ahoj, chtěl bych jsem se zeptat jestli upevnění kotouče je nutné dělat momentovým klíčem a nebo jestli to stačí dotahnout imbusem.
díky
ahoj, chtěl bych jsem se zeptat jestli upevnění kotouče je nutné dělat momentovým klíčem a nebo jestli to stačí dotahnout imbusem.
díky
když máš cit, tak i bez momentového klíče…
asi tak, trochu používat rozum a momentovej klíč neni potřeba. Akorát bych po pár jízdách až si sednou ještě pro sichr dotáhnul ty šrouby…
ono je dobré, když je kotouč nový, tak dotáhnout jednou, povolit a dotáhnout po druhé, sníží se v něm „napětí“ a líp si sedne
Možná by bylo daleko užitečnější dotahovat šrouby podle doporučení výrobce, tedy zpravidla v pořadí: 1., 4., 3., 6., 2., 5. pak nemusíš řešit pnutí :-)
datum :D
jj. vím, ale tak nějak jsem se nemohl udržet :-)
co to je momentový klíč :-)))
To je klíč, kterým to za moment utáhneš:)
No já bych řekl, že je to klíč, který momentálně držíš…
10 let :D
ano, už jsi mi to psal kousek výš :-)
Deset let drzel jsem klic, mlcel jsem,
deset let utahoval jsem srouby…
:-)
*****, me to dnes roztrha
:D
nebo klic, ktery pouzivaji ty momentalne zaostali
na kotouče se používá zajišťovač šrubů např Loctile
Zeptej se RedAce, ten stim má bohatý zkušenosti:)
Normalne imbusem, ale urcite nezapomenout na loctite nebo barvu na srouby, jinak zjistis ze jich polovinu nemas.
alebo torx
No jasne ze ne imbus ale torx :) Uz bylo docela pozde. Ale stejde je to docela neprijemne zjistit, ze polovina sroubu chyby a jeden je skoro vysroubovany.
vozil sem kotouče i na šroubech s imbusem :O)
ptal jsem se na to v jiným fóru, ale tady to víc patří:
pochopil jsem, že s imbusem je problém dostatečně utáhnout šroub, bez rizika zničení imbusu nebo šroubu ? Torx by měl asi líp rozložit tlak.
Dají se s torxem T25 obsaženým na multiklíčích (třeba tento levnější Pro-T nebo Pedros nebo Pells šrouby skutečně dotáhnout a to vícekrát bez rizika zničení nástroje nebo šroubu ?
Jakou máte zkušenost – jaký torx T25 je nejvhodnější použít – nějaké bity do šroubováku, nebo klasický zahnutý kus železa ala imbus pokud se dělá ? Dnes jsem se díval u Vichra – Narex šroubovák torx za cca 95 Kč je prý kvalitnější než ty bity za 25 Kč co tam nabízí.
Líbí se mi docela tato věcička co tu kdysi zmínil „qwerty“, jen jsem na ni zatím nikde nenarazil ani neznám cenu, neporadíte ?
S tím mě napadá – používáte po každém povolení šroubů Loctite ? Neměl jsem ještě potřebu sundávat kotouče a tedy jej použít, viděl jsem jej jako tuhý v tyčince, nebo třeba kapalný. Jaký je ten správný ? Uvadí teplotu cca do 150 stupňů, to by mohlo být někdy i na hranici, ale budiž, šroub drží hlavně utažením.
dík za radu.
Z me zkusenosti se prave bus dotahuje silneji nez torx pac torx ma malinke drobne hrany ktere neni problem servat.
Kua stare datum
:DD Sakra, měl jsem to tu nechat spát.
Tak to máš nějakou mylnou zkušenost. Torx je stržení výrazně odolnější než inbus. Také proto byl vymyšlen. Kouzlo je v tom, že u torxu při utahování / povolování není síla přenášena přes hrany, ale právě přes plošky na rozdíl od inbusu. Ale snadněji se o torxe použije menší klíč, než má být. U inbusu hned vidíš, že jsi vzal 4 místo 5. Ale když do T25 dáš T20, tak si toho někdo nemusí všimnou. Pak vznikají řeči o snadném strhnutí.
Zkusenost mam zcela presnou bohuzel, inbus sem neserval za zivot snad ami jeden, torxu uz nemalo pac ty male plosky u 20–25–30 snesou HOVNO zatizeni a servavaji se a pak ta dira v hlave sroubu se proste ohloda a uz to nedrzi presne klic, nemluve o tom ze ten klic moc rad vyskakuje z te diry v hlave a nedrzi tam tak dobre jako inbus. Za me torx je proste kokotina na hovno.
Třeba to bylo špatným nářadím … nebo rukama :-) To máš asi jako phillips vs. pozidrive. Při špatné volbě nářadí je to taky na levačku. Někdo používá „křížák“ jeden a pak se diví, že mu to nefunguje a drážky zkurví.
Mne přijde, že jediná nevýhoda TORXu je, že lze použít i o něco menší klíč, než tam správně patří – a pokud se to s tím menším klíčem než tam patří utahuje na větší moment, tak se to zkurví.
Výjímka potvrzují pravidlo: ve víčku představce mám TORX 30 ale předpětí ložisek lze poštělovat i pomocí TORX 25 :-)
danielh: zkus TORX PLUS
Tak v tom případě to tipuju buď na bláto materiál šroubu, špatné nářadí nebo špatné ruce. Strhnout torx už je opravdu velké umění. Torx prostě snese větší zatížení od klíče (při stejném materiálu šroubu) a naopak čím je šroub menší, tím je ta výhoda větší (oproti inbusu). Je to dáno konstrukcí.
Jinak jsem utahoval a povoloval stovky až tisíce torxů T25 na kotoučích a nikdy jsem žádný nestrhl. Je to hlavně o nářadí a rukách.
Řešením jsou titanové šrouby. Nic jiného mi na kotouče nesmí. U nich se hrany nestrhnou. Navic narozdíl od originálu nereznou a to ani ve slaných sračkách v zimě.
Strhnes jednodušeji :)
Zbytek souhlas
Ještě jsem nestrhl ani jeden. Zato Shimano bláto-šroubů jsem už strhl několik
Boha, nechte to tu jako účelové vlákno pro někoho, kdo potřebuje informace. Holt někdo torx strhne a někdo ne. Mně se to také ještě nepovedlo a kord u těch kotoučů, tam to snad ani nejde při těch cca 3Nm.
Mně se povedlo strhnout torx na Shimano převodníku, pak jsem zjistil, že byl malý.
To pak jo.
Při výměně jsem taky strhnul jeden originál Shimano Torx šroub pro upevnění kotouče a to jsem měl momenťák nastavenej na 4Nm…
Ahoj, měl bych taky dotaz, ale k centerlocku. Mám nábu XT a nemohu dotáhnout kotouč, protože mi klíč na dotažení nechce „přejít“ přes kontramatici kónusu. Dělám to klíčem na kazetu, tak nevím. Sundat matici není problém, jde mi o to, jak je možné, že to nejde bez demontáže této matice. Nebo mám špatný klíč? Dělal jsem to kámošovi na Mavicích a v pohodě.
máš špatný klíč, je zevnitř málo vybraný.
u Shitmana je to problém, na některé náby pasuje i ten tvůj klíč, na některé to nepasuje
Oživuji vlákno.
Stal jsem se šťastným majitelem XT kotoučů na 6 děr. Má otázka je, jak moc je k nábě přitáhnout? Jaký je utahovací moment? V přívalovém letáku jsou samé zbytečnosti. Např. tam stojí, abych na kotouč po jízdě nesahal :D
U předchozích jsem to neřešil. Neměly hliníkový unašeč, tak jsem si říkal, že na tom není moc co *******, ale tyhle už staly docela ranec…
4–5Nm
Díky, čekal jsem víc. Vezmu malou ráčnu prsty ;)
je tam M5 ten fakt víc nedá, navíc je tam většinou závitové lepidlo, takže se to nepovolí
Nezapomeň na originální pružné podložky a zajišťovací tmel. Možná lepší je T – klíč torx T25.
Podložky jsem dal ty, které byly v balení. Mají dokonce zpětné zoubky. Tmel už byl na šroubech. Ten nemám, ale mám takovou sadu, kde je asi 10 cm ráčna. Vzal jsem to třemi prsty asi v půlce klíče a zase jen prsty dotahoval.
Ty podložky jsou k ničemu a šrouby už jsou zajišťovačem natřený z výroby.
+1
Budiž, ale byly tam, tak jsem je tam dal. Vím a výrobce nešetřil, tak aspoň ušetřil práci ;)
Jsem na ty kotouče fakt zvědavý. Moje první fungl nové kotouče, to jsou :D Navíc určitě budou za něco stát v kombinaci s BR-M7000. Před tím základ Tektra, už nestačily.
Být něco lepší než Tektro není moc velké umění, ale ta tvoje kombinace rozhodně fungovat bude a dobře .-)
Nechytám se úplně v kontextu, ale také myslím, že to bude dostatečně účinné ;-)
Pokud jsi vyrazne nezmenil prumer kotoucu, tak zadne zazraky necekej…teda pokud tektra mely rozumne dost brzdne plochy..
Jakoze Tektro je malém lepší? Byly z jednoho kusu, tyhle mají ten unašeč. Tektra tehdy vyšla cca na 600 Kč.
Ocekavas vyrazne zlepseni a ono se konat nemusi…co se tyce brzdneho vykonu ..
Tak to očekávám, protože ty Tektra prostě brzdily hůře a to i v porovnání s jiným modelem také Tektra. No, ale teď mám po vyjížďce a očekávání se splnilo. Vydrhnul jsem před montáží i desky a třmeny, což určitě také pomohlo.
Hlavne to musis zajet.
Podstoupil jsem stejny proces puvodni Tektro → predni SLX, vyrazne lepsi. Jak pise Lukas, hlavne poradne zabehnout, nepalit hned od zacatku naplno. Pak z nich teprve dostanes maximum i na originalnich deskach. Ted je brzdit vyslovene radost :-)
Mam tam nerezový A2 70 se sníženou hlavou bez pojistnýho tmelu dotahovaný na cit na ruku.
Nikdy se mi nepovolily ani mi je kotouč neustřihnul.
A já myslel že ten momenťák vezmeš předloktím asi…5 je moc, jde to do hlíny, tam se dává méně, 3 strop, bych řek
…aha, viz koment podemnou
:D jakože nebudu bejčit celou hnátou. Pěkně jsem vzal ráčnu v půlce prsty, zapřel proti palci a dotáhnul.
Jde o to, vyvinout 3Nm, je jedno esi to das rukou nebo predkozkou, ten momentak lupne stejne ;)
2–4, takže bacha na závity, a podložky nevím jestli k něčemu jsou, ale dávám je, bez dalšího zajištění závitu. Původně jsem kolo koupil bez nich a taky se nic nedělo. Nikdy se nic nepovolilo.
Povoluju a utahuju akušroubovákem.
A ten má utahovací moment jaký?
Vždy jsem vše utahoval na cit a akušroubovák pro ty šrouby nastavuju na č 9 z 22.Žádný šroub se mi nikdy nepovolil,mohl bych zjistit když si pučím momenťák,kolik to je.
Ono spíš jde o to, jestli ty šrouby nepřetahuješ.
Tak dorvané nejsou,povolit rukou jdou dobře.
Ideální dotažení je těsně před hranicí mezi mezí pružnosti a mezí kluzu. :)
No tak já se radši spoléhám na momenťák. Jednou v devadesátkach jsem si strhnul šroubek upevněni lanka na úplně nové hazce a ten oser to opravit a to nasrání sám na sebe si budu pamatovat do smrti.
Co to bylo za hazku? :)
STX RC, byla z první várky co se objevila, strhnul jsem ten šroub při montáži, takže fungl nová a hned KO. Rozebrat jí, vyndat ten díl se závitem, nechat vyrobit nový a celé to složit bylo peklo.
Jo, tak to bych byl také poněkud nasrán :D
Hlavně tenkrát bez e-shopů to znamenalo vyrazit do terénu a shánět, na krámech všeho jeden dva kusy, člověk už tomu ani nechce věřit, že šlo něco postavit :-) Já než vyspecifikoval komplet to STX, tak jsem po Praze po kšeftech s katalogy v ruce strávil času, to bylo dílo.