Tlumič RS SuperDeluxe RC3 - příliš vysoké tlaky

94 nepřečtených
  • Twitko

    Mám dotaz. Na novém kole se snažím nastavit zadni tlumič a abych dosáhl jakž takž požadovaný sag (30%) tak jsem musel nafoukat něco přes 300psi (přesně to nevím, bo ani jedna z pumpiček neukazuje takový rozsah). Starší dvě byly nepoužitelné už od nějakých 220 a 250 a poslední nejnovější digi ukazuje max do 300. Nicméně aspoň jsem to tam s její pomocí dokázal nějak natlačit .. děs běs, ruce mám otlačený jak kdybych pracoval ;-)

    Teď jsem na 30% sagu, nicméně ani zdaleka nejsem to nedělal jak se má – v „plné polní“ .. mám „holej“ 95 kg a až přidám ty krámy navíc bude to dobře přes „kilo“ a asi to bude chtít ještě přifouknout .. jenže už moc nevím kam. Tlumič má na sobě napsáno Max 320 psi, takže moc prostoru není. Přijde mi to docela divný, bo rozhodně nejsem nejtěžší člověk co jezdí na kole a co kdybych chtěl třeba sag 20% ? Koukal jsem po netu a asi nejsem jediný – už jsem našel zmínku o 330 psi (i když většina fouká něco kolem 200–230, ale to jsou „prdítka“ o 70 kilech).

    Co s tím ? Jediný co mě napadá je narvat tam spacer – že by se mohly snížit tlaky (??)… nevím co je momentálně uvnitř (nové kolo) a nechtělo se mi to jen tak rozdělávat, už proto že spacery doma nemám-bych musel koupit. Tak se chci optat, zda je to dobrá cesta, jediná cesta, případně zda jsem něco nepřehlídl a nedělám blbě…

    PS. Zahlídl jsem na netu pumpu RS do 600psi .. to mě v první chvíli přišlo jako dobrý řešení, než jsem zjistil, že tlumič má na sobě nálepku s limitem 320. Pak teda nevím, k čemu taková pumpa je ? Asi pro nějaký jiný modely ?

    • Marfy666  

      Pokud nainstalujes spacer, budes moct snizit tlak. Je to stejny jako s tokenama ve vidli.

      • pavelmisar  

        Stejně mi to přijde divné, tím že zmenším ten objem komory tak tím můžu dát menší tlak. Není prostě lepší to fouknout víc než je povolené? Stejně ten tlak tam furt na ten spacer bude

      • Twitko  

        OK, takze je to jak jsem myslel .. koupim spacery a strcim je tam. Sice se mi 2× nechce demontovat tlumic z novyho kola, ale stejne se to budu muset naucit .. driv nebo pozdeji .. takze holt driv ;-) Rvat se s tema 300+ psama me fakt moc nebavi .. btw neni nejaka pumpa ktera umi tak 350 psi a fouka nejak civilizovane (treba delsi dobu, ale rozumnou silou)?

        Me jen zarazi ze je to az takhle extremni … ze ja se svymi „beznymi“ 95 kily jsem skoro na hrane. Borec kterej bude mit zivych 105 a vozi vetsi batoh, ten tlumic, tak jak je, proste na rozumny sag nenastavi …

      • boo-beek  

        Ale řeší to progresivitu, tzn. průběh propružení během celého zdvihu, ne? Se sagem při nasednutí to nic moc neudělá…

    • onuce  

      Hustím tlumič RS Monarch na 355psi, max. povolených je na tlumiči napsáno 375psi. Původně jsem hustil jen na 320, ale když jsem tlumič sledoval za jízdy kamerou, tak jsem zjistil, že moc saguji. Test kroužkem při nasednutí naprázdno je nevypovídající.

      • Sunshine 29  

        Test při nasednutí bez propružení je právě jedinej vypovídající :)

        • onuce  

          No není. Když se jede po rovině, je sag úplně jiný než při opatrném stacionárním nasednutí.

          • Sunshine 29  

            Samozřejmě. Proto se sag nastavuje při stacionárním nasednutí.

            • onuce  

              Přesvědčovat Vás nebudu, každý je svého sagu strůjcem.

            • Carloss  

              V tomhle případě souhlasím s Onucí. Každopádně SAG je velmi orientační a hodnota, ať si ho každej měří jak chce.

              • Sunshine 29  

                Pokud víš, kde máš na pístnici doraz tak je to celkem vypovídající, ale hádat se nebudu.

                Já ho měřím staticky, nasednutím na kolo v „plné polní“ (s tím že nasednu třeba z obrubníku, tak aby se kolo nezhouplo, nebo upravím gumičku staženou tím nasednutím). Pokud pojedeš, už se ti tam promítají nerovnosti a i na hladkým asfaltu se ti to trochu zhoupne. Pak teoreticky foukáš víc než bys musel.

                • Carloss  

                  Tak já tlak/tvrdost pružiny nastavuju tak, abych využíval plnej zdvih a zároveň nechodil na doraz. Sag je jen velmi orientační hodnota pro volbu velikosti komory, nastavení progresivity apod.

                  Ale nemá smysl se hádat, každopádně si myslím že v tomhle onuce není úplně mimo.

                  Jak by se měl třeba měřit sag na sjezdovým kole? V sedě? Ve stoje? V sedě se sedlem nahoře nebo dole?

                  • Goob  

                    V agresivní pozici, ne? Ale souhlasím, taky si foukám tlumič takhle.

                  • Sunshine 29  

                    V tomhle máš pravdu, ale pro prvotní měření je dle mě statický nasednutí ideální. Pak už zhruba víš a doladíš dle jízdy. Taky mám hodnotu která funguje a tu občas třeba v BP lehce doladím.

                    U DH ani nevím, mám představu že tam to prostě řešíš pružinou dle váhy a doladíš nastavením (předpětí) a u vzduchu to musíš naladit dle jízdy (třeba je to blbost, nemám zkušenost).

                    • Carloss  

                      Pružina se nenastavuje předpětím, na to bacha. Pružina se nastavuje tím, že koupíš jinou tvrdost :)

                      Edit: nebo tím, že nastavíš sebe dle pružiny, mě motivovala titanová pružina se kterou jsem kolo koupil, byla mi měkká, tak jsem zhubnul 15 kilo a už mi je dobrá :D

                      • Sunshine 29  

                        Já jí nikdy nevozil takže nevím…proto jsem i psal že ze mě třeba padaj nesmysly:)

                  • Radus  

                    Jo rozhodně souhlas sag je pouze orientační vždy má přednost využití plného zdvihu . U pružiny je potřeba vzít pružinu na svoji váhu a zase platí plné využití zdvihu . Vzduch je jednodužší na nastavení prostě foukneš víc a je z toho tvrdší pružina a naopak . Jinak na svém mám super deluxe rt a mám fouknuto na 180 psi váha 95 kg .

                    • vojtechposmourny  

                      Jak se to vezme.

                      Jsou určité kombinace rámu, tlumiče a velikosti komory, kde k využití celého zdvihu potřebuji třeba 50% sag. A s tím prostě do kopce jezdit nechceš.

                      Takže ke potřeba mít odladěné obě věci, jal sag zak využití zdvihu.

                      Za sebe, pokud bych se měl rozhodnout mezi přiměřeným sagem a plným využitím zdvihu, volil bych pro běžné ježdění první možnost.

                      • Radus  

                        Jo ale toto má řešit výrobce rámů a rozhodně né koncový zákazník to je asi něco špatně .

                        • ceo  

                          Aby člověk využíval celý zdvih, musel by foukat různé tlaky na xc vyjížďku a enduro trip, pokud jezdí v širších podmínkách. Když to fouknu na plný zdvih na xc, na prvním větším dropu omlatim doraz…Naopak zase skončím v půlce zdvihu na xc při nafoukání pro EN.

                          Tohle všechno ale řeší progresivita. Na jednom tlaku může na xc tlumič chodit na 85% a ještě tam bude rezerva 15% progresivních na konci na prasárny.

                          Mnoho výrobců také má orientační kalkulačky na nastavení. Fouknu podle toho, zkontroluju na sag a pak doladím až v provozu

                    • goofy  

                      To je dle mě docela blbost. Člověk by se měl řídit doporučeným SAGem (± pár procent). Hlavně u virtuálů a složitějších systémů si jde nevhodným SAGem pěkně pohnojit chod zadní stavby, které jsou pro svou efektivitu laděné právě na tuto hodnotu. V extrému by člověk mohl taky vozit SAG kolem 50%, aby využil celý zdvih, ale bylo by to stejně na houby, protože by celou dobu ryl pedály o zem. Využití zdvihu se dá doladit změnou komory, případně tlumiče. No a pokud to nepomůže, tak holt nezbývá než změnit rám.

