trojtalíř-kompakt moje zkušenosti

10 nepřečtených
  • Vlady

    tšm, kteří váhají s volbou při koupi nového kola, třeba pomohou moje zkušenosti.

    do letošního roku jsem jezdil se Shimano Ultegra – vpředu třítalíř 52–39–30, vzadu kazeta 12–25.  V dubnu jsem pořídil nové kolo osazené s FSA SL 50–34, vzadu kazeta 12–27. Jsem úplný amatér, nejezdím žádné závody, pohodově, kolem 6.000 km ročně.  Za první čtvrtrok se mi nastřádaly tyhle poznatky:   Původně jsem doufal, že seřízení přesmykovače u dvoutalíře bude méně náročné než u třítalíře, že dovolí větší rezervu… to se mi nepotvrdilo, je to stejná piplačka. Nejlehčí převody v kopcích jsem jezdil na převod 30:23 (pastorek 25 vzadu jsem prakticky nikdy nepoužil – jednak psychicky si člověk chce ponechat ještě nějakou rezervu pro nejhorší situaci a jednak jsem si říkal, že co nevyšlapu s 23, nevyšlapu ani s 25ti..) Nejlejčí převod u compactu leží při 34:27 svým převodem někde mezi a to plně dostačuje. Na druhém konci nejtěšžší převod 52:12 a 50:12  – zde je rozdíl patrný. Tam, kde jsem při sjíždění z kopce ještě mohl trochu silově šlápnout do pedálů, nestačím u compactu šmrdlat nohama. Někde kolem 60–65 km/h je konec. Znatelný rozdíl je u mne v nejčastěji používaných převodech – tedy ve střední oblasti. Mé kondici u lehce vlnitého terénu odpovídalo mít řetěz vepředu na prostředním talíři a vzadu jsem přehazoval mezi cca druhým a sedmým pastorkem. U compactu musím při stejném zatížení častěji přeřazovat talíř, což znamená pro přibližně plynulý přechod talíř jednou dolu, pastorek dvakrát nahoru… nebo naopak. To zatím nervuje, asi věcí zvyku. …  Až na to,  že si vlastně na compact víc stěžuju než chválím, jsem s ním velice spokojenej, protože vypadá..na kole.. absolutně SUPER… !

    0 0
    • Glum  

      Mám také kompakty 50 × 34, a kazety 12–25 a 13–29. Pro ježdění v ČR používám bez problémů tu první kazetu. Ve vysokých horách se mi převod 34 × 25 zdá nedostatečný, v dlouhých prudkých kopcích neudržím optimální frekvenci (při frekvenci 70 to znamená neklesnout rychlostí pod 12 km/h), kazeta 13 × 29 to řeší. Trojpřevodník mi připadá na silničním kole zbytečný a nepatřičný, klasické převodníky 53 – 36 zase určené pro závodní borce. Že bych postrádal převod pro jízdu z kopce to spíše ne: i na biku jsem z kopce na hladkém asfaltu schopen šlapat až 150 otáček/min, což je zhruba do 73 km/h. Ta samá frekvence na silničním kole při převodu 50 × 12 by znamenala rychlost cca 80 km/h. Pokud ovšem na kole jedu  takovou rychlostí, většinou nešlapu a vlastně ani nedutám :)

      0 0
    • Rychlej turista  

      Mno, pro mě je na silničce jemnost odstupňování důležitější, než vzhled, proto k maximální spokojenosti jezdím 52/42/30 vpředu a 11,12,13,14,1­5,16,17,19,21 vza­du a mám k dosipizici všech převody, které potřebuji. Vzhled je jediná zásadní nevýhoda a fakt to třeba při časovce vypadá divně :-)

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce