlastně vůbec nejezdili.

                                Já se na fullech zlepšil proto, že jsem poslední 3 roky jezdil těžších terénu mnohonásobně více než za posledních 20 let na kole předtím a na celopevňáku sice také jezdím i někdy techničtější věci, ale nikdy by to nebylo v takovém míře a některé typy terénu bych na celopevňáku nejezdil vůbec.

                                Jezdit sjezdy typu žlutá z Lysé (tím myslím pasáže volných šutrů) je na celopevňáku podle mě čirý masochismus.

                                Třeba Kokořínkso je zase něco jiného, tam je to typově úplně jiný terén.

                                A něco je na fullu těžší, něco lehčí. Třeba odraz ke skoku je nejlehčí právě na celopevňáku (taky ne náhodou se trial tak provozuje).

                                A pokud bys na 140mm+ fullu skočil úplně stejně jako na celopevňáku, tak si rozbiješ ústa, protože skočíš pozdě. Jako u jiných věcí se musíš přizpůsobit a udělat to trochu jinak.

                                • Peslezedirou  

                                  No my tady směrem na jih od Prahy jezdíme na HT takový terény, že když sem někdo zavítá s endurem, tak si často přeje plenky :-)

                                  • MlokCZ  

                                    Tak to se máte. Na Plzeňsku opravdu náročných věcí je minimum. Tím myslím přírodní ježdění, nepočítám pár míst, kde jsou udělané nějaké věci na FR blbnutí (to jsou ale zase vesměs jen skoky).

                                    Takže u mě to zlepšení přišlo až s více týdny (4 týdny každý rok) na dovolené v horách – Beskydy, Jeseníky, Krušné a Jizerky.

                                    A pro představu mojí techniky tu uvádím vždy ten jeden sjezd v Jizerkách a to z Bílé Kuchyně na Ferdinandov.

                                    Tohle je akorát můj limit, tohle už bez šlápnutí nedám.

                                    A samozřejmě to dát bez šlpánutí jde, třeba Mr.Antik to jezdí a bez šlápnutí dává.

                                    Oproti tomu, kde není zvyklý na technické věci, tak půjde klidně celou první polovinu v kuse pěšky.

                                    • Peslezedirou  

                                      Pozor, vůbec nenarážím na tvojí techniku! Každý jezdí jak umí. Na jih o Prahy jsou fakt pěkný terény, můžeš si naplánovat vyjížďku, kde se budeš točit na malém uzemí a objedeš plno technických míst. Stejně tak jsou tu terény kde si užiješ klasické celodenní XC. Technicky zajímavá místa jsou už hodně provařená, hodně tomu přispělo zmapování od Velointestu, který daným místům dal jména a stala se z toho taková kultovní záležitost, ale já tam už moc nejezdím, nějak se mi to ojezdilo. Jestli máš auto a kus času na podzim, tak přijeď, protáhnu tě po okolí.

                                      • MlokCZ  

                                        Tak trošku projeto něco tím směrem mám, hlavně co je už dále od Prahy a více na jihozápad k Plzni.

                                        Nemám rád to popojíždění autem tam i zpět, takže spíš jezdíme akce typu Plzeň->Beroun nebo Hořovice a zpět vlakem.

                                        Takže se pak jedou věci jako třeba hřebenovka z Točníku po žluté a Vraní skála nebo třeba přes Brdy na Plešivec (tohle jsou věci co mi hned napadli z hlavy).

                                        Hory jsou ale pořád hory.

                                        Ty ale zřejmě myslíš vše blíže u Prahy, z toho jsem nejel nic.

                                        • Peslezedirou  

                                          Jasně, je to kousek za Prahou a často i přímo Praha. Tam kde ty začínáš a jedeš ku Plzni, tam já obracím a jedu ku Praze, ted pokud jedu na biku :-)

                                • Kubiczech  

                                  Jenže zase když vezmeš na masochismus pevňáka, tak ti to technicky hodně dá.

                              • Kubiczech  

                                Tohle je dané výběrem trasy. Když jedeš na fullu to samé, co jsi předtím jezdil na HT, tak se nezlepšíš a technika upadá. Chce to najít těžší terén a když ho budeš s přehledem zvládat, tak na něj vzít HT.

                                • MlokCZ  

                                  Souhlas. I když při stejné trase trošku něco řeší rychlost. Když to samé, co nebylo už na HT snadné zkusíš na fullu jezdit mnohem rychleji, tak najednou zjistíš, že musíš řešit dalších spoustu věcí, co jsi na tom HT nikdy řešit nemusel, i když něco bude zase díky fullu lehčí.

                            • Polka  

                              Full ti bude k nicemu, kdyz te na celopevnaku predjede stara babka. Uz to chapes co se tim celou dobou snazim rict? K cemu jsou ti vymozenosti fulla, vsechny mozny zdvihy a funkce vidlice, kdyz to v praxi nevyuzijes na 100%? No k nicemu kua.

                              • MlokCZ  

                                Aha, takže pokud někdo nedokáže na 100% využít možnosti kola (což nedokáže až na pár jedinců na světě nikdo), tak je mu kolo k ničemu. Ne, to opravdu nechápu, protože je to naprostá hovadina.

                                • Polka  

                                  Vis moc dobre jak sem to myslel, tak si nehrej s cisly. Nahrad si to treba 50%. Vis co bude hovadina podle me? Kdyz si podle tebe jako „uznavanyho BF clena“ nekdo postavi 29tku. To aby se clovek pak stydel za rodinu 29eru a presedlal na neco jinyho.

                                  • MlokCZ  

                                    O to číslo vůbec nejde. Full je vhodný pro každého komu vyhovuje a nějaké maximální využití jeho potenciálu s tím nemá co dělat.

                                    Když dokážu spoustu dalších jezdců na fullu ve sjezdech předjíždět i přesto, že se naopak najdou tací, co předjedou mě, tak všem těm ostatním bys nejraději fulla rovnou zakázal?

                                    Ještě, že neví, že podle tebe je pro něj full hovadina, to by ho jinak museli obratem prodat.

                                    29tka to samé.

                                    Takže to pak bude úplně nejlepší, když se začneš stydět nebo přesedláš kvůli tomu na něco jiného.

                                    Opravdu zvláštní přístup.

                                    • Polka  

                                      Tys porad absolutne nepochopil o co mi slo. Zjednodusene o to, aby se lidi misto pohodlnosti naucili napred poradne jezdit na obyc. kole. Co je na tom tak zvlastniho?

                                      • MlokCZ  

                                        A proč by to měli všichni dělat, když o to nemají zájem? Spousta lidí vůbec nechce jezdit technické věci a full si přesto budou plně užívat (a znám případy, kdy si někdo užívá i fully trošku vyššího zdvihu a nejezdí technické věci ani náznakem ani na mojí úrovni).

                                        Příklad může být třeba manželka. Fulla nejdříve nechtěla, že je pro ni zbytečný a zpětně si ho pochvaluje jako největší přínos, co na kole nového získala.

                                        Technické věci nikdy jezdit nebude a učit se více techniku taky ne. Pro představu v tom sjezdu, co jsem řešil celopevňák x full jak to jezdím, tak ho nedá bezpečně na fullu vůbec. Pákrát ho zkusila, jednou tam pak i při pomalé (ono to bylo právě kvůli moc pomalé jízdě) spadla a od té doby ho raději objíždí. Přesto když srovnám jak jezdila HT a teď už pár let fulla, tak je pro ní full jednoznačně velký přínos.

                                        Loni se jí podařilo spadnout dokonce nějak blbě při pěším výletu a byla z toho operace kolene, takže je teď ještě o to opatrnější a učení technických věcí už nehrozí vůbec.

                                        A proč by navíc mělo být učení se na obyč kole? Už jsem to tu psal, že jsou jezdci, kteří začali rovnou na slušném fullu, měli zájem se učit a po čase jsou na tom výborně s technikou. A žádné obyč kolo k tomu nepotřebovali.

                                        Učení je o tom, zda to někdo chce nebo nechce + jak je šikovný a jak mu to jde, ne o kole. A je na každém, jaký zvolí přístup.

                                        Každému sedí něco jiného, naštěstí si každý může vybrat sám.

                                        • Polka  

                                          Nemaji zajem, protoze sou pohodlni, zhyckani a masirovani zleva zprava reklamou a kecama. Kdyz vezmu tvou teorii ad absurdum, tak si clovek koupi fulla 140/140 a bude s tim jezdit jen po asfaltove cyklostezce. A podle tebe to bude naprosto v poradku, protoze jemu to tak vyhovuje :-D Tohle je prece padly na hlavu, uznej.

                                          • MlokCZ  

                                            Správný výběr je to vždy ve chvíli, kdy dotyčný zná možnosti (tedy různé typy kol) a ví proč si dané kolo vybral a využije nějakou jeho výhodu (která může být hodně subjektivní) a ta převáží případné nevýhody (opět subjektivní).

                                            Na asfaltové cyklostezce nevidím u 140mm fulla výhodu žádnou, ani to pohodlí i kdyby byla rozbitá (na to by stačil i nižší zdvih a větší zdvih více pohodlí v tomto případě nepřinese). Takže pro mě to nesplňuje tu první větu a moc si nedokážu představit, že by mohlo pro někoho jiného.

                                            Ovšem klidně si dokážu představit, že někdo zvolí toho 140mm fulla v situaci, kdy bude pravidelně jezdit třeba 30km po takové cyklostezce (třeba 15 tam a 15 zpět, v Praze nic nereálného) k nějakému terénu a tam pak bude dávat třeba jen pokaždé kolem 10–20km. Tedy i přesto, že převáží ta cyklostezka, tak si to tak užije nejvíce.

                                            A stejně si dokážu představit, že někdo jiný ve stejné situaci raději vezme celopevňáka nebo i třeba cyklokrosku (pokud tedy ten stejný terén na ni zvládne).

                                          • martin_bakov  

                                            ty bejt monarchou tak je minimalne pulka lidi mrtva protoze by ‚proporcne‘ nesplnovali tvy tvrdohlavy nazory na fsechno…

                                            • Polka  

                                              Vsak by to na tom svete potrebovalo trosku procistit :)

                                              • martin_bakov  

                                                jo vsimli jsme si

                                              • pepek  

                                                Jestli ty dneska nejsi nějaké chabrus na nervy. Možná by sis měl polévat přirození vlažnou vodou, jak radil pepin v Postřižinách :-)

                                                • Polka  

                                                  Na nervy ne, ale skoda ze me po takovym celodennim usili nepochopili. Ve vode sem byl, celej, ale studene, ve Slavkove ;-)

                                                  • Bafoon  

                                                    napadlo mě – ženskou si k sobě taky vybíráš proporčně? :o)

                                                  • Polka  

                                                    Ja uz mam vybrano, takze si nevybiram :)

                                      • Zlatka  

                                        Když to už dneska tak nefunguje, to je jako bys chtěl vysvětlit dnešnímu 18ctiletému mladíkovi, že mu bude stačit trabant aby se naučil dobře jezdit autem.

              • MlokCZ  

                A jinak to Tvoje rozdělování osobně vidím čistě pouze vzhled a nic jiného i když to popisuješ více slovy, protože s funkcí to nemá naprosto nic společného.

              • Ruprt2  

                moje žena má 14tku velikost na 26tce.

                Vypadá to podobně „blbě“ jako to co je dle tebe paskvil.

                Mám jí říct, ať chodí pěšky nebo jí koupit 24tku?

                Fakt v tom mám zmatek.

                Ještě by mě zajímalo proč je proboha toto OK (zaměř se na představec a komín)

                A toto je jenom v mezích?

                • MlokCZ  

                  Teď jsem to přepočítal zjednodušeně přes poměr velikostí rámů.

                  A pokud je 29er ok pro 21,5" velký rám, tak pro 14" rám ji musíš pořídit 19" kola :-)

                  • Ruprt2  

                    Tak to i syn co má aktuálně dvacítku je mimo mísu.

                    Prodám kola a koupím pohorky.

                    • newbie  

                      …ale samozřejmě je nesmíš kupovat podle velikosti nohy! číslo pohorek esteticky zvolit podle proporcí, vyváženosti a celkového poměru k tělu :-)

                • Polka  
                  • kup ji 24tku
                  • proporcne je ram vs. kola ok. Predstavec + vyska rodel by se samozrejme daloresit lepe. Vy jste to kua vubec nepochopili?
                  • proporcne je ten ram proste malej ke zbytku

                  Zadna veda.

                  • Ruprt2  

                    Já to chápu. Myslím, že by se mělo zakázat vyrábět menší rámy než 21 pro 29er

                    pro 26er se bude dělat velikost 18–19 jinak jsou to úplně nevhodná kola.

                    • DoomHammer  

                      mám faxový číslo na podatelnu v Bruseli. pošlem jim návrh směrnice? požádal bych hribika o pomoc s formulací :-)

                    • Polka  

                      V podstate presne tak. Tohle http://www.bike-forum.cz/…24230654.jpg jiste nebude vhodne pro 26 ram, co rikas? ;-)

                      • Ruprt2  

                        jak se pozná, že to nebude vhodné?

                        Jakože se to to nevleze do auta?

                        • Polka  

                          To si delas prdel? Predpokladam ze ano. Tisickrat se to zde probiralo, takze hledej smudlo.

                          • Ruprt2  

                            Uvědomuješ si, že Zirecek ted má 23jku nebo 24rku

                            To je proporčně přece úplně špatně.

                            Dávej si bacha co kážeš.

                            • Polka  

                              Co to meles? Co je na tom spatne? 23, 24 ram je k tem kolum naopak ok. Dalsi co to nepochopil :) Zirecek by ale bohuzel potreboval snad 36".

                              • Ruprt2  

                                říkal jsi, že ok je 21 na větší by potřeboval zase větší kola, protože jinak je to proporčně špatně.

                                (Tento většinový názor by se samozřejmě změnil, pokud by jsi sám jezdil 19 nebo 23)

                                • Polka  

                                  No. Predtim mel mega ram + 26 kola, proporcne uplne mimo. Nyni ma 23ram + 29 kola, proporcne jaks taks, ale on je holt mega dlouhej, proto by to klidne moh mit jeste vsechno vetsi. A co teda neni jasne?

                                  • Ruprt2  

                                    já vím velmi dobře jak to je.

                                    Já bych to potřeboval osvětlit z proporčního hlediska.

                                    • DoomHammer  

                                      a máš na to mentálně? :D

                                    • Polka  

                                      No dyt, uz se stalo – http://www.bike-forum.cz/…29-kola.html#… Co na tom neni jasneho? Jednoduseji to snad nejde.

                                      • Ruprt2  

                                        takže je to proporčně ok (kategorie 2)

                                        a kdyby se chtěl dostat do kategorie 1 musel by přifouknout kola jo?

                                        • Polka  

                                          Ty provokatere…

                                          „proporcne jaks taks, ale on je holt mega dlouhej, proto by to klidne moh mit jeste vsechno vetsi“

                                          Co na tom neni jasneho?

                                          • Ruprt2  

                                            velikost jezdce přece namá na propoční charakteristiku vůbec žádný vliv, Co blbneš?

                • DoomHammer  

                  já si nemůžu pomoct, já musím prudit…

                  na estetiku sere pes, hlavně že to jezdí a je spokojenost

                  • Zlatka  

                    Favorit je prostě Favorit.

                    • DoomHammer  

                      na ja, favóšek, luxusní bajkrovo vozidlo :-) – když srovnám velikost kufru s kufrem u fábky nebo feldy, tak fako vítězí :-)

                      • Ruprt2  

                        V prvé řadě jde ale o to, jestli je Favorit, proporčně ok.

                        Možná ti to Polka objasní.

                        • DoomHammer  

                          favorit je proporčně OK, fábka už proporčně OK není :-)

                        • Polka  

                          Favorit je proporcne uplne nahovno.

                  • Polka  

                    Nene, prudim tady ja, pac uz me to leze krkem, to co tady clovek kolikrat vidi. Nazor na malyho Apache snad psat nemusim :)

                    • Ruprt2  

                      Nikdo tě nenutí, aby se ti líbili kola, která se ti nelíbí.

                      Ale taky tě nikdo nenutí tu dělat prohlášení, co se smí a co ne, a navíc se prohlašovat za většinu :-)

                      • Polka  

                        Nikde jsem nenapsal, ze me nekdo nuti! Nemuzu sdelit svuj nazor na verejnem foru? Vetsina viz 29ers v galerii.

                        • Ruprt2  

                          Do teď jsem si myslel, že je to sranda.

                          • Zlatka  

                            Míra byla překročena ? Vždyť uctíváme všichni to samé.. :)

                            • Zlatka  

                              S nepatrnými rozdíly..

                              • Ruprt2  

                                Že 27,5 je ideál?

                                To jo, to si tu myslí všichni :-)

                                • Zlatka  

                                  Jsem ráda (neskutečně si toho vážím), že jsi na to také konečně přišel, máš u mne s těma klikama i čokoládu. :)

                                  • Ruprt2  

                                    Já sladké nerad :-)

                                    • Zlatka  

                                      Tak to budu muset vymyslet jiný pamlsek, třebas Venison Jerky, trefila jsem se ? Příchuť CRACKED BLACK PEPPER. ??

                                      • Ruprt2  

                                        cože? :-)

                                        • Zlatka  

                                          Neznáš ?

                                          http://goo.gl/vkPYR

                                          • Ruprt2  

                                            vygůglovat si to zvládnu, ale podivuji se co to vymýšlíš za divočinu. ;-)

                                            • Zlatka  

                                              Máš fotky v emailu, dej vědět. Já nic nevymýšlím, jen potřebuji na svojí stranu silné statné jedince, prostě pořádné samce jak říká můj gyndař. :))

                          • Polka  

                            Dyt rikam, zes nepochopil :)

                    • Zlatka  

                      .

                      • DoomHammer  

                        no jo, chrtí posed, když musíš, tak musíš :D

                    • DoomHammer  

                      napiš, ať si zas můžu zatrollit :-D

              • Peslezedirou  

                Bílej sup s červeným nápisem je fakt hnusnej jak p*del, jsem teď zjistil :-)

              • Kubiczech  

                Objevil jsi, že některé 29" v některých velikostech jsou nevyvážená a neproporční. Nevědělo se to od začátku?

                • Polka  

                  Ja jsem ale nic neobjevil, je to tady od zacatku, bohuzel. A je to podle me spatne, spatna filozofie, ze 29 je pro kazdeho. Protoze pak to vypada, tak jak to vypada. Chapu, ze maj skoro vsichni pravo na skoro vsechno, ja s tim jen proste nesouhlasim. A vic s tim ani delat bohuzel nemuzu :)

                  • Ruprt2  

                    ty s tím nesouhlasíš?

                    Myslel jsem, že prezentuješ většinový názor ne jenom svůj :-)

                    Mám v tom zmatek.

                    • Polka  

                      U tebe nevidim ani kolo v profilu, takze usuzuju, zes kolo videl max. opreny u hospody. Doporucuju ti onen revir nez BF.

                      • Ruprt2  

                        Přesně tak to je. Já jsem totiž hospodský.

                        Vždycky dojdu za nějakýma cyklistama, řeknu jim chlapy to byste nevěřili, co ten kokos Polka napsal.

                        Oni se pak pět minut smějou, řeknou jim co ti mám vzkázat. Já si to nechám ukázat na jejich kolech, a pak ti to sem napíšu.

                        Ve finále mám pak větší dýžko.

                        (Jinými slovy Mlok má lepší kola v profilu jak ty, tak je kokot, co neumí jezdit. Já kolo v profilu nemám vůbec, tak jsem taky kokot, co nejezdí. )

                        • Polka  

                          Krasne ses zase odkopal :-D Ten profil ti naramne sedi.

                          • Ruprt2  

                            Dík. To co mám v profilu je vlastně takový většinový názor.

                  • DoomHammer  

                    všichni jsme si rovni, ale někteří jsou si rovnější? :)

                    • Polka  

                      Proc proboha? Jen proto, ze clovek s necim nesouhlasi? Kua vy ste demokrati, soudruzi.

                  • Kubiczech  

                    Víceméně souhlasím. Co ale pak udělat s tou skupinkou lidí, pro které 29" není, ale chtějí její výhody?

                    • Polka  

                      Tak nevim, ale pokud neco pro nekoho neni, tak z nejakeho duvodu a ze by prave proto, ze to pro danyho cloveka nema ty vyhody? Jaky ma vyhody 29tka pro 170cm nebo snad dokonce mensiho cloveka? Podle me proste zadny. A zase je to mimojine o tech proporcich a celkove hmote bike vs. biker…proc to lamat pres koleno.

                      • Kubiczech  

                        Osobně považuji za největší výhodu to, jak jede když se ta kola roztočí a také to, jak překonává určitý druh překážek. Nezáleží na tom, jestli mám 190 nebo 170 cm. Když se tyhle vlastnosti kola někomu malému zamlouvají, tak je nějaká subjektivní disproporce bezpředmětná, ne?

                        • Polka  

                          Ano, zminil jsi 2 nejvetsi vyhody. Pokud se to nekomu malemu zamlouva tak budiz, jen to doplnuju o to, ze pak ovsem podle me vznika z kola paskvil, ktery se odlisuje od normalu/standardu. Coz je dano prave temi disproporcemi, ktere proste maly clovek na 29tce bude vzdycky mit.

                        • MlokCZ  

                          Dokonce to vede i do extrémů, že na určitém typu povrchu, třeba trošku horší šotolina je 29tka celopevňák pohodlnější než 26tka full (samozřejmě na větších překážkách už to neplatí).

                          Tohle ale stejně nejsou zdaleka jediné výhody, které platí pro každou výšku jezdce.

                          • Kubiczech  

                            Tyhle dvě výhody mi přijdou jako zásadní, které spolehlivě pohřbí nevýhody, kterých je plný pytel. Pohodlí bych přidal, protože to mě v porovnání s 26" HT vážně zaskočilo.

                            Můj soukromý výstup je takový, že 29" HT bych v garáži uvítal a to co nejlehčí. Váha navíc až neúměrně zveličuje všechny nedostatky 29" platformy. I proto mi 29" full přijde jako blbost.

                            • MlokCZ  

                              S fully je to vůbec složitější.

                              29 celopevňák mi sedí naprosto perfektně. U něj to pohodlí a překonávání překážek je ještě více znát když tam není odpružení. Dost je ale také znát i trakce. Prudké výjezdy po špatném povrchu hodnotím teď o třídu lepší (celopevňák 26×29, totožné pláště, stejné osazení) i přes těch 0,5kg navíc (10,5kg se ale pořád dá). Část dělá lepší trakce větších kol a část ta mírně delší stavba (a to posed mám teď stejně dlouhý + o 1cm výše řídítka, takže pro výjezd o chloupek horší), která pořád ale není příliš dlouhá na to, aby to špatně točilo.

                              Třeba rychlejší sjezdy po šotolině, hlavně zatáčky, tam to také drží o trochu lépe.

                              Zatím (najeté necelé 2000km a z toho necelých 1500km na RaR 2,25) jsem narazil v podstatě na jedinou drobnost, která je teď horší (oproti tomu téměř stejnému 26 celopevňáku a vlastně tohe oproti jakékoliv 26tce). A to při prudkých výjezdech, kdy se jede opravdu hodně pomalu a je to rozbitější a více se točí jak z důvodu objíždění větších překážek, tak i občasné zatočení pro udržení stability. V tu chvíli větší přední kolo má tendenci oproti 26tce se více zasekávat (třeba když jsou tam volné šutry v kterých se točí) a manévruje se o něco hůře.

                              Není to ale zase nijak tragické, oproti výhodám zanedbatelné.

                              Menší tuhost mi při mojí váze a při tom jak jsem to osadil netrápí vůbec. A 0,5kg navíc je také ještě naprosto v pohodě a nijak mi to netrápí (stejně na asfaltu nejsem pomalejší než na 26tce celopevňáku a v terénu jsem o chlup rychlejší).

                              Oproti tomu u fullů se mi nelíbí větší množství věcí, které u celopevňáku buď vůbec nejsou nebo mi netrápí:

                              • u fullů zatím není na trhu jediný s výrazně kratší zadní stavbounež 450mm (nejkratší o kterém vím je Spešl se 449mm); pro většívelikosti rámů a opravdu vysoké jezdce těch 450mm už se dá, pro menšírámy už ale ne; tady bohužel žádné větší zlepšení asi nikdy nebude,prostě se to tam lépe nevejede, už takhle se používají sedlové trubky conejvíce posunuté dopředu
                              • velmi omezený výběr slušných zadních staveb
                              • váha, tady souhlasím s tebou, že to už začíná narůstatdocela hod­ně
                              • tuhost; při mojí váze by to ještě problém nebyl ani u fulla
                              • velmi omezený výběr odolnějších plášťů, plnohodnotné UST nejsouvůbec, takže snad jedině nějaké ty těžší TNT Geax; na celopevňáku jeRaR snake skin TLR ok, na fulla bych chtěl už double defense nebo UST, kterýovšem ve 29 není (ani NN)
                              • rozvor už narůstá hodně (oproti celopevňáku ještě delší zadnístavba a položenější hlavový úhel)

                              Takže já zatím i přes nadšení z 29 celopevňáka o 29 fullu vůbec neuvažuju. Na druhou stranu chápu, že někomu perfektně sedne ve 29tce i full.

                              • Kubiczech  

                                Ona pomalá jízda – a do kopce zvlášť – velkým kolům příliš nesvědčí. 26" v téhle situaci bude vždycky hbitější. Ale prostě jak se ta kola roztočí pořádně…

                                S těmi celopéry – já zatím přesvědčen nejsem, to spíše naopak. Můj osobní názor, nikam a nikomu ho nenutím a naprosto chápu, že někdo to vidí zcela opačně. Ostatně jeden červený Ninerista by tu mohl vyprávět. (:

                      • MlokCZ  

                        Takže i přesto, že 29tku jezdíš, tak jsi ještě nepřišel na žádné obecné výhody větších kol a s tím chceš vést diskuzi…

                        A když zmiňuješ hmotu bikera související s proporcemi. Tady je zajímavé, že právě jedna z nevýhod 29tek a to menší tuhost (rámu, kol a vidlice, kde při odpovídajícím 29tkovém dílu, který už je i tak o trošku těžší je současně i menší tuhost) se projeví právě nejvíce u těžších jezdců (což s výškou jezdce vždy bude narůstat i hmotnost).

              • DaSnail  

                uf, padol mi kamen ze srdca. bál som sa že sa ti bude zdat dysproporčná aji moja kona

                to by fakt bolelo.

                • MlokCZ  

                  Tady to trošku zvýrazňují ty tenké trubky (pouze co se týká vzhledu), přesto je tady hezky vidět, že to není po funční stránce žádný problém.

                  Tím myslím to, že na tom kole máš možnost s posedem hýbat na jakoukoliv stranu (řídítka výše i níže, zkrátit, prodloužit) a sedlo to samé. Takže posed bude přesně takový jaký Ti vyhovuje a není to nijak limitované tím, že to je 29tka.

                  Nelíbila by se mi jediná věc, která je pro menší velikost a menší jezdce ještě výraznější. A to délka zadní stavby (to je ale dané pouze tím konkrétním rámem a je to postupně čím dál lepší, tím myslím třeba těch 435mm u Spešla Stump. 29).

