Škaredé zvuky, které mizí při brzdění.

23 nepřečtených
  • timo25

    Dobrý večer,

    když jedu (je jedno jakou rychlostí), dělá mi to podobné zvuky, jako když kotouč drhne o destičky, ale o tento problém se nejedná, protože když jsem zkoušel obě kola sundat, znovu nasadit a protočit, vše šlapalo, jak mělo. Jenže pak se rozjedu a je jedno, zda šlapu nebo ne, ale dělá to strašné zvuky. Možná je problém někde ve středu nebo v sedlovce, to nevím, ale dnes jsem zjistil, že při jízdě stačí jen lehce podržet zmáčknutou zadní brzdu (jenom tak nepatrně, aby kolo ani nepřibrzdilo) a zvuky zmizí. Pak ale ruku z brzdy sundám a jsou zase zpět. A jinak když brzdím třeba z kopce (brzdy jsou zmáčklé), tak zvuky nikde. Kde je problém, to bohužel nepoznám. Jen si myslím, že se to nějakým způsobem týká pravé brzdy, ale při brzdění je najednou vše v pořádku.

    Děkuji, pokud někoho napadne nějaké řešení.

    0 0
    • pavelxy  

      To mi tak nějak občas dělalo spojení levných brzd, levných kotoučů a RU.

      0 0
    • Espen  

      Imbusem povol třmen a vycentruj, aby z obou stran kotouče byla mezera.

      0 0
      • Vlastik 1978  

        Tohle jsem centroval v terénu několikrát, nemá vliv…

        0 0
        • Rice  

          Pokud bylo zkoušeno nastavit kotouč do středu mezi destičky na nezatíženym i zatíženym kole, tak neni od věci se ještě podívat, zda nejsou pístky nesymetricky vylezlý a kotouč neškrtá o třmen (to se může stát, i když je vycentrován na střed destiček).

          0 0
    • atty  

      Na 99% máš prostě špatně vystředěný třmen zadní brzdy (pokud to jde ze zadu). V kombinaci brzdy s malou mezerou destiček, obyčejný kotouče a rychloupínák to je vcelku časté.

      Najdi si tady či jinde na webu, jak vystředit třmeny brzdy, případně postup, jak usadit kolo, dotáhnout rychloupínák se stlačenou pákou brzdy a pak povolit třmen brzdy a vystředit. Taky můžeš mít hodně zohýbané kotouče (i ty se dají celkem dobře srovnat).

      Některé kombinace rámů/kol/rychl­oupínáků/brzd/ko­toučů budou mít tendenci prostě občasně si vrznout či cinknut (třeba při zatížení do zatáčky), nicméně seřídit to tak, aby to nedělalo nějaký extrémní pazvuky – to většinou jde v pohodě.

      0 0
    • timo25  

      Vystředil jsem to podle internetu, ale nic se bohužel nezměnilo. Myslím, že problém nějak souvisí se zátěží, protože když kolo protáčím ve sklepě, všechno šlape, jak má, ale jen co nasednu, je to zase hrůza. Ale nenapadá mě, co to zapříčiňuje.

      0 0
      • laso  

        tak na kolo někoho posaď a podívej se, jestli kotouč zůstane ve stejný poloze vůči destičkám

        0 0
      • MlokCZ  

        protože když kolo protáčím ve sklepě, všechno šlape

        A to je přesně ta chyba.

        Základem je seřídit brzdy na zatíženém kole (to je potřeba dělat ve dvou). Při zatížení kola se to vždy trochu pohne. A pak už to závisí na tuhosti konkrétního rámu, jestli máš pevnou osu nebo ne, jaké máš brzdy (jak mají velkou mezeru mezi deskami).

        A nebo se podívat o kolik se to na daném kole hne a nezatížené seřizovat o to blíže k jedné desce. Vzadu to vždy bývá tak, že se na nezatíženém kole seřizuje blíže k vnější desce. Pak nepotřebuješ dopomoc.

        V extrémním případě kdy je málo tuhý rám, není pevná osa, těžký jezdec a malá mezera mezi deskami, tak to ani nejde seřídit, aby to bylo ok za jízdy a přitom nedrhlo nezatížené.

        Seřídíš to zatížené a na nezatíženém kole může i hodně drhnout kotouč o desku.

        A klidně se v takovém případě může i stávat, že při jízde v sedle je to ok a už jen když se postavíš a přeneseš více hmotnosti na přední kolo, tak už to může začít škrtat.

        Na HTčku bez pevné osy a brzdami s malou mezerou jsem musel seřizovat na nezatíženém kole zcela k vnější desce i když mám jen 72kg.

        U Shiman (větší mezera mezi deskami) už mi stačí jen mírně blíže k vnější desce (bez pevné osy). S pevnou osou už to pak nemusím řešit vůbec, tam už můžu seřizovat na střed i na nezatíženém kole.

        A pokud máš zrovna nějakou tu problematičtější kombinaci, tak navíc to chce mít o to přesněji srovnaný kotouč.

        0 0
        • KoudakT  

          Přesně tak. Psal jsem jim to dolů, tak snad si přečtou moji nebo tvoji radu. Je vidět, že jsou s tím problémy často :-)

          0 0
    • Martin  

      taky mi to dělá a u mého kola je na vině přidrhávající pístek brzdy. zatím jsem se nedokopal k tomu rozchodit ho.

      dokud nestisknu brzdovou páku, tak to chrastí, po stisku páky to zmizí.

      pro pořádek: pevná osa, kotouč XT 76 a brzdy XT 775

      0 0
      • Martin  

        Aktualizace – rozhýbal jsem pístek a škvrkání zmizelo. Dělal jsem to pěkně samodomo, kolo do stojanu, šroubovákem jsem kapal na vyjetý pístek minerální olej (nalitý stylově ve vršku od piva :)) a pak jsem pístek zatlačil, potom jsem zas párkrát zabrzdil, aby pístek vylezl, a proces jsem zopakoval asi 6×. Pokud se to s tím vysunutím nepřežene, není na tom co pokazit.

        0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Jak moc máš sjeté destičky?

      0 0
    • timo25  

      Tak jsem to vystředil znova se zátěží a bohužel stále nic. Myslím, že mám stejný problém jako uvádí DoomHammer, aleI nevím, co s tím. Jinak destičky mám letos nové.

      0 0
      • Martin  

        Buď servis nebo zkusit rozhýbat sám, podle typu brzd namazat těsnění kolem písků brzdovkou nebo minerálním olejem (samozřejmě bez desek) a opatrně hýbat pákou a zatlačit zas zpět. Nic moc na tom není, ale chce to šikovnost.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Destičky letos nové je nicneříkající údaj. Je obložení spolehlivě v celé ploše nad 50%?

        Zkus ještě trochu víc napružit pružné plíšky na vracení destiček. Jakmile budeš mít desky venku, zatlač něčím plochým písty úplně dovnitř do třmenů.

        Máš odvzdušněno? Máš dost kapaliny v okruhu?

        0 0
    • timo25  

      A víš jistě, že jde o pístky?

      0 0
    • atty  

      timo25: bude opravdu lepší, navštívit servis a popsat a předvést tam závadu. Do teď jsem nepochopil, co Ti tedy o kotouče drhne a v jakém stavu. Můžeš mít ohnutej kotouč, můžeš se prát s vystředěním třmenu, můžeš mít „zadřenej“ jeden pístek, můžeš mít v okruhu třeba více kapaliny (stává se to, když se do brzd přidává kapalina při už trochu sjetých destičkách, aby byl chod páky kratší a pak se vymění destičky za nové – širší obložení), můžeš mít nějaké další a jiné problémy, které se těžko odhadují (za celou dobu dotazů si neuvedl, co máš za kolo, jakej typ brzd, upínáků atd.).

      Věštit z křišťálové koule nikdo reálně neumí a pro někoho, kdo třeba opravám kola příliš neholduje může servis za 2–3 stovky, kde tomu rozuměj, ušetřit třeba tisíce, pokud by se něco dále kurvilo až pak dokurvilo…

      Taky spoustě věcí nerozumím, protože to není moje hobby ani oblast zájmu a nestydím se za to, když využiju servis někoho, kdo tomu rozumí…

      0 0
    • timo25  

      Ano, servisy jsou teď kolem svátků zavřené, ale asi to bude nejlepší, zeptat se pak odborníka. Díky všem za rady.

      0 0
    • Vlastik 1978  

      Mám úplně stejný problém. Vyřešil jsi to nějak??

      Levné nemám nic, vše DEORE

      0 0
    • KoudakT  

      Vyřešit to jde tak, že si musíš při seřizování brzdy na to kolo sednout, protože rám nebo vidle s rychloupínákem se pohne v okamžiku, kdy si na něho sedneš a posune vzájemnou pozici kotouče a desek. Takže sežeň někoho dalšího, sedni na kolo a když na něm budeš sedět, vystřeďte třmen na kotouči. Pak už to drhnout nebude.

      Já měl podobný problém a dostal jsem to do stavu, kdy mi kotouče necinkají při jízdě, ale trochu drhnou, když kolo vedu vedle sebe (tam to ale vůbec neva). :-)

      0 0
    • bathed  

      Drobný poznatek: jak píšeš, žes ty škvíry řešil i v terénu a to několikrát, tak já to měl podobně. Pak jsem zjistil že mám přidřené pístky (jednoduše brutálně zaprášené) a jak by se při stlačení páky měly proti sobě vysunovat stejně a při povolení páky stejně i zasouvat zpátky, tak se to jednoduše nedělo. Stačilo vyhodit třmen ven, vyhodit desky a vyfoukat stlačeným vzduchem. Následně jsem to prostříkl isopropylenem a vyfoukal znova. A byť to asi není úplně standardní, na škvíru mezi pístkem a třemenem jsem přes hadičku lehce šplíchnul WD s PTFE… Ta škvíra si vzala tolik kolik potřebovala, přebytečné mazivo jsem utřel lihem, aby se na něho nelepily saze z desek....... Řešeno asi před rokem, teď znova nebyla potřeba – brzdy Magury MT6.

      0 0
    • Wojtkingson  

      Tohle se mi dělo též. Když jsem kolo klopil na pravou stranu, drhnulo to – zvuk to byl dost děsivej. Zjistil jsem, že je tělo brzdy trochu našikmo a když jsem zatáčel, tak tuhost není 100% a prostě to o sebe drhnulo. Posunul jsem třmen a je vše v pohodě.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.