• Hadilow

    Prcek na dětském kole má problém, že mu nefunguje na 100% protišlapací brzda (torpédo). Musí 4 – 5 x protočit kliky dozadu než zabrzdí. Jako správný biker jsem říkal, že na takový mechanismus musím stačít a nábu jsem rozebral. Zaboha nevím co by tam mohlo být špatně. Popravdě jsem i dlouho dumal na funkcí „torpéda“.Nemáte někdo nějaký tip nebo schéma toho bazmeku? Napadlo mne, že to bylo plné oleje a tak se toí včas nekousne? Zkusím to řádně vyčistit. Dík za radu.

      • jecnak  

        Podle toho jak to popisujes, tak problem bude nekde u valecku, kterymi to brzdi. Kazdopadne do torpeda zadny olej nepatri – ma tam byt vazelina.

        • pos3k  

          normalne jsem koukal jestli nemam vlci mlhu, nebo tak neco, so pamatuju presne tohle… domnenka: torpedo= jecnak zjisteni:www.bike-forum.cz/…9/forum.html#… www.bike-forum.cz/…6/forum.html#…

          dukaz: potvrzeni domnenky dle zjisteni

          • Bulda  

            hele, to je jednoduchy, funguje to vpodstate stejne jako silent clutch od simana, kdyz to tohle dela, tak zkus nejdriv roztahnout ty „brzdici“ pruzinky na tom bazmeku, co je proti tomu kuzelu, co je na nem pastorek (zeberovej kuzel), vytahnes ho z toho bubnu, co brzdi a rukou napruzis takovy plechovy praporky po obvodu, co sou v tom bubnu jinak schovany a „drou“ o nej, melo by to pomoct, taky ti v tom muze chybet velecek, nebo muzes mit vuli v celym torpedu a ono to pak ma vetsi prokluz, nez to dosedne

        • TorpEdo  

          Jděte do háje s olejema i vazelínama! Když se chci máznout, tak po(u)žívám piuko a při nedostatku času to proložim nějakym urychlovačem:o)

        • Mr.Pavka  

          Někdo říká vazelína, někdo olej.

          Tak jak to teda je?

          Né že bych měl torpédo zn. favorit rozebraný poprvý, ale naposled sem ho dělal před 20ceti lety.

          Repasuju moje starý dětský kolo pro neteř.

      • mosquito  

        velkeee diky :) priste to zvladnu taky

    • JancA  

      chichi ja to otvirala s tim, ze to bude zarucene o fesnym plavci a vono ne:). BF zacina byt jen k tematau:))))

    • mechanik  

      Vazelína pouze na ložiskových dráhach jinak jemně namazat řídkým olejem aby nedocházelo ke slepení a následnému prokluzu brzdových válečků v bubnu.

    • multib  

      Valecky i brzdovy valec musi byt suche. ? Problem je v tom, ze kolo je stare a valecky opotrebene a je treba je vym. za vetsi o 0,1 mm. Tot vse!

      • Hadilow  

        Dík moc za všechny rady. O víkendu se na to vrhnu! PS: „fešný“ plavec mě dostal :-)))

      • mechanik  

        A tak mi vysvětli proč na starých torpédech byla uprostřed maznice na olej ty chytráku…

      • Bulda  

        TAK TO POZOR, tos nepochopil problém, jemu to prokluzuje při brždění (tj. při protišlapu), ne do záběru!!! záběrový válečky se takhle vyměnit daj, brzdnej kužel koupíš celej i s válečkama jako jeden kus a tam se větší válečkky nedávaj, jelikož to „nezapadá“ do válcový plochy, ale do takovejch vybrání (trochu jako ořech RB design) A VAZELÍNOU SE TO MAŽE!! proč myslíš, že v pravěku MTB se na Torpedech jezdily tzv. Repack races? Protože se to při sjezdu tak rozpálio, že se tam ta vazelína spekla a muselo se to rozhodit, vyčistit, namazat, složit (neboli REPACKnout :)) a pak zas hurá na kopec

        • Bulda  

          a tady je ta zapeklitá součástka, ty plechový praporky, co musíš napružit sou tam doufam vidět dobře (vlevo – to měděný, pravá část na tebe kouká z brzdovýho bubnu)

          • multib  

            Pravy brzdici valec (slozeny ze 2 rozviracich pulek s vycnelky, v mosaznem, rozdelenem pouzdre)je na tom, co jsi tu postnul. A ten se nemaze, stejne jako zabiraci valecky, ktere se daji koupit ve 3 velikostech a NESMI se mazat! To, ze to hned nebrzdi, muze byt poskozenim mosazne klece (na Tvem fotu) a vypadnutim jednoho z valecku. ? Ale nejpravdepodobnejsi pricinou je opotrebeni onoho mosazneho brzdneho pouzdra – valce (ktery na fotce neni), kde pomuze jen jeho vymena.

            • martt  

              Vitaj olkyc! Vidim, ze ked sa prebera predpotopna tema, prebral si sa aj Ty. Torpedo som mal par krat rozobrate a myslim, ze mas ciastocne pravdu. Ale nemyslim si, ze je ta mosadzna brzdna plocha opotrebovana.

              V kazdom pripade na tych valcekoch vnutri nesmie byt vazelina, inac sa prilepia a nezatlacia bzdu do zaberu. Ja by som to ako prve rozobral, vycistil a poskladal.

              Dlzka chodu brzdy sa da stelovat na oske takym malym plochym klucom, snad 7mm.

              Ked potrebuje krutit viac otaciek kym to zacne brzdit, to sa jednoznacne nedostavaju do zaberu tie valceky co roztahuju konus. Je to rovnake ako orech na biku akurat to zabera opacnym smerom.

              • multib  

                Ahoj Martt. S maznici mas pravdu, ale jen castecne, protoze toho mazani nesmi byt moc, je to spis nouzovka pred rozebranim. Kdyz to prezenes, nebude to brzdit, ani zabirat.? Nevim, o jakem serizovani a matici na 7icku klic mluvis. Za 1) zadna matice, ani sroub tam neni, na 7icku klic byt nemuze, kdyz osa = d 10 a serizovat chod brzdy nelze. Mozna mas na mysli bubnove brzdy a my mluvime o Torpedu.? Bylo by dobre jeste upresnit, zda jde o klasicke cs Torpedo, jaky je napis na nabe a brzdne pace na nabe. jestli to je dovoz, nejlepe nemecky, pak bude problem to i slozit, protoze tam je mnohem vic dilu, ktere se daji namontovat z obou stran a jejich kazda strana se lisi jen nepatrne, takze lze tezko rozeznat, jak maji byt spravne ulozeny a v jakem poradi, je treba dodrzet hodinarsky postup rozlozeni/slozeni.? Uz by to mohl mit v kupe, aby dal vedet, v cem byla vada, zda ji odstranil, prip. zda to vubec slozil. Nejak dlouho mlci.? Ted to prohlizim a vypada to na chybejici 1 valecek v tom malem mosaznem kosi (vi?

                • martt  

                  moje torpedo je ceskoslovenske, znacky Favorit, z roku 1960 a na konci osky ma zarez mensi ako priemer osky. Pomocou otacania osky ked je uz uchytena ta paka na rame sa nastavuje vola brzdy, teda kolko treba otocit pedalmi kym zacne kontra brzdit, v rozsahu od „uplne natesno“ az po asi pol otacky. By som to aj odfotil ale mam to v zahrade.

                  Ine torpeda som nemal rozobrane ale toto som mal rozobrane uz viackrat, ale posledne este za komunizmu, takze detaily si uplne nepamatam, ale ten styrhran si pamatam presne.

                  • multib  

                    Mily Martt, jestli myslis 4hran na konci osy pro kllic 8, tak to je na chyceni osy spec. klicem, tzv. Torpedovym (ktery se prodaval s Torpedem), se 4hrannym otvorem prave pro uchyceni teto osy pri manipulaci s velkym konusem na druhe strane osy. Vule protislapu tim nejde vymezit. Jedine za cenu vetsi vule na lozisku coz je spatne. Takhle se to dela od zacatku (za 1. rep.), kdy Torpeda vyvinula nemecka fy Torpedo. ?Zajimavosti je, ze stare typy Toped, se sroubovanymi pastorky, si kluci na BMXech vylepsovali tim, ze misto pastorku namontovali cvrk a pridali celistovou brzdu a byli in, za par kacek.

                    • martt  

                      Ty sa v tom ako opravar bicyklov urcite vyznas lepsie, tak asi mas pravdu.

                      Ja som vzdy opravoval iba ten moj jeden exemplar, navyse posledne pred asi dvadsiatimi rokmi, ale aj po tych rokoch si spominam, ze chod brzdy som nastavoval tak, ze som tu osku chytil za styrhran (ako pises „torpedo klucom“) a potom som na opacnom konci krutil nejakym konusom (mal v sebe velky zarez), ktory sa zasuval do toho mosadzneho deleneho valceka a jeho polohu som nastavil tak, ze medzi tymto brzdovym oblozenim a bubnom bola len mala vola. Teda cosi podobne ako nastavovanie vole bubnovych brzd na S1000MB.

                      Mozno existuje viacero roznych „torped“. Navyse si uz spominam po tolkych rokoch len velmi hmlisto. V kazdom pripade je to genialny system. Raz som s tou brzdou zisiel z velkeho kopca a zacal v nej horiet olej :-)

                      • Bulda  

                        olkyc ma pravdu, tim se nastavuje vule lozisek, nebo se za to dotahuje pravej konus na osu (musi na ni bejt napevno)samo, ze to pak ma i vliv na prokluz pri zaberu brzdy, ale primarne je to na vuli lozisek, takze kdyz mas vuli v loziskach (tj. vetsi roztec mezi konusy, nez ma byt a tim i vetsi mezeru mezi tema „spiralovejma klinama“, co se o sebe pri brzdeni opiraj), tak se muze stat, ze brzda zabira pozdeji, ale to sem tu uz nekde psal

                    • Hroch obojzhivelnyj  

                      ..nemecka firma Fichtel&Sachs. Za Rakouska-Uherska. Na trhu od r.1903.

              • multib  

                (pokracovani – browser mi nedovoli vic znaku)?Ted to prohlizim a vypada to na chybejici 1 valecek v tom malem mosaznem kosi (viz obr). Ty volne konce, co nekdo popisuje jako perka, maji vlastne jen vodici fci, aby ten kos s valecky udrzely presne uprostred, aby se nevychylil ani trochu z osy. Nic neodpruzuji, ani nezabiraji. Rozhodne je zrada ve valeccich.?

                • Bulda  

                  ale brzdi, panacku, jinak by ten kos nemoh donutit ty valecky se posunout a zapadnout do vybrani na bubnu, mel sem tohle rozebrany mnohokrat se zde popisovanou vadou a dycky tohle pomohlo, samozrejme dokupy s vycistenim, si to vyndej a zkus si to, jakmile jsou pruzinky ohnuty dovnitr, tak se tomu moc zabirat nechce :))

                  • multib  

                    Brzdi prave tyto valecky (resp. jsou pricinou brzdeni – brzdi fakticky velky mosazny valec), ktere zapadnou do vybrani ve 2 pulkach a ty se roztahnou. Pricinou zapadnuti valecku do vybrani jsou 2 plosky, po kterych se valecky pohybuji v zavislosti na tom, jak je cely mechanismus (pri pohybu zabiraci hlavy zpet) posouvan a vtlacovan do brzdoveho bubnu. Ty mosazne plechove praporky ohnu v ruce, takze zadny tlak na ne neni mozny!

                  • multib  

                    Tobe pomohlo vzdy to vycisteni, ne ohybani praporku.

                    • Bulda  

                      hele, asi nechapes, co sem mel na mysli, samo, ze to nebrzdi cely kolo, ale jen ten kos, co drzi ty tvy dva maly valecky, diky tomu se kos a ty plosky muzou posouvat proti sobe a ty plosky vytlacit valecky do vybrani, pokud by nebyl kos lehce brzdenej, tocilo by se to cely a valecky pak nezapadnou, protoze je kos neposune po ty plosce a to je to, co se prave deje Hadilowi, kua, podivej se na to, zatoc si tim a uvidis

                      • Bulda  

                        jo a roztahuje se to ne tema dvema valeckama, jak pises, ale tim, ze se prave tahle soucastka zasekne pri otaceni dozadu (dik tem valeckum) a jak je na fotce videt ty dva "stoceny kliny"b vpravo tak o ty se oprou kliny spojeny s pastorkem a zatlacej celou tuhle soucastku do brzdovyho bubnu po kuzelovy plose, ktera na ty fotce taky je videt, na druhy strane brzdovyho bubnu je podobnej kuzel, ale je pevnej, coz je v poho, protoze buben je tam volne, zakze se do bubnu ze dvou stran natlacej kuzely a TY ho roztahnou, ne nejaky valecky!!!!!

                        • multib  

                          Mas pravu! ? Zajimave, ze jsem delal nespocet Torped a nevzpominam si na takovy pripad, vzdy slo o protaceni v zaberu. ? Zjevne se na tohle specializujes, co?

                          • Bulda  

                            to ne, ale kolik myslis, ze na vesnici jezdi torped a kolik biku v LX a vejs :)))??? mimochodem, ono tohle napruzeni tech perek nekdy pomaha i kdyz se to protaci do zaberu, jelikoz se to treni pres ty stoceny kliny prenasi i na tu zaberovou klec, co drzi ty valecky, o kterjch si mluvil ty …kdyz sem poprve rozebral trpedo a pochopil, jak to funguje, tak sem si malem sed na prdel, jak byli ti konstrukteri driv mazany, takovej primitivni system, 2× zopakovvanej proti sobe a jak to funguje …a co to vydrzi!!! ted ty cinsky sr… s ruznejma sroubovicema, ozubenima a vsemoznejma pruzinkama, to je hned v pr… a neopravitelny, protoze nahradni dily? …jedine cely novy tinkťongpedo :))

          • multib  

            Pravy brzdici valec (slozeny ze 2 rozviracich pulek s vycnelky, v mosaznem, rozdelenem pouzdre)je na tom, co jsi tu postnul. A ten se nemaze, stejne jako zabiraci valecky, ktere se daji koupit ve 3 velikostech a NESMI se mazat! To, ze to hned nebrzdi, muze byt poskozenim mosazne klece (na Tvem fotu) a vypadnutim jednoho z valecku. ? Ale nejpravdepodobnejsi pricinou je opotrebeni onoho mosazneho brzdneho pouzdra – valce (ktery na fotce neni), kde pomuze jen jeho vymena.

          • multib  

            Pravy brzdici valec (slozeny ze 2 rozviracich pulek s vycnelky, v mosaznem, rozdelenem pouzdre)je na tom, co jsi tu postnul. A ten se nemaze, stejne jako zabiraci valecky, ktere se daji koupit ve 3 velikostech a NESMI se mazat! To, ze to hned nebrzdi, muze byt poskozenim mosazne klece (na Tvem fotu) a vypadnutim jednoho z valecku. ? Ale nejpravdepodobnejsi pricinou je opotrebeni onoho mosazneho brzdneho pouzdra – valce (ktery na fotce neni), kde pomuze jen jeho vymena.

            • Bulda  

              kdyby byl brzdnej valec v cudu a tohle v poradku, tak to sice nebude drzdit, ale neprotocis pedaly!!!, kdyby se to protacelo porad a nezabralo vubec, tak by skutecne moh bejt v cudu brzdnej buben, ale ne obrzdenej, ale utrzeny ty drazky, co zapadaj do levyho konusu a co mu branej se protacet …jo, a ten buben se ted uz dela bez toho mosaznyho pouzdra, jen ty dve pulky …a brzdny plochy se skutecne nemazou, ale jelikoz je to vsechno spolu v jednom prostoru, tak se to tam setjne dostane a kde to nema co delat, tam se to spece, nebo vytlaci, jestli sis nekdy otevrel fungl novy topredo, tak vis, ze i ten buben je od oleje

              • martt  

                ten bubon sa imho MA OLEJOVAT! Ja mam v strede stauferovu maznicu, ktorou sa olej bez demontaze tlaci rovno na bubon.

                • Bulda  

                  no tak nejak sem to myslel, ale primo ho mazat nemusis (ale muzes), ono to tam natece samo

    • martt  

      tento bazmek a navod na opravu vyzera velmi podobne tomu favoritackemu torpedu, co som mal ja trfindley.com/flbi­kes/MarkIV.jpg Pre zaujimavost par straniek, tiez ako prehlad zaujimave, ziaden z nich som ale fyzicky nevidel

      www.trfindley.com/pgbndxhbs.html www.toehead.plus.com/bsahub.htm www.hadland.me.uk/awc.pdf www.nostalgic.net/index.asp?… www.nostalgic.net/index.asp?…

      • Bulda  

        jeee, sturmey archer, mam staryho trirychlostniho na jednom kole, co uz nejezdi, ale tenkrat jsem daval dohromady jednoho ze dvou a byla to docela detektivka, ty planety, cvrčky a tak…třírychlostní se dá ještě pochopit, jak funguje, ale třeba Rohloff? to musí bejt orloj :))

    • hydrant  

      já mám Torpédo, výrobce: Wanastowi Vjecy, nemažu a hraje pořád a skvěle :-)

    • Luker  

      Ahoj, začalo mi blbnout torpédo a dostalo se do takového stavu, kdy mu vylezli vnitřnosti. Rozebral jsem ho, ale nedokážu říct jestli je něco špatně. Jediná součástka, která vypadá podezřele je takový kuželovitý plíšek (viz foto). Je to zničené nebo se můžu pokusit ho složit? A nevíte čím to mohlo být způsobeno?

      • Luker  

        Tak jsem to složil a problém přetrval. Věneček s kuličkami (88×) je trochu ohnutý a některé kuličky jsou lehce poničené, ale to bude pravděpodobně důsledek. Neví někdo čím to může být způsobováno?

        • 123J  

          Není náhodou, křivá osa?

          • Luker  

            Osa křivá není.. jako jediné poškozené součástky se jeví věneček a pár kuliček.

            • standoslav  

              Dej tam víc nových kuliček bez věnečku do vazeliny a pokud není poničený ten konus na ose, bude to OK. Jinak ta mosaz uvnitř náboje se jediná maže olejem, všude jinde vazelina.

    • jIrI___  

      Nějak mi přestává brzdit torpédo Favorit, horko těžko to urvu do smyku. Dá se to nějak opravit nebo to je vlastnost? :)

      • standoslav  

        Rozebrat, vyčistit, promazat, případně vyměnit mosaznou součástku uvnitř.

    • Luker  

      Poraďte mi prosím jak mazat torpédo, nejsem si úplně jistý. Hlavně u té části se zabíracími válečky..

      • qwert  

        Ty válecky olej nebo nic dle meho nazoru.

        • jardalee  

          jj valecky musi chodit uplne volne ,ja je prostrikavam WD vazelina jenom na konusovy loziska a trochu na brzdovej valec aby to tolik neskripalo ,pokud se ty valecky slepi tak to potom nejde poradne seridit a clovek ma bud vuli v konusech nebo nema vuli ale zase pri toceni kola na volnobeh to ma snahu tocit s tim pastorkem

    • midlander  

      Nevíte kde se dá sehnat taková ta dlouhá klobouková matka na osu Velosteel? Stačí i krátká, jen na zakrytí konce osy. Případně nějaký tip čím jiným to zakrýt?

      Klasická metrická matice mi tam nejde, asi jiné stoupání. Z nějakého důvodu je na jednom dětském kole nemám, chci ho prodat a nechci aby si o to nějaký děcko roztrhlo nohu.

      • allrose  

        Prodávali se plastové krytky..ale třeba je někde budou mít

        • midlander  

          já hledám, ale nacházím jen krytky na matice… ale to bych nejdřív musel namontovat ještě další matice.

          no přinejhoršim skočím na soustruh k bráchovi a vytočím něco ze silonu.

          • allrose  

            co smršťovačku?..než to točit

            • midlander  

              jo, to už jsem taky zvažoval, akorát to je takový na jedno použití. :-)

              nebo stylově korkový špunty

              • allrose  

                na alíku prodávaj pro bmx ty nášlapný tyčky..ale budou trochu překážet :))

      • Vilém  

        Kdyz das googlit „matka osy torpedo“ tak toho vypadne dost. Nebo je v tom nejaka jina zaludnost? Co myslis klasickou metrickou matici? Samozrejme, ze ma jine stoupani nez klasicka M10 matice.

        • midlander  

          vypadne mi hollandbikeshop a matice na sturmey archer a podobný. pak jsem teď našel cyklovybava.cz, ale nevím zda to stoupání odpovídá, píšou 10×1… nevíš?

          • Vilém  

            10×1 byva nejbeznejsi zavit na zadnich osach, takze by to sedet mohlo.

            Jistota je premerit to, merky asi doma nebudes mit, tak aspon posuvka a pre.erit treba 10 zavitu.

            • Jakobo  

              Moment, je tam vubec M10×1? Nejsem si tim ted jak jisty, neni tam nahodou palcova 3/8" osa? Velosteel nakres nekde mam, skusim to pohledat.

              • midlander  

                to zkusim přeměřit, matice M10 by měla mít 1,5 stoupání a je hrubší, takže 10×1 by to mohlo být

                • Vilém  

                  Zkus na osu nasroubovat patku pro prehazku, pokud mas doma nejakou starou nebo nahradni. Ta ma zavit M10×1.

                • Jakobo  

                  Na strankach Velosteelu to sice nemaji, neni to uvedene ani v nakresu, ktery mi kdysi poslali, ale s nejvetsi pravdepodobnosti tam je skutecne 3/8" zavit, M10 je az novejsi standard, ktery se tusim zavedl spolu s orechy a tyto naby vcetne Shimano Nexuse behaji na puvodnich normach s 3/8" osou. Taky treba tady prodavaji osu, ktera ma ty 3/8" uvedene v nazvu.

                  • midlander  

                    kurnik, já jdu napsat velosteelu, to jsem měl asi udělat hned. :-)

                  • midlander  

                    tak je to 3/8"x26, to je ta co jsem našel na tý cyklovýbavě

                    • Jakobo  

                      Mas ji i tady

                      Jinak bych prvne zasel do nejblizsi cykloprodejny i s osou a rovnou koupil. Hlavne to musi byt takova ta obyc obchod, ne ty priteplene prodejny s peti kasparkama v ksiltovkach poskakujicima za pultem, preplneneho nejnovejsima 3.14covinkama.

              • Jakobo  

                Zkusim, ku**a, zkusim, sorry.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.