      • onuce  

        Omlouvám se, spletl jsem se, hustím na 255psi a povoleno je 275…

    • boo-beek  

      Co je to za rám, zdvih a rozměry tlumiče? Může to být prostě špatný tlumič pro dané přepákování. Řešil jsem s jednim klukem tenhle problém s Reignem 2016, pak jsem k tomu v diskuzích našel, že je to častý problém a s původním tlumičem v dané výbavě (Monarch R DebonAir) prostě Reign pro lidi nad 100kg nefunguje. Imho blbě navržené osazení výrobcem.

      • Twitko  

        Propain Hugene Lko, F:140/R:130 tlumic 190×45 (mms 380 – to vubec netusim co je:-) )

        • Sunshine 29  

          Hezky hezky, to by chtělo profil, zajímavej bike.

        • MirosPikos  

          To vypadá hezky, to už by stálo za to trochu zhubnout :-) Jak jsi na tom při současném tlaku s dorazama? Využíváš plný zdvih nebo máš rezervy? Vložka by mohla pomoci, aby se to tolik nenořilo při nastavování SAGu. Otázka, co to udělá se zbytkem zdvihu.

          • boo-beek  

            Ehm, to je naopak, ne? Vložky (jestli tedy myslíme to samé) jsou v principu to samé jako botomless tokeny, takže pomáhají na konci zdvihu nejít na doraz – zvyšují progresivitu. Začátku by se to mělo dotknout méně…

            • MirosPikos  

              Je to tak, zvyšují progresivitu. Takže toho prvotního zanoření by se to mělo týkat jen málo. Leda by se dalo vložkovat zvlášť negativní a zvlášť pozitivní komora. Alespoň u mě (nebýt té strašidelné progresivity) by vložka v negativu měla ovlivnit SAG. Ale já bych šel cestou zhubnutí, člověk si to pak víc všechno užije :-)

          • Twitko  

            s dorazama na tom jsem tak, ze jsem vcera kolo dal jakz takz dohromady (jebal jsem se s tim sagem vic nez jsem cekal – vcetne ruznyho prolizani netu zda neco nedelam blbe), vymenil prevodnik za oval a kratce ho projel po ulici tam a zpet. Jediny „teren“ zazilo, kdyz jsem s tim vjel sousedovi do vykopu co momentalne ma pred barakem .. hloubka cca 40cm .. kolo na to nerikalo nic, tlumice taky v poho (co se dorazu tyka) jen soused koukal jak puk :-) Vzapeti byl vecer, pak zacalo prset .. cekam na sanci to projet trochu vic ..

        • Radus  

          Jinak MM je interní nastaveni tlumiče a 380 lb lockout force .

          • Twitko  

            .. muzu poprosit o trosku detailnejsi vysvetleni pro laika (to jako me) ? diky predem …

            • Radus  

              Je to vcelku jednoduchý každý rám je postavený na určitý průběch tlumení a k tomu se přizpůsobuje nastavení tlumení . Tvoje nastavení tlumiče je na střed označeno MM přes planžety se přepouští olej určitou rychlostí jak při kompresi tak při odskoku a tím ovlivňuji vlastnosti tlumení k danému rámu . Přidáním nebo odebráním planžet měníš vlastnosti tlumiče . Samozřejmě jde toto ovlivnit i použitím řidšího nebo naopak hustého oleje . Proto má každý rám jiné interní nastaven tlumení tlumiče . A někdy se stane že to nebylo zvoleno ideálně( hlavně samo stavby kol bez zkušeností) a pak je problém buď to kope nebo jsi neustále na dorazech i při správném nastavení ságu . Třeba je použit tlumič na určitý rám a nejde již nastavit pomalejší odskok a kope tě to přes rodla na skoku neb ti předává energii kterou měl pohltit pak musí dojít k přeplanžetování a zpomalení odskoku . Věř že dobře nastavit podvozek není jednoduchý a musíš vědět co přesně chceš aby jsi věděl co máš kam pootočit na kroutítkách na tlumení aby to pracovalo jak má . Moc lidí co to umí není . Tím samo nechci nikoho urazit ale prostě to tak je . Jen moje osobní zkušenost .

              • vojtechposmourny  

                Pleteš jablka s hruškama.

                Pokud to při návratu „kope“, je problém v nastavení útlumu odskoku, pokud chodíš po dorazech, je problém v malé progresivitě ( či velké linearitě) pružícího elementu. I když tam se tomu dá jemně pomoci nastavením kompresí.

                • Pedro404  

                  Ty dorazy můžou ale bejt způsobený i tim, že je prostě pomalej odskok a tlumič se nestíhá vracet, předpokládám že Radus myslel tohle.

                  • vojtechposmourny  

                    No možná, ale to bys byl na dorazu pouze při rychle se opakujících rázech, ne pořád.

                    Pokud dáš doraz na prvním rázu (skoku, dropu…), máš buď málo nafoukáno (měkkou pružinu), nebo máš příliš lineární průběh.

                • novas752  

                  No jo ale když nešťastně zvolíš tlumič k rámu, může se stát že budeš mít odskok kolečkem přiškrcený na maximum a kopat to bude stejně.

                • Radus  

                  A copak jsem napsal pokud tlumič při skoku kope přes rodla tak je odskok moc rychlý a je potřeba zpomalit . Komprese rovná se stlačení tlumiče a zpomalení předané energie odskok rovná se roztažení tlumiče rychlý odskok rovná se předání energie po stlačení tlumiče bez potřebného utlumení zpětného rázu roztažení . Na skoku tě pošle na předek . Komprese a odskok musí být v rovnováze . Pokud tlumič nemá nastavování komprese je nastaven interně třeba právě na střed M pak je potřeba přidat planžetu a zpomalit průtok oleje . Tím že ještě více nafoukáš nic nevyřešíš . Co by si dělal kdyby ten tlumič měl pružinu a né vzduch . V podstatě dáš pro 90 kg jezdce pružinu pro jezdce co má 130kg a stejně to nebude pracovat dobře . Zlatý motokrosový tlumení přepákovaný jednočep všechny potřebné nastavení máš již v základu a měníš jenom pružinu na svoji váhu . Tady se každý výrobce mtb rámů předhánějí jaký vymysleli systém pružení a ve výsledku je s tím jenom problém a řeší se tyto problémy. Vymyslíme nový tlumič s větším množstvím vzduchu a oleje a pak do něj cpeme vložky a zmenšujeme komoru PÁČ tento rám není schopný s tímto pracovat super . Ještě že moje metička je přepákovaný jednočep před ní virtuál a kam se virtuál hrabe na jednočep .

                  • Goob  

                    No… na tu druhou půlku se dá odpovědět jedním slovem: antisquat.

                  • antoda  

                    Chodil jsi do školy?

                    • Radus  

                      Dík za otázku . Ano do školy jsem chodil . Díky tomu mám tři výuční listy v oboru řemesel . Již skoro 20 let dělám sám na sebe . Ve třiceti letech jsem si postavil sám svůj barák placeno keš . Vlastním dvě nová auta . Mám dvě děti které vedu ke sportu kola, koně . Vlastním asi šest kol které dokážu opravit . Každý rok se neustále vzdělávám ve svých oborech . Mám spoustu spokojených zákazníků , již dělám pro jejich děti . Přes zimu jsem naučil stovky malých dětí ale i důchodců lyžovat jako instruktor lyžování . Mám spousty kamarádů po celé republice . Nemám problém někomu poradit když vím . Ano dokážu opravit hodně věcí co již asi nejdou opravit . Ano vyrostl jsem v době když ještě nebili dnešní počítače a ještě jsem se učil rusky . Nikdy jsem nikoho neurážel když něco udělat špatně ba naopak jsem mu pomohl . Ano Český jazyk pro mně již od dětství byla španělská vesnice . A stále narážím na lidi tvého typu co si myslí že mají právo někoho urážet nebo soudit . Tak doufám že zvládneš ve svém životě to samé nebo ještě lépe než já . Doufám že jsem ti odpověděl na tvoji otázku dobře. .

                      • antoda  

                        Asi jsi to spatne pochopil, vidim ze reagujes trosku ukrivdene. Muj dotaz byl polozen v souvislosti s Tvym predchozim prispevkem. Prosim, zkus psat tak, jako ted. Evidentne mas znalosti a zkusenosti, ale Tvuj psany projev je mirne nesrozumitelny. Asi to mas podobne, jako nekdy ja, kdy se snazis vse najednou predat ostatnim. Moc to nefunguje ;) Uzivej si barak placeny “kes” a i dalsi radosti.

      • PeJu  

        Mám Reigna 2016 s Monarchem Plus RT DebonAir a 95 kg, ono né, že by to nefungovalo, ale také mám nafoukaný vysoký tlak, téměř maximum udávané výrobcem a těsnění v tlumiči to celou sezónu nevydrží. Servis v únoru a před čtrnácti dny zase přestal fungovat, tak jsem zkusil pružinu, na mojí váhu, typ kola a zdvih tlumiče zase vychází ta nejtvrdší, která se vyrábí a kolo se neskutečně změnilo, nevěřil bych, co může tlumič s kolem udělat. Zlepšila se citlivost, což jsem čekal, ale nečekal jsem, že se zlepší fungování kola v celém zdvihu, je to jak kdybych si koupil jiné kolo. Daní za citlivost je lehké pohupování do kopce, což se dá řešit sáhnutím na páčku tlumiče, ale není to nic dramatického v porovnání s tím, co tlumič přinesl. Z tohoto pohledu mé předchozí laborování s tlaky a vložkami bylo takovým marným bojem, při kterém vždycky muselo vždycky dojít ke kompromisu mezi citlivostí a na druhé straně nechodit po dorazu, nastavit to univerzálně vlastně nešlo, teď se mi to vyřešilo a divím se sám sobě, že jsem to nezkusil dřív, ale tohle asi zakladatel vlákna číst nechtěl :)))). Hubnutí je nesmysl, protože nemám moc co hubnout a dvě tři kila to neřeší.

        • Twitko  

          tak chtel / nechtel … o to tu nejde .. je to informace se kterou lze nadale pracovat :-) No a v mem pripade bych hubnuti nesmyslem nenazval … tech 95 je na mych 183cm zbytecne moc .. hubnout je rozhodne co ;-) tech 10 kilo by urcite pomohlo .. a nejenom tlumici :-) jenze jak je jeden starej, tak uz se mu moc nechce (a ani to tak rychle nejde) .. treba bude motivace tohleto :-)

          • theedge  

            Tak přece ježedním na kole samotném se krásně hubne. Přece jsi to kolo koupil abys na něm jezdil … pokud teda nechceš provozovat jen ježdění typu bikepark, tj. lanovkou nahoru a dolů se vezu.

            Zvýšit výdej energie a snížit její příjem – to je celé, žádný zázrak. Každý má samozřejmě jiný spalování, tak budeš muset zapracovat na stravovacích návycích.

            • Twitko  

              obecně .. já už mám odbobí, kdy jsem fakt makal a měl 73kg s minimem tuku, za sebou. Včetně „stravovacích návyků“. Bylo to fajn, ale upřímně, to je život na ho*no (jen můj názor – nikomu ho nenutím, obzvlášť ne mladším – ti to ještě musí pochopit) :-) A taky jsem už měl i hodně nad 100 … teď je to tak nějak jakž takž, ale pár kilo by to chtělo …

              jinak na kole jezdím a) hlavně mě to baví b) i trochu kvůli té váze – a asi bych i hubnul, kdybych do sebe nelil ty škopky .. takhle to vypadá, ze se to momentálně drží „šul-nul“. Ale zase radu „nelij škopky“ neberu, bo je to moje radost – a v mým věku už jsou tyhlety radosti docela důležitý. Já vlastně jezdím na kole, jen abych mohl na závěr na pivo (přestal jsem to pít doma a když chci pivo, musím na kolo)

              navíc nemůžu zhubnout moc, bo by mi to pak začalo líp jezdit, začal bych mít roupy a přemýšlet že pojedu nakam na závody a pak bych byl smutnej z toho jak jsem dopadl … takhle vím kam patřím a jsem spokojenej .. teda byl bych, jen kdyby ten tlumič nepotřeboval tak vysoký tlaky :-))

              OK, ale to už jsem trochu offt …

              • Karlos009  

                …když chci pivo, musím na kolo…

                Slušná motivace! :-)

                Před hodně rokama jsme se vraceli na horákách z nějakého delšího výletu a ve vesnici se k nám připojil týpek cca.40let co vylezl z místní hospody. Měl taky „horáka“, modráky, komisňáky a prošívanou bundu. Že prej už jede domů (vesnice asi 12km), tak pojede s náma. Po 300metrech začínal kopec, cca.3km a 150m převýšení, tak jsem si říkal, že s nám moc dlouho nepojede. Jel a pořád žvanil, tak jsme za to v půli kopce trochu vzali. Žvanil míň, ale držel se pořád. Na vrcholu jsem sotva dýchal a on zrovna vykládal že to kolo koupil v tý hospodě za vlečku hnoje. To už jsem regulérně zuřil ale uklidnil jsem se a zeptal se ho, kolik toho najezdí. Prej je v invalidním důchodu a v tý hospodě pod kopcem mají dobrý pivo, tak tam na ně jezdí téměř denně. Kolik má najeto nevěděl, tachometr za ten hnůj už nebyl. :-) Když vezmu 200dnů krát 25km tak mu to dělá 5tis/rok. Tím chci říct, že i pivo může vychovat slušné borce. :-)

              • theedge  

                Jo tak když to tak chceš, tak to tak máš … pak je všechno v pořádku :-)

            • PeJu  

              Při mém nájezdu okolo 10 tis. ročně a neměnné váze bych musel jezdit od rána do večera a vůbec nic nejíst, abych zhubnul. Je to všechno na MTB a tak třetina na Reignu, lanovka asi 20 km. Můj metabolismus s mým věkem je rád, že to takhle funguje a abych přemýšlel o tom, že nesmím jíst to, co mám rád a na co mám chuť, to by mne nebavilo.

        • kOmE  

          U Giantu měli použít tlumič s delším chodem. Na Enduru jsem foukal do CaneCreeku 150PSI. Teď foukam do X2 na Nomádovi asi 250, což taky není málo, ale u Nomáda ta X2 funguje velice dobře.

        • Radus  

          To je přesně ono né každý rám se snese s každým tlumičem . Monarch a Reign je přesně ten případ . Ale poradil jsi si jak nejlépe šlo .

          • kOmE  

            Na první generaci Reignu X byl taky rozdíl mezi DHX Air a Coil obrovský.

            • PeJu  

              ono i na té 2016tce je to neskutečnej rozdíl, kdybych to neměl možnost vyzkoušet, tak tomu nevěřím, ikdyž mám vlastně stejnou zkušenost z motorek, ale to už je tak dávno, že jsem na to nějak zapomněl

              teď hlodá červík, jestli ještě nezkusit pružinovou vidlici, bude ten rozdíl podobnej?

    • vojtechposmourny  

      Tím jsem si nedávno prošel taky, akorát na Monarchu Pus RC3.

      Ty tlaky přes 300psi jsem musel foukat při použití debonair komory. Ponahrazení za standartní nebo high volume komoru jsem šel na tlak cca 220psi. Nevím ale, jestli u RS Superdeluxe jde měnit komory.

      Jinak pumpou od RS do 600psi to jde foukat líp, ale zase ta stupnice není tak podrobná, takže třeba na foukání vidlice na nižší tlaky to není úplně ok.

      • 106Paja  

        Je to tak jak píšeš a platí to i pro zakladatele vlákna. Monarch s DA komorou a teď ty nové deluxy mají velkou negativku a přepouštěcí kanál cca v 25% zdvihu. Důsledkem toho je, že ten tlumič od určitého nafoukání konstatní SAG bez ohledu na nafoukání. U starších tlumičů se dal SAG nafoukáním zmenšít teoreticky až na nulu. U těchto nových nelze, pouze přidáváním tlaku měníš tvrdost. Prostě je ten tlumič na těch 30% SAGu navržený, takže dokud to nevyzkoušíš projet, tak těžkou soudit.

        • Twitko  

          dobre info … diky !

          • zzd426  

            Sag nemá vůbec žádnou vypovídající hodnotu.

            Pro nastavení tlumiče/vidlice je důležité, aby jsi využil co nejvíce zdvihu ale nechodil až na doraz, zároveň aby tlumič neztratil na citlivosti. Pokud toho nelze dosáhnout tak se používá spacer, který zvýší progresivitu a tudíž se nebudeš dostávat na doraz.

            • Carloss  

              Samozřejmě že má, jen je ta hladina tolerance dost široká, ale rozhodně smysl má. Prvotní rozpor byl, jestli je lepší měřit to zasednutím na kolo a nebo jak napsal onuce – tím, že to sleduji během jízdy po rovině a z více snímků pak určím středí hodnotu- což by měl být opravdový SAG ve kterém se pohybuji

              • Goob  

                Sag, ve kterém se pohybuji, jo? To jsou mi ale bláboly. Sag se definuje jako STATICKÉ zanoření.

                • Carloss  

                  A co je přesnější – statické zanoření, když v bačkorách sedneš na kolo u obrubníku, nebo když pojedeš po rovný hladký cestě a kamerou zaznamenáš na jakém sagu dle stupnice jsi? ty blábole.

                  • Goob  

                    Co přesně je nepochopitelné na „sag je definován jako STATICKÉ zanoření“?

                    • Carloss  

                      co přesně je nepochopitelné na tom co jsem napsal já?

                      oběma metodami by měl SAG vyjít prakticky stejný. Naopak druhá může být teoreticky přesnější. Tudíž dle mě jsou při vhodném provedení obě správné, což píšu od samého začátku.

                      • Goob  

                        Statické zatížení. To je např. cihla ležící na krkavici, nikoliv cihla mlátící do hlavy v soustavě pohybující se nerovnoměrným pohybem.

                        O takových nuancích jako že někdo měří sag v agresivní pozici, někdo v sedě, se radši nebudeme rozepisovat. Vymýšlet si vlastní podmínky měření pro věc jasně definovanou je značně idiotské.

                        /sign off

                        • onuce  

                          Jenže při statickém zatížení je sag silně ovlivněn pasivními odpory. Při opatrném nasednutí může sag zůstat zdánlivě malý, neb nebyly pasivní odpory překonány, nebo naopak se přes ně propadne, a pak je zdánlivě velký.

                          • Goob  

                            Jestli má tvůj tlumič odtrh 120 kilo, nebo kolik to vážíš, tak si myslím, že cvakající vidlice nebyla tím největším problémem. Jinak samozřejmě se sagy měří tak, že se na kole prohoupneš. Absolutně nechápu, co se tady zase řeší za kraviny, metodika měření sagu je prostě daná.

                            • onuce  

                              120kg jistě ne, ale jedná se zhruba o ±10kg zbytkového odtrhu.

                              • kOmE  

                                jako vážně plus mínus 10kg?

                                • onuce  

                                  Odhaduji.

                                  • Goob  

                                    Takže sag monitoruješ kamerou, ale odtrh, který je přesně změřitelný, odhaduješ. No jasně.

                                    • onuce  

                                      Ale proč bych jej přesně měřil, když výsledek je mi v praxi k ničemu. Raději zmonitoruji reálný sag s odfiltrováním pasivních odporů chvěním za jízdy, funguje to stejně jako superpřesné vibrační váhy.

                                  • kOmE  

                                    Mám za to, že na kole jezdíš jakousi turistiku, je to tak?

                          • goofy  

                            Jasně. zato když člověk jed, tak je to úplně přesné co. Hlavně u citlivých tlumičů, kde může vlivem šlapání i nerovností tlumič docela lítat.

                            každý normální člověk prostě propruží a mázne tlumič, a pak změří SAG. Je otázku jestli to měřit vestoje nebo vsedě. To už si musí každý zvážit sám. Další řešení jsou už kraviny a hledání problémů kde nejsou.

                            • ceo  

                              Co tady borci řeší? Opatrnost je při sesedání, ne nasedání. Ideální je nasednout na kolo, něco ujet nebo propružit, dorazit gumový kroužek A PAK opatrně sesednout

                              • goofy  

                                Asi tak no… Se tady člověk doví, jaká je věda nastavit ten SAG. :-)

                                • onuce  

                                  No a je problém instalovat kamerový stetoskop a mobil jako display v držáku na řidítkách? Ta kamera s metrovým kablíkem mě stála tři stovky, pár bindrů, toť vše. A jak skvělé je za jízdy v reálném čase studovat chování tlumiče…

                                  • kOmE  

                                    Sag je výchozí bod, pak se ladí dle stylu jizdy. V předu sag nikdy neměřím, ale nastavím hodnoty kompresí a útlumů dle tabulky a to same tlak a pak to ladím.

