• diwisek

    Dobré ráno experti,

    stručný rozdíl ve vlastnostech TITANOVÉ pružiny oproti klasické ocelové. ( kromě hmotnosti )

    Každému kdo si dá práci předem dík.

    • Nimrod  

      před pár lety jsem četl, že by měla být snad citlivější, ale co je na tom pravdy, to nevím…

      spíš by mi zajímaly neduhy (krom ceny), jestli třeba někomu praskla a tak :-)

      • diwisek  

        :D někdo se určitě ozve…:D jinak vyhozené penize?

        • Nimrod  

          jde hlavně o tu váhu… on to je rozdíl jak bejk. nejlepší je, když máš v jedné ruce něco z oceli a v druhé to samé z titanu, to je úža :-)

          • Manas  

            Me prijde, ze levnejsi je tam poridit vzduchac, ale to je vec kazdeho soudruha :-P

            • Nimrod  

              jenže tu jsou tací, kteří trvají na pružině, třeba já :-)

            • JMT  

              Vzduchac chodi proti titanovy pruzine napr na DHX dosti bidne :-/ az bych rekl, tragicky…

              • Manas  

                Tjn, podle me strasne zalezi i na kole a chodu zadni stavby. Nekde se to pouzivat da docela dobre. Nekde ne.

                • gazman  

                  Nesouhlasím, vzduch je vzduch a pružina pružina, to jen někteří tvrdí že jejich kolo má stavbu která chodí na vzduchu stejně dobře jako na péru, je to jen subjektivní pocit z fyzikálního hlediska dle mého totálně mylný.Nevidím jediný reálný důvod proč by měl být některý systém odpružení pro vzduchový tlumič vhodnější a jiný méně.

                  • pitos  

                    Teď si nejsem úplně jistý, ale neříkal jsi mi náhodou že tvůj boxxer na vzduchu chodí stejně jako s pružinou?Nebo jsem to popletl a tvrdil jsi že na vzduchu chodí ten boxxer dobře, skoro jako pružina?

                    • gazman  

                      Řek bych že to šlape naprosto stejně, zkrátka nevidím rozdíl. Tohle už se ale nedalo říct o DHX air vs. DHX coil. Měnil jsem to na nomadovi několikrát za sebou, rozdíl byl jasně znát.Nepletl bych ale jabka z hruškama, vidle s tlumákama.

                      • pitos  

                        No vidíš. A já jel na sixovi s pružinou a mám vzduch. Nějakého rozdílu který bych bych schopen zaregistrovat jsem si prostě nevšimnul.Sice jsem to neměl možnost testnout pořádně ale minimálně první pocity byly hodně podobné.

                        Osobně si myslím že systém zavěšení zadní stavby nějakou roli na tohle mít může.

                        • gazman  

                          Kéž by to tak bylo, tolik ušetřených géček, to je lákavé, ale vidím to jinak.Teď mě napadlo, proč to nevozí borci v DH svěťáku, ti jdou po váze jak supi?

                          • Mr.Duck  

                            Tak ten novej Vivid se tam celkem objevoval, nebo mám mylnou informaci?

                            • gazman  

                              Co vím,tak se objevil na fotkách kol špičkových jezdců před zahájením svěťáku (reklama?),ale jestli na tom někdo skutečně vyrazil nevím, snad na některých hodně slapavých tratích to kdosi jel, ale jinak nevim.

                              • Radek Broz  

                                Např. Atherton měl loni na MS vzducháč s lockoutem. On ta trať byla ale hodně xc. A třeba Vividy se vozí celkem dost, řekl bych.

                                • gazman  

                                  Já sem ho musel mít na větší dropy tak narvaný vzduchem, že už jsem měl obavu aby se s toho neposral, připadá mi že pro těžší lidi je kapku slabý , to byl taky jeden z důvodů proč šel do světa, myslím že jezdí v tom tvém boxteru ne?

                                  • pitos  

                                    Ano,to máš pravdu a možná to bude také jeden z důvodů proč se ten vzduch tak často nevozí..Ten DHX air má svoje limity tlaku a těžší jezdec už ho prostě více nepřifoukne.

                                    Osobně mám momentálně 72kg a vozím tlak v hlavní komoře kolem 220psi,kdybych vážil o 20kg více tak už by byl pravděpodobně u větších věcí problém.

                                  • kesu  

                                    já mám opačnou zkušenost. Mám DHX 5air i coil a při stejným ságu je pružina o hodně lineárnější. přitom mám ten air namíru nastavenej na co nejmenší progresivitu a coil na standart (bottom out mam na obojim na min a propedal taky).

                                    Na tvrdej doraz jsem nedostal DHX air ani jednou za celou sezonu zatímco coil při každý druhý vyjížďce a vážím přes 90kg:(

                                    • gazman  

                                      Jak zjišťuješ žes dostal coila na doraz,jen pocitově, nebo na to máš nějaký fígl.Nevím jak to kontrolovat.

                                      • Mr.Duck  

                                        Já to beru podle tý dorazový gumičky, šoupnu jí blíž k tělu tlumiče, a jak jdu do zdvihu tak ono jí to odstrká :) Ale stejně už to neřešim, sem tlustej, je furt na konci :-(

                                      • kesu  

                                        pocitově,posledních pár mm co je gumička už to nezjistím. Ale tohle šlo pokaždý na tvrdej doraz že jsem cejtil fakt tvrdou ránu na konci zdvihu.

                                        • JMT  

                                          Na jakym kole ? Na canyonu ? kolik mas pruzinu ? Tlumak 240 ?

                                          • kesu  

                                            jj na canyonu a je to 240mm dlouhej tlumák

                                            mám 450 a sháním 400lbs

                                            • JMT  

                                              Hmm, 450 davas porad na tvrdej doraz a shanis 400 ?

                                              • kesu  

                                                chci to vyzkouset ještě sem si nehrál s dorazem. Na tvrdej doraz to dám z metru na placku.

                                                • Mr.Duck  

                                                  Tak to bych tam měkčí určitě nedával, nebo se naučil hodně tlumit tělem :)

                                                • JMT  

                                                  ok, chapu. Ja dam doraz i na parkovisti kdyz chci… :-)

                                                  • kesu  

                                                    musím to vyzkoušet ale chtěl byhc vetší ság, taky poladím ten bottom out

                                                  • JMT  

                                                    Mekka pruzina+prifou­knout+poladit doraz. A to ze das z metru na placku doraz bych povazoval za normal.

                                                  • Mr.Duck  

                                                    To je pravda, když nad tim tak přemejšlim, tak zadek na doraz na místě asi vemu..ale při skoku na placku z metru bych řek že ani ne…

                                                  • Atilla  

                                                    Tak to mám asi něco špatně ne? Já ještě doraz vzadu abych ho cítil, nebo slyšel nedal. Na Monsterovy s RP23 3X. Z toho jednou když jsem ten rám zlomil. Na totemu zatím asi 3×, ale nikdy nic velkýho.

                                                  • Mr.Duck  

                                                    No, to já totemu musim dát fest najíst, aby to fakt cvaklo, ale vzadu to je lehčí, taky to bude tim, že jezdim dost vzadu :-( Každopádně tak, aby to cvaklo, to mi taky veme docela dost úsilí, ale takoveý to jemný polechtání dorazu, s měkčí pružinou co sem vozil na sjezd mi na místě nedělalo problém..

                                      • Mr.Duck  

                                        Po víkendovym testování vim, že je to i celkem slyšet :) Při poskakování teda, na DH asi ne..

                          • pitos  

                            Rozdíl tam asi bude, ale já ho nepoznal.Počítám tedy že bude minimální a i s takovýma rozdíly se na svěťáku počítá.

                            Ale já si jezdím jen tak pro zábavu:)

                            • gazman  

                              No já nevím, oni honí váhu fakt krutě, kdyby byl rozdíl v chodu tak malý, určitě by papli kvůli váze luft.To je jedno, cyp s tym.

          • JMT  

            Rekl bych spis ze hlavne jde o chod, vaha je jenom prijemna soucast

      • Nikovlas  

        Vím, že je to starý, ale tohle mi nedalo: Jak může být jedna pružina citlivější, než jiná? :-D Jako menší modul pružnosti? Tak to může být klidně ocelová – prostě jinak vinutá, nebo z jiného drátu…

        • lukas aka mitro  

          Tak to mi taky uz nejakou dobu vrta hlavou…

          • cat  

            Taky to nechapu, myslim, ze to lidi uz moc resi.

          • Nikovlas  

            Asi proto, že citlivost pružiny je nesmysl :-)

            • lukas aka mitro  

              no…vsak jo…a i tak ti kazdy druhy co jede Ti pero rekne, ze je to citlivejsi…placebo je mocne!

              • Nikovlas  

                Je to trochu úsměvný, jak se tu šíří cyklistické „pravdy“, které naprosto odporují fyzice. V tomhle případě si toho třeba všimnu, ale je mi jasný, že v jiných případech tu baštím podobná moudra :-D A pak s nima krmím lidi někde jinde… a někteří si toho všimnou… a jsem za blbce :-D

                • soc  

                  Ja to fouknu sem, titanova pruzina bude mit vyrazne lepsi pomer hmotnost/tuhost. To souhlasi i se zminkou o vyssich vlasnich frekvencich na nekterych webech. A tomuhle by odpovidala i vyssi citlivost titanove pruziny. V realu je ale situace jina, protoze prakticky cela zadni stavba a vse, co je na ni, predstavuje neodpruzenou hmotnost. Takze vliv citlivejsi pruziny se projevi minimalne, spis temer vubec.

                  Smysl to bude mit az kdyz uz neni kde dal odlehcovat.

                  • lukas aka mitro  

                    porad mi ale unika vyznam pojmu „vyssi citlivost“..evokuje to, ze pri stejnem modulu pruznosti pujde ochotneji do zdvihu, coz je bejkovina.

                    Vyssi vlastni frekvence ano, ale v jake casti spektra se pohybujem 0.1–10kHz? Navic pri tlumeni tlumicem..ee, tudy cesta nevede.

                    • soc  

                      Divas se na to moc staticky, jenze je to dynamicky dej :) A tam by mela but poznat ten pomer hmota/tuhost…

                      Ta vyssi vlastni frekvence je pouze dukaz toho, co tvrdim ja :)

                      Ale jinak s tebou vicemene souhlasim a na ten tlumic jsem zapomnel :)

                      Jenze lepsi vysvetleni me nenapada a podle me ani neni :)

                      Takze nakonec se jedna pouze o placebo efekt:)

                      • lukas aka mitro  

                        Ze budes psat o dynamickem deji jsme predpokladal a ano, vliv to nejaky mit bude. Nabizi se analogie s pruzinou ventilu spalovaciho motoru. Kdzy se dostane na urcitou prekvenci, tak mezi jednotlivymi cykly stihne pruzina jeste parkrat zakmitnout a tim pohybovat ventilem nad pozadovany prubeh.

                        Kdybys uplne vypustil treni a nechal v ramu jenom pruzinu, ram stlacil do zdvohu a pustil tak se stane co? Stavba vystreli, pruzina se narovna, setrvacnosti stavby trochu natahne a zacne kmitat. Dulezite je, jaka bude amlituda tech kmitu? Od boku strilim max 1cm zdvihu? To neni nic, co by se dalo pri jizde poznat:)

                  • Nikovlas  

                    Co je ta citlivost? Pružina je snad charakterizována pouze závislostí napětí na deformaci, ne? (popřípadě deformaci na napětí) Pak má nějaké tlumení…

                    • soc  

                      Ta citlivost je jen dojem, ne pojem :)

                      A opet, jak uz pise Lukas, divej se na to z hlediska dynamickeho jevu, jenom statika nestaci.

                      • Nikovlas  

                        Tak se na to klidně můžu dívat z dynamického hlediska – oscilátor je charakterizovaný vlastní frekvencí a útlumem. Citlivost?

                        Myslím, že je to přesně jak říkáš – je to dojem, který nesouvisí s vlastnostma.

                        • soc  

                          Na utlum prozatim kasli, vlastni frekvenci ber jako udaj, ktery neco rika o vztahu rozlozeni hmotnosti a tuhosti.

                          Ze statickeho hlediska je to jednoduche, tak jak jsi to popsal uz vyse. Proste deformace → napeti, respektive deformacni energie.

                          Jenze z dynamickeho hlediska uz je vysledna energie dana souctem deformacni energie a kineticke energie pruziny. A prave ta druha slozka je nezadouci, proste je to neodpruzena hmota (stejne jako cela zadni stavba). Vyssi vlastni frekvence pak rika jenom to, ze pruzina je schopna lepe (rychleji) prevadet kinetickou energii na deformacni a napopak.

                          Takze z meho pohledu je cela ta lepsi citlivost titanove pruziny dana pouze lepsim pomerem hmotnost/tuhost, kdy na rozhybani pruziny je potreba mene energie, tudiz vetsina energie je jen deformacni.

                          P.S. Chtelo by to pivo, tuzku a papir :D

                          A uz se v tom zacinam zamotavat i ja :)

                          • lukas aka mitro  

                            Imho tam jde o skladani kmitu…aneb kdyz pruzina kmita se zadni stavbou a pred dosazenim maxilaniiho natahnuti dostane pecku, tak cas energie se spotrebzuje na zastaveni kmitu a to se muze rpojevit jako kopnuti/horsi citlivost…v praxi s tlumakem to bude na hranici meritelnosti…

                            • soc  

                              To skladani kmitu uz je potom dalsi dusledek te vyssi vlastni frekvence, proste lehci pruzina se stiha rychleji vracet a potrebujes min energie na to, abys ji presvedcil, ze ma jit zase do zdvihu. Efekt presne jak popisujes, ale takhle to funguje uz od toho prvnim kopnuti.

                              A jak ta diskuse pokracuje dal, tak nelze nez souhlasit, proste ten efekt tam je, ale tak maly, ze je to vlastne uplne jedno :)

                              • Tomínos  

                                Tak nějak, nehledě na to, že za tou pružinou je ještě cela zadní stavba, která má nějakou setrvačnost + ložiska, jejichž výměna se kolikrát na chodu dost projeví.

                          • Tomínos  

                            Chceš prostě říct, že titanová pružina protože je lehčí tak nemá takovou setrvačnost? Asi jo, ale nevím jestli bych to poznal.

                            • lukas aka mitro  

                              a ted jeste otazka za bludistaka..bude v tomhle hrat roli orientace ptumuce v ramu, pokud ano, jakou? Do ramu chytnuty za telo vs. za pistnici:)))

                              ladici vsech zemi, vylizte si p*del:))

                              • Tomínos  

                                No vidíš, bude a jestli někdo při jízdě pozná rozdíl tak může jít do výzkumáku, protože tak přesný měřící přístroj tam určitě nemají :-) Je to něco jako jsem teď nedávno četl článek ve smyslu, že pamět s počtem nahraných dat těžkne, takže když si do čtečky nahraju giga dat knížek bude těžší o 0.00000000000­0000000001 gra­mu nebo tak nějak :-)

                                • lukas aka mitro  

                                  proc by mela tezknout?

                                  • Tomínos  

                                    údajně protože když se do paměti zapisují data, vážou se tam elektrony a o ty je to těžší, takže jestli nechceš aby se ti čtečka moc pronesla nenahrávej si tam tolik knih.

                              • Mr.Duck  

                                Tohle je docela k věci. Jestli vliv hmotnosti pružiny je nějakej, tak otočení tlumiče bude 10× víc, a stejně to nikdo neřeší :)

                          • Nikovlas  

                            To jo – na hmotnost pružiny jsem zapomněl. To se samozřejmě projeví, ale skoro bych řekl, že spíš teoreticky a v praxi bude hrát větší rozdíl, jestli máš na zadní stavbě o malinko víc bláta… Každopádně dík za osvětlení věci.

                            Myslím, že nic jiného než hmotnost nemůže ocelovou a titanovou pružinu odlišovat, jelikož obě se dají navinout na konkrétně požadované vlastnosti – pouze hmotnost je limitovaná.

                            K bludišťáku – asi bude vhodnější, když bude pružící/tlumící jednotka připojena tou těžší částí k rámu, který má pokud možno nekmitat. K pohyblivé části stavby se připojí ta lehčí část, aby ji co nejmíň ovlivňovala svou setrvačností.

    • kubad  

      právě že jde o úsporu hmotnosti při zachování vlastností :)

    • Manas  

      Prislo mi ze byla malinko citlivejsi oproti ocelove, a rozhodne lehci. Nicmene lehci je i tvoje penezenka po nakupu :-)

    • mr.antik  

      Trošku se připojím, nedělá někdo titanový pružiny do vidlic (byť neoriginální) – konkrétně třeba do mojeho Lyrika?

    • JMT  

      Nizsi vaha a „lepsi“ chod.

    • diwisek  

      V mojem povědomí jako v povědomí laika vysvitne úspora hmostnosti(za­nedbatelná za ty prachy:D), trvalejší zachování vlastnosti, lepší chod???

      • kubad  

        lepší chod si představuješ jak?

        pružina je pořád pružina, jediné zlepšení je váha

        • Manas  

          Ono to prijde skutecne citlivejsi, hlavne ze zacatku. Ale ze by to az tak uplne zazrak to zas ne.

          • assassin  

            placebo, lidi co si koupi „pero“ za 4tisice se asi nespokoji s tim ze je to to same… proste chtej verit v nadprirozeny schopnosti takovyho cajku. citlivost se da zmerit, ale i tak si myslim ze u pruziny je bezpredmetna, v pruzine nevim o jakem by se dalo mluvit odporu kterej by zpusobil horsi citlivost…

            • Manas  

              Je to mozny, ale nadprirozeny schopnosti by to mohlo mit … to vis, kosmicky material, Astar Seran a tak ;-)

            • JMT  

              hmm zajmavy, mozna mi pomuzes usetrit 6kkc :-) zni to rozumne

              • kyl  

                Pružina za 6 tisíc?Doprkýn­ka,že firma kde sem před časem dělal skončila,titanových drátů o průměru 3–10mm tam bylo plno a přípravků na vynutí pružin na soustruhu taky.By se dalo bokem vydělat.:-(Drátem se spojovaly lopatky na rotoru turbím a mi z něj dělali háky na uzení masa.:-)

              • gazman  

                Nenech se zviklat, titan je kultura, má pěknou barvu :-)

            • gazman  

              Třeba já se s tím spokojil a nikdy jsem si nemyslel že bude závěs lépe chodit, šlo mi jen a jen o hmotnost.

            • gazman  

              Říká 100%ně ten co jezdí ocel co?

        • jecnak  

          Jednak muze mit vliv prave hmotnost neodpruznene hmoty a jednak muze byt jinak vinuta.

          • kubad  

            jj ale to může být i tunigová ocelová :-)

          • gazman  

            Tak tak tady je prostor pro změnu vlastností.

          • Bzukáč  

            Takhle to není vinutí s tím nemá co dělat,můžeš ji vinout skoro jak chceš,jen se musí docílit váhových parametrů atd.

    • krtex  

      Co se citlivosti týče není až tak velký problém udělat „Milanův Graf“ se dvěma pružinama na jediném tlumiči, případně i bez tlumiče..

      Značka: kdo zapůjčí sadu 165/38 :?)

      KTX@

      • mr.antik  

        no nevim…

        • pavel004  

          Ja bych ještě přidal moje nové poznatky, které se ke mě dostaly. Ted jsem kupoval bose stoy s tím, že si ho vezmu rozvou s titanovkou a mluvil o tom z jejich technikem od bose v anglii…doporucil mi nejdriv odzkouset na oceli a az najdu spravnou tuhost muzu prejit na titan. V rozhovoru nekolikrat zminil ze penize jdou na kole investovat na lepsim miste…kdyz jsem odvetil ze bych si ji chtel koupit kvuli tomu ze ma udajne vetsi citlivost odpovedel ze je to hloupost, ze clovek nema sanci nic poznat. Pri ladeni jejich tlumicu maji potrebne vybaveni pro mereni ruznych hodnot, ktere dokazou vypovidat o vhodnosti pouzitelneho materialu a rozdil mezi titanem a oceli clovek nepozna. A co vic koupi titanu se stejnym oznacenim si muzete uskodit…bavil se jenom o nuke proof ale zminil ze budu velice ( lucky guy ) kdyz natrefim na takovou ktera odpovida oznaceni tuhosti… ze specialne nuke proof testovali a ty hodnoty se dost lisili…tak proto nekteri jezdci muzou popisovat rozdilne chovani tlumeni… kdyz uz sahnout po titanu pro opravdu klavitnim vyrobku tak mi doporucil jenom jednu znacku ktera stejne jako pruziny ( ocelove ) od bose stupnujou tuhost po 25librach… a tou je znacka Obtanium…kterou take pouzivaji i skoro vsichni jezdci na svetovem poharu vcetne hila. Bouzel firma obtanium zastavila produkci a kdyz jsem tam volal rekli mi ze si minimalne par mesicu pocakam. Na trhu je jeste jeden vyrobce kvalitniho titanu a tim je K9 industries ktery pusobi i jako distributor Obtania…taktez vyrabi pruziny spupnované po 25lb. Ceny techto pruzin se pohybuji od 6000 – 7500,– a jsou potreba adaptery, protoze maji jine vinuti. Z toho vsecho vyplyva ze nejvetsi prinos je doopravdy ve hmostnoti… a pimp efekt… ale i presto vsechno jsem si koupil :D ( a vyhodil prachy oknem ) :D

    • blaska.vita  

      Osobně jezdím pružinu od RCS. Realita je taková , že se uspoří pár gramů a to je vše. Jinak samo , že barva jezdí a image je image. Takže kdo nemá titan jakoby nebyl.

      Fámy kolem jiného chodu jsou právě o tom rozdílném vinutí a nepřesnosti ve značení.

      • pavel004  

        stejne ji mame oba :D dostatek dalsich pimperu se urcite najde xD

        • pavel004  

          lidi pravidelne plati za znacku a image nesrovnatelne casty…castecne diky velkemu egu :D pracuju v obchodnim sektoru, vim o cem mluvim :)

          • mpIII  

            A proto jsi koupil BOSe :)

            • pavel004  

              mam obrovske ego… ale dost chytry nato abych utikal sam pred sebou… tak jsem ho ukojil at mam klid :D

              • pavel004  

                muj prispevek byl spis smerovany na ridery kterym jde o vykon a premysleji jestli za tu castku dostanou taky nejakou hodnotu…( zlepeseni vykonu jestli se tomu tak da rict )

        • gazman  

          Jsem s váma kluci, HÝÝÝŘŘŘÍÍÍMÉÉÉÉ !!!!

      • pavel004  

        RCS pouziva certifikovany a nejkvalitnejsi titan s optimalnim pomerem slozek…dobra volba ! bouzel nemaji stupnovani po 25librach :/

    • Bzukáč  

      Vyrábím pružiny a je to tak že osobně bych si vozil ocelovou než titan,pružina má především plnit nějakou funkci(pružení)a potom až váhu či barvu a podobné nesmysly.Titan je fajn ale rychleji se unaví a ještě je to o hodně drahší.

      • gazman  

        Ale no tak, nevím jestli vyrábíš pružiny do prupisek, nebo tady kluci lžou, každopádně tu něco nesedí;-)

        • pavel004  

          Titan vs ocel…vecne tema:)Vcera jsem na auto.cz videl zahlidl par fotek noveho lamba a jeho zaveseni kol… a jako pruzeni byla pouzita ocelova pruzina… ( asi :D …podle toho ze mela protikorozni upravu jako ty bikove…ten cerny potah ) Ale zase asi jenom melu hovadiny ktere podle me maji souvislost i s pruzenim u biku…ale nejspis srovnavam hrusky a jabka.

          • gazman  

            Mluv k věci,Bzukač psal, že titan rychleji klekne. V odkazu co jsem tu vložil tvrdí borci co to vyráběj že ne,tak kde je pravda.Jinak co je na lambu je diskutabilní. 1.základní feler je ten, že ani sám nevíš,jestli je to ocel nebo titan:-)2. nevím jestli chlapci z lamba bazírují u 2tunového auta nebo kolik ten bazmek váží na pár kilech, jestli vůbec kilech, uspořených na pružinách, nebo jestli prostě jen v důsledku krize šetří výrobní náklady, takže nesrovnávej 15kg hračky které rozpohybováváš vlastní silou s 2t hobama které pohání 700Hp motor, potažmo hrušky z jabkama.

            • pavel004  

              gazmaaar…vzdyt jsem psal ze mozna melu nesmysly tak se toho hned nechytej :D

            • pavel004  

              Ohledne bazirovani na jak ty rikas dvou tunovem aute ( je to mnohem min ) by jen rekl ze se chlubi kazdym kilem ktere sundaji … uz i seriova M3 ktera je za zlomek ceny radeji pouzila karbon na strechu aby posunula teziste … a mohli to vypichnout ze usetrili kilo … a krom toho si myslim ze to ocel u toh auta je …pro by tam jinak strkali protikorozni povlak:D? Dost…zpet k tematu

            • Bzukáč  

              No máš pravdu u nás děláme i pružiny do propisek ale hlavně pro automobilový průmysl a zbrojovku.Je pravda že titan se u nás vůbec nevine,tak čerpám jen z informací našich technologů.Nej­kvalitnější pera děláme z ocele třetí třídy která se ještě stabilizují.Ale samozdřejmě že rozhoduje cena titanové pružiny by jsme už asi vůbec neprodali.Což je škoda ráb bych si jich pár navinul.

        • Jenda  

          hele nechci se hrabat nekde dal na tech strankach ale tam co jsi dal odkaz nikde nic o delsi zivotnosti Ti pruzin nevidim?

          • pavel004  

            to je docela nepodstatny odkaz na foto tech tlumicu od lamba… ten preskoc :D chces ten odkaz..? musel bych ho hledat… jednalo se o shrnuti vsech materialovych vlastonsti…docela obsahly clanek ve kterem byly pro tohle tema dulezite snad jen dve vety !

          • gazman  

            Tak jsou tam dvě fotky, na jedné je ve skušební stolici upnutá ocel fedra a pod ní je na displeji údaj o počtu cyklů které absolvovala než došlo k prasknutí.Vedle je další fotka na které je to samé, ale s titan strunou a s tím rozdílem že počet cyklů na dspleji je roven šestinásobku toho u ocel. fedry.Pak tam je ještě takový obecný,ale docela zajímavý pokec.Může to být ojeb, stejně jako i to tvé zatím ničím nepotvrzené tvrzení že je titan méně „trvanlivý“. Nevím jestli ti ten odkaz nefunguje, nebo si děláš prdel:-))

            • Jenda  

              no ja tam vidim tohle (viz foto) a tam jsou dve ruply pruziny s popisem ze jedna je nejaka Ti Yamaha a druhy je DSP ktera vydrzella 6× vic cyklu namahani.

              Pak tam pisou cim se Ti lisi ale o nejaky trvanlivosti v porovnani s oceli ani prd :-( ?

              • soc  

                Titan ma obecne lepsi unavove vlastnosti nez ocel, ale mas pravdu tady v tom clanku nepisou o srovnani titanu s oceli nic. nicmene nekde vys bylo vic odkazu na ruzne clanky, nekde tam to urcite bude zminene.

              • gazman  

                Co říkáš na ten poslední odstaveček, tvrdí tam že s těch a těch důvodů je titan na začátku zdvihu citlivější, kecají nebo vycházejí z reálu?

                • Jenda  

                  Titanium has a lower torsional modulus than steel. It is in effect “more springy”. Because of this, titanium springs are designed with slightly larger wire diameter but fewer coils. The result is a spring with more available travel than a steel spring of the same free length and rate.

                  Titan ma mensi modul pruznosti v krutu nez ocel. Tedy je v podstate vice „pruzinovaty“. Diky tomu maji pruziny o neco vetsi prumer dratu ale mene zavitu. Vysledek je pruzina ktera ma vyssi zdvih nez ocelova pruzina o stejne klidove delce a tuhosti.

                  Kde tam je co o citlivosti na pocatku zdvihu?:-)

    • rossi001  

      ja nedavno presel z ocelove na titanovou a musim rict ze opravdu pri jizde po lehkych nerovnostech podstatne lepe ta titanova papka a je citlivejsi

      • lukas aka mitro  

        sag mas stejny?

        • JMT  

          Dyt pise ze to chodi lip ne, tak se neptej tak blbe… :-P

          • pavel004  

            To zas budou boje :D

            • JMT  

              Myslim ze vyse je dostatecne popsane jak se vecy maji…Tady je uz dobojovano. Uz i ja sem uznal ze „lepsi chod“ je kravina

              • pavel004  

                dodal bych jeste k zivostosti…ne­unavi se tak rychle jako ocel …zitovnost je delsi …dokaze zachovat stejne vlastnosti po dlouhou dobu… ma dalsi +/- ale to se tyce jineho pouziti Ti…taky myslim ze vsechno uz bylo receno.

                • pavel004  

                  urcite existujou jine, lepsi vyrobni odvetvi kde titan nad oceli exceluje !!!

                  • whom  

                    Určitě. Blahé paměti v 80. letech (minulého století) dělali na Poldovce z titanu majzlíky. Protože absobuje vibrace, nebrněly od takových majzlíku roboše ruce, když s nima měli celý den něco sekat.

                • JMT  

                  Zrovna prej ta zivotnost titanu je dost problem: Moje zkusenosti s vidlici to jen potvrzuji, titanovy pera prdly 3, ocelovy ani jedno.

              • gazman  

                Přečti si pokec pod fotkama co jsou o něco výše v odkaze, který jsem postnul.

    • Baba-Ji  

      Jen takové rychlé OT – jakou by jste doporučili pružinu(ocelovou) pro X-Fusion Vector, RB Monster, vážím tak někde mezi 70–75 kg. Teď tam je 650-ka.

      • pavel004  

        Vylad si pozadovany sag pouzitim tvrdsich nebo mekkcich pruzin…a jezdenim. Jestli chces radu cernem na bilem a pruzinu od ktere se odrazit nezbyva ti nic jineho nez kontaktovat vyrobce a pozadat o radu primo ho. O Fusionu nevim zhola nic ale zda se mi ze 650lb je na cca 73kilo je vic nez bys potreboval. Pro ilustraci ja ted presel z jedne znacky tlumicu na jinou a musel jsem pouzit o 100lb mekkci pruzinu a i tak se mi zda ze tlumic stuhnu protoze u noveho tlumice pruzine dost pomaha stlaceny vzduch v komore.

      • tomfree  

        Chvíli jsem ho jezdil a mněl jsem 550 na 87 kg a na doraz jsem nechodil.

    • gazman  

      Zdar.

      Kluci, potřebuji Ti strunu 2.80×500Lb a nemůžu nic vygooglit, aby to bylo v evropské unii, nemá tu někdo tip na shopík kde by byly?

      Díky.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.