• sump

    Zdravím všechny,

    momentálně řeším dost zapeklitou otázku, která už byla mnohokrát probíraná, ale je moc individuální na to, abych se s Vámi neporadil – začít s upgradem vs. šetřit na nové kolo?

    Momentálně jezdím na GT Avalanche Elite 29''

    Pro přehlednost základní komponenty:

    Přehazovačka: Shimano Deore Shadow, RD-M6000GS

    Přesmykač: Shimano Deore FD-M618

    Řazení: Shimano Deore, SL-M610

    Brzdy: Shimano BR-M315

    Vidlice: SR Suntour XCR 32 Air RLR

    Teď o mě a stylu jízdy: jezdím dost často na silnici, protože žena nechce do terénu, ale kdykoliv to jde, rád se do terénu utrhnu – traily, lesní cesty, prostě kořeny, šutry, ale i bahno – to je to, co mě baví nejvíc. Poměr cyklostezky:terén je cca 70:30 – terén ve volném čase vyhledávám. V terénu mi jde o to, abych se na kolo mohl spolehnout u kořenů, menších skoků, apod. Což s mojí současnou vidlicí moc nejde – a brzdy jakybysmet – moje váha je na to v určitých terénních úsecích moc, taktéž sjezdy v alpách to nedávalo (odvzdušněno, destičky měněny dvakrát, na aktuálních je cca 300km nájezd)…

    Preferuju techničtější jízdu // Geometrie kola mi vcelku vyhovuje (hlavně na stoupání) // Deore je celkem ok, ale zejména v terénu už neřadí, jak bych já rád (hlavně odezva) // Co mi vadí, je váha, která u velikosti „L“ dosahuje 14,5Kg!! // V současnosti neuvažuju o celopéru, je to zatim moc velká investice(??) // Minulý rok jsem měl nájezd 3200km, tenhle rok to asi bude o něco víc. // Moje váha je cca 92Kg a výška 183cm.

    Na upgrade kola mám něco mezi 10 – 18 tis. Kč (podle toho, jaký by to mělo efekt) a nevím, jestli jít do menšího upgrade, rozsáhlejšího upgrade, nebo se na to úplně vykašlat a šetřit (což nechci, protože např ty brzdy vyměnit musím). Když šetřit, tak na co? ----- sorry za slohovku, ale chtěl jsem popsat situaci a ušetřit nám všem čas :)

    Co byste mi tedy poradili, prosím? Co vyměnit za díly? Jaké tam dát brzdy? Co s vidlicí? Co s tím Deorkem – nechat, nebo vyměnit?

    • wladeq  

      Jednoducha odpoved, vymen to co to nevyhovuje ;)

      • sump  

        No spíš mi jde o to, co koupit.

        Jestli se vyplatí víc vylepšit průměrnýma komponentama (např. přehazka SLX, vidle Raidon a brzdy M6000), nebo jestli jít rovnou do něčeho lepšího, co pak půjde přendat třeba i na budoucí kolo (brzdy zee, vidle Axon, …).

        Tolik se v tom nevyznám, takže bych rád radu :-) A zároveň mám obavy o ten rám jako takovej – nevim co můžu čekat :(

        • Breakpain  

          Nechci Ti kazit radost – ale defakto všechno, co jsem strčil na nějaké kolo šlo pryč při prodeji ;) … Takže se nikdy nekonalo přeskládání na nové kolo… Tímhle bych se neřidil…

          Toť moje zkušenost ;)

          A spíš bych tedy šetřil na nové kolo ;) a do tohohle nic nedával.

    • novas752  

      Brzdy ok, ale šetřil bych na rozsáhlejší upgrade resp. výměnu kola. Protože tohle by chtělo krom brzd ještě kotouče, tu vidlici, lepší záplety s pevnou osou aspoň vepředu, ideálně teleskopku…

      Hledej nějakej trailovej hardtail, starý kolo prodáš s trochou štěstí za 12, to už je 30, přidáš 5–10 a můžeš mít o dost lepší kolo.

      • sump  

        Hm :( toho jsem si vědom :( Minulý rok jsem začal jezdit víc, než jsem čekal a to kolo už mě v některých pasážích omezuje.. resp. nevěřím mu, že to zvládne…

        No tak asi dojde k prodeji – i když jsem to nechtěl slyšet. Asi to nikdy nikdo nechce slyšet, proto se lidi dokolečka ptají na to samý a doufají v jinou odpověď :) každopádně díkes

    • ToMášMarný  

      Tohle je vždycky ošemetný, je s prominutím pitomost měnit a měnit až přesáhneš pořizovací cenu kola. Výsledek tomu stejně nebude odpovídat. Kolo na které odkazuješ +/- odpovídá ceně, méně už nárokům které na něj kladeš.

      K tvé otázce: brzdy M7000 s adekvátníma kotoučema. Vidlici z vyšších řad suntouru. Deorko nechat.

      Můj názor: zkusit rozumně prodat dokud je rok starý, přihodit kačky co máš nachystaný na upgrade a pořídit, nebo lépe nechat si postavit stroj pro Tvé potřeby. Poměr cena/výkon bude imho úpně jinde.

      P.S.: celopéro je jinde v pořizovacích i provozních nákladech.

      • sump  

        Díky za odpověď!

        Asi to tedy udělám tak, že rovnou pořídím rovnou brzdy M8000, nahodim je, ať můžu zatím jezdit beze strachu :) a mezitím začnu prodávat kolo, za nějakou rozumnou částku (snad se to povede aspoň za těch 10–12 co zmiňoval novas).

        Jakmile bude kupec, nasadím tam zpět M315 a nové M8000 předám staviteli :)

        Vůbec mě varianta se stavitelem nenapadla… ten totiž zužitkuje i komponenty, které bych případně koupil na tohle kolo, je to tak? Nebo staví výhradně z vlastních komponentů?

        • ToMášMarný  

          Nevím, ale tak nějak předpokládám, že dva rozumní lidé se vždycky dohodnou.. Použij vyhledávání zde na fóru, kontaktuj vybraného s poptávkou co chceš a podle toho co Ti nabídne se rozhodni.

        • MatS  

          Vzhledem k tomu, ze mas velmi omezeny rozpocet, bych se na brzdy m8000 vykaslal. SLX nebo i Deore odvedou +/- stejnou sluzbu. Nech vic penez do noveho kola, budou potreba, pokud se chces dostat na vyssi level.

    • Mereck  

      Jestli upgrade, nebo nové kolo se dá těžko říci. Mě osobně těší se v kole vrtat a měnit a vylepšovat komponenty. Za mě upgrade. Chápu ale, že dává možná větší finanční smysl déle šetřit a koupit lepší kolo, které už z krabice nebude potřebovat velká vylepšení.

      Pokud by ses rozhodl upgradovat, z osobní zkušenosti doporučuji investovat do: teleskop, lepší vidlice, lepší brzdy (od Shimana úplně stačí Deore či SLX) Tyto opravdu zlepší pocit z kola. Řazení apod. bych měnil asi jako poslední. Vůbec bych se nezabýval tím, jestli je hazka Deore nebo XT. I to Deorko chodí velmi dobře a v terénu ti to nic nepřidá.

      • sump  

        No i já se v kole rád vrtám, celkem si mě potěšil :) Kdybych se tedy rozhodl jít do (dočasnýho) upgrade, pak:

        • Výběr brzd teda bude SLX M7000. Kotoučema SM-RT86 180/160 asi taky nic nepokazim?
        • No a co ta vidlice? Uvažuju o zdvihu 120mm, ale nevim nevim.. Tady si určitě nechám poradit. Jak jsem psal, moje váha je 92Kg – určitě chci zamykání na řidítkách (ale to fakt není velkej nárok :) )
        • A poslední dotaz mám ohledně osy – má smysl měnit vepředu za pevnou osu?
        • mirorek2  

          dej si dozadu taky 180

          120 v klidu, zamykání je pitomost, na závody dobré ale jinak?

          osy dnes standard, nemáš 65 kg, vyšší tuhost

          • sump  

            ok, takže už mi chybí jen výběr té vidle.. Co byste mi teda doporučili, pokud bych bych chtěl tu 120? Po jaký šáhnout?

            Cenově bych se u vidle chtěj vejít do 8–10tis max. (Momentálně mám Suntour XCR 32 Air RLR, 100mm)… Není úplně hrozná, něco i občas vyžehlí, ale platí tu to co u brzd (m315) – nevěřím jí a tím se dost zbytečně omezuju tam, kde bych to jinak třeba pustil.

            • jardalee  

              http://www.tuning-test.cz/…5-qlc-detail ale stejne bych kolo prodal a koupil neco na bazaru ,a tam muzes uz jenom veci levne poladit a za dobrou cenu muzes mit o tridu lepsi kolo ,kdyz budes kupovat vsechno novy tak to bude stat hodne penez ,to bys musel mit super ram kterej ti opravdu sedi a je proste uzasnej :) ted treba bylo chvilinku na bazaru uplne paradni kolo za paradni penize ,ale uz zmizelo ,tak nevim jestli to stahnul nebo prodal :) za 27tisic celokarbon pevny osy zaplety dt swiss a vidlice fox :)

              • sump  

                Rám mi perfektně sedí. Je to de facto kopie Zaskaru (dle geometrie jsou tam jen minimální rozdíly) a Zaskar je, myslim, velmi slušnej rám.. Vadí mi jen ta váha (to je odvozeno od technologie výroby a použitých materiálů) :/

                No kdyby se tam objevilo něco, jako uvádíš, tak asi všeho necham a jedu pro to, ale na takovej kauf já rozhodně zatim nenarazil.

                • Pořád pracuju s variantou, že si po téhle sezóně nechám kolo postavit a vidli + brzdy bych jen překlopil na kolo nové. Neni to sice úplně ekonomický, ale neni to ani vysloveně vyhazování peněz, protože SLX brzdy i Aion vidle lze použít na další kolo. To je snad zlatá střední cesta, ne? Teda pokud chci už tuhle sezónu odjet s trochu lepšíma komponentama.
                • jardalee  

                  jj nasel sem to v historii je to smazany https://www.bike-forum.cz/…ns-sonora-29 ,ale ja prave taky par kol postavil vetsinou diky tomu ze sem sehnal levne ram nebo sem delal neco co v obchode nekoupim ,ale obcas koukam do bazaru a fakt pokud je clovek rychlej tak se tam daji najit zajimavy veci ,ale clovek nesmi spechat ,cekat na nejlepsi nabidku a potom byt rychlej :) a ty kolo mas tak bych prave koukal spis po tom bazaru ,tam jde o to ze ty investice se ti uz nikdy nevrati ,a musis si udelat vsechno doma jak to budes delat pres servis tak v tom utopis dalsi tisice

                • mirorek2  

                  no tt aion…

                  https://www.bike-discount.de/…-ml15-730809

                  za devítku vidla myslím že super

        • Mereck  

          Brzdy úplně super. 180/160 by mělo stačit.

          Zdvih vidlice by podle mě stačil 100 mm, ale záleží na co je ten rám původně stavěný a co ty chceš. Takže za mě 100, ale klidně i 120. Vzal bych Epicon, nebo ten zmíněný Aion z TT – ale to jen proto, že ho mám a chválím. Ta níže uvedená Reba bude taky bomba.

          Určitě bych šel po pevné ose alespoň vepředu.

          • sump  

            Původní určení kola je spíš XC (viz. geometrie). Já od kola očekávám pohodový a relativně pohodlný svezení po silnicích/cyklos­tezkách (jen výjimečně jedu víc než 100km, spíš tak okolo 40–60). Nicméně když nejedu s rodinou, tak mizím do terénu, kde mu docela dávám zabrat – proto ta 120mm vidla.

            Ta Reba mi přijde super, to jo, ale líbí se mi i ten Aion z tt… V čem je u těchto dvou rozdíl?

            Pevnou osu určitě dám dopředu, dozadu asi zatim ne.

            • sump  

              nevim proč tam nejde dát obrázek. V PC to normálně otevřu – Geometrie ZDE

            • mirorek2  

              úprava tt spočívá prý v předělání na olej, do patrony prý nezasahuje, já měl auron tt a nepasovalo mi to, propadalo se to do zdvihu. měl jsem i aion, na olej jsem si ho dal sám, citlivost nic moc, pak se to rozchodilo a ok

              rebu nahodíš a jede hned, podle mě je to sázka na jistotu.

              • sump  

                Ok, tak půjdu do Reby! :) Jinak tuhle Rebu nemůžu najít v českým eshopu (chci samosebou porovnat ceny :p ), je to normální? Nebo jen neumím hledat? :-)

                • jardalee  

                  reba

                  • jardalee  

                    aha ty chces 120mm,hmm s tou je nejakej problem :) ale nasel sem tohle https://www.koloshop.cz/…va-AKCE.html

                    • mirorek2  

                      to je 130 to by nevadilo ale boost… i když stejně bude asi přeplítat

                      • jardalee  

                        prave ze uz je to jedno a treba shimano dela , levny a slusny naboje

                      • Sumpator  

                        No jako obe vypadaji luxusne!

                        Jaka by tedy byla lepsi volbou? Boost by mi nevadilo, jak bylo jiz receno – preplitani me nezabije.

                        Tzn. Fox 34, 130mm VS. Reba 120mm ?? Co bude lepsi krok i do budoucna? Jaka je univerzalnejsi? aby me moc netrapila pri stoupani na silnicich.. :-/

                        • jardalee  

                          no tech 130 mm by uz mohl trochu byt problem ale nemusel :) jinak foxka bude mit nohy 34mm reba jenom 32mm ,takze foxka by mela byt tuzsi a odolnejsi ,chodit budou nejspis dobre obe ,no a taky to chce trochu resit servis ,jestli si to udelas doma naky zakladani cisteni ,nebo to budes posilat do servisu ,a prave zjistit kde ten servis je :) tady kdyz to das do vyhledavani nekolik vlaken o foxech a i o tehle 34 neco je

                          • mirorek2  

                            reba víc xc, foxka tužší odolnější

                            základní servis udělají všude u obou, patrony u foxu třeba kgbike, cyklošvec

                            edit: odpovídám tazateli :-)

                        • mirorek2  

                          tak já osobně bych se foxy nebál, mám na HT 170 mm vidlici :-), ale je to jiná kategorie… chce to zkusit jestli by to moc nehnulo s geo, obecně se doporučuje tak cca 20% nahoru

                          mohl bys dát lehce větší sag, pak to bude celé mít ale o dost jiný projev

                          pokud máš kopec podložek pod představcem tak by to mohlo jít. foto by pomohlo

                          boost vs neboost je asi v tomto případě fuk, pokud si napleteš kolo se kterým budeš chtít nějaký pátek vydržet.

                          a deore náboj ani neuvažuj, konusy někdo miluje, ale vrtat se v tom nechceš. klasika dt 350 vydrží věky a servisuje se úchvatně lehce palicí a dostupnými zapouzdřenými ložisky

                          jeví se mi to celé spíš více do trailova, než čisté xc s 100 mm zdvihem

                          záleží na co se budeš cítit

                          • sump  

                            Chápu, že chci jedno kolo na dvě odlišné aktivity. Jednou je ideální XC, tedy cyklostezky, silnice, apod… Tam najedu cca 70 procent tras. Dalších 20 procent je lehký až střední terén a zbytek je složitější až náročný terén.

                            Pak je tu ale to trail hledisko – kde když vjedu do terénu, tak to rád pustím v rychlosti dolů, tzn. kořeny, šutry, menší skoky, apod… A to je to co mě baví nejvíc.

                            Nejvíc se mi líbí na Fox 34, ale mám strach, že to až moc změní dynamiku a nastavení kola (a sag na 30+ určitě nechci, kor když to nejde zamknout ze řidítek)… Na druhou stranu je obecně dost tuhá a zavřít si jí na silniční úseky není problém – tam už by jen šlo o změnu posedu

                            Takže můj poslední dotaz, zní: "ovlivní ta Fox 34 130mm schopnost jet po silnicích a polňačkách nějak znatelně, nebo jen minimálně? Protože radši omezím tu trailovou část kola, na úkor pohodlnějšího šlapání v neterénu :)

                            A naopak je opravdu ta Reba na silnici vhodnější a stačila by bez problémů na lehký a středně obtížný terén?

                            A zároveň která z nich je podle Vás výhodnější koupě z hlediska poměr cena?

                            • Mereck  

                              Pokud jsi doteď měl na kole 100 mm zdvihu, těch 130 docela zvedne předek. Budeš sedět víc jako pantáta a hůř ti to pojede po silnici a polňačce. Výhoda to zase bude z kopce dolů v rozbitém a strmém.

                              Osobně bych nechtěl měnit zdvih vidle o víc než 10 (možná 20) mm oproti originálu – pak už mi to přijde moc velký zásah do geo (mění se výška a úhel hlavy, výška středu, úhel sedlové trubky) který danému kolu neprospěje.

                              • Mereck  

                                Hovořím samozřejmě o tvém GT případně obecně o hardrailech z xc spektra.

                                Samozřejmě existují i kola s měnitelnými zdvihy (Canyon má shapeshifter, některé vidlice je taky možné přepínat mezi různými zdvihy…) U těch se ale konstrukčně počítá s větší změnou zdvihu a není to tvůj případ.

                                Takže jak píšu nahoře. +10 mm zdvihu úplně v pohodě, +20 by se asi taky sneslo. +30 a víc už bych si nedovolil.

                                • sump  

                                  Ok, takže Fox úplně vypouštím. No a Rebu 120mm teda vezmu, ale měl bych u ní snížit zdvih? Případně zvětšit sag? Nebo jí prostě mám rovnou nasadit, vyzkoušet a řešit to, až kdyby mi to nevyhovovalo?

                                  Přijde mi škoda poohlížet se po něčem jiném se zdvihem 100, když ta Reba je nová a je za takovej peníz (8700,– Kč mi přijde jako super cena) – navíc plánuju jí dát na příští kolo, který bude víc trailový…

                                  • MatS  

                                    Zmena zdvihu u Reby znamena castecnou vymenu „strev“. Takze toto si dobre promysli.

                                    • sump  

                                      Jojo, na to jsem teď koukal – to je zbytečnost, asi to prostě nechám na těch 120mm… A když by mi to jó nevyhovovalo, tak to budu řešit zvýšením sagu třeba o 10mm.. Změní se projev v terénu o něco k lepšímu a když vjedu na delší silnici, tak to prostě zamknu.

                                  • mirorek2  

                                    ještě jednou, když ubereš cenťák pod představcem, můžeš jít i do foxy a za ušetřený třílitr zaplést kolo na dt swiss

                                    změní se jen lehce sedlový úhel oproti 120mm, stejně se při sagu u ht změní úhly směrem dopředu

                                    nedělal bych z toho drama

                                    pro fox 34 bude taky 120mm náhradní shaft, kdyby bylo nejhůře

                                    • sump  

                                      No myslel jsem, že už to mám uzavřeno, ale ta Foxka mě láká… Proti RS bych nic neušetřil – tu rebu mají na bike-discount.de za 8600,– Kč. Ta Foxka vyjde taky na 8500,–

                                      Otázka je, co tam teda dát, aby to dál šlapalo na silnici a přesto jsem mohl bez větších problémů vletět do terénu.

            • Mereck  

              Podle mě by ti 100 mm zdvihu úplně stačilo. Nakládám i Epiconu a je to 100ka. Nejde o zdvih, ale o vidlici jako takovou – materiály, konstrukce… Nemusíš mít 170 mm abys tomu dával čoud :-)

              Ale tu Rebu vezmi, to bude fajn kousek!

        • novas752  

          Na zamykání z řídítek bych se zvysoka a místo toho uvažoval o teleskopické sedlovce.

          Pevná osa vepředu určitě ano.

    • sump  

      SOUHRN

      Provedu nutný upgrade brzd na SLX M7000 s kotoučema XT SM-RT86 180mm. Dál tam nasadím vidlici 120mm Reba RL 29" Solo Air Tapered na Maxle Lite 15×100mm a zároveň vyměním přední náboj za DT Swiss 350.

      Nebudu měnit osazení Deore (dokud funguje), kliky a ani nebudu pořizovat nová vypletená kola. Takhle odjezdím letošní rok a na podzim uvedené komponenty sundám a předám staviteli, aby je zakomponoval do nového kola.

      • Pokud k tomuto upgrade máte ještě někdo nějaké připomínky, budu moc rád, když se ještě vyjádříte. V opačném případě zítra téma zamknu.

      MOC DÍKY VÁM VŠEM ZA POMOC !!! A extra díky Mereck a mirorek2 :)

      • Mereck  

        Za mě úplně v poho.

        Já na trailbiku po změně zdvihu 120 → 130 vyměnil i představec (původní už níž nešel a ten 1cm zdvihu navíc jsem fakt poznal) To říkám jen jako že tě to může čekat, ale nemusí.

        Jinak ty komponenty vypadají cajk a podle mě na ht hlavně ta lepší vidlice udělá hodně. Tak hodně štěstí!

      • mirorek2  

        Není zač, pak dej vědět, jak dopadl výsledek

        Ať ti to jezdí

      • ppoli  

        Přední náboj bych nepřeplétal, ale pořídil celé nové přední kolo. To ti pak po prodeji zůstane.

        • sump  

          A jaký teda pořídit? Koukal jsem na tohle dt swiss m 1900 ale nevim nevim…

          • mirorek2  

            úplně v klidu, ale zvaž zda nevzít 25 nebo 30 vnitřní šířku, vzhledem k budoucímu upgradu, mají tam taky skladem

            • sump  

              Teď jsem to chvíli študoval a asi vyberu 25mm vnitřní.

              Jen mě trochu děsí uvedené max. zatížení 120kg… Já mam 92–93kg, kolo 14kg, lahev s vodou a nějaká výbava na delší vyjížďky další 2kg a jsem skoro na 110kg… Někdy pak hodím batoh na záda a jsem na hraně nosnosti… Na rovině a v lehkém terénu to bude ok, ale co když vlítnu v rychlosti na nějakou překážku? Není to problém?

              • mirorek2  

                Kola DT jsou asi to nej v dané cenové hladině co jsem vždy jezdil. Tuhá a robustní. Neboj, vydrží o dost víc, než si myslíš.

                25 je asi dobrý kompromis, já bych šel do širších :-), právě kvůli stabilitě širokých gum v bordelu, na ht to oceňuji

                jezdil jsem 30 vnitřek na 2.3 až 3 palcových gumách, ideál js to na 2.35 –2.50, teď mám 40 vnitřek a gumy 2.8 a super

                Nebál bych se toho

                • mirorek2  

                  Je mi jasné, že každého ženu do endura a odolných komponentů, ale mám obecně snahu spíše materiál předimenzovat po svých zkušenostech, jsem těžký a narážel jsem vždy na limity daných komponentů

                  • sump  

                    ok, vybráno 30mm – na silnici to nepoznám (60g rozdíl váha…) a je pravda, že až budu chtít nasadit pořádný balóny, budu asi radši. Nehledě na to, že to prostě bude pevnější :-)

                    Myslim, že toho měním dost na to, aby to kolo mělo víc terénní projev, ale ne na úkor jízdy na silnici – což jsem přesně chtěl!

                    Super. Teď už se na nic nebudu ptát, jinak by mě to stálo další a další peníze :-) Ještě jednou DÍKY moc!!

                    • mirorek2  

                      co gumy a co dozadu za ráfek :-)

                      • Mereck  

                        Ty mu dáváš zabrat :-)

                      • Sumpator  

                        :D nenene, to uz necham na podzim. mam tam ty puvodni a ty budou muset stacit :)

Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce

Podobné diskuse