                            • kubad  

                              asi tak

                          • novas752  

                            Sedneš, zahoupeš se, stáhneš gumičky ke guferum, opatrně sesedneš…

              • zzd426  

                aha a k čemu ti je že víš že máš sag třeba 30%?

                podle mě je mnohem důležitější když vím že využívám celý zdvih, aniž bych chodil na dorazy.

                • Carloss  

                  k tomu, že když jsi na hodnotě výrazně nižší nebo vyšší, tak máš špatně nastavenej nebo úplně špatnej tlumič na svoji váhu/styl/kolo. nemá moc smysl řešit jestli máš SAG 25 nebo 30%, když je doporučenej 30, ale jestli máš 30 nebo 50 už samozřejmě ano.

                • nksh  

                  Dej si domácí úkol a projed si pár vymodelovanych kol zde http://linkagedesign.blogspot.com/?m=1

                  Prostě vozit výrazně jinej sag než doporučuje výrobce, jen abych využil celý zdvih je blbost.

                  • goofy  

                    +1

                  • Radus  

                    Někde na netu jsem narazil na tabulku sagu pro super deluxe bylo tam 160 psi na váhu 62 kg , pak 180 psi na 82 kg a tak dále na mých 95 kg mám 200 psi na skoky aby to nechodilo po dorazech plus ( dvě volume spacer vložky v komoře namontované výrobcem kola ). A na klasika trail mám 185 psi bez skoků . Takže pokud někdo fouká tlumák o dost jinak . Tak rozhodně není vhodný pro jeho styl jízdy nebo jeho rám . Jinak na rok 2019 má nový super deluxe upravenou vzduchovou komoru a přepracovaný odskok na jemný doladění což je super . Více kliků a profrézované přepouštěcí kanálky na vzduchové komoře již nebude vidět prolis . Tak se jim to snad povedlo dobře sladit neb to bylo hodnoceno opravdu dobře s porovnáním s pružinou .

                • boo-beek  

                  Protože když budeš mít po nasednutí sag 40%, logicky celý zdvih nevyužíváš, jen odhadem 4/5…

        • Radus  

          Jo toto potvrzuji přepouštěcí kanál deluxe je jinde než u starého modelu monarchu až budu repasovat tak nafotím oba modely a dám to sem .

    • Twitko  

      doplnuji info – dneska prvni km v terenu. Sag mereny doma v plne polni – vpredu neco mezi 25–30%. Vzadu s tlakem 300psi (trochu jsem si s tim jeste hral) je sag maly fousek nad 30% (ale fakt fousek) – takze dobry. Kolo se chovalo slusne, zadni stavba se nijak vyrazne nehoupala .. nejsem nejak zkuseny jezdec, co hned pozna vsechno, ale ja bych rekl dobry. Trochu jsem to projel .. nejaky koreny, kameny, jeden malinkaty skocek spis do dalky nez dolu :-) … v podstate to co jezdim normalne, nic extremniho .. vidle chodila tak na 80% zdvihu, tlumic mel do maxima taky jeste rezervu – jeste tak centak. Ani jedno neslo po dorazech … ono uprimne dneska ani nebylo na cem a proc.

      Takze momentalne bych to oznacil na moje jezdeni jako OK … uvidim jak se to vyvine az s tim nekde vic drcnu. Asi experimentalne strcim token do vidle (prece jen 100+kg vahy je dost). To je minimalni prace a mam je doma (byly k vidlici). Mozna bych radsi trochu malo mekci zacatek ( a tedy i sag nekde na 30) ale vyssi progresi na konci (?)

      Spacery na tlumic objednam (par kacek) a necham si je do zalohy, kdyby se ukazalo ze tlumic nestiha nebo budu mit lepsi predstavu o tom, jak bych rad aby se zadek choval. Ted je to kolo pro me na takovy ladeni moc „cerstvy“ … dulezity je, ze se na tom da v pohode jezdit a chova se to tak nejak „normalne“. Dalsi tuning prijde az bude vhodny cas …

      jinak diky moc vsem za dosavadni reakce – padlo tu par zajimavych informaci. A treba jeste dalsi pribudou …

      • allrose  

        Hezky se projevilo zanoření při projetí „dolíkem“ a ještě trochu při tom pumpnout

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse