• Dick Winters

    Zdravím, jsem na tyhle věci naprostý laik a proto jsem se obrátil na toto fórum. Mám šlapátko, které bych potřeboval „rozebrat“, přesněji řečeno, sundat z něj střed se závitem. Ze šlapátka chci akorát ten plast bez středu, tudíž co se stane se středem mi je fuk. Chci to sundat kvůli zarezlému a nejspíš už na věky spojenému středu s klikou na kole. Vyndám střed a ten „plast“ tam na to zpátky nasunu a zašroubuju. Problém je v tom, že jsem zkoušel ořechy (račnu), ale vel. 13 byla malá a 14 zase velká, takže fakt nevím jak s tím.

    0 0
    • koko0925  

      Moc jsem nepochopil co potřebuješ, nicméně víš že pravá klika má pravej závit a levá levej? Píšu pro případ že potřebuješ sundat šlapky z klik. (klíč č.15)

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • kucka7  

      taky mi není úplně jasné co potřebuješ ,ale myslím ,že rozdělej tu matičku a pod ní je ještě jedna kontra a pak to celé vysuneš(jen se ti vysypou kuličky).

      0 0
      • Vilém  

        No a pak to nebude stejne mit jak dotahnout, ty kontramatky, takze nakonec skonci nekde v servisu, kde mu ten pedal vyholuji a namontuji nejaky pouzitelny.

        0 0
    • Dick Winters  

      Tak to popíšu ještě jednou

      č.1 – Tahle část mi zůstala v zaseklá v klice a nejde odšroubovat, proto to potřebuji vyndat abych tam to šlapátko mohl nasunout.

      č.2 – Uvnitř je matice, která se protáčí celá a uvnitř ní je závit, který se protáčí taky.

      A když už jsem u toho, jak vyndám ten střed z kliky? Asi to je tam zarezlé. Můžu tlačit ze všech sil a stejně nepovolí, a sundat celou kliku nemůžu, protože nemám stahovák.

      0 0
      • Dejv94  

        Co nejde silou jde ještě větší silou. Pedály mají opačný závit (šlapáním se oba dotahují). U kliky nasad klíč, prodluž ho vhodnou trubkou a pak to musí jít chtě nechtě.

        0 0
        • pepek  

          šlapáním se oba dotahují – už zase?

          0 0
          • Dejv94  

            Co už zase? Pravý pedál má normální závit, levý má levý závit. Něco je špatně?

            0 0
            • pepek  

              zatoč si s tím

              0 0
              • Dejv94  

                Chybička, myslel jsem jinak než napsal. Při nasazení klíče na pedál naproti klice, dotahuje se ve směru šlapání. Závity jsem napsal dobře.

                0 0
          • Jakobo  

            No a ne snad? Proc by jinak byly opacne zavity u pedalu a u BSA stredu? Pri slapani dopredu u fungujicich lozisek soucast dotahujes.

            0 0
            • Vilém  

              Tak si zkus nekdy povoleny pedal chytit za osu, jakoby se zakousla loziska a u toho toc klikou ve smeru slapani.

              0 0
              • saddik  

                +1

                0 0
              • Jakobo  

                Neuc orla letat. Pisu u fungujicich lozisek, to je prave to podstatne! Smer pusobeni sily se meni pres kulicky loziska, zakon akce a reakce.

                0 0
                • jIrI___  

                  Tohle slovičkaření mě na B-F asi nikdy nepřestane bavit :)

                  0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
                • saddik  

                  Tohle budes muset vysvetlit. A asi si ten zakon akce a reakce pred tim taky pripomen. Aby kulicky fungovaly jako planetovy prevod, musely by byt, jak pise lukas, nekde uchycene a nejspis i trochu ozubene :)

                  Nebo chces rict, ze kdyz natocis pedal na zacatek zavitu do kliky a budes jim otacet ve smeru povoleni, tak ze se osa bude tocit na druhou stranu a pedal se zasroubuje?

                  0 0
                  • Jakobo  

                    Nevim co na tom chces vysvetlovat, proste to tak je. Kdyz jedes v makadanu a poradne zaberes, tak kameny taky leti za kolo a ne pred. Kdyz zaflokujes, tak je to zas analogie zarezleho stredu, kameny strhnes ve smeru jizdy.

                    Mimochodem, jak bys pak vysvetlit, ze ital, ktery je podle vas nasroubovan „spravne“ se na prave strane povoluje a BSA ne?

                    0 0
                    • saddik  

                      Proc jsou zavity tak, jak jsou, nemam tuseni, ale jedno vim urcite: kulickove lozisko ma vzdycky kladny odpor, nikdy zaporny, tedy cast momentu se z tela pedalu vzdy prenese na osu, a to ve stejnem smeru rotace.

                      Kdyz se podivas na pravy pedal kdyz slapes, tak se VUCI KLICE pohybuje proti smeru hodinovych rucicek a odpor v lozisku prenasi moment v tomto smeru do osy, tedy pedal s pravym zavitem ma tendenci se povolit.

                      0 0
                    • saddik  

                      Podle me Te akorat zbytecne matou ty kulicky, ktery vubec nejsou dulezity pro makroskopicky chovani loziska. Takze zapomen na kulicky a vem to takhle:

                      Lozisko je zarizeni, jehoz ucel je umoznit vzajemny pohyb dvou soucastek s co nejmensim trenim. Teoreticky nejhorsi lozisko je pevny spoj – obe soucastky se vzdy otaci spolecne, stejnym smerem. Veskery moment se prenasi z tela pedalu na hridel. Pak si predstav nejake kluzne pouzdro – soucastky se otaceji spolecne, pokud neni kridel upevnena. Kdyz hridel budeme stale vic brzdit, tak dosahneme hranice, kdy prekoname staticke treni, spoj se zacne protacet, pricemz bude stale prenaset moment ve smeru rotace odpovidajici velikosti aktualni treci sily a polomeru loziska (takhle funguje spojka). No a kulickove lozisko se chova naprosto stejne, jen je zpravidla treni mensi, proto ze frikce nahrani odvalovanim. Kulicky na chovani loziska jako celku vubec nic nemeni.

                      Pak si taky muzes predstavit, ze vezmes pedal do rukou. Prsty jedne ruky chytis zavit na hrideli, a druhou rukou budes otacet telem pedalu. V ten moment jasne ucitis, ze hridel se chce (vice si mene) tocit spolecne s telem pedalu, nikoli naopak.

                      0 0
                      • standoslav  

                        Vznik L a P závitu ? – když se ještě jezdil vzadu pevný pastorek, tzv. festka, jako dnes na dráze a pedálky už měly ložisko, hrozilo by při jeho zadření zlomení nohy dotažené v klipsně. Při těchto závitech se jen pedál vyšroubuje z kliky a vypadne.

                        0 0
                        • pepek  

                          Jo tak to prý bylo, ale síla potřebná ke zlomení kotníku je asi mnohem menší, než síla k utržení zatuhlého závitu.

                          0 0
                          •  
                            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                            0 0
                          • standoslav  

                            Naši předci neznali dural, montovali ocelový pedál do ocelové kliky a hlavně ! nebáli se použít při montáži vazelinu.

                            0 0
                        • saddik  

                          Hm, to zni logicky.

                          0 0
      • jIrI___  

        Povoluješ ten pedál na správnou stranu? Dokud jsem si při povolování pedálů nerozsekl zápěstí o převodník, tak jsem měl vždycky problém si uvědomit, na kterou stranu odtahovat :)

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • saddik  

        Pořád nechápu, proč potřebuješ ten pedál rozebrat, v jeho vyndavání z kliky Ti to nijak nepomůže.

        Repase takovéhoto pedálu je naprosto zbytečná práce, soustředil bych se na to, jak ho z kliky dostat, a koupil pedály nové.

        Jinak pro vyšroubování zarezlého/zaros­tlého čehokoli je univerzální postup:

        1. Ujistím se, že povoluju na správnou stranu (viz

        příspěvky výše).

        1. Závit prostříknu WDčkem, brzdovou kapalinou apod. nechám působit a

        zkusím povolit.

        1. Pokud nestačí krok 2, kombinuju ho s náhřátím dílu horkovzduškou,

        fénem, plamenem apod. eventuálně několikrát zkusím nahřát a zchladit, aby se to rozhýbalo a olej provzlínal.

        1. Pokud jsem při předchozích pokusech nezničil hlavu šroubu a ani to

        nehrozí, tak si vezmu trubku, abych zvětšil páku, případně do toho fláknu kladivem (rázy povolí víc než konstantní síla).

        1. Po zničení hlavy šroubu improvizuji a sprostě nadávám.
        0 0
        • Vilém  

          Jeste bych doplnil, ze neni vubec od veci zkombinovat dlouhou paku na klici s nahratim kliky. Zvlast pokud je klika duralova.

          0 0
        • Mr.Duck  

          A po prostriknuti WDckem nebo cimkoliv mastnym nezapomenout odmastit hlavu sroubu – nechces mit stycnou plochu s imbusem/klicem mastnou!

          0 0
    • Dick Winters  

      Pro bližší přiblížení mojí situace.

      Jinak děkuji za rady, i když některé jsou trošku těžší na realizaci. Například to prodloužení páky. To by šlo, ale zas kdybych si udělal delší páku, tak škubu celým kolem (zatím jsem nenašel nikoho, kdo by dokázal kolo udržet na místě při uvolňováním klíčem)..Nějaká rada jak zaklínit kolo a tím zabránit pohybu?

      Zde fotky ať víte jak to vypadá přesněji

      0 0
      • StuntJ  

        JEdnoduše, nastrčit klíč a šlápnout na to, váha těla to spolehlivě povolí a i zatíží proti pohybu, jinak bacha na holeň a kam ten klíč pak vyletí …

        Když to nepůjde, tak dost pomůže ohřev, hliník se hodně roztahuje a stačí 300°C a pak to jde samo …

        0 0
      • Vilém  

        Klic si musis dat vodorovne a kliku natocit tak aby nebyla v zaberu. To vse v situaci, kdy kolo stoji na kolech. Pak ti nemuze nijak extra kolo ujizdet.

        Mozna by fakt bylo jednodussi navstivit servis, pokud mas nejaky v dosahu. Tam vedi jak se k tomu postavit, co pouzit, maji slusny vercajk a pochybuju, ze by te to stalo vic jak 50,–.

        0 0
        • Concorde  

          Kolo opřít a kliku něčím podložit (špalek nebo tak). A povolovat rázy a na správnou stranu.

          0 0
      • saddik  

        Tak nasaď klíč tak, aby šel nikoli od středu (jako prodloužení kliky), ale zpět ke středu. Moment vyvinutý na šroub bude stejný, ale kliky půjdou mnohem líp udržet. Akorát se Ti bude klíč hůř držet, tak na něj zkus poklepat kladívkem.

        0 0
    • ps.slon  

      TIP 1: Správný směr pro povolení pedálu je častým oříškem. Existuje ale hodně jednoduché pravidlo. Kliku s pedálem, který chcete povolit, nastavte dopředu, klíč nasadit naopak směrem dozadu a pak stačí jen klíčem povolovat směrem dolů. Pravidlo platí jak pro levý, tak i pro pravý pedál.

      http://www.ivelo.cz/…-mechanizmu/

      Jenom pro upřesnění, kolo stojí na kolech.

      0 0
    • kucka7  

      ne vždy to povolí: horkovzduška ,wdčko,masivní klíč a skončilo to utržením pedálu a závit zůstal v klice,nakonec jsem to zkusil odvrtat a skončilo to koupí nové kliky :(

      0 0
      • Vilém  

        to jako, ze jsi ukroutil osu pedalu? Ty musis mit ukrutnou silu.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • kucka7  

          to víš delší kulatina a klika ve svěráku a je to

          0 0
        • Jakobo  

          Uz jsem videl par podobnych pripadu. Vetsinou za to muze nevhodny nastroj, rez, unava, spatny material. Ja jsem zase 2× utrhl zarezly zavit i s hlinikem kliky, nic nepomohlo, kolo stalo radu let venku. Nebylo to moje kolo, na tech ty zavity poradne mazu vazelinou.

          0 0
          • Vilém  

            Utrhnout i se zavitem z kliky, to uz jsem potkal, ale ukroutit kalenou ocel o prumeru nejakych 13mm, to uz chce poradnou silu.

            0 0
            • nitraq  

              Na BF, kde každej druhej je na silnici rychlejší jak Wiggins, v terénu porazí Kulhece a v trialu vyučí i Akrigga, naprosto normální, ne?:)

              0 0
              • Rychlej turista  

                Kliku jsem urval v 10 letech. Ta 3,5×0,5 cm jizva na levém koleni je dodnes ozdobou mého těla :-)

                0 0
    • Dick Winters  

      Jelikož jsem to nedokázal uvolnit, tak jsem přešel k záložnímu plánu B. Jak sundám tuhle kliku (foto dole). Problém je v tom, že klíč na misky tam nepasuje a klíč na kliky taky ne. Jediné co vím, že to má uvnitř sebe závit. Kladivem jsem do toho práskal z plných sil, jestli to náhodou nezarezlo, ale nic. Prosím odborníky o radu. Děkuji

      0 0
      • Rychlej turista  

        Na sundání kliky ti ani pantok nepomůže. Potřebuješ stahovák – ten našroubuješ do toho vnitřního závitu kliky a utahováním šroubu (tlačí na osu) ve stahováku vytlačíš kliku z osy.

        Cosik takového

        0 0
        • Dick Winters  

          Počkej, píšeš, že to našroubuju do toho závitu, ale na tom stahováku není nikde závit. Nebo je nějak schovaný?

          0 0
          • Rychlej turista  

            Na tom stahováku je závit. To co z něj kouká je právě ten bazmek na vnitřním šroubu, který tlačí na osu a tak z ní tu kliku svlékne.

            0 0
            • Dick Winters  

              Přesně tenhle stahovák jsem na to zkoušel, ale ta klika v sobě nemá tak veliký závit, je to tak akorát na ten šroub z toho.

              0 0
              • Kouba_2005  

                Nečetl jsem to teda celý, ale proč to už neodvezeš do servisu? Několik dní se trápíš s demontáží osy pedálu, pak chceš se stejným výsledkem sundat kliky … takhle toho akorát víc domrvíš než že bys tomu pomohl. Zmršíš závit v klikách a už to nikdo bez flexy nesundá.

                0 0
                • Dick Winters  

                  Ono to jde nějak flexou? Chtěl jsem to udělat prvně, ale bál jsem se následků.

                  0 0
                  • Kouba_2005  

                    Pak ale budeš muset koupit komplet nový kliky a středový složení … a šlapátka :-)

                    0 0
                    • Vilém  

                      Tak ono by stacilo riznout tu kliku v miste 4 hranu. Pak koupit za par Kc ocelovou kliku a pedaly.

                      0 0
                      • Fran-tic  

                        tolik námahy a nakonec to skončilo u flexky :)

                        0 0
                      • Kouba_2005  

                        Psal, že má zarezlej střed … nebo už se v tom ztrácím :)

                        0 0
                        • Vilém  

                          ono tezko rict, ma v tom krapet zmatek, do servisu ho zrejme nikdo nedostane, s popisem problemu je to taky tezky.

                          0 0
                          • Dick Winters  

                            Zkusím to znovu pěkně po lopatě.

                            Mám kolo na kterém bylo kdysi železné šlapátko, ale to se při pádu zlomilo a tudíž mi na kole zůstala jenom ta osa šlapátka (obr. č.1). Zkoušel jsem jí odmontovat, ale je zarezlá v závitu (obr. č.2). Tak mě napadlo dát na tu osu jenom šlapátko bez té osy (obr. č.3). Ale jelikož to prý nejde vyndat, tak jsem se na to vykašlal. Když to teda nešlo uvolnit (závit z obrázku č.2), tak jsem si řekl, že sundám celou kliku (obr. č.4). A právě teď hledám způsob, jak bych kliku sundal, protože tam nepasuje stahovák. Obrázky č.5 a 6 to snad vysvětlí. Uvnitř je závit, do kterého se šroubuje ten imbus, ale díra, kterou to tam leze, je moc malá na to, aby se tam vlezl stahovák, co tady dal Rychlej Turista. Takže hledám systém, jak kliku sundat.

                            Fotografie číslo 6

                            http://www.2imgs.com/8b094963b0

                            0 0
                            • Vilém  

                              Z fotek tezko soudit, zaostreny je to nekam na prevodnik, takze je tam videt prd.

                              Predpokladam, ze foto 5 je pred vysroubovanim imbusu, foto 6 po jeho vysroubovani.

                              0 0
                              • Rychlej turista  

                                Na tom 6. obrázku to vypadá, jako by v té klice měl ještě něco našroubováno, jakousi vložku, o kterou měl opřený ten šroub.

                                0 0
                                • Vilém  

                                  No vypada, jakoby tam byla nejaka rozlisovana podlozka, ale z te mazanice tezko soudit.

                                  0 0
                            • Jakobo  

                              Fakt bez do servisu, navic jestli jsi do toho uz rezal kladivem… Rady co delat jsi dostal, zdaly se ti slozite, pritom stacilo poradne nahrat osu pedalu horakem a na 90c/o by povolila. Pokud mas nejaky atyp, v servisu si s tim poradi lip jak ty.

                              0 0
                              • standoslav  

                                To vše bych pochopil v dobách kdy tady byly na 95ti % kol klínky, ale dneska ?

                                0 0
    • Biker jak Pes  

      Mimo téma, ten nick máš z Bratrstva neohrožených? :)

      0 0
      • Dick Winters  

        Přesně tak, můj nejoblíbenější válečný seriál. :)

        0 0
    • Dick Winters  

      Tak nakonec jsem kliku vymlátil kladivem a zakoupil kliku novou i se šlapátkem. Díky za rady :)

      Zamykám

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce