• Pepek Vyskoč

    Jakou univerzální vazelínu byste doporučili? Klasický použití, střed, ložiska, cokoli…

    Teď při čistění vidle třeba řeším čím máznout pružinu, a jestli se všechen servis dá spláchnout jedním produktem (o kroužky/těsnění se teda prý mají mazat silikonovou pastou, ale nevím, jestli je nutný mít na ně něco speciálního).

    Mám Lube Star White od Bikeworkxu a zajímají mě alternativy. Víte o něčem lepším, lepším+levněj­ším, atd.?

    • YZ  

      Ahoj, už se to tu párkrát řešilo.

      Já léta používal zelenou vazelínu Motorex, pak jsem ji nahradil Divinolem ( viz. https://maziva.heureka.cz/…specifikace/#…). Příjde mi úplně stejná jako Motorex ( možná jen o malinko tužší), ale oproti Motorexu je za zlomek ceny a službu udělá stejnou.

      Na pružinové vidlice používám červenou tlumičovou vazelínu. Bílou vazelínu od Bikeworkxu jsem kdysi taky zkoušel, ale na ložiska mi přišla nic moc.

      Pak mám ještě řídkou na ořechy.

      • Pepek Vyskoč  

        Dobrá barva :D

        Nějakou červenou tu mám, mažu s tím lis na náboje :) Ale zkoušel jsem ji kdysi na ložiska pedálů a přišla mi moc řídká nebo co, každopádně byla naprd a dřelo to.

        Ten Bikeworks je asi ok, ale na jednotkovou cenu je dost drahej. A docela smrdí (first world problems, ale když si člověk jednou čuchne třeba k Muck-Offu, začne být vybíravej :D).

        edit: Už jsem ji vyhrabal. Neruším, jaký je složení, parametry nebo určení, tak jsem s ní na kolo opatrnej.

    • adam1  

      Nedávno jsem vyhrabal starou tubu a na středy,ložiska ,spd i brzdu hazky jsem zkusil a dobrá .

      https://www.panoil.cz/…ptfe-c2-p12/

    • wert7  

      Motorex Bike Grease

      https://www.kupkolo.cz/…00g_z100479/

    • novas752  

      Vazelíny doporučuju minimálně 2. Jednu na vidlici apod. = Sram Butter, Slickoleum, Slickhoney apod. a pak na vše ostatní nějakou běžnou vazelínu typu Motorex 2000

      • adam320  

        +1

      • Pepek Vyskoč  

        Proč speciálně na vidlici, resp. na kterou její část?

        • adam320  

          Na tesnici krouzky a prachovky pri montazi. Jinej typ vazeliny by je mohl pozdeji poskodit. Mazani pruziny bych neresil, tam jsem vzdycky napral co bylo po ruce

        • novas752  

          Protože tam výběr vazelíny dost ovlivní citlivost vidlice (zejména při nižší teplotě) a některýma vazelínama tu vidlici spíš dojebeš.

          Dává se do gufer, na vzduchová těsnění, na kluzné plochy pístů, pružiny apod.

          Na opatlání pružiny ale můžeš použít skoro jakoukoliv.

          • Pepek Vyskoč  

            Jo aha, asi už se chytám – u vidlic mazaných vazelínou. Já teď právě předělávám Epicona na olej, a v tomhle kontextu mi to nedávalo smysl.

            • novas752  

              Každá vidlice je alespoň trochu mazaná vazelínou. U vidlic čistě na vazelíně to samozřejmě má vliv ještě větší.

            • krabica  

              I u olejových se vazelína dává dovnitř gufer.

              • Pepek Vyskoč  

                To jsou ty gumový „stírače“ co sedí úplně nahoře, nebo? Pokud jo, kam dovnitř? Úplně si to neumím představit, protože to je vytvarovanej gumovej špalek :)

                • adam320  

                  To co je nahore jsou prachovky, gufera jsou uvnitr, cesky tesnici krouzky

                  • Pepek Vyskoč  

                    Hm, nic takovýho tam nevidím. Nemůže to být podle modelu vidle? Tohle je starej epicon. Je noha, do ní se strká tahle gumová věc (seshora stažená pružinkou), a pod ní ty molitanový mazací kroužky nasáklý olejem.

                  • Pepek Vyskoč  

                    Tak teď jsem ve dvou eshopech viděl něco jako „stírák (gufera)“, a vyfocená přesně ta „gumová věc“, o který mluvím, tak jsem zmatenej dvojnásob.

                  • Sistematicx  

                    Gufero neni po našem tesnici krouzek…To co ty oznacujes prachovkou je stiraci gufero (v tabulkach je nekdy k nalezeni jako gufero stiraci hřidelove).

                • krabica  

                  Jo, stírací kroužek, vazelína se dává tam, viz šipka.

                  • Pepek Vyskoč  

                    V tomhle případě teda do tý drážky? (foceno zespoda)

                    Ale k čemu tam ta vazelína je, když těsně pod tím je ten molitanovej kroužek napuštěnej olejem, kterej zajišťuje mazání?

                    • Georrge  

                      Jak vidis jsou tam dva brity, ten vnejsi a pak druhy uvnitr. Dava se to mezi ne, protoze ten spodni setre olej od molitanoveho krouzku a na horni se nedostane. Sice se ten horni pak maze olejem zvenku, ale je lepsi dat mezi ne tu vazelinu.

                      • Hrabex1  

                        vetsina vidlic se za svuj zivot oleje z venku nedocka.

                        • Mr.Duck  

                          A ani by neměla ideálně.

                          • Georrge  

                            Eh? Mazat stiraky doporucuji snad vsichni vyrobci, nebo mi neco uteklo?

                            • Mr.Duck  

                              Výrobci těch maziv možná, výrobci vidlic naopak doporučují nic takového nepoužívat. Moje zkušenost je že to prospěje jedině chodu vidlice která je v mizerným stavu a nutně potřebuje servis. Vidlice/tlumiče se mažou zevnitř ne zvenku :)

                              • scoty  

                                Asi nejde úplně o hladký chod vidle, ale o dobrou kondici břitu stíráků a druhák se na vnitřní nohy nelepí tolik bordelu, když je tam silikon.

                                • Mr.Duck  

                                  O dobrou kondici stiraku se stara hlavne pravidelny servis a nejaka opici moc tomu moc nepomuze.

                                  Nazory jsou na to ruzny, ale kdyz jsem se v tom stoural tak zadny vyrobce vidlic nedoporucoval to pouzivat. A uz vubec ne strkat neco pod tesneni aby se to dostalo tam.

                                  Nevim o zadnem profesionalnim mechanikovi kdo to pouziva. Mel jsem v ruce vidlice lidi jako Brano Semenuk a podobny, kdyz jsem delal s lidma co odpruzeni rozumi vic nez my vsichni tady dohromady, a zadne takovehle olejicky tam nikdo neresi, protoze vidlice se maze zevnitr.

                                  Na moji XCM kdysi to delalo velky rozdil, ale pokud vim tady je rec o serioznich vidlicich, kde to je k nicemu pokud ta vidlice neni uplne vyschla.

                                  RockShox :

                                  Applying lubrication to the stanchions will attract dirt and debris, which the wiper seal will wipe away upon the next compression, creating a ring of oil and debris that will need to be cleaned before your next ride. With routine 50 hour lower leg service, the fork will provide the necessary lubrication to the stanchions to perform properly until the next service interval is reached. Routine service combined with proper cleaning and inspection can extend the life and performance of your suspension product.

                                  • Sistematicx  

                                    Chces rict ze ty dva Brunoxi co jsem koupil loni za stovku muzu hodit do kamen?

                                    Tedy ze to klasicke osetreni stiraciho gufera po jizde, splichnu propruzim otrit je blbost. Ma se to teda jen otrit hadrem a nechat ladem?

                                    Napustit pory gufera aby bylo krasne poddajne a nepraskalo mi prijde jako rozumna vec.

                                    • Mr.Duck  

                                      Já bych hodil, sorry.

                                      Má se to po ježdění otřít a to je vše.

                                      Kdo ví jak funguje mazání vidlice ví, že ty nohy nejsou nikdy opravdu suché pokud je ve vidlici olej. Povrch vnitřních nohou je pórovitý a navržený tak aby se v něm drželo pár molekul určitého oleje které tam zůstanou když vidlice vyjede přes těsnění ven. Když na to patláš nějaký silikon a podobné nesmysly tak to tomu povrchu nijak neprospěje. Ani neublíží, dokud se ten silikon stejným způsobem nedostane dovnitř vidlice a začne držet bordel, který by se pohybem oleje normálně vypláchl, a ten ti začne víc opotřebovávat pohyblivé části.

                                      Co se týká těsnění, ty vydrží i při ježdění v mrazu aspoň dvě sezóny než by měly vyschnout. Pokud ti tak dlouho vydrží těsnění, tak bys v první řadě měl víc jezdit, a v druhé můžeš skladovat kolo vzhůru nohama (a běda jestli bude někdo argumentovat že to vadí brzdám!) což splní stejný účel.

                                      • Pepek Vyskoč  

                                        Tak po poslední náloži odpovědí jsem ještě zmatenější a tuplem nevím, jestli do těch gufer mám cpát vazelínu nebo ne :D

                                        • novas752  

                                          Ano, vazelína tam patří. Do žlábku mezi vnější a vnitřní břit.

                                        • Mr.Duck  

                                          Áno, jak píše Novas. A jak už tu bylo vysvětleno tak samozřejmě ne tu univerzální :) Já preferuju Slickoleum ale rozdíly jsou minimální podle mě.

                                          • Pepek Vyskoč  

                                            Já ale pořád nechápu co tam má za funkci, když dva milimetry pod ní je kroužek nasáklej olejem, kterej celej ten vnitřek maže.

                                    • MirosPikos  

                                      Pokud máš dvojí Brunox, tak ho otoč vzhůru nohama, vystříkej a nalij někam do lahvičky. Vydrží ti pak nadosmrti. On se bude hodit když ne na vidlici/tlumič, tak alespoň na sedlovky :)

                                      • doubleingram  

                                        A neni vetsina sedlovek ten samy problem?

                                        • MirosPikos  

                                          No měla by se sundat ta matice a dát tam vazelínu. Ale vzhledem k tomu, že to tolik necestuje, tak tam v rychlosti prdnu brunox a jedu.

                                  • danis7  

                                    To je blbost. Olejem typu Brunox nebo silikon vyčistíš gufera a hlavně je impregnuješ. Každá guma, včetně gufer, časem stárne a potřebuje ošetřit, chránit před UV … To jestli to dělají závodníci je bezpředmětné, protože oni mají k materiálu jiný vztah. Když budeš měnit gufera každý měsíc, tak je nemaž/nečisti, když chceš, aby ti vydržely rok, dva, tak to mazání je důležité. Vše gumové se má mazat/impregnovat

                                    • Pepek Vyskoč  

                                      Já nevím, tenhle sedm/osm let starej Epicon byl doteď rozdělanej a doplněnej vazelínou právě jednou, že se nohy mají občas postříkat silikonem, propumpovat a očistit jsem donedávna neměl tušení, gufery jsou tam původní, a vypadají jako nový. Asi to není zase tak dramatický.

                                      • Georrge  

                                        Vetsina gumovych tesneni / stiraku vypovi sluzbu mnohem drive, nez je to na nich okem poznat. Proto se meni po urcitych hodinach / km provozu, protoze kdybys cekal az to rozpraska tak uz to davno nebude fungovat :) stare stiraky vypadaji neposkozene, ale brit uz je osoupany a propousti vic bordelu dovnitr, coz vidli nici.

                                        • obda  

                                          Mám na Epiconu (TT verze na oleji) stejně stíráky už dvanáct let, nájezd přes 30 kKm. Při každoroční rozborce vidlice nárůst bordelu uvnitř nepozoruju. Víc mne zlobí tlumení.

                                    • Mr.Duck  

                                      Evidentně o tom víš víc :)

                            • novas752  

                              Ono je to dvojsečná zbraň. Sice to udržuje gufero zvrnčí čistý a měkký, ale taky to rozpouští tu vazelínu pod břitem. Takže nadměrný použití krátkodobě zvyšuje citlivost, dlouhodobě ale snižuje a v podstatě zkracuje interval meti servisy.

                              • doubleingram  

                                Co, Brunox Deo, slikon olej aspol?

                                • novas752  

                                  Jo jo, prostě tyhle přípravky na vidlice atd.

                                  Za mě je fajn to mít, občas použít a gufera tim očistit, ale používat to po každé jízdě je zbytečné až kontraproduktivní.

    • Pepek Vyskoč  

      Našel jsem 400g balení Motorexu za nějakých 270Kč, takže není co řešit :)

    • FoggyGoggy  

      Já používám na mazání šroubů závitu misek atd. Force litný tuk žlutý (ten strašně dobře voní :-):-) a potom na ložiska do cvrčka atd. tuk weldtite taková bílá a potom na těsnění gufera , prachovky atd. Používám dinamic seal

      • Slavik  

        Zakladatel chce ale jen JEDEN univerzální ;-) asi aby ušetřil…

        Univerzální znamená, že je to nahovno ve všech oblastech. Každý mechanický pochyb různých součástek vyžaduje jiné vlastnosti mazacího tuku. Řetěz, střed, vidlice – pokaždé jiný druh mazání…

        • doubleingram  

          Zase z toho nedělej kovbojku, Motorex všude, max vazelína na karbon s granulema k tomu. Vidlici dává stejně určitě do servisu.

          A řetěz nikdo vazelínou nemaže.

          • Pepek Vyskoč  

            Asi tak.

            A po částečným rozmontování vidlice jsem usoudil, že tohle dávat do servisu nemá nejmenší smysl, to zvládne i manuálně levej ajťák jako já.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.