• Smazaný účet

    Poslední dobou mě při šlapání – obvykle do kopce, kdy se tlumič kontinuálně trochu pohupuje – víc a víc otravovalo tichý vrzání, jako by se třel plast o plast, a po vyloučení drhnutí bowdenů v trubičkách v rámu jsem jako problém identifikoval tlumič. Má celkem najeto jen asi 400km a 28h hodin, a konzerva byla otevřená a znovu namazaná až později, takže od posledního servisu uplynula ještě kratší doba.

    Po rozdělání jsem překvapeně zjistil, že uvnitř jsou jen fragmenty oleje, a to v obou komorách. Tlumič mám v rámu vzhůru nohama, což by teoreticky mohlo vysvětlit přesun oleje dolů, ale už ne málo oleje na obou stranách.

    Každopádně jsem podle manuálu všechno namazal (Maxima Plush light 2×1ml a RS Dynamic Seal Greas), a všechno vypadalo v pohodě. Předtím to konzistentně vrzalo i při propružení v dílně, ne jen za jízdy.

    Dneska jsem se byl projet, a po cca 10km je vrzání zpátky.

    Tím mi došly nápady, a ocením nějaký tipy. Třeba se s tím někdo setkal.

    Mimochodem křivou zadní stavbou to myslím nebude, to by se asi na tlumiči v nějakým směru už odírala barva. ASI.

    0 0
    • novas752  

      No rozhodně to nepůjde s tlumiče. Hledal bych v zadní stavbě, ose, patce, středu, hlávku.

      1 0
      • Smazaný účet  

        To se mi fakt nezdá. Když to vrzání přestalo (byť dočasně) po namazání tlumiče, logicky to je tlumičem. Samozřejmě tam můžou být další vlivy, ale vrzání jako takový prostě jde z něj. Křivou zadní stavbu pochybuju, ostatně to skoro 400km jelo bez problémů.

        0 0
        • novas752  

          Co takhle třeba montážní vložky v tlumiči? Vahadlo?

          0 0
          • Smazaný účet  

            Co jsou montážní vložky a vahadlo?

            Edit: myslíš ty podložky okolo šroubů, co tlumič drží v rámu? Co s nima?

            0 0
            • plzakj  

              Dostane se tam bordel a muzou vrzat. Pokud jsi mel vyndanej tlumic na namazani, tak jsi je nejsois ocistil. A uz tam zas muze byt bordel.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Jenže jednak si myslím, že by to bylo jiný vrzání než „plastoidní“ – spíš něco jako škrábavý drhnutí – a jednak těžko po deseti km v suchu po udusaných lesních cestách.

                Ale stejně mi navíc při silovým šlapání nějak skřípe (namazanej) řetěz, tak se v tom stejně budu hrabat, a kouknu na to. Extra máznutí vazelíny ničemu neuškodí.

                0 0
            • kejda  

              Zkus to v tom místě uchycení tlumiče pořádně umýt nebo komplet vyčistit. Mně to dělá taky, když kolo třeba měsíc ani neopláchnu. Drobný prach a lehce to povrzává při šlapání. Ošplíchnu to zdálky wapkou a je pokoj.

              0 0
    • antuch  

      Mne takhle vrzal tlumic dt swiss… Pri drobnych pohybech… Pak jsem ho rozdelal a tesneni na pistu bylo suche a vydrolene. Takze ja bych zacal namazanim tesneni ve vzduchove komore…

      0 0
      • Smazaný účet  

        Přesně to jsem přece napsal, že jsem udělal.

        Kromě toho jsem si teda všimnul, že ten píst jde otáčet poměrně těžko, a přijde mi, že to drhne, ale to nevím jestli je normální nebo ne, protože to je natlakovanej uzavřenej okruh, kterej se otevírá jednou za rok.

        0 0
        • novas752  

          Když to těsní tak to drhne. Na těsbění působí z obou stran ±200psi, takže je poběkud rozpláclé a drhne. Kdo nechce drhonout má pružinu.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Nakonec jsem se rozhodnul sundat zadní část rámu, resp. zkontrolovat čepy, ložiska a tak.

      Zatím jsem udělal horní dva. Všechno je čistý a namazaný, ale ložisko úplně nahoře docela dře, což mi přijde divný. Co je ale podezřelý je nelícující horní část zadního dílu s tím malým, na kterým drží horní oko tlumiče. Sice chápu, že to není procesor, ale dotýkání se na jedný a –3mm mezera na druhý straně už je trochu moc, ne? Samozřejmě to za použití nepatrný síly jde v pohodě spojit, ale přijde mi to divný…

      0 0
      • embi  

        naprosto normalni. Kola jsou sracky a vyrobci to neumi vyrobit rovne. Cely je to krivy jak šavle a srovná se to silou, když se to stáhne utáhnutím.

        2 0
        • Smazaný účet  

          RB teda takovýhle tolerance nemělo :)

          Každopádně napíšu do Propainu dotaz, třeba mě překvapí.

          A po 400km drhnoucí ložisko mi koneckonců taky nepřijde ok.

          0 0
          • embi  

            stesti na dobrej kus. videl jsem toho dost… naposledy treba trek slash vzpery uplne mimo vahadlo :D

            0 0
            • novas752  

              Neduhy zadních staveb to je na hodně dlouhou diskuzi. Různě křivé díly, ukrutně poddimenzovaná ložiska, nekvalitní ložiska, špatné zatěsnění, moc velké nebo moc malé díry pro ložiska, z výroby nalisovaný na sucho nebo i přes barvu, velikosti závitů a děr pro klíče, přístupnost a neprůchozí díry se závitem jen kvůli designu, obludný množství ložisek…

              V podstatě každá značka má něco. Zrovna ten Propain má konstrukci čepů trochu zvláštní ale jako celek to neni vůbec to špatné oproti některým daleko dražším velkým značkám.

              1 0
              • Smazaný účet  

                Trochu přemýšlím, jestli nezačít koukat po nějakých prémiových ložiscích alespoň u těch nejnamáhanějších čepů. Jestli ty u nejhornějšího po 400km dřou, buď jsou nekvalitní, nebo ten dostávají hroznej kotel, na kterej nestačí.

                0 0
                • Vilém  

                  Kdyz se neco krizi, lozisko je namahane ve smerech s kteryma nepocita, tak to muze byt sebelepsi lozisko a nenadelas nic.

                  0 0
                • novas752  

                  Dávají tam Acros což je soudě dle jejich ložisek do hlávka takový nic moc (měl jsem to dřív i na YT, hlávko jsem tady z toho rámu ihned vyrazil a nahradil CC40). Na zadní stavbě se mi na Tyee po cca 200h ježdění v zadní stavbě netočí zcela hladce ale furt to dle mého má blíž k novému než že bych ho měni. Ale až přijde čas (začnou „krokovat“ nebo chytnou vakl nebo vyrzenou) půjdou tam Enduro MAX nebo obdobná SKFka.

                  0 0
                    • novas752  

                      6902 LLU MAX. Ale bacha – nevím jak Hugene, na Tyee je 6 ložisek s prodlouženým vnitřním kroužkem (od Enduro by mělo označení MAX-E).

                      1 0
                      • Smazaný účet  

                        Jo, něco tam vidím.

                        Ale taky jsem si všim těch cen. Ty vole! Jedno ložisko za cenu celý sady od Propainu :D

                        0 0
                        • novas752  

                          200–250 je normál cena za slušný ložisko v těhle velikostech, může to být i horší. :-)

                          A právě Propain 8ks, to máš nějakých ± 1800. Takovej Spešl Enduro má ložisek v zadní stavbě 20. :-)

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            Oni tam teda mají verzi za 20 a osm dolarů, koukal jsem na to dražší, ale to je nějaký placebo.

                            Osm za kus je v pohodě.

                            A ne, těch osm ložisek na Hugovi mi stačí :D

                            0 0
                            • novas752  

                              To dražší nemá smysl, 2,5× déle to tam nevydrží. :-)

                              Normalní LLU MAX a MAX-E.

                              1 0
          • mais  

            co se normalizačně nevyžíhá – jako že kola se nežíhají, tak je to jak ladička a kroutí se to dle náhodné definice.

            0 0
      • novas752  

        Vždyť je to pak dotáhlé na ložiska z obou stran.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ale jo. Jen mi 3mm díra na jedný straně přijde už nějak moc. Katastrofa to nebude, ale pořád bych rád zjistil zdroj vrzání, a něco křivýho je pořád jedna z variant.

          Mimochodem nevím, co Propain používá za vazelínu, ale jedna osa šla i s ložiskem, který je na ní naprosto zoufale napečený, což taky jistotu nevyvolává.

          Nějak tip na slušnej lis na ložiska (ale ne za Park Tool cenu…)? Do budoucna se bude hodit tak jako tak, na vánoce doma přistane druhej Hugo, a fakt s výměnou ložisek nehodlám chodit do servisu.

          0 0
          • novas752  

            To by mohlo být zdrojem vrzání.

            Lisovací sada na takové to domácí lisování klidně tato

            Na ložisko aplikovat Loctite na ložiska a zalisovat do díry zpět, všechny ty osy a kuželové vložky máznout nějakou voděodolnou vazelínou (PM600, A00…), závity zakápnout Loctitem 243, utáhnout momenťákem.

            Mě začalo asi po půl roce lupat v karbonovym Tyee a tohle promazání problém odstranilo, kámošovi jsem stejně dělal rok a něco staré hliníkové Tyee a to samé.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Je ten loctite nutnej, když je všechno stáhnutý dohromady na šroubech?

              I když je fakt, že na jednom z těch spodních dvou čepů bylo jedno ložisko rovně s okrajem rámu, a na druhý straně zamáčknutý až dovnitř, a nikde žádná podložka, která by zajistila stejnoměrný zasunutí. Kromě toho jsou tam ty ložiska úplně navolno, a jdou zamáčknout prstem, takže tam asi loctite dává smysl.

              0 0
              • tomxxx  

                Propain nemá žádnej návod, kam davají vazelinu a kam loctite?

                Jestli jsou tam najebaný loziska na sucho, tak stopro vrže lozisko (ložiska). Asi bych to přirovnal k pressfit středu, ten taky občas na sucho vrže v rámu.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Návod je překvapivě strohej. Jen vedou čáry na ty osy, a u nich je komentář „synthetic silicone grease“. Podle něj bych nemazal nic jinýho, což je hovadina. Loctite zmiňujou.

                  Spíš mám pocit, že používají nějakou úplně dementní vazelínu, která vysychá do totálního lepidla. To ložisko zaseklý na ose jsem musel fakt silou odmlátit kladivem, a ten bordel co v něm zbyl jsem docela dlouho drhnul kartáčkem. Totální WTF.

                  0 0
                  • tomxxx  

                    Čepy mažu bílým motorexem. Ideální je vazelína co moc nelepí, aby to zas tolik nechytalo bordel.

                    0 0
                    • novas752  

                      Mažou se jen a pouze styčné plochy a uzavřené prostory (např. mezi ložiskem a hlavou šroubu s dodatečným těsněním). Takže jak to lepí prach je úplně fuk, podstatná je dobrá odolnost v tlaku a dobrá voděodolnost.

                      Na zadní stavby a hlávka používám nejraději tu A00 ale manipulace s ní je taková no… telutá ukrutně přilnavá, hrozně se táhne. Ale funguje paradně.

                      2 0
                      • Smazaný účet  

                        Já poslední dobou používám na všechno (pokud to není nějakej speciální účel) PM 600.

                        0 0
                      • tomxxx  

                        Tak je jasný, že dáš vazelinu jen na styčný plochy, ale bordel se dostane všude :D

                        0 0
              • novas752  

                Když to tam nedrží dobře na sucho tak je ten Loctite na ložiska nutný. Zabraní to pohybu a vyplní to případnou škvíru. Samozřejmě lepené plochy odmastit.

                Na závity taky v podstatě nutnost, jednak to zabraní samovolnému povolení ale taky to po čase nezaroste.

                0 0
            • tomxxx  

              Tuhle sadu mám a je v klidu, jen teda na náboje celkem nepoužitelný, třeba u DT clovek potrebuje v losu větší diru, aby to protahnul přes osu.

              0 0
          • kejda  

            Nějaká Ferona, závitovka, pár matek a podložek. Zrovna jsem minulý týden lisoval ložiska přední náby mladýmu, 60 Kč za komplet lis :). Nalisuješ to pak v pohodě přes původní ložiska. Samozřejmě, pokud to ten rám umožňuje.

            0 0
            • novas752  

              To je prasárna protože to lisuješ tak nějak náhodně přes oba kroužky ložiska. Podle toho jak si to zrovna sedna a jak je podložka vyražená. Tahle sada se dá sehnat pod litr a na dokácí servis jednoho nebo několika kol vydrží asi na furt, lisuje to jen za ten kroužek kterej potřebuješ nalisovat a práce s tim je daleko pohodlnější/rychlej­ší.

              0 0
              • kejda  

                Ložiska měly náhodou úplně stejný rozměr jako zakoupené podložky, ale i tak jsem to lisoval přes původní ložiska, co jsem vyklepl. Hotovo a funguje to parádně. Bylo to tam za půl minuty.

                Ale ano, ta sada je moc pěkná a s ní to bude ještě lepší. A asi i rychlejší. A u atypických ložisek určitě, není nutno kvačit do obchodu pro jiný rozměr podložek :))

                0 0
                • plzakj  

                  Jenze clovek, co to nikdy nedelal, to muze takto lehce zprasit a znicit v lepsim pripade lozisko, v horsim ram.

                  V tech sadach jsou podlozky, ktery vymezi ten vnitrni rozmer a je to daleko jednodussi. Samozrejme, ze bez umytejch rukou se to da zorasit i s tou sadou, ale prace s ti je daleko jednodussi.

                  0 0
                • novas752  

                  Ten kufřík se dá najít v různém uspořádání, případně chybějící adaptéry dokoupit za babku zvlášť. Nikdy tam nebude vše co se v zadních stavbách a nábojích používá (to neni ani v 10× dražších značkových sadách), ale slušná většina tam vždycky je.

                  0 0
    • Smazaný účet  

      Jo a to vrzání mě fakt točí, a myslím, že to 1) fakt není ok, a 2) vychází z tlumiče, byť zároveň myslím, že tlumič není příčina.

      https://drive.google.com/…H71NQqn/view?…

      Snad mi z Propainu příští týden odpoví.

      0 0
      • Vilém  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.