                • Polka  

                  Te jsem si nevsiml. Idealni proporce to imho nema, ale zas je to Kona a docela pekna, tak te nebudu trapit ;-)

          • blaf  

            Ze se nad tim pozastavujes jen ty je teda vazne zvlastni :)

      • velociped  

        podívej se, kolik měří Chris Sugai..a nech těch agitek

    • Kubiczech  

      Čistě podle vzhledu bych vzal Cannona, ale chybu asi neuděláš ani s jedním. Zkus vyzkoušet třeba něco z nižších řad s podobnou geometrií, ať jsi trošku rozumnější. Bez vyzkoušení bych do toho nešel a zvlášť jestli jsi 29" ještě ani nezkoušel.

    • Zlatka  

      100 :DDDDD

    • jonti  

      S flashem nebo scalem neudelas chybu, scale 29 pro jsem zkousel vic, uplne super kolo, flash 29 jsem projel min, ale taky mi prisel prijemne. Asi bych volil podle ceny.

    • scota  

      Ahoj zkoušel jsem na víkend RB CRR 29" velikost M-17 a první den jsem měl trochu problém s bolestí v zápěstí. Pak jsem si posunul sedlo o cca 1cm dozadu a zdálo se to být OK. Poradíte mi zda tato velikost je na mých cca 174cm akorát a vyřešit problém delším představcem 110mm? Nebo je to jenom nezvyk, nyní jezdím cross velikost 49cm. Děkuji.

      http://www.racebike.cz/…/crr-29-base

      • Peslezedirou  

        Poradíte mi zda tato velikost je na mých cca 174cm akorát

        Jo tahle velikost je pro tebe špatně (29), vem 26 a neřeš podobný fičury.

        • sudovec  

          A na mých 186cm by už RB CRR 29" L (19") bylo OK? A nebo jsem taky mimo?

          • Ruprt2  

            proporčně úplně špatně.

            • sudovec  

              Proč? A co by bylo dobře?

              • Ruprt2  

                pro 29er je dobře jediná velikost a to 21.

                Jenom Zirecek má povolenu velikost 23, protože je dlouhej.

                Tak u Zirecka to proporčně nevadí jinak to proporčně vadí u všech.

                • sudovec  

                  To myslíš jako že by to kolo na pohled nevypadalo v 19" proporčně hezky napohled? Na to kašlu, hlavně aby se mi na něm dobře jelo…

                  • Ruprt2  

                    Ty to zlehčuješ.

                    • sudovec  

                      Tak to je jiná, už jsem myslel že je to tady spolek zneuznaných estétů ;-)

                      • DoomHammer  

                        estét je tu jen jede, my ostatní jenom prudíme :)

                  • Pac029  

                    Maj dost kratky ramy, pro proporcne (;o)) normalniho chlapa s moznosti aspon trochu chrtiho posedu Ti to bude v L nejspis kratke.

                    • sudovec  

                      Díky moc za věcnou :-). Tak to by bylo v pohodě, chrtí se moc nelíbí mým svalům na krku a ramenou, takže by to mělo jít v pohodě. Vypůjčím a vyzkouším v RB a uvidí se.

      • MlokCZ  

        Ten cross bude ve stejné velikosti nejspíš mnohem kratší. A ta 17tka ti může být dobře. Ale také nemusí.

        Nikdo nezná tvoje další proporce a nemůže tedy tušit, jak to vyjde. Problém se zápěstím může být způsobený např. špatným úhlem řídítek, tedy zcela jinými faktory než velikostí rámu. Špatný posed včetně špatné velikosti rámu to být může samozřejmě taky.

        Takhle na dálku bez dalších údajů se věštit nedá.

        • Martynet  

          Tak jsem se nakonec na 29" vyprd a koupim si Cannona celopéro v bílý barvě:

          http://www.cannondalebikes.cz/…on-rize120–2

          Takze mám vybráno a můžem to tady zamknout :-)

          Docela jste se tady rozjeli. Chvílema mi to přišlo jako flame na fóru iPhone VS Android :-D.

          díky všem

Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce

Podobné diskuse