• Janeck

    Čau,

    v poslední době uvažuji, že bych si k XC pořídil ještě gravela. Trochu jsem sondoval po bazarech, ale na svojí postavu mám problém (196cm,96kg).

    Tak jsem se díval, že bych si koupil rám a zkusil si postavit svoje první kolo. Díval jsem se RB – RX , pak na Ronin od Authoru <br /> a pár dalších.

    Zajímaly by mě Vaše zkušenosti, jestli to ve finále výjde o něco málo levněji (finální cenu bych chtěl udržet pod 30k), nebo je prostě lepší v té cenové hladině koupit už složený. Jako přidanou hodnotu beru i to, že by to byl první bike, který bych si postavil a ten proces, alespoň věřím, může být zábava i trápení.

    Beru doporučení na rámy, osazení, zkušenosti, budu rád za každý názor a radu.

    • lukas aka mitro  

      Na RB ted zapomen, nemaji moc trubky, dodaci lhuty v nedohlednu.­.bohuzel…

      Jinak skladani, pokud nepujdes po bazarovych dilech a pokud vse koupis na prvni dobrou, tak muze vyjit levneji. Jinak vede funglovka. Asi nejlepsi ne zkusit, zda by ti nekdo nepostavil kolo primo pro tebe.

      K procesu skladani kola ti jeste naskace nejaky vercajk, nebo nekolik navstev servisu na pripravne servisni ukony..pokud to chces delat tip-top.

      • černápole  

        poptával jsem před několika týdny dětskou 26 a tam problem s dodávkou nebyl, na rx by lylo lepší si to telefonicky ověřit..

      • Janeck  

        Nějaký vercajk už mám a vyloženě na to ani nespěchám, že bych to musel mít třeba do konce června hotové, jelikož mám na čem jezdit, tak bych i přežil chvíli počkat na nějaké komponenty, nebo lepší cenu za ně, jsem ochotný na to napasovat i třeba nějaké zachovalé bazarové díly.

    • Carpathia  

      Stavěl jsem si předminulou sezonu gravel na rámu Author Aura ČR a byl jsem naprosto spokojen. Kolo mám pořád vystaveno v profilu…

      K osazení: bude záležet na tom jaké terény chceš jezdit a jaké budeš požadovat převody, zda budeš chtít hydraulické kotoučové nebo zda se spokojíš s mechanikou. Docela výhodou jsou zápletky. Za slušnou cenu můžeš koupit kombinaci slušných nábojů a užších 29" ráfků, které se teď na MTB už tolik nevozí a na gravelu mohou výborně posloužit.

      Řadu let už si kola jenom skládám, je to mnohem větší zábava, než kupovat hotové.

      • Janeck  

        Mám to v plánu na takové kondiční ježdění, takže cyklotrasa, občas nějaká cesta(provozu se snažím vyhýbat), občas to střihnu přes polňačku.

        No co se týče převodů, asi bych chtěl alespoň dvojplacku, ať tam mám i něco těžšího a nějaký ten sjezd. Brzdy mi přijdou u takového typu kola méně důležité, asi nějaké základní kotouče.

        Můj největší strach je z toho, že až začnu skládat, tak něco objednám a pak to prostě nenapasuju, už jenom, když jsi tady napsal tu větu o ráfcích, tak mi v hlavě šrotuje: „A bude to sedět?“, to jsem se ještě ani nerozhodl, jestli to postavím :-D.

        Máš to fajn, s něčím takovým bych se spokojil, jen na jiných pláštích. Kolik tě ten built vyšel?

        • Carpathia  

          Co se týče ráfků, silniční i mtb 29" mají ve skutečnosti stejný rozměr 622 mm. Liší se šířkou, vnitřní šířka silničních může být cca od 14 po 20 mm, mtb od 17 až po třeba 35 – 40 mm. Záleží na tom jakou máš představu o šířce použitých plášťů. Záležet bude i kompatibilitě os nábojů a tvého rámu.

          Pokud použiješ mechanické kotoučový, vystačíš si se základními brzdovými/řadícími pákami, pokud použiješ hydry, musíš k nim pořídit i páky – citelně dražší…

          Přesnou cenu té Aury si už nepamatuji, ale určitě to nebylo o moc přes dvacet.

        • Romancero  

          no není to dnes sranda se vyznat v komponentech a dát si sám kolo dohromady..a do toho často i speciální stahováky…

          Já jsem dost studoval technická data od výrobců komponent a ptal se známých opravářů..a samozřejmě chodil i sem na BF-jsou tady machři, kteří kola staví a jsou ochotní se podělit o zkušenosti..

          • Janeck  

            No jsou toho kvanta, uvažoval jsem, že bych z toho udělal veřejný projekt, který by třeba někomu mohl i pomoct, kdo by chtěl stavět a začínal by stejně jako já víceméně od nuly.

            Prostě bych dělal fotodokumentaci , popř. videodokumentaci a nejsem zrovna typ člověka, který si nenechá poradit, obzvláště ve věcech, kterým tolik nerozumím, jsem rád za každého ochotného člena BF.

            Uvidíme, musím si dát datum do kterého se rozhodnu, jinak to budou nekonečné spekulace.

    • Romancero  

      po zkušenostech , co mám s hotovými koly-jednoznačně postavit na rámové sadě!

      Chtěl jsem si koupit rámovku Spešla Sequoiu, ale bohužel už ji vloni přestali dodávat a tak jsem si musel koupit celé kolo. Stejně jsme do něj nakonec ty peníze vrazit musel-protože ty výplety no name stály opravdu za (těžké, mizerná ložiska..)…

      Takže to dopadne nakonec tak, že to kolo , stejně nakonec postupně vytuním dle svých představ až se jednotlivé komponenty ojedou..

    • kubikula78  

      Ahoj,taky jsem v zimě stavěl a nelituju. Za stejný prachy budeš mít vždy něco ošizeno z komerční produkce. Mimochodem, budu mít na prodej GRX 600 1×11, kliky, kazetu, přehazku a levou páku. 1×11 je fajn, ale jsem skoro pořád na silnici, přejdu na 2×11.

    • Lister  

      Jednoduchá odpověď je – pokud se musíš ptát tak koupit celé.

      A navíc je ti ještě možnost koupit celé a upravit dle požadavků. Když pak člověk vybete dobře vstupní sestavu, tak ho to vyjde mnohem lepe než stavět, ale přitom bude mit kolo podle sebe.

      Ale jinak je to jak píšeš – stavění je velká zábava s překvapením – vždycky se nejvíc těším na to, co zase poseru.

      • Carpathia  

        Kolo není jaderný reaktor, abys tam něco posral. Navíc třeba na YT dnes najdeš návod snad úplně na každý úkon, který bys na kole mohl provádět.

        • Lister  

          Jaderný reaktor většinou obsluhují lidé, kteří tomu rozumí (pokud teda nestojí na Ukrajině), do stavby kola se častou pouští lidé, kteří o tom moc přehled nemají, a pak třeba udělají největší blbost už při výběru rámu.

          • gersa  

            Zase když posere výběr rámu, tak to nebude taková katastrofa jako když bouchne reaktor :)

        • Barak  

          Kolo sice není jaderný reaktor, ale už jsi tu dost dlouho, aby sis stačil všimnout, ze se tu neustále řeší různé kompatibility, stržena závity a další libustky. Kdo tomu neholduje, snadno neco posere nebo koupí nesmysl.

        • Edwin  

          Tak to jsi asi geniální. Já postavil 4 kola a zbyla mi z toho toho krabici nepoužitých dílů. Sice to není jaderný reaktor, ale nekompatibilita dílů je od výrobců dotažena k dokonalosti.

          • Carpathia  

            V drtivé většině stavbu začínám pořízením rámu. Problém s kompatibilitou jednotlivých dílů výborně eliminuje například používání posuvného měřítka.

      • gersa  

        Dle mé zkušenosti je koupě celého kola a následně jeho přestavba, byť částečná, ta nejdražší varianta.

        Stavba na rámové sadě a kombinaci dílů z akcí a bazaru může být o dost zajímavější. Ale vycházím ze své zkušenosti při stavbě dětských kol a silniček

    • JFB  

      Stavba je zábava, ale pro začátečníka jsou tam mnohé skryté zádrhely, často přinášející také vícenáklady, s kterými člověk při plánování nepočítal. Zásadní je také otázka kolik času do toho chceš investovat – procházení webů při hledání nabídek nebo zkoumání technických detailů můžou být vcelku časově náročné.

      Stavba samotná až tak složitá není, především se správným nářadím – pokud tedy máš alespoň nějaké servisní zkušenosti.

      Také je dobré na to mít dost místa – není nic horšího než to všechno v obýváku rozkládat a skládat každý večer…

    • warchild  

      Tak tohle vlákno budu sledovat, protože jsem si taky říkal, ze bych si jednou rad slozil kolo sam :) ale moje nocni mura je, ze neco koupim, co tam nebude pasovat a pak se ty naklady nasčítají na vic nez kolik bych dal za uz sestavene kolo xD

      • Edwin  

        Jestli na to máš omezený budget, tak se do toho nepoustej. Ušetříte si spoustu stresu i peněz :)

    • koko0925  

      Moje zkušenost je koupit nějaký zajímavý základ na bazaru a pak povyměňovat co má smysl a prodat co je prodejné. I toto vyžaduje čas a zkušenosti. Výsledek ale může cenově překvapit. Např. CX které mám v profilu mně zatím vyšlo na 8000,– včetně Mavic zápletů a Sory 3000.

    • makimaki  

      Mám stejnou výšku i v podstatě hmotnost jako ty, takže chápu problematiku: já jsem si kolo postavil na rámové sadě Aura XR5 2019, chtěl jsem koupit celé kolo – jedno zda XR4, 5, Ronin, ale měl jsem problém s tím, ža na sériové kolo dávají vidlici s krkem 280 mm, na rámovou sadu 300mm – potřeboval jsem být s řidítky výše. V záloze jsem měl ještě řidítka typu Hover, Ergomax atd. s navýšením 10–20mm. A nechtělo se mě vidlici shánět, na trhu jich moc není, popř. cena je s ohledem na cenu rámové sady vyšší. Geometrii mám stejnou jako na předchozím kole, špičkou si nekopu do předního kola, patou nekopu do zadní vidlice, výšku řidítek mám o něco výše – spokojenost.

      Nové jsem koupil pouze rámovou sadu a pláště, ostatní po bazarech (brzdy, komplet kola, atd.) plus věci ze starého kola. To byl předpoklad, abych si nějak omluvil jinak drahou a neefektivní stavbu kola, ale i takhle to bylo dost přeskládávání. Aura XR5 je celkem hezký rám, nebudu hodnotit kvalitu atd. to po 2 měsících je brzo. Měl jsem problém, že mně dodali vidlici s krkem 280mm, ale protože mně místní uživatel kubikula poradil, vyměnilo se vše ke spokojenosti. Na kole mám brzdy TRP Spyre, po výměně destiček za nejlevnější šimána, to brzdí slušně a nepolemizuju že hydraulické brzdí lépe, ano.

      RB jsem měl v merku pár let, odradila mně dlouhá geometrie, čekání jak na godota, sváry, zdražení rámu a vlastně dvojnásobná cena oproti authoru. Výškově bych si taky nepomohl, protože krk vidlice je max. 300mm. Relativně k vyzkoušení byl i Cube Cross 61cm nebo Nuroad v bikelife Brně, tam byli celkem ochotní, popř. v rideku.

      Takoví ti výrobci jako Duratec, SingleBe byli cenově mimo moje možnosti, přece jen na rám za 25–30 tis. nemám. A výrobci jako Maxbike, Kellys atd. měli zas na mě malé rámy – i když ti budou někteří tvrdit že to kolo je do např. 200 cm a prostě se na to musíš vejít … Možností při tvé výšce moc nemáš, ale dá se to realizovat – chce to promyslet, víc než u sériovky pro 175cm.

      • Janeck  

        Tvoje cesta se mi líbí, průběžně projíždím bazoš apod. Počítám s tím, že to značně stavbu může zpomalit, ale o to by to mohla být větší zábava a když mám na čem jezdit, tak mě to úplně netrápí.

        Ty brzdy na tom gravelu přece jenom nejsou tak důležité ne? Nehodlám s tím jezdit traily apod., takže tam stačí nějaké basic.

        Ten rám jsem si říkal, že tak 10–12k je strop no, už když jsem kupoval XC, tak jsem chvíli musel čekat no, kvůli rámu :-D.

    • Janeck  

      Tak jsem si to nechal přes víkend uzrát, následně jsem pročetl všechny názory, připomínky a zkusil si z každého něco vzít.

      Co se týče prostoru, mám k dispozici sklep, či garáž.

      Co se týče času, jsem schopný se tomu věnovat lehce přes týden a trochu vášnivěji o víkendech.

      Co se týče rozpočtu, no mám v hlavě to že by to mělo být do 30k a v tom už počítám i s tím, že bych udělal nějakou chybu při nákupu, či montáži (je to dost pravděpodobné, nedělám si iluze).

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse